referencje dla konsorcjum

Konsorcjum wykonawcą według Prawa zamówień publicznych 2023

Konsorcjum wykonawcą w nowym Pzp – jak ubiegać się o zamówienie, jak ocenić ofertę

Jeżeli grupa wykonawców decyduje się na wspólny udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia, musi mieć świadomość kilku ważnych formalności do spełnienia. Przede wszystkim wykonawcy mają obowiązek a zamawiający prawo wymagać od nich pełnomocnictwa do reprezentacji w postępowaniu. Należy mieć także wiedzę co do sposobu potwierdzenia warunków udziału w postępowaniu. Szczególnie w przypadku doświadczenia konsorcjanci mogą polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy potem zrealizują część zamówienia, do której wymaga się np. doświadczenia czy wiedzy. W artykule piszemy szczegółowo o tym, jak potwierdzić warunki udziału w postępowaniu w przypadku takich wykonawców oraz jak złożyć prawidłowe wadium. Przeczytasz też o tym, jakiego szczególnego sposobu potwierdzania warunków zamawiający może wymagać od wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie.

W tym artykule
  • Kilku wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie publiczne tworzy w tym celu konsorcjum. Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego w dowolnej formie prawnej. Zamawiający nie ma prawa wymagać podjęcia jednej określonej formy działalności w celu złożenia oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
  • Solidarną odpowiedzialność za wykonanie zamówienia ponoszą wszyscy konsorcjanci.
  • Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach takich jak doświadczenie bądź wiedza tych z nich, którzy potem wykonają prace, do których zdolności te są wymagane.
  • W przypadku wspólnego ubiegania się przez wykonawców o zamówienie publiczne należy pamiętać o obowiązku złożenia pełnomocnictwa do reprezentowania w postępowaniu i ewentualnie zawarcia umowy.
  • Co do wadium dopuszcza się jego wniesienie w postaci gwarancji, w której jako zleceniodawcę (wykonawcę) wskazano tylko jednego ze współwykonawców. Wykonawca powinien jednak zadbać o wskazanie wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie w treści dokumentu wadialnego, niezależnie od tego, czy kwestia ta została doprecyzowana w SWZ. 

Przypominamy, że druga część artykułu dotycząca udziału konsorcjum w postępowaniu jest dostępna tutaj: Umowa konsorcjum – zasady i formy współpracy wykonawców

Dowiesz się z niego m.in., jakie są zasady solidarnej odpowiedzialności wykonawców za wykonanie umowy i wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy, kiedy zamawiający może żądać oryginału bądź kopii umowy regulującej współpracę konsorcjum oraz czy wolno mu wymagać określonych zapisów w treści umowy konsorcjum.

Jak oceniać ofertę konsorcjum i z powołaniem się na zasoby podmiotów trzecich w przypadku zamówień zastrzeżonych?

Pytanie:

Proszę o udzielenie kompleksowej opinii w zakresie sposobu procedowania z wykonawcami wspólnie ubiegającymi się o udzielenie zamówienia (konsorcjum firm) oraz podmiotami udostępniającymi zasoby, w sytuacji gdy zamawiający zastrzegł, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy mający status zakładu pracy chronionej, spółdzielnie socjalne oraz inni wykonawcy, których głównym celem lub głównym celem działalności ich wyodrębnionych organizacyjnie jednostek, które będą realizowały zamówienie, jest społeczna i zawodowa integracja osób społecznie marginalizowanych. Uwzględniamy przy tym warunek, że minimalny procentowy wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych powinien być nie mniejszy niż 30% osób zatrudnionych u wykonawcy albo w jego jednostce, która będzie realizowała zamówienie. Czy w obliczu powyższego stanu faktycznego, każdy z członków konsorcjum musi być wykonawcą, o którym mowa w art. 94 ust. 1 ustawy Pzp?

Co w przypadku polegania przez wykonawcę na zasobach podmiotu udostępniającego w celu potwierdzenia spełnienia warunków dotyczących zdolności technicznych i zawodowych (wymagane 2 usługi)?

Czy mając na uwadze fakt, że wykonawcy mogą polegać na zdolnościach podmiotów udostępniających zasoby, jeśli podmioty te wykonają usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane (zgodnie z art. 118 ust. 2 ustawy Pzp), nie wymusza to spełnienia wymogu, o którym mowa w art. 94 ust. 1 ustawy Pzp także przez podmiot udostępniający zasoby, mimo literalnego brzmienia artykułu, tj. wyłącznie w odniesieniu do wykonawców? Wobec powyższego, czy zamawiający uprawniony jest do żądania podmiotowych środków dowodowych, o których mowa w art. 94 ust. 2 ustawy Pzp, również od podmiotów udostępniających zasoby?

Oświadczenie konsorcjum z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp – wskazówki dotyczące jego treści i złożenia

Oświadczenie konsorcjum z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp – wskazówki dotyczące jego treści i złożenia

Nowa ustawa Pzp wskazuje wprost, że dany warunek udziału w postępowaniu może potwierdzić jeden konkretny wykonawca wspólnie ubiegający się o zamówienie bądź niektórzy z nich. Mowa o uprawnieniach, wykształceniu, doświadczeniu i kwalifikacjach zawodowych wykonawców. Jednak potem część zamówienia, do której dany warunek się odnosił, musi realizować ten konsorcjant, który go wykazał. Konsorcjum ma ponadto obowiązek poświadczyć też, który wykonawca zrealizuje dane roboty, usługi bądź dostawy. Wskazane oświadczenie jest źródłem wątpliwości zarówno zamawiających jak i wykonawców. Czy konsorcjum musi w każdym postępowaniu złożyć ten dokument? Czy można wskazać w nim, że 100% prac wykona jeden konsorcjant? Czy oświadczenie wolno uzupełnić? Poniższe opracowanie zawiera odpowiedzi na te pytania. Omawia także skrótowo, jak regulację art. 117 ustawy Pzp dotyczącą warunków udziału w postępowaniu od konsorcjum, interpretuje UZP w swoim komentarzu.

W pierwszej części artykułu omawiamy najważniejsze informacje, jakie zawarte są w komentarzu UZP do nowej ustawy Pzp w zakresie warunków udziału w postępowaniu w odniesieniu do konsorcjum (art. 117 ustawy Pzp).

Następnie opracowanie przywołuje konkretne problemy zamawiających i wykonawców, jakie pojawiły się w związku ze stosowaniem tych regulacji w praktyce.