KIO 447/17 WYROK dnia 17 marca 2017 roku

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 447/17 

WYROK 

z dnia 17 marca 2017 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Katarzyna Prowadzisz 

Członkowie:    

Marzena Teresa Ordysińska 

Andrzej Niwicki 

Protokolant:            

Sylwia Jankowska   

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  17  marca  2017  r.  odwołania  wniesionego  do  Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  8  marca  2017  roku  przez  wykonawcę  M.  N. 

prowadzącego 

działalność 

gospodarczą 

pod 

nazwą 

FIN-BUD 

M. 

N.  

z siedzibą w Lublinie 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  Związek  Komunalny  Gmin  Ziemi 

Lubartowskiej z siedzibą w Lubartowie 

orzeka: 

1.  Oddala odwołanie. 

2.  Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  M.  N.  prowadzącego  działalność 

gospodarczą pod nazwą FIN-BUD M. N. z siedzibą w Lublinie i: 

2.1 zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10  000  zł  00  gr 

(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę M. N. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą FIN-BUD M. N. z siedzibą w 

Lublinie tytułem wpisu od odwołania, 


2.2 zasądza od wykonawcy M. N. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą 

FIN-BUD  M.  N.  z  siedzibą  w  Lublinie  na  rzecz  Zamawiającego  Związek 

Komunalny Gmin Ziemi Lubartowskiej z siedzibą w Lubartowie kwotę 3 600 zł 00 

gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione tytułem wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  7  dni  

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie.  

Przewodniczący:      ……………………………… 

Członkowie:      

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO  447/17 

U Z A S A D N I E N I E 

Zamawiający  –  Związek  Komunalny  Gmin  Ziemi  Lubartowskiej  z  siedzibą  

w  Lubartowie  -  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego  pod  nazwą  utwardzenie  działki  1060/1  z  przeznaczeniem  

na plac manewrowy na terenie Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Wólce Rokickiej 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień  Publicznych 

w dniu 23 stycznia 2017 roku pod numerem 12513-2017. 

8 marca 2017 roku działając na podstawie art. 179 ust. 1 w związku z art. 180 ust. 1  

i ustawy  z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 roku, 

poz.  2164;  dalej:  „Pzp”    lub  „ustawa”)  Odwołujący  –  M.  N.  prowadzący  działalność 

gospodarczą  pod  nazwą  FIN-BUD  M.  N.  z  siedzibą  w  Lublinie  -  wniósł  odwołanie  

na czynność Zamawiającego odrzucenia oferty Odwołującego oraz czynność wyboru oferty 

najkorzystniejszej wykonawcy Instal Warszawa Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:  

1.  naruszenie  art.  31  ust.  1  ustawy,  ponieważ  nie  zamieścił  na  stronie  internetowej 

Specyfikacji  Technicznych  Wykonania  i  Odbioru  Robót  Budowlanych  dla  branży 

drogowej  i  elektrycznej,  czym  także  naruszył  przepis  art.  29  ust.  1  i  2  ustawy, 

ponieważ z tego powodu nie opisał przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i 

wyczerpujący  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń  - 

szczególnie  technologii  wykonania,  co  utrudnia  także  uczciwą  konkurencję.  Ww. 

naruszenia  skutkują  także  naruszeniem  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy,  ponieważ 

przygotowuje  i  prowadzi  postępowanie  w  sposób  niezapewniający  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców,  ponieważ  odrzucił  ofertę 

Odwołującego. 

2.  Art. 26 ust. 2 ustawy i art. 25 ust. 1 ustawy oraz postanowień pkt. 5.1.1.1 Specyfikacji 

Istotnych  Warunków  Zamówienia  (dalej:  SIWZ)  i  pkt.  6.2.1  SIWZ,  ponieważ  ww. 

artykuły  ustawy  stanowią,  że  te  żądania  złożenia  dokumentów  Zamawiający  może 

stosować  tylko  jako  wymóg  dołączenia  do  oferty,  a  nie  przy  zastosowaniu  przepisu 

art.  87  ust.  1  ustawy,  bo  nowe  dokumenty  uzupełniają  treść  oferty,  co  jest 

niedopuszczalne.  Żądanie  te  naruszają  także  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy. Warunek  pkt. 

5.1.1.1  SIWZ  stanowi  o  tym,  że  trzeba  dysponować  min.  1  osobą  -  dotyczy  to 


załącznika  do  oferty  i  treści  oferty,  natomiast  pkt.  6.2  i  6.2.1  SIWZ  stanowi,  że  ten 

dokument  dołącza  tylko  na  wezwanie  wykonawca,  którego  oferta  została,  oceniona 

najwyżej  tj.  wybrana  jako  oferta  najkorzystniejsza.  Ponieważ  oferta  Odwołującego 

została  odrzucona  i  nie  była  oceniana,  zatem  na  jakiej  podstawie  prawnej 

zamawiający żądał dostarczenia tego dokumentu? 

3.  Naruszenie  art.  87  ust.  1  PZP  poprzez  żądanie  dostarczenia  dokumentów  tj. 

harmonogramu  i  opisu  technologii  robót,  co  nie  jest  wyjaśnieniem  treści  złożonej 

oferty,  lecz  sprzeczne  z  tym  przepisem  jak  to  ocenia  w  wyrokach  KIO  uzupełnienie 

treści oferty o nowe załączniki po otwarciu ofert, co stanowi naruszenie ww. przepisu 

oraz  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy.  Jak  należy  wykonywać  przedmiot  zamówienia 

zamawiający  określa  w  STWiORB,  a  tego  dokumentu  nie  dołączył  do  SIWZ  -  brak 

publikacji w ogłoszeniu o zamówieniu i jako załącznika do SIWZ. 

4.  Naruszenie  art.  91  ust.  1  ustawy,  ponieważ  wybrał  ofertę  najkorzystniejszą 

zmieniając kryteria oceny ofert podane w SIWZ, czym naruszył także art. 7 ust. 1 i 3 

ustawy.  W  pkt.  13.1  SIWZ  kryteria  ofert  były  -  cena  60%,  termin  wykonania 

zamówienia  40%,  natomiast  w  ocenie  ofert  str.  3  przyjął  kryteria  po  50%.  W  SIWZ 

13.1  podaje,  że  ocena  będzie  oddzielna  na  części  zamówienia,  natomiast  nie 

wiadomo jak to liczył zamawiający, bo nie stosował algorytmów, które podał w SIWZ - 

do  ceny,  bo  nie  wiadomo  czy  przyjął  cenę  za  części  zamówienia  czy  za  całość 

zamówienia. Ilość punktów za cenę dla całości zamówienia powinna być: oferta nr 1 - 

96,10  pkt,  oferta  nr  2  -  84,05  pkt,  oferta  nr  3  -  100  pkt.  Zamawiający  nie  dokonał 

obliczenia  punktów  za  cenę  dla  części  zamówienia  i  ich  sumowania  -  przyjął  do 

obliczenia  jakieś  fikcyjne  kwoty  niemożliwe  do  sprawdzenia.  Za  termin  wykonania 

przyjął  także  jakieś  fikcyjne  ilości  dni,  bo  np.  14  dni  nie  ma  w  żadnej  ofercie.  W 

ofercie nr 2 za cenę przyjął 50 pkt bez obliczenia, a w ofercie nr 3 za termin także 50 

pkt, podczas gdy maksymalna ilość punktów za termin może być tylko 40 pkt. 

5.  W pkt. 13.2.3 SIWZ Zamawiający podaje termin 30 dni (nie dłuższy niż do 15.12,2016 

r.),  natomiast  w  pkt.  3  SIWZ  podaje  30  dni  lecz  nie  później  niż  31.03.2017  r.  Przy 

podpisaniu  umowy  w  dniu  2017.03.09  jak  tego  żąda  zamawiający  żaden  z 

wykonawców, których oferty nie zostały odrzucone, nie dotrzyma tego terminu 22 dni, 

bo podali terminy wykonania 27, 28 i 30 dni. 

6.  Naruszenie  art.  179  ust.  1  poprzez  zapis  w  SIWZ  pkt.  16.1,  że  odwołujący  mają 

„interes prawny” w uzyskaniu zamówienia, co zostało zmienione ostatnią nowelizacją 

tylko na „interes" bez „interesu prawnego". 

7.  Naruszenie  art.  87  ust.  1  ustawy  przez  dokumenty  do  których  złożenia  wezwał 

zamawiający tj. harmonogramu wykonania i opisu technologii wykonania, co stanowi 

uzupełnienie treści oferty. Narusza to także art. 7 ust. 1 i 2 ustawy. Zamawiający nie 


załączył STWiORB oraz nie zakazał nigdzie w SIWZ, że nie można zamiast 2 warstw 

podbudowy wykonać warstwę o takiej samej grubości z takiego samego materiału tj. 

mieszanki  betonowej.  Zamawiający  nie  wykazał,  że  wykonawca  wykonując  1 

warstwę  zmieniłby  materiał  tj.  mieszankę  betonową  i  jakie  naruszyłby  normy  oraz 

czasy  technologiczne  oraz  nie  wykazał  dlaczego  podbudowy  nie  mogą  być 

obciążane  zaraz  po  wykonaniu.  Zamawiający  nie  zastrzegł  w  SIWZ,  że  na  zmianę 

technologii  potrzebna  jest  jego  zgoda  lecz  podnosi  to  dopiero  po  odrzuceniu  oferty. 

Odnosząc się do opracowanej opinii należy stwierdzić, że: 

1)  Została ona opracowana przez inspektora nadzoru inwestorskiego Pana mgr 

¡nż.  J.  G., który  jako  inspektor  nadzoru  inwestorskiego  reprezentuje  interesy 

Zamawiającego,  a  powinna  być  opracowana  przez  uprawnionego 

rzeczoznawcę z listy GUNB. 

2)  Autor  opinii  „nie  zauważył",  że  nie  było  zamieszczonej  STWiORB  oraz faktu, 

ż

e 1 warstwa ma wytrzymałość większą niż zakładana warstwa dolna 15 cm, 

co  oznacza,  że  podbudowa  proponowana  przez  wykonawcę  jest  dużo 

mocniejsza  i  lepsza  niż  zakładana  w  projekcie  i  trwałość  obiektu  będzie 

większa. 

3)  Co  do  wniosków  opinii  technicznej  po  konsultacji  z  uprawnionym 

rzeczoznawcą: 

Ad. 1 opinii: 

Projekt wymagał warstw: 

− 

18 cm o wytrzymałości R

c

> 5 MPa, 

− 

15 cm o wytrzymałości R

c

 >: 3 MPa (nie ma 3 MPa). 

Wykonawca  –  Odwołujący  zaplanował  warstwę  33  cm  o  wytrzymałości  R

c

  =  5  MPa,  zatem 

spełniającą wymagania zarówno co do grubości jak i wytrzymałości. Połączenie zatem przez 

wykonawcę  2  warstw  w  jedną  z  uwagi  na  opis  zawarty  w  projekcie  nie  jest  zmianą 

wymagającą akceptacji inwestora, a dotyczy jedynie technologii robót. 

Ad. 2 opinii: 

Wykonawca wykonując warstwę o wytrzymałości R

c

 większej od 5 MPa nie zmienił materiału, 

bo projektant wymagał wytrzymałości nie mniejszej niż 3 i 5 MPa, co wykonawca zachowuje. 

Zatem uwaga jest całkowicie bezpodstawna. 

Ad. 3 opinii: 

Zamawiający  nie  podał  i  uzasadnił  jaki  materiał  został  zmieniony,  bo  mieszanką  betonową 

jest  zarówno  mieszanka  wykonana  na  miejscu  wbudowania.  Nie  ma  norm  dotyczących 

zachowania 

czasów 

technologicznych, 

które 

dotyczyłyby 

przedmiotowej 

sytuacji 


przystąpienia  do  układania  nawierzchni  betonowej  przez  podawanie  betonu  pompą  na 

warstwie 

gruntu 

stabilizowanego 

cementem. 

Działanie 

takie 

jest 

dodatkowym 

zabezpieczeniem wykonanej podbudowy zapobiegającym jej wysuszeniu, uwaga jest zatem 

bezpodstawna. 

Ad. 4 opinii: 

Autor  opinii  nie  zna  zasad  wykonywania  nawierzchni  betonowych  przy  użyciu  pompy  do 

podawania  betonu,  lecz  tylko  dywaguje  na  ten  temat.  Technologia  wykonywania  warstwy 

betonowej na podbudowie poprzez podawania betonu pompą nie powoduje żadnych efektów 

dodatkowego  obciążenia  mogącego  powodować  uszkadzanie  tej  podbudowy.  Nie  będzie 

tam  żadnego  ruchu  pojazdów  czy  składowania  materiałów.  Materiał  gruntocementu 

podbudowy będzie zagęszczony 4, układanie betonu nie spowoduje żadnych uszkodzeń czy 

osiadań podbudowy - uwaga całkowicie nietrafna i bezzasadna. 

Odwołujący podniósł, że jak wykazał powyżej przedmiotowa opinia techniczna jest nietrafna, 

wewnętrznie  sprzeczna,  bez  uzasadnień  i  nie  może  być  dowodem  w  sprawie  i  stanowić 

podstawy do odrzucenia oferty. 

8.  Naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  a  w  związku  z  tym  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy, 

ponieważ  jak  uzasadnił  Odwołujący  w  pkt  1  do  7  treść  oferty  Odwołującego  była 

zgodna z treścią SIWZ. Zamawiający naruszył także szereg innych przepisów ustawy 

i SIWZ, co wykazał Odwołujący w treści odwołania. 

Odwołujący  podniósł,  że  z  powodu  odrzucenia  oferty  Odwołującego  naruszony  został 

także  interes  Odwołującego,  bo  nie  otrzyma  i  nie  wykona  tego  zamówienia,  przez  co 

poniesie straty, bo nie osiągnie zakładanego przerobu i zysku, dlatego wniesienie odwołania 

jest zasadne. 

Odwołujący zażądał:  

− 

uwzględnienia odwołania, 

− 

nakazania Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty 

Odwołującego, 

− 

nakazania Zamawiającemu unieważnienia „czynności wyboru  oferty 

najkorzystniejszej z powodu naruszenia przy jej wyborze przepisów ustawy, 

− 

nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownego badania i oceny ofert 

nieodrzuconych wg kryteriów podanych w SIWZ z oceną oferty Odwołującego i 

wyboru oferty najkorzystniejszej spośród ofert nieodrzuconych, a w świetle kryteriów 

oceny z SIWZ oferta Odwołującego jest ofertą najkorzystniejszą. 


Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Stron  postępowania  na  podstawie 

zebranego  materiału  w  sprawie  oraz  oświadczeń  i  stanowisk  Stron  Krajowa  Izba 

Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  

art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych  (Dz. U. z 2015 roku, poz. 2164; dalej: 

„Pzp”  lub  „ustawa”),  skutkujących  odrzuceniem  odwołania.  Odwołanie  zostało  złożone  

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 8 marca 2017 roku wobec czynności Zamawiającego 

z dnia 3 marca 2017 roku oraz została przekazana w ustawowym terminie kopia odwołania 

Zamawiającemu, co Strony potwierdziły na posiedzeniu z ich udziałem.  

Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy Prawo 

zamówień publicznych – Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują 

wykonawcy,  uczestnikowi  konkursu,  a  także  innemu  podmiotowi  jeżeli  ma  lub  miał  interes  

w  uzyskaniu  danego  zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku 

naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  niniejszej  ustawy  -  to  jest  posiadania  interesu  

w uzyskaniu danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody. 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

dokumentację  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  przedmiotowej  sprawie,  a  także 

stanowiska i oświadczenia Stron złożone ustnie do protokołu.  

Zamawiający  złożył  na  posiedzeniu  z  udziałem  Stron  pismo  Odpowiedź  na 

odwołanie, w którym wniósł o oddalenie odwołania.   

Zgodnie  z  brzmieniem  przepisu  art.  192  ust  2  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych 

Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ 

lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Izba 

dokonawszy  oceny  podniesionych  w  odwołaniu  zarzutów  biorąc  pod  uwagę  stanowiska 

Stron przedstawione na rozprawie odwołanie oddaliła.   


Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

I. 

Izba,  działając  zgodnie  z  art.  196  ust.  4  ustawy,  podaje  podstawy  prawne  

z  przytoczeniem  przepisów  prawa  odnośnie  rozstrzygnięcia  zarzutów  odwołania 

podnoszonych przez Odwołującego: 

-  art.  7  ust.  1  ustawy  -  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  

o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe 

traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. 

-  art.  7  ust.  3  ustawy  -    Zamówienia  udziela  się  wyłącznie  wykonawcy wybranemu  zgodnie  

z przepisami ustawy. 

- art. 25 ust. 1 ustawy -  W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający możżądać 

od  wykonawców  wyłącznie  oświadczeń  lub  dokumentów  niezbędnych  do  przeprowadzenia 

postępowania. Oświadczenia lub dokumenty potwierdzające: 1) spełnianie warunków udziału 

w  postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  2)  spełnianie  przez  oferowane  dostawy,  usługi  

lub  roboty  budowlane  wymagań  określonych  przez  zamawiającego,  3)  brak  podstaw 

wykluczenia  –  zamawiający  wskazuje  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  specyfikacji  istotnych 

warunków zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert. 

-  art.  26  ust.  2  ustawy  -  Jeżeli  wartość  zamówienia  jest  mniejsza  niż  kwoty  określone  

w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, zamawiający może wezwać wykonawcę

którego  oferta  została  najwyżej  oceniona,  do  złożenia  w  wyznaczonym,  nie  krótszym  niż  5 

dni,  terminie  aktualnych  na  dzień  złożenia  oświadczeń  lub  dokumentów  potwierdzających 

okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1. 

-  art.  31  ust.  1  ustawy  -    Zamawiający  opisuje  przedmiot  zamówienia  na  roboty  budowlane  

za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót 

budowlanych. 

-  art.  87  ust.  1  ustawy  -  W  toku  badania  i  oceny  ofert  zamawiający  może  żądać  

od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert.  Niedopuszczalne  jest 

prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji  dotyczących  złożonej  oferty 

oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. 


-  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  -  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli:  jej  treść  nie  odpowiada 

treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3. 

- art. 91 ust. 1 ustawy - Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów 

oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

-  art.  180  ust.  2  ustawy    -  Jeżeli  wartość  zamówienia  jest  mniejsza  niż  kwoty  określone  w 

przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  11  ust.  8,  odwołanie  przysługuje  wyłącznie  wobec 

czynności:  

1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę;  

2) określenia warunków udziału w postępowaniu;  

3) wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia;  

4) odrzucenia oferty odwołującego;  

5) opisu przedmiotu zamówienia;  

6) wyboru najkorzystniejszej oferty.  

-  art.  182  ust.  2  pkt  2  ustawy    -  Odwołanie  wobec  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu,  a  jeżeli 

postępowanie  jest  prowadzone  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  także  wobec 

postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wnosi się w terminie:   

2)  5  dni  od  dnia  zamieszczenia  ogłoszenia  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  lub 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  na  stronie  internetowej  –  jeżeli  wartość 

zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 

ust. 8. 

II. 

Na  podstawie  art.  191  ust.  2  ustawy  wydając  wyrok,  Izba  bierze  za  podstawę  stan  rzeczy 

ustalony  w  toku  postępowania.  Na  podstawie  art.  190  ust.  1  ustawy  –  Strony  i  uczestnicy 

postępowania  odwoławczego  są  obowiązani  wskazywać  dowody  do  stwierdzenia  faktów,  z 

których  wywodzą  skutki  prawne.  Dowody  na  poparcie  swych  twierdzeń  lub  odparcie 

twierdzeń  strony  przeciwnej  strony  i  uczestnicy  postępowania  odwoławczego  mogą 

przedstawiać  aż  do  zamknięcia  rozprawy.  Przepis  ten  nakłada  na  Strony  postępowania 

obowiązek, który zarazem jest uprawnieniem Stron, wykazywania dowodów na stwierdzenie 

faktów, z których wywodzą skutki prawne.  

Podkreślenia  wymaga  w  tym  miejscu,  że  postępowanie  przez  Izbą  stanowi  postępowanie 

kontradyktoryjne,  czyli  sporne,  a  z  istoty  tego  postępowania  wynika,  że  spór  toczą  Strony 


postępowania  i  to  one  mają  obowiązek  wykazywania  dowodów,  z  których  wywodzą 

określone skutki prawne.  

Powołując  w  tym  miejscu  regulację  art.  14  ustawy  do  czynności  podejmowanych  przez 

zamawiającego  i  wykonawców  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

stosuje  się  przepisy  ustawy  z  dnia  23  kwietnia 1964  roku  –  Kodeks  cywilny,  jeżeli  przepisy 

ustawy nie stanowią inaczej przechodząc do art. 6 Kodeksu cywilnego ciężar udowodnienia 

faktu  spoczywa  na  osobie,  która  z  faktu  tego  wywodzi  skutki  prawne  należy  wskazać,  że 

właśnie z tej zasady wynika reguła art. 190 ust 1 ustawy. Przepis art. 6 Kodeksu cywilnego 

wyraża  dwie  ogólne  reguły,  a  mianowicie  wymaganie  udowodnienia  powoływanego  przez 

stronę  faktu,  powodującego  powstanie  określonych  skutków  prawnych  oraz  usytuowanie 

ciężaru dowodu danego faktu po stronie osoby, która z faktu tego wywodzi skutki prawne; e

incubit  probatio  qui  dicit  non  qui  negat  (na  tym  ciąży  dowód  kto  twierdzi  a  nie  na  tym  kto 

zaprzecza).  

Izba  wskazuje,  że  postępowanie  odwoławcze  jest  odrębnym  od  postępowania  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  postępowaniem,  które  ma  na  celu  rozstrzygnięcie 

powstałego  pomiędzy  Stronami  sporu.  W  trakcie  postępowania  odwoławczego  

to  Odwołujący  kwestionuje  podjęte  przez  Zamawiającego  decyzje  w  zakresie  oceny  ofert  

i wykonawców w postępowaniu, nie zgadza się z podjętymi czynnościami lub zaniechaniem 

określonych działań, tak więc zgodnie z regułą płynącą z art. 190 ustawy to na Odwołującym 

ciąży ciężar dowiedzenia, że stanowisko Zamawiającego jest nieprawidłowe. Izba wskazuje 

w tym miejscu na wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 19 marca 2009 roku sygn. akt 

X  Ga  32/09,  w  którym  to  orzeczeniu  Sąd  wskazał  między  innymi  Ciężar  udowodnienia 

takiego twierdzenia spoczywa na tym uczestniku postępowania, który przytacza twierdzenie 

o istnieniu danego faktu, a nie na uczestniku, który twierdzeniu temu zaprzecza (…). 

III.  

W zakresie poszczególnych zarzutów odwołania: 

Ad. 1  

Zarzut braku zamieszczenia specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych 

jest zarzutem spóźnionym. Termin na wniesienie odwołania, zgodnie z art. 182 ust. 2 pkt 2  

w związku z art. 180 ust. 2 pkt 5 ustawy,  w tym zakresie upłynął po 5 dniach od publikacji  

w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  ogłoszenia  o  zamówieniu  w  przedmiotowym 

postępowaniu,  co  nastąpiło  w  dniu  23  stycznia  2017  roku  oraz  zamieszczeniu  na  stronie 


internetowej  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (dalej:  SIWZ).  Termin  na 

wniesienie  odwołania  w  tym  zakresie  wypadał  na  dzień  28  stycznia  2017  roku  (sobota), 

zgodnie  z  art.  185  ust. 8  ustawy  jeżeli  termin  do  wykonania  czynności  przypada  na  sobotę 

lub  dzień  ustawowo  wolny  od  pracy,  termin  upływa  dnia  następnego  po  dniu  lub  dniach 

wolnych  od  pracy  -    tym  samym  termin  na  wniesienie  odwołania  upłynął  30  stycznia  2017 

roku (poniedziałek).  

Ad. 2, 3, 5, 6, 7 

Zarzuty jakie zostały podniesione przez Odwołującego nie są objęte regulacją art. 182 ust. 2 

pkt 2 ustawy.  

W  powołanym  art.  180  ust.  2  ustawy  wskazano  wyraźnie,  że  w  postępowaniu  o  wartości 

mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, odwołanie 

przysługuje wyłącznie wobec czynności: 

1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę; 

2) określenia warunków udziału w postępowaniu;  

3) wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia;  

4) odrzucenia oferty odwołującego;  

5) opisu przedmiotu zamówienia;  

6) wyboru najkorzystniejszej oferty. 

W  katalogu  czynności,  które  mogą  zostać  poddane  ocenie  w  postępowaniu  odwoławczym 

brak jest czynności czy też  zaniechań, do których w swoim odwołaniu referuje Odwołujący. 

Dostrzeżenia  wymaga,  że  przepis  art.  180  ust.  2  ustawy  ma  charakter  wyjątku  od  zasady.  

W  przeciwieństwie  do  postępowań  powyżej  progów,  w  przypadku  postępowań 

„podprogowych”  zasadą  jest  to,  że  odwołanie  nie  przysługuje.  O  intencjach  ustawodawcy 

ś

wiadczy  nieprzypadkowo  użyte  w  art.  180  ust.  2  ustawy  słowo  „wyłącznie”.  Jednocześnie 

zgodnie z art. 181 ust. 1 ustawy wykonawca może w terminie przewidzianym dla wniesienia 

odwołania  poinformować  Zamawiającego  o  niezgodnej  z  przepisami  ustawy  czynności 

podjętej przez Zamawiającego jak również o zaniechaniu czynności, do której Zamawiający 

jest zobowiązany na podstawie ustawy, na które nie przysługuje odwołanie na podstawie art. 

180 ust. 2 ustawy. Tym samym ustawodawca nie zamknął wykonawcy drogi do skutecznego 

kwestionowania  czynności  czy  też  zaniechań  Zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  na  które  nie  przysługuje  odwołanie.  Podnoszone  przez 

Odwołującego  naruszenia  mogły  być  kwestionowane  jednakże  w  określonych  dla  tych 

czynności  terminach  oraz  w  oparciu  o  inne  regulacje  prawne  przewidujące  bezpośrednie 

zwrócenie się do Zamawiającego.  


Ad. 4 

W  zakresie  zarzutu  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  oparciu  o  zmienione  kryteria  oceny 

ofert, niewskazane w SWIZ. 

Po  pierwsze  Izba  wskazuje,  że  Zamawiający  nie  dokonał  podziału  zamówienia  na  części, 

zgodnie  z  punktem  3.7  SIWZ  (str.  5)  Zamawiający  w  sposób  jednoznaczny  podał,  

ż

e  nie  dopuszcza  możliwości  składania  ofert  częściowych.  Jednocześnie  zgodnie  z  treścią 

formularza  Oferty  wykonawca  składający  ofertę  podawał  w  postępowaniu  jedną  cenę  oraz 

jeden  termin  realizacji  zamówienia.  Zgodnie  z  art.  2  pkt  6  ustawy  przez  ofertę  częściową 

należy rozumieć ofertę przewidującą, zgodnie z treścią SWIZ wykonanie części zamówienia 

publicznego, w rozpoznawanej sprawie zgodnie z SWIZ Zamawiający nie dopuścił składania 

ofert  częściowych,  co  wynikało  zarówno  z  treści  SWIZ.  Podkreślić  bowiem  należy,  

ż

e zgodnie z art. 36 ust.2 pkt 1 ustawy SIWZ zawierać musi opis części zamówienia, jeżeli 

Zamawiający  dopuszcza  składanie  ofert  częściowych.  Zamawiający  w  SIWZ  nie  opisał 

części  zamówienia,  ponieważ  nie  dopuścił  ich  składania.  Nie  można  uznać  za  prawidłową 

argumentację Odwołującego, że przez części zamówienia rozumie branżę drogową i branżę 

elektryczną ten podział nie wynika z postanowień SIWZ.  

Niewątpliwie  zgodnie  ze  wskazaniem  Odwołującego  w  punkcie  13.2  SWIZ  Zamawiający 

wskazał,  że  oferty  na  poszczególne  części  przedmiotu  zamówienia  oceniane  będą 

oddzielenie.  W  dalszej  części,  w  punkcie  13.2.1  Zamawiający  podał,  że  w  kryterium  cena 

oferta  najtańsza  spośród  ofert  nieodrzuconych  oddzielnie  na  każdą  z  części  przedmiotu 

zamówienia  otrzyma  60  pkt.  Nie  zmienia  to  jednak  faktu,  że  Zamawiający  w  SWIZ  nie 

dopuścił  składania  ofert  częściowych,  nie  przewidział  podziału  zamówienia  na  części. 

Dodatkowo  należy  zaznaczyć,  że  ww.  postanowienia  zawarte  zostały  w  części  SWIZ 

zawierających informację o kryteriach oceny ofert i ich znaczeniu, co również w ocenie Izby 

nie  pozostaje  bez  znaczenia.  Reasumując  tą  część  wskazać  należy,  że  Zamawiający  nie 

dopuścił  składania  ofert  częściowych,  natomiast  jeżeli  wykonawca  miał  wątpliwości  co  do 

treści  regulacji  SWIZ  odnośnie  kryteriów  oceny  ofert  i  ich  znaczenia  w  zakresie  podanych 

tam  stwierdzeń  odnośnie  sposobu  oceny  ofert  na  poszczególne  części  zamówienia 

opisanych w SWIZ mógł skorzystać  z procedury określonej w art. 181 ust. 1 ustawy, czego 

nie uczynił.  

Po  drugie,  w  części  zarzuty  dotyczącego  dokonania  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  

w  oparciu  o  kryteria  oceny  ofert  nieopisane  w  SWIZ,  a  co  zostało  podane  przez 

Zamawiającego    w  piśmie  Informacja  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  i  odrzuceniu  ofert  

z dnia 3 marca 2017 roku, Izba uznała, że jest to zasadny argument Odwołującego, jednakże 

przyjęcie kryteriów w innej (50 % cena / 50 % termin wykonania zamówienia) niż określona w 


SIWZ  (60%  cena  /  40%  termin  wykonania  zamówienia)  proporcji  nie  spowodowało  zmiany 

punktacji i wyboru oferty najkorzystniejszej – ofertą najkorzystniejszą była oferta nr 3 – tym 

samym nie ma wpływu na wynik postępowania.   

Podkreślenia wymaga również, że Zamawiający w złożonym na posiedzeniu piśmie wskazał, 

ż

e  nieprawidłowo,  omyłkowo  podał  w  Informacji  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  

i  odrzuceniu  ofert  przyznaną  punktację  oraz  kryteria  oceny  ofert,  oraz  wskazał  na  protokół  

z  posiedzenia  Komisji  przetargowej  z  dnia  2  marca  2017  roku,  w  którym  została  zawarta 

prawidłowa  ocena  ofert.  Odwołujący  w  ogóle  nie  odniósł  się  w  swojej  argumentacji,  

nie wykazał, że w wyniku zmiany proporcji przyjętych kryteriów oceny ofert nastąpiła istotna 

zmiana sposobu liczenia punktów, która w efekcie prowadziła do zmiany rankingu ofert.  

Izba zaznacza, że czynność Zamawiającego podania informacji o przyznanej punktacji była 

co  najmniej  nieprofesjonalna,  a  w  trakcie  prowadzenia  postępowania  Zamawiający  

na  co  wskazują  choćby  postanowienia  SWIZ  oraz  treść  informacji  z  3  marca  2017  roku 

prowadził  postępowanie  z  uchybieniami  –  jednakże  podana  informacja  o  przyznanej 

punktacji,  choć  oparta  o  niezgodne  z  SWIZ  proporcje  kryteriów,  nie  wpłynęła  na  wynika 

postępowania.  

Ad. 8 

W  zakresie  zarzutu  dotyczącego  odrzucenia  oferty  Odwołującego  z  postępowania  jako 

niezgodnej z treścią SIWZ – Izba uznała zarzut za niezasadny. 

W  rozpoznawanej  sprawie  Izba  uznała,  że  Zamawiający  prawidłowo  odrzucił  ofertę 

Odwołującego  z  postępowania  jako  niezgodną  z  treścią  SIWZ.  Zgodnie  ze  stanowiskiem 

Odwołującego przedstawionym na rozprawie możliwe było złożenie oferty w przedmiotowym 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  oparciu  o  informacje  jakie  zostały 

zawarte  w  projekcie  budowlano  –  wykonawczym  oraz  załączonych  do  SWIZ  dokumentach. 

Tym samym Odwołujący przyznał, że pomimo niezałączenia do SWIZ przez Zamawiającego 

Specyfikacji  technicznej  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych  nie  istniały  przeszkody  

w  zakresie  przedmiotowym  do  złożenia  oferty  w  postępowaniu.  Odwołujący  wskazał  

w trakcie rozprawy, że projekt budowlano – wykonawczy zakładał wykonanie dwóch warstw: 

warstwy  mrozochronnej  (15  cm)  oraz  warstwy  podbudowy  (18  cm)  –  co  nie  było  sporne 

między  Stronami  postępowania.  Odwołujący  oświadczył  również  w  trakcie  rozprawy,  

ż

e zaproponował wykonanie jednej warstwy, co uzasadniał tym, że w przypadku wykonania 

dwóch warstw traciłby co najmniej jeden dzień realizacji oraz, że warstwa ta (jedna warstwa) 

spełnia  wymagania  dokumentacji  (projekt)  ponieważ  będzie  miała  lepszą  wytrzymałość  

tj.  5  MPa.  Izba  wskazuje,  że  przedstawiona  argumentacja  Odwołującego  potwierdza 


jednoznacznie,  że    zaproponowany  sposób  realizacji  zamówienia  jest  odmienny,  inny  

i  niezgodny  z  projektem  budowlano  –  wykonawczym,  którym  dysponował  wykonawca  

i  do  którego  referował  w  trakcie  swojego  wystąpienia.  Izba  podkreśla,  że  zgodność  treści 

oferty z SIWZ oceniana jest przez porównanie tych dokumentów i w efekcie dokonywana jest 

ocena tego co zostało zaoferowane a czego wymagał Zamawiający. 

Podkreślenia  wymaga,  że  obowiązkiem  Zamawiającego  jest  prowadzenie  postępowania  

o  udzielnie  zmówienia  publicznego  z  poszanowaniem  zasad  zamówień  publicznych  oraz  

w  zgodzie  z  obowiązkami  nałożonymi  przez  ustawę  na  Zamawiającego.  Izba  wskazuje,  

ż

e ustawa  zobowiązując Zamawiających zgodnie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy do odrzucenia 

oferty  o  ile  jej  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  a 

odrzucenie oferty, biorąc pod uwagę dodatkowo zastrzeżenie jakie uczynił ustawodawca, nie 

może  nastąpić  z  powodów  formalnych,  błahych  nie  wpływających  na  treść  złożonej  oferty 

oraz nie może nastąpić, gdy Zamawiający ma możliwość poprawienia błędów jakie zawiera 

oferta. Obowiązkiem wykonawcy przystępującego do postępowania o udzielnie zamówienia 

publicznego  jest  złożenie  oferty  zgodnej  ze  SIWZ  (porównaj:  wyrok  Sądu  Okręgowego  

w  Warszawie  z  10  lipca  2008  roku  sygn.  akt  V  Ca  1109/08).  Tym  samym  wykonawca 

obowiązany był zaoferować wykonanie dwóch warstw, tak jak to było określone w projekcie  

a nie jednej warstwy o grubości 33 cm. 

Izba  podkreśla,  że  postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego,  stanowi  szczególną 

formę  prowadzącą  do  zawarcia  umowy  w  sprawie  realizacji  danego  zamówienia,  kreowane 

jest  przez  obowiązujące  przepisy  prawa  dla  tej  dyscypliny  i  zobowiązuje  tymi  przepisami 

wszystkich  uczestników  tego  systemu.  Choć  samo  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  nie  powinno  być  formalizmem  samym  w  sobie,  a  jego  głównym  zadaniem  jest 

doprowadzenie  do  zawarcia  umowy  –  to  odstąpienie  od  formalizmu  nie  może  być 

utożsamiane  z  modyfikacją  reguł  postępowania  określonych  ustawą  oraz  postanowieniami 

dokumentacji  na  podstawie,  której  to  postępowanie  jest  prowadzone,  a  w  konsekwencji 

prowadzić  do  wyboru  w  postępowaniu  oferty,  która  nie  jest  zgodna  z  wymaganiami 

Zamawiającego.  Podkreślić  również  należy,  że  w  realiach  rozpoznawanej  sprawy  Izba  

nie dokonuje oceny zasadności, poprawności danego rozwiązania w znaczeniu technicznym 

-  tj.  nie  dokonuje  oceny  czy  lepsze  jest  rozwiązanie  oparte  na  dwóch  warstwach: 

mrozochronnej  (15  cm)  oraz  warstwie  podbudowy  (18  cm)  co  było  zgodne  z  projektem 

budowlano  –  wykonawczym,  czy  też  lepsze  jest  rozwiązanie  zaproponowane  przez 

Odwołującego  oparte  na  jednej  warstwie  (33  cm)  –  lecz  dokonuje  oceny  w  zakresie 

zgodności  złożonej  oferty  z  SWIZ  w  pryzmacie  uregulowania  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych.  Uwzględniając  postanowienia  SIWZ  oraz  obowiązujące  prawo  obowiązkiem 

wykonawcy  składającego  ofertę  w  tym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 


było  zaoferowanie  realizacji  dwóch  warstw,  natomiast  zaoferowanie  jednej  warstwy  jest 

niezgodne  z  SIWZ  i  w  efekcie  oferta  musiała  zostać  odrzucona.  W  odniesieniu  

do  pozostałych  argumentów  odnoszących  się  do  realizacji  inwestycji  podnieść  należy,  

ż

e  stanowią  one  konsekwencje  zmiany  sposobu  realizacji  roboty  budowlanej,  bowiem 

skorelowane są z przyjętym przez Odwołującego wykonaniem jednej warstwy zamiast dwóch 

określonych  w  SIWZ,  co  w  konsekwencji  nie  może  być  zgodne  z  wymaganiami 

Zamawiającego.   

Izba  podkreśla  również,  że  w  tym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

niezgodność  przedmiotu  zamówienia  z  SWIZ  ma  również  niebagatelne  wpływ  na  kryteria 

oceny ofert jakie zostały ukształtowane przez Zamawiającego, gdzie obok ceny Zamawiający 

przyznawał  punkty  za  zaoferowany  „termin  realizacji  zamówienia”.  Jak  sam  zauważył  na 

rozprawie  Odwołujący,  wykonanie  jednej  warstwy  w  miejsce  dwóch  warstw  określonych 

projektem  budowlano  –  wykonawczym  powodowałoby  wydłużenie  terminu  realizacji 

zamówienia.  To  obrazuje  dodatkowo  jak  ważne  jest  zaoferowanie  przedmiotu  zamówienia 

zgodnie  z  tym  co  zostało  określone  przez  Zamawiającego  w  dokumentacji  postępowania, 

ponieważ  przyjęcie  innego  rozwiązania  technicznego  wbrew  postanowieniom  dokumentacji 

powoduje jednocześnie nieistotność i nierealność ukształtowanego kryterium.  

Uwzględniając  powyższe  w  ocenie  Izby  nie  doszło  do  naruszenia  zasad  prawa  zamówień 

publicznych opisanych w art. 7 ust. 1 ustawy. Zamawiający prawidłowo dokonał oceny oferty 

Odwołującego,  czym  potwierdził,  że  równo  traktuje  wykonawców  w  postępowaniu,  bowiem 

jak  podniósł  to  Sąd  Okręgowy  w  Bydgoszczy  równe  traktowanie  wykonawców  oznacza 

jednakowe  traktowanie  wykonawców  na  każdym  etapie  postępowania,  bez  stosowania 

przywilejów,  ale  także  środków  dyskryminujących  wykonawców  ze  względu  na  ich 

właściwości.  Jej  przestrzeganie  polega  na  stosowaniu  jednej  miary  do  wszystkich 

wykonawców  znajdujących  się  w  tej  samej  lub  podobnej  sytuacji,  nie  zaś  na  jednakowej 

ocenie  wykonawców  (porównaj:  Postanowienie  Sądu  Okręgowego  w  Bydgoszczy  z  17 

marca 2008 roku sygn. akt VIII Ga 22/08).  

Natomiast  w  zakresie  naruszenia  przez  Zamawiającego  zasady  udzielenia  zamówienia 

wykonawcy  wybranemu  zgodnie  z  przepisami  ustawy  w  art.  7  ust.  3,  uwzględniając 

znaczenie  zasad  określonych  w  art.  7  ust.  1  ustawy  oraz  racjonalność  przepisów,  zasada  

ta  dotyczy  zakazu  dokonywania  cesji  praw  lub  przejęcia  długów  na  rzecz  podmiotów  lub 

przez  podmioty  nieuczestniczące  w  postępowaniu  o  zamówienie  publiczne.  Tym  samym 

Zamawiający,  wywodząc  to  z  zasady  legalizmu  działania  Zmawiającego,  zobowiązany  jest 

do  udzielenia  zamówienia  wykonawcy,  który  uczestniczył  w  postępowaniu  o  udzielnie 

zamówienia  publicznego  oraz  został  wybrany  zgodnie  z  przepisami  ustawy,  a  wiec  nie 

doszło do naruszenia przez Zamawiającego wskazanej zasady.  


O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 

9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych  oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 ust. 

3  pkt  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zmianami).  

Przewodniczący:      ……………………………… 

Członkowie:      

……………………………… 

………………………………