szacowanie wartości zamówienia

Udzielenie zamówienia na czas nieoznaczony wymaga oszacowania wartości zamówienia z uwzględnieniem okresu 48 miesięcy jego realizacji

Pytanie:

W 2012 roku przygotowywaliśmy się do wspólnego postępowania - jako Ośrodek Pomocy Społecznej wraz z urzędem miasta - na dostawę i dystrybucję energii elektrycznej na 2013 rok. Pierwszy szacunek był wspólny dostawa+przesył co łącznie dało kwotę powyżej 14.000 euro. Przed przetargiem urząd przesłał nam informację, że z uwagi iż w woj. opolskim jedynym wykonawcą na przesył i monopolistą jest Tauron, mamy podpisać umowy na czas nieokreślony z Tauronem, a przetarg odbędzie się tylko na sprzedaż energii. Tauron przesłał nam gotowe umowy do podpisania. Umowy na usługi dystrybucji na każdy punkt PPE u nas (6 punktów-6 umów) zostały zawarte w 2012 roku poza ustawą Pzp z uwagi, iż ich wartość w roku 2012 szacowana w okresie 12 m-cy jako usługa powtarzająca się okresowo wyniosła kwotę poniżej 14.000 euro. Moim zdaniem skoro założeniem, że będą to umowy zawarte na czas nieokreślony wartością zamówień zgodnie z ustawą Pzp jest wartość zamówienia w okresie 48 m-cy. Wtedy wartość szacunkowa przekracza 14.000 euro więc należało udzielić zamówienia zgodnie z ustawą Pzp jako „wolny zakup” tzn. udzielić po negocjacjach z Tauronem oraz ogłosić przetarg w trybie z wolnej ręki w Biuletynie ZP, ponieważ jest to jedyny wykonawca na usługi dystrybucji. Czy mam rację? Czy należy teraz w 2015 roku oszacować jeszcze raz wartość zamówienia dla usług dystrybucji – umowa na czas nieokreślony więc w okresie 48 m-cy jako usługi powtarzające się okresowo (+wskaźnik wzrostu cen+ew wzrost usług) i jeżeli kwota ta wyniesie powyżej 30.000 euro udzielić zamówienia „z wolnej ręki” i podpisać nowe umowy a poprzednie rozwiązać? A ztaem jeżeli realizacja zamówienia i umowa dotycząca tego zamówienia jest dłuższa niż rok, wartość szacunkowa na podstawie której decydujemy o tym jakie postępowanie przeprowadzić (czy wolny zakup poza Pzp, czy przetarg czy zwykłe zapytanie ofertowe do 30.000 euro) jest to kwota oszacowana z uwzględnieniem tego okresy np. 15m-cy, 24 m-ce lub czas nieokreślony – 48 m-cy? Czy sprzedaż energii zawsze łączymy z dystrybucją i szacujemy kwotę wydatku razem i jeżeli łączna kwota przekracza 30.0000 euro to i dostawy i usługi przeprowadzamy zgodnie z ustawą Pzp – w powyższym przypadku dostawy jako przetarg a usługi jako „z wolnej ręki”, czy dostawy szacujemy osobno i usługi osobno?

Zamawiający powinien ustalić orientacyjną ilość spraw, które w okresie trwania umowy z radcą prawnym wymagać będą udziału pełnomocnika procesowego

Pytanie:

Mój problem dotyczy szacowania wartości zamówienia na usługi zastępstwa procesowego oraz stosowania trybu z wolnej ręki w przypadku umów cywilnoprawnych. Ponieważ zastanawiamy się nad możliwością zatrudnienia radcy prawnego na umowę o pracę i powierzenie mu w ramach tej umowy usług prawnych polegających na zastępstwie prawnym lub usług prawnych i usług zastępstwa procesowego. Poza podstawowym wynagrodzeniem radcy z umowy o pracę przysługiwałoby mu wynagrodzenie z tytułu wyegzekwowanych kosztów zastępstwa procesowego i egzekucyjnego. Rozumiem, iż tę część wynagrodzenia jako jednostka budżetowa wypłacalibyśmy na podstawie umowy cywilnoprawnej, które to podlegają pod ustawę Pzp, a dodatkowe wynagrodzenie płatne byłoby na podstawie rozporządzenia oraz umowy cywilnoprawnej i wypłacane byłoby tylko w przypadku zasądzonych spraw i po wyegzekwowaniu przyznanych kwot na rzecz zamawiającego? To jest to zamówienie publiczne podlegające ustawie i powinno być uprzednio oszacowane z należytą starannością. Czy może z uwagi na specyfikę oraz fakt, iż nie wszystkie zlecone sprawy radcy prawnemu znajdą swój finał w postaci zasądzonych należności oraz z uwagi na podstawę prawną tego wynagrodzenia tj. rozporządzenie w sprawie opłat za czynności radców prawnych, wartością tego zamówienia byłoby tylko samo wynagrodzenie ryczałtowe jeśli byłoby przyznane a wiązałaby nas nie umowa o pracę tylko inna forma - umowa na wykonywanie usług prawnych? Specyfiką zlecanych przez naszą jednostkę spraw z zakresu zastępstwa procesowego jest to, iż zlecamy ich kilkanaście miesięcznie i są to podobne co do zakresu sprawy dotyczące głównie ściągania należności od najemców itp. Jest ich wiele i nie sposób traktować i zlecać je osobno. Aby ustalić wartość tego zamówienia proponowałabym sięgnąć do danych historycznych uwzględnić na tej podstawie plany na przyszłość, aby ustalić orientacyjną liczbę spraw, które mogą wystąpić w trakcie trwania umowy przez określony czas np. 6 miesięcy czy roku. I na podstawie rozporządzenia określić wartość umowy.

Zamawiający w przypadku zamówień udzielanych w częściach powinien stosować przepisy właściwe dla wartości danej części zamówienia

Pytanie:

W rocznym planie mamy zapisaną realizację 5 zamówień na prace projektowe w branży drogowej. Zachodzi wobec nich łączność czasowa, miejscowa i rodzajowa, wobec czego wartością tych zamówień będzie łączna wartość tych zamówień i będą one przedmiotem ogłoszenia unijnego. Na początku roku udzieliliśmy jednego zamówienia, które było przedmiotem ogłoszenia wg procedury unijnej. Obecnie z uwagi na konieczność szybszego udzielenia zamówienia niż wynikałoby to z terminów "unijnych" chcielibyśmy zastosować art. 6a, ponieważ zachodzą przesłanki ustawowe. Łączna bowiem wartość tych dwóch zamówień (części) wynosi mniej niż 20 % wartości całego zamówienia (tych pięciu zamówień) a wartość tego kolejnego zamówienia jest niższa niż 80.000 euro. Czy jest to możliwe? Czy sumowanie zamówień powinno odbywać się wg rodzaju głównego przedmiotu zamówienia, tj. wg branż (np projekty drogowe razem, zamówienia dotyczące prac remontowych razem itp)? Ponadto czy w przypadku zastosowania pozacenowych kryteriów (np kryterium "organizacja nadzoru nad kontraktem") i przyznawania punktów przez członków komisji przetargowej na podstawie przedłożonego opracowania przez wykonawcę na zasadzie swobodnej oceny, członkowie ci winni uzasadniać przydzieloną punktację? Czy w przypadku, gdy w roku budżetowym zostaną nam dołożone środki finansowe (gmina uzyskała kredyt), to jak ustalać wartość zamówień udzielanych z tych środków? W ramach Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF) mamy zapisane zamówienia, jednakże na tym etapie nie jesteśmy w stanie określić czasu ich udzielenia ani precyzyjnej wartości. Jednocześnie, niezależnie od WPF mamy zapisane w naszym rocznym budżecie zamówienia tożsame rodzajowo. Czy mamy je łączyć z zamówieniami zapisanymi w WPF?