Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Wyjaśnianie kwestii rażąco niskiej ceny w ofercie wykonawcy ma wielopłaszczyznowe znaczenie. Jest istotne z punktu widzenia samego wykonawcy, który ubiega się o realizację zamówienia, gdyż zaniechanie podjęcia wyjaśnień lub ich niewystarczające sformułowanie powoduje odrzucenie oferty i blokuje możliwość realizacji zamówienia. Ważne jest również dla zamawiającego, który musi brać pod uwagę prawidłową realizację przedmiotu zamówienia w sposób realistyczny i bezproblemowy. Ciężar dowodu w kwestii ewentualności wystąpienia w ofercie rażąco niskiej ceny został tak ukształtowany, aby wykonawca broniący swej oferty mógł rzeczywiście zrealizować swój cel, a zamawiającemu daje możliwość zyskania pewności co do rzetelności wykonawcy. Sprawdź, jak ocenić jakość i wiarygodność złożonych przez wykonawcę wyjaśnień co do rażąco niskiej ceny oraz jak przygotować takie wyjaśnienia – jeśli jesteś wykonawcą.
Zamówienia wyłączone spod procedur określonych w ustawie Pzp ze względu na wartość nieprzekraczającą 30.000 euro (dla zamawiających tzw. klasycznych) bądź mniejszą od progów unijnych (dla zamawiających udzielających tzw. zamówień sektorowych) nie tracą statusu zamówień publicznych. W przypadku współfinansowania ich ze środków Unii Europejskiej zachodzi obowiązek kierowania się zasadami wynikającymi – w zależności od źródła finansowania – m.in. z wytycznych ministra rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014–2020.
Obowiązkiem osób zaangażowanych w przygotowanie lub prowadzenie postępowania po stronie zamawiającego jest działanie zgodnie ze stanem faktycznym oraz prawnym, niezależnie od własnych opinii, preferencji lub interesów. Dlatego tak ważna jest z jednej strony jednoznaczność regulacji prawnych wyznaczających te obowiązki, a z drugiej ich przestrzeganie przez odpowiednie osoby, z uwagi chociażby na odpowiedzialność, jaka się z tym wiąże. W kontekście konfliktu interesów warto zwrócić uwagę na kilka orzeczeń, które zachowają aktualność także w nowym stanie prawnym, obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.
Jak określić termin składania ofert i ofert dodatkowych w postępowaniu poniżej progów unijnych? Jakie regulacje zastosować przy ocenie ofert i weryfikacji dokumentów od wykonawców? Jak poprawnie ogłosić udzielenie zamówienia krajowego? Sprawdź, jakich formalności dopełnić w procedurze krajowej i nie popełnij błędów.
Dnia 1 stycznia 2021 r. wchodzi w życie ustawa z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: nowa ustawa Pzp), a wraz z nią, zmodyfikowane przepisy regulujące procedury odwoławcze, skargowe i pozasądowe, które umożliwiają podważanie niesłusznych decyzji zamawiającego. W artykule przeczytasz m.in. o tym, jakie czynności i zaniechania będzie mógł zaskarżyć wykonawca oraz w jakiej formie będzie musiał złożyć odwołanie. Dowiesz się także, jaki skutek będzie miał wniosek o zwrot wadium w trakcie toczącego się postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Potencjał ekonomiczny stanowi najtrudniejszy do udostępnienia zasób. Wiąże się z tym wiele wątpliwości, przede wszystkim w zakresie sposobu jego przekazania, realności wykorzystania oraz udziału podmiotu użyczającego w realizacji zamówienia. Z tego względu korzystanie z sytuacji ekonomicznej nie jest popularne. Jest także źródłem wielu pytań, rozstrzyganych w ramach sporów przetargowych. Sprawdź, jakie stanowiska wyrażają w tym zakresie organy orzecznicze.
Zarówno przepisy unijne, jak i krajowe dotyczące zamówień publicznych dają instytucjom zamawiającym możliwość korzystania z szeregu instytucji mających na celu wdrażanie aspektów społecznych do zamówień. Wśród nich możemy wyróżnić m.in. aktywizację zawodową i społeczną osób społecznie marginalizowanych, zabezpieczenie sytuacji pracowników poprzez nałożenie wymogu zawierania umów o pracę, czy też odformalizowanie procesów przetargowych w stosunku do zamówień o charakterze społecznym, zdrowotnym, edukacyjnym i kulturowym.
Każdy zamawiający, udzielając zamówienia publicznego, musi przestrzegać zapisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady [UE] nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych (dalej: RODO) i należycie chronić danych osobowych przekazywanych przez wykonawców w toku postępowania. W artykule przeczytasz m.in. o: udostępnianiu danych osobowych i ich przetwarzaniu w trakcie postępowania, zasadach postępowania z danymi tzw. wrażliwymi – które są zawarte np. w zaświadczeniach z KRK, przetwarzaniu danych osobowych w zamówieniach poniżej 30.000 euro.
Od 25 maja 2018 r. dane osobowe muszą być chronione w sposób opisany w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady [UE] nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych (dalej: RODO). Przepisy te obowiązują już prawie 2 lata, ale ich stosowanie nadal budzi liczne wątpliwości. Nie zmieniła tego w sposób istotny nowelizacja ustawy Pzp, w której uregulowano m.in. materię stosowania RODO w zamówieniach publicznych. Tymczasem każdy zamawiający, udzielając zamówienia publicznego, musi zmierzyć się z problematyką należytej ochrony danych osobowych przekazywanych przez wykonawców w toku postępowania. W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania: Kiedy należy uznać, że w postępowaniu przetwarzane są dane osobowe? O jakich czynnościach w związku z RODO należy pamiętać, przygotowując podstawowe dokumenty zamówienia? Jakich 10 informacji należy zawrzeć w klauzuli informacyjnej przekazywanej wykonawcom? O czym pamiętać w związku z RODO, formułując zapisy projektowanej umowy z wykonawcą? W kolejnej części artykułu przeczytasz m.in. o: udostępnianiu danych osobowych i ich przetwarzaniu w trakcie postępowania, zasadach postępowania z danymi tzw. wrażliwymi – które są zawarte np. w zaświadczeniach z KRK, przetwarzaniu danych osobowych w zamówieniach poniżej 30.000 euro.
Regulacje dotyczące wadium przewidziane w ustawie z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2019 r., dalej: „nowa ustawa Pzp”) w znacznym stopniu różnią się od dotychczasowych rozwiązań zawartych w ustawie Pzp. Wymagają w związku z tym wnikliwej analizy oraz zmiany utartych schematów działania zarówno zamawiającego, jak i wykonawcy. W artykule m.in. o tym w jakich formach, w jakiej wysokości i kiedy będzie wnoszone wadium. Dowiesz się także o nowych zasadach zwrotu wadium.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!