KIO 221/17 WYROK dnia 17 lutego 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 221/17 

                                                                  WYROK 

z dnia 17 lutego 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:    Andrzej Niwicki 

Protokolant:             Agata Dziuban 

  
po rozpoznaniu na rozprawie z udziałem stron dnia15 lutego 2017 r. w Warszawie odwołania 
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 lutego 2017 r. przez 
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: Maxto sp. z 

o.o., sp. K.A., Komputronik Biznes sp. z o.o., ul. Willowa 87, 32-085 Modlniczka  

 w postępowaniu prowadzonym Ministerstwo Sprawiedliwości, Al. Ujazdowskie 11, 00-

567 Warszawa  

przy udziale: 
 

A.  wykonawcy  Computex  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.,  ul.  Mroźna  27,  03-654  Warszawa 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 
odwołującego,  

B.  wykonawcy  IMMITIS  Spółka  z  o.  o.,  ul.  Dworcowa  83,  85-009  Bydgoszcz 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  po  stronie 
odwołującego  

C.  wykonawcy  CEZAR  C.M.  i  P.G.  Sp.  j.,  ul.  Wolność  8/lok.  4,  26-600  Radom 

zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 
zamawiającego,  


orzeka: 

1.  oddala odwołanie. 

2.  kosztami  postępowania  obciąża  Konsorcjum:  Maxto  sp.  z  o.o.,  sp.  K.A., 

Komputronik  Biznes  sp.  z  o.o.,  ul.  Willowa  87,  32-085  Modlniczka  i  zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr  (słownie: 
piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Konsorcjum:  Maxto  sp.  z 

o.o., sp. K.A., Komputronik Biznes sp. z o.o., ul. Willowa 87, 32-085 Modlniczka 

tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 
publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zmianami) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 
Odwoławczej do Sądu Okręgowego  w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………………  


Sygn. akt: KIO 221/17 

                                                           Uzasadnienie 

 
Zamawiający: Ministerstwo Sprawiedliwości Dotyczy: postępowania prowadzonego w trybie 
przetargu nieograniczonego na „Dostawę komputerów przenośnych, do sądów okręgowych 
na terenie całego kraju", znak sprawy: BA-F-II-3710-47/16 (dalej „Postępowanie'').  
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w 
dniu 23 listopada 2016r. pod numerem 2016/S 226-411445. 
 
Odwołujący: wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie – konsorcjum MAXTO sp. z 
o.o.  Spółka Komandytowo-Akcyjna z siedzibą w Krakowie (Lider Konsorcjum) i Komputronik 
Biznes  Sp.  z  o.  o.  w  Poznaniu  Członek  Konsorcjum),  wniósł    odwołanie  od  czynności 
dokonanych przez Zamawiającego w Postępowaniu polegających na: 

wyborze jako najkorzystniejszej oferty Cezar C.M. i P.G. Sp.j. ul. Wolność 8 lok. 4 26-

600 Radom (dalej: „Cezar"), 

zaniechaniu odrzucenia oferty Cezar, 

zaniechaniu  wezwania  Cezar  do  uzupełnienia  dokumentów  i  złożenia  wyjaśnień  w 

postępowaniu. 
Zarzucił Zamawiającemu, iż prowadząc Postępowanie naruszył następujące przepisy: 
1) 

art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  bezprawne  i  bezzasadne  zaniechanie 

odrzucenia oferty Cezar pomimo, że jej treść nie odpowiada treści siwz, 
2) 

art.  87  ust.  2  pkt  1  ustawy  Pzp  poprzez  niezasadne  poprawienie  błędu  w  ofercie 

Cezar jako oczywistej omyłki pisarskiej, 
3) 

art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  naruszenie  zasady  równego  traktowania 

wykonawców i uczciwej konkurencji 
z ostrożności 
4) 

art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Cezar  do  uzupełnienia 

dokumentów, 
5) 

art. 26 ust. 4 oraz art. 87 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania Cezar do 

wyjaśnienia treści jego oferty oraz treści dokumentów, 
6) 

inne wskazane w uzasadnieniu odwołania. 

 
W związku z powyższymi zarzutami wnosi o nakazanie zamawiającemu: 
- unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 
- powtórzenie czynności badania i oceny oferty Cezar, 


- odrzucenie oferty Cezar. 
Wnosi  o  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  dokumentacji  Postępowania  oraz 
pozostałych dowodów  wskazanych w uzasadnieniu odwołania na okoliczności  wskazane w 
treści uzasadnienia. 
 
Odwołujący  złożył  ważną  ofertę.  Uwzględnienie  odwołania  spowoduje  odrzucenie  oferty 
Cezar i w konsekwencji wybór oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej (po wezwaniu do 
złożenia  dokumentów  w  trybie  art.  26  ust.  1  ustawy  Pzp). W  niniejszym  stanie  faktycznym 
istnieje także możliwość poniesienia szkody przez Konsorcjum Maxto.  
 
Uzasadniając zarzuty i żądania odwołujący wskazał, co następuje. 
13  stycznia  2017r.  Zamawiający  przesłał  informację  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej. 
firmy  Cezar,  natomiast  oferta  Odwołującego  została  sklasyfikowana  na  2  pozycji.  Decyzja 
Zamawiającego  jest  wadliwa,  ponieważ  oferta  Cezar  zawiera  szereg  uchybień  i  podlega 
odrzuceniu jako niezgodna z wymaganiami Zamawiającego. 
1.1 

OKRES GWARANCJI - ZASTOSOWANIE ART. 87 UST. 2 PKT1 USTAWY PZP 

Cezar zaoferował w swojej ofercie dwa różne okresy gwarancji: 

1) w pkt 3 oferty w poz. 20 tabeli „Opis oferowanych parametrów" Cezar oświadczył: 
Poz. 20. 

Gwarancja:  36 miesięcy, serwis w miejscu eksploatacji, 

- 36 miesięcy gwarancji na baterie oraz akcesoria, 

Gwarancja pozostawienia uszkodzonego dysku twardego u Zamawiającego /Użytkownika,  
2) zaś w pkt 4 i 5 oferty Cezar oświadczył: 
„4. 

OFERUJEMY: 60 miesięczny okres gwaranci na oferowany komputer przenośny* 

OFERUJEMY: 60 miesięczny okres gwarancji na baterię. 

Wobec  powyższego  Cezar  zaoferował  dwa  okresy  gwarancji,  co  świadczy  o  wewnętrznej 
sprzeczności jego oferty oraz sprzeczności z: 

pkt 13.1 SIWZ: „ Wykonawca może złożyć tylko jedną ofertę ", 

pkt 13.5 SIWZ: „Ofertę stanowi wypełniony Formularz „Oferta", 

pkt  18.1.2  SIWZ:  „Kryterium  „Okres  gwarancji"  będzie  rozpatrywane  na  podstawie 

informacji podanej przez Wykonawcę Formularzu „Oferta". 
2. 

Co  niezmiernie  ważne  okres  gwarancji  stanowił  zgodnie  z  pkt  18.1  SIWZ  kryterium 

oceny  ofert,  którego  waga  wynosi  aż  30%.  Jednocześnie  w  żadnym  innym  miejscu  oferty 
Cezar,  niż  wskazane  powyżej,  nie  wskazano  długości  okresu  gwarancji.  Oferta  tego 
Wykonawcy zawiera jedynie tylko te dwa sprzeczne ze sobą oświadczenia. 
3. 

Zamawiający pismem z 21 grudnia 2016r. dokonał na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 1 

ustawy Pzp poprawienia tego błędu jako oczywistej omyłki pisarskiej: 


 
„Ministerstwo Sprawiedliwości, jako Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu, działając 
na  podstawie  art.  87  ust.  2  pkt  1  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 
publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 z późn, zm.) informuje o  poprawieniu 

oczywistej 

omyłki pisarskiej. 
W tabeli zamieszczonej w formularzu „Oferta" wiersz nr 20 o treści: 
20. 

Gwarancja:  36 miesięcy, serwis w miejscu eksploatacji, 

36 miesięcy gwarancji na baterie oraz akcesoria, 

- Gwarancja pozostawienia uszkodzonego dysku twardego 

u Zamawiającego/Użytkownika. 

 
otrzymuje brzmienie: 
20. 

Gwarancja:  60 miesięcy, serwis w miejscu eksploatacji, 

60 miesięcy gwarancji na baterie oraz akcesoria, 

Gwarancja pozostawienia uszkodzonego dysku twardego 

u Zamawiającego/Użytkownika. 

zgodnie z oświadczeniem zawartym w pkt. 4 i 5 formularza „Oferta".” 
 
Wykonawca  Cezar  pismem  z  dnia  22  grudnia  2016r.  wyraził  zgodę  na  „poprawienie 
oczywistych omyłek pisarskich". 
4. 

W ocenie Odwołującego, dokonana poprawa zaistniałej wadliwości oferty Cezar była 

niedopuszczalna, bowiem uchybienie to nie stanowiło oczywistej omyłki pisarskiej. 
Uchybienie  to  nie  cechuje  się  ani  „oczywistością",  ani  nie  jest  to  „omyłka  pisarska".  Tego 
rodzaju  uchybienia,  co  do  zasady,  można  co  najwyżej  rozpatrywać  jako  inne  omyłki  w 
rozumieniu  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp  (choć  w  niniejszej  sprawie  poprawienie 
przedmiotowego  uchybienia  jako  innej  omyłki  również  byłoby  niedopuszczalne  -  o  czym 
dalej). Co więcej, nie ma podstaw, aby sądzić, że Cezar bezsprzecznie chciał zaoferować 60 
miesięczny  okres  gwarancji.  Analizując  ofertę  jako  całość  nie  sposób  wywieść,  że  taka 
właśnie była wola tego wykonawcy na moment składania oferty. 
5. 

Oczywistą omyłką pisarską jest omyłka widoczna, niezamierzona niedokładność, błąd 

pisarski  lub  inna  podobna  usterka  w  tekście.  Oczywista  omyłka  pisarska  polega  w 
szczególności  na  niezamierzonym  przekręceniu,  opuszczeniu  wyrazu,  błędzie  logicznym, 
pisarskim  lub  mającym  postać  innej  niedokładności  przypadkowej.  Oczywista  omyłka 
pisarska powlinna być możliwa do poprawienia bez odwoływania się do innych dokumentów 
(wyrok  KIO  11/09).  W  zakresie  tego  pojęcia  mieszczą  się  zatem  tylko  takiego  rodzaju 
niedokładności,  które  widoczne  są  dla  każdego,  bez  przeprowadzania  jakiejkolwiek 


dodatkowej  analizy.  Oznacza  to,  że  ich  poprawienie  nie  może  wywołać  zmiany 
merytorycznej  treści  oświadczenia  woli  wykonawcy  (KIO  246/09).  Zamawiający  bez 
ingerencji  w  merytoryczną  treść  złożonego  oświadczenia  woli  bądź  bez  porozumienia  z 
wykonawcą lub domniemania jego woli powinien być w stanie samodzielnie dokonać korekty 
takiej  omyłki.  Tymczasem  Zamawiający  arbitralnie  przyjął,  że  należy  uznać  za  wiążące 
oświadczenia z pkt 4 i 5 formularza oferty, swobodnie uznając za niewiążące oświadczenie z 
pkt  3  formularza  oferty.  Nie  ma  jednak  podstaw,  aby  oświadczenia  odnoszące  się  do  tej 
samej materii, zawarte w tym samym dokumencie traktować w różny sposób. Oświadczenia 
te są równoprawne i w taki właśnie sposób powinny być traktowane. Żadna inna treść oferty 
nie sugeruje, że intencją wykonawcy Cezar było zaoferowanie właśnie okresu 60 m-cy. Co 
więcej, zarówno okres 36, jak i 60 m-cy jest zgodny z wymaganiami Zamawiającego. 
6. 

Niezmiernie ważna jest również okoliczność, że dokonana zmiana dotyczy parametru 

ocenianego  w  ramach  kryterium  oceny  ofert.  Poprawienie  tego  parametru  ma  wpływ  na 
pozycję  oferty  Cezar  w  rankingu  ofert.  Taka  zmiana  jest  niedopuszczalna  i  stanowi 
naruszenie także art. 87 ust. 1 ustawy Pzp - zakazu negocjowania treści oferty. 
7. 

Ponadto,  istotna  jest  również  treść  samej  SIWZ.  Jak  wskazał  Zamawiający  w  pkt 

18.1.2 tomu 1 (str. 17 SIWZ - UWAGA: są dwa punkty 18.1.2 i obydwa są istotne, bowiem 
dotyczą  gwarancji):  „W  przypadku  nie  podania  w  ofercie  informacji  na  temat  długości 
gwarancji  Zamawiający  uzna,  że  Wykonawca  zaoferował  minimalny  dopuszczalny  okres 
gwarancji wynoszący 36 miesięcy i odpowiednio obliczy punktacje w tym kryterium". Wobec 
podania dwóch rozbieżnych okresów gwarancji, jeśli uznać, że poprawa  tego błędu była  w 
ogóle  możliwa,  to  przedmiotowe  postanowienie  powinno  stanowić  wiążącą  dyrektywę 
postępowania,  co  do  ewentualnego  sposobu  poprawienia  treści  oferty.  Przy  przyjęciu 
założenia  o  poprawialności  uchybienia  w  ofercie  Cezar,  na  mocy  tego  postanowienia 
należało poprawić okres gwarancji w pkt 4 i 5 oferty na okres 36 m-cy. Skoro podano dwa 
wykluczające się oświadczenia, to należało uznać, że nie podano w ogóle okresu gwarancji i 
poprawić ofertę właśnie w taki sposób na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. 
8. 

W związku z powyższym oferta Cezar podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 

pkt 2 ustawy Pzp. Ewentualnie okres gwarancji w pkt 4 i 5 oferty powinien być poprawiony na 
okres 36 m-cy. 
I.2 

BRAK PODSTAW DO POPRAWIENIA OFERTY - ART. 87 UST. 2 PKT 3 PZP 

Z  ostrożności  Odwołujący  podnosi,  że  poprawienie  okresu  gwarancji  na  okres  60 

miesięcy jest niedopuszczalne również na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. 
2. 

Omyłki,  o  których  mowa  w  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp  winny  mieć  taki  charakter,  by 

czynności ich poprawy mógł dokonać Zamawiający samodzielnie, bez udziału wykonawcy w 
tej czynności. Oznacza to, że sposób poprawy omyłki powinien być możliwy do ustalenia na 


podstawie oferty, ewentualnie (w ograniczonym zakresie) może pochodzić z wyjaśnień, które 
zamawiający może uzyskać od wykonawcy na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy. 
3. 

Zgodnie  z  wyrokiem  KIO  2791/12:  „Dopuszczalne  jest  dokonanie  takich  zmian  w 

treści oferty w sytuacji, jeżeli z okoliczności wynika zamiar złożenia przez wykonawcę oferty 
zgodnie z wymaganiami zamawiającego, a poprawienie omyłki nie ingeruje w sposób istotny 
w treść oferty, tj. nie powoduje konieczności znaczącej ingerencji ze strony zamawiającego 
w  treść  oferty  lub  nie  dotyczy  istotnych  postanowień  oferty.  W  orzecznictwie  KIO  za 
utrwalony uznaje sie pogląd, że omyłki, o których mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp winny mieć 
taki  charakter,  by  czynności  ich  poprawy  zamawiający  mógł  dokonać  samodzielnie,  bez 
udziału wykonawcy. Z treści oferty powinien jednoznacznie  wynikać zatem zamiar złożenia 
przez  wykonawcę  oferty  zgodnej  z  wymogami  specyfikacji,  a  zamawiający  na  podstawie 
treści  oferty  posiada  dane  niezbędne  do  dokonania  poprawy  stwierdzonej  omyłki,  nie 
ingerując w sposób istotny w treść oferty". 
4. 

Podobnie  w  wyroku  KIO  479/14:  „Omyłki  takie  muszą  dotyczyć  oferty  i  wynikać  w 

jednoznaczny sposób z jej treści. Muszą być bezsporne oraz oczywiste i nie mogą prowadzić 
do  arbitralnego  poprawiania  wszystkich  błędów.  Omyłki  wskazane  w  przepisie,  to  omyłki 
których  poprawy  dokonuje  zamawiający  samodzielnie,  bez  udziału  wykonawcy  w  tej 
czynności.  Istotność  omyłki,  to  nie  łatwość  poprawienia  nieprawidłowości  w  ofercie  lecz 
rodzaj zmiany w ofercie, jaka ma być dokonana. Dla oceny istotności zmiany znaczenie ma 
rodzaj,  zakres  i  charakter  czynności  dla  stron,  których  dotyczy  poprawa,  a  dla  samej 
czynności  poprawienia  ma  znaczenie  realność  poprawienia,  co  do  zasady,  możliwość 
poprawienia  na  podstawie  treści  oferty,  w  taki  sposób,  by  poprawa  nie  stanowiła  zmiany 
oświadczenia  woli  wykonawcy,  a  przede  wszystkim,  by  zmiana  nie  była  niedopuszczalna 
ingerencja zamawiającego w treść oferty, powodująca powstanie nowej treści oświadczenia 
woli  wykonawcy,  nie  może  też  prowadzić  do  negocjacji  miedzy  stronami  ani  modyfikacji 
istotnych części oferty". 
5. 

Na podstawie treści oferty Cezar Zamawiający nie był w stanie ustalić, w jaki sposób 

należało poprawić to uchybienie, bowiem musiał wybierać pomiędzy dwoma równoprawnymi 
oświadczeniami.  Oferta  ta  nie  zawierała  jakichkolwiek  innych  informacji  pozwalających  na 
ustalenie rzeczywistego zamiaru Cezar. 
6. 

Poprawa  oferty  Cezar  mogłaby  się  odbyć  na  podstawie  tylko  i  wyłącznie 

oświadczenia Cezar. Poprawienie omyłki stanowiłoby  zmianę oferty i  wytworzenie  zupełnie 
odmiennego,  nowego  oświadczenia  woli  wykonawcy  i  dowolne  wypełnienie  go  dodatkową 
treścią,  co  do  której  Zamawiający  nie  posiada  żadnych  danych  i  informacji  (podobnie  KIO 
1127/10). W tej sytuacji niewątpliwie nastąpiłoby złamanie zakazu negocjowania treści oferty 
w zakresie sposobu poprawienia niezgodności i naruszenie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. 


Zgodnie  z  wyrokiem  KIO  1874/16:  „Po  trzecie  brak  podstaw  do  zastosowania 

poprawek  w  trybie  art.  87  ust.2  pkt  3  ustawy  pzp,  ponieważ  zamawiający  nie  może  tego 
samodzielnie wykonać, bo nie zna dyspozycji (TAK albo NIE) wykonawcy odwołującego się. 
Ponadto wpisanie dyspozycji TAK albo NIE, po złożeniu ofert ma wpływ na ocenę oferty w 
rankingu ofert w zakresie ustalonych kryteriów oceny ofert (funkcjonalność). Tak więc nie jest 
to omyłka (vide dla przykładu art. 87 ust.2 pkt 1 i 2) i poprawienie oferty skutkowałoby istotną 
zmianą oferty (punktacja w kryteriach oceny ofert)". Także w niniejszym przypadku poprawa 
oferty  Cezar  miała  wpływ  na  jej  pozycję  w  rankingu  ofert.  Gdyby  nie  dokonana  poprawa 
oferta Cezar nie byłaby najkorzystniejsza. Poprawienie przedmiotowego uchybienia na okres 
gwarancji 60 m-cy stanowiłoby istotną zmianę treści oferty Cezar, ponieważ: 
1) 

okres gwarancji zostaje wydłużony prawie dwukrotnie, 

taka poprawa ma istotny wpływ na ranking ofert i powoduje, że oferta Cezar staje się 

najkorzystniejsza, 
3) 

zmiana dotyczy parametru ocenianego w ramach kryteriów oceny ofert. 

Jedynym  możliwym  do  zastosowania  rozwiązaniem  może  być  poprawienie  oferty 

Cezar na okres 36 m-cy w trybie w pkt 18.1.2 (str. 17 SIWZ): „w przypadku nie podania w 
ofercie informacji na temat długości gwarancji Zamawiający uzna, że Wykonawca zaoferował 
minimalny  dopuszczalny  okres  gwarancji  wynoszący  36  miesięcy  i  odpowiednio  obliczy 
punktacje w tym kryterium". 
II. 

BRAK OKREŚLENIA PRZEDMIOTU OFERTY 

Zamawiający  w  pkt  3  formularza  oferty  wymagał  podania  producenta  i  modelu 

oferowanego komputera. Treść tego pkt została ustalona ostatecznie w wyniku zmiany SIWZ 
nr 1 - pismo z dn. 25 listopada 2016r. Cezar wskazał nazwę producenta - Lenovo. Jednakże 
w  zakresie modelu - V310 uczynił to w sposób niewłaściwy bowiem nie doprecyzował, czy 
chodzi  o  model  14  cali  czy  15  cali.  Bowiem  pod  tym  oznaczeniem  Lenovo  produkuje 
zarówno modele 14 i 15 cali. 
2. 

Cezar  postąpił  niezgodnie  z  w  pkt  13.5  tomu  I  SIWZ  (str.  12):  Ofertę  stanowi 

wypełniony  Formularz  „Oferta".  Zgodnie  zaś  z  pkt  13.8 tomu  I  SIWZ (str.  13): „Oferta  oraz 
pozostałe  oświadczenia  i  dokumenty,  dla  których  Zamawiający  określił  wzory  w  formie 
formularzy  zamieszczonych  w  Rozdziale  2  i  w  Rozdziale  3  Tomu  I  SIWZ,  powinny  być 
sporządzone zgodnie z tymi wzorami, co do treści oraz opisu kolumn i wierszy”. 
3. 

Oferta  Cezar  została  złożona  w  sposób  uniemożliwiający  identyfikację  komputera  i 

sprzecznie  z  ww.  postanowieniami.  W  związku  z  powyższym,  nieuwzględnienie 
wymaganego przez Zamawiającego stopnia szczegółowości oferowanych komputerów, bez 
jednoznacznego  oznaczenia  zaoferowanego  produktu  w  sposób  umożliwiający  jego 
identyfikację,  stanowi  niezgodność  z  SIWZ  i  jest  samodzielną  podstawą  odrzucenia  oferty. 


Oferta  taka  jest  bowiem  niedookreślona  i  nie  daje  Zamawiającemu  pewności,  jaki  produkt 
otrzyma  na  etapie  realizacji  zamówienia.  Niesprecyzowanie  przedmiotu  oferowanego 

ś

wiadczenia przesądza o wadliwości oferty i stanowi zasadniczą podstawę do jej odrzucenia, 

jako niezgodnej z treścią SIWZ. 
4. 

Na podstawie tak niesprecyzowanej oferty, jaką stanowiła oferta Cezar - możliwe jest 

dostarczenie  różnych  produktów,  których  wybór  zostanie  dokonany  przez  wykonawcę 
dopiero  przy  realizacji  dostaw  i  z  reguły  sprowadza  się  do  dostarczenia  wyrobu,  który  dla 
wykonawcy  jest  tańszy.  Jak  wskazała  wyrok  Krajowa  Izba  Odwoławcza  w  wyroku  KIO 
1330/14:  „Należy  przy  tym  stwierdzić  że  nawet  jeśli  wszystkie  produkty  danego  rodzaju  i 
danego  producenta,  odpowiadające  opisowi  przedstawionemu  w  ofercie,  spełniają 
wymagania  minimalne  określone  w  SIWZ, to  i  tak  ofertę  należy  uznać  za  niedookreśloną  i 
nieodpowiadającą  treści  SIWZ.  Zamawiający  bowiem  ma  prawo  na  podstawie  treści  oferty 
powziąć informacje, jaki konkretny produkt otrzyma w wykonaniu umowy”. 
5. 

Należy również podkreślić, że zgodnie ze znowelizowanym przepisem art. 26 ust. 1 

ustawy Pzp zamawiający przed udzieleniem zamówienia, którego wartość jest równa lub   
przekracza  kwoty  określone  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  11  ust  8,  wzywa 
wykonawcę,  którego  oferta  została  najwyżej  oceniona,  do  złożenia  w  wyznaczonym,  nie 
krótszym  niż  10  dni  terminie,  aktualnych  na  dzień  złożenia  oświadczeń  lub  dokumentów 
potwierdzających  okoliczności,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1  ustawy  Pzp,  w  tym  na 
udokumentowanie  przez  oferowane  dostawy  wymagań  przedmiotowych.  Tym  większego 
znaczenia  nabiera  więc  dokładne  sprecyzowanie  w  ofertach  wykonawców  oferowanych 
produktów i składanych w tym zakresie oświadczeń, a zamawiający nie został zwolniony od 
przeprowadzenia  oceny  zgodności  treści  oferty  z  treścią  SIWZ  przed  dokonaniem  wyboru 
oferty najkorzystniejszej . 
6. 

W związku z powyższym oferta Cezar podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 

pkt 2 ustawy Pzp jako sprzeczna z ww. postanowieniami. 
7. 

Zamawiający,  jako  prowadzący  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

ma obowiązek przestrzegać warunków zapewnienia równego traktowania wykonawców oraz 
uczciwej między nimi konkurencji ujętych jako wiodące zasady  w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. 
Wykonawcy  biorący  udział  w  postępowaniu,  składający  oferty  mają  prawo  oczekiwać,  że 
złożone  przez  nich  oferty  zostaną  ocenione  zgodnie  z  wyartykułowanymi  w  specyfikacji 
istotnych  warunków  zamówienia  wymaganiami,  a  działania  zamawiającego  będą  zgodne  z 
SIWZ i przewidywalne. Uznanie za ważną przedmiotowego oferty Cezar stanowi naruszenie 
także tego przepisu. 
8. 

Warto też dodać, że  w formularzu oferty Cezar  w pkt 3 w tabeli „Opis oferowanych 

parametrów" w poz. 5 „Wyświetlacz" wykonawca ten wpisał: 


Wyświetlacz  LCD =15" (+/-10 %); z podświetlaniem LED, powłoka antyodblaskowa. 

Zatem w oparciu o tę treść oferty dopuszczalne jest zaoferowanie zarówno komputerów 14, 
jak i 15 cali - (+/-10 %). Finalnie, nie wiadomo, co w rzeczywistości zaoferował Cezar -  co 
tym bardziej staje się wątpliwe,  wziąwszy pod uwagę kwestię dotyczące dysków 250.0 GB 
WDC WD2500BEVT-22A23T0, testów BAPCo® oraz oprogramowania, opisane poniżej. 
9.Kwestia  zaoferowania  14  czy  15  calowych  komputerów  nie  była  w  ogóle  przedmiotem 
wyjaśnień  ani  żadnych  popraw  poz.  5  w  tabeli  „Opis  oferowanych  parametrów"  zawartej  w 
pkt  3  formularza  oferty  Cezar.  Zamawiający  poprawiał  w  tej  tabeli  inne  parametry,  ale 
zaniechał  jakiejkolwiek  czynności  w  zakresie  wyświetlacza.  Odwołujący  nie  żąda  w  tym 
zakresie wezwania Cezar do wyjaśnień bowiem, w ocenie Odwołującego, oferta w związku z 
brakiem konkretyzacji przedmiotu świadczenia podlega odrzuceniu, jak wskazano powyżej. 
III. 

FABRYCZNIE NOWY SPRZĘT 

Zgodnie z tomem III SIWZ rozdz. II lit. a pkt 1 (str. 53 SIWZ): 

„Wykonawca  przekaże  pisemną  gwarancję,  że  sprzęt  dostarczony  w  ramach  Umowy  jest 
fabrycznie nowy i nieużywany". 
Ponadto  Zamawiający,  w  przypadku  zaoferowania  elementów  dedykowanych  wymagał  ich 
podania  w  pkt  3  formularza  oferty.  Jednocześnie,  Zamawiający  zdefiniował,  że  elementy 
dedykowane  są  to  elementy  urządzenia,  które  nie  wchodzą  w  skład  standardowego 
wyposażenia,  wymagane  w  celu  osiągnięcia  danego  parametru  -  opisać  oferowane 
rozwiązanie  dedykowane  (pkt  3  formularza  oferty).  Zatem  zaoferowany  sprzęt  musiał  być 
fabrycznie  nowy,  a  dodatkowo  w  przypadku  zaoferowania  elementów  nie  wchodzących  w 
skład standardowego wyposażenia należało je wymienić w formularzu oferty. 
2. 

Cezar w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego dokumenty w trybie art. 26 ust. 1 

ustawy  Pzp  złożył  dokumenty,  wśród  których  znajdują  się  protokoły  z  przeprowadzonych 
testów  BAPCo®  SysMark®  2014  oraz  BAPCo®  MobileMark®  2014  dla  oferowanych 
urządzeń - wymagane na podstawie pkt 9.7.1.2 SIWZ (str. 7 i 8). 
3. 

Na  str.  20  złożonych  dokumentów  znajduje  się  pierwsza  strona  protokołu  z  testów 

BAPCo®  SysMark®  2014,  z  którego  wynika,  że  oferowany  komputer  jest  wyposażony  w 
dysk 250.0 GB WDC WD2500BEYT-22A23T0 (ostatnia rubryka na str. 20): 
Disk 0  250.0 GS WDC WD25Û0BE VT-22 A23T0  500 GB Toshiba DT01AC/A050 
Analogiczna informacja znalazła się na str. 23 złożonych dokumentów, tj. na s. 2 protokołu z 
testów BAPCo® MobileMark® 2014: 

Disk 0  250.0 GB WDC WD2500BEVT-22A23TD  500  GB  Hitachi  HTS725050A7E630,  15 
GB SanDisk SSD U110 16GB 
 


Obydwa testy dotyczą tego samego urządzenia. 
4. 

Fakt  zastosowania  takiego  dysku  powoduje,  że  zaoferowany  sprzęt  nie  jest 

fabrycznie nowy. Dysk 250.0 GB WDC WD2500BEVT-22A23T0 nie jest stosowany w żadnej 
z  konfiguracji  zaoferowanego  modelu  komputera  Lenovo  V310.  Producent  Lenovo  nie 
produkuje  tego  modelu  z  takim  dyskiem.  Co  więcej,  przedmiotowy  dysk  nie  jest  w  ogóle 
produkowany od ok. 3 lat. 
5. 

W związku z powyższym oferta Cezar podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 

pkt 2 ustawy Pzp jako sprzeczna z postanowieniami SIWZ (tom III SIWZ rozdz. II lit. a pkt 1). 
 
IV. 

ELEMENTY DEDYKOWANE 

Zamawiający w pkt 13.5 tomu I SIWZ (str. 12) wskazał, że: Ofertę stanowi wypełniony 

Formularz  „Oferta".  Zgodnie  zaś  z  pkt  13.8  tomu  I  SIWZ  (str.  13):  „Oferta  oraz  pozostałe 
oświadczenia  i  dokumenty,  dla  których  Zamawiający  określił  wzory  w  formie  formularzy 
zamieszczonych  w  Rozdziale  2  i  w  Rozdziale  3  Tomu  I  SIWZ,  powinny  być  sporządzone 
zgodnie z tymi wzorami, co do treści oraz opisu kolumn i wierszy 
2. 

Zamawiający  w  pkt  3  formularza  oferty  wymagał  w  zakresie  wyposażenia 

dedykowanego podania: 
•  Jeżeli  oferowane  urządzenia  zawierają  elementy  dedykowane,  Wykonawca  zobowiązany 
jest do wypełnienia poniższej tabeli:  
 
Lp. 

Nazwa (rodzaj) towaru (nazwa producenta, model) Elementy dedykowane tj. elementy 

urządzenia,  które  nie  wchodzą  w  skład  standardowego  wyposażenia,  wymagane  w  celu 
osiągnięcia danego parametru - opisać oferowane rozwiązanie dedykowane 
 

Cezar w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp 

złożył dokumenty, wśród których znajdują się protokoły z przeprowadzonych testów BAPCo® 
SysMark®  2014  oraz  BAPCo®  MobileMark®  2014  -  wymagane  na  podstawie  pkt  9.7.1.2 
SIWZ (str. 7 i 8). Na str. 20 złożonych dokumentów znajduje się pierwsza strona protokołu z 
testów BAPCo® SysMark® 2014, z którego wynika, że oferowany komputer jest wyposażony 
w dysk 250.0 GB WDC WD2500BEVT-22A23T0 (ostatnia rubryka na str. 20): 
250.0 GB WDC WD2600BEVT-22AS3T0  500 GB Toshiba DTP 1ACA050 | 
Analogiczna informacja znalazła się na str. 23 złożonych dokumentów, tj. na str. 2 protokołu 
z testów BAPCo® MobileMark® 2014: 
Disk 0  260.0 GB WDC 

500 GB Hitachi HTS725050A7E630, 

WD2500BEVT-22A23T0 

15 GB SanDisk SSD U110 16GB 


Oferta  Cezar  została  sporządzona  niezgodnie  z  wymaganiami  Zamawiającego, 

bowiem  dysk  250.0  GB  WDC  WD2500BEVT-22A23T0  powinien  być  traktowany  jako 
wyposażenie  dedykowane,  na  które  jednak  nie  wskazano,  pomimo  takiego  wymagania,  w 
pkt 3 oferty. 
5. 

Podobna  sytuacja  zachodzi  w  zakresie  oprogramowania.  Zaoferowany  przez  Cezar 

program  Open  Office  nie  zapewnia  wymaganej  przez  Zamawiającego  możliwości 
zapisywania  dokumentów.  Bez  zastosowania  dedykowanego  rozwiązania  nie  jest  możliwe 
spełnienie tego wymogu. 
6. 

Zamawiający  wymagał  podania  konkretnych  informacji  w  formularzu  oferty 

identyfikujących  elementy  dedykowane.  Oferta  Cezar  jest  niedookreślona  i  nie  daje 
Zamawiającemu  pewności,  jaki  produkt  otrzymałby  na  etapie  realizacji  zamówienia. 
Niesprecyzowanie przedmiotu oferowanego świadczenia przesądza o wadliwości oferty 

stanowi  zasadniczą  podstawę  do  jej  odrzucenia,  jako  niezgodnej  z  treścią  SIWZ. 

Skoro nie podano skonkretyzowanych nazw sprzętu i oprogramowania, Zamawiający został 
pozbawiony instrumentu oceny treści oferty . 
7. 

W związku z powyższym oferta Cezar podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 

pkt 2  ustawy Pzp jako sprzeczna z postanowieniami SIWZ. 
 
V.1 TESTY BAPCO® - WADLIWE WYNIKI 
1. 

Zgodnie  z  pkt  9.7.1.2  SIWZ  (str.  7  i  8):  „W  celu  potwierdzenia  spełnienia  przez 

Wykonawcę  minimalnych  wymagań  dotyczących  oferowanych  urządzeń  Zamawiający  na 
potwierdzenie parametrów technicznych i funkcjonalnych wymaga złożenia na wezwanie, o 
którym  mowa  w  art.  26  ust.  1  ustawy,  protokołów  z  przeprowadzonych  testów  BAPCo® 
SysMark®  2014  oraz  BAPCo®  MobileMark  2014  dla  oferowanych  urządzeń  (zgodnie  z 
wymaganiami wskazanymi w Opisie Przedmiotu Zamówienia). Protokół z przeprowadzonych 
testów  powinien  mieć  formę  wydruku  komputerowego  poświadczonego  przez  wykonawcę, 

ż

e został on utworzony za pomocą oprogramowania licencjonowanego przez BAPCo, a jego 

treść  nie  została  w  żaden  sposób  zmieniona.  Zamawiający  dopuszcza,  by  ww.  protokół 
sporządzony był w języku angielskim 
2. 

Zgodnie z tomem III SIWZ rozdz. II lit c poz. 1 i 13 tabeli (str. 55 - 56 SIWZ): 

Lp. 

Opis wymagań minimalnych 

Wydajność obliczeniowa: 

Zamawiający  oczekuje,  że  zaoferowane  urządzenie  w 

danej  konfiguracji  uzyska  w  teście  BAPCo®  SYSmarlc®  2014  wynik  ogólny  „SM  2014 
Overall Rating" nie mniejszy, niż 1000punktów. 


Testy, o których jest mowa w specyfikacji istotnych warunków zamówienia winny być 

przeprowadzane  na  urządzeniu  z  zainstalowanym  systemem  operacyjnym  zgodnym  z 
oferowanym przez wykonawcę. Jedyna różnica może dotyczyć wersji językowej. 
(2) 

Wszystkie  ustawienia  testów,  o  których  jest  mowa  w  podręczniku  pt.  „BAPCo® 

SYSmark®  2014  User  Guide"  powinny  być  zgodne  z  domyślnie  proponowanymi  przez 
producenta oprogramowania. 
13. 

Bateria: 

-  Zamawiający  oczekuje,  że  zaoferowane  urządzenie  w  danej 

konfiguracji uzyska w teście BAPCo® MobileMarlk® 2014 „Battery Life" wynik nie mniejszy, 
niż 360 minut, 
(1) 

Testy, o których jest mowa w specyfikacji istotnych warunków zamówienia winny być 

przeprowadzane  na  urządzeniu  z  zainstalowanym  systemem  operacyjnym  zgodnym  z 
oferowanym przez wykonawcę. Jedyna różnica może dotyczyć wersji językowej. 
(2) 

Wszystkie ustawienia testów, muszą być zgodne z domyślnie proponowanymi przez 

producenta oprogramowania.” 
3. 

Cezar złożył protokół z testów BAPCo®SYSmark® 2014 BAPCo® MobileMark® 2014 

jako  załącznik  do  pisma  z  dn.  19.01.2017  r.  -  złożonego  jako  odpowiedz  na  wezwanie  do 
złożenia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp, Na str. 20 - 29 znajdują się 
protokoły z przedmiotowych testów, zaś na str. 30 oświadczenie dotyczące protokołu. 
4. 

W ocenie Odwołującego nie jest możliwe uzyskanie wyników testów dla zaoferowanej 

konfiguracji  komputera  Lenovo  V310  z  dyskiem  250.0  GB  WDC  WD2500BEVT-22A23T0 
powyżej wymaganych 1000 punktów i 360 minut. 
5. 

Złożone  przez  Cezar  testy  BAPCo®  SysMark®  2014  oraz  BAPCo®  MobileMark® 

2014 nie mogą zostać uznane za prawidłowe, bowiem uzyskane w nich wyniki nie są zgodne 
z  rzeczywistością.  Powyższe  będzie  przedmiotem  stosownych  wniosków  dowodowych  na 
etapie rozprawy. 
6. 

W związku z powyższym oferta Cezar podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 

pkt 

ustawy Pzp. 

 
V.2 TESTY BAPCO® - SPRZECZNE PARAMETRY 
1. 

Zgodnie  z  pkt  9.7.1.2  SIWZ  (str.  7  i  8):  „W  celu  potwierdzenia  spełnienia  przez 

Wykonawcę  minimalnych  wymagań  dotyczących  oferowanych  urządzeń  Zamawiający  na 
potwierdzenie parametrów technicznych i funkcjonalnych wymaga złożenia na wezwanie, o 
którym  mowa  w  art.  26  ust.  1  ustawy,  protokołów  z  przeprowadzonych  testów  BAPCo® 
SysMark®  2014  oraz  BAPCo®  MobileMark®  2014  dla  oferowanych  urządzeń  (zgodnie  z 
wymaganiami wskazanymi w Opisie Przedmiotu Zamówienia). Protokół z przeprowadzonych 


testów  powinien  mieć  formę  wydruku  komputerowego  poświadczonego  przez  wykonawcę, 

ż

e został on utworzony za pomocą oprogramowania licencjonowanego przez BAPCo, a jego 

treść  nie  została  w  żaden  sposób  zmieniona.  Zamawiający  dopuszcza,  by  ww.  protokół 
sporządzony był w języku angielskim". 
2. 

Zgodnie  z  tomem  III  SIWZ  rozdz.  II  lit.  c  poz.  1  i  13  tabeli  (str.  55  -  56  SIWZ) 

przedmiotowe testy powinny dotyczyć urządzenia w zaoferowanej konfiguracji. 
3. 

Złożone testy BAPCo® SysMark® 2014 oraz BAPCo® MobileMark® 2014 nie mogą 

zostać uznane za prawidłowe, ponieważ podane w nich parametry w zakresie częstotliwości 
są wewnętrznie sprzeczne - raz podawana jest częstotliwość na poziomie 2.30 GHz, innym 
razem  2400  MHz  (czyli  2.40  GHz).  Takie  informacje  zostały  podane  w  protokole  z  testów 
BAPCo® MobileMark® 2014 złożonym jako załącznik do pisma z dn. 19.01.2017 r. (str. 23): 
CPU  Intel(R) Core(TM) i5-6200U GPU @ 2.30GHz 

Intel(R) 

Core(TM) 

i3-401OU 

Processor @ 1.70GHz 
Frequency 

2400 MHz 

1700 MHz 

Analogiczna  sytuacja  zachodzi  w  stosunku  do  protokołu  z  testów  BAPCo® 

MobileMark® 2014 złożonym jako załącznik do pisma z dn. 19.01.2017 r. (str. 28). 
5. 

W  świetle  powyższego  Zamawiający  powinien  wezwać  Cezar  do  uzupełnienia 

protokołów z testów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. 
V.3   TESTY BAPCO® - OŚWIADCZENIE 
1. 

Zgodnie  z  pkt  9.7.1.2  SIWZ  (str.  7  i  8):  „W  celu  potwierdzenia  spełnienia  przez 

Wykonawcę  minimalnych  wymagań  dotyczących  oferowanych  urządzeń  Zamawiający  na 
potwierdzenie parametrów technicznych i funkcjonalnych wymaga złożenia na wezwanie, o 
którym  mowa  w  art.  26  ust.  1  ustawy,  protokołów  z  przeprowadzonych  testów  BAPCo® 
SysMark®  2014  oraz  BAPCo®  MobileMark®  2014  dla  oferowanych  urządzeń  (zgodnie  z 
wymaganiami wskazanymi w Opisie Przedmiotu Zamówienia). Protokół z przeprowadzonych 
testów  powinien  mieć  formę  wydruku  komputerowego  poświadczonego  przez  wykonawcę, 

ż

e został on utworzony za pomocą oprogramowania licencjonowanego przez BAPCo, a jego 

treść  nie  została  w  żaden  sposób  zmieniona.  Zamawiający  dopuszcza,  by  ww.  protokół 
sporządzony był w języku angielskim". 
2. 

Cezar złożył protokół z testów BAPCo®SYSmark® 2014 oraz BAPCo® MobileMark® 

2014 jako załącznik do pisma z dn. 19.01.2017 r. - złożonego jako odpowiedź na wezwanie 
do złożenia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp. Na str. 20 - 29 znajdują się 
protokoły  z  przedmiotowych  testów,  zaś  na  str.  30  oświadczenie  dotyczące  protokołu,  o 
następującej treści:  
 


Firma CEZAR C.M. i P.G. Sp. J. oświadcza, że protokół z przeprowadzonych testów został 
utworzony  za  pomocą  oprogramowania  licencjonowanego  przez  BAPCo,  a  jego  treść  nie 
została w żaden sposób zmieniona. 
3. 

Przedmiotowe oświadczenie jest wadliwe z następujących względów: 

odnosi  się  do  protokołu,  a  nie  protokołów  z  testów,  których  powinno  być  2 

(BAPCo©SYSmark® 2014 oraz BAPCo® MobileMark® 2014); 
2) 

protokół do którego się ono odnosi nie został w żaden sposób skonkretyzowany, co 

jest o  tyle istotne, że Zamawiający w piśmie z 20 stycznia 2017r. słusznie zdyskwalifikował 
protokoły z testów załączone na str. 25 - 29 pisma Cezar z dn. 19.01.2017 r.: 
Zamawiający  informacyjnie  podaje,  iż  testy  załączone  na  stronach  25  -  29  w  ocenie 
Zamawiającego nie dotyczą urządzenia  zaoferowanego w konfiguracji wskazanej w ofercie 
gdyż zostały przeprowadzone na urządzeniu z dyskiem HDD o pojemności 500 GB, wobec 
tego Zamawiający nie bierze ich pod uwagę. 
Zatem równie dobrze protokół, do którego odnosi się oświadczenie może być jednym z tych 
zdyskwalifikowanych przez Zamawiającego; 
3) 

oświadczenie  odnosi  się  do  oprogramowania  licencjonowanego  przez  BAPCo,  ale 

Zamawiający  wymagał  konkretnie  BAPCo®SYSmark®  2014  oraz  BAPCo®  MobileMark® 
2014. Należy nadmienić, że testy BAPCo®SYSmark® oraz BAPCo® MobileMark® miały w 
przeszłości swoje poprzednie wersje. 
4. 

Oświadczenie  to  budzi  dodatkowe  wątpliwości,  gdy  weźmie  się  pod  uwagę 

okoliczność,  że  zachodzą  wątpliwości  co  do  tego,  jakie  urządzenia,  w  jakiej  konfiguracji 
zaoferował Cezar. 
5. 

W  świetle  powyższego  Zamawiający  powinien  wezwać  Cezar  do  uzupełnienia 

przedmiotowego oświadczenia w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. 
 
IV. 

OPEN OFFICE 

Zgodnie  z  tomem  III  SIWZ rozdz.  II  lit  c  poz.  15  tabeli  (str.  56  SIWZ) Zamawiający 

wymagał w zakresie oprogramowania:  
 
 „15. Oprogramowanie:  
-  Microsoft  Windows  10  Professional,  wersja  językowa  PL,  64  bit  lub  nowszy,  lub  system 
równoważny.  Wykonawca  gwarantuje  legalność  oprogramowania.  Dołączone  nośniki  z 
oprogramowaniem do systemu tj.: Win 10 Pro 64 bit; lub system równoważny,  
-niezbędne sterowniki i oprogramowanie na płycie CD/DVD.  


-pakiet  biurowy  zawierający  edytor  tekstu,  arkusz  kalkulacyjny,  program  do  tworzenia 
prezentacji  multimedialnych.  Oferowany  pakiet  musi  umożliwiać  edytowanie,  tworzenie  i 
zapisywanie dokumentów w formacie .doc, docx, .xls,.xlsx; .ppt, .pptx.  
 
Zaoferowany  przez  Cezar  program  Open  Office  /wskazany  w  pkt  3  oferty/  nie  zapewnia 
możliwości zapisywania dokumentów. Powyższe potwierdzają 2 wydruki z ekranu komputera 
przedstawione w odwołaniu. 
 
3. 

Zamawiający,  w  przypadku  zaoferowania  elementów  dedykowanych  wymagał  ich 

podania  w  pkt  3  oferty  w  tabeli.  Jednocześnie,  Zamawiający  zdefiniował,  że  elementy 
dedykowane  są  to  elementy  urządzenia,  które  nie  wchodzą  w  skład  standardowego 
wyposażenia,  wymagane  w  celu  osiągnięcia  danego  parametru  —  opisać  oferowane 
rozwiązanie  dedykowane  (pkt  3  formularza  oferty).  Cezar  nie  wskazał,  aby  w  zakresie 
oprogramowania zastosował jakiekolwiek dedykowane rozwiązania. 
4. 

W związku z powyższym oferta Cezar podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 

pkt 2  ustawy  Pzp  jako  sprzeczna  z  tomem  III  SIWZ  rozdz.  II  lit,  c  poz.  15  tabeli  (str.  56 
SIWZ). 
5. 

Jeśli  zaś  Cezar  chciał  zaoferować  dedykowane  rozwiązania  w  zakresie 

oprogramowania, to takich informacji w ofercie nie zawarto, co skutkuje uznaniem, że: 

poprawa  oferty  w  tym  zakresie  stanowiłaby  niedopuszczalną  zmianę  treści  oferty 

poprzez jej uzupełnienie, 

oferta została sporządzona niezgodnie z wymaganiami Zamawiającego, bowiem inne 

lub  zmodyfikowane  oprogramowanie  stanowi  wyposażenie  dedykowane,  na  które  nie 
wskazano w ofercie, pomimo takiego wymagania. 
Zaniechanie  odrzucenia  oferty  Cezar  ze  wskazanych  powyżej  powodów  stanowi 
jednocześnie naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. 
W powyższym stanie rzeczy wniesienie niniejszego odwołania jest konieczne 

w pełni uzasadnione. 

 
Do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego   zgłosili przystąpienie wykonawcy 
Computex  sp.  z  o.o.  sp.k.  z  siedzibą  w  Warszawie  oraz  IMMITIS  sp.  Z  o.o.  z  siedzibą  w 
Bydgoszczy wnosząc o uwzględnienie odwołania. 
 
 
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił przystąpienie wykonawca 
CEZAR  C.M.  i  P.G.  sp.  z  o.o.  W  Radomiu  wnosząc  o  oddalenie  odwołania.  W  pisemnym 


stanowisku  podmiot  ten  wskazał  następującą  argumentację  przeciwko  zarzutom 
postawionym w treści odwołania. 
I.1. W zakresie zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 1 ustawy pzp stwierdził, że zaoferował jeden – 
60  miesięczny  –  okres  gwarancji  na  oferowany  komputer  oraz  na  baterię.  Zgodnie  z 
formularzem oferty miejscami, w których wykonawca podawał długość oferowanego okresu 
gwaranci,  są  punkty  4  i  5  oferty,  w  których  wykonawca  wprost  wskazał,  że  oferuje  „60 
miesięczny okres gwarancji”. Było to wyraźne oświadczenie woli będące elementem oferty. 
Przygotowany  przez  zamawiającego  wzór  wymagał  samodzielnego  wpisania  przez 
wykonawcę  oferowanego  okresu  gwarancji  w  miejscach  wykropkowanych  w  formularzu 
oferty  w  pkt  4  i  5.  Wpisanie  w  to  miejsce  okresu  60  miesięcy  nie  powinno  powodować 
wątpliwości co do okresu deklarowanego. 
W przywołanym przez odwołującego pkt 20, z tabeli pod pkt 3 oferty, zamiast 60 miesięcy 
gwarancji, omyłkowo powielono treść z pkt 20 opisu przedmiotu zamówienia lit c – minimalne 
wymagane  parametry  sprzętu,  gdzie  zamawiający  wskazał  minimalny  okres  gwarancji  36 
miesięcy. Nie oznacza to, że złożono dwa różne oświadczenia woli co do okresu gwarancji 
lecz popełniono omyłkę jako skutek  niedokładności, a nie zamierzonego działania mającego 
na celu zaoferowanie okresu gwarancji innego niż podany  w pkt 4 i 5 oferty. Był to skutek 
wadliwego zredagowania jednego punktu wskutek przeniesienia na zasadzie kopiuj-wklej pkt 
z tabeli minimalnych parametrów. Ponadto w formularzu nie wymagano podawania w pkt 3 
informacji  o  oferowanym  okresie  gwarancji,  skopiowanie  przez  przypadek  treści  pkt  20  z 
tabeli,  dało  zamawiającemu  podstawę  do  poprawienia  zaistniałej  oczywistej  omyłki 
pisarskiej.  Wskazał  w  oparciu  o  piśmiennictwo,  że  oczywista  omyłką  pisarską,  przy  braku 
ustawowej  definicji,  jest  niezamierzona  niedokładność  nasuwająca  się  każdemu,  bez 
przeprowadzania dodatkowych ustaleń. Może to być błąd literowy, widoczne niezamierzone 
opuszczenie  wyrazu,  czy  inny  błąd  wynikający  z  przeoczenia  lub  inne  wady  procesu 
myślowo-redakcyjnego, a nie spowodowany uchybieniem merytorycznym. Zaistniała omyłka 
jest  omyłką  pisarską  z  cechą  oczywistości.  Zamawiający  nie  potrzebował  przeprowadzać 
analizy  treści  oferty  ani  porozumiewać  się  z  przystępującym.  Sam  zauważył  omyłkę  i 
poprawił  ją  samodzielnie.  Nie  miał  wątpliwości  co  do  zadeklarowania  60  miesięcznego 
okresu  gwarancji,  na  co  wskazuje  także  informacja  z  otwarcia  ofert,  w  której  zamawiający 
podał dla oferty okres gwarancji na komputer oraz na baterię – 60 miesięcy. Poprawa omyłki 
nie zmieniała oświadczenia woli, nie wykreowała też treści, której nie było w ofercie. Sporne 
treści były w ofercie od początku wskazane w pkt 4 i 5.  
W  tym  kontekście  nietrafny  jest  zarzut  naruszenia  art.  87  ust.  1  ustawy  pzp,  jako  że  nie 
doszło  zmiany  oświadczenia  woli  w  ofercie.  Z    faktu,  że  poprawiany  element  jest  też 
kryterium  oceny  ofert,  nie  można  wywodzić  o  niedopuszczalności  dokonania  poprawki. 


Niezasadne  jest  także  stwierdzenie  odwołującego,  iż  nie  został  podany  w  ogóle  okres 
gwarancji  ze  skutkiem  przewidzianym  w  pkt  18.1.2  tomu  I  siwz  w  postaci  uznania,  że 
zaoferowano minimalny dopuszczalny okres gwarancji tj. 36 miesięcy. 
Zauważył także, że w sprawie nie miał zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy pzp, wobec 
braku niezgodności treści oferty z treścią siwz, nawet przy przyjęciu założeń odwołującego.  
Przystępujący stwierdził, że odwołujący nie wykazał, na czym ma polegać niezgodność treści 
oferty  z  siwz  i  w  konsekwencji  zastosowanie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  pzp;  nie  zostały 
przedstawione żadne konkretne zapisy siwz. 
W zakresie określenia przedmiotu oferty przystępujący stwierdził, że wzór formularza oferty 
nie zawierał szczegółowych pozycji, a jedynie wymagał podania nazwy producenta i modelu 
oraz  elementów  dedykowanych,  które  nie  wchodzą  w  skład  standardowego  wyposażenia. 
Nie  było  wymogu  specyfikowania  w  ofercie  wszystkich  standardowych  elementów 
urządzenia. 
Zamawiający w opz wskazał na minimalne wymogi co do wyświetlacza LCD (=15”+/- 10%). 
Matryce  mieszczące  się  w  tym  zakresie  odpowiadają  wymogom.  Tożsamy  zapis 
umieszczono w ofercie przystępującego , co jest zgodne z siwz. Z pozostałych dokumentów 
ofertowych tj. dokumentów BAPCo® Mobile Mark®2014 Results wynika że wielkość matrycy 
została wprost określona jako 15,3” tj. mieści się w  wymogach siwz, a dowodem jest treść 
protokołu testu BAPCo. 
W  zakresie  fabrycznie  nowego  sprzętu  przystępujący  wskazał,  ze  zobowiązał  się  wykonać 
dostawę z gwarancją, ze dostarczony sprzęt jest fabrycznie nowy. Nie ma przy tym sporu co 
do  pojemności  oferowanego  dysku  tj.  250  GB,  brak  jest  przy  tym  definicji  w  siwz  pojęcia 
„fabrycznie nowy” oraz określenia wymaganej daty produkcji. 
Zauważa, że przedmiotem zamówienia nie jest dostawa komputerów gotowych z tzw. Półki, 
a  należy  dostarczyć  komputery  o  parametrach  i  funkcjonalnościach  wymaganych.  W 
konsekwencji  dopuszczono  oferowanie  urządzenia  z  elementami  dedykowanymi  pod 
potrzeby i wymogi zamawiającego. Tym samym bez znaczenia jest, czy oferowany jest dysk 
Lenovo  opisywany  przez  odwołującego,  a  wykonawca  ma  możliwość  zaoferowania  w 
zestawie  dysku  każdego  innego  producenta,  byleby  dysk  spełniał  wymóg  pojemności. 
Wskazał na zapisy siwz, w tym wzoru umowy, z których wynika, że dyski twarde stanowią 
element  zestawu,  element  wymienny.  Zauważył  także,  że  sam  jest  wystawcą  gwarancji  na 
kompletowany i oferowany zestaw komputerowy. 
W  zakresie  elementów  dedykowanych  przystępujący  stwierdził,  że  odwołujący  przedstawia 
zarzuty  formalne  tj.  że  oferowany  dysk  nie  został  podany  w  kolumnie  elementów 
dedykowanych, jednakże istotny jest fakt zaoferowania dysku zgodnego z wymogami.  


W  zakresie  testów  BAPCo®  przystępujący  potwierdził  poprawność  przedstawionych 
wyników testów przeprowadzonych przez niego – mającego status laboratorium testującego. 
Potwierdził  także  poprawność  kwestionowanego  w  odwołaniu  oświadczenia  dotyczącego 
przeprowadzonych testów, które to oświadczenie, jak wynika z kontekstu sytuacyjnego  
i treści obejmuje protokoły, a nie jeden protokół z testów.  
W zakresie oprogramowania Open Office przystępujący stwierdził, że oferowana przez niego 
wersja  oprogramowania  Apache  Open  Office  została  spersonalizowana  pod  wymogi 
zamawiającego.  Wskazał,  że  jako  oprogramowanie  otwarte  może  być  rozszerzane  przez 
użytkownika  końcowego.  Pakiet  oprogramowania  został  zmodyfikowany  o  funkcje  będące 
przedmiotem  wymogów  zamawiającego,  co  potwierdził  w  treści  oferty,  a  zapewnienie 
funkcjonalności  pozostaje  bez  związku  z  wymogiem  wskazania  wyposażenia 
dedykowanego,  które  odnosi  się  w  formularzu  do  elementów  urządzenia,  a  nie 
oprogramowania.  
Odnośnie  zarzutów  naruszenia  art.  26  ust.  3  i  4  ustawy  pzp  przystępujący  zauważa,  że  w 
odwołaniu  nie  podano,  jakie  dokumenty  miałyby  być  przedmiotem  uzupełnienia. 
Przypomniał,  że  w  na  potwierdzenie  spełniania  minimalnych  wymagań  należało  jedynie 
złożyć protokoły z testów BAPCo, które zostały złożone.  
 
Strony i uczestnik postępowania odwoławczego przedstawili na rozprawie stanowiska.  
 
Odwołujący – podtrzymał zarzuty odwołania. W kolejności przyjętej w uzasadnieniu wyjaśnił 
dodatkowo: 
1/    Wskazując  na  przedstawienie  dwóch  różnych  okresów  gwarancji  złożył  zestawienie 
porównawcze OPZ i oferty Cezar z zaznaczonymi na dokumencie różnicami i zauważył, że 
przy różnych modyfikacjach tabeli pozostawiono w poz. 20 gwarancję 36 m-cy, a pozycja ta 
jest w bezpośrednim sąsiedztwie pkt 4 formularza ofertowego z deklarowaną gwarancją 60 
m-cy.  Podtrzymał  stanowisko,  że  nie  nastąpiła  tu  oczywista  omyłka  pisarska  i  przypomniał 
znaczenie okresu  gwarancji jako kryterium oceny ofert. Wskazał, że fakt wyrażenia  zgody 
na poprawienie referuje do innej podstawy prawnej niż przyjęta przez zamawiającego.  
2/  Zauważył,  że  przedmiot  oferty  nie  został  sprecyzowany  (z  uzasadnieniem  na  str.  8 
odwołania). Złożył oświadczenie firmy Lenovo z  którego wywodzi, iż oznaczenie V 310 nie 
pozwala na identyfikację urządzenia.  
3/ Wskazał, że fabrycznie nowy sprzęt deklarowany przez przystępującego w odpowiedzi na 
wezwanie w trybie art. 26 ust 1 Pzp nie jest produkowany od roku 2010. Złożyła informację 
producenta. 


4/  Wskazał  na  pkt  3  pisma  Lenovo  z  argumentacją  ze  str.  9  odwołania  zauważając,  że 
deklarowany sprzęt miałby charakter dedykowany czego w ofercie nie zaznaczono.  
5/  Złożył  tłumaczenie  testów  BAPCO  złożonych  przez  Cezar  na  str.  20  i  21.  Cofnął  zarzut 
dot. testu BAPCO SYSMARK podtrzymując zarzut  co do kolejnego testu. Przedstawił wynik 
testu przeprowadzonego na takim samym sprzęcie, w tej samej konfiguracji z wynikiem 325 
min. w stosunku do wymaganego minimum 360 min. Wskazał na str. 2 złożonego testu i str. 
23  testu  przystępującego  zauważając  specyficzną  charakterystykę  zużywania  baterii,  w 
szczególności okres braku zużycia przez ponad 20 min w teście Cezar  i brak wyjaśnień w 
tym  zakresie.  Stwierdził,  że  przynależność  przystępującego  do  grupy  laboratoriów 
testujących nie stanowi szczególnej cechy (nie jest to żadne elitarne grono).  
Cofnął zarzut z pkt V.2. odwołania. 
Wniósł  o  przeprowadzenie  dowodu  z  opinii  biegłego  informatyka  na  okoliczność  wyniku 
badania wydajności baterii i przebiegu jej rozładowania w czasie użytkowania.  
Podtrzymał zarzut z pkt V.3. dot. oświadczenia o protokole z testów. Ponownie przypomniał, 

ż

e oferta Cezar została w rzeczywistości sprecyzowana dopiero w dokumentach złożonych 

na wezwanie zamawiającego.  
6/  Wskazał,  że  oprogramowanie  Open  Office  nie  zostało  opisane  jako  rozwiązanie 
dedykowane. Okoliczność ta została dopiero wyjaśniona w piśmie procesowym.  

Podkreśla walor dowodowy złożonych przez siebie dokumentów oraz brak dowodów 

ze  strony  zamawiającego  na  tezy  o  przyczynach  różnych  wyników  testów  BAPCO. 
Podtrzymał  wniosek  dowodowy  w  szczególności  w  celu  przeprowadzenia  i  uzyskania 
obiektywnego  wyniku  testu  BAPCO.  Przypomniał,  że  z  treści  pisma  procesowego  wynika 
potrzeba  modyfikacji  pakietu  biurowego.  Wskazał  też  na  brak  dowodu  co  do  możliwości 
dostarczenia  nowych  dysków  przez  Cezar.  Zauważył,  że  obydwa  wydruki  z  testów  są 
czytelne, różnica polega jedynie na innych proporcjach. 
 
 
Zamawiający  wniósł  o  oddalenie  odwołania.  Podzielił  argumentację  zawartą  w  piśmie 
procesowym  przystępującego.  Stwierdził,  że  wymagania  dot.  przedmiotu  zamówienia  nie 
były  wyrafinowane.  Zauważył,  że  w  pkt  3 formularza  dopuszczał  elementy  dedykowane  „w 
celu  osiągnięcia  danego  parametru”.  Stwierdził,  że  wykonawca  niewątpliwie  zaoferował 
okres  gwarancji  podany  w  pkt  4  i  5  formularza,  a  pozostawienie  treści  pkt  20  opisującego 
wymagania minimalne na poziomie 36 m–cy stanowiło omyłkę pisarską, a nie, jak słusznie 
stwierdził  odwołujący,  inną  omyłkę  o  której  mowa  w  art.  87  ust  2  pkt  3 Pzp.  Stwierdził,  że 
Cezar  zaoferował  komputer  Lenovo  310  z  matrycami  spełniającymi  wymogi.  Dokument 
Lenovo  przedstawiony  przez  odwołującego  nie  przeczy  stanowisku  zamawiającego,  który 


jednocześnie  ma  wątpliwości  co  do  wiarygodność  tego  dokumentu.  Stwierdził,  że  testy  i 
wyniki  BAPCO  mogą  się  różnić  i  takie  przedstawiono  w  trakcie  postępowania.  Odwołujący 
przeprowadził testy w wersji 32 Bit, a przystępujący 64 Bit. Różnice mogą także wynikać ze 
stosowania lub nie przebiegu regulowania, a także liczby wyników oraz stanu badanej baterii 
(kondycji).  Przedstawione  testy  przez  przystępującego  są,  w  ocenie  zamawiającego, 
wiarygodne.  Odmienne  oceny  mogą  też  wynikać  z  różnic  w  wielkości  i  proporcjach 
przedstawionych  wykresów.  Zauważył,  że  w  obydwu  wykresach  uwidocznione  są  mniej 
więcej w analogicznych  miejscach linie poziome świadczące, w opinii odwołującego, o braku 
zużycia. Zamawiający ponownie stwierdził, że nie miał wątpliwości co do przedmiotu oferty. 
Wskazał  na  brak  dowodu  na  potwierdzenie  zarzutu  zaoferowania  sprzętu,  który  nie  jest 
fabrycznie nowy. W zakresie oprogramowania Open Office wskazał na możliwość uzyskania 
wymaganych funkcjonalności także nieodpłatnie i nie wymaga to rozwiązań dedykowanych. 
Wniósł o oddalenie wniosku dowodowego w zakresie opinii biegłego z przyczyn wskazanych 
w ustawie. Ponownie zauważył, że przedstawione testy powinny być uznane za wiarygodne, 
a różnica wyników jest naturalna  z przyczyn wyżej wskazanych.  
Nie  zakwestionował  przedstawionych  w  postępowaniu  wyników  testów,  które  mogą  być 
różne    i  uzależnione  od  szeregu  parametrów  np.  jasność,  pamięć  wirtualna,  kompozycja 
pulpitu. Zauważył, że każdy model Lenovo V 310 spełnia postawione wymogi.  
 
Przystępujący  Cezar  podtrzymał  stanowisko  własne  oraz  przedstawione  przez 
zamawiającego.  Podkreślił,  że  zasadne  było  poprawienie  omyłki,  która,  jak  stwierdził 
odwołujący, widoczna była na pierwszy rzut oka. Stwierdził, że zarzuty odwołania w znacznej 
części odnoszą się jedynie do elementów formalnych oferty, a nie zawartości merytorycznej. 
Wskazał  na  wątpliwości  co  do  sposobu  uzyskania  przez  odwołującego  przedstawionego 
testu. Przedstawił na ekranie komputera wynik testu, który złożył zamawiającemu i wskazał, 

ż

e  wynik  ten  nie  może  być  następczo  modyfikowany.  Stwierdził,  że  zaoferował  i  ma 

możliwość  dostarczenia  wymaganego  sprzętu,  w  tym  fabrycznie  nowych  dysków,  a 
odwołujący nie przedstawił dowodu na odmienne twierdzenia w tym zakresie.  
Wskazał na dodatkowy element mający wpływ na wynik testu, jakim jest najnowsza wersja 
systemu operacyjnego.  
 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  rozpoznając  złożone  odwołanie  na  rozprawie  

i  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy  w  sprawie,  w  tym  w  szczególności  treść 
specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  oferty  złożonej  zamawiającemu  przez 
przystępującego, jak również stanowiska stron i uczestnika przedstawione na piśmie i ustnie 
do protokołu rozprawy, ustaliła i zważyła co następuje. 


Izba  stwierdziła,  że  odwołujący  legitymuje  się  interesem  we  wniesieniu  środka  ochrony 
prawnej,  o  którym  mowa  w  art.  179  ust.  1  ustawy  pzp.  Zakres  zarzutów,  w  sytuacji  ich 
potwierdzenia  się,  wskazuje  na  pozbawienie  odwołującego  możliwości  uzyskania 
zamówienia  i  jego  realizacji,  narażając  go  tym  samym  na  poniesienie  w  tym  zakresie 
wymiernej szkody. 
 
Odnosząc się do zarzutów odwołania w kolejności w nim przedstawionych skład orzekający 
stwierdza, co następuje.  
W zakresie zastosowania przez zamawiającego art. 87 ust. 2 pkt 1 ustawy pzp uznać należy 
za  zasadne  twierdzenie,  że  przystępujący  zaoferował  60  miesięczny  okres  gwarancji  na 
oferowany  komputer  oraz  taki  sam  okres  na  baterię.  Zgodnie  z  formularzem  oferty 
miejscami, w których wykonawca podawał długość oferowanego okresu gwarancji, są punkty 
4  i  5  oferty,  w  których  wykonawca  wprost  wskazał,  że  oferuje  „60  miesięczny  okres 
gwarancji”.  W  ocenie  Izby  było  to  wyraźne  oświadczenie  woli  będące  elementem  oferty. 
Przygotowany  przez  zamawiającego  wzór  wymagał  samodzielnego  wpisania  przez 
wykonawcę  oferowanego  okresu  gwarancji  w  miejscach  podanych  jednoznacznie  w 
formularzu  oferty  tj.  w  pkt  4  i  5.  Wpisanie  w  to  miejsce  okresu  60  miesięcy  nie  powinno 
zatem powodować wątpliwości co do okresu deklarowanego. 
Jest  przy  tym  faktem  niespornym,  że    w  pkt  20,  z  tabeli  pod  pkt  3  oferty,  pozostała  treść 
tożsama z opisem minimalnego wymaganego okresu, gdzie zamawiający wskazał minimalny 
okres  gwarancji  36  miesięcy.  W  ocenie  Izby  nie  oznacza  to,  że  złożono  dwa  różne 
oświadczenia  woli  co  do  okresu  gwarancji,  w  sąsiadujących  wierszach  formularza,  lecz 
popełniono omyłkę jako skutek powielenia treści wymogu minimalnego.  Racjonalna ocena 
takiego stanu rzeczy prowadzi do wniosku, iż doszło do nie zamierzonego działania i nie było 
oczywiście celem wskazanie innego niż w pkt 4 i 5 okresu gwarancji oferty. Podzielić należy 
zatem stanowisko zamawiającego, który poprawnie odczytując oferowany okres gwarancji z 
pkt  4  i  5  zauważył  popełnioną  oczywistą  omyłkę  pisarską  w  tym  zakresie  i  dokonał  jej 
poprawienia  przez  ujednolicenie  okresu  60  miesięcy  w  punkcie  wskazującym  okres 
minimalny. Warto  przy  tym  przypomnieć,  że  według  postanowień  siwz  wykonawcy  nie  byli 
obowiązani  deklarować  okresu  gwarancji,  gdyż  w  takiej  sytuacji  przyjąć  należało  okres 
minimalny. W sprawie rozpatrywanej nie było jednak podstaw do zastosowania takiej reguły, 
jako że wykonawca niewątpliwie okres gwarancji wskazał w pkt 4 i 5 formularza.  
 
W  tym  kontekście  nietrafny  jest  zarzut  naruszenia  art.  87  ust.  1  ustawy  pzp,  jako  że  nie 
doszło zmiany oświadczenia woli w ofercie.  


W  sprawie  nie  miał    także  zastosowania  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  pzp,  wobec  braku 
niezgodności  treści  oferty  z  treścią  siwz,  nawet  przy  przyjęciu  założeń  odwołującego  oraz 
wskazanej  reguły  automatycznego  wpisywania  okresu  wymaganego  przy  braku 
zaoferowania tegoż.  
W  kolejności  należy  stwierdzić,  że  odwołujący  nie  wykazał,  na  czym  ma  polegać 
niezgodność treści oferty z siwz i w konsekwencji zastosowanie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy 
pzp, jako że nie zostały przedstawione żadne konkretne zapisy siwz, których postanowienia 
zostałyby naruszone treścią oferty. 
W  zakresie  określenia  przedmiotu  oferty  i  nieprecyzyjnego  opis  należy  zauważyć,  że  wzór 
formularza  oferty  nie  zawierał  szczegółowych  pozycji,  a  jedynie  wymagał  podania  nazwy 
producenta  i  modelu  oraz  elementów  dedykowanych,  które  nie  wchodzą  w  skład 
standardowego  wyposażenia.  Nie  było  wymogu  specyfikowania  w  ofercie  wszystkich 
standardowych  elementów  urządzenia.  Zamawiający  w  opisie  przedmiotu  zamówienia 
wskazał na minimalne wymogi co do wyświetlacza LCD (=15”+/- 10%). Matryce mieszczące 
się  w  tym  zakresie  odpowiadają  wymogom.  Tożsamy  zapis  umieszczono  w  ofercie 
przystępującego,  co  jest  zgodne  z  siwz  i  jakkolwiek  wskazuje  na  wielkość  „od-do”,  to    z 
pozostałych  dokumentów  ofertowych  tj.  dokumentów  BAPCo®  Mobile  Mark®2014  Results 
wynika już jednoznacznie, że wielkość matrycy została wprost określona jako 15,3” tj. mieści 
się w wymogach siwz. 
W zakresie dotyczącego fabrycznie nowego sprzętu skład orzekający uznaje za uzasadnione 
stanowisko, że przystępujący zobowiązał się wykonać dostawę z gwarancją, że dostarczony 
sprzęt jest fabrycznie nowy. Nie ma sporu co do pojemności oferowanego dysku wynoszącej 
zgodnie z ofertą 250 GB.  Brak jest natomiast definicji w siwz pojęcia „fabrycznie nowy” oraz 
określenia  ewentualnie  wymaganej  daty  produkcji.  Przekonująca  jest  argumentacja,  że 
wykonawca  zaoferował  dostawę  komputerów  o  parametrach  i  funkcjonalnościach 
wymaganych z własną  gwarancją na kompletowany i oferowany zestaw komputerowy, co do 
którego nie wskazywał producenta dysku zapewne wobec braku takiego wymogu.  
W zakresie testów BAPCo® Izba uznała za wiarygodne testy przedstawione zarówno przez 
przystępującego,  jak  i  odwołującego.  Przyczyny  różnic  w  wynikach  przedstawione  przez 
zamawiającego i przystępującego w trakcie rozprawy, wskazujące na szereg uwarunkowań 
prowadzenia testów wpływających na wynik Izba uznaje za wiarygodne.  
Treść  oświadczenia  przystępujące  dotyczącego  przeprowadzonych  testów  jest  w  ocenie 
składu  orzekającego  zrozumiała  w  tym  sensie,  że  niewątpliwie  odnosi  się  do  protokołów  z 
testów pomimo użycia słowa „protokół” w liczbie pojedynczej; oczywiste że chodzi protokół z 
testów  (tu  użyto  poprawnie  liczby  mnogiej),  a  skoro  każdy  test  jest  opisany  osobnym 
protokołem, to liczba protokołów odpowiada liczbie testów.  


W zakresie oprogramowania Open Office twierdzenia przystępującego, że oferowana przez 
niego  wersja  oprogramowania  Apache  Open  Office  została  spersonalizowana  pod  wymogi 
zamawiającego,  a jako oprogramowanie  otwarte  może  być  rozszerzane  przez  użytkownika 
końcowego  i  pakiet  oprogramowania  został  zmodyfikowany  o  funkcje  będące  przedmiotem 
wymogów  zamawiającego,  co  potwierdzono  w  treści  oferty  skład  orzekający  uznaje  za 
udowodnione.  Zauważa  przy  tym,  że  zarzut  braku  wskazania,  iż  jest  to  rozwiązanie 
dedykowane, a nie uwidocznione jako mające taki charakter, jest niezasadny co najmniej z 
tego  powodu,  że  kwestia  dotyczy  oprogramowania,  które  nie  wymagało  wyspecyfikowania 
jako dedykowane (nie stanowi wyposażenia).  
Odnośnie zarzutów naruszenia art. 26 ust. 3 i 4 ustawy pzp Izba zauważa, że w odwołaniu 
nie podano, jakie dokumenty miałyby być przedmiotem uzupełnienia lub wyjaśnienia.  
 
Biorąc  pod  uwagę  dokonane  ustalenia,  skład  orzekający  stwierdza,  że  zamawiający 
dokonując oceny ofert i wyboru oferty złożonej przez przystępującego nie naruszył przepisów 
ustawy wskazanych w odwołaniu.  

Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy 

pzp, orzeczono jak w sentencji. O kosztach skład orzekający Izby orzekł na podstawie art. 
192 ust. 9 i 10 ustawy pzp oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 
2010 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów 
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania  (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze 
zm.).  

Przewodniczący: 

………………………………