Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zamawiający, nie mając sprecyzowanej polityki dokonywania drobnych zamówień, często narażają się na działania doraźne. Tracą przy tym, bo planowanie zakupów, biorąc pod uwagę tzw. efekt skali, jest po prostu efektywniejsze. Zapewnia też bardziej komfortową pracę, bo nie naraża na nerwowe działania. Brak skrystalizowanych procedur jest przeszkodą formalną dla szybkiego dokonania zamówienia, ponieważ zamawiający często nie wiedzą, jak postępować w różnych sytuacjach, które w zamówieniach powyżej 30.000 euro regulowałyby przepisy ustawy Pzp. Właściwe uregulowanie tych kwestii w jednostce zakupowej to spore wyzwanie, ale także duży krok w kierunku prawidłowej realizacji tego typu zakupów. Sprawdź, jak stworzyć reguły zlecania niewielkich zamówień, zyskaj pewność, że działasz zgodnie z prawem i przyspiesz ich dokonywanie. W artykule podpowiadamy również, jak wydatkować niewielkie środki pochodzące z dofinansowania unijnego.
Zamówienia poniżej 30.000 euro tj. tzw. progu bagatelności, mimo że najmniej znaczące na konkurencyjnym rynku zamówień publicznych, są jednymi z bardziej skomplikowanych i nastręczających problemów jednostkom zakupowym i wykonawcom. Powszechnie wiadomo, że mimo iż zamawiający są zwolnieni z obowiązku stosowania względem tych zakupów przepisów ustawy Pzp, nie mogą ich dokonywać w sposób zupełnie dowolny. A zatem jak? W artykule w przystępny sposób omawiamy reguły, jakich warto przestrzegać przy zlecaniu „drobnych” zamówień, aby uniknąć zarzutów organów kontrolnych.
W procedurach przetargowych zamawiający znajduje się w pozycji uprzywilejowanej względem wykonawców. Nie oznacza to jednak, że ma pełną swobodę w określaniu postanowień umowy w sprawie zamówienia. Powinien tak kształtować jej treść, aby realizacja zamówienia była w ogóle możliwa, a dodatkowo dostęp do niego nie był znacząco utrudniony. Warto też pamiętać, że zbyt represyjne reguły odpowiedzialności w karach umownych mogą zniechęcać do składania ofert i być przyczyną niewielkiego zainteresowania wykonawców zamówieniem. To z kolei wpłynie na konkurencyjność postępowań a niekiedy nawet zmusi do ich unieważnienia. Sprawdź, na co zwracać uwagę, kształtując zapisy umowy dotyczące kar i jak znaleźć równowagę między interesem zamawiającego a wykonawcy. W artykule prezentujemy przegląd orzecznictwa „po stronie zamawiających”.
Zamawiający, którzy projektują zapisy umowy w sprawie zamówienia publicznego, niestety niejednokrotnie nadużywają swojej uprzywilejowanej pozycji. Dzieje się to zwłaszcza w odniesieniu do postanowień w zakresie kar umownych. Tymczasem w części orzeczeń zarówno KIO jak i sądów podkreśla się, że szczególnie istotne jest w tym przypadku zachowanie równości stron stosunku zobowiązaniowego i poszanowanie zasad współżycia społecznego. Puste frazesy czy faktyczna baza sprawiedliwego formułowania umów? Zapoznaj się z wyrokami KIO i sądów, które opowiadają się po stronie wykonawców. Kolejna – trzecia już część artykułu, w której zebrano orzeczenia przychylne zamawiającym – ukaże się w kolejnym Temacie tygodnia. Przypominam też o opracowaniu Stosowanie kar umownych w zamówieniach publicznych – wskazówki z orzecznictwa, gdzie znajdziesz jeszcze więcej przydatnych informacji w tym zakresie.
Zamawiający, którzy nadużywając swojej pozycji w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, ustalają srogie kary umowne, sami również wiele ryzykują. Część wykonawców w ogóle zrezygnuje z uczestnictwa w przetargu. Inni natomiast wliczą możliwość nałożenia na nich kary w cenę ofertową i zaoferują dużo droższą ofertę. To z kolei może narazić zamawiającego na zarzut niegospodarnego wydatkowania środków łącznie z posądzeniem o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jakie przepisy wziąć pod uwagę określając wysokość kar? Czy dopuszczalne są kary za opóźnienie czy tylko za zwłokę? Zanim sporządzisz wzór umowy, przeanalizuj go jeszcze raz pod kątem właściwego określenia w nim kar umownych, korzystając z podpowiedzi naszego eksperta. Kolejne dwie części artykułu przeczytasz w następnych Tematach tygodnia: Kary umowne w zamówieniach publicznych – orzecznictwo po stronie wykonawców (cz. II) Kary umowne w zamówieniach publicznych – orzecznictwo po stronie zamawiających (cz. III)
Podczas określania wartości zamówienia często pojawiają się wątpliwości, bo nie każdy przypadek odpowiada wprost okolicznościom przewidzianym w ustawie Pzp. Zamawiający zwracają się do nas z pytaniami: jak określić wartość nieplanowanego zamówienia, jeśli już zlecali w ciągu roku podobne zakupy, jak w praktyce korzystać z ułatwień w udzielaniu zamówień częściowych na podstawie art. 6a ustawy Pzp, jak bezbłędnie określać wartość zamówienia złożonego z robót budowlanych i usług lub dostaw, jak poprawnie oszacować część zamówienia, które zostało unieważnione. Odpowiedzi m.in. na powyższe pytania odnajdziesz w naszym opracowaniu. Pamiętaj, że właściwie oszacowane zamówienie to nie tylko minimalizacja zarzutów organów kontrolnych, ale także zwiększenie szans zawarcia umowy z solidnym wykonawcą.
Jak wiadomo wartość zamówienia determinuje zasady jego udzielania. Niewłaściwie dokonana czynność szacowania może zmusić zamawiającego nawet do unieważnienia procedury, jeśli okaże się, że powinna być ona prowadzona w progach unijnych a nie krajowych. Naraża też na zarzuty organów kontrolnych. Z tych powodów warto solidnie i skrupulatnie policzyć kwotę zakupu. O tym, jak to zrobić, piszemy w tym i kolejnym Temacie tygodnia. W poniższym artykule przeczytasz m.in.: o jakie dokumenty do protokołu zadbać, aby uniknąć zarzutów niewłaściwego szacowania, jakie wydatki wykonawcy uwzględnić w wartości szacunkowej zamówienia, kiedy wolno podzielić roboty budowlane, dostawy i usług i zlecić je w prostszych i szybszych procedurach.
Specyfika realizacji umowy przez konsorcjum sprowadza się do 2 kwestii: zasad odpowiedzialności względem zamawiającego oraz reguł, które należy stosować w przypadku zmiany w składzie konsorcjum. Obie omawiamy w poniższym artykule. Dowiesz się z niego m.in.: co zrobić, gdy w trakcie postępowania oraz w trakcie realizacji umowy zmienia się lider konsorcjum, jaki skutek ma umowa konsorcjantów dotycząca ograniczenia odpowiedzialności poszczególnych członków konsorcjum, jak zlecić roboty „podobne”, gdy konsorcjum się rozwiązało.
Jeśli decydujesz się ubiegać o zamówienie w ramach konsorcjum, niezbędna jest Ci wiedza na temat koniecznych do przygotowania dokumentów, które złożysz wraz z ofertą. W pierwszym rzędzie zadbaj o stosowne, wymagane przepisami ustawy Pzp pełnomocnictwo. Następnie przygotuj odpowiednią dokumentację w zakresie braku podstaw do wykluczenia i w sposób właściwy złóż wstępne oświadczenia odnoszące się do warunków udziału w postępowaniu. Nie zapomnij wreszcie o bezbłędnym wniesieniu wadium! W poniższym artykule nasz ekspert pomaga Ci uniknąć niepotrzebnych, stresujących błędów w tym zakresie.
Jeśli wymogi zamawiającego w postępowaniu nie pozwalają wykonawcy ubiegać się o zamówienie, rozwiązaniem może być zawiązanie konsorcjum. Połączenie potencjałów jest nierzadko jedynym sposobem na zdobycie publicznego kontraktu. Ale uwaga! Nie zawsze możliwe będzie proste zsumowanie zasobów współkonsorcjantów w zakresie każdego stawianego im w przetargu warunku. Zamawiający ma bowiem prawo w określony sposób sformułować wymogi względem podmiotów, jakimi są konsorcja. W I części artykułu możesz sprawdzić ważne zasady dotyczące stawiania warunków konsorcjom i łączenia ich potencjałów.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!