Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Tryb podstawowy dla zamówień krajowych zastąpił aż 4 dotychczas stosowane procedury. Mowa o przetargach – nieograniczonym i ograniczonym, negocjacjach z ogłoszeniem oraz dialogu konkurencyjnym. Takie rozwiązanie upraszcza i uelastycznia postępowanie zarówno po stronie wykonawców jak i zamawiających. Niewątpliwie pogłębia ono także dialog stron w celu uzyskania jak najlepszych efektów udzielanych zamówień. Negocjacjom prowadzonym w trakcie trybu podstawowego należy bowiem przypisać szczególnie istotne znaczenie dla kształtu zawieranej umowy, zarówno w zakresie warunków realizacji zamówienia, jak i ceny świadczenia. Sprawdź, jak przeprowadzić negocjacje w trybie podstawowym (wariant III). Upewnij się, jak przygotować zaproszenie do składania ofert ostatecznych i jak je ocenić.
Tryb podstawowy z negocjacjami (obowiązkowymi) w swoim III wariancie jest dla zamawiających dość skomplikowaną procedurą. Tymczasem niesie za sobą wiele korzyści – pozwala przede wszystkim uzyskać od wykonawcy realizację zamówienia na dobrym poziomie jakości i za rozsądną cenę. Z tego względu warto usystematyzować przebieg procedury i ułatwić jej przeprowadzenie zarówno zamawiającym jak i wykonawcom. O etapach trybu podstawowego z negocjacjami oraz o tym, jak sporządzić opis potrzeb i wymagań pisaliśmy w artykule: „Opis potrzeb i wymagań zamawiającego w wariancie III trybu podstawowego”.
Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji (wariant III) zastępuje dotychczasowe negocjacje z ogłoszeniem oraz dialog konkurencyjny. Co istotne, można go stosować bez konieczności spełniania jakichkolwiek ustawowych przesłanek. Tryb ten jest zatem w pełni otwarty na konkurencję. Zamawiający wszczyna go, publikując ogłoszenie o zamówieniu. Następnie przygotowywany jest opis potrzeb i wymagań zamawiającego, który to dokument zastępuje SWZ. Sprawdź, o czym pamiętać przygotowując OPiW i jak w praktyce go sporządzić.
Prawidłowy opis przedmiotu zamówienia ma doniosłe znaczenie zarówno dla zamawiającego, jak i dla wykonawców. Zamawiający może dzięki niemu zagwarantować sobie, że postępowania nie zakwestionują organy kontrole, wykonawcy zaś nie zaskarżą go w drodze środków ochrony prawnej. Sama realizacja zamówienia publicznego przebiegać będzie w sposób należyty i zakładany przez zamawiającego. Natomiast dla wykonawców poprawny opis przedmiotu zamówienia to szansa na odpowiednio skonstruowaną i skalkulowaną ofertę. Daje im on także gwarancję niedyskryminacji i równego traktowania.
Zamawiający, który wszczyna proces zakupowy, musi zweryfikować swoje faktyczne potrzeby i upublicznić je. Tylko wówczas wykonawcy będą mogli zaoferować mu realizację zamówienia, które rzeczywiście spełni jego oczekiwania. W tym celu zamawiający ma obowiązek zgodnie z ustawą Pzp opisać przedmiot zamówienia. Opis ten to jedna z podstawowych i najważniejszych czynności, jakie zamawiający musi zrealizować, zanim rozpocznie postępowanie. Zamawiający ma przy tym obowiązek stosować zasady opisu przedmiotu zamówienia, jakie wskazuje ustawa Pzp. Błędy, jakie popełni na tym etapie, mogą zaś mieć wpływ na prawidłowość i skuteczność całego procesu zakupowego. Artykuł omawia najważniejsze zasady opisu przedmiotu zamówienia określone ustawą Pzp w 2021 roku.
Zamawiający ma obowiązek określić w dokumentach zamówienia kryteria oceny ofert, które posłużą mu do wyboru wykonawcy. Na podstawie zaoferowanych przez wykonawców wielkości wytypuje następnie najkorzystniejszą ofertę. Jednym z kryteriów oceny oferty musi być cena bądź koszt. Co do pozostałych przykładowych kryteriów zamawiający ma pewną swobodę, choć należy pamiętać, że nie jest ona nieograniczona.
Jakie problemy możesz napotkać przy zamówieniu z wolnej ręki realizowanym w 2021 roku? Na podstawie 3 autentycznych pytań naszych Czytelników omawiamy poniższe zagadnienia związane z tą procedurą: 1. Forma dokumentów i oświadczeń, jakie wykonawca składa w procedurze z wolnej ręki 2. Na jakiej podstawie prawnej skorzystać z trybu z wolnej ręki do zamówienia dostawy ciepła i usługi dystrybucji energii elektrycznej? 3. Czy zamówienia dodatkowe wolni zlecić w trybie z wolnej ręki?
Umowa ramowa w Pzp sama w sobie nie stanowi zamówienia publicznego. Nie kreuje żadnych obowiązków – ani po stronie zamawiającego ani wykonawców, którzy ją podpiszą. Zamawiający, który zawarł umowę ramową, będzie mógł w trakcie jej obowiązywania zlecić określone zamówienia tzw. wykonawcze. Wykonawcy nie są jednak zobowiązani do składania ofert na takie zamówienia, mają jedynie możliwość. W umowie ramowej tylko wstępnie bowiem deklarują swoje zainteresowanie realizacją danego rodzaju zamówień. Z artykułu dowiesz się, czy o kryteriach oceny ofert wykonawczych wolno zdecydować już po zawarciu umowy ramowej. Przeczytasz także o tym, jak precyzyjnie trzeba określić wartość szacunkową zamówienia przed podpisaniem umowy ramowej oraz jak przewidzieć w niej prawo opcji. Wszystko to na podstawie wątpliwości, z jakimi w praktyce spotykali się nasi Czytelnicy.
W artykule omawiamy takie dokumenty na potwierdzenie spełniania warunków udziału jak wykaz zrealizowanych dostaw, robót budowlanych i usług oraz wykaz osób, które będą uczestniczyć w realizacji zamówienia. Dowiesz się, czy w postępowaniach krajowych zamawiający obowiązkowo żąda oświadczenia o aktualności informacji zawartych we wstępnym oświadczeniu. Zyskasz także wskazówki, jak uzupełniać dokumenty oraz jak poświadczać kopie dokumentów elektronicznych wystawionych przez podmioty upoważnione i nieupoważnione.
Mimo wielu ułatwień, jakie nowa ustawa Pzp wprowadziła w zakresie przygotowania oferty, zamawiający mają nadal wątpliwości odnośnie do formy, treści i terminu przygotowania dokumentów, które należy do niej załączyć. Chodzi o podmiotowe środki dowodowe, które mają za zadanie potwierdzić warunki udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia. W tym artykule omawiamy, w jaki sposób właściwie przygotować i złożyć informację z KRK oraz oświadczenie dotyczące przynależności do grupy kapitałowej. Przeczytasz także o tym, czy oświadczenie o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu wstępnym jest obowiązkowe w każdym postepowaniu. W drugiej części opracowania znajdziesz informacje na temat próbek, opisów i fotografii produktów oraz wykazów osób, robót budowlanych, dostaw i usług. Dowiesz się także, jak powinny być sporządzone dokumenty, które wystawiają podmioty inne niż „upoważnione” oraz jak sprawnie i zgodnie z prawem uzupełniać braki oferty.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!