Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Sposób porozumiewania się z wykonawcami w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia określa podmiot zamawiający. To do niego należy decyzja w zakresie wyboru środków, za pomocą których będzie przekazywał wykonawcom informacje i je od nich odbierał. Zanim postępowania zostaną całkowicie zelektronizowane, warto jeszcze raz przyjrzeć się różnym metodom porozumiewania się w procedurze i wybrać najwłaściwszą z nich. Sprawdź, jakie regulacje stosować przed i po 18 października 2018 r. Zobacz, czy awaria faksu może być argumentem, iż nie otrzymałeś pisma od strony postępowania. Upewnij się też, jak postępować, gdy wiadomości, które przesyła zamawiający/wykonawca, trafiły do Spamu.
Jako zamawiający – w prowadzonych przez siebie postępowaniach – spotkałeś się już na pewno z sytuacją, w której oferent, wnosząc wadium w formie pieniężnej, wpłacił gotówkę w kasie banku, zamiast zrobić przelew. Interpretacja oceny takiego przypadku pozostaje niestety niejednoznaczna. Krajowa Izba Odwoławcza nie upatruje w tym przyczyny odrzucenia oferty, ale jeden z sądów okręgowych – tak. Zapoznaj się z argumentacją obydwu organów i bądź zawczasu przygotowany na podjęcie świadomej decyzji w tym zakresie.
Rozprawa przed Krajową Izbą Odwoławczą nie musi kończyć postępowania odwoławczego w Twojej sprawie. Jeśli, w Twoim przekonaniu, orzeczenie Izby jest niesłuszne, niezgodne z przepisami a tym samym narusza Twoje interesy, masz jeszcze możliwość złożenia skargi do sądu okręgowego i tam walczyć o swoje prawa. Aby odnieść oczekiwany skutek i nie stracić dość znacznego wpisu, trzeba wiedzieć, jak ją sporządzić i kiedy dokładnie wolno ją złożyć. Sprawdź, ile to kosztuje i jak w praktyce korzystać ze środka odwoławczego, jakim jest skarga do sądu.
Negocjacje bez ogłoszenia to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert. Nie każdy jednak element podlega ustaleniom z wykonawcą – część z nich musi być określona już w zaproszeniu. Przedstawiamy praktyczne problemy zamawiającego, który postanowił skorzystać z tej procedury. Jeśli chcesz się dowiedzieć: 1) czy na etapie negocjacji wolno zmienić szacunkową wartość zamówienia, 2) czy można negocjować np. cenę realizacji zamówienia oraz termin dostawy, 3) czy trzeba odbierać od wykonawców informację o przynależności do grupy kapitałowej, 4) jakich dokumentów wymagać od osób, które przystępują do negocjacji, zapraszam do lektury artykułu.
Zamawiający, który pragnie udzielić zamówienia rzetelnemu wykonawcy, który nie sprawi mu problemów na etapie realizacji zamówienia, musi wnikliwe przeanalizować jego zdolności i wiarygodność na różnych płaszczyznach. To z kolei wolno mu zrobić jedynie za pomocą dokumentów skatalogowanych w rozporządzeniu w sprawie dokumentów. Po nowelizacji ustawy Pzp z 2016 roku zamawiający, który ma wątpliwości względem danego oferenta, może go sprawdzać praktycznie na każdym etapie postępowania, ale po spełnieniu określonych warunków. Między innymi o tym, kiedy wykonawca może podlegać dodatkowej weryfikacji oraz jak właściwie ocenić aktualność składanych dokumentów, piszemy w poniższym artykule.
Znacząca część postępowania o udzielenie zamówienia publicznego koncentruje się na ocenie, czy wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu i nie podlega wykluczeniu z niego. Weryfikacja tych okoliczności może się z kolei odbyć jedynie na podstawie oświadczeń i dokumentów, jakie wykonawca będzie zobowiązany złożyć na wezwanie zamawiającego bądź wraz z ofertą. Zamawiający już na etapie przygotowywania dokumentacji postępowania muszą szczegółowo przeanalizować przepisy rozporządzenia w sprawie dokumentów, aby właściwie ustalić katalog dokumentów, jakich zażądają od wykonawców. Należy przy tym pamiętać, że nie wolno im wykroczyć ze swoimi żądaniami sformułowanymi w specyfikacji czy ogłoszeniu o zamówieniu poza katalog wymieniony w tym akcie prawnym. W przeciwnym razie łatwo o uzasadnione zarzuty oferentów.
Po nowelizacji ustawy Pzp z 22 czerwca 2016 r. proces składania dokumentów uległ znaczącej modyfikacji. W celu ich sprawnej weryfikacji, zamawiający powinien posiadać szczegółową i aktualną wiedzę na temat etapów, sposobów i form ich składania a także ich aktualności. Wykonawca, który chce uzyskać zamówienie, musi posiadać analogiczną wiedzę. W tej części opracowania piszemy o składaniu i weryfikacji dokumentów:
Po 25 maja 2018 r. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) będzie obowiązywać bezpośrednio w porządkach prawnych wszystkich krajów członkowskich UE. Wdrożone krajowe przepisy muszą od tego dnia zapewniać skuteczne stosowanie przepisów RODO, nie powielając przy tym jego rozwiązań ani nie będąc z nim sprzecznymi.
Na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych pojawiła się opinia omawiająca zadania, jakie stawia przed zamawiającym ustawa Pzp w związku z zapobieganiem, wykrywaniem i likwidowaniem konfliktu interesów pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Zagadnienie, które na pierwszy rzut oka wydaje się dość trywialne, w szczegółach okazuje się rodzić wiele wątpliwości. Na ile pomaga je rozwikłać omawiana opinia? O jej głównych założeniach piszemy poniżej.
Jak pokazuje doświadczenie, zdarzają się wykonawcy, którzy podają w ofertach nieprawdzie informacje, próbując tym samym wykazać zamawiającemu, że spełniają warunki udziału w postępowaniu lub że powinno im się przyznać dodatkowe punkty w ramach pozacenowych kryteriów oceny ofert. Takie działanie stanowi podstawę wykluczenia z postępowania zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy Pzp. Ich eliminacja z procedury będzie przejawem dbałości zamawiającego, aby postępowanie było prowadzone przy zachowaniu reguł uczciwej konkurencji. W orzeczeniach Krajowej Izby Odwoławczej można znaleźć wskazówki, które ułatwią stosowanie tych przepisów w praktyce. W opracowaniu zebraliśmy najbardziej przydatne w codziennej praktyce przetargowej.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!