W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Justyna Andała-Sępkowska

To zamawiający decyduje, czy zorganizuje wizję lokalną

Pytanie: W prowadzonym postępowaniu na wykonanie robót budowlanych na 5 dni przed upływem terminu składania ofert, do zamawiającego wpłynął wniosek od wykonawcy o wyjaśnienie treści siwz. Nastąpiło to przed terminem, o którym mowa w art. 38 ust. 1 ustawy Pzp. Wniosek nie zawierał adresu i podpisu podmiotu, który go składał. Zamawiający zamieścił treść wyjaśnień na stronie WWW zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy Pzp. W jednym z punktów tego wniosku zwrócono się z prośbą o wyznaczenie terminu wizji lokalnej. Zamawiający wyjaśnił, iż wizja zostanie przeprowadzona na wniosek tego konkretnego wykonawcy w zaproponowanym przez niego terminie. Jak powinien zachować się zamawiający, nie mając nazwy i adresu wykonawcy oraz możliwości skontaktowania się z nim? Czy wniosek złożony w takiej formie powinien był rozpatrzony? Dzień przed terminem składania ofert zamawiający otrzymał ponownie wniosek o wyjaśnienie siwz oraz o wyznaczenie wizji lokalnej godzinę przed terminem składania ofert. Jednocześnie wykonawca zwrócił się o przedłużenie terminu składania ofert. Wniosek znów nie zawierał nazwy i adresu wykonawcy. Ponieważ złożono go w kancelarii, pracownik zapisał na nim odręcznie przekazaną przez składającego informację o osobie i nazwie firmy. Zamawiający pozostawił wniosek bez rozpoznania, uznając, że został złożony po upływie terminu (art. 38 ust. 1a ustawy Pzp). Czy postąpił słusznie?

Agnieszka Gwóźdź-Kuzior

Nierówne traktowanie wykonawców poprzez różne wymogi formalne narusza uczciwą konkurencję

Pytanie: Zamawiający planuje przeprowadzić przetarg nieograniczony o wartości powyżej 144.000 euro na usługę uszycia, wykonania i dostawy składników umundurowania dla funkcjonariuszy służby celnej. Postępowanie jest podzielone na kilka części (różne sorty mundurowe). Zamawiający w dokumentacji postępowania w siwz zazwyczaj określał warunki, że w ramach realizacji umowy cytuję: „Wykonawca w ramach wynagrodzenia umownego zobowiązany jest do dostarczenia w terminie 45 dni od dnia podpisania umowy bezpłatnej partii próbnej składników umundurowania – po jednym egzemplarzu (wzoru) każdego składnika umundurowania, wykonanego zgodnie z opisami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z 15 września 2015 r., w sprawie umundurowania funkcjonariuszy celnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1490), zgodnie z dokumentacją techniczno-technologiczną oraz poglądowymi wzorami będącymi w dyspozycji zamawiającego. Wzory nie podlegają zwrotowi. Zamawiający ocenia wzory w terminie 7 dni roboczych od dnia ich dostarczenia do zamawiającego. Po akceptacji wzoru zamawiający składa zlecenie wykonania gotowych składników umundurowania. Proszę o podpowiedź, czy zamawiający nie utrudni innym udziału w postępowaniu i nie naruszy uczciwej konkurencji, jeśli wprowadzi następujący zapis: „Zamawiający odstąpi od wymogu wykonania wzoru poglądowego/bezpłatnej partii próbnej, w sytuacji gdy wykonawca, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą, wykonywał na rzecz Centralnego Magazynu Mundurowego w Rzepinie w okresie 3 lat od wszczęcia niniejszego postępowania tożsamy rodzaj usługi uszycia i dostawy składników umundurowania”? Zapis ten przyspieszyłby realizację usługi uszycia gotowych składników umundurowania.

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!