Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Składanie ofert elektronicznych ma dwa oblicza. Z jednej strony jest rozwiązaniem przyjaznym dla obu adwersarzy postępowania o udzielenie zamówienia, oszczędzającym przede wszystkim czas i pieniądze wykonawców. Z drugiej strony żaden system nie jest niezawodny, a w połączeniu z błędami ludzkimi może kosztować utratę możliwości ubiegania się o zamówienie. Sprawdź, z jakimi problemami borykają się wykonawcy składający elektroniczne oferty i uniknij ich w kolejnych postępowaniach.
Pełnomocnictwo do złożenia oferty jest kluczowym dokumentem przesądzającym o ważności złożonej oferty. W jakiej formie należy je sporządzić, aby uniknąć odrzucenia oferty? Czy zeskanowane pełnomocnictwo, podpisane następnie podpisem elektronicznym przez reprezentantów wykonawcy, jest prawidłowe? Jak postąpić w sytuacji, gdy członkowie zarządu złożyli swoje podpisy elektroniczne na pełnomocnictwie w różnym czasie? Tekst dostarcza odpowiedzi na te pytania, bazując na orzecznictwie KIO.
Ustalenie wartości szacunkowej robót budowlanych musi odbyć się zgodnie z właściwymi regułami zawartymi w przepisach. Zasady szacowania robót są odmienne niż określanie wartości dostaw i usług. Sprawdź, na co zwrócić uwagę przygotowując procedurę, której przedmiotem zamówienia są roboty budowlane. Dowiedz się, jak kalkulować ich wartość, w zależności od przyjętej formuły realizacji – „wybuduj” albo „projektuj i wybuduj”.
W pierwszej części opracowania omawialiśmy sytuacje niejako przymusowej współpracy kilku zamawiających przy udzielaniu zamówień publicznych (Pomocnicze działania zakupowe, współpraca z centralnym zamawiającym – ułatwienia w uzyskiwaniu zamówień, cz. I). Natomiast w tej części artykułu znajdziesz opis możliwości wspólnego działania dla zamawiających, którzy mają prawo podjąć suwerenną decyzję o nawiązaniu współpracy w celu wspólnego przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia. Daje im ją regulacja wynikająca z art. 16 ust. 1 ustawy Pzp. Sprawdź, jak regulować wspólne zlecanie zamówień, jakie reguły nim rządzą i co można zyskać, decydując się na wspólne działania.
Główna zasada wpisana w postanowienia ustawy Pzp wynikająca z jej art. 15 ust. 1 wskazuje, że postępowanie o udzielenie zamówienia przygotowuje i przeprowadza zamawiający. Od tej reguły przewidziano jednak wyjątki w postaci narzędzi, które pozwalają na współpracę z innymi zamawiającymi lub cedowanie pewnego zakresu prac na zewnątrz. O tych możliwościach piszemy szeroko w poniższym opracowaniu oraz drugiej jego części, która ukaże się w Temacie tygodnia już w następną środę. Dziś przeczytaj o tym: kiedy i jak korzystać z pomocniczych działań zakupowych oraz jakie są zasady określania centralnego zamawiającego oraz współpracy z nim. Z drugiej części artykułu dowiesz się, jak udzielać zamówień wspólnie z innymi zamawiającymi – także tymi pochodzącymi z Unii Europejskiej.
Zasadą obowiązującą na gruncie ustawy Pzp jest możliwość korzystania przez wykonawcę z pomocy podwykonawców. Istnieją jednak regulacje, które pozwalają zamawiającemu wyłączyć podwykonawstwo wobec określonych części zamówienia. Powstaje pytanie – których części zamówienia dotyczy ta regulacja i czy zawsze wolno z niej skorzystać. W poniższym opracowaniu omawiamy interpretację normujących ten problem przepisów ustawy Pzp oraz doradzamy, jak opisać w siwz zastrzeżenie osobistej realizacji danej części zamówienia.
Pewien wykonawca w postępowaniu dotyczącym m.in. rozbudowy i uruchomienia systemu informatycznego złożył ofertę, w której przez nieuwagę pomylił – jak twierdził – model oferowanego asortymentu. Ponieważ pomyłka polegała na zastąpieniu cyfry 3 liczbą 4, wykonawca przekonywał, że zamawiający ma obowiązek poprawić ją zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Czy faktycznie? Sprawdź, czy korekta oferowanego modelu sprzętu jest dopuszczalna a jeśli tak, to na jakich warunkach.
Każdy zamawiający prędzej czy później spotka się z koniecznością wszczęcia procedury sprawdzającej rażąco niską cenę. Właściwe jej przeprowadzenie pozwala ustalić, czy cena wykonawcy jest rynkowa, czy też nie ma możliwości, aby za zaoferowane wynagrodzenie prawidłowo wykonano zamówienie. Warto pamiętać, że wyeliminowanie oferty z nierealną ceną niweluje problemy, jakie mogą się pojawić na etapie realizacji zamówienia. Zawarcie bowiem umowy z wykonawcą oferującym ceną, która nie pokrywa wszystkich kosztów wykonania zamówienia prowadzi do stosowania tańszych (i najczęściej niezgodnych z wymaganiami zamawiającego) materiałów, unikania płatności dla podwykonawców, czy „wyszukiwania” prac, za które wykonawca będzie oczekiwał dodatkowego wynagrodzenia. <a >W artykule – bazując głównie na wyrokach KIO − omawiamy najważniejsze zagadnienia dotyczące rażąco niskiej ceny.Wyjaśniamy, kiedy należy podjąć działania zmierzające do uruchomienia procedury weryfikacji zbyt niskiego wynagrodzenia. Wskazujemy, czy rodzaj wynagrodzenia (kosztorysowe/ryczałtowe), ma znaczenie przy wyjaśnianiu zaniżonej ceny. Podajemy także przykłady sytuacji, w których zamawiający może odstąpić od badania niskiej ceny oraz podpowiadamy, jak sformułować pytania i zagadnienia, które będzie musiał wyjaśnić wykonawca. W kolejnej części artykułu (już za tydzień) doradzamy z kolei wykonawcom, którzy przygotowują wyjaśnienie kalkulacji cenowej.
W poniższym artykule przeczytasz m.in. o tym, jak wnosić wadium, gdy wykonawcą jest konsorcjum, kiedy przedkładać umowę konsorcjum oraz jakie obowiązują zasady realizacji kontraktu, gdy wykonuje go wspólnie kilku wykonawców.
Jeżeli kilku wykonawców postanawia o wspólnym ubieganiu się o udzielenie zamówienia, niezbędne jest posiadanie szczegółowej wiedzy na temat właściwego sposobu ich uczestnictwa w postępowaniu. Także zamawiający muszą znać np. reguły, które rządzą potwierdzaniem warunków udziału w postępowaniu przez konsorcjantów oraz wykazywaniem przez nich, że nie podlegają wykluczeniu z procedury. Między innymi o tym, kiedy liczy się wspólne doświadczenie, jak wykazywać sytuację ekonomiczną i finansową konsorcjum a także jak korzystać z doświadczenia zdobytego w ramach takiego podmiotu, piszemy w poniższym artykule. Z ostatniej części opracowania, która ukaże się w kolejnym Temacie tygodnia, dowiesz się zaś:
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!