Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zamawiający jako gospodarz postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ma prawo do ukształtowania sposobu oraz warunków jego przeprowadzenia, zgodnie z jego uzasadnionymi potrzebami. Uprawnienie to nie ma jednak charakteru absolutnego, a granicę wyznaczają przepisy ustawy Pzp. Prawidłowość każdej czynności podejmowanej przez zamawiającego (w tym również zaniechanie jej dokonania) oceniana jest w kontekście odpowiedzialności za naruszenie przepisów ustawy Pzp. W poniższym artykule przeczytasz o odpowiedzialności zamawiającego jako instytucji. Z kolejnych części materiału dowiesz się natomiast, jak odpowiada kierownik zamawiającego i jego pracownicy oraz kiedy dochodzi do naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Sprawdź, jakie kary grożą za działania niezgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych.
Zamawiający ma obowiązek zapewnienia, aby osoby biorące udział w przygotowaniu postępowania oraz jego prowadzeniu były bezstronne i obiektywne. Jest to jeden ze środków gwarantujących zapewnienie zasady uczciwej konkurencji. Trzeba zatem zweryfikować, czy osoby biorące udział w przygotowaniu postępowania oraz jego prowadzeniu nie pozostają w relacjach z potencjalnym wykonawcą, które mogłyby mieć jakiś wpływ na podejmowane przez zamawiającego decyzje. Sprawdź, jak zgodnie z prawem wypełniać to zobowiązanie, by nie narazić się na zarzuty formułowane w toku kontroli.
Kwestia przygotowania oferty w postaci elektronicznej zgodnie z art. 10a ust. 5 ustawy Pzp, a w zasadzie „techniki” jej przygotowania, to przedmiot wielu wyroków KIO. Spory sprowadzają się głównie do oceny sytuacji, w której wykonawca: sporządza ofertę „na papierze”, podpisuje ją własnoręcznie, a następnie skanuje i podpisuje kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zdarza się, że zamawiający odrzucają wówczas ofertę, traktując ją jak kopię. Sprawdź aktualną linię orzeczniczą KIO w tym temacie.
Od 1 stycznia 2021 r. zamawiający nie będzie już musiał odrzucać oferty wykonawcy z uwagi na upływ terminu związania nią. Wykonawcy będą mogli odwoływać się na każdą czynność i zaniechanie w postępowaniu niezgodne przepisami ustawy Pzp niezależnie od wartości zamówienia. Zmiany będą dotyczyć także procedury odwróconej oraz zwrotu wadium złożonego w formie gwarancji bankowej bądź ubezpieczeniowej. Zachęcam do zapoznania się z czwartą, ostatnią częścią tekstu omawiającego najważniejsze nowe regulacje, które zaczną obowiązywać od 2 stycznia 2021 r. Polecam Twojej uwadze także trzy poprzednie części artykułu:
Przed zamawiającymi i wykonawcami kolejne zmiany. Tym razem stworzono zupełnie nową ustawę Prawo zamówień publicznych, rezygnując tym samym z nowelizowania dotychczasowej. Czy ten fakt oznacza, że rynek zamówień publicznych przejdzie kolejną potężną rewolucję? Otóż nie. Oczywiście zostaną wprowadzone pewne nowe obowiązki i uprawnienia dla uczestników postępowań wynikające m.in. z dotychczasowej praktyki i orzecznictwa sądów oraz KIO. Jednak nowa ustawa to przede wszystkim uporządkowanie procesu zlecania zamówienia publicznego. Przedstawiamy drugą część artykułu na ten temat. Sprawdź, czy w zakresie procedur zlecania zamówień publicznych czekają Cię jakieś zmiany.
Przedstawiamy drugą część artykułu na temat zmian w systemie zamówień publicznych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Z tekstu dowiesz się m.in.: jakie zmiany czekają uczestników procedur zamówieniowych w odniesieniu do liczenia terminów w postępowaniu, co to jest analiza potrzeb zamawiającego i kiedy trzeba będzie jej dokonać, jak zmienia się zakres wymogów, jakie zamawiający może postawić konsorcjum, co nowego w zasadach opisu przedmiotu zamówienia.
Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych zacznie obowiązywać 1 stycznia 2021 r. Już teraz sprawdź, czy jej przepisy wprowadzają faktycznie nowe obowiązki bądź uprawnienia i uzyskaj niezbędne informacje, które pozwolą Ci z wyprzedzeniem przygotować się na jej wejście w życie. Kto to jest zamawiający subsydiarny? Czy zmieni się próg stosowania przepisów ustawy Pzp? W jakim terminie będzie można złożyć skargę do sądu oraz jak będzie można uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące stosowania niejasnych przepisów nowej ustawy Pzp? O tym wszystkim przeczytasz w poniższym artykule. Kolejne dwie części materiału dotyczącego nowej ustawy Pzp ukażą się w Temacie tygodnia już za tydzień.
Unieważnienie postępowania bez zaistnienia ustawowych przesłanek narusza dyscyplinę finansów publicznych. Zamawiający powinien dążyć do prowadzenia wszczętego postępowania i wyboru najkorzystniejszej oferty, a w konsekwencji udzielenia zamówienia a postępowanie unieważniać w ostateczności. Niniejsze case study opisuje wydawać by się mogło patową sytuację, w której znalazł się jeden z zamawiających. Przypadki takie nie są rzadkością w codzienności podmiotów zamawiających. Sprawdź, czy faktycznie muszą skutkować unieważnieniem postępowania.
Fizyczne złożenie oferty jest ostatnią i wydawałoby się najprostszą czynnością wykonawcy. Świadczy natomiast o „być albo nie być” w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. W dobie elektronizacji zdarzają się poważne utrudnienia techniczne, które uniemożliwiają skuteczne dostarczenie oferty. Sprawdź, jakie stanowisko w stosunku do tego zagadnienia prezentuje KIO.
Zamawiający powinien racjonalnie i oszczędnie gospodarować środkami publicznymi, mając na uwadze regulacje odnoszące się do zamówień publicznych. W praktyce występują jednak sytuacje, w których błędy w ofertach zostają zidentyfikowane na etapie realizacji zamówienia. Jakiego rodzaju działania mogą zostać podjęte przez podmiot zamawiający, aby doprowadzić do wyeliminowania nieprawidłowości i zminimalizować ryzyka zarzutów kontrolnych? Sprawdź, jak z tego typu impasu wybrnęła instytucja zamawiająca.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!