Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Temat poruszony w niniejszym opracowaniu dotyczy możliwości wniesienia odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej w przypadku procedury na usługi społeczne i inne szczególne usługi prowadzonej przez zamawiającego na podstawie art. 138o ustawy Pzp. Zdania w tej materii są podzielone i każda ze stron dyskusji ma dobre argumenty na poparcie swego stanowiska. To zagadnienie prawne nie zostało poddane dogłębnej analizie ani w orzecznictwie, ani w doktrynie. Nie rozstrzyga go również treść uzasadnienia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Pzp i niektórych innych ustaw, która wprowadziła przepisy art. 138g–138s ustawy Pzp. W artykule prezentujemy rozbieżne stanowiska w tym temacie wraz z powołaniem się na orzecznictwo KIO oraz opinie UZP.
Przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) dają zamawiającemu możliwość ustanowienia w dokumentacji postępowania przesłanki wykluczenia wykonawcy z uwagi na zaległości w opłacaniu podatków, opłat i składek. Przepis art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy Pzp wskazuje, że wykluczeniu podlega wykonawca, który naruszył obowiązki dotyczące płatności podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne bądź zdrowotne, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych środków dowodowych. Wyjątkiem będzie sytuacja, w której wykonawca dokonał płatności należnych podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne bądź zdrowotne wraz z odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące porozumienie w sprawie spłaty tych należności. Przedstawiamy artykuł dotyczący ważnych orzeczeń KIO w tym temacie.
Nowe Prawo zamówień publicznych modyfikuje wiele rozwiązań w odniesieniu do umów w sprawie zamówień publicznych, począwszy od zakresu jej treści do kwestii związanych z etapem realizacji zamówienia i zmianami umowy. Z artykułu dowiesz się, jakie nowe postanowienia kontraktu między zamawiającym a wykonawcą przewidziane są od stycznia 2021 roku. Będą wśród nich m.in. zapisy związane z uregulowaniem zaliczek i ich zabezpieczeniem, nowe klauzule waloryzacyjne oraz dotyczące kar umownych.
W poniższym artykule omawiamy reguły zmiany ogłoszeń (oraz siwz) a także wymogi dotyczące klauzul RODO w ogłoszeniach i zasadach postępowania z danymi osobowymi ujawnianymi w treści ogłoszeń. Sprawdź, o czym musisz wiedzieć w związku z publikacją ogłoszenia, aby dopełnić wszelkich formalności.
Ogłoszenie o zamówieniu to oficjalne upublicznienie zamiaru dokonania zakupu i informacja, jak będzie się toczyć proces zakupowy. Ogłoszenie pełni rolę informacyjną, ale również realizuje zasadę transparentności i przejrzystości działań zamawiającego. Stanowi swoistą gwarancję jawności oraz konkurencyjności zamówień publicznych. Z tych względów ogłoszenie o zamówieniu podlega specjalnym rygorom w zakresie jego treści, sposobu i kolejności publikacji oraz przechowywania. Jest jednym z najistotniejszych dokumentów postępowania zakupowego. Sprawdź, w jakiej kolejności należy dokonywać publikacji ogłoszeń obowiązkowych i dodatkowych oraz jak rozwiązać problem upublicznienia siwz w odpowiednim terminie w stosunku do publikacji ogłoszenia.
Prawidłowo sporządzony opis przedmiotu zamówienia oraz siwz to podstawowe i zarazem najważniejsze elementy zamówienia publicznego. Specjalistyczny rodzaj zamówienia oraz związane z nim skomplikowane rozwiązania technologiczne niejednokrotnie stanowią nie lada wyzywanie przy sporządzaniu dokumentacji do zamówienia.
Jeśli bierzesz udział w przetargach, z pewnością spotykasz się z postanowieniami siwz, które zobowiązują Cię do realizacji tzw. obowiązku informacyjnego RODO. Dodatkowo wzór formularza oferty zazwyczaj zobowiązuje do tego, byś poświadczył zamawiającemu, że wypełniłeś obowiązek informacyjny RODO wobec osób fizycznych, których dane ujawniasz w ofercie. Co to w praktyce oznacza? Sprawdź, jak krok po kroku jako wykonawca działać zgodnie z RODO w przetargu.
Pandemia koronawirusa spowodowała trudności w zlecaniu i realizacji zamówień publicznych. Części z nich można zapobiec, korzystając z instrumentów i rozwiązań przewidzianych ustawą Pzp i powiązanymi z nią rozporządzeniami i ustawami. W artykule przeczytasz o umożliwieniu składania ofert w formie elektronicznej, podstawach unieważnienia procedury udzielenia zamówienia oraz sesji otwarcia ofert on-line w trudnym okresie pandemii koronawirusa.
Pandemia koronawirusa wpływa bezpośrednio zarówno na procedurę zlecania, jak i realizację zamówień publicznych. Aby zminimalizować blokady i powstające zatory związane z realizacją publicznych zleceń tzw. ustawa o COVID-19 wprowadziła konkretne regulacje dotyczące zamówień publicznych. Jej celem jest także ułatwienie pozyskiwania zamówień przeznaczonych bezpośrednio na walkę z wirusem. W tekście przeczytasz m.in.:
Czy wiesz, jakie czynności można podjąć w zakresie zmian umów o zamówienie publiczne w kontekście pandemii i trudności, które spowodowała? Ogłoszenie przez polski rząd stanu zagrożenia epidemicznego pociąga za sobą daleko idące konsekwencje dla przedsiębiorców, w tym tych funkcjonujących na rynku zamówień publicznych. Sytuacja w Polsce staje się coraz poważniejsza. W niektórych przypadkach zmiana umowy o zamówienie publiczne – właśnie ze względu na pandemię – jest konieczna. Jak i kiedy jej dokonać?
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!