Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Pewien zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony. Chce przygotować JEDZ przy pomocy narzędzia dostępnego na stronie UZP. W SWZ wskazał jedynie obligatoryjne przesłanki wykluczenia na podstawie art. 108 ust 1 ustawy Pzp. W części III JEDZ wskazano: Podstawy wykluczenia sekcja C: Podstawy związane z niewypłacalnością, konfliktem interesów lub wykroczeniami zawodowymi zawiera następujące podstawy wykluczenia: naruszenie obowiązków w dziedzinie prawa ochrony środowiska naruszenie obowiązków w dziedzinie prawa socjalnego naruszenie obowiązków w dziedzinie prawa pracy upadłość niewypłacalność układ z wierzycielami inna sytuacja podobna do upadłości wynikająca z prawa krajowego aktywami zarządza likwidator działalność gospodarcza jest zawieszona winien poważnego wykroczenia zawodowego porozumienia z innymi wykonawcami mające na celu zakłócenie konkurencji konflikt interesów spowodowany udziałem w postępowaniu o udzielenie zamówienia bezpośrednie lub pośrednie zaangażowanie w przygotowanie przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia rozwiązanie umowy przed czasem, odszkodowania lub inne porównywalne sankcje winien wprowadzenia w błąd, zatajenia informacji lub niemożności przedstawienia wymaganych dokumentów lub uzyskania poufnych informacji na temat przedmiotowego postępowania Zamawiający pyta, które z powyżej wymienionych podstaw wykluczenia powinien pozostawić w formularzu w część III sekcji C formularza, tworząc JEDZ za pomocą narzędzia XML dostępnego na stronie UZP. Nasz ekspert przygotował odpowiedź zgodnie z Instrukcją wypełniania Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia JEDZ (European Single Procurement Document ESPD) przygotowaną przez Urząd Zamówień Publicznych.
Dnia 2 grudnia 2021 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2269). Nakłada ona nowe obowiązki na wszystkie podmioty, które stosują Prawo zamówień publicznych do określonej kategorii zamówień. Będą one musiały zapewnić minimalne poziomy udziału niskoemisyjnych i zeroemisyjnych pojazdów (tzw. czystych pojazdów) w całkowitej liczbie pojazdów objętych zamówieniami publicznymi, we wskazanych w ustawie okresach. Dodatkowo do 31 stycznia 2022 r. należy przekazać ministrowi właściwemu do spraw transportu informację o liczbie i kategoriach pojazdów objętych zamówieniami publicznymi, które wskazano w ustawie. Informacja obejmie okres od 2 sierpnia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Kogo konkretnie dotyczą wskazane obowiązki i jak je realizować? Piszemy o tym na przykładzie kilku pytań naszych Czytelników. W kolejnych tygodniach na łamach Portalu PZ ukaże się także obszerny tekst na temat nowych przepisów.
Program Polski Ład umożliwia części zamawiającym uzyskanie dofinansowania do ściśle określonych w przepisach inwestycji. Aby otrzymać środki, należy dokonać kilku formalności. W artykule streszczamy je w 8 punktach. Warto pamiętać, że dofinansowanie z Programu Polski Ład należy wydatkować zgodnie z przepisami ustawy Pzp. O tym, jak pozyskać i wydatkować środki, piszemy szczegółowo w artykule.
Nowe Pzp zawiera regulacje o niedozwolonych postanowieniach w umowach o zamówienia publiczne. Mają one likwidować dysproporcje między stronami kontraktu. W praktyce bowiem zamawiający wykorzystywali często swoją dominującą pozycję i narzucali określone wzorce umowy. Te z kolei zakłócały współpracę na równych zasadach. Sprawdź, jakie klauzule są niedozwolone i nie powinny znaleźć się w projektowanych postanowieniach umowy.
Jak rażąco niską cenę i procedurę wyjaśnień kalkulacji cenowej uregulowano w nowym Pzp? Ogólne zasady nie uległy zmianie. Warto natomiast wyjaśnić, w jaki sposób formalności w tym zakresie przebiegają np. w procedurze podstawowej dla zamówienia tzw. krajowego. W opracowaniu przeczytasz m.in., jak szczegółowe muszą być wyjaśnienia rażąco niskiej ceny zgodnie z nowym Pzp i czy wolno ponawiać wezwanie w tym zakresie oraz o wyjaśnieniu rażąco niskiej ceny w trybie podstawowym z możliwością negocjacji. Dowiesz się także, czy w trybie podstawowym bez negocjacji w wariancie I do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny trzeba wezwać wszystkich wykonawców.
Pewien zamawiający – szpital wydziela obecnie 35 łóżek dla pacjentów z COVID-19. Czy wobec tego może zakupić sprzęt medyczny taki jak np.: kardiomonitory, pompy infuzyjne, materace przeciwodleżynowe na podstawie art. 46c ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi z pominięciem stosowania ustawy Pzp? Nasz ekspert stoi na stanowisku, że w takiej sytuacji zamawiający powinien rozważyć możliwość zastosowania art. 6a specustawy koronawirusowej, nie zaś art. 46c ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Dlaczego? Odpowiedź znajdziesz w opracowaniu.
Szalejąca inflacja powoduje, że dotychczasowe wynagrodzenie wykonawców ustalone w umowie przestaje być rynkowe i opłacalne. Wykonawcy nierzadko nie zarabiają na realizacji zamówienia, a zdarza się, że wręcz do niego dokładają. Sytuację pogarszają problemy z dostępnością surowców i związana z tym niestabilność cen. Jak w tej rzeczywistości realizować zamówienia? Czy sama inflacja jest wystarczającym powodem do zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego? Problem dotyczy kontraktów, które niestety nie przewidują klauzul waloryzacyjnych. W artykule przeczytasz, jak poradzić sobie w takiej sytuacji.
Czy 2022 rok przyniesie zmiany w kwestii zaświadczenia z KRK, jakie wykonawcy składają do przetargu? Nie są tutaj przewidywane żadne modyfikacje przepisów. Zatem warto raz jeszcze powtórzyć ustawowe reguły, które rządziły i będą nadal kierować wymogami w tym zakresie. W poniższym opracowaniu opublikowaliśmy 3 autentyczne pytania o potwierdzenie niekaralności przez wykonawców. Zobacz, jakie zaświadczenia składać dla spółki z o.o. spółki komandytowej. Dowiedz się, jak ocenić niekaralność członków zarządu spółki zarejestrowanej w Polsce, jeśli osoby te mieszkają w innych państwach unijnych i są ich obywatelami. Sprawdź, jak ocenić zaświadczenie z KRK, gdy zawiera starą podstawę prawną.
Żeby daną informację uznać za tajemnicę przedsiębiorstwa, uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nią musi podjąć pewne działania, by utrzymać ją w poufności. Jest to jedna z koniecznych przesłanek, które warunkują prawidłowe zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa w ofercie. Działania te należy rozpatrywać dwutorowo – jako czynności prawne i zabezpieczenia fizyczne. Jakie faktycznie działania trzeba podjąć, aby skutecznie prawidłowo i skutecznie zastrzec tajemnicę przedsiębiorstwa według ustawy Pzp? Sprawdź w artykule na przykładzie ważnych w tym temacie wyroków KIO.
W odniesieniu do części warunków udziału wykonawca może powołać się na zasoby podmiotów trzecich, ale muszą one stać się wówczas jego podwykonawcami. Dotyczy to m.in. warunków doświadczenia i kwalifikacji zawodowych. W artykule przeczytasz, co to w praktyce oznacza. Dowiesz się również, kiedy zamawiający ma prawo zastrzec, że część zamówienia może wykonać osobiście jedynie wykonawca. Sprawdź także jak zmienić podmiot trzeci ofercie.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!