Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Jak powinno po kolei prawidłowo przebiegać wykonanie procedury szacowania wartości zamówienia? Czy określając tę wartość, należy uwzględnić wskaźniki inflacji? Czy planując przetarg na przedmioty, które nie są ogólnodostępne, wolno na etapie szacowania ich wartości wystąpić do firm zajmujących się daną działalnością z wnioskiem o wycenę poszczególnych produktów bądź urządzeń? W artykule przeczytasz o praktycznych aspektach związanych z określaniem wartości zamówienia.
Nie każdy wykonawca ma zasoby potrzebne do tego, by ubiegać się o zamówienie publiczne a następnie je realizować zgodnie z wymogami zamawiającego postawionymi w SWZ czy innych dokumentach zamówienia. Ustawa Pzp podsuwa takim podmiotom pewne rozwiązania. Wykonawca może skorzystać z pomocy podwykonawców, może zawiązać konsorcjum z innymi podmiotami lub skorzystać z zasobów podmiotu trzeciego, potwierdzając dzięki temu stawiane przez zamawiającego warunki. Czym rożni się między sobą: podwykonawstwo, wspólne występowanie wykonawców oraz udostępnianie zasobów? Jakie załączniki przy sporządzaniu SWZ zamawiający powinien przygotować?
Regulacje ustawy Pzp narzucają zamawiającym publicznym, aby stosowali w postępowaniu cenę jako kryterium, którego waga nie przekracza 60%. Aby móc natomiast zwiększyć wagę kryterium ceny, zamawiający musi dokonać analizy głównych elementów, które składają się na przedmiot zamówienia. Nowa ustawa Pzp wprowadziła zmiany w tym obszarze względem poprzednich regulacji. Sprawdź, czy w nowym stanie prawnym kryterium ceny o wadze powyżej 60% będzie łatwiejsze do zastosowania niż dotychczas.
Nowa ustawa Pzp wskazuje wprost, że dany warunek udziału w postępowaniu może potwierdzić jeden konkretny wykonawca wspólnie ubiegający się o zamówienie bądź niektórzy z nich. Mowa o uprawnieniach, wykształceniu, doświadczeniu i kwalifikacjach zawodowych wykonawców. Jednak potem część zamówienia, do której dany warunek się odnosił, musi realizować ten konsorcjant, który go wykazał. Konsorcjum ma ponadto obowiązek poświadczyć też, który wykonawca zrealizuje dane roboty, usługi bądź dostawy. Wskazane oświadczenie jest źródłem wątpliwości zarówno zamawiających jak i wykonawców. Czy konsorcjum musi w każdym postępowaniu złożyć ten dokument? Czy można wskazać w nim, że 100% prac wykona jeden konsorcjant? Czy oświadczenie wolno uzupełnić? Poniższe opracowanie zawiera odpowiedzi na te pytania. Omawia także skrótowo, jak regulację art. 117 ustawy Pzp dotyczącą warunków udziału w postępowaniu od konsorcjum, interpretuje UZP w swoim komentarzu. W pierwszej części artykułu omawiamy najważniejsze informacje, jakie zawarte są w komentarzu UZP do nowej ustawy Pzp w zakresie warunków udziału w postępowaniu w odniesieniu do konsorcjum (art. 117 ustawy Pzp). Następnie opracowanie przywołuje konkretne problemy zamawiających i wykonawców, jakie pojawiły się w związku ze stosowaniem tych regulacji w praktyce.
Do czasu wdrożenia pełnej wersji platformy e-Zamówienia zamawiający mogą bezpłatnie korzystać z narzędzia miniPortal BIS. Jest to system, który udostępnił Urząd Zamówień Publicznych. Każdemu, kto chce sprawnie przeprowadzić procedurę oraz bezproblemowo złożyć ofertę, przyda się z pewnością instrukcja użytkowania miniPortalu krok po kroku. Została ona przygotowana przez praktyka, który korzysta z niego na co dzień.
Wykonawca, który zaoferował w postępowaniu rażąco niską cenę, podlega eliminacji z niego. Podstawą do odrzucenia oferty jest też okoliczność braku złożenia wyjaśnień w zakresie kalkulacji cenowej.
Artykuł 252 ust. 2 nowej ustawy Pzp zawiera wprost zgodę na wybór oferty po terminie związania ofertą. Eliminuje tym samym prezentowane uprzednio rozbieżne poglądy w tym aspekcie. Wprawdzie zasadą wynikającą z art. 252 ust. 1 nowej ustawy Pzp pozostaje, że zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę w terminie związania z nią określonym w dokumentach zamówienia (np. w SWZ). Jednak gdyby mu się to nie udało, ma wówczas obowiązek wezwać wykonawcę, który otrzymał najwyższą ocenę, aby ten w określonym czasie wyraził pisemną zgodę na wybór jego oferty po terminie związania nią. Przekonaj się jak powinien wyglądać wybór oferty po terminie związania ofertą w nowej ustawie Pzp. Przeczytaj, jak przygotować wezwanie i skorzystaj z gotowego wzoru Wezwanie do wyrażenia zgody przez wykonawcę na wybór oferty po terminie związania ofertą.
Regułą wynikającą z ustawy Pzp jest brak dowolności zmian umów w sprawie zamówienia publicznego. Niejednokrotnie jednak długoterminowość tych kontraktów wymaga, by zapewnić odpowiedni poziom ich elastyczności. Tylko wówczas można dostosować realizację zamówienia do zmieniających się okoliczności bez konieczności prowadzania nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamówienia publiczne w czasie COIVD zostały objęte częściowo nowymi rozwiązaniami ustawowymi. Tak zwana ustawa covidowa przewiduje szczególne reguły, które umożliwiają zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zapoznaj się z opracowaniem i sprawdź, jak może wyglądać wykonanie umowy zamówień publicznych w czasie COVID. Przekonaj się, kiedy można modyfikować kontrakt na zamówienia publiczne w czasie COVID. Polecamy także wzór informacji wykonawcy/zamawiającego o wpływie okoliczności związanych z COVID-19 na należyte wykonanie umowy.
Analiza potrzeb i wymagań w nowej ustawie Pzp to obowiązek, który od 1 stycznia 2021 r. poprzedza część postępowań o zamówienia publiczne. Ta nowa czynność ma w założeniu zwiększyć skuteczność i efektywność udzielanych zamówień publicznych. Dodatkowo ma przyczynić się do lepszego i skuteczniejszego przygotowania procesu udzielenia zamówienia. Analiza potrzeb i wymagań w nowej ustawie Pzp jest obowiązkowa w określonych przypadkach. Sprawdź, kiedy musisz ją przeprowadzić i jak w praktyce tego dokonać. Skorzystaj także z gotowego wzoru Analiza potrzeb i wymagań w nowej ustawie Pzp.
Od 1 stycznia 2021 r. zamawiający musi sporządzić raport z realizacji zamówienia w przypadkach opisanych ustawą Pzp. Obowiązek ten obejmuje m.in. sytuacje, gdy zamawiający naliczył wykonawcy określone kary umowne czy wydał na zamówienie więcej środków niż przewidywała cena oferty. Upewnij się, kiedy i jak przygotować raport z realizacji zamówienia zgodny z art. 446 ustawy Pzp, który uchroni Cię przed podobnymi problemami w przyszłości.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!