KIO 441/17 WYROK dnia 21 marca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt KIO 441/17 

WYROK 

z dnia 21 marca 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:   Lubomira Matczuk-Mazuś 

Protokolant:  

Aneta Górniak 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 marca

 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 marca 2017 r. przez wykonawcę

: U.E. Sp. 

z o.o., (...) W.  

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: 

Skarb Państwa – 2 Regionalna Baza 

Logistyczna, (...) W.  

przy udziale wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia:   

1. G.S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą G.S.H.H.P., (...) K. 

2. „T.” Z.P.C. Sp. z o.o., (...) D.  

– zgłaszających przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego  

3. S.N. „S.M.”, (...) P.  

– zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1. oddala odwołanie;  

2. kosztami postępowania obciąża wykonawcęU.E. Sp. z o.o., (...) W., i:  

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę: U.E. Sp. z 

o.o., (...) W. tytułem wpisu od odwołania,  

2.2.  zasądza  od  wykonawcy:  U.E.  Sp.  z  o.o.,  (...)  W.  na  rzecz  zamawiającego:  Skarb 

Państwa 

– 

Regionalna 

Baza 

Logistyczna,  

(...)  W.

  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy) 

stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia 

pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164,  z  późn.  zm.)  na  wyrok  –  w  terminie  7  dni  od  dnia 


jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego 

W.-Praga w Warszawie.  

Przewodniczący: ………………………. 


Sygn. akt KIO 441/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Skarb  Państwa  –  2  Regionalna  Baza  Logistyczna  z  siedzibą  

w  Warszawie  –  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego, którego  przedmiotem jest  „Dostawa  przedmiotów  umundurowania  

i  wyekwipowania  w  latach  2017-2019  (bielizna  zimowa,  bielizna  letnia,  skarpety  letnie)  nr 

postępowania D/30/2017, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień 

publicznych  w  brzmieniu  obowiązującym  od  28  lipca  2016  r.,  zwanej  dalej  „ustawa  Pzp”, 

„Pzp” lub „ustawa”.  

Wartość  zamówienia  jest  większa  niż  kwoty  określone  w  przepisach  wydanych  na 

podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej  z  dnia  23  lutego  2017  r.  pod  numerem  2017/S  038-068496;  przekazane  do 

publikacji w dniu 21 lutego 2017 r. 

Specyfikacja  istotnych  warunków  zamówienia  (SIWZ)  została  udostępniona  na 

stronie 

internetowej 

zamawiającego: 

http://zamowienia.2rblog.wp.mil.pl/plik/file/D-30-

2017/siwzz.pdf od dnia 23 lutego 2017 r.  

Odwołujący  –  U.E.  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  –

  wniósł  odwołanie  wobec 

ustalonego: 

1.  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  (Sekcja  IV  pkt  2.7)  oraz  w  SIWZ (rozdział  XII  pkt  1) terminu 

składania ofert na dzień 4 kwietnia 2017 r., godz. 8.00, który jest zbyt krótki w kontekście 

zawartego  w  Sekcji  III  pkt  13  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  w  rozdziale  VII  pkt  2.5 

wymogu przedłożenia wraz z ofertą dokumentu, potwierdzającego, że oferowane dostawy 

odpowiadają  określonym  przez  zamawiającego  specyfikacjom  technicznym,  w  postaci 

aktualnego  zaświadczenia  (z  datą  późniejszą  od  daty  zatwierdzenia  WDTT  przez 

Komendanta  WOBWSM)  wydanego  przez  podmiot  uprawniony  do  kontroli  jakości 

(Wojskowy Ośrodek Badawczo-Wdrożeniowy Służby Mundurowej w Łodzi - „WOBWSM”), 

a tym samym uniemożliwia wykonawcom złożenie oferty; 

2.  w  załączniku  nr  6a  do  SIWZ  (str.  18)  terminu  realizacji  zamówienia  w  zakresie  dostaw  

w  2017  r.,  który  jest  zbyt  krótki,  w  kontekście  czasu  wymaganego  do  przeprowadzenia 

procesu  produkcji  ekwipunku  stanowiącego  przedmiot  zamówienia,  a  tym  samym 

uniemożliwia wykonawcom złożenie oferty. 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy 

Pzp: 


1.  art.  43  ust.  1  i  ust.  2  w  zw.  z  art.  25  ust.  1  pkt  2  przez  ustalenie  w  treści  ogłoszenia  

o  zamówieniu  oraz  w  treści  SIWZ  terminu  składania  ofert  na  tyle  krótkiego,  że 

niemożliwym  jest  złożenie  oferty  z  uwzględnieniem  wymogu  przedłożenia  wraz  z  ofertą 

dokumentu  potwierdzającego,  że  oferowane  dostawy  odpowiadają  określonym  przez 

zamawiającego  specyfikacjom  technicznym,  tj.  aktualnego  zaświadczenia  (z  datą 

późniejszą od daty zatwierdzenia WDTT przez Komendanta WOBWSM) wydanego przez 

podmiot  uprawniony  do  kontroli  jakości  -  Wojskowy  Ośrodek  Badawczo-Wdrożeniowy 

Służby Mundurowej w Łodzi; 

2.  art.  7  ust.  1  przez  ustalenie  w  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  w  SIWZ  wymogów 

dotyczących  oferowanych  przez  wykonawców  dostaw  oraz  terminu  składania  ofert  

z  naruszeniem  przepisów  ustawy  Pzp,  w  tym  zasady  równego  traktowania  wykonawców  

i uczciwej konkurencji. 

Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu na podstawie art. 192 ust. 2 i 3 Pzp 

dokonania zmiany: 

1.  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  (Sekcja  IV  pkt  3.4)  oraz  SIWZ  (rozdział  XII  pkt  1)  

w zakresie ustalonego terminu składania ofert przez jego przedłużenie o czas nie krótszy 

niż 4 tygodnie, tj. do dnia 2 maja 2017 r. zaś, w razie upływu terminu składania ofert przed 

wydaniem wyroku przez Izbę - unieważnienie postępowania; 

2.  załącznika  nr  6a  do  SIWZ  w  zakresie  „planu  dostaw  przedmiotów  umundurowania  

i  wyekwipowania  w  2017  r.”  przez  przedłużenie  terminu  realizacji  dostaw  do  160  dni  od 

daty zawarcia umowy, do 31 grudnia 2017 r. zaś, w razie upływu terminu składania ofert 

przed wydaniem wyroku przez Izbę - unieważnienie postępowania. 

Ponadto,  odwołujący  wniósł  o  zasądzenie  na  jego  rzecz  kosztów  postępowania 

odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego. 

1.  Interes w uzyskaniu zamówienia: 

Odwołujący  wskazał,  że  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia,  gdyż  jest  wykonawcą 

zdolnym  do  wykonania  zamówienia,  spełniającym  warunki  udziału  w  postępowaniu. 

Zamierza  złożyć  ofertę,  niemniej  zbyt  krótki  termin  składania  ofert,  jaki  zamawiający  ustalił  

w  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  w  treści  SIWZ  uniemożliwia  odwołującemu 

dołączenie  do  oferty  wszystkich  wymaganych  dokumentów,  a  tym  samym  udział  

w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Żaden potencjalny wykonawca, w tym U.E. Sp. z 

o.o.,  nie  byłby  w  stanie  uzyskać  i  przedłożyć  wraz  z  ofertą  wymaganego  aktualnego 

zaświadczenia  wydanego  przez WOBWSM  z  datą  późniejszą  od  daty  zatwierdzenia WDTT 

przez Komendanta WOBWSM - w ciągu 40 dni (tj. mniej niż półtora miesiąca od ukazania się 

ogłoszenia o zamówieniu). 

Orzecznictwo  KIO  (wyroki):  z  27  maja  2013  r.,  sygn.  akt  KIO  1138/13;  z  dnia  4 

października 2010 r., sygn. akt KIO 2036/10


Odwołujący  stwierdził,  że  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może  ponieść 

szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  Pzp.  Czynności 

zamawiającego  pozbawiają  go  możliwości  uzyskania  i  realizacji  zamówienia.  Szkoda  jaką 

może  ponieść  wyraża  się  w  utracie  korzyści,  jakie  może  uzyskać  w  razie  uzyskania 

zamówienia  i  pozostaje  w  związku  z  zarzucanymi  naruszeniami  Pzp.  Wyczerpuje  to 

materialnoprawną przesłankę wniesienia odwołania, określoną w art. 179 ust. 1 Pzp.  

2. Zarzuty oraz okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie odwołania: 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 43 ust. 1 i ust. 2 w zw. z art. 25 

ust. 1 pkt 2 Pzp przez ustalenie w treści ogłoszenia o zamówieniu oraz  w treści SIWZ zbyt 

krótkiego  terminu  składania  ofert,  uniemożliwiającego  potencjalnemu  wykonawcy  złożenie 

oferty  z  uwzględnieniem  wymogu  przedłożenia  wraz  z  ofertą  dokumentu  potwierdzającego, 

ż

e  oferowane  dostawy  odpowiadają  określonym  przez  zamawiającego  specyfikacjom 

technicznym,  tj.  oferty  obejmującej  aktualne  zaświadczenie  (z  datą  późniejszą  od  daty 

zatwierdzenia WDTT  przez  Komendanta WOBWSM),  wydanego  przez  podmiot  uprawniony 

do  kontroli  jakości  - WOBWSM.  Działanie  Zamawiającego  w  tym  zakresie  narusza  również 

art.  7  ust.  1  Pzp  i  wynikającą  z  tego  przepisu  zasadę  równego  traktowania  wykonawców  

i uczciwej konkurencji. 

Odwołujący  wskazał:  zgodnie  z  art.  43  ust.  1  Pzp  zamawiający  wyznacza  termin 

składania  ofert  z  uwzględnieniem  czasu  niezbędnego  do  przygotowania  i  złożenia  oferty. 

Przepis  ten  powinien  być  odczytywany  jako  ogólna  zasada  ustalania  przez  zamawiających 

takiego  terminu  składania  ofert,  który  realnie  umożliwi  im  przygotowanie  i  złożenie  oferty. 

Minimalny  termin  składania  ofert  w  przypadku  zamówień,  których  wartość  jest  równa  lub 

przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp określa 

art.  43  ust.  2  Pzp. Termin  ten  wynosi  co  do  zasady  35  dni  od  dnia  przekazania  ogłoszenia  

o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, zaś w sytuacjach określonych w art. 37 

ust.  5  i  6  Pzp,  termin  składania  ofert  nie  może  być  krótszy  niż  40  dni  od  dnia  przekazania 

ogłoszenia  o  zamówieniu  Urzędowi  Publikacji  Unii  Europejskiej.  Niemniej,  nie  ulega 

wątpliwości,  że  w  świetle  zasady  wynikającej  z  art.  43  ust.  1  Pzp,  termin  ten  powinien  być 

odpowiednio  wydłużony,  jeśli  zamawiający  wymaga  przedłożenia  dokumentów,  których 

uzyskanie  nie  następuje  niezwłocznie,  w  normalnym  toku  czynności.  Zamawiający, 

zastrzegając  w  SIWZ  (lub  ogłoszeniu  o  zamówieniu)  wymóg  złożenia  stosownych 

dokumentów  powinien  każdorazowo  zweryfikować, czy  wykonawca  może  nimi  dysponować  

w momencie opublikowania SIWZ (ogłoszenia o zamówieniu), czy będzie musiał je uzyskać 

po zapoznaniu się z SIWZ lub ogłoszeniem (gdyż prawo nie wymaga od wykonawcy stałego 

dysponowania tymi dokumentami, np. poprzez przechowywanie ich w siedzibie wykonawcy) 

oraz  jaki  czas  potrzebny  jest  na  uzyskanie  danego  rodzaju  dokumentów  (w  jakim  czasie, 

zgodnie  z  przepisami,  wydaje  się  dany  dokument,  ewentualnie,  jakie  czynności  należy 


podjąć i ile - w praktyce - one trwają, np. w przypadku konieczności przeprowadzenia badań 

laboratoryjnych). Wyrok z 24 marca 2015 r., sygn. akt KIO 469/15. 

W  odniesieniu  do  uzyskania  specyficznych  dokumentów,  których  przedłożenia  żąda 

zamawiający wraz z ofertą, zaś ich uzyskanie nie jest możliwe w toku normalnych czynności, 

Regionalna  Komisja  Orzekająca  w  sprawie  orzekania  o  odpowiedzialności  za  naruszenie 

dyscypliny  finansów  publicznych  wydała  orzeczenie  RKO  z  22  maja  2009  r.,  sygn.  RIO-IV-

0021-05-09, Biul. NDFP 2009/3/6. 

Zgodnie z informacjami zawartymi w Sekcji III pkt 1.3 ogłoszenia o zamówieniu oraz  

w rozdziale VII pkt 2.5 SIWZ, w oparciu o art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp, zamawiający wymaga od 

wykonawców  przedłożenia  wraz  z  ofertą  dokumentu  potwierdzającego,  że  oferowane 

dostawy  odpowiadają  określonym  przez  Zamawiającego  specyfikacjom  technicznym 

(Wojskowym  Dokumentacjom  Techniczno-Technologicznym  -  „WDTT“),  w  postaci 

aktualnego  zaświadczenia  (z  datą  późniejszą  od  daty  zatwierdzenia  WDTT  przez 

Komendanta  WOBWSM)  wydanego  przez  podmiot  uprawniony  do  kontroli  jakości,  tj. 

Wojskowy  Ośrodek  Badawczo-Wdrożeniowy  Służby  Mundurowej  w  Łodzi.  Według  wiedzy  

i  doświadczenia  odwołującego,  podmiotu  profesjonalnie  zajmującego  się  dostawami 

przedmiotów umundurowania i wyekwipowania wojskowego, w tym dla Jednostki Wojskowej 

nr  4226  oraz  armii  szwedzkiej,  uzyskanie  tego  rodzaju  zaświadczenia  w  przypadku 

przedmiotowego  zamówienia  wynosi  nie  mniej  niż  2  miesiące.  W  tym  czasie  wykonawca 

musi przygotować i wykonać sam wzór - przędzę (wymagana przędza nie jest standardowa 

wobec  czego  konieczne  jest  jej  przygotowanie  [skręcenie]  od  podstaw  -  ok  4  dni),  materiał 

(dzianie, farbowanie, relaksacja dzianiny - prawie 2 tygodnie), oraz zlecić wykonanie badań 

(ok.  1  miesiąc)  i  wnieść  o  zatwierdzenie  wzoru  przez  WOBWSM  (ok.  16  dni).  Jedną  

z  procedur  badania  jest  test  odporności  tkaniny  na  światło.  Sama  procedura 

przeprowadzenia testu światła trwa minimum 3 tygodnie. Do tego dochodzi procedura oceny 

wzoru  przez  WOBWSM,  która  zgodnie  z  Instrukcją  WOBWSM  oceny  i  potwierdzenia 

zgodności  zakładowych  wzorów  z  zatwierdzonymi  wojskowymi  dokumentacjami  oraz 

wojskowymi  wzorami przedmiotów umundurowania i  wyekwipowania trwa 16 dni roboczych 

(powyższe potwierdza pismo zamawiającego: wyjaśnienie treści SIWZ z 23 lutego 2017 r.). 

U.E.  Sp.  z  o.o.  w  2015  r.  uczestniczyła  w  przetargu  w  przedmiocie  podobnego 

zamówienia  dla  armii  szwedzkiej,  w  którym,  określony  przez  zamawiającego  czas  na 

złożenie  ofert  wynosił  4  miesiące.  Zamawiający  również  wymagał  przedłożenia 

zatwierdzonego wzoru oraz wyników badań dotyczących materiału, z którego wykonany jest 

przedmiot  zamówienia,  w  celu  weryfikacji,  czy  dany  wykonawca  jest  w  stanie  wykonać 

zamówienie.  Tak  określony  czas  na  złożenie  oferty  uwzględniał  okoliczności,  na  które 

powołuje  się  Odwołujący  w  niniejszej  sprawie.  Regionalna  Baza  Logistyczna  mając 

ś

wiadomość  działań,  jakie  musi  podjąć  wykonawca,  który  zamierza  złożyć  ofertę,  w  celu 


uzyskania  zaświadczenia WOBWSM  powinna  określić  co  najmniej  3 miesięczny,  jeśli  nie 4 

miesięczny, jak armia szwedzka, termin składania ofert. 

Zgodnie  z  art.  43  ust.  2  pkt  1  Pzp  jeżeli  wartość  zamówienia  jest  równa  lub 

przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, termin 

składania  ofert  nie  może  być  krótszy  niż  35  dni  od  dnia  przekazania  ogłoszenia  

o  zamówieniu  Urzędowi  Publikacji  Unii  Europejskiej.  Przedmiotowe  zamówienie  przekracza 

te  kwoty.  Zamawiający  przekazał  ogłoszenie  do  publikacji  w  dniu  21  lutego  2017  r.  Termin 

składania  ofert  został  przez  Zamawiającego  ustalony  na  dzień  4  kwietnia  2017  r.  Tym 

samym,  wskazany  przez  Zamawiającego  termin  składania  ofert  obejmuje  minimalny  czas 

zagwarantowany w przepisach prawa. Niemniej, zamawiający określając termin na złożenie 

ofert  nie  uwzględnił  czasu  niezbędnego  do  przygotowania  i  złożenia  oferty.  Wyznaczenie 

minimalnego  terminu  wskazanego  w  art.  43  ust.  2  Pzp  nie  zadośćuczyniło  wymogom  Pzp. 

Zamawiający  wskazał  minimalny  czas  na  przygotowanie  oferty,  który  jest  niewystarczający 

na  terminowe  złożenie  oferty  w  siedzibie  zamawiającego  -  z  uwagi  na  zastrzeżenie  

w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  oraz  w  SIWZ  wymogu  przedłożenia  wraz  z  ofertą  dokumentu 

potwierdzającego  zgodność  oferowanych  dostaw  z  wymaganiami  określonymi  przez 

zamawiającego, tj. ww. zaświadczenia WOBWSM. 

W  świetle  powyższego,  w  wyznaczonym  terminie  potencjalny  wykonawca  nie  ma 

możliwości  uzyskania  wymaganego  zaświadczenia,  a  w  konsekwencji  nie  ma  możliwości 

złożenia  oferty  w  postępowaniu.  Należy  podkreślić,  że  w  zakresie  każdego  zamówienia 

dotyczącego  umundurowania  i  wyekwipowania  wojskowego  obowiązują  każdorazowo 

określone  przez  zamawiającego  wymogi,  sprecyzowane  w  podlegającym  zatwierdzeniu 

przez Komendanta WOBWSM WDTT. Tym samym, potencjalny wykonawca nie jest w stanie 

- bez zapoznania się z zatwierdzonym WDTT - podjąć działań zmierzających do wykonania 

wzoru  i  jego  zatwierdzenia.  Sam  Zamawiający  w  SIWZ  zastrzegł,  że  data  wydanego 

zaświadczenia  musi  być  późniejsza  niż  data  zatwierdzenia  WDTT  przez  Komendanta 

WOBWSM. 

W  dowód  czasu  trwania  samych  badań  stanowiących  jeden  z  etapów  procesu 

zmierzającego  do  uzyskania  zaświadczenia  z  WOBWSM,  wykonawca  przedłożył 

zaświadczenie z Instytutu M., z którego wynika, że będą trwały one około 14 dni. 

Ustalony 

przez 

zamawiającego 

termin 

składania 

ofert 

jest 

okresem 

niewystarczającym  na  skompletowanie  oferty,  co  nie  pozostaje  bez  znaczenia  dla 

poszanowania zasady konkurencyjności i równego traktowania podmiotów. Termin składania 

ofert  w  przypadku  Zamówienia  powinien  być  ustalony  minimum  na  dzień  2  maja  2017  r. 

Niewątpliwie,  wyznaczając  43-dniowy  termin  składania  ofert,  zamawiający  nie  uwzględnił 

czasu  na  przygotowanie  i  wykonanie  wzoru  oraz  wykonanie  badań  i  zatwierdzenie  wzoru 

przez  WOBWSM,  Z  powyższego  wynika,  że  aby  wykonawca  mógł  złożyć  ofertę  zgodną  


z treścią SIWZ, w tym wykazać spełnienie warunków przedmiotowych określonych w rozdz. 

VII  ust.  2.5  SIWZ,  musiałby  mieć  dostęp  do  zatwierdzonego  WDTT  i  SIWZ  znacznie 

wcześniej.  Jak  wynika  z  dokumentacji  postępowania,  WDTT  dla  ubrań  stanowiących 

przedmiot zamówienia została zatwierdzona przez Komendanta WOBWSM w dniach 2 oraz 

6  lutego  2017  r.  Niemniej  ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  prawie  miesiąc 

później, tj. 23 lutego 2017 r. 

Odwołujący  podkreślił,  że  zamawiający  w  świetle  art.  7  ust.  1  Pzp,  ma  obowiązek 

przeprowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający 

zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców. Powyższe powoduje 

istotną  wątpliwość  odwołującego  w  zakresie  przestrzegania  przez  zamawiającego  zasad 

uczciwej  konkurencji  w  realizacji  zamówienia.  Termin  wskazany  w  treści  ogłoszenia  oraz 

SIWZ  pozwala  domniemywać,  że  postępowanie  o  udzielenie  przedmiotowego  zamówienia 

przebiegać będzie z pominięciem zasady bezstronności i obiektywizmu mającego wpływ na 

równe  traktowanie  podmiotów.  Może  być  bowiem  możliwe,  że  istnieje  wykonawca, któremu 

wcześniej  umożliwiono  pozyskanie  wiedzy  na  temat  planowanych  warunków  zamówienia  

i  który  rozpoczął  działania  zmierzające  do  uzyskania  zaświadczenia  z  WOBWSM  -  

z  wyprzedzeniem  umożliwiającym  dochowanie  terminu  składania  ofert.  W  innym  wypadku,  

w  ocenie  odwołującego,  co  potwierdzają  załączone  do  odwołania  dokumenty,  nie  byłoby 

możliwe,  by  jakikolwiek  wykonawca  złożył  ofertę  wraz  z  wymaganym  zaświadczeniem  

w terminie ustalonym pierwotnie przez zamawiającego (do dnia 4 kwietnia 2017 r.). 

Wyrok NSA w Warszawie z dnia 13 lutego 2014 r., sygn. akt II GSK 1980/12; wyrok 

Izby z 12 listopada 2014 r., sygn. KIO akt 2167/14. 

Działanie Zamawiającego stoi w oczywistej sprzeczności z unormowaniami art. 7 ust. 

1  Pzp  i  powoduje,  że  potencjalni  wykonawcy,  którzy  zapoznali  się  z  treścią  ogłoszenia  

o  zamówieniu  oraz  treścią  SIWZ  w  najwcześniejszym  możliwym  terminie,  tj.  w  terminie  ich 

publikacji  -  pozostają  z  góry  wykluczeni  z  możliwości  wzięcia  udziału  w  postępowaniu, 

pomimo zdolności do realizacji zamówienia. 

O naruszeniu wskazanego przepisu stanowi również określony przez zamawiającego 

„planie dostaw przedmiotów umundurowania i wyekwipowania w 2017 r.” termin realizacji 

zamówienia  w  tym  zakresie. We  wskazanym  planie  stanowiącym  załącznik  nr  6a  do  SIWZ 

wskazano, że realizacja zmówienia w 2017 r. ma nastąpić w ciągu odpowiednio 45 lub 90 dni 

od  daty  zawarcia  umowy  z  wykonawcą  (do  31  października  2017 r.). Wskazane terminy  są 

jednak  nie  wystarczające.  Ich  dotrzymanie  możliwe  jest  jedynie  przez  osoby,  którym 

wcześniej  umożliwiono  pozyskanie  wiedzy  na  temat  planowanych  warunków  zamówienia  

i  które  rozpoczęły  działania  zmierzające  do  jego  realizacji  jeszcze  przed  udzieleniem  (?) 

zamówienia. Wskazać należy, że na proces realizacji przedmiotu zamówienia, którego czas 

ma wynosić 45 dni (bielizna zimowa) składa się pozyskanie przędzy, rozpoczęcie dziania po 


pozyskaniu pierwszej partii przędzy, farbowanie, relaksacja, szycie, odbiór prób przez RPW, 

testowanie  materiału,  odbiór  wojskowy  i  dostarczenie  do  magazynu  wojskowego,  a  całość 

wskazanych działań wiąże się z nakładem czasowym rzędu 51 dni. Wykonanie zamówienia 

w  czasie  przewidzianym  w  terminie  określonym  w  planie  dostaw  wskazanym  powyżej  jest 

zatem  niemożliwe  o  ile  wykonawca  nie  posiadał  wcześniej  informacji  na  temat  warunków 

zamówienia. 

Ponadto postanowienia SIWZ są nierzetelne i nie pozwalają na precyzyjne określenie 

wymagań  co  do  zamówienia.  Z  treści  opisu  znajdującego  się  w  pkt  6  załącznika  nr  1  do 

SIWZ postępowania D/30/2017 nie określono czy przy wykonaniu zamówienia mogą zostać 

wykorzystane  materiały  zasadnicze  wykonane  w  2016  r.,  na  co  wskazywał  Odwołujący  

w piśmie z dnia 3 marca 2017 r. 

Odwołujący  uznał,  że  podniesione  w  odwołaniu  zarzuty  są  w  pełni  uzasadnione. 

Wniósł jak na wstępie. 

Załączniki  (merytoryczne):  Wyjaśnienie  treści  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia,  numer  postępowania:  D/31/2017  z  02.03.2017  r.;  Pismo  odwołującego  do 

zamawiającego z dnia 03.03.2017 r.  

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie,  uznając  zarzuty  za  bezzasadne,  wniósł  

o oddalenie odwołania. 

1. W uzasadnieniu pisma wskazał. 

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 2 ustawy Pzp jeżeli wartość zamówienia jest równa 

lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, termin 

składania  ofert  nie  może  być  krótszy  niż  35  dni  od  dnia  przekazania  ogłoszenia  

o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (zgodnie z treścią art. 18 pkt 5a ustawy  

z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych 

innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz.1020), do dnia 18 października 2018 r. obowiązuje termin 

40  dniowy).  W  przedmiotowym  postępowaniu  wartość  zamówienia  przekracza  kwoty 

wynikające  z  wydanego  na  podstawie  art.  11  ust.  8  Pzp  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  w  sprawie  kwot  wartości  zamówień  oraz  konkursów,  od  których  uzależniony  jest 

obowiązek przekazania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej z dnia 28 grudnia 2015 r. (Dz. 

U. z 2015 r. poz. 2263), a okoliczności opisane w art. 37 ust. 5 i 6 ustawy Pzp nie występują. 

Zamawiający realizując obowiązki ustawowe przekazał w dniu 21 lutego 2017 r. ogłoszenie  

o  zamówieniu  Urzędowi  Publikacji  Unii  Europejskiej.  W  opublikowanych  w  dniu  23  lutego 

2017 r. na stronach internetowych postanowieniach SIWZ określił natomiast termin składania 

ofert na 4 kwietnia 2017 r., co oznacza, że ustalając ten termin (43 dni) dochował wymogów 

w tym zakresie. 


Dowód:  materiały  z  przebiegu  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nr  D/30/2017, 

opublikowane na strome internetowej: http:www.2rblog.wp.mil.pl 

Ustalony  przez  zamawiającego  termin  43-dniowy  jest  okresem  w  pełni  wystarczającym  do 

złożenia  oferty.  W  rozpatrywanej  sprawie  –  z  uwagi  na  wartość  zamówienia 

przekraczającego progi unijne – nie ma zastosowania przepis art. 43 ust. 1 Pzp. Jak wynika 

z  uzasadnienia  wyroku  KIO  z  dnia  20  stycznia  2016  r.  sygn.  akt  16/16,  „zamawiający  

w  postępowaniu  o  wartości  przewyższającej  tzw.  progi  unijne  nie  jest  zobowiązany 

uwzględniać  czasu  niezbędnego  na  przygotowanie  oferty”,  choć  „ustalony  przez 

zamawiającego  termin  składania  ofert  może  podlegać  kontroli  pod  względem  zachowania 

zasad  prowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  –  w  tym 

wynikających  z  art.  7  ust.  1  Pzp  zasad  równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej 

konkurencji.” Przytoczona w uzasadnieniu odwołania teza zawarta w orzeczeniu Regionalnej 

Komisji  Orzekającej  w  sprawie  orzekania  o  odpowiedzialności  za  naruszenie  dyscypliny 

finansów  publicznych  z  22  maja  2009  r.  (sygn.  RIO  IV-0021-05-09,  Biul.  NDFP  2009/3/6), 

jako  odnosząca  się  do  sytuacji  przewidzianej  w  art.  43  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  nie 

może mieć zastosowania. 

Zamawiający dopełnił wszelkich obowiązków w zakresie zachowania zasad równego 

traktowania  wykonawców  i  uczciwej  konkurencji.  Żądanie  zawarte  w  Sekcji  III  pkt  1  i  3 

ogłoszenia o zamówieniu oraz w Rozdziale VII pkt 2.5 SIWZ, a dotyczące przedłożenia przez 

Wykonawcę wraz z ofertą dokumentu potwierdzającego, że oferowane dostawy odpowiadają 

określonym  przez  zamawiającego  specyfikacjom  technicznym  jest  oparte  o  przepis  art.  25 

ust.  1  pkt  2  Pzp  i  nie  jest  przez  odwołującego  kwestionowane.  Uważa  on  natomiast,  że 

uzyskanie zaświadczenia potwierdzającego, że oferowane dostawy odpowiadają określonym 

przez  Zamawiającego  specyfikacjom  technicznym,  tj.  aktualnego  zaświadczenia  (z  datą 

późniejszą od zatwierdzenia WDTT przez Komendanta WOBWSM) wydanego przez podmiot 

uprawniony  do  kontroli  jakości  tj.  Wojskowy  Ośrodek  Badawczo-Wdrożeniowy  Służby 

Mundurowej  w  Łodzi  w  terminie  43  dni  jest  niemożliwe,  ponieważ  uzyskanie  tego  rodzaju 

zaświadczenia  w  przypadku  przedmiotowego  zamówienia  wynosi  nie  mniej  niż  2  miesiące. 

Według  Odwołującego  Wykonawca  musi  przygotować  i  sam  wykonać  wzór  -przędzę, 

materiał  (dzianie,  farbowanie,  relaksacja  dzianiny  -  prawie  dwa  tygodnie),  oraz  zlecić 

wykonanie  badań  -  ok.  1  miesiąca  i  wnieść  o  zatwierdzenie  wzoru  zakładowego  przez 

WOBWSM (ok. 16 dni roboczych). Podkreślił też, że jedną z procedur tego badania jest test 

odporności wybarwień na światło, który to test ma trwać minimum 3 tygodnie. 

Przedstawiona  przez  Odwołującego  argumentacja  w  tym  zakresie  nie  przekonuje 

Zamawiającego.  Większość  Wojskowych  Dokumentacji  Techniczno-Technologicznych 

(WDTT)  Przedmiotów  Umundurowania  i  Wyekwipowania  (PUiW)  wzór  538/MON  (skarpety 

letnie),  529/MON  (spodenki  letnie  koloru  khaki),  518/MON  (koszulka  letnia  koloru  khaki), 


stanowiących przedmiot zamówienia od wielu lat nie podlegała zmianom. Wojskowy Ośrodek 

Badawczo-Wdrożeniowy  Służby  Mundurowej  w  Łodzi  (Ośrodek  lub  WOBWSM)  dokonuje 

zatwierdzenia zakładowego wzoru PUiW na wniosek złożony w dowolnym terminie, nie tylko 

po  ukazaniu  się  ogłoszenia  o  zamówieniu.  Odwołujący  w  marcu  2013  r.  złożył  wniosek  

o  zatwierdzenie  zakładowych  wzorów  PUiW  wzór  529/MON  i  518/MON  i  tylko  z  powodu 

nieprawidłowego przygotowania PUiW Ośrodek odmówił wydania zaświadczenia. Informacja 

o  prowadzeniu  przez  WOBWSM  w  Łodzi  prac  rozwojowych  w  zakresie  m.in.  PUiW  wzór 

507T/MON  (bielizna  zimowa)  oraz  507TM/MON  była  ogólnie  dostępna  na  stronach 

internetowych  Ośrodka,  w  zakładce  „Prace  rozwojowe”  (http:www.wobwsm.wp.mil.p.pl/22. 

Informacja  zawierała  też  planowany  termin  zakończenia  prac  rozwojowych.  WDTT  PUiW 

wzór  507T/MON  oraz  507TM/MON  zostały  zaktualizowane  w  dniu  06.02.2017  r.  

i  wprowadziły  tylko  częściowe  zmiany  w  zakresie  rozwiązań  materiałowo-konstrukcyjnych 

PUiW,  natomiast  podstawowe  wymagania  dla  dzianiny  zasadniczej  nie  uległy  zmianie.  

A zatem z trzech PUiW objętych postępowaniem o udzielenie przedmiotowego zamówienia, 

tylko  jeden  wzór  507T/MON  uległ  modernizacji  i  to  w  niewielkim  zakresie  (chodzi  

o  zastosowanie  ściągaczy  w  bluzie  i  kalesonach).  Pozostałe  wzory  PUiW  518/MON, 

529/MON, 538/MON nie uległy od kilku lat zmianie. 

Dowód: pismo WOBWSM w Łodzi z dnia 10.03.2017 r. Nr 314/17. 

Należy  podnieść,  że  do chwili  obecnej  dwóch  potencjalnych Wykonawców  bielizny  zimowej 

złożyło  w  kancelarii  WOBWSM  wnioski  dotyczące  oceny  i  potwierdzenia  zgodności 

zakładowych  wzorów  bielizny  zimowej. W  dniu  10  marca  2017  r.  wpłynęły  do WOBWSM  2 

wnioski  pochodzące  od  dwóch  różnych  Wykonawców  o  dokonanie  oceny  i  potwierdzenia 

zgodności wzoru zakładowego PUiW. Jest wysoce prawdopodobne, że podmioty te uzyskają 

zaświadczenie  do  końca  terminu  składania  ofert.  Wskazuje  to  na  możliwość 

przeprowadzenia pełnej procedury przygotowania oferty w terminie wskazanym w SIWZ. 

Dowód: pismo WOBWSM w Łodzi z dnia 10.03.2017 r. Nr 314/17. 

Terminy dostaw przedmiotów objętych zamówieniem wynikają z pilnej potrzeby wyposażenia 

ż

ołnierzy w należne PUiW poszczególnych grup użytkowników, takich jak żołnierze rezerwy 

powoływani na ćwiczenia wojskowe, oraz powoływani do służby w formowanych jednostkach 

Wojsk  Obrony  Terytorialnej.  Konieczność  wyposażenia  w  przedmioty  PUiW  wynika  z  norm 

należności określonych w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 lutego 2016 r. 

w  sprawie  umundurowania  i  wyekwipowania  żołnierzy  w  czynnej  służbie  wojskowej  (Dz.  U.  

z  2016  r.  poz.  310)  i  w  rozporządzeniu  Ministra  Obrony  Narodowej  z  dnia  31  października 

2014  r.  w  sprawie  umundurowania  i  wyekwipowania  żołnierzy  zawodowych  i  żołnierzy 

pełniących służbę kandydacką (Dz. U. z 2014 r. poz. 1615). 


Wyposażenie w 2017 r. w należne PUiW żołnierzy nowoformowanych Polskich Kontygentów 

Wojskowych  w  ramach  wypełniania  zobowiązań  podjętych  na  szczycie  NATO  w  2016  r.  

w Warszawie. 

Dowód: pismo Szefa Służb Materiałowych Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych z dnia 

10.03.2017 r. nr 9557/17. 

Zamawiający  wypełnił  więc  wszystkie  spoczywające  na  nim  obowiązki  i  nie  naruszył  zasad 

uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  Wykonawców.  Ewentualna  zmiana  terminów 

składania  ofert  w  obecnej  fazie  i  wydłużenie  okresu  dostaw  realizacji  umowy  mogłaby 

natomiast  prowadzić  do  zaburzenia  tych  fundamentalnych  zasad  w  postępowaniu  

o zamówienie publiczne. W sytuacji bowiem, gdy dwaj potencjalni Wykonawcy, którzy podjęli 

działania z najwyższą starannością i mogą złożyć oferty w przewidzianym w SIWZ terminie 

do  4  kwietnia  2017  r.  (chodzi  o  dwa  podmioty,  które  złożyły  wnioski  o  uzyskanie 

zaświadczenia  w  WOBWSM  w  Łodzi)  wydłużenie  terminu  składania  ofert  prowadziłoby  do 

naruszenia wymienionych zasad. 

W tym stanie rzeczy, Zamawiający wniósł jak na wstępie. 

Załączniki:  1.    pismo  WOBWSM  w  Łodzi  z  dnia  10.03.2017  r.  Nr  314/17;  2.  pismo  Szefa 

Służb Materiałowych Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych z dnia 10.03.2017 r. nr 9557/17. 

2. Stanowisko Wojskowego Ośrodka Badawczo-Wdrożeniowego Służby Mundurowej 

(WOBWSM) z dnia 10.03.2017 r. Nr 314/17. 

Zarzuty  Odwołującego  dotyczące  zbyt  krótkiego  czasu  na  właściwe  przygotowanie 

oferty  i  załączenie  do  niej  aktualnego  „zaświadczenia”  wydanego  przez  WOBWSM  nie  są 

zgodne z prawdą. 

Odwołujący  określa  czas  minimalny  potrzebny  do  wykonania  przedmiotu  na  55  dni 

wynikający  z  wyliczenia:  a)  przygotowanie  przędzy  -  4  dni,  b)  wykonanie  dzianiny  -  14  dni,  

c)  badania  laboratoryjne  -  21  dni  (wykonawca  co  prawda  określa  niezbędny  czas  na  1 

miesiąc,  ale  podaje  też  czas  na  wykonanie  najbardziej  czasochłonnego  badania,  tj. 

odporności  wybarwień  na  światło  -  3  tygodnie).  Nadmienić  należy,  że  przy  wcześniejszym 

potwierdzaniu  innych  zakładowych  wzorów  Odwołujący  przedstawiał  raporty  z  badań 

laboratoryjnych, z których wynikało, że badania w zakresie odporności wybarwień na światło 

trwały  około  2  dni,  d)  potwierdzenie  zgodności  zakładowych  wzorów  z  wzorem  PUiW  -  16 

dni.  

Większość  Wojskowych  Dokumentacji  Techniczno-Technologicznych  (WDTT)  PUiW 

wzór  538/MON,  529/MON,  518/MON  stanowiących  przedmiot  zamówienia  od  wielu  lat  nie 

podlegała  zmianom.  Zgodnie  z  obowiązującymi  zasadami  (zatwierdzenia  zakładowego 

wzoru PUiW) WOBWSM dokonuje na wniosek wykonawcy złożony w dowolnym terminie, nie 

tylko po ogłoszeniu zamówienia przez Zamawiającego. 


Nadmienić  należy,  że  Odwołujący  w  marcu  2013  r.  złożył  wniosek  o  zatwierdzenie 

zakładowych  wzorów  PUiW  wzór  529/MON  i  518/MON.  Tylko  z  powodu  nieprawidłowego 

przygotowania PUiW WOBWSM odmówił wydania „zaświadczenia.” 

Informacja  o  prowadzeniu  przez  WOBWSM  prac  rozwojowych  w  zakresie  między 

innymi  PUiW  wzór  507T/MON  oraz  507TM/MON  była  ogólnie  dostępna  na  stronach 

internetowych WOBWSM, w zakładce Prace rozwojowe (http:/www.wobwsm.wp.mil.p./pl/22).  

Informacja zawierała także planowany termin zakończenia prac rozwojowych. 

WDTT PUiW wzór 507T/MON oraz 507TM/MON zostały zaktualizowane w dniu 06.02 2017 

r. Od tego momentu potencjalni wykonawcy mieli możliwość przystąpienia do przygotowania 

wzorów zakładowych. Licząc do daty 04.04 2017 r. (termin składania ofert) - 58 dni. 

Zaktualizowane  WDTT  wprowadziły  tylko  częściowe  zmiany  w  zakresie  rozwiązań 

materiałowo-konstrukcyjnych  PUiW.  Podstawowe  wymagania  dla  dzianiny  zasadniczej  nie 

uległy  zmianie.  Wymagania  techniczno-użytkowe  materiałów  zasadniczych  nie  uległy 

zmianie. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  należy  uznać,  że  dla  doświadczonego  oraz 

posiadającego  kompetentny  personel  i  odpowiedni  park  maszynowy  Wykonawcy  nie 

powinno  stanowić  problemu  przygotowanie  przedmiotu  umowy  zgodnie  z  wymaganiami 

określonymi przez Zamawiającego w SIWZ. 

Dwóch potencjalnych dostawców /wykonawców bielizny zimowej złożyło w kancelarii 

WOBWSM wnioski dotyczące oceny i potwierdzenia zgodności zakładowych wzorów bielizny 

zimowej. 

3.  Stanowisko Inspektoratu Wsparcia  Sił  Zbrojnych  z  dnia  10.03.2017 r. nr  9557/17. 

Krótkie terminy dostaw, które stały się m.in. przedmiotem formułowanych zarzutów, wynikają 

przede  wszystkim  z:  -braku  dostaw  PUiW  w  2016  r.  w  związku  z  unieważnieniem 

postępowań na zakupy; -pilnej potrzeby wyposażenia w należne PUiW poszczególnych grup 

użytkowników, takich jak: zwiększone ilości żołnierzy powoływanych na ćwiczenia wojskowe 

oraz  żołnierzy  z  formowanych  jednostek  Wojsk  Obrony  Terytorialnej;  -ukompletowania 

zwolnionych  okresowo  zapasów;  -wyposażania  w  2017  r.  w  należne  PUiW 

nowoformowanych  PKW  w  ramach  wypełniania  zobowiązań  podjętych  na  Szczycie  NATO  

w 2016 roku w Warszawie. 

Wykonawcy  zgłaszający  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego:  1.  G.S. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  G.S.H.H.P.  z  siedzibą  w  Kielcach;  2.  „T.” 

Z.P.C. 

Sp.  

z  o.o.  z  siedzibą  w  Dłutowie  –  po  stronie  odwołującego  oraz  3.  S.N.  „S.M.”  z  siedzibą  w 

Poznaniu 

– 

po 

stronie 

zamawiającego, 

wnieśli 

zgłoszeniach  

o rozstrzygnięcie na korzyść strony, do której przystąpili. 


Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  stron  i  wykonawców  zgłaszających 

przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  (w  obecności  pełnomocników  stron  

i wykonawców: G.S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą G.S.H.H.P. i Spółdzielni 

Niewidomych  „S.M.”),  Izba  uznała,  że  wykonawcy  zgłaszający  przystąpienia,  w  wyniku 

skutecznych przystąpień, stali się uczestnikami postępowania odwoławczego (art. 185 ust. 2, 

3 i 4 ustawy Pzp).  

Wobec  nie  wystąpienia  negatywnych  przesłanek,  o  których  stanowi  art.  189  ust.  2 

ustawy Pzp), odwołanie zostało rozpoznane na rozprawie. 

Izba  rozpoznała  merytorycznie  zarzuty  odwołania,  uznając,  że  szeroko  rozumiane 

przesłanki legitymacji czynnej wykonawców wnoszących odwołania wobec treści ogłoszenia  

o  zamówieniu  i  postanowień  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  uprawniają 

odwołującego do wniesienia odwołania (art. 179 ust. 1 ustawy Pzp).  

Odwołanie 

rozpoznane 

granicach 

zarzutów 

zawartych 

odwołaniu,  

z  uwzględnieniem  obowiązku  stron  i  uczestników  postępowania  odwoławczego 

udowodnienia faktów, z których wywodzą skutki prawne, podlega oddaleniu (art. 190 ust. 1, 

art. 192 ust. 1 i ust. 7 ustawy Pzp).  

Nie zostało wykazane naruszenie przepisów ustawy Pzp wskazanych w odwołaniu. 

Przepis  art.  25  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  nie  stanowi  samodzielnej  podstawy  zarzutu, 

został  przywołany  „w  związku”.  Przepis  ten  stanowi  o  uprawnieniu  zamawiającego  żądania 

dokumentu  przedmiotowego  opisanego  w  rozdziale  V  pkt  6  SIWZ,  potwierdzającego 

spełnianie  przez  oferowane  dostawy  wymagań  zamawiającego,  mianowicie  –  zgodności 

przedmiotu  dostawy  ze  wzorem  wykonanym  wg  Wojskowej  Dokumentacji  Techniczno-

Technologicznej, znajdującym się w Wojskowym Ośrodku Badawczo-Wdrożeniowym Służby 

Mundurowej  w  Łodzi  -  §  13  ust.  1  pkt  3  rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  z  dnia  26  lipca 

2016  r.  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  

w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1126). Żądanie dokumentu 

przez zamawiającego nie było kwestionowane. 

Z uwagi na fakt, że przepis art. 43 ust. 1 ustawy Pzp dotyczący wartości zamówienia 

mniejszej  niż  kwoty  określone  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  11  ust.  8  ustawy, 

nie  ma  zastosowania,  w  konsekwencji  podstawę  zarzutów  odwołania  stanowi  naruszenie:  

art. 43 ust. 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. 


W  kwestii  naruszenia  przepisów  art.  43  ust.  1  i  ust.  2  ustawy  Pzp  Izba  orzekła  we 

wskazanym  w  odpowiedzi  na  odwołanie  i  na  rozprawie  wyroku  z  dnia  20  stycznia  2016  r., 

sygn.  akt  KIO  16/16,  dotyczącym  postępowania  odwoławczego  pomiędzy  tymi  samymi 

stronami  z  zarzutem  naruszenia  art.  7  ust.  1  oraz  art.  43  ust.  1  i  2  Pzp  przez  wyznaczenie 

zbyt  krótkiego  terminu  składania  ofert  i  wymogu  złożenia  wraz  z  ofertą  dokumentu 

potwierdzającego,  że  oferowane  dostawy  odpowiadają  określonym  przez  zamawiającego 

specyfikacjom technicznym, w postaci aktualnego zaświadczenia (z datą późniejszą od daty 

zatwierdzenia  WDTT  przez  Komendanta  WOBWSM)  wydanego  przez  podmiot  uprawniony 

do  kontroli  jakości  (Wojskowy  Ośrodek  Badawczo-Wdrożeniowy  Służby  Mundurowej  

w Łodzi), a tym samym uniemożliwienia wykonawcom złożenia oferty. 

Izba,  rozpoznając  aktualne  odwołanie  w  pełni  podzieliła  stanowisko  przedstawione  

w  przywołanym  wyroku  wskazującym,  że  przepis  art.  43  ust.  1  Pzp  nie  znajduje 

zastosowania  w  sprawie,  gdyż  zastosowanie  tego  przepisu  jest  jednak  ograniczone  do 

postępowań o wartości mniejszej, niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie 

art.  11  ust.  8  Pzp.  Do  postępowań  o  wartości  większej  odnosi  się  art.  43  ust.  2  Pzp 

stanowiący,  że  termin  składania  ofert  –  wg  aktualnego  brzmienia  przepisu,  nie  może  być 

krótszy  niż  35  dni  od  dnia  przekazania  ogłoszenia  o  zamówieniu  Urzędowi  Publikacji  Unii 

Europejskiej  (zgodnie  z  art.  18  pkt  5a  ustawy  nowelizującej  –  w  postępowaniach  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  wszczętych  i  niezakończonych  przed  dniem  18 

października 2018 r. (…) – termin, o którym mowa w art. 43 ust. 2 ustawy wynosi 40 dni).  

„Różnica  w  brzmieniu  art.  43  ust.  1  i  art.  43  ust.  2  P.z.p.  -  wskazanie  w  pierwszym  

z  nich  obowiązku  uwzględnienia  czasu  niezbędnego  na  przygotowanie  oferty  -  wynika  

z  bardzo  krótkiego  minimalnego  terminu  na  złożenie  ofert  i  daje  możliwość  zapewnienie 

konkurencyjności postępowaniu o niższej wartości.” 

Wyznaczony przez zamawiającego termin 4 kwietnia 2017 r. spełnia wymagania art. 

43  ust.  2  Pzp.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  przekazane  Urzędowi  Publikacji  Unii 

Europejskiej  21  lutego  2017  r.,  zatem  wyznaczenie  terminu  składania  ofert  wynoszącego 

ponad 40 dni przesądza, że zamawiający nie dopuścił się zarzucanego naruszenia.  

Wskazane  w  ust.  1  przepisu  przesłanki  „z  uwzględnieniem  czasu  niezbędnego  do 

przygotowania 

złożenia 

oferty”, 

stanowiące 

podstawę 

zarzutu 

odwołującego  

w  przedmiocie  naruszenia  art.  43  ust.  2  ustawy  –  odnoszą  się  wyłącznie  do  postępowania  

o wartości zamówienia mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie 

art.  11  ust.  8  ustawy.  Postępowanie  odwoławcze,  podobnie  jak  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia,  jest  sformalizowane,  stąd  zarzut  niezgodnych  z  ustawą  czynności 

zamawiającego  bądź  zaniechania  czynności,  do  których  zamawiający  był  zobowiązany  na 


podstawie  ustawy,  obok  okoliczności  faktycznych  (faktycznej  podstawy  zarzutu)  powinien 

wskazywać  właściwą  podstawę  prawną  (przepis  ustawy).  Zatem,  przesłanki  warunkujące 

ustalenie  terminu  składania  ofert  w  postępowaniach  o  wartości  mniejszej  niż  wartość 

zamówienia  w  rozpoznawanym  odwołaniu,  do  którego  stosuje  się  przepisy  dotyczące 

wartości większej, nie mogą być skuteczne jako uzasadniające zarzut. 

Izba  podzieliła  też  stanowisko  z  przywołanego  wyroku,  co  do  niezasadnego 

oczekiwania odwołującego o powinności zamawiającego uwzględnienia okresu niezbędnego 

na  przygotowanie  dzianiny  w  celu  wyprodukowania  zamawianej  bielizny.  Podzieliła  również 

negatywną  ocenę  postulatu  dotyczącego  równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej 

konkurencji  jako  oznaczającego  obowiązek  zamawiającego  takiego  przygotowania 

postępowania,  by  mogli wziąć  w  nim  udział  wszyscy  wykonawcy  działający  w  danej  branży 

(wskazani  w  odwołaniu  potencjalni  wykonawcy).  Brak  możliwości  wzięcia  udziału  

w  postępowaniu  przez  odwołującego,  nie  oznacza,  że  doszło  do  złamania  zasady  uczciwej 

konkurencji i równego traktowania wykonawców.  

Zamawiający  i  uczestnik  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego 

potwierdzili  na  rozprawie  okoliczności  złożenia  przez  dwóch  wykonawców  (dostawców) 

wniosków  dotyczących  oceny  i  potwierdzenia  zgodności  zakładowych  wzorów  bielizny 

zimowej,  co  wskazuje  na  możliwość  złożenia  ofert  w  wyznaczonym  przez  zamawiającego 

terminie wraz z wymaganymi zaświadczeniami. 

Zasadne i istotne w ocenie zarzutów odwołania jest spostrzeżenie zamawiającego, że 

zgodnie  z  odwróconą  procedurą  oceny  spełniania  warunków  udziału  wykonawców  

w postępowaniu (rozdział VII pkt 2 SIWZ), opisane w pkt 1.1--1.1.5.2 tego rozdziału wstępne 

potwierdzenie  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  zostanie  przedstawione  

w  formularzu  JEDZ  (oświadczenie).  Wezwanie  do  złożenia  w  wyznaczonym  terminie 

aktualnych  na  dzień  złożenia  dokumentów  potwierdzających  okoliczności,  o  których  mowa  

w  art.  25  ust.  1  ustawy  (a  więc  wskazanych  w  odwołaniu  zaświadczeń)  nastąpi  przed 

udzieleniem zamówienia (przed wyborem najkorzystniejszej oferty) i zostanie skierowane do 

wykonawcy,  którego  oferta  zostanie  oceniona  najwyżej  (pkt  2  drugi  akapit).  W  pkt  2.5 

wskazano na obowiązek złożenia aktualnego zaświadczenia (z datą wystawienia późniejszą 

od  daty  zatwierdzenia  WDTT  przez  Komendanta  Wojskowego  Ośrodka  Badawczo-

Wdrożeniowego  Służby  Mundurowej)  wydanego  przez  podmiot  uprawniony  do  kontroli 

jakości  (WOBWSM  w  Łodzi)  potwierdzającego,  że  ofertowany  przedmiot  zamówienia 

odpowiada  określonym  przez  zamawiającego  specyfikacjom  technicznym.  Wskazano,  że 

wydawanie  zaświadczeń  realizowane  jest  przez  WOBWSM  zgodnie  z  „Instrukcją  oceny  

i  potwierdzania 

zgodności  zakładowych  wzorów  z  zatwierdzonymi  wojskowymi 

dokumentacjami oraz wzorami przedmiotów umundurowania i wyekwipowania”, dostępną na 


stronie internetowej ośrodka, w terminie 

16  dni  roboczych  od  dnia  złożenia  stosownego 

wniosku.  

Z powyższego wynika, że w postanowieniach SIWZ nie wskazano, że zaświadczenie 

ma  być  złożone  jednocześnie  z  ofertą  [w  rozdziale  VII  pkt  1  „Zamawiający  wymaga 

załączenia  do  oferty:  (…)”  w  pkt  2  wskazano:  aktualne  na  dzień  ich  złożenia  oświadczenia 

lub  dokumenty  potwierdzające  okoliczności,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1  ustawy  

w zakresie wynikającym z treści SIWZ oraz ogłoszenia o zamówieniu, mają być złożone na 

wezwanie  zamawiającego  przez  wykonawcę,  którego  oferta  zostanie  oceniona  najwyżej;  

z  pkt  2.5  wynika  obowiązek  złożenia  zaświadczenia  –  nie  wraz  z  ofertą].  Zatem  należy 

uznać, że upływ terminu składania ofert nie oznacza niemożności złożenia zaświadczenia po 

tym  terminie,  skoro  zaświadczenie  ma  być  złożone  na  wezwanie  zamawiającego  przed 

dokonaniem  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  i  przez  wykonawcę,  którego  oferta  zostanie 

oceniona najwyżej. 

Odwołujący  nie  wykazał,  również  nie  uprawdopodobnił  niemożności  złożenia  oferty  

w  wyznaczonym  terminie.  Zakładając  nawet  zamiar  złożenia  zaświadczenia  wraz  z  ofertą, 

odwołujący nie przedstawił żadnej informacji o podjęciu jakichkolwiek czynności związanych 

z ubieganiem się o wydanie zaświadczenia. 

Załączniki  merytoryczne  do  odwołania  zostały  wskazane  wyżej  w  części  końcowej 

streszczonego  uzasadnienia  odwołania,  nie  zamieszczono  w  nich  wymienionego  w  spisie 

zaświadczenia  z  Instytutu  M..  Zaświadczenia  Instytutu  Technologii  Bezpieczeństwa  M.  z  8 

marca  2017  r.  dotyczące  bielizny  zimowej  wzór  507T/MON,  letniej  wzór  505T/MON  i  bluzy 

ocieplającej wzór 546T/MON, wydane na rzecz P.P.H.U. „B.” B.J.B., zostały złożone wraz z 

odwołaniem 

tego 

wykonawcy  

jako załączniki do odwołania wniesionego do Prezesa KIO w sprawie sygn. akt KIO 470/17. 

Wniosek  do  zamawiającego  z  dnia  03.03.2017  r.  o  wyjaśnienie  opisu 

zamieszczonego w pkt 6 załącznika nr 1 do OPZ, wobec jednoznacznej treści tego opisu, nie 

ma znaczenia dla rozstrzygnięcia odwołania. 

Złożone  na  rozprawie:  1.  Zaświadczenie  WOBWSM  z  dnia  16.02.2016  r.  

o  posiadaniu  przez  odwołującego  wzoru  potwierdzonego  za  zgodność  z  obowiązującą 

WDTT  z  datą  zatwierdzenia  16.02.2016  r.;  2.  WDTT  bielizna  zimowa  wzór  507T/MON, 

potwierdzona  za  zgodność  12.06.2015  r.;  3.  Umowa  dostawy  Nr  502/20/5/2015  r.  

z załącznikami (zamówienie realizowane na rzecz zamawiającego)  

–  potwierdzają,  że  odwołujący  posiada  doświadczenie  w  zakresie  ubiegania  się  

o  tego  rodzaju  zamówienia  i  ma  potencjalne  możliwości  złożenia  oferty,  szczególnie  

w  sytuacji,  gdy  WDTT  PUiW  wzór  507/MON  oraz  507TM/MON  zostały  zaktualizowane  

w  dniu  6  lutego  2017  r.  w  niewielkim,  jak  wykazywano  na  rozprawie,  zakresie  dotyczącym 

ś

ciągaczy  w  bluzach  i  kalesonach.  Nie  ma  znaczenia  dla  rozstrzygnięcia  odwołania  zestaw 


pytań  z  dnia  16.03.2017  r.  skierowanych  do  Komendanta  WOBWSM  jako  jednostki 

wskazanej  do  wydawania  zaświadczeń,  w  sprawie  informacji  o  procedurze  aktualizacji 

WDTT. 

Izba  podzieliła  stanowisko  zamawiającego  co  do  obowiązku  odwołującego 

przestrzegania  granic  w  dowodzeniu  swoich  racji,  wobec  wskazanych  w  odwołaniu  

i  podnoszonych  na  rozprawie  kwestii  związanych  z  czynnościami  aktualizacji  WDTT 

przeprowadzanej przez WOBWSM. 

Izba podzieliła również argumentację zamawiającego przedstawioną w odpowiedzi na 

odwołanie,  w  załącznikach  do  tej  odpowiedzi  i  potwierdzoną  na  rozprawie  w  formie 

merytorycznych  wyjaśnień  pełnomocników,  co  do  potrzeb  zamawiającego  w  zakresie 

szybkiego  udzielenia  zamówienia  i  realizacji  dostawy  w  celu  pilnego  wyposażenia 

poszczególnych grup użytkowników w należne PUiW.  

W  piśmie WOBWSM  z  dnia  13.03.2017  r.  skierowanym  do  Szefa  Szefostwa  Służby 

Mundurowej  Inspektoratu  Wsparcia  Sił  Zbrojnych  została  przedstawiona  procedura 

uzyskiwania  zaświadczenia  w  określonym  czasie.  Wskazano,  że  uwzględniając 

zaktualizowanie  dwóch  wskazanych  wzorów  w  dniu  06.02.2017  r.,  czas  na  czynności 

wykonawców  liczony  do  04.04.2017  r.  (termin  składania  ofert)  wynosi  58  dni.  W  piśmie 

Inspektoratu Sił Zbrojnych z dnia 10.03.2017 r. skierowanym do Komendanta 2 Regionalnej 

Bazy 

Logistycznej 

przedstawiono 

przekonujące 

uzasadnienie 

terminów 

dostaw 

zaplanowanych  w  2017  r.  wynikających  z  SIWZ.  Terminy  pierwszych  dostaw  w  2017  r. 

kwestionowane w odwołaniu – ustalone od daty zawarcia umowy do 90 i 45 dni w zależności 

od  rodzaju  bielizny  i  numeru  zadania  –  wynikają  z  potrzeb  zamawiającego  wiarygodnie 

uzasadnionych  w  dokumentach  załączonych  do  odpowiedzi  na  odwołanie  i  potwierdzonych 

na rozprawie, jako pilnych. 

Odnośnie  do  dowodu  –  „Wnioski  z  badania  organoleptycznego  dzianin  wykonanego 

w  WOBWSM  dnia  15.03.2017  r.”  –  wskazano  na  rozprawie,  że  wnioski  z  badań  zostały 

podpisane  przez  osobę,  która  nie  uczestniczyła  w  badaniach.  WDTT  została  opracowana 

przez pracowników Ośrodka.  

 Przepis  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  nie  został  naruszony,  ogłoszenie  o  zamówieniu  

i  SIWZ  zostały  skierowane  jako  publiczne  informacje  do  wszystkich  zainteresowanych 

wykonawców. 

Uznając  brak  podstaw  do  uwzględnienia  odwołania  i  nakazania  zamawiającemu 

dokonania żądanych zmian w treści ogłoszenia o zamówieniu i postanowieniach SIWZ, Izba 

oddaliła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. 


O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  192  ust.  9  

i  10  ustawy  Pzp  stosownie  do  jego  wyniku,  z  uwzględnieniem  przepisów  rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238,  z  późn.  zm.).  Izba  zaliczyła  do  kosztów  postępowania 

odwoławczego  wpis  w  kwocie  15 000  zł  uiszczony  przez  odwołującego  oraz  zasądziła  na 

rzecz  zamawiającego  uzasadnione koszty  postępowania  odwoławczego poniesione  z  tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3 600 zł, na podstawie rachunku przedłożonego do 

akt sprawy. 

       Przewodniczący: ……………………………..