Sygn. akt: KIO 2214/17
WYROK
z dnia 9 listopada 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska
Prot
okolant: Marcin Jakóbczyk
po rozP. na rozprawie w dniu 6 listopada 2017 roku w W.
odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izb
y Odwoławczej w dniu 23 października 2017 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: T. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
w W., T. G. E. S.L. w M.
w postępowaniu prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe
S
półkę Akcyjną w W.
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: B. Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością w P., I. Inżynieria, Architektura i Doradztwo Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością we W(1) oraz I. C. E. A. S.A.U. w B., zgłaszających
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
oddala odwołanie
kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: T. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w W., T. G. E. S.L. w
M. i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: T. Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w W., T. G. E. S.L. w M. tytułem wpisu od odwołania,
2.2 zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: T.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w W., T. G. E. S.L. w M. na rzecz
PKP Polskich Linii Kolejowych S
półki Akcyjnej w W. kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579), na niniejszy wyrok, w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, do
Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w W.
….……………………..
Sygn. akt: KIO 2214/17
Uzasadnienie
Zamawiający – PKP Linie Kolejowe SA w W. – prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na opracowanie dokumentacji projektowej na roboty budowlane
wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach projektu „Prace na obwodnicy towarowej
Poznania”.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 roku
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2017 roku, poz. 1579), zwanej dalej
ustawą P.z.p.
W dniu 23 października 2017 roku wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia : T. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w W., T. G. E. S.L. w M. (dalej:
odwołujący) wnieśli odwołanie wobec:
zaniechania odtajnienia zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa części oferty
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia B. Sp. z o.o., I. Inżynieria,
Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. i I. C. E. A.
S.A.U. (dalej „Konsorcjum B." lub
przystępujący):
a)
Wyjaśnienie zasadności zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
b)
Wykaz osób na potrzeby weryfikacji kryterium oceny ofert „Dodatkowe wsparcie
kluczowego personelu zespołu projektowego",
c)
Wykaz osób wg załącznika 4 do specyfikacji istotnych warunków zamówienia
(s.i.w.z.)
, dołączony do pisma Konsorcjum B. z dnia 25 września 2017 roku,
d) Uzupełniony załącznik nr 4 do s.i.w.z. - wykaz osób skierowanych do realizacji
zamówienia aktualny na dzień składnia ofert, dołączony do pisma z dnia 9 października 2017
roku,
pomimo iż informacje zawarte w tych dokumentach nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa
zaś wykonawca ten nie zastrzegł skutecznie objęcia tych części ofert jako tajemnicy
przedsiębiorstwa;
zaniechania wykluczenia Konsorcjum B.
, pomimo iż Konsorcjum B. nie posiada
wymaganych zdolności, ponieważ zaangażowanie zasobów zawodowych wykonawcy w inne
przedsięwzięcia gospodarcze będzie miało negatywny wpływ na realizację zamówienia, a w
konsekwencji - zaniechania odrzucenia oferty Konsorcjum B.;
z ostrożności procesowej - zaniechanie wystąpienia do Konsorcjum B. o złożenie
wyjaśnień w zakresie posiadania wymaganych zdolności, pomimo iż wskazane zasoby
zawodowe są zaangażowane w inne przedsięwzięcia gospodarcze;
z ostrożności procesowej - zaniechanie wystąpienia do Konsorcjum B. o uzupełnienie
lub poprawienie dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganych zdolności, o ile w
tym
zakresie nie było już uprzednio wystosowane wezwanie o uzupełnienie.
Odwołujący zarzucili zamawiającemu:
naruszenie art. 8 ust. 1
i 3 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez
zaniechanie udostępnienia ww. dokumentów złożonych przez Konsorcjum B., pomimo iż
informacje zawarte w tych dokumentach nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa, zaś
Konsorcjum B.
nie zastrzegło skutecznie objęcia tych dokumentów jako tajemnicy
przedsiębiorstwa;
naruszenie przepisu art. 24 ust. 1 pkt 12
w związku z art. 22d ust. 2 oraz w związku z
art. 7 ust. 1 ustawy P.z.p., poprzez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum B.
z postępowania,
pomimo iż Konsorcjum B. nie wykazało spełnienia warunków udziału w postępowaniu, gdyż
Konsorcjum B. nie posiada wymagany
ch zdolności, ponieważ zaangażowanie zasobów
zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia gospodarcze będzie miało negatywny
wpływ na realizację zamówienia;
naruszenie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Konsorcjum B.;
z ostrożności procesowej - naruszenie art. 26 ust. 4 ustawy P.z.p. poprzez
zaniechanie wystąpienia do Konsorcjum B. o złożenie wyjaśnień w zakresie posiadania
wymaganych zdolności, pomimo iż wskazane zasoby zawodowe są zaangażowane w inne
prz
edsięwzięcia gospodarcze;
z ostrożności procesowej - naruszenie art. 26 ust. 3 ustawy P.z.p. poprzez
zaniechanie wystąpienia do Konsorcjum B. o uzupełnienie lub poprawienie dokumentów
potwierdzających posiadanie wymaganych zdolności, o ile w tym zakresie nie było już
uprzednio wystosowane wezwanie o uzupełnienie.
W związku z powyższym odwołujący wnieśli o uwzględnienie odwołania i nakazanie
z
amawiającemu:
Unieważnienia czynności oceny ofert,
Odtajnienia wskazanych w odwołaniu dokumentów złożonych przez Konsorcjum B., a
zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa,
Wykluczenia Konsorcjum B.,
Odrzucenia oferty Konsorcjum B.,
Z ostrożności procesowej - wystąpienie do Konsorcjum B. o złożenie wyjaśnień i/lub
uzupełnienie oferty w zakresie posiadania wymaganych zdolności, o ile w tym zakresie nie
było już uprzednio wystosowane wezwanie o uzupełnienie,
Dokonania ponownej oceny ofert,
Wyboru oferty o
dwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
W
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w
odwołaniu (art. 186 ust. 2 ustawy P.z.p.), odwołujący zażądali od
zamawiającego dokonania czynności zgodnie ze wskazanym powyżej żądaniem odwołania.
Odwołujący podnieśli, że posiadają interes we wniesieniu odwołania. Wskazali, że
ma
ją interes w uzyskaniu zamówienia w rozumieniu art. 179 ust 1 ustawy P.z.p. oraz ponieśli
lub
mogą ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego wskazanych przepisów
ustawy P.z.p
. Odwołujący są wykonawcami w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy P.z.p. i
ubiega
ją się o udzielenie zamówienia. W wyniku bezprawnych czynności zamawiającego
wskazanych powyżej odwołujący zostali pozbawieni możliwości uzyskania zamówienia.
Odwołujący złożył ofertę najkorzystniejszą spośród ofert nie podlegających odrzuceniu.
Odwołujący złożyli wniosek o dopuszczenie dowodu z akt postępowania KIO
1072/17, KIO 1076/17, KIO 1078/17 i KIO 1090/17 w zakresie: protokołu, dokumentów
przedłożonych przez zamawiającego do sprawy KIO 1090/17 oraz wyroku Krajowej Izby
Odwoławczej — na okoliczność, że osoby wskazane w ofercie Konsorcjum B. realizują już
na rzecz z
amawiającego 7 innych projektów.
W zakresie zaniechania
odtajnienia dokumentów złożonych przez Konsorcjum B.,
odwołujący wskazali, że objęcie tajemnicą przedsiębiorstwa jakichkolwiek informacji jest
możliwe jedynie w przypadku wykazania przez wykonawcę, który dokonuje takiego
zastrzeżenia, łącznego ziszczenia się przesłanek określonych w przepisie art. 11 ust. 4
ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
, tj. wykazania, że dana informacja:
ma
charakter
techniczny,
technologiczny,
handlowy
lub
organizacyjny
przedsiębiorstwa,
nie została ujawniona do wiadomości publicznej,
podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności.
W ocenie o
dwołujących, dokonane przez Konsorcjum B. zastrzeżenie jawności części
oferty oraz składanych później wykazów było i jest bezpodstawne. Zawarte w tych
dokumentach informacje
nie realizują bowiem łącznie ww. przesłanek tajemnicy
przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W związku
z powyższym, zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 21 października 2005 roku
(sygn. akt: III CZP 74/05), z
amawiający powinien odtajnić zastrzeżone informacje, czego
jednak nie uczynił. Zamawiający naruszył więc przepisy ustawy, w szczególności zasadę
jawności postępowania jak i wyrażone w art. 7 ust. 1 ustawy zasady równości wykonawców i
uczciwej
konkurencji. Odwołujący wskazali, że zamawiający nie dokonał rzeczywistego
badania wykazania przez Konsorcjum B.
spełnienia się w/w przesłanek definicji ustawowej, a
jedynie formalnie uznał zastrzeżenie za prawidłowe na podstawie samego złożenia
oświadczenia przez Konsorcjum B..
Wykonawca Konsorcjum B.
zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa:
a)
W
yjaśnienie zasadności zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
b)
Wykaz osób na potrzeby weryfikacji kryterium oceny ofert „Dodatkowe wsparcie
kluczowego personelu zespołu projektowego",
c)
Wykaz osób wg załącznika 4 do s.i.w.z., dołączony do pisma Konsorcjum B. z dnia 25
września 2017 roku,
d)
Uzupełniony załącznik nr 4 do s.i.w.z. - wykaz osób skierowanych do realizacji
zamówienia aktualny na dzień składania ofert, dołączony do pisma z dnia 9 października
2017 roku.
Odwołujący stwierdzili, że nie mogli zapoznać się z uzasadnieniem uznania informacji
zawartych w dokumentach jako tajemnicy przedsiębiorstwa, niemniej znają treść takich
uzasadnień zamieszczanych przez spółkę B. Sp. z o.o. w innych postępowaniach. Zdaniem
odwołujących, Konsorcjum B. zamieściło w ofercie analogiczne uzasadnienie, które ma takie
same braki, jak poprzednie uzasadnienia. Wskazali
, że uzasadnienie to nie wykazuje
następujących okoliczności, niezbędnych do skutecznego zastrzeżenia jawności części
oferty:
brak wykazania posiadania przez zastrzeżoną informację, tj. wykazy osób wartości
gospodarczej;
brak wskazania jakichkolwiek dowodów w zakresie rzeczywistego istnienia klauzul
poufności w umowach (czy to o pracę, czy też cywilnoprawnych);
- brak wskazani
a jakichkolwiek dowodów w zakresie polityki prywatności;
brak wskazania, które elementy wykazu osób są indywidualne, dobrane w sposób
specyficzny dla przedmiotowego postępowania.
Dodatkowo
odwołujący wskazali, że w piśmie z dnia 9 października 2017 roku w
ogóle nie ma żadnego odniesienia się do zastrzeżenia przedkładanego dokumentu
„Uzupełniony załącznik nr 4 do s.i.w.z - wykaz osób skierowanych do realizacji zamówienia
aktualny na dzień składnia ofert" jako tajemnicy przedsiębiorstwa. Należy zatem uznać, że
Konsorcjum B.
w ogóle nie zastrzegło przedmiotowego dokumentu jako tajemnicy
przedsiębiorstwa, a brak udostępnienia całości dokumentu przez zamawiającego jest
oczywistym naruszeniem prawa.
Odwołujący podnieśli, że nie ma potwierdzenia w stanie faktycznym wskazywana
okoliczność, że lista pracowników nie jest upubliczniana. Odwołujący nie mieli żadnych
problemów z zidentyfikowaniem nazwisk (por. pkt 2 uzasadnienia) wskazywanych przez
Konsorcjum B.
. Zarówno Krajowa Izba Odwoławcza, jak i sam zamawiający wielokrotnie
odtajniali już wykazy osób, stąd też powszechnie znana jest już lista specjalistów, za pomocą
których Konsorcjum B. planuje wykonać zamówienie.
Odwołujący powołali się na wyroki Krajowej Izby Odwoławczej: z dnia 13 marca 2017
roku, sygn. akt KIO 385/17, z dnia 12 stycznia 2015 roku, sygn. akt KIO 2784/14, z dnia 13
marca 2017 roku, sygn. akt KIO 385/17, z dnia 26 lutego 2013 roku, sygn. akt KIO 297/13 i
inne.
W zakresie zarzutu zaniechania wykluczenia wykonawcy Konsorcjum B. z
postępowania, odwołujący stwierdzili, że nie znają treści (wobec niezasadnego zaniechania
odtajnienia tych informacji - por. zarzut 1 o
dwołania powyżej) następujących dokumentów:
Wykaz osób na potrzeby weryfikacji kryterium oceny ofert „Dodatkowe wsparcie
kluczowego personelu zespołu projektowego",
- Wykaz osób wg załącznika 4 do s.i.w.z., dołączony do pisma Konsorcjum B. z dnia 25
września 2017 roku,
Uzupełniony załącznik nr 4 do s.i.w.z. - wykaz osób skierowanych do realizacji zamówienia
aktualny na dzień składnia ofert, dołączony do pisma z dnia 9 października 2017 roku.
Opierając się jednak za wiedzy pozyskanej w innych toczących się równolegle
postępowaniach oraz wynikającej z umów zawieranych przez firmę B. Sp. z o.o., odwołujący
za
uważyli, że w ww. dokumentach wskazano następujące osoby: Annę T., Sebastiana P.,
Marka W., Pawła B. i Marka M..
Odwołujący wskazali, że jednocześnie firma B. Sp. z o.o. z udziałem ww. osób
realizuje już następujące projekty na rzecz zamawiającego:
prace projektowe wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektu „Poprawa
infrastruktury kolejowego dostępu dla portu Gdańsk",
opracowanie Studium Wykonalności dla projektu - rewitalizacja linii kolejowych nr
140/169/179/885/138 połączenie O., J. - T. B. - KWK Piast – N. – O.,
nadzór nad modernizacją linii kolejowej E59, odcinek granica woj. Dolnośląskiego -
Czempiń w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku W. - P., Etap IV,
odcinek granica
województwa dolnośląskiego – C.",
opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla Projektu „Rewitalizacja linii kolejowej
nr 207 na odcinku T.
– C.",
Pełnienie nadzoru autorskiego nad dokumentacją projektową w ramach
następujących zadań:
a.
Kontrakt nr 1 - modernizacja odcinka J.- T.,
b.
Kontrakt nr 2 - modernizacja odcinka T.
– K.,
Opracowanie SW w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla projektów RPO
Rewitalizacja linii kolejowej nr 33 K.
– P.,
Poprawa do
stępu kolejowego do portów w S. i Ś..
Odwołujący wskazali, że Konsorcjum B. wskazało w ofercie ewentualnie inne osoby,
które realizują na rzecz zamawiającego już inne projekty. Możliwość podniesienia zarzutu w
tym zakresie aktualizuje się jednak dopiero po unieważnieniu czynności oceny ofert i
odtajnieniu przez z
amawiającego ww. części ofert. Niemniej jednak, sam zamawiający może
dokonać prawidłowej oceny oferty Konsorcjum B. w powyższym zakresie, z uwzględnieniem
brzmienia dyspozycji art. 22d ust. 2 ustawy P.z.p., czego z
amawiający jednak nie uczynił.
Odwołujący wskazali, że kwestia zatrudnienia ww. osób w realizację ww. projektów
była badana przez Krajową Izbę Odwoławczą w toku postępowania o sygnaturze KIO
1072/17, KIO 1076/17, KIO 1078/17 i KIO 1090/17, w oparciu o dowody przedstawione przez
zamawiającego (Wyciąg z s.i.w.z. dla „Opracowanie Studium Wykonalności dla projektu -
rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenie O., J. - T.- KWK Piast - N.-
O." -
z którego wynika, że Koordynator Projektu, Zastępca Koordynatora Projektu oraz
Koordynator branżowy ds. linii, węzłów i stacji kolejowych nie będą zaangażowani przy
realizacji innych projekt
ów do momentu zakończenia umowy, wyciąg z s.i.w.z. dla
„Opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla Projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr
207 na odcinku Toruń Wschodni - Chełmża" - z którego wynika, że Koordynator Projektu,
Zastępca Koordynatora Projektu oraz Koordynator branżowy ds. linii, węzłów i stacji
kolejowych nie będą zaangażowani przy realizacji innych projektów do momentu
zakończenia umowy; wyciąg z s.i.w.z. dla „Nadzór nad modernizacją linii kolejowej E59,
odcinek granica woj. Dolnośląskiego - Czempiń w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E
59 na odcinku Wrocław - P., Etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego -
Czempiń" - z którego wynika, że osoby wymienione w ofercie w Stałym Zespole Inżyniera
będą do pełnej dyspozycji zamawiającego oraz że Personel nie zaangażuje się w trakcie
obowiązywania Umowy w żadną działalność, która stałaby w sprzeczności z obowiązkami
ciążącymi na nich na podstawie umowy; - odpowiedź Zamawiającego na odwołanie z dnia
22 czerwca 2017 roku, w którym przedstawione jest stanowisko Zamawiającego odnośnie
personelu wskazywanego przez B. Sp. z o.o., w
tym w szczególności zestawienie
tabelaryczne sporządzone przez Zamawiającego, a wykazujące zaangażowanie tego
personelu na innych kontraktach reali
zowanych na rzecz Zamawiającego).
Odwołujący wnieśli o dopuszczenie dowodu z akt postępowania KIO 1072/17. KIO
1076/17. KIO 1078/17 i KIO 1090/17 w zakresie: protokołu, dokumentów przedłożonych
przez Zamawiającego do sprawy KIO 1090/17 oraz wyroku Krajowej Izby Odwoławczej - na
okoliczność, że osoby wskazane w ofercie Konsorcjum B. realizują już na rzecz
zamawia
jącego 7 innych projektów.
Odwołujący podkreślili, że stan faktyczny wynikający z ww. dokumentów nie był
sporny pomiędzy zamawiającym a B. Sp. z o.o. Firma B. Sp. z o.o. ograniczyła się jedynie
do próby interpretowania zapisów s.i.w.z., czy też zakresów obowiązków poszczególnych
członków personelu. Jednakże nie były kwestionowane wskazywane przez zamawiającego
fakty,
tj. fakt realizacji 7 projektów oraz fakt zatrudnienie tych samych osób na tych 7
projektach. Tym samym także w ramach niniejszego postępowania ani zamawiający, ani
Konsorcjum B.
nie mogą kwestionować faktów, którym wcześniej nie przeczyli ani też nie są
uprawnieni do uchylania się od skutków prawnych oświadczeń złożonych już uprzednio. W
szczególności zamawiający zobowiązany jest traktować równo wykonawców nie tylko w
ramach jednego postępowania, ale także w ramach wszystkich prowadzonych przez siebie
postępowań. Nie jest bowiem zrozumiałe, dlaczego w ramach postępowania na
„Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach
projektu „prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk" - część II" (w
którym zapadł wyrok KIO 1072/17, KIO 1076/17, KIO 1078/17 i KIO 1090/17) inaczej ocenił
posiadanie wymaganych zdolności i zastosował art. 22d ust. 2 ustawy P.z.p., a w ramach
niniejszego postępowania w ogóle nie dokonał oceny oferty w tym zakresie. Krajowa Izba
Odwoławcza wyraźnie wskazała, że wykluczenie było zasadne: „W ocenie Izby zamawiający
wykazał, że zatrudnienie wskazanych osób na innych kontraktach jest na tyle absorbujące,
że może mieć negatywny wpływ na realizację przedmiotowego zadania. ”
Odwołujący wskazali, że jeśli Konsorcjum B. nie było wzywane do złożenia wyjaśnień
w powyższym zakresie, to zamawiający powinien co najmniej wezwać do złożenia takich
wyjaśnień. Odwołujący nie mają całkowitej pewności, czy takie wezwanie nie miało już
miejsca, gdyż w przypadku zastrzeżenia wykazu osób jako tajemnica przedsiębiorstwa
z
amawiający mógł uznać, że zarówno wezwanie, jak i odpowiedź nie powinny być
udostępnione odwołującym. W dokumentacji udostępnionej odwołującemu takiego wezwania
nie było. Już samo to stanowi naruszenie przepisów ustawy P.z.p. Zamawiający dysponując
wiedzą, jak wskazano powyżej oraz mając na uwadze, iż Krajowa Izba Odwoławcza uznała
za prawidłowe wykluczenie w analogicznym stanie faktycznym wykonawcy B. Sp. z o.o.,
powinien co najmniej wystąpić o wyjaśnienia, a w przypadku, gdy potwierdzi się zatrudnienie
wskazanych osób na innych kontraktach, Zamawiający powinien wykluczyć Konsorcjum B.,
ewentualnie wtedy zastosować przepis art. 26 ust. 3 ustawy P.z.p. i wystąpić o odpowiednie
uzupełnienia oferty, o ile oferta nie była już uzupełniania w tym zakresie.
Odwołujący podnieśli, że posiadają interes we wniesieniu odwołania. Zaniechania
z
amawiającego objęte odwołaniem skutkują tym, że odwołujący nie uzyskali zamówienia,
pomimo iż jego oferta jest ofertą najkorzystniejszą spośród ofert niepodlegających
odrzuceniu. Analogiczna kwestia była badana przez Krajową Izbę Odwoławczą w ww.
wyroku z
dnia 17 maja 2017 roku, sygn. akt: KIO 864/17 i 872/17, w którym Izba stwierdziła:
„Natomiast zaniechanie ujawnienia całej treści złożonej przez wykonawcę, którego
ofertę wybrano jako najkorzystniejszą utrudnia odwołującemu weryfikację prawidłowości
oceny
przez zamawiającego tej oferty i formułowanie ewentualnych zarzutów dotyczących
informacji zawartych w części niejawnej. Uwzględnienie odwołania skutkowałoby
nakazaniem zamawiającemu odtajnienia zastrzeżonych informacji, co może umożliwić
odwołującemu kwestionowanie prawidłowości oceny oferty wybranej. (...) Powyższe
wyczerpuje dyspozycję art. 179 ust. 1 ustawy Pzp."
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 6 listopada 2017 roku wniósł o
odrzucenie odwołania w zakresie zarzutu naruszenia art. 8 ust. 3 ustawy P.z.p. a w
pozostałym zakresie oddalanie odwołania lub ewentualnie oddalenie odwołania w całości;
oddalenie wniosku dowodowego w postaci dowodu z akt postępowania KIO 1072/17,
KIO 1076/17, KIO 1078/17 i KIO 1090/17 w zakresie: protokołu, dokumentów przedłożonych
przez Zamawiającego do sprawy KIO 1090/17 oraz wyroku Krajowej Izby Odwoławczej na
okoliczność, że osoby wskazane w ofercie Konsorcjum B. realizują już na rzecz
z
amawiającego 7 innych projektów jako niemających znaczenia dla niniejszej sprawy z
uwagi na zmianę okoliczności faktycznych istniejących na kanwie ww. postępowania oraz
towarzyszących przedmiotowemu postępowaniu;
obciążenie kosztami postępowania odwoławczego odwołujących, w tym zasądzenie
od o
dwołujących na rzecz zamawiającego kosztów zastępstwa przed Krajową Izbą
Odwoławczą.
W zakresie zarzut
ów dotyczących niezasadnego utajnienia wykazu personelu w
ofercie B.
odwołujący wskazali, że argumentacja nie zasługuje na uwzględnienie.
Zamawiający zauważył, iż odwołujący nie przytaczają - pomimo formułowanych
twierdzeń - nazw postępowań, w których B. rzekomo posłużył się takimi samymi
wyjaśnieniami jak na potrzeby niniejszego postępowania. Odwołujący nie złożyli w tym
zakresie również żadnych dowodów dających podstawę do przyjęcia zasadności
prezentowanych t
wierdzeń. W świetle powyższego zamawiający nie ma możliwości wejścia
w polemikę z odwołującymi w zakresie powyższego zarzutu.
W następnej kolejności zamawiający wskazał, iż jest zobowiązany do badania
przesłanek objęcia informacji tajemnicą przedsiębiorstwa w ramach konkretnych informacji
zawartych w ofercie danego wykonawcy oraz w ramach konkretnego postępowania, w
związku z tym fakt posługiwania się podobnymi wyjaśnieniami przez wykonawcę w ramach
kilku postępowań jest okolicznością pozostają bez wpływu na wynik ww. badania.
Odnosząc się do uzasadnienia odwołania, zamawiający wskazał, iż złożone przez B.
wyjaśnienia w ocenie zamawiającego dają podstawy do przyjęcia, iż wykonawca ten
skutecznie zastrzegł informacje dotyczące personelu jako tajemnicę przedsiębiorstwa.
Wykonawca wykazał w sposób dostateczny na stronie 119 i 120 oferty, iż zastrzegane przez
niego informacje spełniają cechy „tajemnicy przedsiębiorstwa”, zgodnie z definicją zawartą w
art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Zamawiający wskazał, iż uzasadnienie utajnienia informacji przez B. nie sprowadza
się jedynie do gołosłownego opisania okoliczności towarzyszących nadaniu informacjom
charakteru niejawnych, ale do oferty dołączono dowody mające potwierdzać m.in. fakt, że
wykonawca podjął działania celem zachowania przez ww. informacje charakteru poufnych.
Na stronie 122 i 124 oferty znajduje się oświadczenie pracowników wykonawcy, iż jako
osoby dysponująca danymi dotyczącymi pracowników wykonawcy zobowiązują się do
zachowania poufności w ww. zakresie. W związku z tym nie są prawdziwym twierdzenia
jakoby B.
nie dochował ciążącego na nim obowiązku wykazania, że zastrzegane informacje
posiadają przymiot tajemnicy przedsiębiorstwa.
Zamawiający poddał pod wątpliwość zachowanie przez odwołującego terminu do
wniesienia odwołania w ww. zakresie. Zamawiający wskazał, iż odwołujący już w dniu 20
września 2017 r. powzięli informację o przyjęciu przez zamawiającego skuteczności
zastrzeżenia informacji zawartych w ofercie jako tajemnicę przedsiębiorstwa. W tym dniu
bowiem zamawiaj
ący udostępnili odwołującemu jawną część oferty B.. Jako potwierdzenie
powyższego zamawiający w załączeniu przedłożył korespondencję pomiędzy zamawiającym
a o
dwołującym w kwestii odtajnienia oferty BFF.
Zamawiający zwrócił uwagę na treść następujących orzeczeń KIO, które potwierdzają
okoliczność, iż termin na wniesienie odwołania w zakresie zarzutu art. 8 ust. 3 Pzp powinien
być liczony od dnia udostępnienia odwołującemu jawnej części oferty B.: KIO 1401/15; KIO
1403/15, KIO 165/13, KIO 2714/13, KIO 1817/13, KIO 1442/12.
Zamawiający stwierdził, że w świetle przytoczonego orzecznictwa KIO istnieje
możliwość sformułowania stanowiska, iż zarzut naruszenia art. 8 ust. 3 P.z.p. jest zarzutem
spóźnionym a odwołanie w powyższym zakresie odrzucone. Z ostrożności procesowej
zamawiający wskazał, iż w przypadku niepodzielenia przez Izbę stanowiska zamawiającego
w ww. zakresie,
odwołanie powinno zostać oddalone z uwagi fakt, iż B. w sposób skuteczny
dokonał zastrzeżenia informacji jako tajemnicę przedsiębiorstwa.
W zakresie zarzutów dotyczących zaniechania wykluczenia B. z postępowania
z
amawiający poinformował, iż nie podziela w całości argumentacji odwołującego wskazując,
iż etap realizacji ww. projektów (zrealizowane, końcowa faza realizacji) dają możliwość
przyjęcia, iż osoby wskazane przez B. w ofercie dają gwarancję realności zaangażowania w
przedmiotowe przedsięwzięcie bez ryzyka uszczerbku na jakości czy terminowości realizacji
świadczenia usługi.
Odpowiada
jąc na zarzuty odwołującego zamawiający wskazał, co następuje:
a)
Zaangażowanie personelu B. w przedsięwzięcie pn. Prace projektowe wraz z
pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu dla
portu Gdańsk”.
Zamawiający poinformował, iż obecnie trwają ostatnie prace nad opracowaniem
dokumentacji projektowej. Przewidywana data przekazania Projektu Budowlanego to 23
listopada 2017 r., Projektu wykonawczego to 17 stycznia 2018 r. W związku z powyższym,
z
amawiający stoi na stanowisku, iż brak jest podstaw do uznania, iż fakt zaangażowania
personelu BFF w ww. inwest
ycję nie będzie utrudniał wykonywania przedmiotowego
zamówienia. Zamawiający wskazał, iż ww. projekt zakończy się przed przystąpieniem do
właściwych prac związanych z realizacją niniejszego zamówienia.
b)
Zaangażowanie personelu B. w przedsięwzięcie pn. Opracowanie Studium
Wykonalności dla projektu rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenie
O., J. - T.- KWK
Piast - N.- O.
W dniu 10.10.2017 r. odebrano etap IV (z V) „Dokumentacja dla dalszych etapów
realizacji przedsięwzięcia”. W chwili obecnej realizowany jest etap V (ostatni) „Postanowienie
o
(braku) konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko". W dniu
3.10.2017 r. złożono w RDOŚ w K. wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach. Planowany termin zakończenia umowy to 12.02.2018 r. Analogicznie jak
powyżej, zamawiający wskazał, iż inwestycja znajduje się w ostatnim etapie realizacji.
Zakres zaangażowania personelu w tym okresie jest niewielki i ogranicza się jedynie do
ostatnich prac związanych z nadaniem studium właściwego kształtu. Zamawiający nie widzi
podstaw do uznania, iż realizacja ww. zamówienia może zakłócić w jakikolwiek sposób
wykonanie przedmiotowego zamówienia.
c) Zaangażowanie personelu B. w przedsięwzięcie pn. Nadzór nad modernizacją linii
kolejowej E59, odcinek grani
ca woj. Dolnośląskiego – C. w ramach projektu „Prace na linii
kolejowej E 59 na odcinku W. - P.
, Etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego -
Czempiń "
Zamawiający wskazał, iż ww. inwestycja dotyczy świadczenia usługi nadzoru nad
robotami budowlanymi, natomiast przedmiotowe zamówienie dotyczy opracowania
dokumentacji
projektowej. Zamawiający zauważył, iż zakres czynności podejmowanych w
ramach nadzoru inwestorskiego oraz opracowania dokumentacji projektowej różnią się
za
kresem, charakterem a przede wszystkim stopniem intensywności. Nadzór autorski
rozliczany w ramach umowy o świadczenie usług (umowa zlecenie) obejmuje jednostkowe
pobyty na placu budowy oraz udział w naradach koordynacyjnych. Opracowywanie
dokumentacji pro
jektowej rozliczane jest w ramach tzw. umowy rezultatu (umowy o dzieło),
którym jest przekazanie Zamawiającego kompleksowej oraz zgodnej z oczekiwaniami
z
amawiającego dokumentacji.
Zamawiający wskazał, iż umowa na realizację ww. zamówienia obejmowała jedynie
udzielenie wsparcia merytorycznego (etap zrealizowany) oraz zarządzanie i pełnienie
nadzoru nad wykonaniem dokumentacji projektowej, realizacją robót oraz w okresie
zgłaszania wad (aktualny etap). W ww. inwestycji bierze udział personel B. zaangażowany
jako projektanci przeglądu dokumentacji.
Zamawiający poinformował, że z uwagi na to, że nie od razu było potrzebne pełne
zaangażowanie całego składu, B. udzielono czasowej zgody na zatrudnienie Personelu
Inżyniera na innych kontraktach. Zgoda obowiązuje do 31.12.2017 r.
W świetle powyższego zamawiający wskazał, iż nie sposób uznać, aby
zaangażowanie członków personelu B. w obie inwestycje w jakikolwiek sposób kolidowało z
prawidłową ich realizacją.
d) Zaangażowanie personelu B. w przedsięwzięcie pn. Opracowanie dokumentacji
przedprojektowej dla Projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 na odcinku T.- C.
W dniu 25.04.2017 r. wybrano wariant, w dniu 09.08.2017 r. KIP został przedłożony
do RDOŠ, w dniu 20.10.2017 r. Wykonawca przedłożył do zaopiniowania Etap VII Wniosek
do Prezesa UTK Planowany termin zakończenia umowy to 20.12.2017 r. Brak podstaw do
przyjęcia, iż zakończenie umowy ulegnie przesunięciu. Zamawiający stwierdził brak kolizji
pomiędzy obiema inwestycjami.
e) Zaangażowanie personelu B. w przedsięwzięcie pn. Pełnienie nadzoru autorskiego nad
dokumentacją projektową w ramach następujących zadań: a, Kontrakt nr 1 - modernizacja
odcinka J. - T.b.
Kontrakt nr 2 - modernizacja odcinka T.
– K.
Patrz: pkt c powy
żej. Zgodnie z OPZ dla ww. postępowania wynagrodzenie
wykonawcy za realizację ww. inwestycji rozliczanie jest na podstawie pobytów rozumianych
jako fizyczne pojawienie się na placu budowy lub sporządzanie opracowania lub
dokumentacji (opracowanie tekstowe, szkice, rysunki, obliczenia, analizy, itp.) przy czym
zakładana liczba ok. 6-godzinnych pobytów na placu budowy to 1 do maksymalnie 8 dni w
skali
miesiąca (vide: pkt 4.3. OPZ). Umowa w sprawie ww. zamówienia publicznego nie
nakłada zakazu zaangażowania personelu w inne przedsięwzięcia.
W świetle powyższego, w ocenie zamawiającego, nie istnieją podstawy dające
możliwość przyjęcia, iż zaangażowanie pracowników B. w ww. zamówienie będzie kolidować
z realizacją prac podejmowanych na potrzeby przedmiotowego zamówienia.
Zamawiający wskazał, iż zakres zaangażowania personelu w ww. przedsięwzięcie
jest niewielki. Wykonawca wystawił w lipcu fakturę na kwotę 12.000 zł netto, co przy stawce
za jeden pobyt w kwocie 2.000 zł netto daje 6 pobytów w miesiącu.
Trudnym zate
m jest przyjęcie, iż realizacja ww. zamówienia może negatywnie wpływać na
wykonanie niniejszego zamówienia.
f)
Zaangażowanie personelu B. w przedsięwzięcie pn. Opracowanie SW w ramach
projektu „Prace przygotowawcze dla projektów RPO Rewitalizacja linii kolejowej nr 33 K. - P.
Ww. zamówienie zostało zrealizowane w dniu 26.05.2017 r. W związku z tym brak
możliwości stwierdzenia, że personel B. jest jeszcze zaangażowany w jego realizację.
g)
Zaangażowanie personelu B. w przedsięwzięcie pn. „Opracowanie dokumentacji
projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach projektu pn.: "Poprawa
dostępu kolejowego do portów morskich w S. i Ś.”
Zamawiający wskazał, iż ww. przedsięwzięcie obejmuje wykonanie „Opracowania
dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego" i jest na etapie
opracowywania koncepcji programowo-przestrzennej (Faza l).
Zauważenia wymaga, iż dla
realizacji ww. inwestycji nie wprowadzono zakazu podejmowania się przez członków
personelu
innego zatrudnienia czy też podejmowania się dodatkowych prac. W § 9 ust. 4
u
mowy został wprowadzony zakaz podejmowania przez wykonawcę działań
konkurencyjnych. Paragraf ten odnosi s
ię do jednak obowiązków samego wykonawcy, a nie
jego pracowników. Co więcej, zauważenia wymaga, iż w pkt 7.4 OPZ dla ww.
przedsięwzięcia wskazano, że: „Po zakończeniu Fazy I zamówienia Wykonawca będzie
uprawniony do zmniejszenia ilości członków Zespołu
Wykonawcy na czas trwania Fazy II -
pełnienie nadzoru autorskiego.”
Zama
wiający wskazał również, iż całość prac projektowych w ramach przedmiotowego
zamówienia zostanie zakończona w pierwszym półroczu 2018 r.
Zamawiający przedłożył w załączeniu dokumenty potwierdzające ww. okoliczności.
Zamawiający stwierdził, że w świetle przedstawionych powyżej okoliczności nie
sposób uznać, iż w niniejszym stanie faktycznym zachodzą przesłanki wykluczenia B. z
postępowania 24 ust. 1 pkt 12 Pzp w zw. z art. 22d ust. 2 ustawy P.z.p. Zamawiający
po
dkreślił, iż dokumentacja przetargowa przedmiotowego postępowania nie nakłada na
w
ykonawcę zakazu angażowania się personelu wykonawcy w inne zamówienia. W związku
z tym fakt, iż część personelu B. będzie brać udział w realizacji zamówień, nie będzie
uchybi
ać dyspozycji umowy zawartej z zamawiającym. Zatem zamawiający nie widzi
podstaw do uwzględnienia odwołania.
Zamawiający wskazał, iż odwołujący, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi
wynikającemu z art. 6 Kodeksu cywilnego oraz art. 22d ust. 2 ustawy P.z.p., w nie wykazali
w
uzasadnieniu odwołania, w jaki sposób zaangażowanie personelu B. w przedmiotowe
przedsięwzięcia będzie rzutować na możliwość realizacji niniejszego zamówienia w sposób
prawidłowy, w tym nie wykazali, że jednoczesne wykonywanie kilku inwestycji jednocześnie
jest niemożliwe do wykonania. Poczyniona przez odwołujących argumentacja opiera się tylko
i wyłącznie na argumentach podniesionych przez zamawiającego w odpowiedzi na
odwołanie w sprawie KIO 1090/17. Okoliczności towarzyszące ww. sprawie straciły na
aktualności na kanwie niniejszego postępowania.
Odnosząc się do sprawy KIO 1090/17, zamawiający wskazał, że odwołujący budują
uzasadnienie odwołania na podstawie argumentów zawartych w odpowiedzi zamawiającego
na odwołanie w sprawie o sygn. KIO 1090/17. Przedmiotowe odwołanie złożone przez B.
dotyczyło wykluczenia ww. wykonawcy z postępowania w związku z niewykazaniem, iż
personel wykonawcy zaangażowany w inne przedsięwzięcia będzie w stanie zrealizować
przedmiotowe zamówienia na zasadach przewidzianych w dokumentacji przetargowej.
Zamawiaj
ący wskazał, iż okoliczności towarzyszące ww. sprawie oraz związane z
prowadzeniem przedmiotowego zamówienia nie są jednakowe. Nie bez znaczenia pozostaje
również okoliczność, iż sprawa KIO 1090/17 toczyła się na przełomie czerwca 2017 r., a
więc prawie pół roku temu. Jak wynika z powyższych rozważań, część kontraktów, które były
w toku ww. okresie uległy zakończeniu lub weszły w fazę realizacyjną, gdzie zakres
zaangażowania poszczególnych członków personelu jest niewielki. Pamiętać bowiem należy,
iż przedmiotem zamówienia nie jest wykonanie robót budowlanych czy świadczenie usług o
charakterze ciągłym, ale wykonanie dokumentacji projektowej. Tego rodzaju zamówienia
charakteryzują się kondensacją prac w pierwszej fazie przy jednoczesnym ich ograniczeniu
w ko
lejnych fazach wykonania zamówienia (np. przy świadczeniu nadzoru autorskiego).
Dokonując porównania obu spraw zamawiający zauważył - co nie zostało
uwzględnione przez odwołujących w przedmiotowym odwołaniu - iż wykluczenie B. z ww.
postępowania było wynikiem złożonych wyjaśnień oraz dwukrotnego uzupełnienia wykazu
osób w sposób niewłaściwy, a nie związane z samym faktem posiadania przez
z
amawiającego informacji o zaangażowaniu personelu w inne przedsięwzięcia. W związku z
powy
ższym, zachowując jednolitość przyjmowanej przez zamawiającego procedury
wyjaśniającej, ewentualne wykluczenie B. z niniejszego postępowania powinno zostać
poprzedzone procedurą wyjaśniającą. Niemniej jednak z uwagi na informacje przedstawione
przez zamawi
ającego powyżej w odpowiedzi na odwołania w zakresie aktualnych etapów
realizacji poszczególnych inwestycji kierowanie do B. wezwania do wyjaśnień wydaje się być
bezprzedmiotowe i prowadzące jedynie do przedłużenia podstępowania.
Przystępujący wnieśli o:
1 . pozostawienie bez rozpoz
nania zarzutów odwołujących w zakresie braku odtajnienia
zastrzeżonej przez przystępujących części oferty ewentualnie oddalenie odwołania w tym
zakresie,
o oddalenie odwołania w pozostałym zakresie.
W zakresie zarzutu braku odtajnienia ofert
y przystępujących, przystępujący podnieśli,
że zarzut ten jest spóźniony.
Zamawia
jący dnia 19.09.2017 r. wysłał odwołującym wiadomość e-mail z informacją,
że przeglądanie ofert możliwe jest w siedzibie zamawiającego, w określonych godzinach. W
konsekwencji 19.09.2017 r. jest więc dniem, o którym mowa w art. 182 ust. 3 pkt 1 ustawy
P.z.p.
, tj. dniem, w którym odwołujący powzięli informację o okolicznościach do wniesienia
odwołania na zaniechanie odtajnienia części oferty przystępującego. Od dnia 19.09.2017 r.
o
dwołujący mogli bowiem zapoznać się z ofertą przystępujących i ustalić, że część tej oferty
została zastrzeżona jako zawierająca tajemnicę przedsiębiorstwa. Wskazali, że odwołujący
są profesjonalistami, a niniejsze postępowanie jest postępowaniem o znacznej wartości. Tym
samym, zachowanie o
dwołujących należy oceniać podług miary należytej staranności
wymaganej od profesjonalistów. Nie ma więc znaczenia, w jakim terminie odwołujący
zapoznali
się z ofertą przystępujących. Skoro bowiem od dnia 19.09.2017 r. mieli możliwość
zapoznania się z tą ofertą, to dokonanie tego w późniejszym terminie stanowi ryzyko
o
dwołujących.
W ocenie przystępujących, odwołanie wniesione przez odwołujących jest w zakresie
za
rzutu braku odtajnienia oferty przystępujących spóźnione. Odwołujący powinni bowiem
wnieść odwołanie od rzekomego zaniechania zamawiającego w terminie 10 dni od momentu
uzyskania informacji (względnie dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności
powinien był się o tym dowiedzieć), że oferta przystępującego została częściowo
zastrzeżona i nie zostanie mu udostępniona w pełnym zakresie. Skoro o tym dowiedzieli się
(albo powinni byli
się o tym dowiedzieć) w dniu 19.09.2017 r. (tego bowiem dnia mogli się
zapoznać z ofertą Konsorcjum B.), to ostatnim dniem wniesienia odwołania w tym zakresie
był dzień 29.09.2017 r.
Przystępujący podnieśli, iż nawet jednak, gdyby zarzut w zakresie tajemnicy
przedsiębiorstwa nie był spóźniony, to i tak podlega oddaleniu, albowiem jest bezzasadny.
Samo pismo zas
trzegające tajemnicę przedsiębiorstwa określonych informacji zawiera
wskazanie stosowanych przez p
rzystępujących środków ochrony tych informacji. Jest to
informacja ściśle chroniona. Ujawnienie do publicznej wiadomości środków ochrony
stosowanych przez prz
ystępujących odnośnie ich informacji poufnych mogłoby narazić te
informacje na ujawnienie. Podmioty zainteresowane uzyskaniem tych informacji, miałyby
bowiem do nich ułatwiony dostęp.
Przystępujący podkreślili, że nie chodzi tutaj tylko o bezpośrednich konkurentów
przystępujących w niniejszym postępowaniu. Nie są oni bowiem jedynymi podmiotami, które
mogą uzyskać dostęp do dokumentów i korespondencji składanych w niniejszym
postępowaniu przez przystępującego. Znaczna większość tych dokumentów, w razie ich
odtajnienia, mogłaby bowiem zostać udostępniona osobom postronnym w trybie dostępu do
informacji publicznej -
z uwagi na fakt, że zamawiający jest podmiotem publicznym, a
dokumenty składane są w przetargu publicznym. Tymczasem zastrzeżenie ich tajemnicy
chroni ujawnienie tych dokumentów zarówno wobec podmiotów uczestniczących w
niniejszym postępowaniu, jak i wobec innych potencjalnie zainteresowanych ich treścią.
Odnosząc się do zarzutów odwołujących, tj. rzekomych braków w zakresie
zastrzeżenia tajemnicy, przystępujący wskazali, że niektóre z nich są całkowicie chybione
(przystępujący załączyli bowiem określone dowody do zastrzeżenia tajemnicy), a inne są
nieuzasadnione merytorycznie.
Do uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy nie trzeba bowiem
dołączać wszelkich możliwych dowodów, w tym szczegółowych procedur określających
stosowane rozwiązania. Siłą rzeczy, przedłożenie takich dokumentów każdorazowo osłabia
bowiem skuteczność stosowanych środków ochrony, zwiększa się bowiem ilość źródeł, z
jakich osoby zaint
eresowane mogą te informacje pozyskać. Nie ma też konieczności
wskazywania, które elementy wykazu osób są indywidualne, dobrane w sposób specyficzny
dla przedmiotowego postępowania. Wykaz osób nie musi bowiem wykazywać cech utworu w
rozumieniu prawa autors
kiego, by móc go zastrzec. Wartość gospodarczą przedstawia
bowiem już sama informacja o tym, że określone osoby są zatrudnione u przystępujących, a
także jakie doświadczenie i kwalifikacje posiadają. Informacje takie mogą zostać
wykorzystane przez konkuren
tów przystępujących, którzy mogą być zainteresowani
zatrudnieniem pracowników przystępujących, których charakteryzuje tak wysoki stopień
profesjonalizmu i kompetencji zawodowych.
Odwołujący na potwierdzenie zasadności
swojego zarzutu wskazali
, że w tym zakresie mają tylko pewne przypuszczenia, ale nie
wie
dzą kto rzeczywiście został wskazany. W szczególności, czy te osoby, które wskazali, czy
inne, nie zna
ją też ich doświadczenia zawodowego ani kwalifikacji zawodowych. Ten fakt
także potwierdza, że informacja ta nie jest dostępna do publicznej wiadomości i posiada dla
p
rzystępujących określoną wartość gospodarczą.
W ocenie przystępujących, nie ma znaczenia ewentualne odtajnienie przez KIO
dokumentów składanych przez inne konsorcja z udziałem B. sp. z o.o. Każde postępowanie
jest bowiem inne, inaczej też formułowane są określone dokumenty, jak i warunki odnośnie
personelu.
Przystępujący powołali się na wyrok Sądu Okręgowego w W. (sygn. akt V Ca 421/
07), wyrok Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 5
września 2008 r., sygn. KIO/UZP 874/08, wyrok Krajowej Izby Odwoławczej o sygn. KIO
2040/10 i inne.
W zakresie zarzutu zaniechania wykluczenia pr
zystępujących z postępowania,
przystępujący wskazali, że ze względu na fakt, iż dane osób wskazanych przez niego zostały
zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa, nie potwierdza ani nie zaprzecza
przypuszczeniom odwołujących co do wskazanych osób. Zauważył, że odwołujący, choć
spoczywa na nich
ciężar dowodu, w żaden sposób nie udowodnili, aby zaangażowanie
wskazanych przez przystępujących osób (jakie osoby by to nie były) nie pozwalało im na
właściwą realizację przedmiotu niniejszego zamówienia. Nie jest bowiem udowodnieniem
powołanie się jedynie na wyrok KIO z dnia 26.06.2017 r. sygn. akt KIO 1090/17 i to bez
względu na to, czy osoby wskazane w tym wyroku występują również w niniejszym
postępowaniu czy nie. Oczywiste jest to, że wyrok KIO jest wiążący tylko w konkretnej
sprawie i w konkretnym postępowaniu o udzielenie zamówienia. Nie ma natomiast mocy
wiążącej w innych postępowaniach toczących się z udziałem innych uczestników. W
konsekwencji wyrok ten nie wiąże składów orzekających w innych postępowaniach, ani nie
tworzy w niniejszej sprawie powagi rzeczy osądzonej.
Przystępujący podnieśli, że określone rozstrzygnięcia częstokroć zapadają ze
względów stricte procesowych, w tym np. ustaleń faktycznych dokonanych w oparciu o
zaoferowane przez strony dowody
i odpowiednio do udźwignięcia rozkładu ciężaru dowodu,
a także do treści złożonych w danym postępowaniu wyjaśnień. W postępowaniu KIO
1090/17 ciężar dowodu spoczywał na ówcześnie odwołującym tj. konsorcjum z udziałem B.
sp. z o.o., podczas gdy w niniejszej sprawie spoczywa na o
dwołującym Konsorcjum T.. Nie
jest zatem pra
wnie dopuszczalne postępowania odwołujących, którzy próbują na zasadzie
pewnego automatyzmu przenieść rozstrzygnięcie ws. KIO 1090/17 do niniejszej sprawy.
Wydanie wyroku KIO 1090/17 nie zwalnia Konsorcjum T.
z ciężaru dowodu w niniejszej
sprawie.
Przystępujący wskazali też, że wyrok ten został wydany już klika miesięcy temu, a
w tym czasie wiele okoliczności faktycznych uległo zmianie, albo mogło ulec. Sytuacja ulega
bowiem dynamicznym zmian
om. Automatyzm przekładania sytuacji z tamtego wyroku do
niniejszego p
ostępowania byłby więc błędny.
Przystępujący zauważyli, że odwołujący, aby udowodnić podnoszone przez siebie
twierdzenia powinni:
po pierwsze, wskazać osoby, których dotyczą jego zarzuty,
po drugie, wskazać przy realizacji jakich zadań są one zaangażowane,
po trzecie, wskazać jaki jest zakres ich obowiązków na kontraktach przy realizacji których
są zaangażowane,
po czwarte, co chyba najistotniejsze, wskazać w jaki sposób zaangażowanie tych osób na
konkretnych kontraktach wpływa negatywnie na realizację niniejszego zamówienia; w tym
zakresie w szczególności analizie należy poddać nie tylko samo zaangażowanie i zakres
obowiązków, ale i ich rozkład w czasie oraz wzajemną konkurencję obowiązków na różnych
kontraktach.
Odwołujący z tych wszystkich elementów odniósł się jedynie do dwóch pierwszych
(zresztą przystępujący znów ani nie potwierdzają, ani nie zaprzeczają w tym zakresie
t
rafności), ale całkowicie pominęli dwa kolejne, kluczowe elementy. Tymczasem choćby
upływ czasu od daty wydania wyroku KIO, na jaki się powołuje, wymagałby z jego strony
analizy, jak się on ma do niniejszego postępowania i to zarówno w odniesieniu do czasowej
konkurencji wszystkich kontraktów jak i ewentualnych zmian personalnych w tym zakresie.
P
owyższe uniemożliwia uwzględnienie odwołania.
Przystępujący stwierdzili, że zarzuty odwołujących w zakresie konieczności
wykluczenia p
rzystępujących są w całości bezzasadne. Kadra przystępujących jest
zaangażowana w realizację różnych kontraktów, jednakże w takim stopniu, który nie koliduje
z realizacją niniejszego kontraktu i nie odbiega to od standardów rynkowych.
Przystępujący wskazali, że szersze omówienie odpowiedzi na zarzuty odwołujących
zawarli
w utajnionej części niniejszego pisma (załączniku do pisma), do której załączono
szereg dowodów jednoznacznie potwierdzających oczywistą bezzasadność odwołania.
Jeżeli chodzi o szczegółowe uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa,
to przystępujący powołali się na zastrzeżenie dokonane w ofercie, a odnoszące się do
wykazu osób.
Izba ustaliła, co następuje:
Przystępujący zastrzegli jako tajemnicę przedsiębiorstwa:
a)
W
yjaśnienie zasadności zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
b)
Wykaz osób na potrzeby weryfikacji kryterium oceny ofert „Dodatkowe wsparcie
kluczowego personelu zespołu projektowego",
c)
Wykaz osób wg załącznika 4 do s.i.w.z., dołączony do pisma Konsorcjum B. z dnia 25
września 2017 roku,
d)
Uzupełniony załącznik nr 4 do s.i.w.z. - wykaz osób skierowanych do realizacji
zamówienia aktualny na dzień składania ofert, dołączony do pisma z dnia 9 października
2017 roku.
W dniu 20 września 2017 r. odwołujący powzięli informację o przyjęciu przez
z
amawiającego skuteczności zastrzeżenia informacji zawartych w ofercie przystępujących
jako tajemnicę przedsiębiorstwa. W tym dniu bowiem zamawiający udostępnili odwołującym
jawną część oferty B..
Przystępujący aktualnie biorą udział w realizacji następujących zadań na rzecz
zamawiającego:
Prace projektowe wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektu „Poprawa
infrastruktury kolejowego dostępu dla portu Gdańsk”.
2) Opracowanie Studium
Wykonalności dla projektu rewitalizacja linii kolejowych nr
9/179/885/138 połączenie O., J. - T.– KWK Piast - N.- O.
Nadzór nad modernizacją linii kolejowej E59, odcinek granica woj. Dolnośląskiego
Czempiń w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - P., Etap
IV, odcinek granica
województwa dolnośląskiego – C. "
Opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla Projektu „Rewitalizacja linii
kolejowej nr 207 na odcinku T.
– C.”
) Pełnienie nadzoru autorskiego nad dokumentacją projektową w ramach
następujących zadań: a. Kontrakt nr 1 - modernizacja odcinka J. - Trzebinia, b. Kontrakt nr 2
- modernizacja odcinka T.
– K.
Opracowanie SW w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla projektów RPO
Rewitalizacja linii kolejowej nr 33 K.
– P.
7) Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z
pełnieniem nadzoru autorskiego w
ramach projektu pn.: "Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w S. i Ś.
Izba zważyła, co następuje:
Izba pozostawiła bez rozpoznania zarzut dotyczące nieuprawnionego zastrzeżenia
jako tajemnica przedsiębiorstwa dokumentów wskazanych w treści odwołania. W pozostałym
zakresie Izba uznała zarzuty za bezzasadne.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że odwołujący są uprawnieni do korzystania
ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy P.z.p.
W ocenie Izby zarzut dotyczący nieuprawnionego zastrzeżenia jako tajemnica
przedsiębiorstwa dokumentów wskazanych w treści odwołania został podniesiony z
naruszeniem terminu wskazanego w art. 182 ust. 3 pkt 1 ustawy P.z.p., zgodnie z którym
o
dwołanie wobec czynności innych niż określone w ust. 1 i 2 wnosi się w przypadku
zamówień, których wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 -
w terminie 10 dni od dnia, w którym powzięto lub przy
zachowaniu nale
żytej staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach
stanowiących podstawę jego wniesienia.
Co do wskazanych przez odwołujących dokumentów znajdujących się w ofercie
przystępujących, t.j. wyjaśnienie zasadności zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa oraz
wykazu
osób na potrzeby weryfikacji kryterium oceny ofert „Dodatkowe wsparcie kluczowego
personelu zespołu projektowego”, odwołujący powzięli wiadomość o okolicznościach
stanowiących podstawę jego wniesienia najpóźniej w dniu 20 września br., kiedy to
zamawiający udostępnił im ofertę przystępujących. W tym zakresie Izba przeprowadziła
dowód z dołączonej do odpowiedzi na odwołanie korespondencji mailowej przeprowadzonej
pomiędzy odwołującymi a zamawiającym. Ponadto zamawiający w treści odpowiedzi na
odwołanie oraz na posiedzeniu Izby w dniu 6 listopada 2017 roku podnosił tę okoliczność.
Odwołujący nie zaprzeczyli, iż w dniu 20 września 2017 roku oferta przystępujących została
im udostępniona. Tym samym, z uwagi na treść art. 182 ust. 3 pkt 1 ustawy P.z.p., termin na
wniesienie odwołania na zaniechanie ujawnienia zastrzeżonej części oferty przystępujących
kończył się w dniu 30 września br.
Co do dokumentów składanych przez przystępujących w wyniku wezwania ich przez
zamawiającego, tj. wykazu osób wg załącznika 4 do s.i.w.z. oraz uzupełnionego załącznika
nr 4
– wykazu osób skierowanych do realizacji zamówienia aktualny na dzień składania ofert
oraz
dołączony do pisma Konsorcjum B. z dnia 25 września 2017 roku, dokumenty te
zostały przez przystępujących złożone – odpowiednio – w dniach 25 września i 9
października 2017 roku. Jednocześnie ich treść została przez przystępujących zastrzeżona
jako ta
jemnica przedsiębiorstwa (okoliczność bezsporna).
Wskazać należy, że art. 8 ust. 3 zdanie pierwsze ustawy P.z.p. stanowi, iż nie ujawnia
się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania
ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być
one udostępniane oraz wykazał, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa. Nowelizacja ustawy P.z.p. z dnia 29 sierpnia 2014 roku (Dz. U. poz. 1232)
wprowadziła zasadniczą zmianę do treści art. 8 ust. 3 ustawy P.z.p., nakładając na
wykonawców zastrzegających informacje jako tajemnica przedsiębiorstwa, obowiązek
wykazania zasadności zastrzeżenia jednocześnie ze złożeniem zastrzeżonego dokumentu.
Zmieniło to sytuację prawną o tyle, iż wcześniej zamawiający dopiero po otrzymaniu
zastrzeżonego dokumentu wszczynał postępowanie wyjaśniające w zakresie zasadności
dokonanego zastrzeżenia. Wykazanie zasadności zastrzeżenia jednocześnie ze złożeniem
dokumentu powoduje, iż wykonawcy od dnia złożenia zastrzeżonych dokumentów mają
możliwość powziąć wiadomość o dokonanym zastrzeżeniu, co implikuje rozpoczęcie biegu
terminu na wniesienie odwołania w tym zakresie. Tym samym terminy to zakończyły się –
odpowiednio
– w dniach 5 i 19 października br. Wniesienie odwołania w dniu 23 października
2017 roku wskazuje na uchybienie wskazanego w ustawie terminu.
Izba uznała za niezasadny zarzut naruszenia przepisu art. 24 ust. 1 pkt 12 w związku
z art. 22d ust. 2
oraz w związku z art. 7 ust. 1 ustawy P.z.p., poprzez zaniechanie
wyklu
czenia przystępujących z postępowania, pomimo iż Konsorcjum B. nie wykazało
spełnienia warunków udziału w postępowaniu, gdyż Konsorcjum B. nie posiada wymaganych
zdolności, ponieważ zaangażowanie zasobów zawodowych wykonawcy w inne
przedsięwzięcia gospodarcze będzie miało negatywny wpływ na realizację zamówienia.
Izba odmówiła przeprowadzenia dowodu z dopuszczenie dowodu z akt postępowania
KIO 1072/17, KIO 1076/17, KIO 1078/17 i KIO 1090/17 w zakresie: protokołu, dokumentów
przedłożonych przez zamawiającego do sprawy KIO 1090/17 oraz wyroku Krajowej Izby
Odwoławczej na okoliczność, że osoby wskazane w ofercie Konsorcjum B. realizują już na
rzecz zamawiającego 7 innych projektów, o którego przeprowadzenie wnosili odwołujący. W
zakresie przeprowadzenia dowodu z wyroku Krajowej Izby Odwoławczej w części
ograniczonej do postępowania o sygn. akt KIO 1090/17, Izba wskazuje, iż moc wiążąca
prawomocnego wyroku Krajowej Izby Odwoławczej nie rozciąga się na dokonane przez Izbę
ustalenia faktyczne. Wywody Izby
zawarte w uzasadnieniu orzeczenia nie są bowiem ani
oświadczeniami, ani zaświadczeniami urzędowymi Izby, lecz jej wnioskowaniem o
prawdziwości faktów na tle całokształtu okoliczności sprawy.
Odnosząc się do wniosku dowodowego z protokołu oraz dokumentów składanych
przez zamawiającego do sprawy KIO 1090/17, Izba wskazuje, iż ilość i rodzaj zadań
realizowanych pr
zez przystępujących na rzecz zamawiającego nie są pomiędzy stronami i
uczestnikiem
postępowania sporne. Jeśli zaś chodzi o zaangażowanie przystępujących w
realizację zadań, dowody składane podczas rozprawy w czerwcu 2017 roku, z uwagi na
upływ czasu, są nieaktualne i ich wartość dowodowa nie ma znaczenia w przedmiotowej
sprawie.
Izba stwierdza, iż odwołujący, poza wskazanymi wyżej wnioskami dowodowymi, nie
wykazali inicjatywy dowodowej. W szczególności nie wykazali, na jakim etapie realizacji
znajdują się obecnie wykonywane przez przystępujących zadania oraz jaki jest stopień
zaangażowania w ich realizację osób stanowiących kluczowy personel przystępujących.
Podkreślenia wymaga, że to na odwołujących, zgodnie z art. 190 ust. 1 zdanie pierwsze
ustawy P.z.p.,
spoczywał ciężar wskazywania dowodów dla stwierdzenia faktów, z których
wywodzili skutki prawne. Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wskazał natomiast, na
jakim etapie znajdują się poszczególne zadania i stwierdził, że nie ma zagrożenia dla
realizacji pr
zedmiotowego zadania z powodu zaangażowania personelu przystępujących w
realizację zadań już wykonywanych. Odwołujący, poza gołosłownym zanegowaniem
podanych przez zamawiającego terminów, nie przedłożyli żadnych dowodów na poparcie
prezentowanych tez.
Tym
samym Izba uznała za bezpodstawny zarzut naruszenia przepisu art. 89 ust. 1
pkt 5 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
przystępujących.
Izba uznała za bezpodstawne podniesione z ostrożności procesowej zarzuty
naruszenia art. 26 ust. 4 ustawy P.z.p. poprzez zaniechan
ie wystąpienia do przystępujących
o złożenie wyjaśnień w zakresie posiadania wymaganych zdolności, pomimo iż wskazane
zasoby zawodowe są zaangażowane w inne przedsięwzięcia gospodarcze oraz naruszenie
art. 26 ust. 3 ustawy P.z.p. poprzez z
aniechanie wystąpienia do przystępujących o
uzupełnienie lub poprawienie dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganych
zdolności, o ile w tym zakresie nie było już uprzednio wystosowane wezwanie o
uzupełnienie.
Zgodnie z art. 22d ust. 2 ustawy P.z.p., z
amawiający może, na każdym etapie
postępowania, uznać, że wykonawca nie posiada wymaganych zdolności, jeżeli
zaangażowanie zasobów technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia
gospodarcze wykonawcy może mieć negatywny wpływ na realizację zamówienia. Wskazany
przepis nie nakazuje zamawiającemu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego we
wskazanym zakresie, tym bardziej, że w tym konkretnym przypadku zamawiający ma
najlepszą wiedzę na temat zaangażowania personelu przystępujących, gdyż wszystkie
wskazane przez odwołujących zadania realizowane są na rzecz tego samego
zamawiającego. Tym samym nie można zamawiającemu stawiać skutecznego zarzutu
zaniechania przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy P.z.p., czyli stosownie do wyniku postępowania.
……………………………………