Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Nowa ustawa Pzp z 1 stycznia 2021 r. zmodyfikowała zasady szacowania dostaw różnego rodzaju podobnych artykułów. Pojawiły się m.in. wątpliwości, czy zakup różnych środków spożywczych należy realizować stosownie do łącznej ich wartości, czy też nadal można grupować je jako osobne asortymenty. Odpowiedź m.in. na to pytanie publikujemy w artykule poniżej. Z opracowania dowiesz się także, na jaki czas wolno podpisać umowę na zamówienie dostaw artykułów spożywczych oraz jakie kryteria poza ceną można zastosować przy tego rodzaju zamówieniu. Poniżej 3 pytania naszych Czytelników dotyczące wskazanych kwestii oraz praktyczne wyjaśnienia eksperta.
O tym, dlaczego warto skorzystać z trybu, w którym negocjujesz oferty, pisaliśmy w pierwszej części opracowania Tryb podstawowy z możliwością negocjacji krok po kroku. Z tego artykułu dowiesz się, jakich formalności dopełnić po uzyskaniu od wykonawców ofert tzw. pierwotnych. Chodzi o te składane w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówienie. Nasz ekspert przeprowadzi Cię przez każdy etap postępowania, aż do podpisania umowy. Przeprowadź sprawnie tryb podstawowy z możliwością negocjacji i uniknij błędów proceduralnych.
Od 1 stycznia 2021 r. przetarg nieograniczony dla zamówień krajowych zastąpiła procedura podstawowa. Spośród trzech możliwych jej wariantów w artykule omawiamy tryb podstawowy z możliwością negocjacji. Co może zyskać zamawiający, który zdecyduje się z niego skorzystać? Jak przeprowadzić procedurę krok po kroku? O najważniejszych jej etapach piszemy w dzisiejszym i kolejnym Top temacie. Poniżej sprawdzisz, jak procedować, aż do chwili otwarcia ofert. Dalsze formalności wyjaśniamy w artykule: Tryb podstawowy z możliwością negocjacji – negocjacje i ocena ofert dodatkowych i pierwotnych.
Aby zapewnić bezstronność i obiektywizm zamawiającego, każdy jego pracownik i współpracownik, który wykonuje czynności w postępowaniu, musi złożyć odpowiednie oświadczenie z art. 56 Pzp. Chodzi o dokument, w którym potwierdzają oni swoją bezstronność i niekaralność. Sprawdź, w jakim terminie odebrać oświadczenie z art. 56 Pzp oraz jaką nadać mu treść. Wzór oświadczenia odnajdziesz na łamach portalu w zakładce „Wzory dokumentów”. Bezpośredni link publikujemy w treści opracowania.
Zamawiający są odpowiedzialni za powierzone im środki. Muszą wobec tego wydatkować je w sposób celowy i oszczędny. Jednocześnie mają obowiązek rzetelnie i profesjonalnie wypełnić nałożone na nich zadania. Niezwykle ważne jest zatem, aby czynności w postępowaniu o zamówienie publiczne wykonywały osoby, które nie wchodzą w konflikt interesów z wykonawcą. W tym celu mają obowiązek w odpowiednim terminie złożyć oświadczenie o bezstronności. Sprawdź, jak interpretować pojęcie „konflikt interesów w zamówieniach publicznych” i kiedy faktycznie on występuje. Skorzystaj z praktycznych wskazówek, aby odebrać poprawne oświadczenia o bezstronności od swoich pracowników i współpracowników.
Tryb przetargu nieograniczonego dla zamówień poniżej progów unijnych zastąpiono w nowej ustawie Pzp tzw. procedurą podstawową w jej III wariantach. Procedura podstawowa dla zamówień poniżej progów unijnych jest w swoim założeniu postępowaniem uproszczonym. Aby jednak właściwie wykonać w niej wszystkie czynności, kieruj się poniższą instrukcją. W artykule omawiamy, jak krok po kroku przejść przez obowiązkowe formalności w takim postępowaniu.
Zamówienia krajowe nie podlegają aktualnie przetargowi nieograniczonemu. Dedykowano im natomiast procedurę podstawową w 3 wariantach. W opracowaniu piszemy o tym, jak najkorzystniej zlecić zamówienia krajowe. Sprawdź, jak przeprowadzić podstawowy tryb udzielania zamówień klasycznych krok po kroku.
Pewien zamawiający ogłosił postępowanie, które w jego ocenie od początku było obarczone błędem. W siwz zamieszczono bowiem niewłaściwe nazwy wymaganego sprzętu oraz błędne wymagania dotyczące parametrów technicznych przedmiotu zamówienia. Z tego powodu wykonawcy zaproponowali w swoich ofertach różne urządzenia. Zamawiający unieważnił procedurę z uwagi na nieusuwalną wadę postępowania, ale jego czynność negatywnie oceniły organy kontrolne. W poniższym artykule omawiamy case study, przytaczając jednocześnie praktyczne wskazówki oraz dotyczące tematu orzecznictwo KIO. Sprawdź, kiedy unieważnienie postępowania z uwagi na błędy w SWZ jest faktycznie uzasadnione i znajduje podstawy w przepisach prawa. Opisane postępowanie toczy się zgodnie z przepisami poprzedniej ustawy Pzp. Nasz ekspert omawia jednak reguły postępowania w tym przypadku również w świetle aktualnie obowiązujących przepisów.
Zamawiający jest administratorem danych osobowych, które wykonawcy udostępniają w toku postępowania o udzielenie zamówienia. Musi zatem w związku z tym wypełnić wymogi określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – Dz.Urz. UE L 119 z 4 maja 2016 r. – dalej: RODO. Zakres obowiązków spoczywających na zamawiających, w tym sposób przetwarzania danych osobowych podanych przez wykonawcę w toku postępowania, należy ustalić zarówno na podstawie wytycznych RODO, jak i przepisów krajowych. Sprawdź, o czym należy pamiętać w związku z koniecznością ochrony danych osobowych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Przeczytaj także, jak podchodzić do ochrony danych osobowych w procedurach pozaustawowych – na zamówienia o wartościach niższych niż 130.000 zł.
Ustawa Pzp wskazuje, że jej przepisów nie stosuje się do zamówień o wartości poniżej progów unijnych na dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej. Chodzi m.in. o działalność związaną z organizacją wystaw, koncertów, konkursów czy festiwali. W artykule piszemy o tym, jak krok po kroku przebiegają zamówienia publiczne w instytucjach kultury zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy Pzp. Dowiesz się także, na jakich warunkach przeprowadzić zamówienia publiczne w instytucjach kultury w trybie niekonkurencyjnym, jakim jest procedura z wolnej ręki.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!