Sygn. akt: KIO 1987/17
WYROK
z dnia
4 października 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Brzeska
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
4 października 2017 r. w Warszawie odwołania
wniesionego w dni
u 21 września 2017 r. przez wykonawcę Trakcja PRKiI S. A. z siedzibą
w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: PKP Polskie Linie
Kolejowe S. A. z siedzibą w Warszawie
przy udziale wykonawcy
Technitel Polska S. A. z siedzibą w Łodzi zgłaszającego
przystąpienie po stronie Zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
wyboru najkorzystniejszej oferty i
powtórzenie czynności badania i oceny ofert
w tym wezwanie wykonawcy Technitel
Polska S. A. z siedzibą w Łodzi na
podstawie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp
o wyjaśnienie treści złożonych
dokumentów - potwierdzających spełnienie warunku opisanego w pkt IX pkt 3
ppkt 3 lit. a) SIWZ -
co do zakresu i wartości wykonywanego zamówienia przez
ww.
wykonawcę
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę Technitel Polska S. A. z siedzibą w
Łodzi i:
1) zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr.
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez wykonawcę
Trakcja
PRKiI S. A. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od wykonawcy Technitel Polska S. A. z siedzibą w Łodzi kwotę 18
998 zł 88 gr. (słownie: osiemnaście tysięcy dziewięćset dziewięćdziesiąt osiem
złotych osiemdziesiąt osiem groszy) na rzecz wykonawcy Trakcja PRKiI S. A. z
siedzibą w Warszawie stanowiącą koszty strony poniesione z tytułu uiszczonego
wpisu,
koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika oraz
dojazdu na rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. z 2017 r., poz. 1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego Warszawa Praga w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………
Sygn. akt KIO 1987/17
U z a s a d n i e n i e
Zamawia
jący – PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. z siedzibą w Warszawie prowadzi
w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
–
Prawo
zamówień publicznych (t.j. z 2017 r., poz. 1579) (zwanej dalej również „ustawą Pzp”),
postępowanie o udzielenie zamówienia na: „Usługę monitoringu systemów teletechnicznych
w pomieszczeniu Control Room na terenie multimodalnego dworca kolejowego Łódź
Fabryczna ".
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 2017/S 148-307323.
Wykonawca Trakcj
a PRKiI S. A. z siedzibą w Warszawie (zwany dalej:
„Odwołującym”) w dniu 21 września 2017 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej) złożył odwołanie na czynność wyboru najkorzystniejszej oferty – oferty
wykonawcy Technitel Polska S. A. z siedzi
bą w Łodzi, zaniechanie wezwania ww.
wykonawcy w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp o wyjaśnienie treści dokumentów
potwierdzających spełnienie warunku określonego w Rozdziale IX pkt 3 ppkt 3 lit. a SIWZ,
zaniechanie zwrócenia się do wystawcy referencji o dodatkowe informacje, a w przypadku
powzięcia wiedzy o niewykazaniu spełnienia przez wykonawcę warunku udziału wezwanie
wykonawcy o uzupełnienie w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Odwołujący zarzucił
Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1, art. 26 ust. 3 i 4 oraz art. 91 ustawy Pzp.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej, nakazanie Zamawiającemu wezwania Odwołującego do wyjaśnień treści
dokumentów potwierdzających spełnienie warunku określonego w Rozdziale IX pkt 3 ppkt 3
lit. a) SIWZ, nakazanie Zamawiającemu zwrócenia się do podmiotu Veolia Energia Łódź S.
A. o dodatkowe informacje dotyczące treści referencji (poświadczeń), w przypadku powzięcia
przez Zamawiającego wiedzy o niewykazaniu spełnienia przez Technitel warunku w
postępowaniu w zakresie zdolności technicznych lub zawodowych (wiedzy i doświadczenia)
wezwania wykonawcy do uzupełnienia poprawnego wykazu usług wraz z dokumentami
potwierdzającymi ich należyte wykonanie, nakazanie Zamawiającemu ponownego badania
ofert, powtórzenie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu oraz
postanowienia SIWZ,
ofertę wykonawcy: Technitel Polska S. A. z siedzibą w Łodzi jak
również oświadczenia i stanowiska stron oraz uczestnika postępowania złożone
w
trakcie rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:
Odwołanie, wobec nie stwierdzenia na posiedzeniu niejawnym braków formalnych
oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu. Ze względu
na brak przesłanek uzasadniających odrzucenie odwołania Izba przeprowadziła rozprawę
merytorycznie je rozpoznając.
Izba stwierdzi
ła, że Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do korzystania
ze środków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba ustaliła również, że wezwanie do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym
miało miejsce w dniu 21 września 2017 r.
Następnie Izba ustaliła, że do niniejszego postępowania po stronie Zamawiającego w
dniu
25 września 2017 r. zgłosił przystąpienie wykonawca Technitel Polska S. A. z siedzibą
w Łodzi.
Izba potwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie Za
mawiającego wykonawcy Technitel Polska S. A. z siedzibą w Łodzi (zwanego
dalej: „Przystępującym”).
Pismem z dnia
26 września 2017 r. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
odwołania.
W dniu 2
9 września 2017 r. wykonawca Technitel Polska S. A. z siedzibą w Łodzi
wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia w całości zarzutów niniejszego odwołania.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła, co następuje:
Zamawiający – PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. z siedzibą w Warszawie prowadzi
w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia na: „Usługę
monitoringu systemów teletechnicznych w pomieszczeniu Control Room na terenie
multimodalnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna”.
/dokumentacja postępowania: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, str. 3/29/
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (zwana dalej również: „SIWZ”)
zawierała m. in. następujące postanowienia:
● Pkt 3 ppkt 3 lit. a) SIWZ
O udzielenie zam
ówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące:
zdolno
ści technicznej lub zawodowej. Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że:
a)
w okresie ostatnich trzech lat przed up
ływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia dzia
łalności jest krótszy - w tym okresie (w przypadku świadczeń okresowych
lub ci
ągłych uwzględniane są również nadal wykonywane), wykonał co najmniej 1 usługę
polegaj
ącą na stałej (całodobowej) bezpośredniej obsłudze systemów teletechnicznych i
bezpiecze
ństwa świadczoną przez okres co najmniej 6 miesięcy o wartości nie mniejszej niż
1 000 000,00 z
ł brutto.
Je
żeli Wykonawcy wspólnie ubiegają się o udzielenie zamówienia
ww. warunek mog
ą spełnić łącznie.
/dokumentacja postępowania: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, str. 4/29/
W niniejszym postępowaniu zostały złożone oferty przez wykonawcę Technitel Polska
S. A. z siedzibą w Łodzi oraz wykonawcę Trakcja PRKiI S. A. z siedzibą w Warszawie.
/dokumentacja
postępowania: Protokół postępowania, pkt 12 Zestawienie ofert, str. 7/.
Zamawiający w dniu 24 sierpnia 2017 r. wezwał wykonawcę Technitel Polska S. A. z
siedzibą w Łodzi w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia oświadczeń i dokumentów
potwierdzających brak podstaw do wykluczenia i spełniania warunków udziału w
postępowaniu.
/dokumentacja postępowania: Pismo Zamawiającego z dnia 24 sierpnia 2017 r. /
W dniu 31 sierpnia 2017 r. wykonawca
Technitel Polska S. A. z siedzibą w Łodzi
złożył Zamawiającemu stosowne dokumenty.
/dokumentacja postępowania: Odpowiedź wykonawcy Technitel Polska S. A. z siedzibą w
Łodzi z dnia 31 sierpnia 2017 r./
W dniu 11
września 2017 r. Zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty
wykonawcy
Technitel Polska S. A. z siedzibą w Łodzi.
/dokumentacja postępowania: Zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej z dnia 11
wrzesnia 2017 r. /
Od niniejszej c
zynności Zamawiającego wykonawca Technitel Polska S. A. z siedzibą
w Łodzi wniósł odwołanie w dniu 21 września 2017 r.
/dokumentacja postępowania: Odwołanie wykonawcy Technitel Polska S. A. z siedzibą w
Łodzi z dnia 21 września 2017 r. /.
Pismem z dnia
26 września 2017 r. Zamawiający odpowiedział na odwołanie,
uwzględniając odwołanie w całości.
/dokumentacja postępowania: Odpowiedź na odwołanie Zamawiającego z dnia 26 września
2017 r. /.
W dniu 2
9 września 2017 r. wykonawca Technitel Polska S. A. z siedzibą w Łodzi - w
odpowiedzi na uwzględnienie odwołania złożył oświadczenie w przedmiocie sprzeciwu.
/dokumentacja postępowania: Pismo wykonawcy Technitel Polska S. A. z siedzibą w Łodzi z
dnia 2
9 września 2017 r./.
Krajowa Izba
Odwoławcza zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, oświadczenia
i stanowiska stron
oraz uczestnika postępowania przedstawione podczas rozprawy, Izba
uznała, iż odwołanie jest zasadne i zasługuje na uwzględnienie.
Zgodzić należało się z Odwołującym, że z treści złożonych dokumentów – w tym w
szczególności ze złożonego wykazu – nie wynika zakres usługi oraz jej wartość wykonana
przez Przystępującego - występującego jako jeden z wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia. Z obu złożonych referencji – a w szczególności ze złożonego
wykazu nie wynika,
czy Odwołujący wykonał cały zakres usługi obejmującej obsługę
systemów teletechnicznych i bezpieczeństwa, czy też wykonywały je inne firmy (wchodzące
w skład konsorcjum) wskazane w wykazie i referencjach. Nie wynika z wykazu również
wartość realizowana przez Odwołującego. Powyższe informacje są niezbędne – celem
zweryfikowania
– zdolności Odwołującego. Niewystarczające jest w ocenie Izby powoływanie
się na potencjał całego konsorcjum – bez wyraźnego wskazania jaką część - i o jakiej
wartości - realizował Odwołujący (występujący poprzednio w konsorcjum).
Istotne znaczenie
– dla oceny niniejszej sprawy ma wyrok Trybunału Sprawiedliwości
UE w sprawie o sygn. akt C -387/14
(Esaprojekt przeciwko Województwu Łódzkiemu), w
którym to Trybunał wyraził pogląd, że „Tym samym, gdy wykonawca polega na
doświadczeniu grupy wykonawców, której był członkiem, doświadczenie to należy oceniać w
zależności od konkretnego zakresu udziału tego wykonawcy, a więc jego faktycznego
wkładu w prowadzenie działań, które były wymagane od tej grupy w ramach danego
zamówienia publicznego. (…) Wykonawca nabywa realne doświadczenie nie przez sam fakt
bycia członkiem grupy wykonawców i bez względu na to, jaki miał w tę grupę wkład, lecz
wyłącznie poprzez bezpośredni udział w realizacji przynajmniej jednej z części zamówienia,
do którego całościowego wykonania zobowiązana jest ta grupa wykonawców. Wynika z tego,
że wykonawca nie może polegać, do celów wymaganego przez instytucję zamawiającą
doświadczenia, na realizacji świadczeń przez innych członków grupy wykonawców, w
których realizacji faktycznie i konkretnie nie brał udziału”. (wyrok dostępny na stronie
internetowej UZP
https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0020/34652/Orzeczenie_C-
Mając na uwadze treść tego orzeczenia Izba uznała, że zasadnym w tym stanie
faktycznym jest wezwanie Przystępującego na podstawie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp o
wyjaśnienie treści złożonych dokumentów - potwierdzających spełnienie warunku opisanego
w pkt IX pkt 3 ppkt 3 lit. a) SIWZ -
co do zakresu i wartości wykonywanego zamówienia przez
ww. wykonawcę.
Izba nie zgodziła się z Odwołującym, że z referencji i złożonego wykazu nie wynika
spełnienie warunku co do obsługi systemów teletechnicznych i bezpieczeństwa (jego
zakresu), niemniej jednak w świetle przywołanego orzeczenia ze złożonych dokumentów
potwierdzających spełnienie warunku udziału powinien wynikać zakres - oraz jej wartość -
świadczonej przez Odwołującego usługi.
Wobec powyższego, mając na względzie okoliczności niniejszej sprawy, orzeczono
jak w sentencji, na podstawie przepisu art. 192 ust. 1 ustawy Pzp.
Zatem, odwołanie podlega
uwzględnieniu. W konsekwencji Zamawiający zobowiązany jest do unieważnienia czynności
wyboru najkorzystniejszej oferty i powtórzenia czynności badania i oceny ofert, w tym
wezwanie wykonawcy Technitel Polska S. A. z siedzibą w Łodzi na podstawie art. 26 ust. 4
ustawy Pzp o wyjaśnienie treści złożonych dokumentów - potwierdzających spełnienie
warunku opisanego w pkt IX pkt 3 ppkt 3 lit. a) SIWZ -
co do zakresu i wartości
w
ykonywanego zamówienia przez ww. wykonawcę. Zamawiający uprawniony jest również –
celem weryfikacji otrzymanych wyjaśnień - do wystąpienia do wystawcy referencji o
wyjaśnienia zakresu i wartości realizowanej przez Odwołującego usługi, a w przypadku
niepotw
ierdzenia przez Przystępującego spełnienia warunku udziału w postępowaniu
opisanego w pkt IX pkt 3 ppkt 3 lit. a) SIWZ,
Zamawiający zobowiązany jest do wszczęcia
procedury wynikającej z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Odnosząc się jeszcze do złożonego przez Przystępującego dowodu – w postaci
poświadczenia z dnia 27 września 2017 r. – zgodzić należało się z Odwołującym, że Izba
oceniając niniejszy stan faktyczny nie może wziąć niniejszego dowodu pod uwagę, gdyż Izba
zgodnie z art. 180 ust. 1 ustawy Pzp zobowiązana jest do badania czynności Zamawiającego
– a w tym przypadku do zbadania, czy złożone przez Przystępującego dokumenty
potwierdzają spełnienie warunku udziału w postępowaniu. W konsekwencji Izba nie jest
uprawniona do badania złożonego przez Przystępującego dokumentu, gdyż w świetle
przywołanego przepisu władna jest do badania czynności Zamawiającego, a w tym
przypadku złożony na rozprawie dokument nie był przedmiotem oceny Zamawiającego. Izba
nie może w takim przypadku – kierując się zasadą ekonomiki procesowej jak wnosi
Przystępujący – wyręczać Zamawiającego oraz komisji przetargowej w ocenie złożonych
dokumentów. Z tego powodu złożony przez Przystępującego na rozprawie, a
nieprzedstawiony Zamawiającemu dowód (referencja z dnia 27 września 2017 r.) nie mógł
mieć wpływu na rozstrzygnięcie Izby, którego przedmiotem była ocena zaniechania
wezwania o wyjaśnienia przez Zamawiającego w świetle informacji, jakimi dysponował
Zamawiający oceniając złożone przez Przystępującego dokumenty.
W konsekwencji na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy Pzp Izba w
punkcie 1 sentencji or
zekła w formie wyroku, uwzględniając odwołanie. W punkcie 2
sentencji Izba orzekła o kosztach na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp stosownie do
jego wyniku, zaś zgodnie z § 3 pkt 1 oraz pkt 2 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238
z późn. zm.), Izba wobec wniesionego sprzeciwu - na podstawie § 5
ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia - zasądziła od Przystępującego na rzecz Odwołującego
koszty strony poniesione z tytułu wpisu, koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika oraz koszty dojazdu na rozprawę w łącznej kwocie 18.998,88 zł.
Przewodniczący:
…………………….