referencje dla wykonawcy

Oświadczenie własne wykonawcy zamiast referencji – jakie wymogi powinno spełniać?

Pytanie:

W postępowaniu na roboty budowlane prowadzone według starej ustawy Pzp zamawiający postawił warunki udziału:

1)     w zakresie sytuacji ekonomicznej i finansowej – posiadanie rocznego obrotu w obszarze objętym zamówieniem za ostatnie 3 lata obrotowe w wysokości co najmniej 3 mln zł,

2)     w zakresie zdolności technicznej i zawodowej – zrealizowanie w czasie ostatnich 5 lat zadań obejmujących wykonanie co najmniej 5.000 m2 nawierzchni z kostki brukowej.

Najwyżej oceniony wykonawca wezwany do złożenia dokumentów potwierdzających spełnienie tych warunków w zakresie sytuacji ekonomicznej i finansowej przesłał oświadczenie, iż posiada obrót w określonym obszarze działalności w wysokości przekraczającej 3 mln zł. W odniesieniu zaś do zdolności technicznej i zawodowej oświadczył, iż zrealizował określone zadanie, w ramach którego wykonał ponad 5.000 m2 nawierzchni z kostki brukowej i załączył dowód (referencję), że zadanie to jako całość zostało wykonane należycie. W referencji nie podano jednak, że prace obejmowały wykonanie nawierzchni z kostki brukowej, a tym bardziej dokładnej wielkości nawierzchni.

Czy oświadczenia w brzmieniu „posiadam obrót powyżej 3 mln zł” i „zadanie obejmowało wykonanie nawierzchni z kostki brukowej o łącznej powierzchni powyżej 5.000 m2” należy uznać za wystarczające? Czy może w ramach wyjaśnień bądź uzupełnień trzeba wymagać podania konkretnych wartości obrotu i określonej wielkości nawierzchni?

Ocena referencji wykonawcy – praktyczne aspekty

Ocena referencji wykonawcy – praktyczne aspekty, na które trzeba zwrócić uwagę Cz. II

Niewłaściwa ocena referencji i błędy w tym zakresie mogą być nawet przedmiotem zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Dlatego tak ważne jest, aby weryfikacja wykonawcy pod kątem tego, czy potwierdził wykazywane doświadczenie, przebiegała sprawnie i zgodnie z przyjętymi w przepisach i orzecznictwie zasadami. Poniżej druga część artykułu o tym, jak przeprowadzić procedurę oceny referencji. Sprawdź:

  1. Referencje, jako oświadczenie wiedzy zawierające ocenę współpracy, może podpisać każda osoba, która takową wiedzę posiada w ramach wykonywanych przez siebie obowiązków.
  2. Wykonawca ma prawo do zastąpienia referencji poprzez złożenie własnego oświadczenia, z tym zastrzeżeniem, że dopuszczenie takiego rozwiązania powinno być uzasadnione przyczynami o obiektywnym charakterze.
  3. Aktualne referencje mogą być wystawione zarówno przed jak i po dniu składania ofert, o ile potwierdzają, że wykazywane świadczenia zostały zrealizowane przed upływem tego terminu.
  4. Referencje podlegają uzupełnieniu. W wyniku zastosowania procedury uzupełnienia, wykonawca może zarówno uzupełnić dowody dotyczące pierwotnego wykazu, jak i złożyć nowy wykaz wraz z nowymi dowodami.
  5. Wykonawca jest upoważniony do korzystania z referencji dostawców bez obowiązku wykazywania ich jako podwykonawców.
Ocena referencji w przetargu

Ocena referencji w przetargu – o czym musi wiedzieć zamawiający i wykonawca? Cz. I

  1. Dokument referencji służy jedynie potwierdzeniu należytego wykonania zamówienia Dokonując oceny treści referencji, za wystarczające należy zatem uznać istnienie możliwości przyporządkowania złożonych referencji do jednego spośród zamówień wskazanych w wykazie, oraz zawarcie w jej treści, stwierdzenia, że zamówienie to zostało wykonane należycie. 
  2. Potwierdzenie wykonania zamówienia bez oceny prawidłowości jego wykonania, nie stanowi dokumentu wystarczającego w świetle wytycznych ustawowych.
  3. Pojęcie należytego wykonania nie zostało dookreślone przez ustawodawcę. Należy przyjąć, że zobowiązanie należycie wykonane to takie, które odpowiada wszelkim wymogom zawartym w umowie. 
  4. Referencje to nie jedyny, dopuszczony prawem dokument, służący potwierdzeniu, że wykazywane zamówienie zostało wykonane należycie. Za wystarczający należy bowiem uznać każdy inny dokument wystawiony przez podmiot, na rzecz którego świadczenie było wykonywane, np. protokół odbioru.

Śmierć wykonawcy będącego osobą fizyczną – co z umową w sprawie zamówienia publicznego?

Pytanie:

Aktualnie następuje zmiana wykonawcy umowy dotyczącej realizacji zamówienia finansowanego ze środków unijnych, z powodu sukcesji generalnej następującej w wyniku śmierci wykonawcy będącego osobą fizyczną. Czy wobec tego zamawiający powinien podpisać aneks do realizowanej umowy z zarządem sukcesyjnym przedsiębiorstwa osoby fizycznej o zmianie stron umowy? Jakie należy podjąć działania w takiej sytuacji w związku ze śmiercią wykonawcy będącego osoba fizyczną? W umowie wskazano:

„Zmiana umowy może mieć miejsce w przypadku zastąpienia Wykonawcy, któremu Zamawiający udzielił zamówienia, nowym Wykonawcą w wyniku połączenia, podziału, upadłości, restrukturyzacji lub nabycia dotychczasowego Wykonawcy lub jego przedsiębiorstwa, o ile nowy Wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu i nie zachodzą wobec niego podstawy wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy Pzp oraz nie pociąga to za sobą innych istotnych zmian umowy, lub przekształcenie Wykonawcy będącego następstwem sukcesji uniwersalnej, w związku z sukcesją generalną, dziedziczeniem spółek handlowych zgodnie z KSH, a także sukcesją z mocy prawa, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Przekształcony Wykonawca musi nadal spełniać warunki udziału w postępowaniu oraz nie mogą zachodzić wobec niego podstawy wykluczenia na podstawie art. 24 ust. Ustawy Pzp”.