KIO 528/17 WYROK dnia 31 marca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 528/17 

WYROK 

z dnia 31 marca 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Andrzej Niwicki 

Protokolant:             Sylwia Muniak 

po rozpoznaniu na rozprawie z udziałem stron dnia 29 marca 2017 r. odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  20  marca  2017  r.  przez  wykonawcę  M.  C. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  M.  M.  C.,  ul.  (…)  w  postępowaniu 

prowadzonym przez M. C. M. im. dr. K. J. w Ł., ul. (…) 

przy udziale wykonawcy K. D. F., M. M. Sp. J., ul. (…) zgłaszającego swoje przystąpienie do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego  

orzeka: 

1.  Oddala odwołanie.  

2.kosztami postępowania obciąża M. C. prowadzącego działalność gospodarczą pod 

firmą M. M. C., ul. (…)  i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 

15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

wykonawcę  M.  C.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  M.  M.  C.,  ul. 

(…) tytułem wpisu od odwołania. 

2.1 Zasądza od M. C. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą M. M. C., ul. 

(…)  na  rzecz  M.  C.  M.  im.  dr.  K.  J.  w  Ł.  kwotę  3  617  zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście 

tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 

poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika  i  poniesionych  kosztów  opłaty 

skarbowej.   


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zmianami) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 

od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego  w Łodzi. 

Przewodniczący: 

………………………………  


Sygn. akt: KIO 528/17 

Uzasadnienie 

Zamawiający:  M.  C.  M.  im.  dr.  K.  J.  w  Ł.  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego na: „Dostawę sprzętu medycznego do M. C. M. im. dr K. J. - SZP.292-11/2017". 

Ogłoszenie  przesłano  do  Dz.  U.  UE  w  dniu  08.03.2017  r.  oraz  zamieszczono  na  tablicy 

informacyjnej  w  siedzibie  Zamawiającego  oraz  na  stronie  internetowej  (…)  w  dniu 

10.03.2017r, [ogłoszenie nr 2017/S 049 - 090713].  

Odwołujący:    M.  M.  C.  uI.  (…)  ODWOŁANIE  wniósł  odwołanie  wobec  czynności 

sporządzenia  treści  ogłoszenia  oraz  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (dalej 

„SIWZ") w zakresie opisu przedmiotu zamówienia w zakresie V - Łóżka szpitalne.  

Czynności  Zamawiającego  naruszają  interes  Odwołującego,  który  zamierza  ubiegać  się  o 

udzielenie  zamówienia.  Naruszenie  interesu  polega  na  możliwości  poniesienia  szkody  w 

związku z brakiem możliwości złożenia oferty, oraz naruszeniem zasad uczciwej konkurencji, 

z  uwagi  na  to,  że  opis  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  V  dla  poz.  1  i  2  wskazuje  na 

produkty firmy S., zaś dla poz. 3 na produkty firmy L., której przedstawicielem w Polsce jest 

firma K. 

Opisując przedmiot zamówienia zamawiający posłużył się danymi technicznymi sprzętu ww. 

Czynności  Zamawiającego  w  związku  z  powyższym  powodują,  naruszenie  art  7  ust.  1  w 

związku z brzmieniem art 29 ust. 2 i 3 ustawy pzp w zw. z art. 3 i art. 15 ust 1 pkt 3 ustawy z 

16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 

z późn. zm.). 

Stwierdzić należy, że: 

1.  opis  przedmiotu  zamówienia  utrudnia  uczciwą  konkurencję  i  równe  traktowanie 

wykonawców,  a  dodatkowo  poprzez  zastosowanie  do  opisu  cech  charakterystycznych  dla 

jednego  producenta  opis  przedmiotu  zamówienia  prowadzi  na  uprzywilejowania  a  także 

wyeliminowania zarówno producentów jak i produktów innych producentów, 

2.  dobór  parametrów  technicznych  charakteryzuje  sprzęt  jednego  producenta,  a  w 

konsekwencji 

daje 

możliwość 

zaoferowania 

jedynie 

konkretnego 

produktu, 

wyeliminowaniem ofert konkurencyjnych. 

Mając  na  uwadze  powyższe  Odwołujący  wnosi  o  nakazanie  Zamawiającemu  dokonanie 

modyfikacji treści siwz zgodnie z żądaniami zawartymi w uzasadnieniu odwołania, 


UZASADNIENIE 

Zamawiający  wszczynając  postępowanie  i  publikując  SIWZ  poinformował  wszystkich 

Wykonawców  o  swoich  wymaganiach  dotyczących  opisu  przedmiotu  zamówienia..  Po 

zapoznaniu się z treścią siwz, w tym w szczególności opisem wymagań dotyczących sprzętu 

medycznego stwierdzić należy, że w zakresie V w pozycji 1 i 2 ofertę może złożyć tylko firma 

S., zaś w poz. 3 tylko firma Konkret (przedstawiciel firmy L. w Polsce).  

Zamawiający w zakresie V zamierza kupić: 

Poz. 1 - Łóżka szpitalne na Oddział Chirurgii Ogólnej Wielofunkcyjne łóżko elektryczne wraz 

z wyposażeniem, którego zamierza kupić 29 sztuk, 

Poz. 2 - Łóżka szpitalne na Oddział Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej Wielofunkcyjne łóżko 

elektryczne  z  ramą  wyciągową  i  wyposażeniem,  którego  zamierza  kupić  40  szt.  Poz.  3  - 

Łóżka szpitalne na Oddział Rehabilitacji Wielofunkcyjne łóżko elektryczne z wyposażeniem, 

którego zamierza kupić 43 szt. 

Znaczące  w  zakresie  tego  zakresu  jest  odmienne  uregulowanie  dotyczące  możliwości 

składania  ofert  częściowych,  gdzie  w  wymaganiach  podstawowych  dla  opisu  przedmiotu 

zamówienia  wskazał,  że  „Zamawiający  dopuszcza  składanie  ofert  częściowych  (w  podziale 

na  osiem  Zakresów,  przy  czym  Zakres  I  -  IV  oraz  VI  -  VIII  pozostają  jako  Zakresy 

niepodzielne,  natomiast  w  Zakresie  V  Zamawiający  dopuszcza  składanie  ofert  na 

poszczególne pozycje)." 

Tym  samym  każdy  z  producentów  może  złożyć  ofertę  na  pozycję  w  której  to  właśnie  jego 

sprzęt  jako  jedyny  został  dopuszczony.  W  ten  również  sposób  Zamawiający  uniemożliwił 

wzięcie  udziału  w  postępowaniu  przetargowym  wszystkim  wykonawcom,  którzy  nie  mają  w 

ofercie dokładnie takich elementów konstrukcyjnych, czy technicznych jak wskazane w siwz. 

Podkreślenia  wymaga  również  fakt,  że  ograniczające  konkurencję  elementy  opisu 

przedmiotu  zamówienia  dotyczą  nie  mających  znaczenia  użytkowego  elementów  budowy 

czy  wyposażenia,  w  szczególności  szafek  przyłóżkowych,  jakie  kupuje  się  wraz  z  łóżkami. 

Tak  więc  to  przede  wszystkim  opis  szafek  lub  nieistotnych  elementów  konstrukcyjnych 

powoduje,  że  wiodący  producenci  łóżek  nie  mogą  dostarczyć  swoich  produktów  bowiem 

łóżka wraz z szafką tworzy komplet 

Analizując  dokładnie  załącznik  -  opis  przedmiotu  zamówienia  wskazuje  na  elementy,  które 

uniemożliwiają  złożenie  konkurencyjnej  oferty  (na  czerwono),  które  zdaniem  Odwołującego 

nie mają żadnego znaczenia dla walorów użytkowych zakupywanego sprzętu. 

Poz. 1 Łóżka szpitalne na Oddział Chirurgii Ogólnej Wielofunkcyjne łóżko elektryczne wraz z 

wyposażeniem  oraz  w  poz.  2  Łóżka  szpitalne  na  Oddział  Chirurgii  Urazowo-Ortopedycznej 

Wielofunkcyjne łóżko elektryczne z ramą wyciągową i wyposażeniem w pkt 33 zamawiający 


opisał wymagania (graniczne/odcinające) dla szafki przyłóżkowej Korpus szafki wykonany z 

profili aluminiowych. 

Ramki  szuflad  oraz  boki  korpusu  wykonane  z  ocynkowanej  stali  pokrytej  lakierem 

poliestrowo-  epoksydowym.  Blat  szafki  oraz  czoła  szuflad  wykonane  z  wytrzymałego  i 

wodoodpornego  tworzywa  HPL  (o  grubości  min.  6  mm).  Tylna  część  blatu  szafki 

wyposażona w aluminiowy reling posiadający tworzywowy haczyk na ręcznik oraz tworzywo 

wy uchwyt na szklankę z możliwością demontażu oraz przesuwania na  całej jego długości. 

Boczne  krawędzie  blatu  szafki  zabezpieczone  aluminiowymi  listwami  w  kształcie  litery  ”C". 

Szafka  składająca  się  z  dwóch  szuflad,  pomiędzy  szufladami  półka  na  prasę  o  wysokości 

min. 160 mm - dostęp do półki od frontu szafki. Szuflada górna wyposażona w odejmowany 

tworzywowy  (ABS)  wkład  ułatwiający  mycie  i  dezynfekcję  z  podziałem  na  3  części. 

Wysokość  szuflady  min.  110  mm.  Szuflada  wysuwana  spod  górnego  blatu  szafki  na 

prowadnicach  rolkowych  umożliwiających  ciche  i  łatwe  wysuwanie  i  domykanie.  Szuflada 

dolna  wyposażona  w  odejmowany  tworzywowy  (ABS]  wkład  łatwy  do  mycia  i  dezynfekcji, 

dzielący wnętrze szuflady na 3 części. Jedna z części ma pełnić funkcję uchwytu na 2 butelki 

o  pojemności  min.  1,5  l,  uchwyt  na  butelki  z  możliwością  jego  demontażu.  Wysokość 

szuflady  min.  350  mm.  Szuflada  wyposażona  w  prowadnice  rolkowe  umożliwiające  ciche  i 

łatwe wysuwanie i domykanie. 

Wymiary zewnętrzne: 

wysokość: 900 mm (± 20 mm], 

szerokość szafki: 460 mm (± 20 mm], 

szerokość szafki z zamontowanym, złożonym blatem bocznym: 550 mm (± 20 mm], 

szerokość przy rozłożonym blacie: 1150 mm (± 20 mm), 

głębokość: 470 mm (± 20 mm). 

Czoła  szuflad  zaopatrzone  w  uchwyty  w  kolorze  stalowym.  Pod  dolną  szufladą  półka  na 

rzeczy  podręczne  pacjenta  (np.  obuwie],  wykonana  z  tworzywa  ABS.  Dostęp  do  półki  tylko 

od frontu szafki. Szafka wyposażona w blat boczny z bezstopniową regulacją wysokości za 

pomocą  sprężyny  gazowej  bez  możliwości  regulacji  kąta  pochylenia  blatu.  Blat  boczny  z 

możliwością  montażu  do  wszystkich  szafek  bez  konieczności  dokonywania  zmian 

konstrukcyjnych  oraz  użycia  narzędzi.  Sprężyna  gazowa  osłonięta  w  aluminiowej, 

prostokątnej  obudowie.  Mechanizm  unoszenia  oraz  zwalniania  blatu  umieszczony  w 

tworzywowej ergonomicznej manetce umieszczonej na wysokości blatu głównego szafki, nie 

wymuszającej konieczności pochylania się celem rozłożenia lub uniesienia blatu bocznego. 

Regulacja  blatu  bocznego  w  zakresie:  750  -  1100  mm  (±  20  mm).  Blat  półki  bocznej 

wykonany z wytrzymałego i wodoodpornego tworzywa HPL fo grubości min. 6 mm), wspornik 

blatu  osłonięty  zaokrąglona  osłoną  wykonaną  z  aluminium,  min,  dwie  krawędzie 


zabezpieczone  aluminiowymi  listwami  w  kształcie  litery  C.  Blat  boczny  z  możliwością  jego 

rozłożenia  na  każdej  wysokości  bez  konieczności  odsuwania  szafki  od  łóżka  oraz  bez 

konieczności  obrotu  blatu  o  kąt  180°.  Rozkładnie  blatu  bocznego  rozpoczyna  się  poprzez 

odchylenie  górnej  krawędzi  blatu  na  zewnątrz  (górna  krawędź  wyposażona  w  tworzywowy 

uchwyt wystający poza obrys blatu) nie dopuszcza się rozwiązania odwrotnego polegającego 

na  odchyleniu  dolnej  krawędzi  blatu  -  wymuszającego  konieczność  pochylania  się  oraz 

odsuwania szafki od krawędzi łóżka.  

Łatwo odejmowany blat boczny z możliwością zamocowania z lewej lub prawej strony szafki 

(bez  użycia  narzędzi}.  Szafka  wyposażona  w  4  podwójne  koła  jezdne  w  tym  min.  2  z 

blokadą,  o  śr.  min.  50  mm  z  elastycznym,  niebrudzącym  podłóg  bieżnikiem.  Blat  boczny 

szafki  wyposażony  w  dodatkowe  5  koło  zapewniające  większą  stabilność  podczas 

spożywania  posiłków  -  piąte  koło  znajduje  się  centralnie  pod  obudową  sprężyny  gazowej. 

Konstrukcja  szafki  przystosowana  do  dezynfekcji  środkami  dopuszczonymi  do  użycia  w 

szpitalach.  Możliwość  wyboru  kolorów  frontów  szuflad  oraz  blatów  z  min.  10  kolorów  oraz 

możliwość wyboru koloru ramy szafki w tym kolor szary. Kolorystyka lakieru i wybarwień HPL 

identyczna jak w łóżkach 

Wszystkie zaznaczone (w odwołaniu kolorem czerwonym) wymagania są charakterystyczne 

dla konstrukcji szafki firmy S., wszystkie łącznie spełnia tylko produkt tej firmy. 

Wnosi  zatem  o  dopuszczenie  rozwiązania  równoważnego  w  zakresie  elementów 

konstrukcyjnych  szafek,  które  nie  mają  żadnego  znaczenia  użytkowego.  Podkreślić  należy, 

ż

e oferowana szafka spełnia wszystkie funkcjonalności jakich wymaga zamawiający: 

Korpus  szafki  wykonany  z  profili  stalowych.  Ramki  szuflad  oraz  boki  korpusu  wykonane  z 

ocynkowanej  stali  pokrytej  lakierem  poliestrowo-epoksydowym.  Blat  szafki  wykonany  z 

białego  tworzywa  ABS,  czoła  szuflad  wykonane  z  metalu  lakierowanego  proszkowo.  Tylna 

część szafki wyposażona w stalowy reling posiadający tworzywowy haczyk na ręcznik oraz 

tworzywo wy uchwyt na szklankę z możliwością demontażu oraz przesuwania na całej jego 

długości.  Wystające  krawędzie  blatu  szafki.  Szafka  składająca  się  z  dwóch  szuflad, 

pomiędzy  szufladami  półka  na  prasę  o  wysokości  min.  110  mm  -  dostęp  do  półki  z  dwóch 

stron  szafki.  Szuflada  górna  wyposażona  w  odejmowany  tworzywowy  (ABS)  wkład 

ułatwiający  mycie  i  dezynfekcję  z  podziałem  na  3  części.  Wysokość  szuflady  min.  95  mm. 

Szuflada  wysuwana  spod  górnego  blatu  szafki  na  prowadnicach  suwnych  umożliwiających 

ciche  i  łatwe  wysuwanie  i  domykanie.  Szuflada  dolna  wyposażona  w  odejmowany 

tworzywowy (ABS) wkład łatwy do mycia i dezynfekcji, dzielący wnętrze szuflady na 3 części. 

Jedna z części ma pełnić funkcję uchwytu na 2 butelki o pojemności min. 1,5 1, uchwyt na 

butelki  z  możliwością  jego  demontażu.  Wysokość  szuflady  min.  350  mm.  Szuflada 

wyposażona w prowadnice rolkowe umożliwiające ciche i łatwe wysuwanie i domykanie. 


Wymiary zewnętrzne: 

wysokość: 910 mm, 

szerokość szafki: 420 mm, 

szerokość szafki z zamontowanym, złożonym blatem bocznym: 520 mm, 

szerokość przy rozłożonym blacie: 1100 mm, 

głębokość: 450 mm. 

 Czoła  szuflad  zaopatrzone  w  uchwyty  w  kolorze  stalowym.  Pod  dolną  szufladą  półka  na 

rzeczy  podręczne  pacjenta  (np.  obuwie),  wykonana  z  metalu  lakierowanego  proszkowo, 

Dostęp  do  półki  z  dwóch  stron  szafki.  Szafka  wyposażona  w  blat  boczny  z  bezstopniową 

regulacją  wysokości  za  pomocą  sprężyny  gazowej  z  możliwością  regulacji  kąta  pochylenia 

blatu.  Blat  boczny  zamontowany  na  stałe,  szafka  obustronna,  z  możliwością  postawienia  z 

prawej lub lewej strony łóżka. Sprężyna gazowa osłonięta w stalowej obudowie. Mechanizm 

unoszenia  oraz  zwalniania  blatu  umieszczony  na  wysokości  blatu  głównego  szafki,  za 

pomocą  ergonomicznej,  metalowej  manetki,  nie  wymuszającej  konieczności  pochylania  się 

celem rozłożenia lub uniesienia blatu bocznego. Regulacja blatu bocznego w zakresie: 800 -

1100 mm. Blat półki bocznej wykonany z wytrzymałego i wodoodpornego białego tworzywa 

ABS,  wspartym  metalowa-  konstrukcją,  4  wystające,  zaokrąglone  krawędzie.  Blat  boczny  z 

możliwością  jego  rozłożenia  na  każdej  wysokości  bez  konieczności  odsuwania  szafki  od 

łóżka oraz bez konieczności obrotu blatu o kąt 180°. Rozkładnie blatu bocznego rozpoczyna 

się  poprzez  odchylenie  górnej  krawędzi  blatu  na  zewnątrz  (od  spodu  blatu  tworzywowy 

uchwyt).  Nieodejmowany  blat  boczny  zamocowany  na  stałe  bez  konieczności  przekładania 

blatu.  Szafka  wyposażona  w  4  podwójne  koła  jezdne  w  tym  2  z  blokadą,  o  śr.  65  mm  z 

elastycznym,  niebrudzącym  podłóg  bieżnikiem.  Konstrukcja  szafki  przystosowana  do 

dezynfekcji  środkami  dopuszczonymi  do  użycia  w  szpitalach.  Możliwość  wyboru  kolorów 

frontów  szuflad  z  min.  10  kolorów  oraz  możliwość  wyboru  koloru  ramy  szafki  w  tym  kolor 

szary. Kolorystyka lakieru identyczna jak w łóżkach. 

Dodatkowo w zakresie tej pozycji 1 i 2 zamawiający: 

• 

w pkt. 17 żąda aby szczyty łóżka wypełnione były płytą tworzywową o grubości 10 

mm(+/- 2 mm) , łóżko którego jesteśmy dystrybutorem posiada płytę 6 mm - w ciągu naszego 

wieloletniego  doświadczenia  w  branży  nigdy  nie  miało  miejsca  uszkodzenie  wypełnienia 

szczytu z powodu jej grubości. 

Wnosimy zatem o zmianę wymagań ograniczających konkurencję. 

• 

w pkt. 22 wskazał, że łóżko winno być wyposażone w elastyczne uchwyty materaca - 

wymaganie  to  uniemożliwia  Nam  złożenie  oferty,  bowiem  łóżko  producenta,  którego 

jesteśmy  dystrybutorem  posiada  metalowe  uchwyty  materaca.  W  oferowanym  przez  Nas 

łóżku  uchwyty  materaca  nie  wystają  powyżej  powierzchni  materaca,  tym  samym  nie 


zagrażają  powstawaniu  urazów  kończyn.  W  związku  z  czym  stwierdzić  należy,  że 

funkcjonalność  zostaje  zachowana,  a  jedynie  rodzaj  materiału  z  jakiego  jest  wytwarzany 

konkretny element uniemożliwia złożenie oferty. 

Wnosimy  zatem  o  nakazanie  Zamawiającemu  zmianę  wymagań  ograniczających 

konkurencję. 

• 

w pkt. 32 zamawiający opisał parametry materaca wskazując że wymaga aby: 

Materac piankowy przeznaczony dla szpitali lub innych placówek medycznych, stosowany w 

profilaktyce  przeciwodleżynowej  i  leczeniu  odleżyn  stopnia  I  i  II  potwierdzone  badaniami 

klinicznymi  (Wykonawca  oświadcza,  że  posiada  dokumenty  potwierdzające  takie  badania 

oraz  że  na  każde  żądanie  Zamawiającego,  przedstawi  poświadczone  za  zgodność  z 

oryginałem kserokopie). Materac okładający się z dwóch warstw. Górna warstwa materaca o 

wysokości  od  11-9  cm  (9  cm  w  sekcji  głowy,  11  cm  w  sekcji  nóg)  :  wykonana  z  pianki  o 

gęstości  25  kg/m3.  posiadający  unikalny  3-strefowv  profil  igłowa  -  tułów  -  nogi),  który 

zmniejsza  nacisk  na  tkankę  miękką  ciała,  poprawia  cyrkulację  powietrza  utrzymując  suchą 

skórę, posiadający specjalne, wzdłużne i symetryczne nacięcia w okolicy  lędźwiowej części 

kręgosłupa,  kości  ogonowej  i  miednicy  niwelujące  napięcie  powierzchniowe  pianki.  Dolna 

warstwa materaca o wysokości 4 cm: wykonana z pianki o gęstości 28 kg/m3 i zwiększonej 

twardości,  stabilizującej  materac  oraz  zmniejszającej  nacisk  podłoża  na  ciało  użytkownika. 

Wymiary  dostosowane  do  leża.  Wyposażony  w  pokrowiec  paroprzepuszczalny. 

nieprzemakalny zamek w kształcie litery „C". 

Posiadamy  łóżko  wyposażone  w  materac  przeciwodleżynowy  o  lepszych  parametrach  niż 

wymagane  przez  Zamawiającego,  tj.  o  gr.  14  cm,  składający  się  z  dwóch  warstw,  spód  z 

wysoce  próżniowej  pianki,  wierzchnia  warstwa  z  termoelastycznej  pianki  z  funkcją  pamięci 

kształtu, warstwy połączone na zasadzie nachodzących grzebieni, bez elementów klejonych, 

składający się z 7 stref anatomicznych (głowa, barki, plecy, biodra, uda, podudzia i stopy) z 

nacięciami  i  otworami  powodującymi  dobrą  cyrkulację  powietrza  i  odprowadzenia  nadmiaru 

wilgoci, umożliwiający równomierne rozłożenie ciężaru pacjenta, dostosowujący się do ciała 

pacjenta,  stosowany  przy  ryzyku  powstawania  odleżyn  do  III  st.  w  pokrowcu  z  tkaniny 

nieprzemakalnej,  zmywalnej,  paroprzepuszczalnej,  zamykany  na  zamek  błyskawiczny, 

przystosowanym do prania w temp. co najmniej 95 stopni. 

opisane przez nas materac jest lepszy od wymaganego, 

materac  posiada  2  równe  warstwy  o  grubości  w  sumie  14  cm,  stosowany  jest  w 

profilaktyce przeciwodleżynowej stopnia III 

posiada 7 stref 

Wnosimy  zatem  o  zmianę  wymagań  ograniczających  konkurencję  i  dopuszczenie 

rozwiązania równoważnego. 


Dodatkowo w poz. 2: 

• 

w pkt. 27 Zamawiający żąda: 

 Podwójna  rama  wyciągowa  wykonana  z  okrągłych  rur  (stal  węglowa,  chromowana 

wyposażona w wieszak kroplówki 1 szt. uchwyt do ręki 2 szt., 3 szt. rolek wyciągowych) - 1 

kpl. Wszystkie belki wzdłużne i poprzeczne wyposażone w zabezpieczenia przed spadaniem 

bloczków.  Belki  poprzeczne  nie  wystające  poza  szerokość  ramy  leża  wykonane  z  rur  o 

ś

rednicy 25 mm. belki wzdłużne wykonane z rur o średnicy 28 mm. belki pionowe wykonane 

z rur o średnicy 32 mm. Góra ramy wyposażona w siatkę do zawieszania podwieszek o dł. 

min. 1/3 ramy leża wykonana z siatki stalowej o średnicy pręta stalowego min. 5 mm. 

Łóżko  producenta,  którego  jesteśmy  dystrybutorem  posiada  ramę  ze  stali  nierdzewnej 

wykonana w całości z rur o średnicy 32 mm. 

Wnosimy  zatem  o  nakazanie  Zamawiającemu  zmianę  wymagań  ograniczających 

konkurencję i dopuszczenie rozwiązania równoważnego. 

W Poz. 3 Poz. 3 - Łóżko szpitalne - Oddział Rehabilitacji Wielofunkcyjne łóżko elektryczne z 

wyposażeniem 

• w pkt. 51 zamawiający opisał parametry szafki: 

Szafka  dwustronna  z  blatem  bocznym,  z  możliwością  postawienia  po  obu  stronach  łóżka  z 

zachowaniem  pełnej  funkcjonalności.  Szkielet  szafki  wykonany  z  stali  ocynkowanej, 

lakierowanej proszkowo. 

Wymiary zewnętrzne szafki: 

wysokość: 98 cm (+/- 5 cm], 

głębokość : 50 cm (+/- 5 cm], 

szerokość: 50 cm (+/- 5 cm], 

regulacja wysokości blatu bocznego: 68 - 115cm (+/~5 cm], 

-wymiary blatu bocznego: 35-60 cm (+/- 5 cm]. 

Szafka wyposażona w: 

jedną  szufladę  znajdującą  się  bezpośrednio  pod  blatem  o  wysokości  minimum  80 

mm; 

półkę wewnątrz szafki, niezamykaną z nieograniczonym dostępem z obu stron szafki; 

drugą szufladę o wysokości minimum 350 mm, szuflada posiadająca uchwyt na min. 

2 butelki z wodą; 

półkę  na  basen  znajdującą  się  pod  korpusem  szafki  wykonaną  z  metalowej, 

lakierowanej siatki. 

Obie  szuflady  gwarantujące  nieograniczony  dostęp  do  dowolnego  miejsca  w  szafce. 

Szuflady  wysuwane  na  prowadnicach  ślizgowych.  Tworzywowe  wkłady  szuflad  z 

możliwością wyjęcia. 


Fronty  szuflad  wykonane  z  tworzywowych  odlewów.  Czoła  szuflad  wyposażone  w  uchwyty 

ułatwiające otwieranie i zamykanie szafki. 

Układ  jezdny:  4  koła  jezdne  o  średnicy  min.  75  mm.  z  elastycznym,  niebrudzącym  podłóg 

bieżnikiem.  System  blokowania  i  odblokowywania  kół  szafki  na  wysokości  ręki  leżącego 

pacjenta (na wysokości blatu górnego szafki) gwarantujący możliwość przesuwania i dostępu 

do  szafki  bez  konieczności  opuszczania  łóżka.  System  blokowania  i  odblokowania 

wbudowany  w  konstrukcję  szafki,  nie  powodujący  poszerzenia  gabarytów  szafki  z 

wyraźnym/czytelnym  oznaczeniem  aktywności  /  nieaktywności  hamulców,  z  dostępem  z 

dwóch  stron  szafki  za  pomocą  dwóch  zintegrowanych  pokręteł.  Blat  górny  i  boczny  szafki 

wykonany  z  płyty  HPL.  laminowanej  charakteryzującej  się  wysoką  odpornością  na  wilgoć  i 

wysoką  temperaturę.  Możliwość  wyboru  kolorystyki  blatów.  Blat  górny  zabezpieczony 

galeryjką chroniącą przed spadaniem przedmiotów z blatu oraz wyposażony w dwa relingi do 

przetaczania szafki. Blat boczny posiadający na  długich krawędziach tworzywowe galeryjki, 

zabezpieczające  przedmioty  przed  zsunięciem  się.  Możliwość  rozbudowy  górnej  szuflady  o 

zamek z kluczykiem w celu zabezpieczenia rzeczy pacjenta. 

Wszystkie zaznaczone kolorem czerwonym wymagania są charakterystyczne dla konstrukcji 

szafki firmy L., wszystkie łącznie spełnia tylko produkt tej firmy. 

Wnosimy  zatem  o  dopuszczenie  równoważnej  szafki,  która  spełnia  wszystkie 

.funkcjonalności, ale posiada odmienne niektóre elementy konstrukcyjne: 

Szafka  dwustronna  z  blatem  bocznym,  z  możliwością  postawienia  po  obu  stronach  łóżka  z 

zachowaniem  pełnej  funkcjonalności.  Szkielet  szafki  wykonany  z  stali  ocynkowanej, 

lakierowanej proszkowo. 

Wymiary zewnętrzne szafki: 

wysokość: 91 cm, 

głębokość: 45 cm, 

szerokość: 52 cm, 

regulacja wysokości blatu bocznego: 80 – 110 cm, 

wymiary blatu bocznego: 43-66 cm. 

Szafka wyposażona w: 

jedną szufladę znajdującą się bezpośrednio pod blatem o wysokości 95 mm; 

półkę wewnątrz szafki, niezamykaną z nieograniczonym dostępem z obu stron szafki; 

drugą  szufladę  o  wysokości  390  mm,  szuflada  posiadająca  uchwyt  na  2  butelki  z 

wodą; 

półkę  na  basen  znajdującą  się  pod  korpusem  szafki  wykonaną  z  metalu, 

lakierowanego. 


 Obie  szuflady  gwarantujące  nieograniczony  dostęp  do  dowolnego  miejsca  w  szafce. 

Szuflady  wysuwane  na  prowadnicach  ślizgowych.  Tworzywo  we  wkłady  szuflad  z 

możliwością  wyjęcia.  Fronty  szuflad  wykonane  z  metalu  lakierowanego  proszkowo.  Czoła 

szuflad wyposażone w uchwyty ułatwiające otwieranie i zamykanie szafki. 

Układ  jezdny:  4  koła  jezdne  o  średnicy  65  mm,  z  elastycznym,  niebrudzącym  podłóg 

bieżnikiem.  System  blokowania  i  odblokowywania  kół  szafki  na  wysokości  ręki  leżącego 

pacjenta (na wysokości blatu górnego szafki) gwarantujący możliwość przesuwania i dostępu 

do  szafki  bez  konieczności  opuszczania  łóżka.  System  blokowania  i  odblokowania 

wbudowany  w  konstrukcję  szafki,  nie  powodujący  poszerzenia  gabarytów  szafki  z 

wyraźnym/czytelnym  oznaczeniem  aktywności  /  nieaktywności  hamulców,  z  dostępem  z 

dwóch stron szafki za pomocą dwóch dźwigni. Blat górny i boczny szafki wykonany z białego 

tworzywa  ABS  charakteryzującej  się  wysoką  odpornością  na  wilgoć  i  wysoką  temperaturę. 

Blat  górny  z  wystającymi  zaokrąglonymi  krawędziami  chroniącymi  przed  spadaniem 

przedmiotów z blatu oraz bok szafki wyposażony w jeden reling do przetaczania szafki. Blat 

boczny  posiadający  wystające  zaokrąglone  krawędzie,  zabezpieczające  przedmioty  przed 

zsunięciem  się.  Możliwość  rozbudowy  górnej  szuflady  o  zamek  z  kluczykiem  w  celu 

zabezpieczenia rzeczy pacjenta. 

Dodatkowo w zakresie pozycji 3 zamawiający: 

• 

w pkt. 4 wymaga aby ..mechanizm zwalniania barierki bvł w jej górnej części" 

W naszym produkcie posiadamy taki mechanizm w dolnej części, co nie zmienia 

funkcjonalności łóżka, wnosimy zatem o dopuszczenie w tym zakresie. 

• 

w pkt. 10 wymaga, aby: 

Zabezpieczenie przed nieświadomym uruchomieniem sterowania nożnego poprzez 

konieczność świadomego podniesienia osłony chroniącej. 

W  naszym  produkcie  posiadamy  zabezpieczenie  przed  nieświadomym  uruchomieniem 

poprzez  konieczność  świadomego  naciśnięcia  przycisku  GO  znajdującego  się  na  spodzie 

sterowania nożnego. 

• 

w pkt. 11. Wymaga aby: Panele sterowania nożnego wymagające dwukrotnego 

naciśnięcia przycisku w celu aktywacji sterownika nożnego. 

W  naszym  produkcie  posiadamy  aktywowanie  sterowania  nożnego  w  wyniku  naciśnięcia 

przycisku GO znajdującego się na spodzie sterowania nożnego. 

• 

w pkt. 29. Wyłączniki/blokady funkcji elektrycznych (uruchamiane na panelu 

sterowniczym dla personelu dla poszczególnych regulacji:  

regulacji wysokości, 

regulacji części plecowej, 

regulacji części nożnej, 


przechyłu Trendelenburga i anty-Trendelenburga, 

-            pozycji  krzesła  kardiologicznego.  Diodowe  wskaźniki  informujące  o  zablokowanych 

regulacjach w panelu dla personelu 

W  naszym  produkcie  posiadamy  produkt  bez  selektywnego  wyłącznika/blokady  pozycji 

krzesła kardiologicznego - to jest zawsze aktywne. 

• 

w pkt. 30 zamawiający wymaga, aby: 

Zabezpieczenie  przed  nieświadomym  uruchomieniem  funkcji  poprzez  konieczność 

wciśnięcia  przycisku  uruchamiającego  dostępność funkcji.  Przycisk  aktywacji  na  panelu  dla 

personelu i pilocie pacjenta. Naciśnięcie przycisku aktywacji na pilocie lub panelu sterowania 

aktywuje wszystkie sterowniki. 

W naszym produkcie posiadamy naciśnięcie przycisku aktywacji uruchamia dany sterownik, 

nie  wszystkie  sterowniki?  Wymagane  Rozwiązanie  to  zapewnia  taką  samą  funkcjonalność, 

jak  wymagane,  bowiem  podczas  regulacji korzysta  się  z  jednego  sterownika.  Dokonywanie 

regulacji  dwoma  sterownikami  jednocześnie  wywołuje  konflikt  sprzętu  i  może  być 

niebezpieczne dla pacjenta oraz być przyczyną uszkodzenia sprzętu. 

• 

W  pkt.  40  zamawiający  wymaga  5  kompletów  dodatkowych  barierek  bocznych, 

podwyższających standardowe barierki o min. 100 mm. 

W  naszym  produkcie  posiadamy  barierki  boczne  o  wysokości  45  cm,  bez  konieczności 

stosowania dodatkowych podwyższeń 

• 

W  pkt.  43  Dodatkowy  kpi.  barierek  bocznych  zapewniających  ochronę  pacjenta  na 

całej  długości  leża,  barierki  odejmowalne,  odchylane,  zabezpieczone  przed  wypadnięciem 

poprzez konieczność zwolnienia blokady pojedynczego przycisku - 20 kpi  

W naszym produkcie posiadamy dodatkowe barierki boczne zapewniające ochronę pacjenta 

na  całej  długości  leża,  odejmowalne,  odchylane,  zabezpieczone  przed  wypadnięciem 

systemem samodociskowym. 

• 

w pkt. 44 zamawiający wymaga 

Chromowana  podwójna  rama  ortopedyczna,  składająca  się  z  dwóch  wzdłużnych^  dwóch 

poprzecznych  podpórek  (rur).  dwóch  uchwytów  ręki,  min.  3  kompletów  bloczków, 

podwójnego  wieszaka  na  kroplówkę  oraz  poprzeczki  montowanej  na  pionowych 

wspornikach. Podpórki/poprzeczki z możliwością regulacji/przesuwu. Montaż ramy w miejscu 

szczytów, rama wyposażona w odejmowane szczyty z płyty HPL - 30 kpl 

W  naszym  produkcie  posiadamy  ramę  ze  stali  nierdzewnej,  montowaną  do  tulei 

dodatkowego wyposażenia znajdujących się w narożach łóżka, bez konieczności demontażu 

szczytów. Rama wyciągowa jest niezależna od szczytów łóżka. Łóżko jest w pełni sprawne 

do użytku również po zdemontowaniu ramy wyciągowej (posiada własne szczyty). 


• 

w pkt 49 i 50 wymaga 

Materac  z  pianki  poliuretanowej.  Twarda  piana  na  bokach  i  spodzie.  Górna  warstwa 

wykonana  z  pianki  Viscoelastic  z  funkcją  pamięci  kształtu  ciała.  Materac  z  podziałem  na  7 

stref w celu idealnego dostosowania do ciała pacjenta. Każda strefa o innym wyprofilowaniu 

w zależności od nacisku ciała pacjenta na daną strefę. Bezpieczne obciążenie robocze min. 

230  kg.  Wymiary  materaca  200  cm  x  90  cm.  Wysokość  materaca  min.  14  cm.  Pokrowiec 

wyposażony  w  uchwyty  do  przenoszenia.  Materac  o  właściwościach  przeciwodleżvnowvch. 

chroniący  do  IV  stopnia  odleżyn.  Waga  materaca  maks.  17  kg.  Parametry  gęstości  f3 

rodzajeł  46.  50  i  85  kg/m3.  Pokrowiec  paro  przepuszczalny,  nie  przepuszczający  cieczy. 

Pokrowiec  wyposażony  w  odpinany  zamek  dookoła  360.  z  pokrywą  zabezpieczającą  przed 

wnikaniem płynów. Możliwość odpięcia tylko górnej części pokrowca. Zamek zabezpieczony 

przed  wnikaniem  płynów.  Pokrowiec  wykonany  z  materiału  rozciągliwego  w  dwóch 

kierunkach.  Wewnętrzna  strona  górnego  pokrowca  jasnego  koloru  -  w  przypadku 

uszkodzenia  pokrowca  i  dostania  się  cieczy  do  wewnątrz,  na  jasnej  stronie  pokrowca 

widoczne  zabrudzenie.  Górna  część  pokrowca  trwale  oznaczona,  min,  producent,  model, 

wymiary. instrukcja prania i dezynfekcji pokrowca -13 szt. 

W  naszym  produkcie  posiadamy  łóżko  wyposażone  w  materac  przeciwodleżynowy  o 

lepszych parametrach niż wymagane przez Zamawiającego, tj. o gr. 14 cm, składający się z 

dwóch  warstw,  spód  z  wysoce  próżniowej  pianki,  wierzchnia  warstwa  z  termoelastycznej 

pianki z funkcją  

pamięci  kształtu,  warstwy  połączone  na  zasadzie  nachodzących  grzebieni,  bez  elementów 

klejonych, składający się z 7 stref anatomicznych (głowa, barki, plecy, biodra, uda, podudzia 

i  stopy}  z  nacięciami  i  otworami  powodującymi  dobrą  cyrkulację  powietrza  i  odprowadzenia 

nadmiaru  wilgoci,  umożliwiający  równomierne  rozłożenie  ciężaru  pacjenta,  dostosowujący 

się  do  ciała  pacjenta,  stosowany  przy  ryzyku  powstawania  odleżyn  do  III  st,  w  pokrowcu  z 

tkaniny 

nieprzemakalnej, 

zmywalnej, 

paroprzepuszczalnej, 

zamykany 

na 

zamek 

błyskawiczny, przystosowanym do prania w temp. co najmniej 95 stopni. 

materac posiada 2 równe warstwy o grubości w sumie 14 cm, 

              -stosowany jest w profilaktyce przeciwodleżynowej stopnia III 

posiada 7 stref 

Obecne  brzmienie  siwz  powoduje  naruszenia  zasad  uczciwej  konkurencji  poprzez  jej 

ograniczenie i powoduje, że Zamawiający musi kupić w przypadku pozycji nr 1 i 2 łóżka firmy 

S., a w przypadku pozycji nr 3 łóżka firmy K. (L.). 

W  związku  z  tym,  że  opisane  w  specyfikacji  parametry  wskazują  na  rozwiązania  dwóch 

producentów  i  uniemożliwiają  złożenie  ofert  innym  producentom,  co  stanowi  naruszenie 


przepisów prawa zamówień publicznych w tym w szczególności art 7 ust. 1, arŁ 29 ust.2 i ust 

3 ustawy. 

Zgodnie z utrwaloną doktryną i orzecznictwem, Zamawiający opisując przedmiot zamówienia 

poprzez wskazanie rozwiązań konkretnych producentów zobowiązany jest do dopuszczenia 

rozwiązań równoważnych. 

Opisanie przedmiotu zamówienia w sposób wskazujący na jednego producenta nie dotyczy 

tylko  okoliczności,  w  których  Zamawiający  powołuje  się  na  nazwę  własną  produktu,  takim 

nieuprawnionym  opisanie  jest  również  okoliczność,  w  której  wszystkie  łącznie  parametry 

techniczne  konkretnego  urządzenia  powoduje,  że  ofertę  można  złożyć  tylko  z  konkretnym 

produktem.  Tym  samym  skoro  w  tym  postępowaniu  zachodzi  właśnie  taka  okoliczność,  to 

Zamawiający  zobowiązany  jest  do  zmiany  wymagań  lub  do  dopuszczenia  rozwiązań 

równoważnych,  opisując  jednocześnie  parametry,  jakie  będą  brane  pod  uwagę  przy 

dokonywaniu oceny czy dany produkt jest równoważny. 

Orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej i Sądów Okręgowych jednoznacznie wskazuje, że 

w  przypadku  opisania  przedmiotu  zamówienia  poprzez  wskazanie  znaków  towarowych, 

patentów lub pochodzenia (z czym bez wątpienia w tym postępowaniu mamy do czynienia), 

dopuszczenie  rozwiązań  równoważnych,  dla  cech  technicznych  jest  obowiązkiem 

Zamawiającego.  

Rozwiązanie  równoważne  nie  może  oznaczać,  że  inny  zaproponowany  w  ramach 

równoważności produkt ma spełniać wszystkie parametry konkretnego produktu określonego 

producenta,  gdyż  narusza  to  zasadę  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców. 

Tak  więc  dopuszczenie  równoważnych  parametrów  stanowi  wypełnienie  obowiązków 

wynikających  z  ustawy.  W  niniejszym  postępowaniu  taki  obowiązek  jest  bezsprzeczny, 

bowiem mamy do czynienia z taką okolicznością, że opis przedmiotu zamówienia, jest kopią 

parametrów technicznych pochodzących z opisu technicznego konkretnego producenta. 

Reasumując  stwierdzić  należy,  że  przedmiotowe  odwołanie  w  obliczu  argumentacji 

przedstawionej  powyżej,  w  tym  w  szczególności  w  związku  z  przywołaniem  opisów 

technicznych i ulotek stołu preferowanego jest konieczne i zasadne. 

Mając  na  uwadze  powyższe  wnosi  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  i  nakazanie 

Zamawiającemu dokonania modyfikacji siwz zgodnie z żądaniami zawartymi w odwołaniu. 

 Zamawiający w złożonej odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie.  

Stwierdził, że żądania odwołującego w zakresie szafek były tak daleko idące i szczegółowo 

sformułowane, że zamiast służyć poszerzeniu konkurencji zmierzałyby w istocie do  


„dopasowania”  potrzeb  zamawiającego  do  możliwości  konkretnego  wykonawcy  tj. 

odwołującego. 

Stwierdzenie,  że  opis  przedmiotu  zamówienia  preferuje  tylko  dwóch  wykonawców  tj.  firmę 

Ko.  i  S.  uznał  za  bezpodstawne,  co  potwierdzić  ma  fakt,  że  dnia  25.08.2016  r.  firma 

odwołującego  (M.)  zawarła  umowę  z  ZOZ  w  S.  B.,  której  przedmiotem  była  dostawa  łóżek 

wraz z szafkami przyłóżkowymi, które odpowiadają wymaganiom zamawiającego. 

Zamawiający  kwestionuje  zarzut  preferowania  określonych  wykonawców  i  stwierdza,  że 

zawarte  w  opisie  informacje  mają  charakter  obiektywny  i  wynikają  z  jego  uzasadnionych 

potrzeb  w  zakresie  najważniejszych  funkcji  technicznych  i  technologicznych  łóżek  i  szafek, 

gwarantujących  uzyskanie  pożądanego  efektu  użytkowego.  Stwierdził,  że  szafki  są 

elementem  wyposażenia  znaczącym  dla  użytkownika,  a  wraz  z  łóżkami  są  meblami,  które 

powinny tworzyć jednolitą podążającą za bieżącymi trendami wzorniczymi całość. Podkreślił 

znaczenie  wymiaru  estetycznego  mebli  i  wpływ  na  stan  emocjonalny  pacjentów  w  trakcie  

hospitalizacji  jak  również  stworzenie  odpowiednich  warunków  pracy  dla  personelu 

medycznego.  

Odnośnie poszczególnych zarzutów zamawiający wskazał, co następuje. 

Zakres V Łóżka szpitalne 

poz.  1  Oddział  Chirurgii  Ogólnej  – Wielofunkcyjne  łóżko  elektryczne  wraz  z  wyposażeniem 

/29 szt./ 

poz.  Oddział  Chirurgii  Urazowo-Ortopedycznej  –  Wielofunkcyjne  łóżko  elektryczne  z  ramą 

wyciągową i wyposażeniem /40 szt./ 

pkt 33 tabeli: Zamawiający podkreśla zasadność wymogu wykonania korpusu szafki z profili 

aluminiowych  i wskazuje na cenne właściwości aluminium, w tym odporność na utlenianie, 

działanie  wody,  związków  azotowych,  wielu  kwasów  organicznych.  Podkreśla  popyt  na 

aluminium w wielu dziedzinach gospodarki i szerokie zastosowanie profili aluminiowych. 

Żą

danie  dopuszczenia  szafek  z  blatami  i  frontami  z  tworzywa  ABS  zamiast  wymaganego 

HPL  obniża,  zdaniem  zamawiającego,  ich  jakość.  Proponowane  tworzywo  ABS 

charakteryzuje się dużą udarnością, twardością i odpornością na zarysowania, lecz nie jest 

odporne na działanie światła i promieniowania UV, a także kwasów estrów i ketonów. 

Wymagane  płyty  HPL  mają  twardą  powierzchnię,  wytrzymałość  na  zginanie  i  rozrywanie, 

odporność na związki chemiczne i biologiczne i UV, a także na uderzenia. Płyta nie zwiększa 

znacząco  wagi  szafki.  Pomimo  dużej  wytrzymałości  istnieje  niebezpieczeństwo  uszkodzeń 

np. w transporcie stąd wymóg zabezpieczenia aluminiowymi listwami w kształcie C bocznych 

krawędzi  blatu.  Zabezpieczenia  metalowe  lakierowane  proszkowo  narażają,  zdaniem 

zamawiającego,  na  częste  obicia  i  uszkodzenia  mechaniczne  powłoki  lakierniczej  oraz 

korozję.  


Pkt 17: Zamawiający podkreśla, że dla blatów i frontów szczytów łóżek wymóg wykonania z 

płyty  HPL  jest  zasadny,  wskazany  materiał  jest  powszechnie  dostępny  i  wykorzystywany 

także  w  szczytach  łóżek  produkowanych    przez  firmę  P.  reprezentowana  przez 

odwołującego.  Zamawiający  odwołuje  się  także  do  estetyki  i  podkreśla,  że  łóżko  wraz  z 

szafką  tworzą  spójny  zestaw  i  są  najbardziej  widocznym  elementami  wyposażenia  sal  

chorych,  zatem  powinny  posiadać  identyczne  materiały  wykończeniowe  i  identyczną 

kolorystykę. 

Pkt  33:  zamawiający  podkreśla  zasadność  wyposażenia  tylnej  części  szafki  w  aluminiowy 

reling  z  uchwytem  na  ręcznik  lub  szklankę,  gdyż  z  reguły  przedmioty  te  są  kładzione  od 

przodu  lub  z  boku,  a  nie  od  tyłu.  Ewentualny  reling  metalowy  lakierowany  może  podlegać 

ś

cieraniu.  Reling  ma  zabezpieczać  przed  spadaniem  przedmiotów,  stąd  jego 

umiejscowienie.  Ponadto  blaty  wymagają  zabezpieczeń  przed  ukruszeniem    z  uwagi  na 

sposób użytkowania szafki, długi okres wzmożonej eksploatacji, narażenia w trakcie migracji 

sprzętu po oddziale. 

Wysokość  półki  min.  160  mm  w  ocenie  nie  jest  parametrem  „odcinającym”  wobec 

dopuszczenia  różnych  wysokości  półek  bocznych,  analogicznie  w  przypadku  wysokości 

szuflad min. 110 mm. Rolkowy system wysuwania jest systemem powszechnie stosowanym, 

trwałym, natomiast mechanizmy ślizgowe podlegają szybszemu zużyciu wskutek tarcia.  

Sprężyn  gazowa  osłonięta  w  aluminiowej  prostokątnej  obudowie  –  zamawiający  stwierdza, 

ż

e osłony aluminiowe zabezpieczające elementy konstrukcyjne są elementem powszechnie 

wykorzystywanym  w  meblarstwie,  a  aluminium  jako  komponent  nie  korodującym,  jest 

materiałem lepszym niż stal węglowa.  

Blat boczny z możliwością montażu bez konieczności dokonywania zmian konstrukcyjnych – 

wymóg zamawiający uzasadnia uniknięciem kosztów ewentualnych przyszłych zmian. 

Uchwyty  z  tworzywa  zamiast  lakierowanej  stali  uzasadniany  jest  epidemiologicznie, 

ponieważ uchwyty są najbardziej narażone na kontakt z dłońmi, często z potem o kwaśnym 

odczynie,  poza  tym  agresywne  środki  czystości  stosowane  w  służbie  zdrowia  wchodzą  w 

reakcje z elementami stalowymi doprowadzając je do szybszej korozji. 

Argument,  że  łatwo  demontowalny  blat  boczny  stanowi  ograniczenie  konkurencji  świadczy 

zdaniem  zamawiającego  o  chęci  zaproponowania  produktów  pozbawionych  możliwości  ich 

późniejszej rekonfiguracji narażając na koszty przeróbek lub wymiany sprzętu; także wymóg 

wyposażenia blatu w koło ocenia jako ułatwiające rekonfiguracje i ułatwienie  w komunikacji 

(przetaczanie blatu zamiast przenoszenia). 

Zamawiający zastrzega swoje prawo wyboru kolorystyki szafek. 

Pkt 17: Wymóg wypełnienia szczytów łóżek  z płyty HPL o określonej grubości zamawiający 

uzasadnia  żywotnością,  która  byłaby  obniżona  przy  spełnieniu  żądania  odwołującego 


zmierzającego  do  zmniejszenia  kosztów  materiałowych.  Wskazuje  na  częste  kopanie 

pacjentów w szczyt przy wymaganej nośności min. 250 kg. 

Pkt  32:  Stosowanie  materacy  o  różnej  wysokości  i  szerokości  w  przypadku  uchwytów 

tworzywowych  dają  możliwość  „zwiększenia”  leża,  uchwyty  spawane  na  stałe  do  leża  w 

przypadku  materacy  szerszych  i  wyższych  powodują  wybrzuszenia  i  pofałdowania. 

Odwołujący  proponuje  materac  o  gorszych  właściwościach;  wymagany  ma  mieć  15  cm 

wysokości,  a  proponowany  14  cm  w  sekcji  głowy,  ma  mieć  potwierdzenie  kliniczne  funkcji 

profilaktycznej  w  zapobieganiu  w  powstawaniu  odleżyn,  a  proponowany  takich  badań  nie 

posiada; wymagany ma podaną gęstość z jakiej pianki poliuretanowej jest wykonany, a nie 

wiadomo z czego wykonany jest materac proponowany przez odwołującego.  

Pkt  27:  W  zakresie  podwójnej  ramy  wyciągowej  odwołujący  proponuje  ramę  wykonaną  z 

materiału  o  większej  średnicy,  lecz  nie  wspomniał  o  tym,  że  każda  z  belek  ma  być 

wyposażona  w  zabezpieczenia  przed  spadaniem  bloczków,  a  góra  ramy  wyposażona  w 

siatki do zwieszania podwieszek – co dla zamawiającego było parametrem priorytetowym.  

Zakres  V  pozycja  2  Łóżko  szpitalne  –  Oddział  Rehabilitacji  –  Wielofunkcyjne  łóżko 

elektryczne z wyposażeniem. 

Pkt 33: Określając materiał na fronty szuflad (tworzywowe odlewy) zamawiający kierował się 

wygodą  pacjenta.  Pacjenci  oddziału  rehabilitacyjnego  mają  problemy  z  poruszaniem,  są  po 

urazach,  kontuzjach  itp.  Wymagane  fronty  szufla  są  lekkie  i  gwarantują  łatwe  otwieranie. 

Łatwa  jest  także  dezynfekcja.  Front  stanowi  gładką  i  jednolitą  powierzchnie,  bez  ryzyka 

odpryśnięcia lakieru. 

Relingi  do  przetaczania  mają  ułatwić  pacjentom  wygodne  i  lekkie  przesuwanie  szafki. 

Galeryjki  chronią  przedmioty  pacjenta  przed  zsunięciem  się,  dotyczy  to  także  blatu 

bocznego. 

Wysokość  szafki  określono  na  98  cm  z  tolerancją  5  cm  została  dobrana  do  wszystkich 

wysokości leża, analogicznie  regulacja wysokość blatu bocznego 68 – 125 cm z tolerancją 5 

cm. 

Wymiary blatu bocznego 35 – 60 cm z tolerancją 5 cm gwarantować mają maksymalnie dużą 

przestrzeń  blatu  przy  minimalnej  wadze.  Opisany  wymiar  nie  ma  na  celu  ograniczenia 

konkurencji na co wskazuje duża tolerancja. 

Opisana  szafka  musi  umożliwiać  ustawienie  jej  po  prawej  i  lewej  stronie  łóżka,  zatem 

szuflady  mają  otwierać  się  dwustronnie,  a  także  ma  być  wyposażona  w  dwa  pokrętła  do 

blokowania odblokowania kół po obu stronach do użycia w zależności od ustawienia. 


Wymagana  średnica  kółek  /min.  75  mm/  oraz  pozostałe  parametry  mają  zapewnić  wygodę 

pacjenta  .  Zamawiający  zamierza  zakupić  sprzęt  mocny,  bezawaryjny  i  ułatwiający 

funkcjonowanie użytkownikom.  

Pkt  4:  Mechanizm  zwalniania  barierki  umieszczony  w  górnej  części  jest  wygodny  dla 

personelu.  Osoba  zwalniająca  barierkę  nie  musi  schylać  się  pod  leże  w  poszukiwaniu 

mechanizmu; czynność można wykonać w pozycji wyprostowanej, co przy założeniu, że jest 

wykonywana dziesiątki razy w ciągu dnia, ma ogromne znaczenie dla ergonomii pracy. 

Pkt  10:  Zabezpieczenie  sterownika  nożnego  osłoną  stanowi  ochronę  przed  przypadkowym 

uruchomieniem i umożliwia szybie użycie sterownika. Odblokowanie sterownika nożnego jest 

intuicyjne i szybkie be konieczności szukania przycisków, co podnosi komfort pracy. 

Pkt 11: Odblokowanie sterownika ma być szybkie i łatwe bez potrzeby szukania przycisków. 

Sposób  zabezpieczenia  sterowników  przed  przypadkowym  uruchomieniem  ma  znaczenie 

dla  czasu  i  komfortu  pracy.  Niewidoczne  przyciski  odblokowujące  przedłużałyby  czas 

potrzebny na aktywację sterownika.  

Pkt  29:  W  celach  bezpieczeństwa  zamawiający  opisał  możliwość  blokady  regulacji 

poszczególnych  segmentów  łóżka  oraz  funkcji  przechyłu  Trendelenburga  i  anty-

Trendelenburga,  a  także  krzesła  kardiologicznego.  Nie  każdy  pacjent  może  być 

pozycjonowany  dowolnie  wg  swojego  uznania.  Charakterystyka  pacjentów  oddziału 

rehabilitacyjnego wymusza zastosowanie opisanych blokad w celach bezpieczeństwa. 

Pkt  30:  Naciśnięcie  przycisku  aktywacji  na  pilocie  lub  panelu  sterowania  aktywujące 

wszystkie  sterowniki  jest  wygodne  dla  personelu  podczas  wykonywania  procedur 

pielęgnacyjnych.    Odblokowując  wszystkie  sterowniki  po  naciśnięciu  jednego  przycisku 

umożliwia  wygodne  i  szybkie  użycie  zarówno  panelu  sterowania,  jak  i  pilota.  Personel  nie 

musi  dokonywać  ponownej  aktywacji  sterownika  po  zmianie  używanego  sterownika. 

Wszystkie potrzebne regulacje odbywają się szybko i wygodnie. 

Pkt  40:  Dostarczone  łóżka  wraz  z  barierkami  bocznymi  muszą  spełniać  wymagania  normy 

EN  60601-2-52.  Zamawiający  nie  określił  wysokości  barierek  bocznych,  która  ma  być 

zgodna z normą. Jednak w wyjątkowych przypadkach, np. gdy jest otyły pacjent wymagający 

zastosowania  wyższego  materaca,  konieczne  będzie  wyposażenie  łóżka  w  podwyższenie 

barierek bocznych bez względu na ich wysokość. 

Pkt  43:  Dodatkowe  barierki  boczne  zabezpieczające  na  całej  długości  leża  muszą  być 

zabezpieczone 

przed 

przypadkowym 

opuszczeniem 

lub 

wypadnięciem. 

Wymóg 

zabezpieczenia przyciskiem zwalnianym eliminuje przypadkowe wypadnięcie barierki.  

Pkt 44:  Opisując wymogi stawiane odnośnie ramy ortopedycznej zamawiającemu zależało, 

aby  rama  ortopedyczna  nie  zmniejszała  przestrzeni  na  łóżku  dla  pacjenta.  Analizując 

istniejące rozwiązania zamawiający uznał, że najlepszym rozwiązaniem będzie montaż ramy 


ortopedycznej  w  tulejkach  służących  do  montażu  oryginalnych  szczytów,  dzięki  czemu 

przestrzeń  dla  pacjenta  nie  zmniejszy  się.  Dodatkowym  aspektem  jest  zachowanie 

dostępności tulei na akcesoria, umieszczonych w narożnikach leża.  

Pkt  49  i  50:  Opisując  materac  zamawiający  kierował  się  koniecznością  maksymalnego 

zabezpieczenia pacjenta przed odleżynami oraz  dużym obciążeniem roboczym. Wg wiedzy 

zamawiającego  pianka  Viscoelestic  gwarantuje  idealne  dopasowanie  się  materaca  do 

kształtu  pacjenta.  Istotne  jest,  aby  obciążenie  robocze  odpowiadało  jak  najbardziej 

obciążeniu łóżka. Często w praktyce spotyka się sytuację, w której wykonawcy oferują łóżko 

o obciążeniu 250 kg wraz materacem o obciążeniu 12-150 kg, na skutek czego użytkownik 

nie ma możliwości pełnego wykorzystania łóżka dla cięższych pacjentów. 

Zamawiający  podkreślił,  że  określa  warunki  udziału  w  postępowaniu  i  opis  przedmiotu 

stosownie  do  swoich  uzasadnionych  potrzeb  decydując,  co  zamierza  nabyć  i  jakie  cechy 

oferowany przedmiot ma posiadać. 

Przystępujący  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  wniósł  o 

oddalenie odwołania z argumentacją dotyczącą zarzutów odnośnie zakresu V pozycja 3. 

Stwierdził,  że  dysponuje  kopiami  ofert  w  postępowaniach,  w  których  wymagano 

analogicznych  rozwiązań  jak  w  postępowaniu  niniejszym,  złożonych  przez  odwołującego, 

który  potwierdzał  możliwość  spełnienia  warunków  przedmiotowych,  których  obecnie,  jak 

wynika z odwołania, spełnić nie może.  

Wskazał  na  katalog  szafek  przyłóżkowych  wśród  których  znajduje  w  wyposażeniu 

wymagana  półka na basen pod korpusem szafki wykonana z metalowej lakierowanej siatki, 

takie szafki zostały dostarczone do K. C. O. Wskazał także na ofertę dla S. K. nr 4 w L., w 

której  odwołujący  potwierdził  parametry  szafki,  w  tym  fronty  szuflad  wykonane  z  tworzywa 

oraz  system  blokownia  i  odblokowania  2  kół  jednocześnie,  system  blokowania  i 

odblokowywania kół za pomocą obrotowego hamulca, system blokowania i odblokowywania 

kół z dostępem z dwóch stron szafki na wysokości blatu górnego, a także kolorystyka blatów 

szafki dopasowana do kolorystyki łóżek.  

Stwierdził,  że  w  ofercie  dla  K.  C.  R.  i  O.  odwołujący  zadeklarował  „mechanizm  zwalniania 

barierki w jej górnej części, wyłączniki/blokady funkcji elektrycznych (uruchamiane na panelu 

sterowniczym  dla  personelu)  dla  poszczególnych  regulacji  /…/  -  pozycji  krzesła 

kardiologicznego, naciśnięcie przycisku aktywacji na pilocie lub panelu sterowania aktywuje 

wszystkie sterowniki.” 


Wskazał  także  na 

deklarację  odwołującego  zaoferowania 

łóżek  posiadających 

„zabezpieczenie  przed  nieświadomym  uruchomieniem  sterowania  nożnego  poprzez 

konieczność świadomego podniesienia osłony chroniącej.”  

Strony i uczestnik postępowania odwoławczego złożyli oświadczenia na rozprawie. 

Odwołujący  poparł  odwołanie  z  zawartą  argumentacją.  Podtrzymał  twierdzenie,  że  z  treści 

OPZ wynika wskazanie  na konkretnego producenta (dla pozycji 1 ,2,  jest to dawny S., dla 

pozycji 3 L). Złożył ulotkę informacyjną szafki L oraz S, a także zdjęcia własnych rozwiązań 

oferowanych.  Stwierdził,    że  ograniczenie  konkurencji  nastąpiło  głównie  przez  wymagania 

dotyczące szafek przyłóżkowych. Odnośnie pisma Zamawiającego zauważył, że materiałem 

do  budowy  nie  jest  wyłącznie  aluminium.  Stwierdził,  że  inni  wskazani  w  piśmie  wykonawcy 

nie  spełniają  warunków  przedmiotowych  SIWZ.  Ocenił,  że  argumentacja  Zamawiającego 

dotycząca 

opisu 

pozycji 

pozostaje  

w  sprzeczności  z  opisem  pozycji    3.  Według  Odwołującego  potwierdza  to  tezę,  że  treść 

SIWZ  oparto  na  konkretnych  rozwiązaniach  przyjętych  przez  wskazanych  producentów. 

Podtrzymał  ocenę  co  do  wymiarów  szafek  i  zakresu  regulacji,  które  pomimo  tolerancji 

wskazują  w  rzeczywistości  na  jednego  producenta  i  jednocześnie  nie  mogą  być  spełnione 

przez  Odwołującego.  Podtrzymał  pozostałe  zarzuty  i  uzasadnienie.  Stwierdził,  że  umowa  

z  S.  B.  wskazana  przez  zamawiającego    dotyczyła  10  sztuk  szafek,  które  zakupił  jako 

dostępne  na  rynku    na  rzecz  Zamawiającego.  Zauważył,  że  niektóre  kwestionowane 

parametry  może  spełnić,  lecz  nie  jest    wstanie  sprostać  wszystkim,  w  tym  wskazanym  w 

odwołaniu  jako  ograniczające  konkurencję.  Zakwestionował  dowody  przedstawione  przez 

Przystępującego  w  złożonym  piśmie  stwierdzając,  że  nie  potwierdzają  one  możliwości 

zaoferowania  przedmiotu  dostawy  zgodnie  OPZ.  Ponownie  wskazał,  że  przy  utrzymaniu 

dotychczasowych  zapisów  SIWZ    ofertę  w  postępowaniu  mogły  złożyć  jedynie  podmioty 

wskazane  w  odwołaniu  tj.  dla  pozycji  1  i  2  firma  S.,  a  dla  pozycji    3  Przystępujący. 

Przypomniał,  że  dla  łóżka  poz.  3  sformułowano  wymóg  zwalniania  barierek  właściwy  dla 

firmy L. ( K.) natomiast dla pozycji 1 i 2 nie opisano sposobu zwalniania barierek.   

Zamawiający  wniósł  o  oddalenie  odwołania  z  argumentacją  przedstawioną  w  złożonym 

piśmie.  Stwierdza,  że  różnice  kwestionowanych  w  opisach  produktów  wynikają  z  różnych 

potrzeb    w  różnych  oddziałach  szpitala  (  odziały  zabiegowe  i  oddział  rehabilitacji).  Złożył 

treść  pytań  składanych  przez  Odwołującego  i  wskazał,  że  termin  ich  składania  upływa  z 

dniem dzisiejszym. 


Przystępujący  podtrzymał  argumentację  przedstawioną  w  złożonym  piśmie  wraz  z 

załączonymi  dowodami.  Przypomniał,  że  Odwołujący  podnosi  zarzuty  co  do  parametrów 

opisanych 

w  pozycji    3  zakresu  V  wskazując,  że  opis  jest  adresowany  

do 

produktów 

firmy 

L., 

której 

dystrybutorem 

jest 

Przystępujący. 

Stwierdził,  

ż

e  kwestionowane  parametry  w  tym  m.  in.  wymiary,  wysokość,  materiał  oraz  inne  opisane 

mają  istotne  znaczenie  w  praktyce  szpitala  zarówno  z  punktu  widzenia  pacjenta  jak  

i  personelu,  a  oczekiwania  Odwołującego  przedstawione  w  odwołaniu  nie  mogą  być 

oceniane jako równoważne do istniejących. Przedstawił argumenty na zasadność aktualnego 

brzmienia SIWZ. Zauważył także wskazując na złożone pismo, że Odwołujący jest w stanie 

sprostać wymogom Zamawiającego, które są uzasadnione. 

Krajowa 

Izba 

Odwoławcza, 

rozpoznając 

złożone 

odwołanie 

na 

rozprawie  

i  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy  w  sprawie,  w  tym  w  szczególności 

stanowiska  stron  i  uczestnika  przedstawione  na  piśmie  i  ustnie  do  protokołu  oraz  rozprawy 

wraz 

przedłożonymi 

dowodami 

dokumentów, 

ustaliła  

i zważyła, co następuje. 

Na  wstępie  skład  orzekający  zauważa,  że  zamawiający  i  przystępujący  do  postępowania 

odwoławczego po jego stronie nie zaprzeczyli twierdzeniu odwołującego, że opisane w siwz 

łóżka  szpitalne  wraz  z  wyposażeniem  zgodnie  ze  szczegółowo  opisanym  parametrami 

znajdują  się  w  bieżącej  ofercie  handlowej  producentów  i  dystrybutorów  wskazanych  w 

odwołaniu.  W  ocenie  Izby  dopuszczenie  jako  elementu  dostawy  szafek  przyłóżkowych  o 

funkcjonalnościach  zgodnych  z  opisanymi  w  siwz,  lecz  odmiennych  rozwiązaniach 

konstrukcyjnych, 

technologicznych, 

parametrach 

wymiarów 

materiałowych 

jest 

uzasadnione. Element ten tj. szafka,  jest jednakże częścią składową dla wszystkich trzech 

pozycji  objętych  zarzutami,  których  częścią  podstawową  są  łóżka  przeznaczone    dla 

oddziałów chirurgii ogólnej, chirurgii urazowo-ortopedycznej oraz oddziału rehabilitacyjnego.  

W  zakresie  wymogów  ustalonych  dla  tych  łóżek  w  ocenie  Izby  zamawiający  uzasadnił 

postawione warunki co do samej konstrukcji łóżka, budowy materaca przeciwodleżynowego 

wyższej  klasy  niż  proponowana  przez  odwołującego,  budowy  i  umiejscowienia  ramy 

wyciągowej,  usytuowania  mechanizmu  zwalniania  barierki,  sterownika  nożnego,  blokady 

regulacji, barierek dodatkowych podwyższających ochronę powyżej wysokości normatywnej. 

W ocenie składu orzekającego, w takim stanie rzeczy, fakt naruszenia przez zamawiającego 

art.  29  ust.  2  ustawy  pzp  w  zakresie  nadmiernie  szczegółowego  opisu  parametrów  szafek 


pozostaje bez  wpływu na  wynik oceny  w świetle zasadności opisu  wymogów dla  łóżek, nie 

naruszającego przepisów ustawy. 

Należy  nadto  zauważyć,  że  zamówienie  dotyczy  przedmiotu  dostawy,  który  ma  być 

wyprodukowany w roku 2017, zatem powoływanie się jedynie na dysponowanie produktami 

wcześniej  dostarczanymi  na  rynek  nie  wyklucza  możliwości  oferowania  produktów  z 

produkcji   bieżącej. 

Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy 

pzp, orzeczono jak w sentencji.  

O kosztach skład orzekający Izby orzekł na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy pzp 

oraz § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w 

sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania  (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).  

Przewodniczący: 

………………………………