Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Czy pogląd, zgodnie z którym wykonawca ma prawo powołać się na doświadczenie zdobyte jako uczestnik konsorcjum oraz doświadczenie w pracach wykonanych przez podwykonawcę, jest w pewnych sytuacjach uzasadniony? Sprawdź to w poniższym artykule, w którym w przystępny i klarowny sposób omawiamy orzecznictwo TSUE i KIO związane z tym tematem.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest w swym złożeniu jawne, a zamawiający ma prawo ograniczyć dostęp do informacji z nim związanych tylko w przypadkach określonych w ustawie. Pełna jawność procedur sprawiła, że każdy zainteresowany może śledzić tryb kontraktowania środków, wskazywać nieprawidłowości czy zaniechania. Fakt, że wydatkowanie nieomal każdego grosza odbywa się przy otwartej kurtynie, dyscyplinuje zamawiających do działania w pełni zgodnego z przepisami ustawy Pzp. W artykule przypominamy, na jakich etapach procedury szczególnie ważna jest jawność podejmowanych czynności i na co w związku z tym zwrócić szczególną uwagę. Na końcu prezentujemy również założenia projektu zmian ustawy Pzp w zakresie kwestii związanych z ochroną danych osobowych i ich dostępnością w postępowaniach o udzielenie zamówienia.
Zasada uczciwej konkurencji odnosi się do wszystkich procesów związanych z przygotowywaniem, przeprowadzaniem oraz udzielaniem zamówienia publicznego. Co ważne, dotyczy obu stron umowy, a więc również wykonawców. Ma szczególne znaczenie w odniesieniu do opisu przedmiotu zamówienia. Przypomnienie reguł rządzących przygotowaniem OPZ publikujemy w poniższym artykule.
Z jednej strony trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że rola zamawiającego jest dominująca w postępowaniu o udzielenie zamówienia, gdyż ustawa Pzp daje mu wprost uprawnienia do decydowania o postanowieniach umowy w sposób, który w jak najszerszym stopniu będzie uwzględniał jego potrzeby. Z drugiej jednak strony także wykonawcy dysponują kilkoma narzędziami, które mają za zadanie ochronę ich interesów. Mają oni dzięki temu realny wpływ na ostateczną treść umowy. Przygotowanie kontraktu korzystnego dla obu stron będzie miało z kolei pozytywny wpływ zarówno na czas trwania postępowania, jak i na sprawną i bezkonfliktową realizację zamówienia.
Czy wiesz, że przewidując udzielenie zaliczek w dokumentacji postępowania, zachęcisz wykonawców do wzięcia udziału w procedurze? Poszerzysz ich grono o mniejszych przedsiębiorców, którzy być może z racji skromniejszych zasobów nie byliby w stanie udźwignąć finansowania np. wieloletniej inwestycji. Udzielenie zaliczki może też pozytywnie przełożyć się na ceny ofert. Aby Cię zachęcić do skorzystania z tego instrumentu prawnego, przypominamy tylko, że przepisy dają Ci możliwość narzucenia celu, na jaki zaliczka ma być przeznaczona oraz ustanowienia jej zabezpieczenia – w razie gdyby wykonawca nie wywiązywał się ze swoich zobowiązań. W poniższym artykule omawiamy najważniejsze wskazówki UZP zawarte w opinii pt. „Zaliczki w zamówieniach publicznych” opublikowanej na stronie www.uzp.gov.pl.
Dziś weszły w życie regulacje związane z elektronicznym przekazywaniem dokumentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego o wartości równej progom unijnym lub wyższej od nich. Praktyczne stosowanie nowej formy komunikacji dopiero nabierze rozpędu, ale już teraz zamawiający i wykonawcy zwracają się do nas z pewnymi wątpliwościami w tym temacie. W poniższym zestawieniu przeczytasz m.in. o tym: czy elektronizacji będą podlegać zamówienia na usługi społeczne do 750.000 euro, które czynności w świetle elektronizacji pozostaną do wykonania w formie papierowej (tradycyjnej), jak szybko uzyskać podpis elektroniczny i właściwie z niego korzystać, jak złożyć wadium w formie elektronicznej.
Za niespełna tydzień w postępowaniach unijnych zaczną obowiązywać przepisy w zakresie pełnej elektronizacji procedur zamówieniowych. Co to oznacza dla wykonawców? Zadbaj przede wszystkim o podpis elektroniczny, sprawdź też, jak poświadczyć kopie dokumentów. Dowiedz się również, jak poprawnie wnieść wadium w postaci gwarancji bankowej bądź ubezpieczeniowej. Zachęcam również do zapoznania się z I częścią naszego opracowania, która ukazała się w dziale Temat tygodnia 3 października br.
Za niespełna 3 tygodnie postępowania o wartości równej progom unijnym lub większej od nich muszą być prowadzone w pełni przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Nowe rozwiązania wpływają w dość istotny sposób na uprawnienia oraz obowiązki zarówno zamawiających, jak i wykonawców. W naszym opracowaniu znajdziesz wskazówki: jak sformułować odpowiednie zapisy siwz w zakresie elektronicznej formy komunikacji, jak korzystać z kwalifikowanego podpisu elektronicznego i go weryfikować oraz w jaki sposób poprawnie archiwizować dokumentację postępowania.
Zamówienie sektorowe realizowane jest w celu wykonania jednego z rodzajów działalności, prowadzonej w sektorach wydobywczych, gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych. Zamówienia sektorowe są obłożone mniejszym rygorem proceduralnym aniżeli klasyczne zamówienia publiczne. Przykładowo do zakupów, których wartość szacunkowa nie przekracza progów unijnych, zamawiający w ogóle nie ma obowiązku stosować ustawy Pzp. Jednocześnie zlecający mają rozszerzony zakres uprawnień, które mają na celu zabezpieczyć inwestycje publiczne oraz kontrolę wykonawców. Zobacz, jakie ułatwienia wprowadzono wobec tego rodzaju postępowań i świadomie z nich korzystaj.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!