Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Wykonawca, który sam nie może spełnić wszystkich wymogów SWZ, ma prawo skorzystać z pomocy innych podmiotów. Wówczas pożyczają mu one niejako swoje zasoby, a wykonawca wykorzystuje je, by wykazać warunki udziału w postępowaniu. Przepisy nakazują wtedy wykonawcy i podmiotowi trzeciemu dopełnić kilku formalności w postępowaniu. Najważniejszą z nich jest załączyć do oferty zobowiązanie podmiotu trzeciego do udostępnienia potencjału. W artykule piszemy m.in. o tym, w jakiej formie je przygotować i kto powinien je podpisać oraz jak sformułować jego treść, a także kiedy uzupełniać i wyjaśniać. Z tekstu dowiesz się także, kiedy i jak podmiot trzeci potwierdza brak podstaw wykluczenia z postępowania. Możesz przejść również do gotowego wzoru dokumentu.
Jak wykazać tajemnicę przedsiębiorstwa wraz ze składaniem dokumentu, aby skutecznie utajnić pewne dane w ofercie? W praktyce należy w tym celu spełnić kilka przesłanek. Sprawdź, jak sporządzić uzasadnienie objęcia informacji tajemnicą przedsiębiorstwa. Dowiedz się, na jakie dowody się powołać i co się stanie, gdy zamawiający stwierdzi, że dana część oferty nie może być utajniona. W artykule odpowiadamy na te pytania, bazując na najnowszym orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej.
Tak jak poprzednia ustawa tak i nowe Pzp przewiduje, że zamawiający może zastrzec tajemnicę przedsiębiorstwa w swojej ofercie. Warto jednak pamiętać, że ograniczenie jawności informacji przekazywanych w toku postępowania ma charakter wyjątku. Stanowi odstępstwo do zasady jawności postępowania i nie można go nadużywać. Aby skutecznie i zgodnie z nowym Pzp móc zastrzec tajemnicę w ofercie, nadal należy wykazać, że informacja faktycznie spełnia przesłanki, by być uznaną za taką tajemnicę. Wykonawca ma obowiązek udowodnić ten fakt wraz ze składanym utajnionym dokumentem. W opracowaniu omawiamy, jak to zrobić w praktyce, podpierając się niezwykle bogatym na ten temat orzecznictwem KIO.
Zanim zamawiający zdecyduje, w jakiej procedurze dokonać zamówienia, musi określić jego wartość. Dopiero znając kwotę zakupu, zdecyduje, czy zrealizować go w trybach ustawy Pzp, poprzez rozeznanie rynku czy w procedurze zasady konkurencyjności. Sprawdź, jak krok po kroku dokonać w tych trybach zamówienia współfinansowanego ze środków unijnych. Z artykułu dowiesz się również, co Ci grozi, jeśli Twoje wydatki zostaną poddane kontroli, która wykaże określone nieprawidłowości.
Zamówienia publiczne współfinansowane ze środków unijnych podlegają szczególnym procedurom. Zanim jednak beneficjent zdecyduje, jakie regulacje do nich zastosować, musi prawidłowo opisać potrzebne zamówienia, a następnie je oszacować. Może się wówczas okazać, że zamówienie jest zwolnione od jakichkolwiek procedur albo dotyczą go ściśle określone formalności. W opracowaniu znajdziesz niezbędne informacje w tym zakresie. W drugiej części artykułu, która ukaże się w kolejnym Top temacie, opisujemy poszczególne procedury wydatkowania środków oraz zagadnienia związane z kontrolą tych procedur.
Uzupełnianie dokumentów w nowej ustawie Pzp nie różni się znacząco względem zasad obowiązujących w poprzedniej ustawie. W opracowaniu na bazie pytania jednego z naszych Czytelników przeczytasz o tym: - kiedy w praktyce wezwać do złożenia podmiotowych środków dowodowych, - jak je w razie potrzeby uzupełniać a także - co zrobić, gdy wykonawca złożył dokumenty od razu z ofertą, nie czekając na wezwanie.
W nowym Pzp zobowiązano zamawiającego, aby wskazał termin związania ofertą konkretną datą. Między innymi o tym, jak go właściwie policzyć, piszemy w naszym opracowaniu. Dowiesz się z niego także, co zrobić z ofertami, w których podano różne terminy związania ofertą z uwagi na rozbieżności w dokumentach zamówienia. Przeczytasz również o tym, kiedy zwrócić wykonawcy wadium, jeśli odmówił – zgodnie z nowym Pzp – przedłużenia terminu związania ofertą oraz jeśli termin związania ofertą upłynął po wyborze najkorzystniejszej oferty.
W zależności od rodzaju wynagrodzenia przyjętego w umowie zamawiający żądają bądź nie kosztorysu uproszczonego lub szczegółowego w ofercie. W poniższym opracowaniu piszemy m.in. o tym, jakie czynności podjąć, w sytuacji gdy dany kosztorys zawiera nieścisłości, błędy lub braki. Na przykładzie dwóch pytań naszych czytelników dowiesz się, kiedy wolno uzupełnić ten dokument oraz na jakich zasadach go korygować.
Pandemia COVID-19 nie daje za wygraną. Stały wzrost zachorowań dyktuje określone potrzeby zamawiających. Zazwyczaj konieczność zakupu danych środków ochronnych czy leczniczych jest pilna i zamawiający szukają sposobów, jak szybko zlecić zamówienia. To samo dotyczy pewnych kategorii usług. Trzeba pamiętać, że w czasie pandemii zamówienia publiczne są objęte szczególnymi ułatwieniami. Dodatkowo warto korzystać z ogólnodostępnych narzędzi ustawowych, które w określonych sytuacjach przyspieszają zakupy. W artykule publikujemy 2 pytania o stosowanie ustawy Pzp w czasie COVID-19. Omówienie kilku praktycznych zagadnień związanych z tematem pandemii i zamówień publicznych znajdziesz także tutaj: 4 pytania o zamówienia publiczne w czasie COVID-19
Trwająca epidemia COVID-19 stwarza poważne utrudnienia zarówno dla zamawiających, którzy potrzebują na bieżąco udzielać zamówień jak i wykonawców realizujących umowy. Ustawodawca dostrzegł na tym polu znaczne problemy i dlatego w odniesieniu do zamówień publicznych w czasie COVID-19 wprowadził szczególne regulacje. Przewidują one m.in. odmienne zasady naliczania i potrącania kar umownych. Zwalniają ze stosowania ustawy Pzp do udzielania niektórych zamówień. W artykule odpowiadamy na 4 pytania naszych Czytelników związane z zamówieniami publicznymi w czasie COVID-19. Skorzystaj z praktycznych wskazówek.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!