KIO 1820/17 POSTANOWIENIE dnia 15 września 2017 r.

Stan prawny na dzień: 29.11.2017

Sygn. akt: KIO 1820/17 

POSTANOWIENIE 

z dnia 

15 września 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Daniel Konicz 

Protokolant:   

Edyta Paziewska 

po  rozP.  na  posiedzeniu  niejawnym 

z  udziałem  stron  i  uczestników  postępowania 

odwoławczego  w dniu  15  września  2017  r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  1 września  2017  r.  przez  Odwołującego  – 

wykonawcę  G.M.P.  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  P.,  w postępowaniu  prowadzonym  przez 

Zamawiającego  –  SP  ZOZ  Lotnicze  Pogotowie  Ratunkowe  w Warszawie,  przy udziale 

wykonawcy  H.A.T. 

GmbH  z  siedzibą  w  W.,  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

postanawia: 

odrzucić odwołanie 

2.  kosztami 

postępowania  odwoławczego  obciążyć  Odwołującego  i  zaliczyć  w  poczet 

kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000,00  zł  (słownie: piętnaście  tysięcy 

złotych 00/100) uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

Prawo  zamówień 

publicznych  (

Dz.U.2017.1579  j.t.

)  na  niniejsze  postanowienie 

–  w  terminie  7  dni  od  dnia 

jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………… 


Sygn. akt KIO 1820/17 

Uzasadnienie 

SP  ZOZ  Lotnicze  Pogotowie  Ratunkowe  w  Warszawie  („Zamawiający”)  prowadzi 

w trybie  przetargu  nieograniczonego, 

na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. 

Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz.U.2015.2164  j.t.  ze  zm.

),  zwanej  dalej  „Pzp”,

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Modyfikacja dwudziestu trzech (23) 

śmigłowców typu EC135, użytkowanych przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, do standardu 

NVIS  oraz  zakup  dziewięćdziesięciu  sześciu  (96)  kompletów  lotniczych  gogli 

nokto

wizyjnych”, znak sprawy: ZP/6/IV/2017, zwane dalej „Postępowaniem”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym 

Unii Europejskiej 27 kwietnia 2017 r. pod nr 2017/S 082-158599. 

23  sierpnia  2017  r.  Zamawiający  poinformował  wykonawców  biorących  udział 

Postępowaniu  o  wyborze  oferty  wykonawcy  H.A.T.  GmbH  z  siedzibą  w W.  (dalej 

„Wykonawca H”). 

1  września  2017  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wniesione  zostało 

odwołanie  wykonawcy  G.M.P.  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  P.  (dalej „Odwołujący”),  w  którym 

zaskarżono: 

czynność Zamawiającego polegającej na wyborze oferty Wykonawcy H, 

2.  zaniechanie 

Zamawiającego polegające na nieodrzuceniu oferty Wykonawcy H, 

zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  89  ust.  1  pkt  2,  art.  91  ust.  1  i  2  oraz  art.  87  ust.  1  Pzp  przez  zaniechanie 

odrzucenia  oferty  Wykonawcy  H 

i  wybór  tej  oferty  jako  najkorzystniejszej  oraz 

dopuszczenie dokonanych w niej przez wy

konawcę zmian, pomimo że jej treść nie 

odpowiadała  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (dalej  „SIWZ”), 

wykonawca  dokonał  niedopuszczalnych  zmian,  w  szczególności  w  odniesieniu 

do  wartości  parametru  SNR,  którego  minimalna  wartość  podana  w  ofercie 

wynosiła  „22.0”,  a  którą  wykonawca  w  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego 

d

o złożenia wyjaśnień zmienił na „22.3”, 

2.  art.  7  ust.  1  Pzp 

przez  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania wykonawców polegające na nieodrzuceniu, dopuszczeniu zmian oraz 

na  wyborze  oferty  Wykonawcy  H

,  pomimo  że  Zamawiający  odrzucił  ofertę 

Odwołującego,  powołując  jako  podstawę  odrzucenia  taką  samą  niezgodność 

treścią  SIWZ,  jaka  występowała  w  ofercie  Wykonawcy  H  i  którą  Odwołujący 


usiłował usunąć przy pomocy takich samych zmian jak wykonawca H.A.T. GmbH, 

tj.  w  szczególności  w  obu  wypadkach  w  swoich  ofertach  wykonawcy  podali 

minimalną  wartość  parametru  SNR  „22”,  a  następnie  w odpowiedzi  na  wezwanie 

do  złożenia  wyjaśnień  obaj  wskazali  wyższe  parametry,  ponieważ  przy  wartości 

„22”  w  przypadku  obu  ofert  nie  było  możliwe  osiągnięcie  minimalnej  wartość 

parametru  FOM  (1600)  wymaganej  przez  SIWZ,  przy  czym  jedynie  oferta 

Odwołującego  została  odrzucona  z  tego  powodu,  zaś oferta  Wykonawcy  H 

wybrana została jako najkorzystniejsza, 

3.  art. 7 ust. 1, art. 91 ust. 1 i 2 Pzp oraz art. 2 pkt 1 w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 

ustawy  z  dnia  9  maja  2014  r.  o  informowaniu 

o  cenach  towarów  i  usług 

(Dz.U.2014.915  ze  zm.

)  przez  przyjęcie,  że  zaoferowana  przez  Wykonawcę  H 

cena  to  kwota  11.008.200 

zł,  zaś  rzeczywiste  obciążenie  finansowe 

Zamawiającego to 11.102,178,00 zł w sytuacji, gdy faktycznie zaoferowana cena, 

a więc kwota do zapłaty wykonawcy przez Zamawiającego, jest w rzeczywistości 

wyższa o kwotę VAT należnego od dostawy towarów (tj. o kwotę 2.492.151,20 zł), 

poniew

aż jak wynika z wyjaśnień Wykonawcy H realizowana przez niego dostawa 

towarów będzie dostawą krajową obciążoną polskim VAT, który zostanie doliczony 

do kwoty netto na fakturze wystawionej Zamawiającemu i będzie podlegał zapłacie 

przez niego, 

4.  art.  89  ust.  1  pkt  1  i  6  oraz  art.  91  ust.  1  i  2  Pzp  przez  zaniechanie  odrzucenia 

wybór oferty Wykonawcy H w sytuacji, gdy w jego ofercie podano cenę w sposób 

sprzeczny  z  ustawą  oraz  błędny,  ponieważ  nie  uwzględnia  VAT  w  sytuacji,  

gdy  z  wyjaśnień  Wykonawcy  H  wynika,  że  realizowana  przez  niego  dostawa 

towarów  podlegać  będzie  w  Polsce  opodatkowaniu  VAT  jako  dostawa  krajowa, 

że  do  kwoty  netto  doliczy  na  fakturze  VAT  wystawionej  Zamawiającemu  kwotę 

VAT, którą to kwotę Zamawiający będzie musiał uiścić na rzecz Wykonawcy H, 

5.  art.  91  ust.  1  i  2  oraz  art.  93  ust.  1  pkt  4  Pzp 

polegające  na  wyborze  oferty 

Wykonawcy  H

,  pomimo  że  zaoferowana  przez  niego  cena  przekracza  kwotę, 

jaką Zamawiający 

zamierza 

przeznaczyć 

na 

realizację 

zamówienia, 

a Zama

wiający nie zwiększył tej kwoty. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności polegającej na wyborze najkorzystniejszej oferty, 

2.  odrzucenia oferty Wykonawcy H. 

Izba  ustaliła,  że  w  postępowaniu  odwoławczym  toczącym  się  pod  sygn.  akt 

KIO 

1571/17  Odwołujący  skarżył  m.in.  odrzucenie  złożonej  przez  niego  oferty.  

Wyrokiem  z  22  sierpnia  2017  r.  Izba  odwołanie  oddaliła  potwierdzając  w  powyższym 


zakresie  prawidłowość  postępowania  Zamawiającego.  Na  dzień  wydania  przedmiotowego 

postanowienia  stron

y  nie  otrzymały  pisemnego  uzasadnienia  wspomnianego  wyroku. 

Odwołujący zasadniczo przyznał te okoliczności w treści odwołania (str. 5). 

Izba zważyła – odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 2 Pzp, 

jako wniesione przez podmiot nieuprawniony. 

W literaturze przedmiotu (tak np. I. Skubiszak-Kalinowska: Komentarz do art. 189 Pzp 

[w:]  I.  Skubiszak-Kalinowska,  E.  Wiktorowska: 

Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz

LEX/el.  2017)  i  orzecznictwie  Izby  (zob.  m.in.  postanowienia  z  dnia  9  marca  2016  r., 

sygn. akt  KIO  287/15,  LEX  nr  2051485,  30  maja  2016  r.,  sygn.  akt  KIO  849/16, 

LEX 

2087846, 29 września 2016 r., sygn. akt KIO 1735/16, LEX nr 2153847, czy 14 marca 

2017  r.,  sygn.  akt  KIO  365/17,  LEX  nr  2258084  i  przywo

łane  w  nich  orzecznictwo  Izby 

sądów  okręgowych)  wyrażono  aprobowany  przez  skład  orzekający  w  tej  sprawie  pogląd, 

że przepis  art.  189  ust.  2  pkt  2  Pzp  znajduje  zastosowanie  m.in.  w  przypadku  wniesienia 

odwołania przez podmiot, który utracił status wykonawcy.  

Przepis  art.  179  ust.  1 P

zp wyznacza krąg podmiotów uprawnionych do korzystania 

ze środków ochrony prawnej, zaliczając do niego wykonawcę, uczestnika konkursu, a także 

inny  podmiot.  Z  legalnej  definicji  wykonawcy  (art.  2  pkt  11  Pzp)  wynika z  kolei,  że jest  nim 

osoba  fizyczna,  osob

a  prawna  albo  jednostka  organizacyjna  nieposiadająca  osobowości 

prawnej,  która  ubiega  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  złożyła  ofertę  lub  zawarła 

umowę  w  sprawie  zamówienia  publicznego.  W  konsekwencji  przyjąć  należy,  że  status 

wykonawcy  ustawodawca 

wiąże  z  czynnym  uczestnictwem  w  kolejnych  etapach 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  co  oznacza,  że  –  w  zależności  od 

okoliczności konkretnego stanu faktycznego – ten sam podmiot w tym samym postępowaniu 

może  być  uznany,  bądź  nie,  za  wykonawcę  w  rozumieniu  Pzp.  Tytułem  przykładu  można 

wskazać  na  sytuację,  w  której  dany  podmiot  wnosi  odwołanie  wobec  postanowień 

specyfikacji w przetargu nieograniczonym

, ponieważ prowadzi działalność w branży zbieżnej 

z  przedmiotem  zamówienia  i  jest  zainteresowany  jego  uzyskaniem.  Na  tym  etapie 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  należy  uznać  go  za  wykonawcę  w  rozumieniu  Pzp 

(podmiot ubiegający się o udzielenie zamówienia), jednakże jeżeli nie złoży on oferty, to nie 

będzie miał takiego statusu, a zarazem uprawnienia do kwestionowania w drodze odwołania 

czynności zamawiającego podejmowanych po złożeniu ofert (analogiczny wniosek dotyczyć 

będzie 

wykonawców 

wykluczonych 

postępowania 

prowadzonego 

trybie 

przetargu ograniczonego  na  pierwszym  jego  etapie 

–  nie  będą  mogli  zostać  uznani  za 

wykonawców  na  kolejnym  etapie  postępowania,  tj.  składania  ofert).  E.,  z  powyższego 

wynika,  że  podważane  przez  Odwołującego  ograniczenie  w  przyznawaniu  statusu 

wykonawcy wynika z samej konstrukcji definicji tego pojęcia. 


Ad  casum 

Odwołujący  niewątpliwie  posiadał  status  wykonawcy,  bowiem  złożył 

Zamawiającemu  ofertę.  Skład  orzekający  uznał  jednak,  że  wraz  z  jej  odrzuceniem, 

potwierdzonym  wyrokiem  Izby  z  22  sierpnia  2017  r.,  sygn.  akt  KIO  1571/17, 

Odwołujący status  ów  utracił,  wobec  czego  nie  jest  już  uprawniony  do  kwestionowania 

dalszych czynności Zamawiającego podejmowanych w Postępowaniu. 

Nie  mogła  się  ostać  argumentacja  Odwołującego  wywodząca  brak  podstaw  do 

odrzucenia  odwołania  z  legitymacji  do  jego  wniesienia.  Izba  wyjaśnia,  że  jej  brak 

(tj. 

niespełnianie przesłanek z art. 179 ust. 1 Pzp) skutkuje oddaleniem odwołania wyrokiem, 

po  przeprowadzeniu  rozprawy,  tj.  po  merytorycznym  zbadaniu  zarzutów  odwołania.  Z kolei 

ziszczenie  się  jednej  z  okoliczności  opisanych  w  art.  189  ust.  2  Pzp  stanowi  przeszkodę 

w skierowaniu  spra

wy  do  rozpoznania  na  rozprawie,  obligującą  Izbę  do  odrzucenia 

odwołania na (niejawnym) posiedzeniu (zob. § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady 

Ministrów  z  22  marca  2010  r.  w  sprawie  regulaminu  postępowania  przy  rozpoznawaniu 

odwołań,  Dz.U.2014.964  j.t.  ze zm.  oraz  art.  189  ust.  3 Pzp).  Stąd  przywoływane  w  pkt  11 

odwołania orzecznictwo  było nieadekwatne  do  stanu faktycznego  w  przedmiotowej  sprawie 

nie zmieniało nic w kwestii oceny dopuszczalności odwołania. 

Zd

aniem Izby brak jest również podstaw do ewentualnego traktowania Odwołującego 

jako inny podmiot, o którym mowa w art. 179 ust. 1 Pzp. Orzecznictwo Izby nie pozostawia 

wątpliwości, 

że 

wspomnianym 

innym 

podmiotem 

będzie, 

przykładowo, 

przedsiębiorca mogący  być  potencjalnym  uczestnikiem  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia prowadzonego w jednym z trybów konkurencyjnych, pozbawiony tej możliwości 

przez  wszczęcie  postępowania  w  trybie  zamówienia  z  wolnej  ręki  z  naruszeniem 

ustawowych  przesłanek  umożliwiających  skorzystanie  z  tego  trybu,  który  wnosi  odwołanie 

kwestionując  wybór  sposobu  udzielenia  zamówienia  (zob.  przykładowo  wyroki  Izby  

z  3  kwietnia  2014  r.,  sygn.  akt  KIO  529/14,  LEX  nr  1455495

,  czy  5  września  2016  r., 

sygn. 

akt KIO 1556/16, LEX nr 2151627). Z powyższego wynika, że pojęcie innego podmiotu 

z  art.  179  ust.  1  Pzp 

odnosić  należy  do  podmiotów,  które  nigdy  statusu  wykonawcy 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  do  którego  odnosi  się  wnoszone  przez  nie 

odwołanie,  nie  miały  i  nie  mogły  go  uzyskać  z  uwagi  na  naruszenie  przez  Zamawiającego 

przepisów Pzp, co w tej sprawie miejsca nie miało. Innym podmiotem nie będzie zatem taki 

podmiot, który do pewnego etapu postępowania posiadał status wykonawcy, lecz w wyniku 

czynności zamawiającego, których prawidłowość została potwierdzona przez Izbę, został go 

pozbawiony. 

Prawnie obojętna jest w sprawie okoliczność, że orzeczenie Izby  w sprawie o sygn. 

akt  KIO  1751/17  jest  nieprawomocne,  a  nawet  że  strony  i  uczestnicy  tego  postępowania 

odwoławczego nie otrzymali dotąd pisemnego uzasadnienia wyroku, ponieważ  z przepisów 


Pzp nie wynika, aby skarga na orzeczenie Izby miała charakter suspensywny. Przeciwnie – 

zgodnie z art. 183 ust. 1 Pzp zamawiający nie może zawrzeć umowy w sprawie zamówienia 

publicznego  wyłącznie  do  czasu  ogłoszenia  przez  Izbę  wyroku  lub  postanowienia 

kończącego  postępowanie  odwoławcze.  Z  kolei  sąd  okręgowy,  rozpoznając  skargę  na 

orzeczenie  Izby 

wydane  na  gruncie  postępowania,  w  którym  po  jego  ogłoszeniu  zawarta 

została 

umowa 

sprawie 

zamówienia 

publicznego, 

wydaje 

rozstrzygnięcie 

z u

względnieniem tej okoliczności – argument z art. 192 ust. 3 w zw. z art. 198f ust. 2 zdanie 

trzecie  Pzp 

(podobne  stanowisko  w  kwestii  zaskarżalności  orzeczeń  Izby  zajęte  zostało 

w postanowieniu z 9 kwietnia 2015 r., sygn. akt KIO 631/15, LEX nr 1710422). 

Mając na uwadze powyższe orzeczono, jak w pkt 1 sentencji postanowienia. 

O kosztach  postępowania  odwoławczego (pkt  2 sentencji  postanowienia)  orzeczono 

na podstawie art. 192 

ust. 9 i 10 Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U.2010.231.238 ze zm.).  

Przewodniczący:      ………………………………