Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje pełna elektronizacja postępowań o udzielenie zamówienia publicznego – bez względu na wartość zamówienia. Oznacza to, że zamawiający musi korzystać w prowadzonej procedurze z określonych narzędzi komunikacji elektronicznej np. miniPortalu UZP (w przyszłości zaś z platformy e-Zamowienia) czy płatnego rozwiązania. Między innymi o tym, jakie wymogi muszą spełniać używane przez zamawiającego systemy, kiedy wolno odstąpić od komunikacji elektronicznej oraz w jaki sposób powinny być sporządzane dokumenty elektroniczne – piszemy w poniższym artykule. Już za tydzień ukaże się opracowanie, w którym omówimy formę poszczególnych dokumentów składanych w postępowaniu np. zobowiązania do udostępnienia zasobów, pełnomocnictwa, oświadczenia wstępnego itp.
Wartość zamówienia decyduje o wyborze procedury właściwej dla udzielenia danego zamówienia – krajowej albo unijnej, a w konsekwencji wpływa na ocenę jej poprawności. Szacowanie robót budowlanych, usług i dostaw w nowej ustawie Pzp nie uległo rewolucji. Poszczególne reguły zostały natomiast usystematyzowane i uporządkowane.
Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych wprowadziła pełną elektronizację postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Dotychczas wymogiem tym były objęte tylko procedury o wyższej wartości – przekraczające próg unijny. W obecnym stanie prawnym dotyczy to również procedur o wartości mniejszej niż wskazane progi, do których zastosowanie znajdują regulacje o zamówieniach publicznych. Jakie są najważniejsze elementy związane z komunikacją elektroniczną? W jakiej formie powinna zostać złożona oferta elektroniczna w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, aby była ważna – omawiamy poniżej.
Nowe regulacje ustawy Pzp nakładają na zamawiających dodatkowy obowiązek związany z badaniem doświadczenia wykonawców potwierdzanego w ramach umów realizowanych w konsorcjum. Ustawodawca wymaga bowiem wykazania przez taki podmiot robót budowlanych, dostaw lub usług, w których wykonaniu wykonawca bezpośrednio uczestniczył. Jak interpretować to zagadnienie i czego zamawiający może się domagać od uczestnika postępowania – przybliżamy w poniższym omówieniu.
Wspólny Słownik Zamówień CPV określony unijnym rozporządzeniem zawiera drzewo kodów o różnych stopniach szczegółowości. Opisując zamówienie za pomocą kodu CPV, powinieneś znaleźć kod maksymalnie zbliżony do przedmiotu zamówienia. Może się także zdarzyć, że do przedmiotu Twojego zamówienia będzie pasować kilka kodów. Pamiętaj, że w takiej sytuacji powinieneś mimo wszystko wybrać tylko jeden kod, stanowiący główny kod CPV. Pozostałe kody będą stanowiły kody dodatkowe. Sprawdź, jak właściwie stosować kody CPV i opisywać poprawnie przedmiot Twojego zamówienia.
Kody CPV służą do sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia. Kategoryzują zakupy i pomagają wykonawcom odnaleźć ogłoszenie o interesującym ich zamówieniu. Dzięki temu zamawiający ma szanse pozyskać większą liczbę konkurencyjnych ofert. Kody CPV mogą również pomocniczo służyć do grupowania zamówień i szacowania ich wartości. Pomagają uniknąć zarzutu podziału zamówienia na części, w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp. Sprawdź, kiedy jesteś zobowiązany stosować słownik kodów CPV zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Przeczytaj również, jak stosowanie kodów CPV pomoże Ci w praktycznym przygotowywaniu postępowania.
Zamawiający ma obowiązek ustalić szacunkową wartość zamówienia z należytą starannością. Obok opisu przedmiotu zamówienia jest to druga bardzo istotna czynność postępowania. Warto wiedzieć, że sposób i prawidłowość oszacowania zamówienia bywa przedmiotem analiz organów kontrolujących. Pod lupę brane są przede wszystkim kwestie niedozwolonego podziału zamówienia publicznego na części oraz niestarannego szacowania.
Komisja przetargowa w nowym Pzp jest uregulowana w sposób dość skąpy. Ustawodawca nie rozpisuje się na temat zasad jej funkcjonowania i powołania jej członków. Nie ma w tym obszarze jednak także znaczących zmian w stosunku do poprzednio obowiązującej ustawy Pzp. W artykule przypominamy o funkcjach i działaniu komisji przetargowej. Sprawdź, czy kierownik, który powołał zespół pomocniczy, nie ponosi w związku z tym odpowiedzialności za przebieg postępowania. Zadbaj również o złożenie przez członków komisji właściwych oświadczeń z art. 56 nowego Pzp dotyczących bezstronności oraz niekaralności.
Opis przedmiotu zamówienia to czynność, która poprzedza wszczęcie procedury zakupowej. Jest to bardzo ważny element i nie można go zaniedbać. Nawet bowiem przy poprawnie prowadzonym postępowaniu wady popełnione na etapie opisu przedmiotu zamówienia mogą wpłynąć na ostateczny wynik procedury, jakość pozyskanego zamówienia oraz etap realizacji samej umowy. Artykuł omawia opis przedmiotu zamówienia w nowej ustawie Pzp. Sprawdź, czym są podmiotowe środki dowodowe i kiedy można je uzupełnić. Upewnij się, jak opisać przedmiot zamówienia z użyciem znaków towarowych, patentów bądź pochodzenia stosownie do aktualnych przepisów. Dowiedz się, co to są wstępne konsultacje rynkowe i kiedy można i trzeba je przeprowadzić.
Zgodnie z art. 56 ust. 1 ustawy Pzp: kierownik zamawiającego, członek komisji przetargowej oraz inne osoby wykonujące czynności związane z przeprowadzeniem postępowania po stronie zamawiającego, osoby mogące wpłynąć na wynik tego postępowania bądź osoby udzielające zamówienia podlegają wyłączeniu z dokonywania czynności w postępowaniu, jeżeli: 1) po ich stronie występuje konflikt interesów, 2) zostały prawomocnie skazane za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, o którym mowa w art. 228–230a, art. 270, art. 276, art. 286, art. 287, art. 296, art. 296a, art. 297, art. 303 lub art. 305 ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, o ile nie nastąpiło zatarcie skazania. Wymienione osoby składają na te okoliczności oświadczenia w sposób opisany w art. 56 ustawy Pzp. Kim w praktyce są „inne osoby wykonujące czynności związane z przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia po stronie zamawiającego” lub „osoby mogące wpłynąć na wynik tego postępowania lub osoby udzielające zamówienia”? Czy należy zaliczyć do nich np. skarbnika gminy, który podpisuje zlecenie przeprowadzenia postępowania i umowę z wybranym wykonawcą oraz radcę prawnego parafującego wzór umowy i następnie umowę zawieraną z wykonawcą, a niekiedy również udzielającego wraz z pracownikiem merytorycznym wyjaśnień do SWZ? W artykule przeczytasz odpowiedzi na pytania kto, w jakich okolicznościach i kiedy złoży stosowne oświadczenia, o których stanowi art. 56 ustawy Pzp.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!