KIO 159/17 WYROK dnia 8 lutego 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 159/17 

WYROK 

z dnia 8 lutego 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Marzena Teresa Ordysińska 

Protokolant:            

Aneta Górniak 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  1  lutego  2017  r.

  w  W.  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 stycznia br. przez wykonawcę A.L.P. spółka z 

ograniczoną odpowiedzialnością w W. w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego 

- Miejską Przychodnię Specjalistyczną w Toruniu 

przy  udziale  przystępującego  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego 

wykonawcy R.D.P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w W.  

orzeka: 

1.  Oddala  odwołanie  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie  pierwsze  Prawa  zamówień 

publicznych w zw. z art. 192 ust.2 Prawa zamówień publicznych stosowanym a contrario. 

2.  Bez  rozpoznania  pozostawia  zarzuty  dotyczące  zaniechania  odrzucenia  oferty 

wykonawcy R.D.P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w W. na podstawie art. 189 

ust 2 pkt 6 Prawa zamówień publicznych stosowanym odpowiednio. 

Kosztami 

postępowania 

obciąża 

wykonawcę 

A.L.P. 

spółka 

z ograniczoną 

odpowiedzialnością w W. i: 

3.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00  gr

  (słownie: 

siedem  tysięcy  pięćset  złotych,  zero  groszy),  uiszczoną  przez  wykonawcę  A.L.P.  spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością w W. tytułem wpisu od odwołania, 

3.2. zasądza od wykonawcy A.L.P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w W. na rzecz 

zamawiającego  -  Miejskiej  Przychodni  Specjalistycznej  w  Toruniu  kwotę  3  584zł  00  gr 

(słownie:  trzy  tysiące  pięćset  osiemdziesiąt  cztery  złote  zero  groszy),  poniesionych  z  tytułu 

kosztów reprezentacji przed Izbą. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015, poz. 2164 z późn. zm.)  na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego w Toruniu. 

Przewodniczący:      ……………………………… 


Sygn. akt KIO 159/17 

U z a s a d n i e n i e 

I.  Miejska  Przychodnia  Specjalistyczna  w  Toruniu  (zwana  dalej  Zamawiającym),  prowadzi 

postępowanie  na  wykonanie  zamówienia  publicznego  pn. „Dostawy  odczynników 

i materiałów  eksploatacyjnych  do  oznaczeń  biochemicznych  i  immunochemicznych  wraz 

z dzierżawą analizatorów i laboratoryjnego systemu informatycznego”. 

Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych 

z dnia  2  stycznia  2017  r.,  nr  605.  Zamawiający zamieścił  specyfikację  istotnych  warunków 

zamówienia  (dalej:  SIWZ)  na  swojej  stronie  internetowej.  Postępowanie  prowadzone  jest 

w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015,  poz.  2164  z  poźn.  zm.;  dalej:  Prawo  zamówień 

publicznych albo ustawa). 

W  dniu  24  stycznia  2017  r.  wykonawca  A.L.P.  spółka  z ograniczoną 

odpowiedzialnością  w W.  (dalej:  Odwołujący)  wniósł  odwołanie,  w którym  zarzucił 

Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:  

1.  naruszenie  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  tj.  zasady  równego  traktowania  wykonawców  oraz 

prowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  sposób,  który  utrudnia 

uczciwą konkurencję; 

2.  naruszenie art. 2 pkt 5 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy tj. dokonanie wyboru oferty firmy R.D. 

Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  W.,  ,,która  to  oferta  nie  wyczerpuje  ustawowych  znamion 

oferty najkorzystniejszej”; 

3.  naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt.  2  ustawy  poprzez  bezprawne  zaniechanie  odrzucenia 

(nieodrzucenie)  oferty  wykonawcy  opisanego  w  pkt  2,  albowiem  treść  jego  oferty  nie 

odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia; 

4.  naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy 

opisanego  w  pkt  2,  albowiem  w  oparciu  o  dodatkowe  argumenty,  które  rozszerzają 

obligatoryjną podstawę  dokonania tej czynności, kumulatywnie  wyczerpana została jeszcze 

przesłanka  z  pkt  6  niniejszego  artykułu  ustawy,  albowiem  niniejsza  oferta  zawiera  błąd 

w obliczeniu ceny - bowiem jest niedoszacowana; 


5.  naruszenie  art.  91  ust.  1  ustawy  poprzez  dokonanie  wadliwej  oceny  ofert 

(tj. nieprawidłowy  rozdział  punktów  w  sposób  opisany  poniżej,  poprzez  zawyżenie  ilości 

punktów  dla  wykonawcy  R.  i  zaniżenia  ilości  punktów  dla  Odwołującego,  co  stanowi 

samodzielny zarzut odwołania niezależnie od żądania odrzucenia oferty R.); 

6.  naruszenie  art.  5  kc,  art.  58  §  1  i  2  kc.  w  związku  z  art.  14  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych tj. poprzez bezprawne dokonanie czynności sprzecznej z ustawą lub mającej na 

celu jej obejście; 

7.  powyżej 

opisane 

działania 

Zamawiającego 

stanowią 

jednocześnie 

zdaniem 

Odwołującego  złamanie  art.  22  w  zw.  z  art.  8  ust.  2  Konstytucji  Rzeczpospolitej  Polskiej 

z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm. Dz. U. 2001. Nr 28, poz. 319), która 

stanowi, że ograniczenia wolności działalności gospodarczej są dopuszczalne tylko w drodze 

ustawy i tylko ze względów na ważny interes publiczny.  

Odwołujący uzasadnił swoje zarzuty następująco: 

1) W odniesieniu do oceny punktowej, Odwołujący podnosił, że zgodnie z załącznikiem nr 3.4 

cześć B do SIWZ Zamawiający oceniał: 

a)  Pkt. 2: „Szybkość otrzymania pierwszego wyniku, poniżej czasów określonych w punkcie 18 

zał. 3.2 (60 minut/45 minut)”. 

Zamawiający określił punktację w zakresie 0-2 punkty i minimum na poziomie 60 minut/45 minut 

dla  poszczególnych  oznaczeń.  Obie  oferty  spełniły  minimum  jednocześnie  je  przekraczając. 

Firma  R.  otrzymała  2  pkt.  za  najlepszy  wynik,  ale  oferta  Odwołującego  powinna  dostać  co 

najmniej 1,5 pkt., gdyż oferowana wartość tego parametru jest wyższa niż wymagana. 

b)  Pkt. 3: „Ilość miejsc na próbki badane (min 60)”. 

Zamawiający określił punktację w zakresie 0-2 punkty i minimum na poziomie 60. Obie oferty 

spełniły minimum jednocześnie je przekraczając. Firma R. otrzymała 2 pkt. za najlepszy wynik, 

ale  oferta  Odwołującego  powinna  dostać  co  najmniej  1  pkt.,  gdyż  oferowana  wartość  tego 

parametru jest wyższa niż wymagana. 


Ponadto Odwołujący zwracał uwagę, że rotor nie jest miejscem na wstawianie próbek, więc nie 

powinien  być  w  tym  miejscu  wymieniony.  Rotor  jest  elementem  analizatora  transportującym 

statywy z próbkami z podajnika do części procesowej analizatora. 

c)  Pkt. 6: „Wielkość opakowań (konfekcjonowanie odczynników odpowiednie do ilości badań)”. 

Zamawiający  określił  punktację  w  zakresie  0-2  punkty,  jednak  nie  sprecyzował  jaka  wielkość 

opakowania  odczynnika  jest  dla  Zamawiającego  lepsza,  co  mógłby  ocenić  większą  ilością 

punktów. W związku z tym obie firmy powinny być oceniono jednakowo. 

d)  Pkt.  9:  „Stabilność  kalibracji  nie  mniejsza  niż  30  dni  dla  wszystkich  oznaczeń  (zgodnie 

z zaleceniami producenta testów w instrukcjach odczynnikowych)”. 

Zamawiający  określił  punktację  w  zakresie  0-2  punkty.  Jednocześnie  Zamawiający  określił 

minimalną wartość do spełnienia na poziomie 30 dni. Zaoferowana przez firmę R.D. wartość to 

28 dni oraz dla anti-TPO — każde opakowanie. Tak więc minimalny wymóg Zamawiającego na 

poziomie 30 dni dla każdego oznaczenia nie został spełniony przez R.D., tak więc oferta ta, jako 

niezgodna z wymogami SIWZ, powinna zostać odrzucona. 

e)  Pkt. 12: „Możliwość dostawiania próbek i wymiany odczynników w trakcie pracy analizatora 

bez  konieczności  zatrzymywania  czy  pauzowania  aparatu - czas  przejścia  analizatora  z  trybu 

pauzy w stan pracy”. 

Zamawiający określił punktację 2 pkt. dla spełniającego parametr oraz w zakresie 0-1 dla czasu 

przejścia  analizatora  z  trybu  pauzy  w  stan  pracy.  Firma  R.  nie  spełnia  warunku  możliwości 

dostawiania  próbek  i  wymiany  odczynników  w  trakcie  pracy  analizatora  bez  konieczności 

zatrzymywania  czy  pauzowania  aparatu  -  powinna  więc  dostać  0  pkt.  Nie  można  punktować 

1 pkt  za  częściowe  spełnienie  warunku,  gdyż  Zamawiający  nie  dał  takiej  możliwości. 

W odpowiedzi na pytanie nr 6 z dn. 10.01.2017r. Zamawiający wyraźnie określił punktację na 

poziomie 2 pkt za ciągłą pracę analizatora. Zamawiający powinien również przyznać punkty za 

czas  przejścia  analizatora  z  trybu  pauzy  stan  pracy,  co  zostało  wyraźnie  opisane  w  kolumnie 

„Parametr analizatora”. 

W  związku  z  udzielonymi  odpowiedziami  Zamawiający  powinien  przyznać  w  tym  parametrze 

0 pkt.  firmie  R.  (w  opisie  15  min.)  i  1  pkt.  Odwołującemu  (w  opisie  2  min.)  —  zgodnie 

z zaproponowaną w tym parametrze punktacją dla oceny tego czasu w zakresie 0-1 pkt. 

f)  W Załączniku nr 3.4 cześć C do SIWZ Zamawiający oceniał: 


Pkt. 3: „Dostępność serwisu w ciągu doby minimum 8 godzin w dni robocie parametr pożądany 

(najwyżej  oceniany  -  4  pkt)  pon-piątek  7.00-19.00  soboty  7.00-15.00”.  Zamawiający  określił 

punktację  w  zakresie  0-4  punkty  i  przyznał  4  pkt.  Odwołującemu  za  spełnienie  parametru 

pożądanego.  Niesłusznie  jednak  przyznano  3,5  pkt.  firmie  R.,  gdyż  zaoferowana  dostępność 

serwisu w soboty jest znacznie krótsza niż dostępność serwisu Odwołującego (4 godziny vs. 8 

godzin).  Tak  więc  oferta  firmy  R.  powinna  otrzymać  co  najwyżej  1  pkt.  W ocenie  opisanego 

parametru.” 

2.  Ponadto  Odwołujący  uzasadniał  zarzuty  mające  prowadzić  do  odrzucenia  oferty 

konkurencyjnej: 

Zamawiający 

wymagał 

wyszczególnienia 

zaoferowanego 

sprzętu 

komputerowego,  czego  firma  R.  nie  zrobiła.  Brak  wyspecyfikowania  w  ofercie  sprzętu 

komputerowego oznacza w ocenie Odwołującego, że oferta ta nie spełnia wymogów SIWZ. 

Odwołujący również podnosił, że oferta firmy R.D. jest niedoszacowana w zakresie ilości 

opakowań  odczynnika  C.I.E.c.  e100/04784618190.  Firma  R.  zaoferowała  8  opakowań. 

Zamawiający  na  pytanie  nr  1  z dnia  10.01.2017r.,  które  brzmiało  „Czy  Zamawiający  wyrazi 

zgodę  by  podając  liczbę  opakowań  uwzględnić  terminy  ważności  oferowanych  odczynników 

przechowywanych  zamiennie  na  pokładzie  analizatora  i w lodówce  (takie  postępowanie  jest 

zgodne  z  powszechną  praktyką  laboratoryjną  oraz  rekomendacjami  producenta  i  pozwala  na 

ekonomiczne  wykorzystanie  odczynników  po  otwarciu),  a  dla  testów  wykonywanych 

w mniejszych ilościach (400 i mniej oznaczeń rocznie) uwzględnić okres ważności odczynnika 

podany  przez  producenta  na  opakowaniu?”,  odpowiedział:  „Podobnie  jak  w  zał.  2.1  do  SIWZ 

pkt. 2: Przy zlecaniu badań rzadziej wykonywanych odczynniki nie muszą być trzymane ciągle 

na pokładzie analizatora, będą wstawiane w chwili zlecenia danego badania.” Tak więc zgodnie 

z  instrukcją  odczynnikową  odczynnika  firmy  R.  do  oznaczania  C.I.  stabilność  odczynnika  po 

otwarciu,  kiedy  jest  on  przechowywany  na  przemian  w  analizatorze  lub  lodówce,  wynosi  6 

tygodni (strona 2-ga instrukcji odczynnikowej, sekcja „Postępowanie z odczynnikami”). 6 tygodni 

x 8 opakowań = 48 tygodni. Termin wykonania zamówienia zgodnie z zapisem pkt. IV. 1 SIWZ 

to 1 rok. Tak więc zgodnie z zapisami w instrukcji odczynnikowej oraz odpowiedzią na pytanie 

nr 1 firma R. powinna zaoferować 9 opakowań odczynnika (9 op. x 6 tyg, trwałości po otwarciu 

— 54 tyg.). Oferta firmy R. jest zatem niezgodna z zapisami SIWZ i powinna być odrzucona. 

4.  Odwołujący  zwracał  uwagę  na  odpowiedź  na  pytanie  nr  30  z  dnia  10.01.2017r.,  które 

brzmiało  „Czy  Zamawiający  wymaga,  aby  zaoferowane  ilości  opakowań  odczynników  były 

wyliczone na podstawie terminu trwałości odczynnika po jego otwarciu? Opisany w pkt. 3 uwag 

termin ważności zamkniętego odczynnika jest czymś innym niż trwałość danego odczynnika już 

po jego otwarciu. Im dłuższa będzie trwałość odczynnika po jego otwarciu, będzie wpływało to 


pozytywnie  na  możliwość  ewentualnego  przeterminowania  się  danego  odczynnika.” 

Zamawiający odpowiedział: „TAK. Taki sposób wyliczenia jest prawidłowy”. 

Firma  R.  zaoferowała  2  opakowania  AFP  pisząc  jednocześnie  z  prawej  strony  formularza 

cenowego,  że  stabilność  tego  odczynnika  po  otwarciu  wynosi  12  tygodni.  Na  52,14  tygodnia 

w roku powinno być 5 opakowań.  

Podobnie  dla  Anty-CCP  —  zaoferowano  4  opakowania,  stabilność  po  otwarciu  4  tygodnie, 

powinno być 14 opakowań. 

Insulina  —  zaoferowano  1  opakowanie,  stabilność  po  otwarciu  12  tygodni,  powinno  być 

5 opakowań. 

IgE i Cortisol - zaoferowano po 3 opakowania, stabilność po otwarciu 12 tygodni, powinno być 

po 5 opakowań. 

Rubella  IgM  -  zaoferowano  2  opakowania,  trwałość  po  otwarciu  12  tygodni,  powinno  być 

5 opakowań. 

Odwołujący zauważał, że co prawda, w odpowiedzi na pytanie nr 1 Zamawiający wyraził 

zgodę, żeby przy podawaniu ilości opakowań dla testów wykonywanych w ilościach 400 i mniej 

uwzględnić  okres  ważności  odczynnika  podany  przez  producenta  na  opakowaniu,  jednak 

termin ten ma zastosowanie jedynie wtedy, kiedy odczynnik po dostarczeniu nie został otwarty 

i jest przechowywany w lodówce w temperaturze 2-8°C (co firma R. dokładnie opisuje w swoich 

instrukcjach odczynnikowych). 

Odwołujący  zadawał  pytanie,  czy  Zamawiający  kupuje  odczynniki  po  to,  żeby  stały  one 

oryginalnie  zamknięte  w  lodówce  w  temperaturze  2-8°C?  I  odpowiadał,  że  nie,  Zamawiający 

kupuje  je  po  to,  żeby  je  otworzyć  i  używać,  a  więc  obowiązują  Zamawiającego,  jak 

i Wykonawcę, terminy trwałości po otwarciu, bowiem w tym czasie podanym przez producenta 

testu daje on gwarancję poprawności wydawanych wyników. Żaden lekarz, żadna pielęgniarka 

nie podaje pacjentowi leków, które mają przekroczone terminy trwałości po otwarciu. Dlaczego 

Zamawiający  zamierza  wykonywać  oznaczenia  parametrów  wyspecyfikowanych  w  Załączniku 

nr  2.2  z  odczynników  po  przekroczeniu  ich  terminów  trwałości  po  otwarciu?  Zarówno 

wspomniane  leki  jak  i  odczynniki  są  wyrobami  medycznymi  i  ich  stosowanie  powinno  się 

odbywać  zgodnie  z  instrukcjami  zawartymi  w  opakowaniu  każdego  leku,  jak  i  zgodnie 

z instrukcją każdego odczynnika podawaną przez jego producenta. 


Powyższe niedoszacowania powodują, że oferta firmy R.D. powinna zostać odrzucona, jako nie 

niezgodna z SIWZ i obarczona błędem w obliczeniu ceny. 

W związku z powyższym Odwołujący  wnosił o  uwzględnienie odwołania i nakazanie 

Zamawiającemu  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert.  Odwołujący  wskazywał,  że 

w żądaniu  tym  mieści  żądanie  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej 

i w konsekwencji wyboru oferty Odwołującego oraz udzielenia mu  zamówienia publicznego. 

Nadto  w  wyniku  ponownej  oceny  ofert,  oferta  wykonawcy  R.D.  P.  Sp. z o.o.  winna  zostać 

zdaniem  Odwołującego  odrzucona,  albowiem  jej  treść  nie  odpowiada  treści  SIWZ,  jak 

również  z  uwagi  na  fakt,  że  jest  niedoszacowana  (oznacza  to  w ocenie  Odwołującego),  że 

jest obarczona błędem w obliczeniu ceny.  

Zamawiający  nie  uwzględnił  zarzutów  podniesionych  w  odwołaniu  i  wnosił  o  jego 

oddalenie.  W  odpowiedzi  na  odwołanie  podnosił,  w  odniesieniu  do  zarzutów  opisanych 

szczegółowo w uzasadnieniu odwołania w punkcie 1 a)-f), co następuje: 

Ad.  a/  W  punkcie  2:  „Szybkość  otrzymania  pierwszego  wyniku  poniżej  czasów 

określonych  w  punkcie  18  zał.  3.2  (60  minut/45  minut)"  określono  punktację  w  zakresie  od 

0 do  2  punktów.  Oferta  nr  1,  firmy  R.  jako  najlepsza  oferująca  czasy  od  18  do  27  minut 

otrzymała  2  punkty.  Oferta  nr  2  firmy  A.  podała  czasy  od  18  do  43  minut  dla  oznaczeń 

wykonywanych  na  oferowanym  analizatorze.  Ponieważ  oferta  nr  2,  firmy  A.  nie  jest  pełna, 

dwa  badania  poz.  19  IgE  całk.  oraz  poz.  24  Prolaktyna  (z  możliwością  różnicowania 

makroprolaktyny) za zgodą Zamawiającego (wyjaśnienia z dnia 10.01.2017r, punkt 27 i 29) 

mogą  być  wysyłane  do  zewnętrznego  laboratorium  na  terenie  Torunia,  czasy  otrzymania 

wyników  tych  badań  należy  mierzyć  nie  w  minutach,  a  nawet  nie  w  godzinach,  są  one 

zdecydowanie poniżej 60 minut. Zamawiający w celu zwiększenia konkurencyjności dopuścił 

takie rozwiązanie i nie odrzucił oferty nr 2 firmy A., jako nie spełniającej wymagań, a jedynie 

przyznał 0 punktów za ten parametr. 

Ad.  b/  W  punkcie  3  „Ilość  miejsc  na  próbki  badane  (min.  60)"  określono  punktację 

w zakresie od 0 do 2 punktów. Oferta nr 1, firmy R. jako najlepsza, oferująca 150 miejsc w 

podajniku otrzymała 2 punkty. Oferta nr 2 firmy A. podała 65 miejsc. Przyjmując 0 punktów 

dla  parametru  minimalnego  tj.  60  miejsc  i  2  punkty  dla  najlepszego  150  miejsc,  z zasady 

proporcjonalności  wynika,  że  aby  otrzymać  1  punkt,  o  który  wnioskuje  Odwołujący 

należałoby zaoferować 105 miejsc w podajniku. Przy oferowanym parametrze 65 należałoby 

przyjąć  0,11  punktu  (5  miejsc  x  2  pkty/90  miejsc).  Zamawiający  zaokrąglił  ten  wynik  do 

0,5 pkt na korzyść oferty firmy A.. 

Ad.  c/  W  punkcie  6  „Wielkość  opakowań  (konfekcjonowanie  odczynników 

odpowiednie  do  ilości  badań)"  określono  punktację  w  zakresie  od  0  do  2  punktów.  Oferta 


nr 1, firmy R. zaoferowała dla badań wykonywanych w największych ilościach: poz. 14 FT3 - 

4 400 badań, poz. 15 FT4 - 9 000 badań, poz. 31 TSH - 37 000 badań, konfekcjonowanie po 

200  testów,  dla  pozostałych  100  testów  i  jako  najlepsza  uzyskała  2 punkty.  Firma    A.  

zaoferowała  konfekcjonowanie  wszystkich odczynników, bez względu na liczbę badań, po 

100 testów i uzyskała 1,5 punktu. Przyznana punktacja, zróżnicowana o 0,5 punktu, zdaniem 

Zamawiającego  odzwierciedla  różnicę  w  oferowanych  parametrach  i jest  zgodna  z  opisem 

oceny  tego  parametru,  w  którym  zaznaczono,  że  konfekcjonowanie  odczynników  ma  być 

odpowiednie  do  ilości  badań.  Takie  zróżnicowanie  w ofercie  nr  2,  firmy  A.  nie  zostało 

zaoferowane. 

Ad.  d/  W  punkcie  9  „Stabilność  kalibracji  nie  mniejsza  niż  30  dni  dla  wszystkich 

oznaczeń"  określono  punktację  w  zakresie  od  0  do  2  punktów.  Oferta  nr  1,  firma  R. 

zaoferowała  parametr  28  dni  i  jako  najgorsza  oferta  uzyskała  0  punktów  za  ten  parametr. 

Oferta  nr  2  ,  firmy  A.  z  czasem  30  dni  dla  Vit  D  i  5  m-cy  dla  pozostałych  oznaczeń,  jako 

najlepsza,  uzyskała  maksymalną  liczbę  2  punktów.  Odwołujący  podnosił,  że  oferta  nr  1 

powinna być odrzucona, ponieważ zaoferowana stabilność kalibracji jest mniejsza niż 30 dni. 

Jednak parametr ten „Stabilność kalibracji nie mniejsza niż 30 dni dla wszystkich oznaczeń" 

jest parametrem ocenianym, a nie wymaganym. Parametry wymagane, których niespełnienie 

skutkowałoby  odrzuceniem  oferty  jako  niespełniającej  wymagań  SIWZ,  zostały  określone 

w załączniku  nr  3.2  do  SIWZ.  Nie  ma  więc  podstaw  do  odrzucenie  oferty  nr  1  z  powodu 

podanego przez Odwołującego. 

Ad. e/ W punkcie 12 „Możliwość dostawiania próbek i wymiany odczynników w trakcie 

pracy  analizatora  bez  konieczności  zatrzymywania  czy  pauzowania  aparatu"  określono 

punktację  w  zakresie  od  0  do  2  punktów,  przy  czym  zaznaczono,  że  w  przypadku 

konieczności  zatrzymania  aparatu,  w  zależności  od  czasu  przejścia  analizatora  z  trybu 

pauzy w stan pracy oferta może uzyskać od 0 do 1 punktu. Oferta nr 1, firma R. zaoferowała 

możliwość dostawiania próbek w trakcie pracy analizatora bez konieczności zatrzymywania, 

natomiast  możliwość  wymiany  odczynników  w  trybie  stand-  by,  za  co  uzyskała  połowę  z 

możliwych punktów to jest 1 punkt. Oferta nr 2, firmy A. jako najlepsza, oferująca wymianę 

tak  odczynników  jak  i  próbek  w  trakcie  pracy  analizatora  bez  konieczności  zatrzymywania 

aparatu, za ten parametr otrzymała maksymalna liczbę 2 punktów. 

Ad.  f/  W  punkcie  3  część  C  załącznika  3.4  „Dostępność  serwisu  w  ciągu  doby" 

określono  punktację  w  zakresie  od  0  do  4  punktów,  przy  czym  zaznaczono,  że  minimum 

oferowane to jest 8 godzin dostępności serwisu w dni robocze (5dni x 8 godzin = 40 godzin/ 

tygodniowo), natomiast parametr najwyżej oceniany (związany z zapewnieniem dostępności 

serwisu  w  pełnych  godzinach  pracy  laboratorium  zamawiającego)  to  12  godzin  w  dni 

robocze  (od  poniedziałku  do  piątku  od  7.00  do  19.00)  oraz  8  godzin  w  soboty  (od  7.00  do 

15.00)  ,  co  daje  68  godzin/  tygodniowo  (5  dni  x  12  godz.  +  1x8  godz.  =  68  godz.).  Oferta 


nr 1, firmy R. zaoferowała dostępność serwisu w pełnym wymiarze czasu w dni robocze i w 

ograniczonym  czasie  od  9.00  do  13.00  w  soboty  (5  dni  x  12  godz.  +  1x4  godz.  ~  64 

godzin/tygodniowo). Przyjmując 0 punktów za 40 godzin i 4 punkty za 68 godzin, oferta nr 1 

oferując  dostępność  serwisu  przez  64  godziny,  zgodnie  z  zasadą  proporcjonalności 

(4 punkty  za  dodatkowe  28  godz.  =  1  punkt  za  każde  7  godzin)  powinna  uzyskać 

3,43 punków (24 godz. x 1 pkt/7 godz. - 3,43). Zamawiający zaokrąglił ten wynik do 3,5 pkt. 

Oferta  nr  2,  firmy  A.,  jako  najlepsza  zaoferowała  serwis  w  wymaganym  czasie  (68 godzin 

tygodniowo) i uzyskała maksymalną liczbę 4 punktów. 

W  żadnym  wypadku  nie  można  zgodzić  się  zdaniem  Zamawiającego  z  opinią 

Odwołującego,  że  oferta  nr  1,  firmy  R.  powinna  otrzymać  co  najwyżej  1  punkt  za  ten 

parametr. Żadne wyliczenia nie są w stanie uzasadnić takiej punktacji. 

W uzasadnieniu odwołania pkt 2 Odwołujący domaga się odrzucenia oferty firmy R., 

ponieważ  firma  ta  nie  wyszczególniła  oferowanego  sprzętu  komputerowego.  Jednocześnie 

Odwołujący  w  swojej  ofercie  podał  niewłaściwą  liczbę  sprzętu  komputerowego:  3  szt.  w 

miejsce wymaganych 7szt tłumacząc, że jest to oczywista omyłka, ponieważ podpisując się 

pod  załącznikiem  nr  3.3  potwierdził  jednoznacznie,  że  oferowany  system  komputerowy 

spełnia  wszystkie  wymagane  warunki  określone przez  Zamawiającego  w SIWZ.  Identyczne 

oświadczenie  złożyła  również  firma  R.  na  załączniku  3.3  potwierdzając  tym  samym,  że 

oferowany  przez  nią  system  komputerowy  C.I.  spełnia  wszystkie  wymagane  warunki 

określone  przez  Zamawiającego  w  SIWZ.  Dodatkowo  Zamawiający  może  to  potwierdzić, 

ponieważ  system  C.I.  jest  aktualnie  użytkowany  przez  zamawiającego.  Gdyby  jednak 

Zamawiający z powodu podnoszonego przez Odwołującego, zdecydował o odrzuceniu oferty 

nr  1  firmy  R.  z  powodu  braku  wymienionego  sprzętu  komputerowego,  musiałby  z  tego 

samego  powodu,  to  jest  poprzez  podanie  liczby  sprzętu  komputerowego  niezgodnej  z 

wymaganiami,  odrzucić  ofertę  nr  2  firmy  A..  Nie  zachodzi  tu  bowiem  przypadek,  na  który 

powołał  się  Odwołujący,  że  podanie  3 szt.  komputerów  zamiast  wymaganych  7  szt.  jest 

oczywistą omyłką pisarską. Gdyby takową było Zamawiający w trybie art. 87 ust. 2 punkt 1 

poprawiłby taką omyłkę, niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę - firmę A., co jednak 

nie miało miejsca. Zdaniem Zamawiającego zdecydowanie trafniejszym argumentem jest w 

tym  przypadku  jednoznaczne  potwierdzenie,  że  wykonawca  „oferuje  Laboratoryjny  System 

Informatyczny  spełniający  wyżej  określone  warunki"  i  na  tej  podstawie,  gdyby  doszło  do 

wybrania  jako  najkorzystniejszej  oferty  firmy  A.,  Zamawiający  domagałby  się  spełnienia  od 

przyszłego  wykonawcy  wszystkich  wymaganych  warunków  i  funkcjonalności  instalowanego 

systemu, co do których na etapie oceny, nieznanego sobie systemu informatycznego mógłby 

mieć wątpliwości. 

W uzasadnieniu odwołania pkt 3 i 4 Odwołujący domaga się odrzucenia oferty firmy 

R.,  ponieważ  jest  niedoszacowana  w  zakresie  ilości  opakowań.  W  tym  miejscu  należy 


zaznaczyć,  że  obie  oferty  nr  1  i  nr  2  zaoferowały  dokładnie  takie  same  liczby  testów  dla 

wszystkich oznaczeń. 

Co  do  terminów  ważności  oferowanych  odczynników,  dotyczących  otwartych  lub 

zamkniętych  opakowań  i  zależności  tych  terminów  od  sposobu  przechowywania 

odczynników w lodówce lub na pokładzie analizatora, z danych zamieszczonych w ofertach 

i instrukcjach  odczynnikowych  firmy  R.  i  A.  wynika,  że  terminy  ważności  odczynników  po 

otwarciu wynoszą odpowiednio: 

od 4 do 12 tygodni dla odczynników oferowanych przez firmę R., oraz 

30 dni dla odczynników oferowanych przez firmę A.. Dla przykładu: 

Odwołujący  w  punkcie  4  uzasadnienia  na  niedoszacowanie  oferty  firmy  R.  napisał: 

„Rubella  IgM-  zaoferowano  2  opakowania,  trwałość  po  otwarciu  12  tygodni,  powinno  być  5 

opakowań ". 

W przypadku firmy A. należałoby w ocenie Zamawiającego zaznaczyć: „Rubella IgM - 

zaoferowano 2 opakowania, trwałość po otwarciu 30 dni, powinno być 12 opakowań " 

Gdyby  Zamawiający  z  powodu  podnoszonego  przez  Odwołującego,  zdecydował 

o odrzuceniu  oferty  nr  1  firmy  R.  jako  niedoszacowanej,  musiałby  z  tego  samego  powodu 

odrzucić ofertę nr 2 firmy A.. 

Zamawiający w wyjaśnieniach z dnia 10.01.2017r. w punkcie 32 zastrzegł jednak, że 

„Jeżeli  wykonawca  zaniży  ilości  odczynników,  kalibratorów  i  kontroli  w  stosunku  do  liczby 

badań,  brakujące  ilości  odczynników,  kalibratorów  i  kontroli  niezbędne  do  wykonania 

założonej  liczby  badań  będzie  musiał  dostarczyć  zamawiającemu  nieodpłatnie". 

To wyjaśnienie,  zdaniem  Zamawiającego,  zabezpiecza  interes  Zamawiającego  chroniąc  go 

przed niedoszacowaniem oferty przez nieuczciwych wykonawców. 

Zamawiający stwierdzał, że przy ocenie ofert kierował się kryteriami oceny opisanymi 

w  SIWZ  i  dołożył  w  tym  zakresie  wszelkiej  staranności,  aby  oferty  zostały  właściwie 

ocenione. Zarzut Odwołującego o wadliwej ocenie ofert, nieprawidłowym rozdziale punktów, 

zawyżeniu ilości punktów dla wykonawcy R. i zaniżeniu ilości punktów dla Odwołującego nie 

znajduje  uzasadnienia.  Gdyby  jednak  Zamawiający  przyznał  Odwołującemu  punktację 

zgodnie  z  jego  żądaniem,  oferta  nr  2  firmy  A.  uzyskałaby  w  kryterium  „jakość, 

funkcjonalność,  parametry  techniczne"  18,5  pkt,  co  dałoby  ostateczny  wynik  dla  tej  oferty 

w wysokości  88,5  pkt  -  nadal  nie  byłaby  to  oferta  najkorzystniejsza.  Wybrana  oferta  jako 

najkorzystniejsza otrzymała łącznie 92,23 pkt. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  przystąpił  wykonawca 

R.D.  Polska  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w W., którego  oferta  została  uznana 

przez Zamawiającego za najkorzystniejszą (dalej: Przystępujący). 


II.  W  pierwszej  kolejności  Izba  z  urzędu  bada,  czy  nie  zachodzą  przesłanki  odrzucenia 

odwołania, o których mowa w art. 189 ust. 2 Prawa zamówień publicznych.  

Nie  było  sporne,  że  wartość  postępowania  oszacowano  poniżej  wartości,  niż  kwoty 

określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy, tj. poniżej tzw. progów 

unijnych. 

Analizując  zarzuty  odwołania,  skład  orzekający  stwierdził,  że  gdyby  niektóre 

z zarzutów  odwołania,  tj.  zarzuty  odnoszące  się  do  odrzucenia  oferty  Przystępującego, 

stanowiły samodzielną podstawę odwołania (odwołanie nie obejmowałoby innych zarzutów), 

to  odwołanie  w postępowaniu,  w  którym  wartość  przedmiotu  zamówienia  oszacowano 

poniżej  progów  unijnych,  podlegałoby  odrzuceniu  na  podstawie  art.  189  ust  2  pkt  6  Prawa 

zamówień  publicznych,  ponieważ  zarzuty  te  nie  mieszczą  się  w  katalogu  czynności 

enumeratywnie wskazanych w art. 180 ust. 2 Prawa zamówień publicznych. 

Z  treści  przepisu  art.  180  ust.  2  Prawa  zamówień  publicznych  w  ocenie  składu 

orzekającego jednoznacznie wynika, iż w postępowaniu o wartości poniżej progów unijnych, 

odwołanie przysługuje tylko i wyłącznie wobec wymienionych w tymże przepisie czynności: 

1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę; 

2) określenia warunków udziału w postępowaniu;  

3) wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia;  

4) odrzucenia oferty odwołującego;  

5) opisu przedmiotu zamówienia;  

6) wyboru najkorzystniejszej oferty. 

Zdaniem  Izby  zarzut  odwołania,  kwestionujący  ,,zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Przystępującego”  niewątpliwie  nie  obejmuje  żadnej  z  czynności,  wymienionych  w  art.  180 

ust. 2 pkt 1-5 Prawa zamówień publicznych. Analizy wymaga, czy ,,zaniechanie odrzucenia” 

można  przypisać  do  czynności,  o  której  mowa  w  pkt  6,  tj.  czy  pojęcie  ,,zaniechania 

odrzucenia”  mieści  się  w pojęciu  czynności  ,,wyboru  oferty  najkorzystniejszej”  w  znaczeniu 

użytym  w  art.  180  ust.  2  pkt  6  Prawa  zamówień  publicznych.  Kluczowe  zatem  dla 

rozstrzygnięcia,  czy  zarzut  zaniechania  odrzucenia  oferty  Przystępującego  podlega 

rozpoznaniu  na  rozprawie,  było  ustalenie  znaczenia  treści  pkt  6,  dodanego  nowelizacją 

Prawa zamówień publicznych, która weszła w życie 28 lipca 2016 r. 

Po pierwsze, należy zauważyć, że w przepisach dotyczących odwołań ustawodawca 

wyraźnie rozróżnia kategorię ,,czynności” od kategorii ,,zaniechań czynności”: zgodnie z art. 

180  ust.  1  Prawa  zamówień  publicznych,  odwołanie  przysługuje  wyłącznie  od  niezgodnej 

z przepisami  ustawy  czynności  lub  zaniechania  czynności.  Z  kolei  art.  180  ust.  2  Prawa 

zamówień  publicznych,  statuujący  wyjątek  od  ogólnej  reguły  (zasadą  jest,  że  odwołanie 


w pełnym  zakresie  przysługuje  wykonawcom  w  postępowaniach  powyżej  tzw.  progów 

unijnych),  wyraźnie  zezwala  na  wniesienie  odwołania  w  postępowaniu  poniżej  tzw.  progów 

unijnych  wyłącznie  od  wymienionych  w  nim  ,,czynności”.  Skoro  z  art.  180  ust.  1  Prawa 

zamówień  publicznych  wynika,  że  ,,zaniechania”  nie  mieszczą  się  w  ,,czynnościach”,  ale 

stanowią  osobną  kategorię  podstaw  faktycznych  do  wniesienia  odwołania,  to  z  zestawienia 

art.  180  ust.  1  i  180  ust.  2  Prawa  zamówień  publicznych  można  wysnuć  wniosek,  że 

odwołanie  poniżej  progów  unijnych  nie  przysługuje  wobec  zaniechań  Zamawiającego, 

a jedynie wobec czynności, enumeratywnie wymienionych w art. 180 ust. 2 Prawa zamówień 

publicznych. 

Po  drugie,  można  również  dostrzec,  że  ustawodawca  zakres  znaczenia  pojęcia 

,,wybór  oferty  najkorzystniejszej”  w  pkt  6  art.  180  ust.  2  zastosował  w  innym,  węższym 

znaczeniu,  niż  potocznie  rozumiany  –  w  pojęciu  tym  nie  mieści  się  podjęcie  decyzji 

o wykluczeniu  wykonawcy  i  odrzuceniu  oferty  wykonawcy,  ponieważ  w  osobnych  punktach 

przywoływanego  przepisu  wymieniono  przesłankę  odwoławczą  ,,wykluczenia  odwołującego 

z  postępowania”  i  ,,odrzucenia  oferty  odwołującego”  (art.  180  ust.  2  pkt  3  i  4  Prawa 

zamówień publicznych). 

W  konsekwencji,  poszukiwanie  znaczenia  pojęcia  ,,wybór  oferty  najkorzystniejszej”, 

o którym mowa w art. 180 ust. 2 pkt 6 Prawa zamówień publicznych prowadzi do wniosku, że 

pojęcie  to  należy  rozumieć  wąsko.  Nie  można  bowiem,  zakładając  racjonalność 

i konsekwencję  ustawodawcy,  twierdzić,  że  ,,wybór  najkorzystniejszej  oferty”  obejmuje 

,,zaniechanie  czynności  odrzucenia  oferty”.  Wąskie  rozumienie  pojęcia  ,,wybór  oferty 

najkorzystniejszej” należy, zdaniem składu orzekającego, utożsamiać z dokonaniem wyboru 

oferty  najkorzystniejszej  zgodnie  z kryteriami  oceny  ofert  określonymi  w  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia.  Taki  zakres  pojęcia  ,,wybór  oferty  najkorzystniejszej”  jest 

określony w art. 91 ust. 1 Prawa zamówień publicznych. Przepis ten w ocenie Izby wskazany 

jako podstawa prawna odwołania wniesionego w postępowaniu poniżej tzw. progów unijnych 

jest  skorelowany  z przesłanką  wskazaną  w  art.  180  ust.  2  pkt  6  Prawa  zamówień 

publicznych.  Oznacza  to,  że  Odwołujący  w  odwołaniu  może  wnosić  o przyznanie 

Przystępującemu  mniejszej  ilości  punktów  w kwestionowanym  kryterium,  ale  nie  może 

(poniżej 

tzw. 

progów 

unijnych) 

kwestionować 

zaniechania 

odrzucenia 

oferty 

Przystępującego,  a  zarzuty  w  tym  zakresie  podlegają  rozpoznaniu  merytorycznemu  na 

rozprawie. 

Na  wąskie  rozumienie  pojęcia  ,,wybór  oferty  najkorzystniejszej”  wskazuje  również 

analiza art. 92 ust. 1 Prawa zamówień publicznych. Z dotychczasowego przepisu art. 92 ust. 

1 Prawa zamówień publicznych wynikał obowiązek jednoczesnego informowania o wyborze 

oferty  najkorzystniejszej,  oraz  o  ofertach  odrzuconych  i  wykonawcach,  którzy  zostali 


wykluczeni z postępowania: ,,niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający 

jednocześnie zawiadamia wykonawców, którzy złożyli oferty, o: 

1)  wyborze  najkorzystniejszej  oferty,  podając  nazwę  (firmę)  albo  imię  i  nazwisko,  siedzibę 

albo  miejsce  zamieszkania  i  adres  wykonawcy,  którego  ofertę  wybrano,  uzasadnienie  jej 

wyboru  oraz  nazwy  (firmy)  albo  imiona  i  nazwiska,  siedziby  albo  miejsca  zamieszkania 

i adresy wykonawców, którzy złożyli oferty, a także punktację przyznaną ofertom w każdym 

kryterium oceny ofert i łączną punktację; 

2)  wykonawcach,  których  oferty  zostały  odrzucone,  podając  uzasadnienie  faktyczne  

i prawne; 

3)  wykonawcach,  którzy  zostali  wykluczeni  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia, 

podając  uzasadnienie  faktyczne  i  prawne  -  jeżeli  postępowanie  jest  prowadzone  w  trybie 

przetargu nieograniczonego, negocjacji bez ogłoszenia albo zapytania o cenę; 

4)  terminie,  określonym  zgodnie  z  art.  94  ust.  1  lub  2,  po  którego  upływie  umowa  

w sprawie zamówienia publicznego może być zawarta.”  

Zgodnie  z  obowiązującym  brzmieniem  art.  92  ust.  1  Prawa  zamówień  publicznych, 

zamawiający informuje niezwłocznie wszystkich wykonawców o: 

1)  wyborze  najkorzystniejszej  oferty,  podając  nazwę  albo  imię  i  nazwisko,  siedzibę  albo 

miejsce  zamieszkania  i  adres,  jeżeli  jest  miejscem  wykonywania  działalności  wykonawcy, 

którego  ofertę  wybrano,  oraz  nazwy  albo  imiona  i  nazwiska,  siedziby  albo  miejsca 

zamieszkania  i  adresy,  jeżeli  są  miejscami  wykonywania  działalności  wykonawców,  którzy 

złożyli  oferty,  a  także  punktację  przyznaną  ofertom  w  każdym  kryterium  oceny  ofert  łączną 

punktację, 

2) wykonawcach, którzy zostali wykluczeni, 

3)  wykonawcach,  których  oferty  zostały  odrzucone,  powodach  odrzucenia  oferty,  

a  w  przypadkach,  o  których  mowa  w  art.  89  ust.  4  i  5,  braku  równoważności  lub  braku 

spełniania wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności, 

4) wykonawcach, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, ale nie zostali  zaproszeni 

do kolejnego etapu negocjacji albo dialogu, 

5) dopuszczeniu do dynamicznego systemu zakupów,  

6) nieustanowieniu dynamicznego systemu zakupów,  

7) unieważnieniu postępowania 

 – podając uzasadnienie faktyczne i prawne.  

Z  treści  przytoczonego  przepisu  wynika,  że  ustawodawca  wyraźnie  rozróżnia  wybór 

oferty  najkorzystniejszej  i  wykluczenie  wykonawcy/odrzucenie  oferty:  odrębnie  wypowiada 

się o wyborze oferty najkorzystniejszej (pkt 1), wykluczeniach (pkt 2), odrzuceniach (pkt 3). 

Nie  można  nie  zauważyć,  że  po  wejściu  w  życie  nowelizacji  Prawa  zamówień  publicznych 

w dniu  28  lipca  2016  r.,  zamawiający  nie  ma  już  obowiązku  jednoczesnego  informowania 


o tych  czynnościach.  Można  więc  zakładać,  że  czynności  podejmowane  w  postępowaniu 

będą  rozłożone  w  czasie  w  stopniu  znacznie  większym,  niż  dotychczas,  co  doprowadzi  do 

tego,  że  deprecjonowana  kolejnymi  nowelizacjami  Prawa  zamówień  publicznych  zasada 

koncentracji  środków  ochrony  prawnej  zostanie  zupełnie  wyrugowana  z  polskiego  systemu 

odwoławczego.  Nowelizacja,  która  weszła  w  życie  28  lipca  2016  r.,  sankcjonuje  bowiem 

sekwencyjne,  rozłożone  w  czasie,  dokonywanie  kolejnych  czynności  w postępowaniu  przez 

zamawiającego,  który  będzie  odrzucał  oferty  czy  wykluczał  wykonawców  z  postępowania, 

a następnie  dokonywał  wyboru  oferty  najkorzystniejszej.  W takim  kontekście  nie  można 

przyjmować,  że  w  pojęciu  „wybór  oferty  najkorzystniejszej”  mieści  się  pojęcie  „zaniechanie 

czynności  odrzucenia  oferty”,  ponieważ  do  odrzucenia  oferty  będzie  dochodziło  przed 

dokonaniem wyboru oferty najkorzystniejszej. Nie można również zaakceptować poglądu, że 

skoro  ustawodawca  daje  wykonawcy  możliwość  kwestionowania  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  w  pkt  6  art.  180  ust.  2  Prawa  zamówień  publicznych,  to  pozwala  tym 

samym  na  kwestionowanie  wszystkich  wcześniejszych  działań,  które  prowadzą  do  wyboru 

oferty  -  ponieważ  konsekwencją  byłoby  umożliwienie  wzruszania  wszelkich  wcześniejszych 

czynności i zaniechań zamawiającego, zapadłych w postępowaniu o udzielenie zamówienia, 

w  tym  przykładowo  –  nieprawidłowych  postanowień  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  jednolicie  wyraża  w  orzecznictwie  pogląd  o  wąskim 

rozumieniu pojęcia ,,wyboru oferty najkorzystniejszej”, o którym mowa w art. 180 ust. 2 pkt 6 

Prawa  zamówień  publicznych:  ,,przyjęcie  stanowiska,  zgodnie  z  którym  „czynność  wyboru 

oferty najkorzystniejszej” należy rozumieć szeroko

 – jako zwieńczenie wszystkich czynności  

z zakresu badania i oceny ofert, które doprowadziły do wyboru oferty najkorzystniejszej, nie 

daje  się  obronić  w  świetle  testu  racjonalnego  ustawodawcy.  Przy  przyjęciu  takiej  wykładni 

poza  zakresem  zaskarżenia  w  postępowaniach  podprogowych  pozostawałoby  de  facto 

unieważnienie  postępowania.  Zauważyć  jednak  należy,  że  w  wyniku  nowelizacji  o  wiele 

większe  znaczenia  nabiorą  pozacenowe  kryteria  oceny  ofert  (np.  kwalifikacje  

i doświadczenie osób, które będą uczestniczyły w realizacji zamówienia, aspekty społeczne, 

jakościowe,  innowacyjne),  których  stosowanie  będzie  w  znacznej  większości  przypadków 

obowiązkowe.  Znacznie  większego  znaczenia  nabierze  zarzut  naruszenia  art.  91  ust.  2 

ustawy  Pzp  przez  wybór  oferty  najkorzystniejszej  niezgodnie  z  kryteriami  oceny  ofert 

określonymi  w  SIWZ.  Można  zatem  twierdzić,  że  właśnie  dlatego  w  art.  180  ust.  2  Pzp 

dodano możliwość zaskarżenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, której znaczenie 

wzrośnie.”  (postanowienie  z  5  września  2016  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  1599/16; 

analogiczny pogląd został wyrażony również w orzeczeniach: w postanowieniu z 15 września 

2016  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  1674/16,  w  postanowieniu  z  21  września  2016  r. 


w sprawie  o  sygn.  akt  KIO  1696/16,  w  postanowieniu  z  29  września  2016  r.  w  sprawie 

o sygn. akt KIO 1750/16, postanowieniu z 4 października 2016 r. w sprawie o sygn. akt KIO 

1810/16,  postanowieniu  z  4  października  2016  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  1816/16, 

postanowieniu z 13 października 2016 r. w sprawie o sygn. akt KIO 1862/16, postanowieniu 

z  18  października  2016  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  1910/16,  postanowieniu 

z 25 października  2016  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  1930/16,  postanowieniu  z  2  listopada 

2016  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  2015/16,  postanowieniu  z  8  listopada  2016  r.  sygn.  akt 

KIO  2026/16,  postanowieniu  z  7  listopada  2016  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  2059/16, 

postanowieniu  z  16  listopada  2016  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  2084/16,  postanowieniu 

z 17 listopada 2016 r. w sprawie o sygn. akt KIO 2128/16, postanowieniu z 29 listopada 2016 

r. w sprawie o sygn. akt KIO 2162/16, postanowieniu z 7 grudnia 2016 r. w sprawie o sygn. 

akt  KIO  2203/16,  postanowieniu  z  1  grudnia  2016  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  2211/16, 

postanowieniu  z  30  listopada  2016  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  2232/16,  postanowieniu 

z 14 grudnia 2016 r. w sprawie o sygn. akt KIO 2283/16, postanowieniu z 13 grudnia 2016 r. 

w sprawie o sygn. akt KIO 2292/16, postanowieniu z 15 grudnia 2016 r. w sprawie o sygn. 

akt  KIO  2298/16,  postanowieniu  z  22  grudnia  2016  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  2355/16, 

postanowieniu  z  30  grudnia  2016  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  2397/16,  postanowieniu 

z 2 stycznia 2017 r. w sprawie o sygn. akt KIO 2405/16, postanowieniu z 5 stycznia 2017 r. 

w sprawie  2462/16,  postanowieniu  z  dnia  26  stycznia  2017  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO 

122/17).  Izba  również  zauważała,  że  ,,w  toku  uzgodnień  międzyresortowych  pracy  nad 

nowelizacją, Ministerstwo Środowiska zgłosiło uwagę, że rozszerzenie katalogu okoliczności, 

wobec  których  można  zastosować  środki  ochrony  prawnej  w  postępowaniach 

podprogowych, ograniczy efektywność postępowań. Wskazywano, że jeżeli zaproponowana 

zmiana  jest  konieczna,  przy  tak  rozszerzonym  katalogu  okoliczności  umożliwiających 

skorzystanie ze środków ochrony prawnej, niecelowe jest w ogóle utrzymanie art. 180 ust. 2 

ustawy Pzp. Autor nowelizacji (Ministerstwo Rozwoju) zaznaczyło w toku prac legislacyjnych, 

ż

e zmiana jest korzystna dla wykonawców, a enumeratywne wyliczenie nie otwiera zakresu 

ś

rodków  ochrony  prawnej  tak  szeroko,  jak  jego  brak.  „

Przede  wszystkim,  poza  tym 

zakresem będą „zaniechania” zamawiającego, a to znaczna różnica”. Poza tym uznano, 

ż

e  do  rozważenia  jest  rezygnacja  z  pkt  7  -  unieważnienia  postępowania,  w  tym  przypadku 

bowiem  nikt  nie  uzyskuje  zamówienia.  Ostatecznie,  zgodnie  z  takimi  założeniami  właśnie 

ukształtowała się treść art. 180 ustawy Pzp.” (sygn. akt KIO 1599/16). 

Jednolicie  wyrażany  pogląd  Krajowej  Izby  Odwoławczej  został  potwierdzony  przez 

orzecznictwo  sądowe  -  wyrok  Sądu  Okręgowego  w  Gdańsku  z  20  grudnia  2016  r.  XII  Ga 

837/16 (niepublikowany)


Reasumując,  zarzut  zaniechania  odrzucenia  oferty  Przystępującego  podniesiony 

w rozpatrywanym odwołaniu nie mieści się w zamkniętym katalogu podstaw odwoławczych, 

wymienionych w art. 180 ust. 2 Prawa zamówień publicznych, czego konsekwencją jest brak 

możliwości  rozpoznania  tak  opisanego  zarzutu  –  jak  wskazano  na  wstępie 

części II uzasadnienia,  gdyby  zarzut  ten  stanowił  samodzielną  podstawę  odwołania, 

podlegałoby ono odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 6 Prawa zamówień publicznych, 

ponieważ  zostało  wniesione  w  postępowaniu  poniżej  tzw.  progów  unijnych.  Pogląd  ten 

w Izbie  reprezentowany  jest  jednolicie,  jednak  nie  wypracowano  modelowego  rozwiązania 

wyrażania  w  orzeczeniu  decyzji  o  nierozpoznaniu  (czy  odrzuceniu)  niektórych  zarzutów. 

Respektując  poglądy  prezentowane  w  dyskusji  o  możliwości  częściowego  odrzucenia 

odwołania,  niezależnie  od  jej  wyniku,  konkluzja  co  do  braku  możliwości  rozpoznania 

niektórych  zarzutów  odwołania,  w  ocenie  składu  orzekającego,  powinna  znaleźć 

odzwierciedlenie  w  sentencji,  by  umożliwić  Odwołującemu  ewentualną  skargę  w  tym 

zakresie.  W  konsekwencji  w  sentencji  orzeczono,  że  zarzut  zaniechania  odrzucenia  oferty 

Przystępującego  nie  podlegał  rozpoznaniu  na  podstawie  art.  189  ust  2  pkt  6  Prawa 

zamówień  publicznych  stosowanym  odpowiednio  (do  poszczególnych  zarzutów  odwołania, 

a nie do odwołania  w całości). 

W zakresie zarzutów podlegających rozpoznaniu, Izba stwierdziła, że Odwołującemu 

przysługuje  prawo  do  wniesienia  odwołania  zgodnie  z  art.  179  ust.  1  Prawa  zamówień 

publicznych,  bowiem  ma  interes  w  uzyskaniu  danego  zamówienia  i  może  ponieść  szkodę 

w wyniku  ewentualnego  naruszenia  przez  Zamawiającego  Prawa  zamówień  publicznych  - 

jeżeli  podniesione  przez  niego  zarzuty  by  się  potwierdziły,  w  wyniku  czego  zostałaby 

dokonana  powtórna  ocena  ofert,  oferta  Odwołującego  mogłaby  zostać  uznana  za  ofertę 

najkorzystniejszą. 

Po zapoznaniu się z dokumentacją postępowania i stanowiskami Stron, Krajowa Izba 

Odwoławcza  zważyła,  co  następuje:  choć  niektóre  zarzuty  odnośnie  wadliwego  przyznania 

punktów  w  kryterium  pozacenowym  potwierdziły  się,  to  odwołanie  należy  oddalić,  bowiem 

nie ma wpływu na wynik postępowania – przeliczenie punktów nie pociąga za sobą zmiany 

w rankingu złożonych ofert (oferta Przystępującego pozostaje na pierwszym miejscu). 

Izba ustaliła, co następuje: 

W SIWZ  (kopia  SIWZ  i  innych  dokumentów  przywołanych  w  uzasadnieniu  w  aktach 

postępowania) Zamawiający zapowiedział, że będzie oceniał oferty zgodnie z następującymi 

kryteriami  oceny  ofert:  cena  z  wagą  60%,  jakość,  funkcjonalność,  parametry  techniczne 


z wagą  30%  (dalej: kryterium jakość),  warunki  serwisu  z  wagą  10%.  Zamawiający  wyjaśnił, 

ż

e  w kryterium jakość każda oferta otrzyma punkty w skali od 0 do 30 zgodnie z zasadami 

określonymi  w  załączniku  3.4  część  C,  z  kolei  za  warunki  serwisu  –  w  skali  od  0  do  10 

zgodnie  z  zasadami  określonymi  w  załączniku  3.4  część  C  do  SIWZ  (strona  7  SIWZ, 

Rozdział  XIII,  opis  kryteriów  oceny  ofert).  W  załączniku  3.4  zatytułowanym  ,,Parametry 

mające  wpływ  na  ocenę  w  kryterium”,  Zamawiający  w  tabeli  wymienił  parametry  oceniane, 

a wykonawcy  mieli  oświadczyć,  czy  parametr  ten  posiadają  (wskazać  tak/nie),  bądź  podać 

,,oferowane parametry”. Zamawiający każdemu z ocenianych parametrów przypisał wartość 

punktową,  wskazując  przedział  od  0  do  kilku  punktów.  W  ocenie  Odwołującego  przyznano 

mu  za  mało  punktów  (w  kryterium  jakość  –  16  pkt,  w  kryterium  warunki  serwisu  –  10  pkt), 

a Przystępującemu  –  za  dużo  (w  kryterium  jakość  –  23  pkt,  w  kryterium  warunki  serwisu  – 

9,5 pkt). 

Punktacja  w  kryterium  cena  nie  była  kwestionowana  –  Odwołującemu  przyznano 

60 pkt,  Przystępującemu  –  59,73  pkt.  Łącznie  za  wszystkie  kryteria  Zamawiający  przyznał 

Odwołującemu 86 pkt, Przystępującemu – 92,23 pkt. 

Analizując  ilość  punktów  przyznaną  za  poszczególne,  kwestionowane  odwołaniem 

parametry, Izba stwierdziła, co następuje:   

1. W poz. 2 załącznika 3.4 do SIWZ: „Szybkość otrzymania pierwszego wyniku, poniżej czasów 

określonych  w  punkcie  18  zał.  3.2  (60  minut/45  minut)”,  Zamawiający  określił  punktację 

w przedziale  0-2  punkty  i minimum  na  poziomie  60  minut/45  minut  dla  poszczególnych 

oznaczeń. Nie podano, w jaki sposób punkty będą przyznawane w ramach przedziału od 0 do 2 

pkt.  Przystępujący  otrzymał  2 pkt.  za  najlepszy  –  w  ocenie  Zamawiającego  –  wynik. 

Odwołującemu  przyznano  0  punktów,  ponieważ  część  badań  zleca  na  zewnątrz  (co  było 

dopuszczalne w SIWZ). Zdaniem Odwołującego, obie oferty spełniły minimum, ,,jednocześnie je 

przekraczając”, i oferta Odwołującego powinna dostać co najmniej 1,5 pkt. 

Nie było sporne, że parametry obu urządzeń spełniały wymagania Zamawiającego. Brak 

w SIWZ opisu, jak będzie punktowane zlecanie badań na zewnątrz – z pewnością nie wynika to 

z  opisu  punktowanego  parametru.  Nie  ulega  wątpliwości,  że  punktacja  musi  mieć  oparcie 

w SIWZ  i  dosłownie  z  niej  wynikać,  a  wszelkie  wątpliwości  należy  interpretować  na  korzyść 

wykonawcy  składającego  ofertę.  Zamawiający  nie  opisał  w  SIWZ,  w  jaki  sposób  będzie 

przyznawał punkty w ramach opisanych przez siebie przedziałów punktowych. Nie podano, że 

punktacja  będzie  przyznawana  proporcjonalnie.  Wobec  braku  takich  podstaw  w  SIWZ  (poza 

jednym  wyjątkiem,  o  którym  mowa  dalej  w  uzasadnieniu),  brak  było  więc  podstaw  do 

proporcjonalnego  obliczania  punktów  w ramach  podanego  przedziału.  Sam  Zamawiający 

w odpowiedzi  na  odwołanie  podawał,  że  parametry  z  przedmiotowego  załącznika  nie  są 


parametrami  granicznymi,  a  zatem  niespełnienie  ich  może  skutkować  przyznaniem  jedynie 

0 punktów, a nie odrzuceniem oferty. Oznacza to, że zaoferowanie urządzenia, posiadającego 

parametr  poniżej  oczekiwanego  minimum  w  omawianej  pozycji  powoduje  przyznanie  0  pkt, 

a przekroczenie oczekiwanego minimum – 2 pkt. Konkludując, Odwołującemu powinny zostać 

przyznane  w  ocenie  Izby  dwa  punkty  za  parametr  z  poz.  2  (o  2  punkty  więcej,  niż  przyznał 

Zamawiający  w  ramach  oceny  ofert).  Nie  ma  znaczenia,  że  Odwołujący  wnioskował 

o przyznanie 1,5 pkt – Izba jest związana zarzutami odwołania, a nie jego żądaniami. 

2.  W  poz.  3:  „Ilość  miejsc  na  próbki  badane  (min  60)”,  Zamawiający  określił  punktację 

w zakresie 0-2 punkty i minimum na poziomie 60. Obie oferty spełniły minimum jednocześnie je 

przekraczając. Odwołujący  podnosił,  że  Przystępujący  otrzymał  2  pkt.  za najlepszy  wynik,  ale 

oferta  Odwołującego  powinna  dostać  co  najmniej  1  pkt.  (Zamawiający  przyznał  mu  0,5  pkt), 

gdyż oferowana wartość tego parametru jest wyższa niż wymagana. 

Konsekwentnie, jak dla poz. 2, z analogiczną argumentacją, jak powyżej, w ocenie Izby 

za  parametr  z  pozycji  3  Odwołującemu  powinny  być  przyznane  2  pkt  (o  1,5  pkt  więcej,  niż 

przyznał Zamawiający w ramach oceny ofert). 

3.  W  poz.  6:  „Wielkość  opakowań  (konfekcjonowanie  odczynników  odpowiednie  do  ilości 

badań)”,  Zamawiający  określił  punktację  w  zakresie  0-2  punkty,  jednak  nie  sprecyzował,  jaka 

wielkość opakowania odczynnika jest dla Zamawiającego bardziej odpowiednia do ilości badań.  

Wobec  braku  jakichkolwiek  podstaw  do  oceny  w  tym  kryterium,    jak  trafnie  zauważał 

Odwołujący,  obaj  wykonawcy  powinni  być  ocenieni  jednakowo.  Zamawiający  za  ten  parametr 

przyznał Odwołującemu 1,5 punktów, a powinien przyznać 2 pkt (o 0,5 pkt więcej, niż przyznał 

Zamawiający w ramach oceny ofert). 

4.  W  poz.  9:  „Stabilność  kalibracji  nie  mniejsza  niż  30  dni  dla  wszystkich  oznaczeń  (zgodnie 

z zaleceniami  producenta  testów  w  instrukcjach  odczynnikowych)”,  Zamawiający  określił 

punktację  w  zakresie  0-2  punkty.  Jednocześnie  Zamawiający  określił  minimalną  wartość  do 

spełnienia na poziomie 30 dni. Zaoferowana przez Przystępującego wartość to 28 dni oraz dla 

anti-TPO — każde opakowanie. Zdaniem Odwołującego, minimalny wymóg Zamawiającego na 

poziomie 30 dni dla każdego oznaczenia nie został spełniony, tak więc oferta Przystępującego, 

jako niezgodna z wymogami SIWZ, powinna zostać odrzucona. 

Jak wynika z analizy przedstawionej dla poz. 2, niespełnienie parametru granicznego nie 

powodowało  zgodnie  z  SIWZ  odrzucenia  oferty,  ale  przyznanie  jej  0  pkt.  W  konsekwencji 

w ocenie Izby Zamawiający prawidłowo przyznał punkty dla tej pozycji – Przystępującemu 0 pkt, 

a Odwołującemu – 2 pkt. 


5.  W  poz.  12:  „Możliwość  dostawiania  próbek  i  wymiany  odczynników  w  trakcie  pracy 

analizatora  be2  konieczności  zatrzymywania  czy  pauzowania  aparatu  -  czas  przejścia 

analizatora z trybu pauzy w stan pracy”, Zamawiający określił punktację następująco: 2 pkt. dla 

spełniającego  parametr  oraz  w  zakresie  0-1  dla  czasu  przejścia  analizatora  z  trybu  pauzy 

w stan pracy. Zdaniem Odwołującego powinien on otrzymać za ten parametr łącznie 3 punkty, 

a Przystępujący – 0 pkt.  

W ocenie Izby Zamawiający prawidłowo przyznał punkty w tym kryterium. Brak podstaw 

do  przyznania  łącznie  3  punktów  Odwołującemu  –  suma  punktów  za  najlepsze  możliwe 

parametry  w  kryterium  jakość  nie  może  przekraczać  30  punktów,  co  wynika  jasno  z  treści 

SIWZ. Zatem Odwołującemu prawidłowo przyznano maksymalną ilość punktów za ten parametr 

–  2  punkty.  Również  Przystępującemu przyznano  prawidłową  ilość  punktów  –  1  pkt  za ,,czas 

przejścia  analizatora  z  trybu  pauzy  stan  pracy”  –  skoro  w  tym  zakresie  brak  dookreślenia 

jakiegokolwiek wymogu. 

6. W Załączniku nr 3.4 cześć C do SIWZ Zamawiający oceniał w poz. 3: „Dostępność serwisu 

w ciągu doby minimum 8 godzin w dni robocie parametr pożądany (najwyżej oceniany - 4 pkt) 

pon-piątek  7.00-19.00  soboty  7.00-15.00”.  Zamawiający  określił  punktację  w  zakresie  0-4 

punkty  i  przyznał  4  pkt.  Odwołującemu  za  spełnienie  parametru  pożądanego.  W  ocenie 

Odwołującego,  jednak  niesłusznie  przyznano  3,5  pkt.  Przystępującemu,  gdyż  zaoferowana 

dostępność  serwisu  w  soboty  jest  znacznie  krótsza  niż  dostępność  serwisu  Odwołującego 

(4 godziny  -  8  godzin).  Zdaniem  Odwołującego,  oferta  Przystępującego  powinna  otrzymać  co 

najwyżej 1 pkt. w ocenie opisanego parametru. 

W ocenie składu orzekającego, jedynie w tym przypadku (w odniesieniu do parametrów 

opisywanych w odwołaniu, innych Izba nie analizowała) zaistniała podstawa do proporcjonalnej 

oceny ilości godzin pracy deklarowanej w ofertach, ponieważ Zamawiający dookreślił wyraźnie 

zakres  pomiędzy  parametrem  minimalnym,  a  pożądanym,  i  jednoznacznie  wskazał,  parametr 

,,minimalny” i ,,najwyżej oceniany”. W konsekwencji w tym przypadku zachodziła podstawa do 

przyznania  proporcjonalnego  punktów  za  oferowaną  liczbę  godzin.  Odwołujący  nie  podał  ani 

w odwołaniu,  ani  na  rozprawie  sposobu  obliczenia,  który  prowadziłby  do  przyznania  1  pkt 

Przystępującemu.  Nie  zakwestionował  obliczeń  przedstawionych  przez  Zamawiającego 

w odpowiedzi  na  odwołanie  –  które  doprowadziły  do  ustalenia,  że  za  oferowaną  ilość  godzin 

Przystępującemu  przyznano  3,43  pkt,  które  następnie  Zamawiający  zaokrąglił  do  3,5  pkt. 

Wobec braku kwestionowania sposobu obliczenia przez Zamawiającego ilości punktów dla tego 

parametru, przy podstawie do obliczenia proporcjonalnego, Izba stwierdziła, że Odwołujący nie 

udowodnił swoich racji. Izba jedynie zauważa, że Zamawiający zasadniczo przy przyznawaniu 


kryteriów  powinien,  jeżeli  stosuje  zaokrąglanie,  to  dokonać  tego  zgodnie  z  matematycznymi 

zasadami zaokrąglania. 

Reasumując,  przy  ewentualnym  ponownym  przeliczeniu  punktacji,  Odwołujący 

powinien  otrzymać  o    4  punkty  więcej  w  kryterium  jakość  (otrzymał  16  pkt,  a  powinien 

otrzymać  20,  czyli  łącznie  90  pkt).  Dlatego,  gdyby  nawet  odjąć  Przystępującemu  0,7  pkt 

w kryterium  warunki  serwisu  (Zamawiający  przyznał  9,5  pkt  zamiast  8,8  pkt,  czyli  łącznie 

91,53 pkt), oferta Przystępującego pozostaje ofertą na pierwszym miejscu w rankingu ofert. 

W konsekwencji  potwierdzenie  się  niektórych  zarzutów  odwołania  nie  ma  wpływu  na  wynik 

postępowania,  dlatego  orzeczono  jak  w  sentencji,    oddalając  odwołanie  na  podstawie  art. 

192  ust.  1  zdanie  pierwsze  Prawa  zamówień  publicznych  w  zw.  z  art.  192  ust.2  Prawa 

zamówień publicznych stosowanym a contrario. 


O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 

9  oraz  art.  192  ust.  10  Prawa  zamówień  publicznych  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  3  i  §  5 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości 

i sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

Przewodniczący: 

………………………………