Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Jeżeli postępowanie dotyczy zamówienia o wartości równej progom unijnym lub od nich większej i zostało wszczęte począwszy od 18 października 2018 r., a więc jest objęte „pełną” elektronizacją, obowiązują w nim nowe reguły wypełnienia przez wykonawców obowiązków dokumentacyjnych. O tym jak w nowej „elektronicznej” rzeczywistości skutecznie potwierdzać wymogi zamawiającego opisane dokumentacją postępowania oraz na co zwrócić uwagę i o czym pamiętać, oceniając oferty, piszemy w cyklu kolejnych 3 Tematów tygodnia. W poniższym artykule przeczytasz o tym, jak kwestie kopii i oryginałów dokumentów reguluje aktualne rozporządzenie w sprawie dokumentów i o czym w związku z tym trzeba pamiętać.
Zamówienie z wolnej ręki pozwala na udzielenie zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą. Zamawiający z uwagi na szybkość tej procedury korzystają z niej chętnie i często. Nie udał się przetarg lub negocjacje? Wystąpiła nieprzewidziana sytuacja i terminy w procedurach konkurencyjnych nie pozwolą na zlecenie zamówienia w odpowiednim czasie? Tryb z wolnej ręki jest wówczas dopuszczalny, ale po spełnieniu pewnych warunków. Jakich? O tym przeczytasz w poniższym artykule.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia z jednej strony pomaga wykonawcom w samym podjęciu decyzji o udziale w postępowaniu, z drugiej strony pozwala przygotować oferty zgodne z potrzebami oraz wymaganiami zamawiającego. Jakie są najważniejsze elementy siwz i co w tej kwestii mają do powiedzenia organy orzekające, przybliżamy w niniejszym przeglądzie (część I materiału została opublikowana w ubiegłym Temacie tygodnia Siwz – najważniejsze elementy dokumentu, których nie można pominąć, cz. I). Dowiesz się z niego, m.in. jak w praktyce określić opis sposobu oceny ofert, jak właściwie opisać postanowienia odnoszące się do wadium i zabezpieczenia należytego wykonania umowy oraz kiedy wolno żądać osobistego wykonania zamówienia przez wykonawcę.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia jest najistotniejszym dokumentem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Określa bowiem zasady, jakimi będzie się kierował zamawiający, wybierając najkorzystniejszą ofertę. Jest także pewnego rodzaju etapem przygotowawczym późniejszego procesu realizacji zamówienia. W siwz zamawiający opisuje swoje potrzeby zakupowe, określa zasady uczestnictwa w postępowaniu oraz podaje inne istotne informacje dotyczące procedury i wykonania umowy w sprawie zamówienia. Jakie są najważniejsze elementy siwz i co w tej kwestii mają do powiedzenia organy orzekające, przybliżamy w niniejszym przeglądzie.
Analizy wskazują, że tryb zamówienia z wolnej ręki, zaraz po przetargu nieograniczonym, jest najczęściej stosowaną przez zamawiających procedurą. Organy kontrolne przyglądają mu się ze zdwojoną uważnością, dlatego zawsze przed jego zastosowaniem warto dwa razy przeanalizować sytuację, by mieć pewność, że spełniono przesłanki konieczne do skorzystania z niego. W poniższym tekście omawiamy sytuację zastosowania trybu z wolnej ręki z uwagi na monopol spowodowany przyczynami technicznymi oraz istnieniem praw wyłącznych. Ponieważ przesłanka jest często mylnie interpretowana przez zamawiających, warto poznać w tym temacie kilka ważnych orzeczeń oraz poglądy organów kontrolnych, by uniknąć ewentualnych zarzutów.
Ugruntowana praktyka wskazuje, że niezasadne zastrzeżenie informacji tajemnicą przedsiębiorstwa skutkuje jej ujawnieniem. Jakie działania powinien podjąć zamawiający, gdy wykonawca zastrzeże informacje dotyczące podstaw obliczenia ceny? Czy podlegają one ochronie? Czy zamawiający powinien badać przesłanki, które legły u podstaw zastrzeżenia? Sprawdź, czy stanowiska KIO i prezesa UZP są w tej kwestii jednolite.
Błędne ogłoszenie zamówienia może skutkować unieważnieniem zawartej na jego podstawie umowy. Może być również przyczyną pociągnięcia do odpowiedzialności jego autora. Między innymi o tym, w jakich terminach opublikować ogłoszenia po ich przekazaniu do publikacji w Dz.Urz. UE, gdzie uzyskać login i hasło do Biuletynu Zamówień Publicznych oraz za pomocą jakiego ogłoszenia skrócić termin złożenia ofert, przeczytasz w poniższym tekście.
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy zwiększa szanse powodzenia w realizacji przedsięwzięcia. Niestety zabezpieczenie projektów wieloletnich jest trudne i z reguły kosztowne. Warto natomiast wiedzieć, że inwestycje realizowane w okresie dłuższym niż 5 lat mogą korzystać z pewnych udogodnień, mających na celu zmniejszenie obciążań po stronie wykonawców, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa interesów podmiotu zamawiającego. Sprawdź, z jakich narzędzi mogą korzystać obie strony umowy.
Odpowiedni wybór kryteriów oceny ofert oraz ich opisanie pozwala kupić przedmiot zamówienia o parametrach najlepiej spełniających oczekiwania zamawiającego. Kryteria, na podstawie których będą oceniane oferty, to kluczowy aspekt postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Czego mogą dotyczyć kryteria oceny ofert? Na czym polega kryterium kosztu oraz jakie wnioski płyną z zeszłorocznego raportu UZP na temat kryteriów? Sprawdź, co warto wiedzieć o formułowaniu kryteriów oceny ofert, aby nie narazić się na zarzuty organów kontrolnych. O kosztach cyklu życia w odniesieniu do robót budowlanych przeczytasz w kolejnych Tematach tygodnia.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!