KIO 2246/17 WYROK dnia 8 listopada 2017 r.

Stan prawny na dzień: 19.12.2017

Sygn. akt: KIO 2246/17 

WYROK 

z dnia 8 listopada 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff  

Protokolant:             Mateusz Zientak 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  8  listopada  2017  r.  w  Warszawie  odwo

łania 

wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 października 2017 r. przez 

wykonawc

ę  R.  D.  P.  Sp.  z  o.o.,  ul.  (…)  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Szpital 

Specjalistyczny im. J. K. Ł. w C., ul. (…)   

przy  udziale  wykonawcy  A.  L.  P.  Sp.  z  o.o.,  ul. 

(…)  zgłaszającego  swoje przystąpienie do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  w  całości  i  nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie 

czynności  z  dnia  16.10.2017  r.  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  oraz  odrzucenia 

oferty  Odwołującego:  R.  D.  P.  Sp.  z  o.o.,  ul.  (…),  jak  i  nakazuje  Zamawiającemu 

powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert,  w  ramach  których  nakazuje 

poprawienie  w  ofercie  O

dwołującego,  na  podstawie  art.  87  ust.  2  pkt  3  Prawa 

zamówień  publicznych  zwanego  dalej:  „Pzp”,  innej  omyłki,  polegającej  na 

niezgodności treści oferty                z treścią SIWZ, niepowodującej istotnej zmiany 

w  treści  oferty,  tj.  ilości  opakowań  materiału  kontrolnego  wycenionych  w 

pozycjach: 11 (z 8 na 19), 12 (z 12 na 19), 14 (z 14 na 28), 15 (z 12 na 24) i 18 (z 24 

na  28)  formularza  asortymentowo- 

cenowego  z  uwzględnieniem  konsekwencji 

rachunkowych dodatkowych opakowań. 

2.  k

osztami postępowania obciąża Szpital Specjalistyczny im. J. K. Ł.                        w 

C., ul. 

(…)  i:  


zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę R. D. 

P. Sp. z o.o., ul. 

(…) tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza od Szpitala Specjalistycznego im. J. K. Ł.  w C.,                     ul. (…) na 

rzecz  R.  D.  P.  Sp.  z  o.o.,    ul. 

(…)  kwotę

00  zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście 

t

ysięcy  sześćset  złotych  zero  grosze)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego  poniesione  z  tytułu  zwrotu  kosztów  wpisu  oraz  wynagrodzenia 

pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  24  sierpnia  2017  r.  poz.  1579)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Słupsku.  

Przewodniczący: 

………………………………

Sygn. akt: KIO 2246/17 

U z a s a d n i e n i e 


Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  pn.: 

„DOSTAWA  ODCZYNNIKÓW  I  INNYCH  MATERIAŁÓW  WRAZ  

Z DZIERŻAWĄ ANALIZATORÓW DO WYKONYWANIA BADAŃ BIOCHEMICZNYCH ORAZ 

IMMUNOCHEMICZNYCH”  (numer  referencyjny  DZAP-380-23/17),  zostało  wszczęte 

ogłoszeniem  w  Dzienniku  Urzędowym  Oficjalnych  Publikacji  Wspólnot  Europejskich  za 

numerem  2017/S  134-275551  z  15.07.2017  r.,  przez 

Szpital Specjalistyczny im. J. K. Ł.  w 

C., ul. 

(…) zwane dalej: „Zamawiającym” 

W  dniu  16.10.2017  r. 

(faxem)  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej  A.  L.  P.  Sp.  z  o.o.,  ul. 

(…)  zwanego  dalej:  „A.  L.  P.  Sp.  z  o.o.”  albo 

„Przystępującym”  oraz  o  odrzuceniu  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579) zwanej dalej: 

„Pzp” oferty R.  D. P. 

Sp. z o.o., ul. 

(…) zwanej dalej: „R. D. P. Sp. z o.o.” albo „Odwołującym”

W  dniu  26.10.2017  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  R.  D.  P.    Sp.  z  o.o. 

wniosło odwołanie na w/w czynność z 16.10.2017 r. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał 

w  dniu  20.10.2017  r.  (e-mailem). 

Odwołujący  podnosił  niezgodność  czynności  (zaniechań) 

Zamawiającego polegających na: 

odrzuceniu oferty Odwołującego; 

zaniechaniu  poprawienia  w  ofercie  Odwołującego  omyłki  polegającej  na  niezgodności 

oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia,  niepowodującej  istotnych  zmian                    

w  treści  oferty. Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu,  że powyższe czynności  i  zaniechania 

zostały dokonane z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp w zw.                 

z art. 7 ust. 1 Pzp. 

Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu: 

1. unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego; 

2.  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  z  uwzględnieniem  oferty  Odwołującego,                  

z uwzględnieniem konieczności poprawienia w treści oferty Odwołującego omyłki polegającej 

na  niezgodności  oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia,  niepowodującej 

istotnych zmian w treści oferty. 

Przedmiotem  niniejszego  zamówienia  jest  sukcesywna  dostawa  odczynników, 

materiałów  zużywalnych,  kalibratorów  i  kontroli  wraz  z  dzierżawą  analizatorów  do 

wykonywania  badań  biochemicznych  oraz  immunochemicznych  w  okresie  48  m-cy  od 

udzielenia  zamówienia.  W  postępowaniu  zostały  złożone  dwie  oferty,  przy  czym  oferta 

Odwołującego  przedstawia  najkorzystniejszy  bilans  ceny  i  innych  kryteriów.  Została  jednak 

odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 PZP z powodu zaoferowania niewystarczającej, 


zdaniem Zamawiającego, ilości materiału kontrolnego w zakresie pięciu pozycji. 

1.  Pozycja 11 Anti-HCV PC Elecsys 

Odwołujący składając wyjaśnienia w toku oceny ofert wskazał na sposób wyliczenia 

zaoferowanej  ilości  opakowań  kontroli.  Uwzględniając  możliwość  rozporcjowania  fiolki  do 

mniejszych naczynek typu sample cup lub CalSet Vials, 

które również zostały uwzględnione i 

wycenione  w  formularzu  asortymentowo-

cenowym  oraz  biorąc  pod  uwagę  ilość  zużywanej 

kontroli  na  jedno  oznaczenie,  wykazał,  że  do  wykonania  przewidzianej  ilości  oznaczeń 

wystarczy 8 opakowań kontroli Anti-HCV PC Elecsys. 

Zamawiający  zanegował  metodę  przyjętą  przez  Odwołującego  do  obliczenia  ilości 

potrzebnego  asortymentu  przyjmując,  że  z  jednej  fiolki  można  wykonać  tylko  7  oznaczeń 

kontrolnych. Powołał przy tym odpowiedź na pytanie nr 10, że należy uwzględniać stabilność 

o

dczynników po otwarciu oraz brać pod uwagę przechowywanie odczynników w warunkach 

opisanych  w  metodykach.  W  rezultacie  ustalił  „jednoznacznie",  iż  Odwołujący  powinien 

zaoferować 19 opakowań spornej kontroli. 

Różnica  między  Zamawiającym  i  Odwołującym  dotyczy  11  opakowań  i  wynika                        

z  odmiennej  wykładni  zapisów  ulotki  odczynnikowej  oraz  odpowiedzi  z  04.08.2017  r. 

Zamawiający  w  jej  treści  nie dostrzega możliwości  porcjowania kontroli, a Odwołujący  taką 

praktykę  uznaje  za  dopuszczalną,  gdyż  nie  jest  zakazana  w  instrukcji  używania  testu                         

i  kontroli,  a  zarazem  wykorzystywana  w  laboratoriach  w  celu  optymalizacji  zużycia 

odczynników. 

Jednakże w sytuacji gdyby należało interpretować postanowienia SIWZ (a zwłaszcza 

cytowaną  przez  zamawiającego  odp.  nr  10)  w  ten  sposób,  że  uniemożliwiała  porcjowania 

kontroli  to  nadal  oferta  Odwołującego  nie  powinna  być  odrzucona,  lecz  Zamawiający 

powinien  ją  poprawić  w  trybie  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp.  Nie  sposób  wszak  przyjąć,  że 

omyłkowe  (wynikające  z  niewłaściwego,  aczkolwiek  nie  zamierzonego  zaniżenia  ilości 

materiału kontrolnego  spowodowanego  niezrozumieniem  SIWZ)  niedoliczenie  odpowiedniej 

liczby opakowań kontroli (dla kilku pozycji) nie stanowi istotnej niezgodności oferty z SIWZ. 

Najlepsz

ym  dowodem,  że  zachowanie  Odwołującego  nie  mogło  być  celowe  jest  fakt,  że 

Zamawiający  posiadając  ulotki  odczynnikowe  z  łatwością  mógł  zweryfikować  prawidłowość 

wyliczeń wykonawcy. Odwołujący nie mógł więc „ukryć" przed Zamawiającym ewentualnego 

niedoboru. 

Nie  miał  więc  takich  intencji  oferując  8  opakowań  Antl-HCV  PC  Elecsys,  lecz 

działał  w przekonaniu, że jest to ilość wystarczająca. Skoro Zamawiający z łatwością był  w 

stanie  ustalić  jaka  powinna  być  prawidłowa  (zgodna  SIWZ)  ilość  ww.  kontroli,  to  powinien 

przyjąć,  że  brakująca  ilość  jest  wynikiem  omyłki,  której  poprawienie  nie  może  doprowadzić 

do  istotnej  zmiany  treści  oferty  Odwołującego.  Jedno  opakowanie  kontroli  Anti-HCV  PC 

Elecsys  to  koszt  jednostkowy  324  zł,  zatem  doliczenie  brakujących  11  opakowań  oznacza 


wzrost ceny oferty o 3 564 zł. 

2.  Pozycja 12 HBsAg G2 PC 

Analogiczne  podejście  co  w  przypadku  Anti-HCV  PC  Elecsys  Zamawiający 

zastosował  w  stosunku  do  kontroli  HBsAg  G2  PC.  Odwołujący  w  piśmie  z  06.10.2017  r. 

przedstawił  uzasadnienie  dla  zaoferowanych  12  opakowań  kontroli  HBsAg  G2  PC,                              

a Zamawiający nie zgadzając się z możliwością porcjowania materiału kontrolnego uznał, że 

konieczne było zaoferowanie 19 opakowań kontroli. 

Odwołujący  w tym zakresie prezentuje swoje stanowisko podobnie jak w pierwszym 

stwierdzonym  przypadku  niedoszacowania.  Ze  względu  jednak  na  fakt,  iż  podejście 

Zamawiającego, z jego perspektywy oceny ulotki i odpowiedzi nr 10 może być uzasadnione, 

to należało w ofercie Odwołującego poprawić omyłkę poprzez zastąpienie liczby opakowań 

kontroli  z  12  na  19,  a  ceny  za  tę  pozycję  z  kwoty  3  888  zł,  na  6  156  zł  (tj.  19  x  cena 

jednostkowa za opakowanie - 

324 zł). 

3.  Pozycja 14 Pred Control Cardiac G2 Elecsys V4 

W  odniesieniu  do  Preci  Control  Cardiac  G2  Elecsys  V4  Zamawiający  twierdzi,  że 

powinno  być  zaoferowanych  28  opakowań  tej  kontroli.  Kwestionuje  zarazem  wyjaśnienia 

Odwołującego  zarzucając,  że  nie  uwzględniają  one  objętości  martwej  towarzyszącej  pracy 

aparatów. Przy czym tę objętość martwą Zamawiający określił arbitralnie na 50 mikrolitrów. 

Jak  już  wcześniej  podnosił,  nawet  gdyby  przyznać  rację  Zamawiającemu,  to  oferta 

Odwołującego  podlega  poprawieniu  jako  zawierająca  nieistotną  omyłkę.  Zmiana  liczby 

opakowań z 14 na 28 powoduje przeliczenie pozycji 14 do kwoty 8 618,40 zł. 

4.  Pozycja 15 PreciControl TM Elecsys 

W  odniesieniu  do  tej  kontroli  Zamawiający  stwierdził,  że  brakuje  w  ofercie  12 

opakowań.  W  tym  przypadku  sposób  wyliczenia  prawidłowej  ilości  oparł  na  kryterium 

stabilności odczynnika wynoszącej 1 miesiąc (po rekonstytucji, poporcjowaniu i zamrożeniu). 

Zarazem  zakwestionował  metodę  przyjętą  przez  Odwołującego  i  przedstawiona                              

w wyjaśnieniach z 06.10.2017 r. 


Po  raz  kolejny  również  zarzucił  zaniechanie  rozpatrzenia  przez  zamawiającego 

konieczności  zastawania  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp  poprzez  poprawienie  omyłki  w  ofercie 

Odwołującego.  Jeśli  bowiem  byłoby  tak  jak  twierdzi  Zamawiający,  to  niezgodność  ilości 

należy  traktować  w  kategoriach  omyłki  o  której  mowa  w  ww.  przepisie,  która  powinna  być 

poprawi

ona  przez  Zamawiającego.  Mając  dane  na  temat  ceny  jednostkowej  opakowania 

oraz  wiedzę  i  przekonanie  ile  opakowań  powinno  być  zaoferowanych  Zamawiający  mógł                   

i  powinien  poprawić  poz.  15  poprzez  zmianę  12  zaoferowanych  opakowań  na  24                              

i poprawienie wartości pozycji z kwoty 6 156 zł na kwotę 12 312 zł. 

5.  Pozycja 18Troponin (QCS) PC Elecsys 

Kontrola  troponiny  została  przez  Zamawiającego  obliczona  biorąc  pod  uwagę  ilość 

porcji kontroli jaką można przygotować z jednego zestaw kontrolnego, czyli 26 porcji. To ma 

wystarczyć na 26 dni (ze względu na założenie wykonywania kontroli każdego dnia). Mając 

na  uwadze  2  zestawy  kontrolne  w  jednym  opakowaniu  zamawiający  przyjął  wykonanie  52 

kontroli przez okres 52 dni z każdego opakowania. 4 lata (1460 dni) podzielone przez 52 dni 

(czas  zabezpieczony  przez  jedno  opakowanie)  daty  mu  28  opakowań  zamiast 

zaoferowanych 24. 

Natomiast Odwołujący w piśmie z 06.10.2017 r. wyjaśnił, że swoje obliczenia oparł na 

realnym zużyciu odczynnika przez analizator podczas wykonywania kontroli. Zakładając, że 

zużywa się 50 pl kontroli, przy 2920 kontrolach przez cały czas trwania kontraktu wystarczy 

nawet 13 pełnych opakowań. Zamawiającego to tłumaczenie nie przekonało, przy czym nie 

wiadomo  dokładnie  dlaczego.  Zamawiający  sugeruje  jakoby  nie  uwzględniały  sposobu 

postępowania  z  materiałem  kontrolnym,  lecz  żadnych  konkretnych  zapisów  ulotki  nie 

powołuje. 

Niemniej  nawet  w  takiej  sytuacji  Zamawiający  powinien  zrealizować  obowiązek 

wynikający z art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp poprzez poprawienie omyłki co do 4 opakowań Troponin 

(QCS) PC Elecsys (wówczas wartość tej pozycji wzrosła by o 691,20 zł. 

Podsumowując, odrzucenie oferty Odwołującego nastąpiło z naruszeniem art. 89 ust. 

1  pkt  2  Pzp  w  zw.  z  art.  87  ust.  2  pkt  3 

Pzp.  W  stosunku  do  każdej  zaniżonej  ilościowo 

pozycji  w  ofercie Odwołującego  należało zastosować obligatoryjny mechanizm  korekty.  Nie 

sposób  bowiem  inaczej  traktować  zaistniałych  rozbieżności,  jak  wyniku  omyłki  ze  strony 

Odwołującego.  Zarazem  poprzez  poprawienie ilości  opakowań  w  stosunku do kilku kontroli 

nie doszło by do istotnej ingerencji w treści oferty. Aktualnie opiewa ona na 2 889 102, 52 zł 

(jest  o  ok.  200  tys.  zł  tańsza  od  oferty  drugiego  wykonawcy).  Konsekwencją  poprawienia 

omyłek będzie wzrost ceny o 16 988, 40 zł, czyli niespełna o 0,6%. 

Podkreślił,  że  poprawianie  omyłkowo  zaniżonych  ilości  opakowań  odczynników                      

w  postępowaniach  na  dostawę  tego  rodzaju  asortymentu  jest  powszechnie  stosowane                      


w  praktyce  zam

awiających  oraz  zaaprobowane  w  orzecznictwie  KIO  (wyrok  KIO                                

z 02.10.2013 sygn. akt: KIO 2203/13, 2206/13 - sentencja: 

uwzględnia odwołanie w sprawie 

o sygn. akt KIO 2203/13 i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty 

najkorzystniejszej,  unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego  oraz 

powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert,  w  tym:  poprawianie  oferty  odwołującego  na 

podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, innej omyłki, polegającej 

na niezgodności treści oferty z treścią SIWZ, niepowodującej istotnej zmiany w treści oferty, 

z  uwzględnieniem  okoliczności  wskazanych  w  uzasadnieniu;  wyrok  KIO  z  27.09.2016  r., 

sygn.  akt:  KIO  1704/16  -  sentencja: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu 

unieważnienie wyboru oferty najkorzystniejszej, poprawienie na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 

Ustawy  oferty  Konsorcjum:  D.  P.  Sp.  z  o.o.,  B.-R.  P.  Sp,  z  o.o.  - 

ilości  opakowań 

wycenionych  w  poz.:  8,  26,  43  i  51  formularza  cenowego  z  uwzgl

ędnieniem  konsekwencji 

rachunkowych dodatkowych opakowań.) 

Zamawiający  w  dniu  26.10.2017  r.  (faxem)  wraz  kopią  odwołania,  w  trybie  art.  185 

ust.1  Pzp, 

wezwał  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału                              

w postępowaniu odwoławczym.  

W dniu 27.10.2017 r. 

(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) A. L. P. Sp. z o.o. zgłosiła 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  wnosząc    o 

oddalenie odwołania  w  całości.  Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz 

Odwołującemu.  

W  dniu  07.11.2017  r.  (e-mailem),  a  08.11.2017  r. 

(oryginał  na  posiedzeniu) 

Zamawiający  wobec  wniesienia  odwołanie  do  Prezesa  KIO  wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art. 

186 ust. 1 Pzp, 

odpowiedź na odwołanie, w której oddala w całości odwołanie. Kopia została 

przekazana  Odwołującemu  ani  Przystępującemu  dopiero  na  posiedzeniu.  Zamawiający 

wnosił  o  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentacji  postępowania                              

o udzielenie zamówienia, w tym z dokumentów: 

  pi

sm Zamawiającego skierowanych do Odwołującego z 12.09.2017 r. oraz z 03.10.2017 r. 

ulotek  odczynnikowych  doręczonych  przez  Odwołującego  na  wezwanie  Zamawiającego 

oraz 

składanych przez Odwołującego wyjaśnień  

instrukcji obsługi w części dotyczącej analizatora wraz ze specyfikacją techniczną Cobas 

na  okoliczności  wskazane  w  odpowiedzi  na  odwołanie,  jako  uzasadniające 

odrzucenie  oferty,  w  tym  na  okoliczność  wezwania  Odwołującego  do  złożenia  ulotek 

odczynnikowych  dotyczących  treści  oferty  oraz  do  złożenia  wyjaśnień.  Ponadto,  wnosił                          

o zobowiązanie Odwołującego do przedłożenia KIO dokumentacji w postaci instrukcji obsługi 

analizatora Cobas 6000 wraz ze specyfikacją techniczną. 


Zamawiający  zaprzecza  twierdzeniu  (zarzutowi)  Odwołującego,  że  w  postępowaniu                       

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  zaoferował  materiał  kontrolny  w  ilości  zgodnej  ze 

SIWZ

. Zamawiający wskazuje na niekonsekwencję Odwołującego co do tego, że jego oferta 

odpowiada specyfikacji istotnych warun

ków zamówienia. Z jednej strony Odwołujący próbuje 

wykazać, że zaoferowana przez niego ilość materiału kontrolnego w zakresie pięciu pozycji 

jest  wystarczająca,  a  zatem  jego  oferta  odpowiada  SIWZ,  a  jednocześnie  podnosi  zarzut 

zaniechania poprawienia przez 

Zamawiającego omyłki polegającej na niezgodności oferty ze 

specyfikacją  i  warunkami  zamówienia  (str.  1  odwołania,  pkt  2  zarzutu).  Zamawiający  nie 

uznaje  zarzutu  Odwołującego,  że  zobowiązany  był  poprawić  jego  ofertę  w  sytuacji,  gdy 

zgod

nie  z  treścią  art.  26  ust.  3  Pzp  wezwał  Odwołującego  do  złożenia  dokumentu 

niezbędnego  do  przeprowadzenia  postępowania,  to  jest  ulotek  odczynnikowych  zgodnie                   

z  Rozdz. 

III  pkt  1.1.3  SIWZ,  dotyczących  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  wszystkich 

pozycji.  Zama

wiający  wskazał  jednocześnie,  że  brak  tych  dokumentów  uniemożliwia  jemu 

ocenę  prawidłowego  przeliczenia  zaoferowanej  ilości  odczynników.  (pismo  Zamawiającego 

do Odwołującego z 12.09.2017 r.). 

Zamawiający dokonując oceny spełnienia przez Odwołującego warunków co do ilości 

zaoferowanego materiału kontrolnego  w  zakresie pięciu pozycji,  ustalał  ich spełnienie bądź 

nie  spełnienie  na  podstawie  treści  ulotek  odczynnikowych  złożonych  przez  Odwołującego 

oraz  przy  uwzględnieniu  parametrów  technicznych  oferowanego  sprzętu.  Następnie 

Z

amawiający po otrzymaniu dokumentów, zgodnie z treścią art. 87 ust. 1 Pzp zwrócił się do 

Odwołującego  o  wyjaśnienie  treści  oferty  w  zakresie  jej  zgodności  z  SIWZ,  dotyczącym 

sposobu  obliczenia  zaoferowanej  ilości  materiałów  kontrolnych  z  uwzględnieniem  ich 

stabilności 

po 

otwarciu 

oraz 

zabezpieczenia 

wykonania 

kontroli 

jakości 

wewnątrzlaboratoryjnej  w  sposób  opisany  w  SIWZ  (w  zakresie  poz.:  11.  Anti-HCV,  12. 

HBsAg, 14. PreciControl Cardiac Q, 15. PreciControl TM, 18. Troponin (QCS)). 

Odwołujący 

złożył  wyjaśnienia,  potwierdzając  jednak  niezgodność  zaoferowanych  powyżej  pozycji  ze 

SIWZ. 

Odnośnie poz. 11. Anti-HCV PC Elecsys - Opakowanie zawiera 8 zestawów kontroli. 

Każdy  zestaw  ma  stabilność  8  tygodni  po  otwarciu,  jednak  z  jednej  fiolki  można  wykonać 

tylko 7 procedur ze względu na parowanie. Z opakowania można wykonać 7 x 8 (zestawów 

kontroli)  - 

56  procedur  kontrolnych.  Zamawiający  określił,  że  zamierza  wykonać  1043 

procedur  kontrolnych  w  ciągu  48  miesięcy.  (5x  w  tygodniu  x  208,6  tygodnia  1043)  1043 

procedur:  56  procedur  na  opakowanie  = 

18,6  opakowania.  Wykonawca  zaoferował  8.                          

Z obliczeń Zamawiającego wynika, iż prawidłową ilością  opakowań powinno być 19. Z ulotki 

odczynnikowej materiału kontrolnego Anti-HCV PC Elecsys wynika jednoznacznie, że można 

wykonać  7  oznaczeń  kontrolnych  z  jednej  fiolki  oraz  że  stabilność  fiolki  po  otwarciu                              


i przechowywanej zgodnie z zapisem w ulotce - w temp. 2-8 st. C wynosi 8 tygodni. Niczego 

na temat porcjowania kontroli w metodyce odczynnika kontrolnego Anti-HCV PC Elecsys nie 

ma.  Nie  ma 

znaczenia  ilość  mikrolitów  materiału  kontrolnego  zaoferowanego                                   

w poszczególnej fiolce - ilość możliwych do wykonania oznaczeń kontrolnych limituje tu zapis 

o  siedmiokrotnym  użyciu  fiolki.  Zgodnie  z  odpowiedzią  na  pyt.  10:  „należy  uwzględnić 

stabilność  odczynników  po  otwarciu  oraz  brać  pod  uwagę  przechowywanie  odczynników                   

w  warunkach  opisanych w metodykach”.  Zgodnie z  zapisami  w  ulotce  odczynnikowej  Preci 

Control Anti-

HCV str. 1 postępowanie z odczynnikami:

„z powodu możliwości parowania nie 

należy wykonywać więcej niż 7 procedur kontroli jakości przy użyciu jednego zestawu fiolek”

Z  powyższego  zapisu  wynika,  że  oferent  składając  ofertę  winien  przyjąć,  że  z  jednego 

zestawu  fiolek  można  wykonać  maksymalnie  7  procedur  kontroli.  W  świetle  wyżej 

przedstawionych  dokumentów  twierdzenie  Odwołującego,  że  uważał,  iż  można  wykonać  z 

jednego  zestawu  fiolek 

więcej  niż  7  oznaczeń  kontrolnych  (str.  2  poz.  1  uzasadnienia)  lub 

też,  że  zaniżył  ilość  materiału  kontrolnego  w  złożonej  przez  siebie  ofercie  wskutek  nie 

zrozumienia SIWZ (str. 3 uzasadnienia odwołania) jest absolutnie nie do przyjęcia. 

Odnośnie poz. 12. HBsAg G2 PC - Opakowanie zawiera 8 zestawów kontroli. Każdy 

zestaw  ma  stabilność  8  tygodni  po  otwarciu,  jednak  z  jednej  fiolki  można  wykonać  tylko  7 

procedur 

ze względu na parowanie. Z opakowania można wykonać 7 x 8 (zestawów kontroli) 

56 procedur kontrolnych. Zamawiający określił, że zamierza wykonać 1043 procedur w ciągu 

48  miesięcy.  (5x  w  tygodniu  x  208,6  tygodnia  -  1043)  1043  procedur:  56  procedur  na 

opakowanie  18,6  opakowania.  Wykonawca  zaoferował  12  opakowań,  natomiast  z  obliczeń 

Zamawiającego wynika, że powinno ich być 19. Z ulotki odczynnikowej materiału kontrolnego 

HBsAg G2  PC  wynika jednoznacznie,  że  można  wykonać 7  oznaczeń  kontrolnych z  jednej 

fiolki 

oraz,  że  stabilność  fiolki  po  otwarciu  i  przechowywaniu  zgodnie  z  zapisem  w  ulotce                  

w  temp.  2-8  st.  C  wynosi  8  tygodni.  Niczego  na  temat  porcjowania  kontroli  w  metodyce 

odczynnika kontrolnego HBsAg G2 PC nie ma. Nie ma znaczenia ilość mikrolitrów materiału 

kontrolnego  zaoferowanego  w 

poszczególnej  fiolce  -  ilość  możliwych  do  wykonania 

oznaczeń kontrolnych limituje tu zapis o siedmiokrotnym użyciu fiolki. Zgodnie z odpowiedzią 

na  pyt.  10: 

„należy  uwzględnić  stabilność  odczynników  po  otwarciu  oraz  brać  pod  uwagę 

przechowywanie odczynników w warunkach opisanych w metodykach”. Zgodnie z zapisami 

w  ulotce  odczynnikowej  Pre

ci  Control  HBsAg  Il  str.  1  postępowanie  z  odczynnikami:                        

„z  powodu  możliwości  parowania  nie  należy  wykonywać  więcej  niż  7  procedur  kontroli 

jakości  przy  użyciu  jednego  zestawu  fiolek”.  Z  powyższego  zapisu  wynika,  że  oferent 

składając ofertę winien przyjąć, że z jednego zestawu fiolek można wykonać maksymalnie 7 

procedur kontroli. 

W świetle wyżej przedstawionych dokumentów twierdzenie Odwołującego, 

że uważał, że można wykonać z jednego zestawu fiolek więcej niż 7 oznaczeń kontrolnych 


(s

tr. 2 poz. 1 uzasadnienia) lub też, że zaniżył ilość materiału kontrolnego w złożonej przez 

siebie ofercie wskutek nie zrozumienia SIWZ (str. 3 uzasadnienia odwołania) jest absolutnie 

nie do przyjęcia. 

Odnośnie  poz.  14.  PreciControl  Cardiac  G2  Elecsys  V4  -  opakowanie  tego 

odczynnika kontrolnego zawiera 2 zestawy kontroli (2 fiolki x 2 poziomy x 2ml 4x2ml). Każdą 

fiolkę  przed  użyciem  należy  rekonstytuować,  następnie  rozporcjować  czyli  przelać  do 

pustych fiolek i natychmiast zamrozić. Każda fiolka przechowywana w temperaturze - 20 st. 

C ma stabilność wynoszącą 3 miesiące, a każda zamrożona porcja kontroli może być tylko 

jednokrotnie rozmrażana i użyta tylko w jeden dzień (tak mówi zapis w ulotce odczynnikowej 

odczynnika  kontrolnego  PreciControl  Cardiac  G2  Elec

sys  V4).  Zamawiający  zamierza 

wykonywać kontrolę codziennie. Jeden zestaw kontrolny (1 fiolka x 2 poziomy x 2ml -2 x2ml ) 

poporcjowany  po  75  mikrolitrów  daje  26  porcji  kontroli  zużywanej  przez  26  dni  (po 

rozmrożeniu  używane  tylko  jeden  dzień)  -  z  jednego  opakowania  (2  zestawy  kontrolne) 

otrzymujemy  porcje na 52 dni. 1460 dni 52 dni 

28 opakowań na okres umowy. Wykonawca 

oferuje 14 op. 

Wyliczenia potrzebnych ilości materiałów kontrolnych dokonane w piśmie firmy 

Roche zakładają, że ich aparaty pracują bez objętości martwej. Aparat aby pobrał do analizy 

15  mikrolitrów  materiału  kontrolnego  PreciControl  Cardiac,  czy  surowicy  badanej  pacjenta 

musi mieć co najmniej objętość martwą plus 15 mikrolitrów do analizy. Objętości martwe są 

różne  w  różnych  analizatorach,  zależą  miedzy  innymi  od  tego  jak  głęboko  igła  aspirująca 

może penetrować naczyńko z podaną próbką i zawierają się od kilkunastu do kilkudziesięciu 

mikrolitrów.  Objętość  pozostała  jest  niemożliwa  do  wykorzystania  dlatego  nazywana  jest 

martwą. Przy użyciu oferowanego analizatora przez Odwołującego nie jest możliwe pobranie 

całości materiału ze względu na tzw. objętość martwą, czego Odwołujący się nie uwzględnił 

w swojej ofercie, to dlatego wniosek o zobowiązanie Odwołującego o doręczenie specyfikacji 

techniczne

j  analizatora  w  celu  wykazania  konieczności  uwzględnienia  przez  Odwołującego  

w ofercie objętości martwej, jest uzasadnione. Zamawiający zakłada jednak, że Odwołujący 

nie  będzie  kwestionował  zasadności  tego  zarzutu  -  wg  wiedzy  Zamawiającego  przy  użyciu 

tyc

h analizatorów nie ma możliwości aspirowania materiału do dna naczynka. 

I

dąc  tokiem  obliczeń  Odwołującego:  oferowane  14  opakowań  materiału  kontrolnego 

każdy po 8000 mikrolitrów łącznie 112000 mikrolitrów materiału kontrolnego. 2920 oznaczeń 

kontrolnych za

planowanych na cały okres trwania umowy na dwóch poziomach pomnożone 

przez  ilość  na  jedną  kontrolę  tj.  15  mikrolitrów  plus  objętość  martwa  np.  50  mikrolitrów: 

2920x(15+50)=189800  mikrolitrów  potrzebnego  materiału  kontrolnego.  Każde  opakowanie 

kontroli ma 8

000 mikrolitrów 189800: 8000: 23,725 opakowań materiału kontrolnego. 

Wg  przedstawionych 

wyliczeń,  aby  6  pełnych  opakowań  materiału  kontrolnego 

zabezpieczały pracę na okres trwania umowy ich aparaty musiałyby posiadać niespotykaną 


zdolność aspirowania materiału do dna naczyńka reakcyjnego (wykazana objętość martwa - 

instrukcja  obsługi  Cobas  6000,  Specyfikacja  techniczna,  str.  A-116  oraz  str.  A-121):  2920 

oznaczeń  kontrolnych  na  okres  48  miesięcy  x  15  mikrolitrów  na  każde  oznaczenie  43800 

mikrolitrów  materiału  kontrolnego,  które  podzielone  na  objętość  materiału  kontrolnego  w  1 

opakowaniu  8000  5,475  opakowań,  czyli  6  pełnych  opakowań  wyliczonych  przez 

Wykonawcę.  Ulotka  odczynnikowa  do  materiału  kontrolnego  dla  PreciControl  Cardiac  w 

opisie  postępowania  z  odczynnikami  podaje  m.in.:  „Ostrożnie  rozpuścić  zawartość  jednej 

butelki  poprzez  dodanie  dokładnie  2,0  ml  wody  destylowanej  (...)  Przelać  rekonstytuowane 

kontrole 

do  pustych,  oznakowanych  etykietą  fiolek  (...)  Materiał  przeznaczony  do 

przechowywania  w  tempera

turze  minus  20  stopni  Celsjusza  natychmiast  zamrozić  (...) 

Wykonywać  tylko  jedną  procedurę  kontroli  dla  każdej  porcji.  (...)”  W  części  dotyczącej 

przechowywania  i  trwałości:  „Przechowywać  w  temp.  2-8  stopni  Celsjusza.  Liofilizowana 

surowica 

kontrolna 

zach

owuje  trwałość  do  podanej  daty  ważności.  Trwałość 

rekonstytuowanej  surowicy  kontrolnej:  w  temp.  minus  20  stopni  Celsjusza  - 

3  miesiące 

(zamrażać jednokrotnie) lub  w temp. 2-8 stopni Celsjusza -3 dni”  

W opisanym przypadku ilość możliwych do wykonania oznaczeń kontrolnych limituje 

sposób postępowania z materiałem kontrolnym opisany w ulotce i związana z tym zbyt mała 

ilość materiału kontrolnego (w każdej zamrożonej porcji znajduje się objętość martwa, której 

analizator  nie  jest  w  stanie  zaaspirować  oraz  wymagana  objętość  do  analizy).  Stabilność 

odczynnika  po  zamrożeniu  -  3  miesiące  nie  ma  w  tym  przypadku  kluczowego  znaczenia. 

Zgodnie  z  odpowied

zią  na  pyt.  10:  „należy  uwzględnić  stabilność  odczynników  po  otwarciu 

oraz  brać  pod  uwagę  przechowywanie  odczynników  w  warunkach  opisanych                        

w metodykach”

Odwołujący  nazywa  tu  omyłkę  w  szacowaniu  ilości  odczynników  i  co  za  tym  idzie 

różnicę  w  całkowitej  kwocie  własnej  oferty  jako  „niestotną”.  O  istotności  tej  różnicy  można 

mówić  znając  ofertę  konkurencyjną  czyli  na  obecnym  etapie  postepowania.  W  momencie 

konstruowania  oferty  każda  różnica  kwot  dająca  obniżenie  całkowitej  kwoty  oferty  własnej 

mogła  mieć  decydujące  znaczenie  dla  rozstrzygnięcia  postepowania  na  korzyść 

Odwołującego.  Zgodnie  z  zapisami  w  ulotce  odczynnikowej  Preci  Control  Cardiac  Il  str.  1 

p

ostępowanie  z  odczynnikami:  „Ostrożnie  rozpuścić  zawartość  jednej  butelki  poprzez 

dodanie dokładnie 2.0 ml wody destylowanej lub dejonizowanej.... Niewykorzystane surowice 

kontrolne 

natychmiast 

zam

rozić.  Przelać  rekonstytuowane  kontrole  do  pustych 

oznakowanych  fiolek  lub  zamrozić  natychmiast  rozporcjowane  próbki  w  dodatkowych 

fiolkach zamykanych korkiem (ControlSet Vials). Nakleić  etykiety na te fiolki”. Z powyższego 

zapisu  wynika,  że  oferowana  procedura  postępowania  z  odczynnikami  obligowała 


składającego  ofertę  do  oszacowania  strat  odczynnika  w  każdej  porcji  przeznaczonej  do 

jednokrotnego użycia, czego nie uczynił. 

Odnośnie  poz.  15.  PreciControl  TM  Elecsys  -  z  ulotek  odczynnikowych  wynika,  że 

opak

owanie odczynnika zawiera dwa zestawy materiału kontrolnego (2 fiolki x 2 poziomy x 

3ml 4x3ml). 

Zamawiający określił, że parametry będą kontrolowane 1 raz (CEA, Ferrytyna i 

CA125  )  i  dwa  razy  w  tygodniu  - 

PSA.  W  związku  z  tym  minimalna  ilość  kontroli  dla  tych 

parametrów  wynosi  416  w  ciągu  48  miesięcy.  Stabilność  oferowanego  odczynnika  po 

rekonstytucji, poporcjowaniu i zamrożeniu wynosi 1 miesiąc w temperaturze minus 20 stopni. 

Z  opakowania  - 

dwóch  zestawów  kontrolnych  można  uzyskać  materiał  kontrolny  do  pracy                 

w  przeciągu  2-ch  miesięcy.  Zatem  z  obliczeń  Zamawiającego  wynika,  iż  na  cały  okres 

obowiązywania umowy  potrzebne  będą  24  opakowania (48  miesięcy:  2  =  24). Wykonawca 

zaoferował  12  opakowań.  Obliczenia  Wykonawcy  dotyczące  ilości  mikrolitrów  materiału 

kontrolnego  w  stosunku  do  zaplanowanych  procedur  kontrolnych  nie  mają  znaczenia 

ponieważ  nie  ilość  oferowanych  mikrolitrów  materiału  kontrolnego  limituje  ilość  wykonań 

procedur  kontrolnych  lecz  stabilność  zamrożonych  porcji  odczynnika.  Wg  ulotki  po 

rekonstytucji materiał kontrolny należy poporcjować i natychmiast zamrozić. Stabilność tych 

wszystkich  poporcjowanych  materiałów  w  temp.  minus  20  st.  C  wynosi  tylko  1  miesiąc.                    

W  tym  czasie  możemy  wykonać  8  i  więcej  procedur  kontrolnych  pod  warunkiem,  że 

wykonamy je w przeciągu 1 miesiąca. Odwołujący zaoferował 12 opakowań PreciControl TM 

Elecsys,  każde  opakowanie  po  2  poziomy  x  2  fiolki.  Rozpuścimy  najpierw  1  parę  fiolek  - 

ważną  1  miesiąc  po  rekonstytucji  i  zamrożeniu,  następnie  drugą  parę  -  ważną  również  1 

miesiąc - łącznie z każdego opakowania mamy 2 miesiące dostępności do ważnej kontroli. 

12  opakowań  x  2  miesiące  -  daje  24  miesiące  użytkowania  ważnych  kontroli,  czyli  połowę 

okresu obowiązywania umowy - 48 miesięcy. Biorąc pod uwagę postępowanie z materiałem 

kontrolnym  opisane  w  ulotce  odczynnikowej  dla  tego  materiału  firma  Roche  nieprawidłowo 

oszacowała należne jego ilości w swojej ofercie. Zgodnie z odpowiedzią na pyt.  10 „należy 

uwzględnić  stabilność  odczynników  po  otwarciu  oraz  brać  pod  uwagę  przechowywanie 

odczynników  w  warunkach  opisanych  w  metodykach”  Zgodnie  z  zapisami  w  ulotce 

odczynnikowej Preci Control Tumor Marker str. 1 postępowanie  z odczynnikami: „Ostrożnie 

rozpuścić zawartość jednej butelki poprzez dodanie dokładnie 3.0 ml wody destylowanej lub 

dejonizowanej.... Przelać rekonstytuowane kontrole do pustych oznakowanych etykietą fiolek 

lub  do  dodatkowych  fiolek  zamykanych  korkiem  (ControlSet  Vials).  Nakleić  etykiety  na  te 

fiolki. Materiał przeznaczony do przechowywania w temperaturze -20

C należy natychmiast 

zamrozić.  Wykonywać  tylko  jedną  procedurę  kontroli  dla  każdej  porcji”.  Przechowywanie                  

i trwałość: „Trwałość składników w rekonstytuowanej surowicy kontrolnej: lub w temp. - 20

- 1 mies. (zamr

ażać jednokrotnie)". Z powyższego zapisu wynika, że oferent składając ofertę 


winien  przyjąć,  że  z  jednego  opakowania  otrzymujemy  materiał  kontrolny  na  okres  2 

miesięcy, podczas, gdy ze złożonej oferty wynika, że z 1 opakowania otrzymujemy materiał 

na okres 

4 miesięcy. 

Odnośnie poz. 18. Troponin (QCS) PC Elecsys - z ulotek odczynnikowych wynika, że 

opakowanie  tego  odczynnika  zawiera  2  zestawy  kontroli  (2  poziomy  x  2  butelki  x  2  ml). 

Każdy zestaw po rekonstytucji, rozporcjowaniu i zamrożeniu przechowywany w temperaturze 

minus  20  stopni  ma  stabilność  wynoszącą  3  miesiące,  a  każda  zamrożona  porcja  kontroli 

może być tylko jednokrotnie rozmrażana i użyta tylko raz. Zamawiający zamierza wykonywać 

kontrolę  codziennie.  Odczynnik  z  jednego  zestawu  kontrolnego  poporcjowany  po  75 

mikrolitrów  daje  26  porcji  kontroli  zużywanej  przez  26  dni.  Z  jednego  opakowania 

otrzymujemy  52  porcje  na  52  dni.  1460  dni  52  dni  28  opakowań  na  okres  umowy. 

Wykonawca  oferuje  24  op.  Stabilność  (3  miesiące)  zamrożonej  każdej  porcji  materiału 

kon

trolnego nie limituje w tym przypadku ilości wykonanych procedur kontrolnych ponieważ 

cały  materiał  zostanie  zużyty  w  przeciągu  52  dni  a  nie  w  3  miesiące.  Nie  mają  znaczenia 

wyliczenia  Wykonawcy  stosunku  objętości  materiału  kontrolnego  podanego  w  ofercie  do 

objętości  materiału  potrzebnego  do  planowanych  procedur  kontrolnych  bez  uwzględnienia 

sposobu postępowania z materiałem kontrolnym podanym w ulotce odczynnikowej materiału 

kontrolnego,  z  którego  wynika  konieczność  uwzględnienia  strat  odczynnika  w  każdej 

utworzonej  jednorazowej  porcji  odczynnika  kontrolnego  równej  objętości  martwej  naczynka 

którym  podaje  się  materiał  do  analizatora.  Zgodnie  z  odpowiedziami  udzielonymi 

Wykonawcom  w  dniu  04.08.2017  r.  na  pytanie  10: 

„należy  uwzględnić  stabilność 

odczynników po otwarciu oraz brać pod uwagę przechowywanie odczynników w warunkach 

opisanych  w  metodykach”.  Zgodnie  z  zapisami  w  ulotce  odczynnikowej  Preci  Control 

Troponin str. 1 postępowanie z odczynnikami:

„Przelać rekonstytuowane kontrole do pustych 

oznakowanych  etykietą  fiolek  lub  do  dodatkowych  fiolek  zamykanych  korkiem  (ControlSet 

Vials).  Nakleić  etykiety  na  te  fiolki.  Materiał  przeznaczony  do  przechowywania                                

w  temperaturze  -20

C  należy  natychmiast  zamrozić.  Rozmrożone  do  temp.  2-8 

c  fiolki 

pozostawić  zamknięte  przez  60  min.  w  temp.  20-25  "C  i  następnie  ostrożnie  wymieszać 

unikając  tworzenia  się  piany.  Wykonywać  tylko  jedną  procedurę  kontroli  dla  każdej  porcji”.                

Z  powyższego  zapisu  wynika,  że  oferowana  procedura  postępowania  z  odczynnikami 

obligowała  składającego  ofertę  do  oszacowania  strat  odczynnika  w  każdej  porcji 

przeznaczonej do jednokrotnego użycia, czego nie uczynił. 

Odwołujący  w  odwołaniu  oświadczył,  że  nie  wiadomo  dlaczego  Zamawiającego  nie 

przekonuje  jego  zapewnienie

,  że  wystarczy  13  pełnych  opakowań  Troponin  (QCS)  PC 

Elecsys  dla  zapewnienia  wykonania  2920  oznaczeń  kontrolnych  w  okresie  4  lat  skoro  na 

jedno  oznaczenie  kontrolne  aparat  pobiera  50  mikrolitrów  odczynnika  kontrolnego. 


Sprawdzając:  13  op.  x  8000  mikrolitrów  w  każdym  opakowaniu  daje  104000  mikrolitrów 

dostępnego  materiału  kontrolnego,  który  po  podzieleniu  na  50  mikrolitrów  na  jedno 

oznaczenie  kontrolne  daje  2080  oznaczeń  kontrolnych  a  w  przeciągu  4  lat  mamy  wykonać 

2920,  zatem  brakuje  materiału  na  840  oznaczeń  kontrolnych  bez  uwzględnienia  objętości 

martwej

! Inaczej licząc 2920 oznaczeń kontrolnych x 50 mikrolitrów 146000 mikrolitrów: 8000 

mikrolitrów  (objętość  1  opakowania)  18,25  (a  nie  13)  opakowań  materiału  kontrolnego  bez 

uwzględnienia  objętości  martwej.  Ulotka  odczynnikowa  do  materiału  kontrolnego  dla 

troponiny  dostarczona 

w  opisie  postępowania  z  odczynnikami  podaje  m.in.:  „Ostrożnie 

rozpuścić zawartość jednej butelki poprzez dodanie dokładnie 2,0 ml wody destylowanej (...) 

Przelać  rekonstytuowane  kontrole  do  pustych,  oznakowanych  etykietą  fiolek  (...)  Materiał 

przeznaczony  do  przechowywania  w  temperaturze  minus  20  stopni  Celsjusza  natychmiast 

zamrozić  (...)  Wykonywać  tylko  jedną  procedurę  kontroli  dla  każdej  porcji.  (...)”  W  części 

dotyczącej  przechowywania  i  trwałości:  „Przechowywać  w  temp.  2-8  stopni  Celsjusza. 

Liofilizowana  surowica  kontrolna  zachowuje  trwałość  do  podanej  daty  ważności.  Trwałość 

rekonstytuowanej  surowicy  kontrolnej:  w  temp.  minus  20  stopni  Celsjusza  - 

3  miesiące 

(zamrażać jednokrotnie) lub w temp. 2-8 stopni Celsjusza - 4 dni”

Odnosząc się do zarzutów w zakresie części odwołania, tj. zarzutu naruszenia art. 89 

ust.  1  pkt  2  oraz  art.  87  ust.  2  pkt  3  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp.  Odwo

łujący  podniósł 

niezgodność  z  ustawą  czynności  (zaniechań)  Zamawiającego  polegających  na:  odrzuceniu 

oferty  Odwołującego  oraz  zaniechaniu  poprawienia  w  ofercie  Odwołującego  omyłki 

polegającej na niezgodności oferty ze SIWZ, niepowodującej istotnych zmian w treści oferty. 

W odniesieniu do zarzutu braku poprawy oferty Odwołującego przez Zamawiającego w trybie 

art. 87 ust 2 pkt 3 Pzp, 

Zamawiający nie uznaje zasadności powyższego zarzutu. W trakcie 

badania  ofert  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  zgodnie  z  regulacją  art.  87  ust.  1  Pzp                  

o wyja

śnienie treści złożonej oferty - z obliczeń Zamawiającego wynikało, iż Odwołujący nie 

zabezpieczył  odpowiednio  ilościowo  w  złożonej  ofercie  zapotrzebowania  zgodnego                 

z  zapisami  SIWZ. 

Zamawiający  zwrócił  się  z  prośbą  o  udzielenie  wyjaśnień  dotyczących 

sposobu obliczenia 

zaoferowanej ilości: 

a  - 

odczynników  zabezpieczających  wymaganą  przez  Zamawiającego  deklarowaną  ilość 

oznaczeń  na  48  miesięcy  z  uwzględnieniem  ilości  odczynników  potrzebnych  do  wykonania 

oznaczeń  kalibracyjnych,  z  uwzględnieniem  stabilności  zaoferowanych  odczynników  oraz 

stabilności kalibracji (w zakresie poz. 38.CK-MB),  

b- 

materiałów  kalibracyjnych  z  uwzględnieniem  ich  stabilności  po  otwarciu,  stabilności 

kalibracji testów oraz zabezpieczenia wykonania odpowiedniej ilości procedur kalibracyjnych 

zgodnej z wymaganiami producenta testów (w zakresie poz. 7. NH3/ETH/Kalibrator),  


c - 

materiałów kontrolnych z uwzględnieniem ich stabilności po otwarciu oraz zabezpieczenia 

wykonania  k

ontroli  jakości  wewnątrzlaboratoryjnej  w  sposób  opisany  w  SIWZ  (w  zakresie 

poz.  11.  Anti-HCV,  12.  HBsAg,  14.  PreciControl  Cardiac  Q,  15.  PreciControl  TM,  18. 

Troponin  (QCS)). 

W  odpowiedzi  udzielonej  przez  Odwołującego  firma  R.  D.  P.  Sp.  z  o.o. 

oświadczyła:  

  poz.  38  CK-

MB,  że  wypełniła  kryteria  SIWZ  oraz  przygotowała  ofertę  asortymentowo-

cenową zgodnie z prawdą i najwyższymi standardami, 

poz.  nr  7  NH3/ETH/C02  Calibrator- 

potwierdzono,  iż  ilość  2  op.  na  rok,  czyli  8  op.  na  4 

lata  jest  ilością  wystarczającą  na  przeprowadzenie  kalibracji  zgodnie  z  wymogami  ulotki 

odczynnika ETOH2. 

poz.  11  Anti-

HCV  PC  Elecsys,  że  liczba  zaoferowanych  opakowań  kontroli  anty-HCV 

spełnia wymogi Zamawiającego, 

poz. 

12  HBsAG  G2  PC,  że  6  pełnych  opakowań  kontroli  w  pełni  wystarczy  na  pokrycie 

potrzeb Zamawiającego, 

poz. 

14  Preci  Control  Cardiac  G2  Elecsys  V4,  że  6  pełnych  opakowań  kontroli  w  pełni 

wystarczy na pokrycie potrzeb Zamawiającego, 

poz. 

15 PreciControl TM Elecsys, że 12 pełnych opakowań kontroli w pełni wystarczy na 

pokryci

e potrzeb Zamawiającego, 

 poz. 

18 Troponin (QCS) PC Elecsys, że 24 pełne opakowania kontroli w pełni wystarcza na 

pokrycie potrzeb Zamawiającego. 

Odwołujący potwierdził, iż wziął pod uwagę zapisy i wymogi SIWZ oraz to, że kontrola 

wewnątrzlaboratoryjna będzie wykonywana na dwóch poziomach, jak i to, że podał zbiorczą 

wielkość  oferowanych  opakowań  kontroli,  a  szczegółowe  informacje  dotyczące 

konfekcjonowania  znajdują  się  w  ulotkach  metodycznych.  Fakt  konieczności  uwzględnienia 

tzw.  objętości  martwej  wynika  natomiast  niewątpliwie  z  instrukcji  obsługi  -  specyfikacji 

technicznej sprzętu oferowanego Cobas 6000. 

Po

wołując się na komentarz J. Pieróg - Prawo zamówień publicznych 14 wyd.; art. 87 

ust.  2,  nie  można  poprawić  nieprawidłowości  w  ofercie,  które  wynikają  z  celowego                        

i  zamierzonego  działania Wykonawcy.  Odwołujący  miał  możliwość  potwierdzenia  błędnego 

dokonania  obliczeń,  czego  nie  uczynił,  a  wręcz  przeciwnie,  świadomie  potwierdził  własne 

obliczenia.  Udzielając  wyjaśnień  zamknął  tym  samym  możliwość  jakiejkolwiek  poprawy 

oferty.  Odwołujący  we  wniesionym  przez  siebie  odwołaniu  podtrzymuje  ważność  swoich 

obliczeń,  jednocześnie  wykazując  się  brakiem  konsekwencji  zarzuca  Zamawiającemu  brak 

poprawy  oferty: 

„Nie  sposób  wszak  przyjąć,  że  omyłkowe  (wynikające  z  niewłaściwego, 

aczkolwiek  nie  zamierzonego  zaniżenia  ilości  materiału  kontrolnego  spowodowanego 

niezrozumieniem  SIWZ)  niedoliczenie  odpowiedniej  liczby  opakowań  kontroli  (dla  kilku 


pozycji) nie stanowi istotnej niezgodności oferty z  SIWZ”. Trudno jest się ustosunkować do 

opinii  Odwołującego  w  sytuacji,  gdy  sam  rozbieżnie  traktuje  zaoferowaną  ilość  opakowań. 

Podkreślił,  że  Wykonawca  miał  możliwość  w  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego 

odnieść  się  do  sposobu  obliczenia  zaoferowanej  ilości  odczynników,  materiałów 

kalibracyjnych  oraz  materiałów  kontrolnych.  Zgodnie  z  orzeczeniem  Izby  (sygn.  akt.  KIO 

401/17  z  21.03.2017  r.)  -  z  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp  wynika  zamiar  Ustawodawcy 

dopuszczenia  do  oceny  w  postępowaniu  wszystkich  ofert,  nawet  tych  które  zawierają 

rożnego  rodzaju  błędy,  niedoskonałości,  byleby  tylko  nie  prowadziło  to  do  zniekształcenia 

woli  Wykonawcy  w  zakresie  istotnej  części  jego  oferty.  W  złożonych  wyjaśnieniach 

Odwołujący  jednoznacznie  określił  swoje  stanowisko  co  do  złożonej  przez  siebie  ilości 

opakowa

ń.  Powołując  się  na  komentarz  J.  Pieróg  -  Prawo  zamówień  publicznych  14  wyd., 

możliwość  poprawienia  omyłek  w  ofercie  nie  może  być  utożsamiana  z  dostosowywaniem                

w każdym zakresie oferty do wymogu SIWZ. 

W  odniesieniu 

do  powołanego  przez  Odwołującego  zaniżenia  ilości  materiału 

kontrolnego spowodowanego niezrozumieniem SIWZ, Zamawiający podnosi, że Wykonawcy 

lub  zamierzający  ubiegać  się  o  udzielenie  zamówienia,  mogą  złożyć  odwołanie  na  treść 

SIWZ oraz ogłoszenia o zamówieniu, ale mogą również wykorzystać środek ochronny objęty 

dyspozycją  art.  38  ust.  1  Pzp;  przewidziana  w  tym  artykule  procedura  pozwala  poprawić 

ewentualne błędy lub zapisy w SIWZ mogące budzić wątpliwości interpretacyjne. Wówczas 

wyjaśnienia 

Zamawiającego 

stanowią 

rodzaj 

wykładni 

autentycznej, 

wiążącej 

Zamawiającego  i  Wykonawców;  stanowią  też  rodzaj  zmiany  SIWZ,  jeżeli  nie  ma 

konieczności odmiennego lub uzupełniającego jej zmodyfikowania. Potwierdzeniem szerokiej 

możliwości  wykorzystania  pytań  i  odpowiedzi  Zamawiającego,  jest  uchwała  KIO                                 

z  11.04.2011  r.,  sygn.  akt: 

KIO/KD28/11,  zgodnie  z  którą  udzielone  przez  Zamawiającego 

wyjaśnienie  oraz  podane  informacje  skutkujące  wprowadzeniem  zmiany  lub  rozszerzeniem 

zapisu  o  inne,  sp

recyzowane  parametry,  staje  się  wiążące  dla Wykonawców,  niezależnie 

od  tego,  czy  została  dokonana  modyfikacja  SIWZ.  Szereg  orzeczeń  KIO  potwierdza 

stanowisko  Zamawiającego.  Tak  np:  uchwała  KIO  z  22.06.2015  r.,  sygn.  akt:  KIO  1184/15 

Izba  stwierdziła,  że  oferta  Odwołującego  nie  spełnia  wymogów  SIWZ  między  innymi  co  do 

przyjęcia  podstaw  do  oszacowania  w  ofercie  niezbędnej  ilości  odczynników  i  materiałów 

kontrolnych  oraz  uznała  zasadność  decyzji  Zamawiającego  o  odrzuceniu  oferty.  Za 

wiążącą treść oferty uznano wiarygodną informację zawartą w ulotce producenta, która także 

- zgodnie z wymogami SIWZ - 

stanowiła treść oferty Wykonawcy:  „To producent odczynnika 

określa  bowiem  w  sposób  miarodajny  i  oparty  na  stosownych,  przeprowadzonych  w  tym 

zakresie badaniach, 

istotne informacje co do użycia konkretnego odczynnika, w tym także co 

do  kresu  jego  stabilności  na  pokładzie.  Oświadczenie  samego  Wykonawcy,  który  oferuje 


ewentualny,  inny  termin  stabilności  odczynnika,  uznać  należałoby  za  nieuprawnione”.  Izba 

odniosła  się  również  do  zarzutu  nieprawidłowości  wyliczeń  Odwołującego.  Uznała,  „iż 

Wykonawca nie uwzględnił w nich okoliczności, iż po rozmrożeniu materiał musi być od razu 

wykorzystany i nie może być ponownie zamrożony lub przechowywany w innych warunkach. 

Na  powy

ższe  wskazuje  treść  ulotki  wskazanego  materiału,  załączona  do  oferty 

Odwołującego.  Odwołujący  zatem  nie  uwzględnił  przy  swoich  wyliczeniach  nieuniknionych 

strat  w  materiale  powstałych  na  skutek  mrożenia,  rozmrażania  i  parowania,  stąd  też 

uzasadnione  są  zarzuty  Zamawiającego  o  niedoszacowaniu  ilości  oferowanych  materiałów  

w tym zakresie” 

Z  przedstawionego  stanu  faktycznego  wynika,  że  Zamawiający  dla  ustalenia  treści 

złożonej  przez  Odwołującego  oferty  w  zakresie  5  pozycji,  skorzystał  z  procedury 

przewidzianej  w  art.  87  ust.  1  Pzp. 

Zgodnie  z  utrwalonym  poglądem,  wyjaśnienia  złożone 

przez  wykonawcę  (Odwołującego)  w  trybie  art.  87  ust  1  Pzp  stanowią  wykładnię 

oświadczenia  woli  -  oferty  i  wykonawcę  na  równi  z  treścią  oferty.  Niewątpliwie  Odwołujący 

miał możliwość, w trakcie postępowania wyjaśniającego, dokonania ponownej analizy treści 

złożonej oferty, z uwzględnieniem treści SIWZ oraz treści złożonych przez siebie na żądanie 

Zamawiającego  dokumentów  stanowiących  podstawę  oferty  -  ulotek  metodycznych,  jak                     

i  specyfikacji  technicznej  oferowanego  sprzętu,  w  celu  weryfikacji  ewentualnych  błędów                     

w  swoich  obliczeniach.  Odwołujący  w  efekcie  przeprowadzonej  procedury  wyżej  opisanej, 

jednoznacznie  określił  swoje  stanowisko  co  do  złożonej  przez  siebie  oferty  w  zakresie 

sposobu  obliczeń  ilości  oferowanego  materiału.  W  tych  warunkach  uznanie  przez 

Zamawiającego, że zaistniały przesłanki do zastosowania trybu określonego w art. 87 ust. 2 

pkt  3  Pzp

,  zmieniałoby  treść  oświadczenia  woli  Odwołującego,  a  tym  samym  stanowiłoby 

zmianę treści oferty. 

Reasumując,  skoro  po  wezwaniu  Odwołującego  w  trybie  art.  26  ust.  3  Pzp  do 

złożenia  dokumentu  niezbędnego  do  przeprowadzenia  postępowania,  to  jest  ulotek 

odczynnikowych  dotyczących  zaoferowanego  przedmiotu  świadczenia,  Zamawiający  na 

podstawie  treści  tych  ulotek  dokonywał  obliczeń,  a  Odwołujący  po  przeprowadzonym                         

w trybie art. 87 ust. 1 pkt 3 Pzp 

postępowaniu podtrzymał swoje stanowisko, że oferowana 

przez niego ilość pakietów jest prawidłowa, to Zamawiający zobligowany był do odrzucenia 

jego  oferty. 

Fakt  najkorzystniejszego  bilansu  ceny,  na  którą  to  okoliczność  powołuje  się 

Odwołujący, nie może mieć decydującego znaczenia, skoro Odwołujący, niezgodnie z treścią 

złożonych przez siebie dokumentów przyjął do obliczenia ilości potrzebnego asortymentu, że 

z  jednej  fiolki  można  wykonać  więcej  niż  7  oznaczeń  kontrolnych  oraz  nie  uwzględnił  tzw. 

objętości  martwej,  a  w  trakcie  postępowania  wyjaśniającego  takie  stanowisko  podtrzymał. 

Zdanie

m Odwołującego odmienna od dokonanej przez Zamawiającego ocena złożonej przez 


Odwołującego oferty i jej nie odrzucenie naruszałaby zasady uczciwej konkurencji, równego 

traktowania wykonawców oraz zasadę przejrzystości. W ocenie Zamawiającego wyroki KIO 

o sygn. akt: KIO 2203/13, KIO 2206/13 oraz sygn. akt: KIO 1704/

16 dotyczące odmiennego 

stanu faktycznego, a co za tym idzie i prawnego - 

za nieodpowiadającą treści SIWZ należy 

uznać ofertę, która proponuje niewystarczające ilości przedmiotu zamówienia w stosunku do 

wymagań  określonych  przez  Zamawiającego. W  tym  zakresie  Zamawiający  ustalając  treść 

oferty nie może zignorować oświadczeń wykonawcy, który po uprzednim wyczerpaniu przez 

Zamawiającego  procedury  wyjaśnień,  podtrzymuje  swoje  stanowisko.  Tym  samym 

doko

nanie  w  ofercie  Odwołującego  poprawek  o  do  ilości  oferowanego  materiału 

prowadziłoby do zniekształcenia woli wykonawcy w zakresie istotnej treści jego oferty (wyrok 

o sygn. akt: KIO 1242/12, KIO 1253/12).  

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  stron  oraz 

Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu w  toku  rozprawy,  ustalił  i  zważył,  co 

następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp, zaś Odwołujący ma 

interes w uzy

skaniu zamówieniu. Odwołujący, którego oferta została odrzucona, i nie została 

skalsyfikowana  w  zakresie  kryteriów  oceny  ofert,  wypadku  potwierdzenia  zarzutów  ma 

szanse na uzyskanie zamówienia z uwagi na zaoferowanie najkorzystniejszej ceny.  

Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie  dowody  z:  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiającego  do  akt  sprawy  w  kopii  potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem,  w  tym                

szczególności  treści  ogłoszenia,  postanowienia  SIWZ,  odpowiedzi  na  pytania,  w  tym  na 

pytanie 10 (pismo z 04.08.2017 r.), oferty Odwołującego, wezwania do uzupełnienia w trybie 

art.  26  ust.  3  Pzp  z  12.09.2017 r.

, uzupełnienia z 19.09.2017 r. (czyli ulotek), wezwania do 

wyjaśnień  w  trybie  art.  87  ust.  1  Pzp  z  03.10.2017  r.,  wyjaśnienia  Odwołującego  z  06.10.                

2017 r. oraz informacj

ę o wyborze najkorzystniejszej oferty i odrzuceniu oferty Odwołującego 

z 16.10.2017 r. 

Złożone przez Przystępującego jako dowód na rozprawie: 

fragment  instrukcji  obsługi  katalizatora  COBAS  6000    (B-49)  -  Izba  uznała  z  uwagi  na 

jednoznaczne stwierdzenie w p

rzedstawionym wydruku, że jest to instrukcja obsługi; 


wydruk  /Naczynka  na  próbki  oraz  próbówki/  -  Izba  nie  uznała,  z  uwagi  na  brak 

jednoznacznego  stwierdzenia,  co  do  źródła  pochodzenia  przedstawionego  wydruku                     

z  

instrukcji obsługi katalizatora COBAS 6000; 

zestawienie  tabelaryczne  przedstawione  na  rozprawie  przez  Przystępującego,  Izba 

uznała  za  opracowanie  własne  Przystępującego,  stanowiące  de  facto  jego  stanowisko                

w sprawie. 

Przy czym, nie było w odwołaniu zarzutu, co do tzw. naczyniek.                         

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także odwołanie, przystąpienie, odpowiedz na odwołanie, a nadto stanowiska i oświadczenia 

stron 

oraz Przystępującego złożone ustnie do protokołu.  

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  oraz  podtrzymanych  na 

posiedzeniu  i  rozprawie 

zarzutów  stwierdzić  należy,  że  odwołanie  zasługuje  na 

uwzględnienie.  

Odwołujący sformułował w odwołaniu zarzuty naruszenia przez Zamawiającego: 

  art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp. 

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 

W  pierwszej  kolejności  należy  przywołać  stan  faktyczny  wynikający  z  treści 

wniesionego odwołania, przystąpienia oraz odpowiedzi na odwołanie. Istotna jest także treść 

wezwania  do  wyjaśnień  w  trybie  art.  87  ust.  1  Pzp  z  03.10.2017  r.,  wyjaśnienia 

Odwołującego  z  06.10.2017  r.  oraz  informację  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  

odrzuceniu  oferty  Odwołującego  z  16.10.2017  r.  Nadto,  treść  oferty  w  zakresie  pięciu 

spornych pozycji - poz. 11. Anti-HCV, poz. 12. HBsAg, poz. 14. PreciControl Cardiac Q, poz. 

15.  PreciControl  TM,  oraz  poz.  18.  Troponin  (QCS)  oraz  dostarczone  na  wezwanie                   

z  12.09.2017  r. 

–  ulotki  metodyczne  –  odczynniki,  kalibratory,  materiały  zużywalne.  Izba 

odniesie  się  do  poszczególnych  kwestii  w  ramach  rozpatrywania  zarzutów  w  zakresie 

podtrzymanym 

przez Odwołującego.  

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1  Pzp),  oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu 

zebranego materiału (art. 190 ust. 7 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.   

Izba  z  uwagi  na  charakter  zarzutów  odniesie  się  do  nich  zbiorczo,  tym  bardziej,  że 

możliwość zastosowania art. 89 ust.1 pkt 2 Pzp ma miejsce z zastrzeżeniem, czyli obligiem 

art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp.,  w  konsekwencji  uznając,  że  sformułowane  powyżej  zarzuty  są 

zasadne.  


W  tym  kontekście,  Izba  zauważa,  iż:  "przepis art. 87 ust. 2 pkt 3Pzp jest  przepisem 

bezwzględnie  obowiązującym.  Oznacza to,  że  zamawiający  nie  może  wyłączyć  jego 

stosowania 

na 

mocy 

postanowień 

specyfikacji 

istotnych 

warunków zamówienia. 

Zgodnie z art.  89 ust.  1 pkt 2 Pzp 

zamawiający  nie  jest  uprawniony  do odrzucenia  oferty 

uznając,  że  treść  oferty  nie odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków zamówienia, 

jeżeli  nie  zbada  treści  oferty pod  kątem  możliwości  dokonania  poprawy  w ofercie  innych 

omyłek,  określonych  w art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp".  (wyrok z dnia 12.03.2010 r.,  sygn.  akt: 

KIO/UZP  112/10). 

Zaś:  "Działania  określone  w art. 87 ust. 2 ustawy Pzp zamawiający 

podejmuje z mocy 

ustawy, nawet jeżeli wykonawca wprost nie złoży wniosku w tym zakresie" 

(wyrok z dnia 20.11.2009 r.,  sygn.  akt:  KIO/UZP  1427/09,  KIO/UZP  1428/09).  Stwier

dzić 

bowiem  należy,  że  pojawienie  się  w  ofercie  Wykonawcy omyłki,  o  której  mowa 

w art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp,  powoduje  powstanie 

po  stronie  Zamawiającego nie  tylko 

uprawnienia, ale również obowiązku jej poprawienia. 

Jednocześnie  stwierdzając,  że  Izba  uwzględniła  odwołanie  w  zakresie  spornych 

pięciu pozycji, uznając dopuszczalność zastosowywania w tym stanie faktycznym art. 87 ust. 

2 pkt 3 Pzp.  

Przy czym, w pierwszej kolejności należy przywołać komentarz do nowelizacji z dnia 

4  września  2008  r.  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  wydany  przez  Urząd  Zamówień 

Publicznych,  zgodnie  z  którym:  "można  poprawiać  omyłkę,  która  nie  powoduje  istotnych 

zmian  w  treści  oferty.  Dopuszczalne  wydaje  się  dokonanie  zmian  w  sytuacji,  jeżeli 

okoliczności  wynika  zamiar  złożenia  przez wykonawcę oferty  zgodnie  z  wymaganiami 

zamawiającego oraz poprawienie omyłki nie ingeruje w sposób istotny w treść oferty, tj. nie 

powoduje  konieczności  znaczącej  ingerencji  ze  strony  zamawiającego  lub  nie  dotyczy  jej 

istotnych  postanowień"  (Komentarz  Prawo  Zamówień  Publicznych  po  nowelizacji  z  dnia  4 

września 2008 r., s. 118.).  

Nadto,  za  wyrokiem  KIO  z  30.01.2013,  sygn.  akt:  KIO  2866/12,  KIO  2869/12,                         

KIO  2873/12: 

"Izba  potwierdza,  że  pojęcie  istotności  zmiany  w  treści  oferty  jest  pojęciem 

nieostrym. 

związku 

tym decyzja 

przedmioc

ie 

możliwości 

zastosowania art. 87ust. 2 pkt 3 

winna  być  podejmowana  każdorazowo  z uwzględnieniem 

całokształtu  indywidualnych  okoliczności  sprawy,  zarówno  z  uwzględnieniem  następstw                         

i konsekwencji  zmian dla treści oferty, jak i  z uwzględnieniem samego rodzaju i charakteru 

poprawianych  niezgodności  oraz  sposobu  ich  przeprowadzenia.  W  orzecznictwie  Krajowej 

Izby  Odwoławczej  i  sądów  okręgowych  konsekwentnie  przyjmuje  się  np.  możliwość 

poprawiania  treści  oferty  odnoszących  się  bezpośrednio  do  ich  essentialiae  netogtii. 

Dopuszcza się więc możliwość poprawienia samej ceny ofertowej czy określenia przedmiotu 

świadczenia pod warunkiem ograniczenia zakresowego, ilościowego czy jakościowego tego 


typu  zmian.  Ponadto 

omyłki,  o  których  mowa  w art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp,  winny  mieć  taki 

charakter,  by 

czynności  ich  poprawy  mógł dokonać  zamawiający  samodzielnie,  bez 

udziału wykonawcy w tej czynności. Oznacza to, że "oczywistość" omyłki winna być możliwa 

do  ustalenia  na  podstawie  oferty,  ewentualnie  (w  ograniczonym  zakresie)  może  pochodzić                    

z  wyjaśnień, które  zamawiający  może  uzyskać  od wykonawcy na  podstawie art. 87 ust.  1 

ustawy.  Egzekwowanie  i  stosowanie tego  wymogu  jest  niezwy

kle  istotne  w  związku  

z  ogólnym  zakazem  negocjowania  i zmieniania  złożonych  ofert  wyrażonym  w art. 87 ust.  1 

zdanie 2 

Pzp.  W  świetle  powyższego  wskazać  należy,  iż  poprawienie  oferty  nie  może  de 

facto  stanowić wytworzenia  zupełnie  odmiennego,  nowego  oświadczenia woli  wykonawcy, 

np.  w  przedmiocie  oferowanego  świadczenia,  czy  dowolnego  wypełnienia  go  dodatkową 

treścią, co do której zamawiający nie posiada żadnych danych i informacji (wyrok KIO z dnia 

30 czerwca 2010 r. o sygn. akt KIO 1127/10, wyrok KIO z dnia 8 stycznia 2013 r. o sygn. akt 

KIO 2813/12).".  

W  tym  kontekście  Izba  podnosi,  że  musi badać  faktyczny  zamiar  złożenia oferty                    

o  danej  treści.  Zgodnie zuchwałą  KIO z 14.08.2013 r.,  sygn.  akt:  KIO/KD  73/13,  określono, 

że stwierdzenie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, może nastąpić na podstawie 

wyjaśnień  uzyskanych  w  trybie art. 87 ust.  1 Pzp.  Jakkolwiek  wyjaśnienia  takie  nie 

mogą tworzyć  treści  oferty,  tym  niemniej  dopuszczalne jest  posłużenie  się  trybem 

wynikającym z powołanego  przepisu  dla  ustalenia,  czy  niezgodność  treści  oferty z treścią 

SIWZ  ma  charakter  omyłki.  Takie  wyjaśnienia  nie  kształtują  treści  oświadczenia  woli 

stanowiącego  ofertę  ponad  wymagania  Zamawiającego,  a stanowią  jedynie  wykładnię 

takiego oświadczenia (art. 65 § 1 K.c. w zw. z art. 14 Pzp.).  

Nadto: "

Dopuszczalne jest także w pewnych okolicznościach wzywanie do wyjaśnień, 

jako  poprzedzenie  zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy 

Pzp,  pod  warunkiem,  że  nie 

prowadzi 

to  do  wykreowania  nowej  treści  oferty,  a  wyjaśnienie  będzie  dotyczyło  tego,  co                    

już  jest  w  treści  oferty  zawarte.  (…)   Poprawienie  omyłek  oferty  na  zasadach 

art. 87 ust. 2 ustawy pzp 

powinno nastąpić w sytuacji, gdy z treści oferty szeroko rozumianej 

można wywieść  fakt  istnienia  omyłki,  a  przede  wszystkim  powziąć  wiedzę  o  charakterze 

pomyłki i sposobie jej poprawienia w celu doprowadzenia do zgodności treści oferty z treścią 

siwz."   (za  wyrokiem  KIO z 16.04.2015 r.,  sygn.  akt:  KIO  634/15,  KIO  639/15). 

Kontynuując 

co  do  wzywania 

do  wyjaśnień, jako  poprzedzenie zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp,  jest 

to  dopuszczalne  pod  warunkiem,  że  nie  prowadzi  do  wykreowania  nowej  treści  oferty,                      

a wyjaśnienie będzie dotyczyło tego, co już jest w treści oferty. Może się bowiem zdarzyć, że 

Zamawiający  nie dostrzega tego,  co oferta już  zawiera.  Takie stanowisko znajduje również 

oparcie  w 

wyroku  Sądu  Okręgowego  w  Suwałkach z 06.03.2009 r.,  sygn.  akt:  I  Ca  27/09, 

który dopuszcza wyjaśnienia w trybie art. 87 ust. 1 Pzp w kontekście art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. 


Intencją ustawodawcy w  zakresie  art.  87 ust. 2 pkt 3 Pzp było  umożliwienie  brania 

pod uwagę w postępowaniu o zamówienie publiczne ofert obarczonych nieistotnymi wadami, 

będącymi wynikiem rożnego rodzaju błędów i omyłek, które nie prowadzą do istotnych zmian 

w treści oferty - nie zniekształcają w znaczącym stopniu, niezgodnie z intencją oświadczenia 

woli  wykonawcy  ubiegającego  się  o  zamówienie. Z  przepisu  tego  wynika  zamiar 

ustawodawcy 

dopuszczenia  do  oceny  w  postępowaniu wszystkich  ofert,  nawet  tych  które 

zawierają  rożnego  rodzaju  błędy,  niedoskonałości,  byleby  tylko  nie  prowadziło  to  do 

zniekształcenia  woli  wykonawcy  w  zakresie  istotnej części  jego  oferty.  Taką  intencję 

ustawodawca 

wyraził także w uzasadnieniu do Ustawy z dnia 4.09.2008 r. o zmianie ustawy 

Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, którą wprowadzono zmiany do 

ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  w  sposób  następujący:  "W  projekcie  wprowadza  się 

istotne  zmiany  dotyczące  sposobu  poprawiania oczywistych  omyłek  pisarskich  i 

rachunkowych  (art. 87 ust. 

2).  Rezygnuje  się  z  zamkniętego  katalogu sposobu  poprawiania 

omyłek  rachunkowych,  pozostawiając  jednocześnie  zamawiającemu  uprawnienie  do 

poprawiania oczywistych omyłek pisarskich, rachunkowych oraz innych omyłek polegających 

na  niezgodności  oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia.  Proponowane 

rozwiązanie  przyczyni  się  do  usprawnienia  procedury  udzielania  zamówienia  publicznego 

oraz do zmniejszenia liczby odrzucanych ofert i unieważnianych postępowań."

Izba  także  wskazuje,  iż:  "Przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 zobowiązuje  Zamawiającego  do 

niezwłocznego 

zawiadomienia wykonawcy, którego 

oferta 

została 

poprawiona. 

Przepisy ustawy 

nie  wskazują,  czy  wykonawca  ma w  takiej  sytuacji  podjąć  jakiekolwiek 

dzi

ałania,  w  szczególności,  czy  ma  złożyć  odrębne  oświadczenie w  przedmiocie wyrażenia 

zgodny  na  dokonaną  poprawkę.  Czynność  poprawienia  omyłki jest  skuteczna,  w  ocenie 

Izby, z 

chwilą  zawiadomienia  o  niej  wykonawcy,  zaś  wykonawca  może  nie  zgodzić  się  na 

poprawienie 

omyłki  w  terminie  wskazanym  w art.  89 ust.  1 pkt 7 ustawy,  co  powoduje,  że 

oferta  podlega  odrzuceniu.  Natomiast z przepisu  nie  wynika,  by  samo 

przyjęcie 

zawiadomienia bez  oświadczenia o wyrażeniu  zgody,  miało skutkować odrzuceniem  oferty, 

gdyż 

jedynie 

razie 

złożenia 

sprzeciwu 

oferta jest 

odrzucana." 

(wyrok 

KIO z dnia 07.07.2009 r., sygn. akt: KIO/UZP 1094/09).  

Należy bowiem zauważyć przekładając powyższe rozważania na przedmiotowy stan 

faktyczny,  że  sposób  obliczenia  ilości  opakowań  został  dokonany  samodzielnie  przez 

Zamawiającego  w  oparciu  o  ulotki  i  zawartą  tam  metodykę  dostarczone  przez 

Zamawiającego do oferty (w dniu 19.09.2017 r.), choć w wyniku uzupełnienia na wezwanie              

z  12.09.2017 r.  w  trybie  art.  26  ust.  3  Pzp. 

Jednocześnie, sposób interpretacji postanowień 

SIWZ, zwłaszcza w kontekście odpowiedzi na pytanie 10 (pismo z 04.08.2017 r.) dokonany 

przez  Zamawiającego  nie  był  jedynym  możliwym.  Zamawiający,  zinterpretował  bowiem 


przywołaną  odpowiedź  na  pytanie  10  w  kontekście  wszystkiego,  co  dotyczy  badania 

odczynników.  W tym zakresie należy zauważyć, że wezwanie do wyjaśnień w trybie art. 87 

ust. 1 Pzp (pismo z 03.10.2017 r.) 

dotyczyło oddzielnie odczynników, oddzielnie materiałów 

kontrolnych,  a  oddzielnie  kalibratorów,  a  samo  odrzucenie  oferty  przez  Zamawiającego 

(pismo  z  16.10.2017  r.) 

choć  dotyczyło  pięciu  pozycji  będących  materiałem  kontrolnym 

odnosiło  się  w  każdym  z  pięciu  przypadków  do  odpowiedzi  na  pytanie  10,  które  stricte 

dotyczyło jedynie odczynników.  

Mamy  więc  do  czynienia  biorąc  pod  uwagę  powyższe,  z  różnym  rozumieniem 

postanowień  SIWZ  i  wynikającym  z  tego  faktu  ryzykiem  popełnienia  omyłki.  Podobnie                    

w wyroku KIO z 02.10.2013 r., sygn. akt: KIO 2203/13, KIO 2206/13. 

Nadto,  Zamawiający  nie  wyjaśnił  także  kwestii  porcjowania  materiałów  kontrolnych 

(rozprawa de facto potwierdziła, że taka możliwość istnieje, gdyż Przystępujący nie przeczył 

temu,  a  jedynie  negował  brak  wystarczającej  ilości  naczyniek,  a  Odwołujący  wykazał 

skutecznie,  że  można  do  tego  zastosować  naczyńka  z  poz.  15  i  27),  objętości  martwej 

aparatu 

(wyliczenia  przedstawione  przez  Zamawiającego  –  nie  brały  pod  uwagę  owej 

objętości, ale jedynie treść ulotki i zawartej tam metodyki, nadto Przystępujący nie przeczył, 

że  owa  objętość  jest  także  uzależniona  od  samego  naczyńka),  stabilności  odczynników                           

w  kontekście  uzyskanych  od  Odwołującego  wyjaśnień  i  odrzucił  arbitralnie  jego  ofertę. 

Równie dobrze mógł w tym zakresie ponownie wezwać do wyjaśnień, czy też odnieść się do 

tych  kwestii  w  pierwotnym  wezwaniu. 

Choć  niewątpliwie  mógł  także  Zamawiający 

skonfrontować  uzyskane  wyjaśnienia  z  wcześniej  uzyskanymi  ulotkami.  W  ich  wyniku 

stwierdzając, czy miała miejsce niezgodność treści oferty z postanowieniami SIWZ oraz czy 

miała  ona  charakter  omyłki,  tj.  innej  omyłki.  W  ocenie  Izby,  biorąc  pod  uwagę,  że 

Zamawiający  odmiennie  rozumiał  postanowień  SIWZ,  w  kontekście  odpowiedzi  na  pytanie 

10, zaistniał niezgodność w zakresie pięciu pozycji w ofercie Odwołującego mająca charakter 

omyłki, tj. „innej omyłki” wynikającej z art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. Podobnie należy odnosić się 

do  zapewnień  Odwołującego  (w  kontekście  dojście  do  liczby  opakowań,  jako  wniosek 

wynikający  z  tych  wyliczeń),  co  do  zgodności  jego  oferty  z  postanowieniami  SIWZ, 

wyrażonych w udzielonych wyjaśnieniach – pismem z 06.10.2017 r. 

Izba  była  zmuszona  wziąć  pod  uwagę  wszystkie  powyższe  okoliczności                                    

i  w  konsekwencji  uznać  nakazane  w  sentencji  poprawienie  za  dopuszczalne  i  nie 

powodujące  zniekształcenia  woli  Wykonawcy,  w  tym  wypadku  Odwołującego.  Niewątpliwe 

bowiem  nie  było  zamiarem  Odwołującego  złożenie  oferty  niezgodnej  z  postanowieniami 

SIWZ  i  nie  było  jego  intencją  wprowadzenie  w  błąd  Zamawiającego.  W  ocenie  Izby,  także 

wolą  Odwołującego  było  zaoferowanie  całego  asortymentu  i  zaspokojenie  w  tym  zakresie 

potrzeb  Zamawiającego  w  całym  okresie  obowiązywania  umowy.  Zamawiający,  ani 


Przystępujący  nie  przeczyli,  że  rozliczenie  będzie  miało  charakter  jednostkowy,  a  nie 

ryczałtowy,  ani  temu,  że  de  facto  Zamawiający  w  wyniku  zastosowanych  klauzul                               

w  formularzu  asortymentowo  - 

cenowym  będzie  mógł  zamówić  na  etapie  realizacji 

zamówienia  tyle asortymentu ile będzie potrzebował. Wszelkiego więc  działania mające  na 

celu niedoszacowanie 

albo przeszacowanie nie spełniałoby swojej roli.  Jednocześnie, Izba 

wskazuje,  że każdorazowo  w  sytuacji,  gdy  dokonana  poprawa  w  trybie art.  87  ust.  2  pkt  3 

Pzp  jest  niezgodna  z  wolą  Wykonawcy  może  on  nie  wyrazić  na  nią  zgody,  co  skutkuje 

odrzuceniem jego oferty 

– w trybie art. 89 ust. 1 pkt 7 Pzp, co jak podnoszono na rozprawie 

miało miejsce na kanwie np. sprawy o sygn. akt: KIO 1297/16.        

Jednocześnie  wskazując,  że  nakazana  poprawa  dotyczy  jedynie  5  pozycji  ze  150, 

które  są  objęte  przedmiotem  oferty,  a  konsekwencje  rachunkowe  nie  spowodują 

przetasowania  w  rankingu  złożonych  ofert,  tzn.  w  tym  sensie,  iż  oferta  Odwołującego  jest 

tańsza od  oferty  Przystępującego ok.  200  tys.  zł.,  poprawa spowoduje jedynie  wzrost  ceny 

Odwołującego  (2 889 102,  52  zł  brutto)  zaledwie  o  ponad  16  tys.  zł.    Pozostałe  kwestie 

poruszane  na  rozprawie,  Izba  uznała  za  wtórne  w  kontekście  konieczności  rozstrzygnięcia 

kwestii zasadniczej, tj. dopuszczalności, czy też nie poprawy w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, 

co  Izba  rozstrzygał  pozytywnie  mając  także  w  pamięci  kontekst  i  genezę  historyczną 

wprowadzenia  tego  przepisu.  Celem  bowiem  tego  przepisu  było  unikniecie  sytuacji,  gdy                   

z powodu kilku pozycji odrzuca się poprawna merytorycznie ofertę bez analizy wpływu tych 

ki

lku pozycji na samą jej treść.         

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu  art.  192  ust.  9  i  10    Pzp  w  zw.  z  §  3  pkt  1  lit.  a  i  pkt  2  lit.  b  oraz  §  5  ust.  4 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 oraz Dz. U. z 2017 r., poz. 

47). Izba 

uznała wniosek Odwołującego o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika 

w kwocie 3.600,00 zł, tj. w maksymalnej kwocie dopuszczonej przez w/w rozporządzenie (§ 3 

pkt 2 lit. b w/w rozporządzenia).  

Przewodniczący: 


………………………………