Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Czy obowiązek prowadzenia postępowania elektronicznie obejmuje również tryb z wolnej ręki w nowej ustawie Pzp? Czy negocjacje z wykonawcą można przeprowadzić podczas konferencji on-line lub przez telefon w obecności członków komisji przetargowej? Jak w trybie z wolnej ręki w nowej ustawie Pzp przedstawia się sprawa podmiotowych środków dowodowych? Czy po przeprowadzeniu zdalnych negocjacji wykonawca może na papierze podpisać protokół, w którym zostaną odnotowane wszystkie warunki realizacji zamówienia i przesłać go wraz z umową tradycyjną pocztą? W jakiej formie należy podpisać i dostarczyć zamawiającemu oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw wykluczenia? Choć tryb z wolnej ręki w nowej ustawie Pzp nie przeszedł znaczących modyfikacji, to jednak pewne wątpliwości występują w odniesieniu do samego przebiegu negocjacji jak i formy komunikacji w procedurze. Odpowiedzi na postawione pytania znajdziesz w poniższym opracowaniu.
Na gruncie nowej ustawy Pzp oraz rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych pojawiają się wątpliwości związane z potwierdzaniem niekaralności w przetargu. Zaświadczenia o niekaralności do przetargu w 2021 roku nadal musi pozyskiwać podmiot zbiorowy oraz m.in. urzędujący członkowie zarządu, wspólnicy i prokurenci. Problem pojawia się jednak w sytuacji, gdy wykonawca ma siedzibę w Polsce, ale np. członkowie zarządu mieszkają za granicą. Sprawdź, jakie zaświadczenie z KRK pozyskiwać do przetargu od początku 2021 roku. W opracowaniu przytaczamy dwa pytania naszych Czytelników w tym zakresie wraz z kompleksowymi wyjaśnieniami ekspertów.
Sporządzony przez zamawiającego opis przedmiotu zamówienia wywiera bardzo istotny wpływ na przebieg całego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wykonawcy, którzy planują wziąć w nim udział, muszą być świadomi rzeczywistego zakresu zamówienia, jego warunków oraz okoliczności wpływających na jego realizację. Precyzyjne, szczegółowe i zrozumiałe sformułowanie treści opisu dla wykonawców z branży, której dotyczy zamówienie, jest szczególnie istotne przy zamówieniach na roboty budowlane. Zamówienia te charakteryzują się złożonością, znacznym skomplikowaniem, wysokim poziomem profesjonalizmu, a na ich wykonanie zazwyczaj przeznaczany jest bardzo pokaźny budżet. Jedynie wykonawcy znający specyfikę prac, ryzyka oraz posiadający dostateczne doświadczenie gwarantują prawidłowe wykonanie zamówienia. Sprawdź, jakie dokumenty wymagane są przy różnego rodzaju przedsięwzięciach budowlanych i czemu dokładnie służą.
Aukcja elektroniczna to dobry sposób, by pozyskać od wykonawców jeszcze korzystniejsze ceny za zamówienie bądź lepsze warunki jego realizacji. Aby jednak dogrywka była prawnie skuteczna, należy pamiętać o wszystkich niezbędnych formalnościach. W artykule omawiamy, jak prowadzić aukcję elektroniczną według nowej ustawy Pzp. Przeczytasz w nim m.in.: Jak sporządzić zaproszenie do aukcji elektronicznej według nowego Pzp? Jakie wymogi musi spełnić system aukcyjny? Co w sytuacji, gdy wykonawca nie przystąpił do aukcji? Pierwszą część artykułu dotyczącą przesłanek zastosowania aukcji elektronicznej znajdziesz tutaj: „Aukcja elektroniczna w nowym Pzp – przesłanki zastosowania, cz. I”.
Często zdarza się, że zamawiający otrzymuje właściwą drogą ofertę elektroniczną, ale po jej analizie, okazuje się, że wcześniej podpisano ją w oryginale, odręcznie czy inaczej mówiąc „na papierze”. Następnie została zeskanowana i opatrzona podpisem elektronicznym. Sytuacja komplikuje się, gdy inne osoby podpisały ofertę papierową a inne wersję elektroniczną. Pojawiają się wątpliwości, jak ocenić tak złożoną ofertę. Czy sam podpis elektroniczny wystarczy, aby uznać, że oferta została poprawnie wniesiona? W poniższym opracowaniu znajdziesz wytyczne wynikające z opinii Urzędu Zamówień Publicznych w tym zakresie. Sprawdź, czym się kierować, dokonując oceny zeskanowanych ofert.
Aukcja elektroniczna stanowi szczególny sposób dokonywania przez zamawiającego oceny ofert złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Dzięki jej zastosowaniu zamawiający może uzyskać jeszcze korzystniejsze oferty na realizację zamówienia. Korzyść ta może polegać na uzyskaniu niższej ceny, dłuższego okresu gwarancji, lepszych warunków obsługi serwisowej, w tym np. krótszego czasu naprawy czy terminu realizacji zamówienia. W artykule omawiamy, jak uregulowano aukcję elektroniczną w nowym Pzp, czym ona w istocie jest i jakie są jej zalety. Przeczytasz także o tym, jakie przesłanki zastosowania aukcji elektronicznej przewiduje nowe Pzp. W drugiej części artykułu, który ukaże się w kolejnym tygodniu, omawiamy przebieg aukcji i formalności z nią związane „Aukcja elektroniczna w nowym Pzp – przebieg procedury, cz. II”.
Ocena elektronicznych dokumentów bywa nie lada wyzwaniem dla podmiotów zamawiających. Jest to także zagadnienie problematyczne dla wykonawców, którzy nie mają pewności, w jakiej formie lub postaci przekazać otrzymany z odpowiedniej instytucji dokument. Zapoznaj się z przeglądem orzecznictwa w tym zakresie i dowiedz się, jaka jest prawidłowa forma dokumentów składanych w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia.
Jeśli już sporządziłeś odwołanie do KIO zgodnie z ustawowymi wytycznymi i złożyłeś je w odpowiednim terminem prezesowi KIO, przygotuj się właściwe do czekającej Cię rozprawy, Postępowanie odwoławcze przed KIO rządzi się swoimi prawami. Aby uniknąć niespodzianek, sprawdź, o jakich formalnościach nie możesz zapomnieć. Polecam także pierwszą część artykułu: Odwołanie do KIO w nowej ustawie Pzp 2021 – jak je poprawnie przygotować i złożyć?
Od 1 stycznia 2021 r. procedurę odwróconą wolno zastosować wyłącznie w postępowaniach o wartościach unijnych. Jest ona bowiem możliwa jedynie w przetargu nieograniczonym, który właściwy jest dla zamówień o wyższych wartościach. Czy nowa ustawa Pzp zmieniła kolejność działań oraz zasady postępowania w trakcie procedowania odwróconego modelu oceny ofert? Jakie znaczące różnice występują między procedurą odwróconą w nowej i starej ustawie Pzp? Zestawienie niezbędnych informacji, w którym uwzględniona została nowa procedura odwrócona badania i oceny ofert, znajdziesz w poniższym artykule.
Aktualnie komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia i w konkursie, w tym składanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, wymiana informacji oraz przekazywanie dokumentów lub oświadczeń między zamawiającym a wykonawcą, odbywa się, co do zasady, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Sprawdź, jak przygotować oświadczenia i dokumenty elektroniczne do przetargu. Podpowiadamy, jak w praktyce składać elektroniczne oferty, zobowiązania podmiotu trzeciego do udostępnienia zasobów, gwarancje wadialne, zaświadczenia z ZUS, KRK i inne dokumenty. Z artykułu dowiesz się również, jak poświadczać kopie dokumentów i w jaki sposób je wnosić. Przeczytasz także o regułach składania dokumentów w procedurach, w których odstąpiono od użycia komunikacji elektronicznej. Pierwszą część opracowania dotyczącą m.in. wymagań w zakresie środków komunikacji elektronicznej, przekazywania dokumentów pocztą e-mail oraz sytuacji, gdy można zrezygnować z elektronicznej formy porozumiewania się, opublikowano w zeszłym tygodniu „Komunikacja elektroniczna w przetargu – praktyczne wskazówki związane przekazywaniem dokumentów”.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!