Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Beneficjent, który otrzymał jedną promesę dofinansowania z programu Polski Ład, jest zobowiązany przeprowadzić jedno postępowanie. Chodzi przy tym o zamówienie objęte dofinansowaniem. Zamawiający pytają, co ze złożonymi inwestycjami, których nie zdoła zrealizować jeden wykonawca. Martwią się także o zamówienia, które ustawa Pzp zwalnia spod swego reżimu – czy mimo to, z uwagi na dofinansowanie, należy zlecić je w trybie ustawowym? Jak prowadzić zamówienia dofinansowane z Polskiego Ładu, które beneficjent zdecydował się podzielić na części? Czy zamawiający może uzasadniać brak podziału na części finansowaniem przetargu z Polskiego Ładu? Odpowiedzi m.in. na te pytania znajdziesz w artykule.
W praktyce w przetargach dość dużo problemów sprawia ocena dokumentów, które wystawił upoważniony podmiot tj. np. urząd. Niestety przepisy, które regulują poszczególne zaświadczenia, różnią się od siebie. Rozbieżności dotyczą sposobu sporządzenia dokumentów lub ich podpisania czy braku wymogu podpisu. Aby prawidłowo ocenić dokument e-KRK, e-odpisy z KRS czy CEIDG bądź e-ZUS, nie wystarczy znać przepisów rozporządzenia o elektronizacji. Przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie informacji o poszczególnych elektronicznych zaświadczeniach urzędowych z poszczególnych aktów prawnych. Sprawdź, na co zwrócić uwagę w przypadku takich podmiotowych środków dowodowych.
Zmiany w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadziły nowe obowiązki dla wszystkich zamawiających, którzy udzielają pewnych zamówień publicznych o określonej wartości. Muszą oni do końca 2025 roku, a następnie 2030 roku osiągnąć określony procentowy udział nisko i zeroemisyjnych pojazdów w zamówieniach. Warto podkreślić, że nie dotyczy to jedynie zakupu pojazdów, ale także np. zamawianych usług, które wykonawca realizuje za ich pomocą. Którzy zamawiający i przy jakich zamówieniach muszą pamiętać o nowych wymogach? Jak w praktyce je realizować? W artykule znajdziesz omówienie nowych regulacji a także rozwiązanie kilku praktycznych problemów. Dowiesz się m.in., czy zakup używanych pojazdów także objęto wymogami ustawy o elektromobilności.
Rejestr umów powyżej 500 zł to potoczna nazwa repertorium, do którego zamawiający z sektora finansów publicznych będą musieli zgłaszać zawarte przez siebie kontrakty na zamówienia publiczne. Nowy obowiązek wejdzie w życie 1 stycznia 2024 r., ale już dziś warto zapoznać się z głównymi założeniami nowych przepisów. Sprawdź, które umowy będziesz musiał zgłosić do rejestru i jak podejść do zamówień spoza ustawy Pzp zawartych np. ustnie. W artykule piszemy także o katalogu informacji, jakie trzeba będzie publikować w rejestrze oraz terminie ich przekazywania. Przeczytasz w nim również, co grozi podmiotowi, który nie dopełnia opisanych obowiązków.
W związku ze zmianą ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (dalej: ustawa o.e.i.p.a.) na jednostki administracji rządowej oraz samorządowej nałożono nowe obowiązki. Muszą one mianowicie zapewnić realizację swoich zadań własnych przy pomocy określonej liczby pojazdów nisko i zeroemisyjnych. Aby zapewnić określony procent czystych pojazdów we flocie pojazdów obsługujących urząd, należy formułować odpowiednie wymogi w przetargach. Sprawdź, jak za pomocą postanowień m.in. opisu przedmiotu zamówienia, warunków udziału w postępowaniu i kryteriów oceny ofert realizować nowe obowiązki. Wykorzystaj gotowe zapisy w dokumentach zamówienia.
Podstawowy dokument, które reguluje zasady, na jakich zamawiający prowadzi konkurs według Pzp, to regulamin konkursu. Zamawiający opisuje tam m.in., co jest przedmiotem konkursu, jakie środki przewidział na realizację pomysłu na podstawie nagrodzonej pracy konkursowej oraz jakie nagrody czekają dla uczestnika, który wygrał. Inne ważne szczegóły związane z treścią regulaminu znajdziesz w poniższym artykule. Dowiesz się także, jak wyjaśniać i zmieniać regulamin konkursu. Sprawdzisz ponadto, kiedy można, a kiedy trzeba unieważnić konkurs.
Obecnie zamawiający nie może potrącić wykonawcy kary umownej, jeśli zdarzenie, z którym wiąże się kara, wystąpiło w czasie pandemii. Zdarza się, że nierzetelni wykonawcy korzystają na tej regulacji, a zamawiający stają przed trudnościami z właściwą realizacją kontraktu. Nasi Czytelnicy pytają – czy jeśli zamawiający potrąci kary umowne w czasie COVID-19, grożą mu za to jakieś sankcje, czy wolno potrącać kary umowne, z umów które zawarto poza ustawą Pzp, czy zakaz ma bezwzględny charakter i kar po prostu nie wolno w żadnym przypadku wykonawcy potrącić bez względu na okoliczności? Między innymi odpowiedzi na te pytania publikujemy w poniższym zestawieniu.
Grudniowe zmiany w ustawie z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych przekładają się na realne obowiązki wszystkich zamawiających, którzy stosują Prawo zamówień publicznych. Ustawa o elektromobilności przewiduje określone zadania, jakie muszą realizować podmioty z sektora administracji rządowej, samorządowej oraz wszystkie pozostałe jednostki zamawiające. W tym artykule omawiamy obowiązki administracji samorządowej i rządowej.
Czy kosztorys ofertowy, w którym wykonawca dokonał szczegółowej kalkulacji ceny oferty, może zostać objęty tajemnicą przedsiębiorstwa? Sprawdź, jak pewien wykonawca uzasadnił, iż kosztorys cenowy zawiera cenne dla niego informacje o określonej wartości gospodarczej. Mimo dość szczegółowego uzasadnienia, nasz ekspert negatywnie ocenił utajnienie kosztorysu. Powołał liczne orzecznictwo KIO i opinię Urzędu Zamówień Publicznych. Szczegóły w artykule.
Gdy zamawiający ma pomysł na realizację przedsięwzięcia, ale nie dysponuje odpowiednią, spójną i satysfakcjonującą koncepcją jego realizacji, powinien rozważyć konkurs. To w nim ma szansę uzyskać koncepcję, pomysł, ideę, wizję lub założenia określonego zamówienia, w sposób zgodny ze swoimi oczekiwaniami. Ustawa Pzp pozwala też na to, aby autor pracy konkursowej następnie zrealizował zamówienie. W pierwszej części naszego opracowania przeczytasz m.in. o tym, kiedy konkurs w nowym Pzp jest obowiązkowy, jak sporządzić właściwy regulamin konkursu oraz jaki jest przebieg tej procedury krok po kroku. Drugą część opracowania dotyczącego procedury konkursowej znajdziesz tutaj: Regulamin konkursu Pzp – wskazówki dotyczące tworzenia jego treści (cz. II).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!