KIO 734/17 WYROK dnia 4 maja 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 734/17 

WYROK 

z dnia 4 maja 2017 r.  

Krajowa  Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Jolanta Markowska 

Protokolant:   

Rafał Komoń 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 maja 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  14  kwietnia  2017  r.  przez  wykonawcę: 

SKANSKA  S.A.,  ul.  Gen.  Zajączka  9,  01-518  Warszawa  w  postępowaniu  prowadzonym 

przez  zamawiającego:

  Gmina  Wrocław,  reprezentowana  przez  Wrocławskie  Inwestycje 

Sp. z o.o., ul. Ofiar Oświęcimskich 36, 50-059 Wrocław

przy  udziale  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Konsorcjum 

Balzola  Polska  Spółka  z  o.o.,  Al.  Jana  Pawła  II  12,  00-124  Warszawa  oraz 

Construcciones  y  Promociones  Balzola  S.A.  Av.  Sabino  Arana,  20  3,  48013  Bilbao, 

Hiszpania  zgłaszających  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego. 

orzeka: 

1.  oddala odwołanie, 

2.  kosztami postępowania obciąża wykonawcę: SKANSKA S.A., ul. Gen. Zajączka 

9, 01-518 Warszawa, i: 

 
1)  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę:

SKANSKA  S.A.,  ul.  Gen.  Zajączka  9,  01-518  Warszawa  tytułem  wpisu  od 

odwołania, 


2)  zasądza  kwotę 

596  zł  76  gr  (słownie:  pięćset  dziewięćdziesiąt  sześć  złotych 

siedemdziesiąt sześć groszy)  od wykonawcy

 SKANSKA S.A., ul. Gen. Zajączka 

Warszawa 

na 

rzecz 

zamawiającego

Gmina 

Wrocław, 

reprezentowana  przez  Wrocławskie  Inwestycje  Sp.  z  o.o.,  ul.  Ofiar 

Oświęcimskich  36,  50-059  Wrocław  stanowiącą  koszty  poniesione  z  tytułu 

dojazdu na posiedzenie. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z

2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego we Wrocławiu.  

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 734/17 

Uzasadnienie 

Zamawiający: Wrocławskie  Inwestycje  sp.  z  o.o.,  z  siedzibą  we Wrocławiu  działając  

w  imieniu  Gminy  Wrocław  prowadzi  postępowanie  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na 

zadanie pn. „04040- Budowa trasy tramwajowej w ul. Hubskiej na odcinku od ul. Glinianej do 

ul, Dyrekcyjnej we Wrocławiu: Część 1: Budowa trasy tramwajowej w ul. Hubskiej: Część 2; 

Docelowa  Organizacja  Ruchu  -  oznakowanie  poziome  i  pionowe;  Część  3:  Poprawa  stanu 

technicznego  infrastruktury  drogowej  -  Poprawa  nawierzchni  ul.  Dyrekcyjnej."  Ogłoszenie  

o zamówieniu zostało opublikowane w suplemencie do Dz. U. UE pod numerem 2016/S 189 

- 338014 w dniu 30 września 2016 r. 

Zamawiający  w dniu 5 kwietnia 2017r. przekazał wykonawcom informację  o wyniku 

postępowania, w tym o wykluczeniu z postępowania wykonawcy SKANSKA S.A. z siedzibą 

w Warszawie oraz w konsekwencji - o unieważnieniu postępowania na podstawie art. 93 ust. 

1 pkt 1 Pzp. 

Wykonawca  Skanska  S.A.  wniósł  odwołanie  wobec  czynności  unieważnienia 

postępowania  na  podstawie  art.  93  ust.  1  pkt  1  Pzp,  czynności  wykluczenia  Odwołującego  

z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp oraz uznania oferty Odwołującego za 

odrzuconą  na  podstawie  art.  24  ust.  2  Pzp,  a  w  konsekwencji  wobec  zaniechania  wyboru 

oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  wobec  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy 

Pzp  może  stracić  możliwość  pozyskania  przedmiotowego  zamówienia,  a  ponadto  jest 

narażony  na  pozbawienie  go  korzyści  finansowych  z  tytułu  realizacji  zamówienia. 

Zamawiający, działając na podstawie wyroku Krajowej izby Odwoławczej z dnia 20.03.2017r. 

sygn.  akt  KIO  382/17,  unieważnił  czynność  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  zakresie 

Części  1  i  przystąpił  do  powtórzenia  czynności  badania  ofert  i  oceny  ofert.  Jedyną  ofertą  

w  postępowaniu  podlegającą  badaniu  i  ocenie  była  oferta  Odwołującego.  Gdyby 

Zamawiający działał  zgodnie  z przepisami prawa nie dokonałby  wykluczenia Odwołującego 

i  uznania  jego  oferty  za  odrzuconą.  Odwołujący  wyjaśnił,  że  złożył  ofertę  sporządzoną  

w sposób prawidłowy, która stanowi „ofertę najkorzystniejszą". 

Odwołujący zarzucił naruszenie: 

art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp,  poprzez  uznanie,  że  oferta  Odwołującego  przedstawia 

informacje  wprowadzające  w  błąd  Zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia; 

art. 24 ust 4 Pzp, poprzez uznanie oferty Odwołującego za odrzuconą; 


art.  93  ust.  1  pkt  1  Pzp,  poprzez  unieważnienie  postępowania  w  zakresie  Części  1 

pomimo, że została złożona oferta nie podlegająca odrzuceniu, tj. oferta Odwołującego; 

art.  26  ust.  4  w  zw.  z  art.  7  Pzp,  poprzez  zaniechanie  wezwania  Odwołującego  do 

złożenia  wyjaśnień  dotyczących  oświadczeń,  celem  usunięcia  wątpliwości  co  do  ich  treści 

i treści oferty; 

art. 91 Pzp, poprzez zaniechanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej; 

art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez prowadzenie postępowania w sposób naruszający zasadę 

uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców w związku z brakiem wyboru jako 

najkorzystniejszej  oferty  Odwołującego,  która  przedstawia  najkorzystniejszy  bilans  ceny 

i innych kryteriów. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności unieważnienia postępowania, 

unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego,  

powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  oraz  wyboru  -  jako  najkorzystniejszej  - 

oferty Odwołującego. 

I.  

Zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 i art. 24 ust. 4 Pzp. 

W  pkt  9  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (dalej  „SIWZ”)  Zamawiający 

opisał  warunki  udziału  w  postępowaniu,  w  tym  wymaganie  dysponowania  zdolnością 

techniczną  i  zawodową  (pkt.  9.2  SIWZ),  w  tym,  zgodnie  z  pkt  9.2.11  należało  wskazać  do 

uczestniczenia w wykonaniu niniejszego zamówienia następujące osoby wraz z informacjami 

na  temat  ich  kwalifikacji  zawodowych,  uprawnień,  wykształcenia  i  doświadczenia 

niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywania przez nich czynności 

oraz podać informację o podstawie do dysponowania tymi osobami. 

Dla Części 1: 

9.2.11.1.  Kierownik  budowy  (1  osoba  o  minimalnych  poziomach  zdolności  określonych 

poniżej): posiadający co najmniej 5- letnie doświadczenie na stanowisku kierownika budowy, 

w  tym  podczas  realizacji  co  najmniej  2  zadań  w  terenie  miejskim  każde  polegające  na 

budowie  lub  przebudowie  skrzyżowania  dróg  lub  ulic  wraz  z  torowiskiem  i  trakcją  oraz 

budową lub przebudową sieci uzbrojenia terenu: minimum 3 branże spośród następujących: 

sieci  wodociągowe,  kanalizacji  deszczowej,  kanalizacji  sanitarnej  lub  ogólnospławnej,  sieci 

elektroenergetycznej,  oświetlenia  drogowego,  sieci  telekomunikacyjnych  (przy  czym 

Wykonawca  jest  zobowiązany  wskazać,  które  branże  z  ww.  były  wykonywane) 

(doświadczenie  Wykonawca  wykaże  wskazując  od:  miesiąc,  rok  -  do  miesiąc,  rok; 

dopuszcza się sumowanie doświadczenia z różnych okresów nienakładających się z różnych 

zadań)  posiadający  uprawnienia  budowlane  uprawniające  do  kierowania  robotami  bez 

ograniczeń w specjalności inżynieryjnej drogowej, o których mowa w ustawie z dnia 7 lipca 

1994  r.  Prawo  budowlane  (Dz.  U.  z  2016,  poz.  290  ze  zm.)  oraz  rozporządzeniu  Ministra 


Infrastruktury  i  Rozwoju  z  dnia  11  września  2014  r.  w  sprawie  samodzielnych  funkcji 

technicznych  w  budownictwie  (Dz.  U.  2014  poz.  1278)  lub  odpowiadające  im  ważne 

uprawnienia budowlane  wydane na podstawie uprzednio obowiązujących przepisów prawa, 

lub  uznane  przez  właściwy  organ,  zgodnie  z  ustawą  z  dnia  22  grudnia  2015  r.  o  zasadach 

uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych  w państwach członkowskich Unii Europejskiej 

(Dz.  U.  2016  r.,  poz.  65)  tub  zgodnie  z  wcześniej  obowiązującymi  przepisami  dotyczące 

uznawania kwalifikacji,  

9.2.11.2  Kierownik  robót  drogowych  (1  osoba  o  minimalnych  poziomach  zdolności 

określonych  poniżej):  posiadający  co  najmniej  2  letnie  doświadczenie  na  stanowisku 

kierownika budowy lub kierownika robót drogowych, w tym podczas realizacji co najmniej 1 

zadania  w  terenie  miejskim  polegającego  na  budowie  lub  przebudowie  drogi,  lub  ulicy  o 

długości  .co  najmniej  500m  wraz  z  wbudowanym  torowiskiem  tramwajowym  o  długości  co 

najmniej  500  m  (doświadczenie  Wykonawca  wykaże  wskazując  od:  miesiąc,  rok  -  do 

miesiąc, rok; dopuszcza się sumowanie doświadczenia z różnych okresów nienakładających 

się  z  różnych  zadań)  posiadający  uprawnienia  budowlane  uprawniające  do  kierowania 

robotami  bez  ograniczeń  w  specjalności  inżynieryjne]  drogowej,  o  których  mowa  w  ustawie  

z  dnia  7  lipca  1994  r.  Prawo  budowlane  (Dz.  U.  z  2016,  poz.  290  ze  zm.)  oraz 

rozporządzeniu  Ministra  Infrastruktury  i  Rozwoju  z  dnia  11  września  2014  r.  w  sprawie 

samodzielnych  funkcji  technicznych  w  budownictwie  (Oz.  U,  2014  poz.  1278)  lub 

odpowiadające  im  ważne  uprawnienia  budowlane  wydane  na  podstawie  uprzednio 

obowiązujących  przepisów  prawa,  lub  uznane  przez  właściwy  organ,  zgodnie  z  ustawą  

z  dnia  22  grudnia  2015  r.  o  zasadach  uznawania  kwalifikacji  zawodowych  nabytych  w 

państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. 2016 r.

t

 poz. 65) lub zgodnie z wcześniej 

obowiązującymi przepisami dotyczące uznawania kwalifikacji. 

Zgodnie  z  pkt  11.1.  SIWZ,  w  celu  wykazania  braku  podstaw  do  wykluczenia  

z  postępowania  oraz  potwierdzenia  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu 

wykonawcy byli zobowiązani przedłożyć Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) 

odrębny  dla  każdej  Części,  jako  aktualne  na  dzień  składania  ofert  wstępne  potwierdzenie,  

ż

e wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu, o których mowa w pkt 9 IDW oraz 

ż

e  nie  podlega  wykluczeniu  z  postępowania.  W  Uwadze,  Zamawiający  podkreślił,  

ż

e  wykonawca  zobowiązany  jest  zamieścić  wszystkie  informacje  niezbędne  w  celu  oceny 

spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu,  o  których  mowa  w  pkt  9  IDW  w  JEDZ  

w zakresie danej części zamówienia. 

Przy  wypełnianiu  JEDZ  Zamawiający  wymagał  podania  w  Części  IV  Kryteria 

kwalifikacji,  sekcja  C  Zdolność  techniczna  i  zawodowa,  w  pkt  2  wykazu  osób,  o  których 

mowa w pkt 11.4.2. IDW. W wykazie osób należało podać następujące informacje: 

Dla Części 1: 


a) dla osoby wskazanej w pkt 9.2.11.1. IDW (kierownik budowy): imienia i; nazwiska, zakresu 

posiadanych uprawnień oraz wskazania co najmniej 5-letniego doświadczenia na stanowisku 

kierownika w tym podczas realizacji co najmniej 2 zadań w terenie miejskim polegających na 

budowie  lub  przebudowie  skrzyżowania  dróg  lub  ulic  wraz  z  torowiskiem  i  trakcją  oraz 

budową lub przebudową sieci uzbrojenia terenu: minimum 3 branże spośród następujących: 

sieci  wodociągowe,  kanalizacji  deszczowej,  kanalizacji  sanitarnej  lub  ogólnospławnej,  sieci 

elektroenergetycznej,  oświetlenia  drogowego,  sieci  telekomunikacyjnych  (przy  czym 

wykonawca był zobowiązany wskazać, które branże z ww. były wykonywane),  

b) dla osoby wskazanej w pkt 9.2.11.2. IDW (kierownik robót drogowych): imienia i nazwiska, 

zakresu  posiadanych  uprawnień  oraz  wskazania  co  najmniej  w  najmniej  2  -  letniego 

doświadczenia  na  stanowisku  kierownika  budowy  lub  kierownika  robót  drogowych,  w  tym 

podczas  realizacji  co  najmniej  1  zadania  w  terenie  miejskim  polegającego  na  budowie  lub 

przebudowie drogi lub ulicy o długości co najmniej 500m wraz  z  wbudowanym torowiskiem 

tramwajowym długości co najmniej 500 m.  

W JEDZ dla Części 1 Odwołujący w celu wykazania spełniania warunku dotyczącego 

zdolności  technicznej  i  zawodowej  w  części  IV,  sekcji  C  pkt  2,  lit  a)  kierownik  budowy, 

kierownik  robót  drogowych,  wskazał  p.  M.  S.,  podając  m.in.,  że  posiada  on  doświadczenie 

jako kierownik budowy, zdobyte w ramach zadania: „Modernizacja ul. Powstańców Śląskich i 

ul. Karkonoskiej na odcinku ód ul. Orlej do ul. Przyjaźni we Wrocławiu, wraz z infrastrukturą 

towarzyszącą Klasa drogi - ulica GP, realizowane w latach od 11.1998 r. do 10.2000 r. (23 

miesiące)”. 

Zamawiający pismem z dnia 24.03.2017 r. powiadomił Odwołującego, że działając na 

podstawie  wyroku  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  20.03.2017  r.  sygn.  akt  KIO  382/17, 

unieważnia czynność  wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie Części 1 i przystępuje do 

powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert.  Jednocześnie  Zamawiający  wezwał 

Odwołującego do złożenia uzupełnienia w zakresie: 

-   wskazania podstawy dysponowania p. M. S., 

-  informacji  na  temat  doświadczenia  p.  M.  S.  w  zakresie  5-letniego  doświadczenia  na 

stanowisku  kierownika  budowy  lub  uzupełnienia  części  IV  sekcji  C  pkt  2)  JEDZ  w  zakresie 

wskazania Kierownika budowy - posiadającego wymagane doświadczenie. 

Odwołujący  pismem  z  dnia  04.04.2017  r.  dokonał  uzupełnienia  JEDZ,  poprzez 

wskazanie  pod  lit.  a)  na  stanowisko  kierownika  budowy  p.  P.  K.  oraz  uzupełnienia 

doświadczenia p. M. S. dedykowanego na stanowisko kierownika robót drogowych, poprzez 

wskazanie,  że  w  zadaniu  „Modernizacja  ul.  Powstańców  Śląskich  i  ul.  Karkonoskiej  na 

odcinku od ul. Orlej do ul. Przyjaźni we Wrocławiu, wraz z infrastrukturą towarzyszącą", klasa 

drogi  -  ulica  GP,  realizowanym  w  latach  od  11.1998  r.  do  10.2000  r.,  pełnił  on  funkcję 


kierownika robót drogowych. Wskazany przez Odwołującego p. P.K. na dzień składania ofert 

spełniał warunek wymagany w SIWZ na stanowisko kierownika budowy. 

W  dniu  04.04.2017r.  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  

w  kwestii,  czy  wskazany  w  dokumencie  JEDZ  p.  M.  S.  pełnił  funkcję  kierownika  budowy 

podczas realizacji zadania pn. „Modernizacja ul. Powstańców Śląskich i ul. Karkonoskiej na 

odcinku  od  ul.  Orlej  do  ul.  Przyjaźni  we  Wrocławiu  wraz  z  infrastrukturą  towarzyszącą"  w 

okresie  11.1998  -  10.2000.  Zamawiający  wyjaśnił,  że  w  dniu  27.03.2017r.  Konsorcjum 

Balzola przedłożyło Zamawiającemu pismo informujące, że w okresie 11.1998 r. -10.2000 r. 

p.  M.  S.  nie  pełnił  funkcji  kierownika  budowy  podczas  realizacji  zadania  „Modernizacja  ul. 

Powstańców  Śląskich  ii  ul.  Karkonoskiej  na  odcinku  od  ul.  Orlej  do  ul.  Przyjaźni  we 

Wrocławiu wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Wraz z ww. pismem Konsorcjum przedłożyło 

oświadczenie  p.  T.  P.,  z  którego  wynika,  iż  w  latach  1998-2000  p.  T.  P.  pełnił  funkcję 

kierownika  budowy  podczas  modernizacji  ul.  Powstańców  Śląskich  i  ul.  Karkonoskiej  na 

odcinku od ul. Orlej do ul. Przyjaźni we Wrocławiu. 

Odwołujący złożył wyjaśnienia w dniu 05.04.2017r., podając, że p. M. S. pełnił funkcję 

kierownika  robót  drogowych  na  zadaniu:  „Modernizacja  ul.  Powstańców  Śląskich  i  ul. 

Karkonoskiej,  na  odcinku  od  ul.  Orlej  do  ul.  Przyjaźni  we  Wrocławiu  wraz  

z infrastrukturą, towarzyszącą". Odwołujący wyjaśnił jednocześnie, że na kierownika budowy 

w niniejszym postępowaniu dedykowany był p. P. K., zaś p. M. S. - na stanowisko kierownika 

robót  drogowych.  W  tym  zakresie  JEDZ  został  wypełniony  nieprawidłowo,  gdyż  pominięto 

dane i doświadczenie osoby dedykowanej na stanowisko kierownika budowy – p. P. K. 

Odwołujący wskazał, że biorąc, pod uwagę wymagania Kontraktu - subklauzulę 4.3 w 

zw.  z  1.1.2.14  -  nie  było  możliwe  dedykowanie  p.  M.  S. na  stanowisko kierownika  budowy, 

ponieważ pełni on taką funkcję na innym realizowanym obecnie zadaniu, którego pierwotny 

termin zakończenia przypada na połowę lipca 2017r., który to termin zostanie przedłużony.  

W związku z powyższym Odwołujący dedykował na stanowisko kierownika budowy p. 

P.  K.,  który  spełniał  warunki  Zamawiającego  na  dzień  składania  ofert.  Nie  było  zatem 

potrzeby  wskazywania  innej  osoby  na  stanowisko  kierownika  budowy.  Uzupełnienie  JEDZ, 

poprzez wskazanie p. P. K. na kierownika budowy nastąpiło w odpowiedzi na wezwanie do 

uzupełnienia  z  dnia  04.04.2017r.  (umowa  o  pracę  z  dnia  04.10.1994  r.  wraz  z  aneksem  z 

dnia  30.01.2003  r.).  Jednocześnie  Odwołujący  wyjaśnił,  że  p.  M.  S.  wskazany  jest  na 

stanowisko kierownika robót drogowych. 

Pismem  z  dnia  05.04.2017r.  Zamawiający  poinformował  o  wykluczeniu 

Odwołującego,  któremu  zarzucił,  że  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił 

informacje  wprowadzające  w  błąd,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.  Ofertę  Odwołującego  Zamawiający  uznał  za 

odrzuconą oraz unieważnił postępowanie w zakresie Części 1 z uwagi na niezłożenie żadnej 


oferty  niepodlegającej  odrzuceniu.  Zamawiający  uznał,  że  oświadczenie  złożone  przez 

Skanska  S.A.  w  JEDZ  dotyczące  doświadczenia  zawodowego  p.  M.  S.  zawiera 

nieprawdziwe  informacje  w  zakresie  sprawowania  przez  ww.  osobę  funkcji  kierownika 

budowy podczas realizacji zadania „Modernizacja ul. Powstańców Śląskich i ul. Karkonoskiej 

na  odcinku  od  ul.  Orlej  do  ul.  Przyjaźni  we  Wrocławiu  wraz  z  infrastrukturą  towarzyszącą", 

tym  samym  wykonawca  nie  wykazał  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  (pkt 

9.2.11.1 IDW). Jednocześnie złożenie przez wykonawcę nieprawdziwych informacji skutkuje 

brakiem możliwości uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 Pzp. 

Zdaniem Odwołującego, Zamawiający błędnie zastosował przesłankę z art. 24 ust. 1 

pkt  17  Pzp,  gdyż  w  niniejszej  sprawie  nie  mamy  do  czynienia  z  informacją  nieprawdziwą. 

Pan M. S., mimo przypisania mu pierwotnie w dokumencie JEDZ funkcji kierownika budowy 

na zadaniu, „Modernizacja ul. Powstańców Śląskich i ul. Karkonoskiej na odcinku od ul. Orlej 

do  ul.  Przyjaźni  we  Wrocławiu  wraz  z  infrastrukturą  towarzyszącą"  w  rzeczywistości  pełnił 

funkcję  kierownika  robót  drogowych  oraz  był  dedykowany  na  stanowisko  kierownika  robót 

drogowych  w  niniejszym  postępowaniu.  Spełniał  warunki  określone  w  SIWZ  dla  kierownika 

robót  drogowych,  biorąc  pod  uwagę  zadanie  „Modernizacja  ul.  Powstańców  Śląskich  i  ul. 

Karkonoskiej  na  odcinku  od  ul.  Orlej  do  ul.  Przyjaźni  we  Wrocławiu  wraz  z  infrastrukturą 

towarzyszącą". 

Zatem,  dla  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu,  o  którym  mowa  w  pkt 

9.2:11.2  IDW,  informacja  podana  przez  Odwołującego  nie  miała  doniosłego  znaczenia,  nie 

wprowadzała  Zamawiającego  w  błąd,  bowiem  Odwołujący  mimo  przypisania  M.  S.  funkcji 

kierownika  budowy  i  tak  spełniał  warunek  udziału  w  postępowaniu.  Nie  było  zamiarem 

Odwołującego  podanie  informacji,  dzięki  której  Odwołujący  mógłby  osiągnąć  korzyść  w 

niniejszym postępowaniu, bowiem Odwołujący na dzień składania ofert dysponował osobą p. 

P.  K.  posiadającego  wymagane  doświadczenie  na  stanowisko  kierownika  budowy.  Istotne 

jest, że w trakcie uzupełniania oświadczeń, Odwołujący wskazał w JEDZ, że p. M. S. na ww. 

inwestycji  pełnił  funkcję  kierownika  robót  drogowych  (przed  wezwaniem  do  złożenia 

wyjaśnień). 

Odwołujący podniósł, iż nie można od strony podmiotowej czynu opisanego w art. 24 

ust. 1 pkt 17 Pzp przypisać Odwołującemu winy umyślnej ani nieumyślnej. Przypisanie p. M. 

S.  funkcji  kierownika  budowy  na  zadaniu  „Modernizacja  ul.  Powstańców  Śląskich  i  ul. 

Karkonoskiej  na  odcinku  od  ul.  Orlej  do  ul.  Przyjaźni  we  Wrocławiu  wraz  z  infrastrukturą 

towarzyszącą" nie było działaniem świadomym Odwołującego, skierowanym na wywołanie u 

Zamawiającego  błędnego  przekonania,  że  M.  S.  pełnił  funkcję  kierownika  budowy  na  tym 

zadaniu. 

Ponadto, przy ocenie przesłanek wykluczenia nie można pomijać istnienia w obrocie 

prawnym  Dyrektywy  2014/24/UE  w  sprawie  zamówień  publicznych  uchylającej  dyrektywę 


2004/18/WE. Przepis art. 57 ust. 4 lit. h ww. Dyrektywy wskazuje jednoznacznie na element 

zawinienia  wykonawcy.  Stanowi  on  bowiem,  że  z  udziału  w  zamówieniu  można  wykluczyć 

wykonawcę, który jest winny poważnego wprowadzenia w błąd przy dostarczeniu informacji, 

które wymagane były do weryfikacji braku podstaw wykluczenia lub do weryfikacji spełnienia 

kryteriów  kwalifikacji.  Wprowadzenie  w  błąd  musi  mieć  charakter  umyślnego  działania  ze 

strony wykonawcy. Nie będzie podstawą wykluczenia nieświadome wprowadzenie w błąd. 

W  trakcie  uzupełniania  JEDZ  Odwołujący  wskazał,  że  na  kierownika  budowy 

rekomenduje p. P. K., który spełnia warunki postępowania wymagane przez Zamawiającego, 

zaś p. M. S. jest dedykowany na stanowisko kierownika robót drogowych. Nie można uznać, 

ż

e  u  Zamawiającego  występował  nadal  stan  mylnego  przekonania  o  rzeczywistości,  gdyż 

Zamawiający  posiadał  wiedzę  o  tym,  że  p.  M.  S.  został  wskazany  na  kierownika  robót 

drogowych, a na kierownika budowy - P. K. W związku z powyższym Zamawiający naruszył 

także art. 24 ust. 4 Pzp, poprzez niezasadne uznanie oferty Odwołującego za odrzuconą. 

II.   

Zarzut naruszenia art. 26 ust. 4 Pzp. 

Zaistnienie  w  ofercie  sprzeczności  treści  oświadczeń  lub  dokumentów  i  wynikające  

z  tego  wątpliwości  nie  mogą  stanowić  podstawy  do  wykluczenia  wykonawcy  na  podstawie 

art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp.  Jeżeli  oferta  nasuwa  w  tej  mierze  jakiekolwiek  wątpliwości, 

informacje  są  niepełne,  nie  potwierdzają  warunku  udziału  w  postępowaniu  bądź  też 

zawierają  nieścisłości,  to  zamawiający  zobowiązany  jest  w  pierwszej  kolejności  do 

wyjaśnienia  wątpliwości  w  trybie  przepisu  art.  26  ust.  4  Pzp.  Przy  ocenie  przesłanki 

wykluczenia  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp,  Zamawiający  powinien  uzyskać 

pewność, że złożenie informacji nieprawdziwej było działaniem wykonawcy skierowanym na 

wprowadzenie Zamawiającego w błąd w zamiarze uzyskania zamówienia. 

III.

Zarzut naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp. 

Reasumując, w postępowaniu doszło do naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 3 Pzp, poprzez 

przedwczesne  i  nieuprawnione  unieważnienie  postępowania  mimo,  iż  w  postępowaniu 

została złożona oferta niepodlegająca odrzuceniu, tj. oferta Odwołującego. 

Konsorcjum  Balzola  Polska  Spółka  z  o.o.,  Construcciones  y  Promociones  Balzola 

S.A.  (zwane  dalej  „Konsorcjum  Balzola”)  zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego w niniejszej sprawie po stronie Zamawiającego. 

Zamawiający  złożył  na  posiedzeniu  odpowiedź  na  odwołanie.  Wniósł  o  oddalenie 

odwołania.  Zamawiający  wyjaśnił,  że  Odwołujący  na  obie  funkcje,  o  których  mowa  w  pkt  9 

IDW, tj. kierownika  budowy  i  kierownika  robót  drogowych,  wskazał  jedną  osobę  –  p.  M.  S., 

podając, że pełnił on funkcję kierownika budowy przy „modernizacji ul. Powstańców Śląskich 

i ul. Karkonoskiej na odcinku od ul. Orlej do ul. Przyjaźni we Wrocławiu wraz z infrastrukturą 


towarzyszącą".  

Zamawiający  w  ramach  badania  i  oceny  oferty  Odwołującego,  pismem  z  dnia  24 

marca  2017  r.  wezwał  Odwołującego  do  uzupełnienia  informacji  na  temat  podstawy 

dysponowania  p.  M.  S.  oraz  posiadania  wymaganego  5  letniego  doświadczenia  na 

stanowisku  kierownika  budowy.  Zamawiający  jednocześnie  przedstawił  możliwość 

uzupełnienia  wykazu  o  inną  osobę.  Zamawiający  uznał,  że  pozostałe  warunki  zostały 

spełnione. 

Pismem  z  dnia  31  marca  2017  r.  Odwołujący  wskazał  na  stanowisko  kierownika 

budowy p. P. K. Biorąc pod uwagę informację otrzymaną od Konsorcjum Balzola, iż osoba ta 

nie pełniła funkcji kierownika budowy na wskazanej w JEDZ inwestycji, Zamawiający zwrócił 

się 

do 

Zarządu 

Dróg 

Utrzymania 

Miasta 

we 

Wrocławiu 

prośbą  

o  informację  co  do  funkcji,  którą  pełnił  p.  M.  S.  na  ww.  inwestycji.  Zamawiający  

w odpowiedzi otrzymał od ZDiUM informację, że ww. osoba pełniła funkcję kierownika robót, 

co zostało potwierdzone pismem z dnia 10.04.2017 r. Powołując się na powyższą informację 

Zamawiający zwrócił się następnie do Odwołującego o złożenie wyjaśnień w tej sprawie. 

Pismem  z  dnia  5.04.2017  r.  Odwołujący  potwierdził  w  odpowiedzi  na  wezwanie  ten 

fakt oraz dodatkowo wyjaśnił, że dokument JEDZ został wypełniony nieprawidłowo, gdyż nie 

podano w nim właściwej osoby dedykowanej do pełnienia funkcji kierownika budowy. 

Na  tej  podstawie  Zamawiający  uznał,  że  uzasadnione  jest  wykluczenie  wykonawcy 

na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp  i  unieważnienie  postępowania  na  podstawie  art.  93 

ust.  1  pkt  1  Pzp.  Zdaniem  Zamawiającego,  oświadczenie  złożone  przez  Odwołującego 

w  JEDZ,  co  do  spełnienia  warunku  dotyczącego  posiadania  przez  osobę  dedykowaną  do 

pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  doświadczenia  podczas  realizacji  dwóch  zadań  

w  terenie  miejskim  polegających  na  budowie  lub  przebudowie  skrzyżowania  dróg  lub  ulic 

wraz z torowiskiem i trakcją oraz budową lub przebudową sieci uzbrojenia terenu – minimum 

3  branże  wśród  wymienionych.  Złożone  przez  Odwołującego  oświadczenie  wprowadziło  

w błąd Zamawiającego co faktu wykazania spełnienia warunku doświadczenia wymaganego 

od  osoby  wskazanej  do  pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  –  p.  M.  S.  Zdaniem 

Zamawiającego,  podanie  powyższych  nieprawdziwych  informacji  nie  nastąpiło  przez 

pomyłkę, gdyż wykonawca wykazywał w JEDZ spełnienie wymogów dotyczących wyłącznie 

kierownika  budowy,  a  nie  kierownika  robót.  Ponadto,  Odwołujący  nie  wykazał,  

ż

e  nie  ponosi  winy  w  podaniu  nieprawdziwej  informacji  w  JEDZ,  choć  miał  taką  możliwość  

w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z dnia 4.04.2017 r. Brak jest zatem podstaw do 

przyjęcia,  że  Odwołujący  dochował  należytej  staranności,  przy  składaniu  oferty,  

w  szczególności  podając  nieprawdziwą  informację.  Potwierdzeniem  faktu,  że  Zamawiający 

został  wprowadzony  w  błąd  jest  okoliczność,  że  gdyby  Zamawiający  wiedział  

o  nieprawdziwej  informacji,  to  nie  wzywałby  Odwołującego  do  uzupełnienia  dokumentów  


w  dniu  24.03.2017  r.  Wezwanie  to  nie  może  wywoływać  żadnych  skutków  prawnych  

w  zakresie  wykazania  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  okolicznościach,  

o  których  mowa  w  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp,  ze  względu  na  działanie  pod  wpływem  błędu.  

W  tych  okolicznościach  nie  może  być  też  zastosowana  procedura  z  art.  26  ust.  4  Pzp,  

z  uwagi  na  to,  że  informacje  nieprawdziwe  nie  mogą  być  zastąpione  przez  wykonawcę 

zupełnie nowymi informacjami 

Krajowa Izba Odwoławcza, uwzględniając dokumentację postępowania, dokumenty 

zgromadzone  w  aktach  sprawy  i  wyjaśnienia  złożone  na  rozprawie  przez  strony 

i uczestnika postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje. 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Odwołanie  zostało  rozpoznane  w  oparciu  o  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  w  brzmieniu  nadanym  ustawą  z  dnia  22  czerwca  2016  r.  o  zmianie  ustawy  – 

Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2016.1020), która weszła 

w życie w dniu 28 lipca 2016 r.  

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  wykazał  posiadanie  legitymacji  uprawniającej  do 

wniesienia odwołania, stosownie do art. 179 ust. 1 Pzp.  

Konsorcjum  Balzola  Polska  Spółka  z  o.o.,  Construcciones  y  Promociones  Balzola 

S.A.  skutecznie  przystąpiło  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego, 

stosownie do wymogów art. 185 ust. 2 i 3 Pzp.

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

W  pkt  9  SIWZ  zatytułowanym  „Warunki  udziału  w  postępowaniu”  Zamawiający 

wskazał,  że:  „Wykonawcy  ubiegający  się  o  zamówienie  publiczne  muszą  spełniać  niżej 

wymienione  warunki  udziału  w  postępowaniu  dotyczące  kompetencji  lub  uprawnień  do 

prowadzenia  określonej  działalności  zawodowej,  o  ile  wynika  to  z  odrębnych  przepisów,  tj. 

muszą: 

 9.2.  dysponować  zdolnością  techniczną  i  zawodową;  aby  Zamawiający  uznał  Wykonawcę 

za  spełniającego  warunek  dysponowania  zdolnością  techniczną  i  zawodową,  Wykonawca 

musi spełniać następujące warunki (w przypadku wspólnego ubiegania się dwóch lub więcej 

wykonawców  o  udzielenie  niniejszego  zamówienia,  oceniany  będzie  ich  łączny  potencjał 

techniczny i zawodowy): 


• 9.2.11 wskazać do uczestniczenia w wykonaniu niniejszego zamówienia następujące osoby 

wraz  z  informacjami  na  temat  ich  kwalifikacji  zawodowych,  uprawnień,  wykształcenia 

i  doświadczenia  niezbędnych  do  wykonania  zamówienia,  a  także  zakresu  wykonywania 

przez nich czynności oraz podać informację o podstawie do dysponowania tymi osobami. 

Dla Części 1:  

9.2.11.1.  Kierownik  budowy  (1  osoba  o  minimalnych  poziomach  zdolności  określonych 

poniżej):  posiadający  co  najmniej  5  -  letnie  doświadczenie  na  stanowisku  kierownika 

budowy, w tym podczas realizacji co najmniej 2 zadań w terenie miejskim każde polegające 

na  budowie  lub  przebudowie  skrzyżowania  dróg  lub  ulic  wraz  z  torowiskiem  i  trakcją  oraz 

budową lub przebudową sieci uzbrojenia terenu: minimum 3 branże spośród następujących: 

sieci  wodociągową  kanalizacji  deszczowej,  kanalizacji  sanitarnej  lub  ogólnospławnej,  sieci 

elektroenergetycznej,  oświetlenia  drogowego,  sieci  telekomunikacyjnych  (przy  czym 

Wykonawca  jest  zobowiązany  wskazać,  które  branże  z  ww.  były  wykonywane) 

(doświadczenie  Wykonawca  wykaże  wskazując  od:  miesiąc,  rok  -  do  miesiąc,  rok; 

dopuszcza się sumowanie doświadczenia z różnych okresów nienakładających się z różnych 

zadań)  posiadający  uprawnienia  budowlane  uprawniające  do  kierowania  robotami  bez 

ograniczeń w specjalności inżynieryjnej drogowej, o których mowa w ustawie z dnia 7 lipca 

1994  r.  Prawo  budowlane  (Dz.  U.  z  2016,  poz.  290  ze  zm.)  oraz  Rozporządzeniu  Ministra 

infrastruktury  i  Rozwoju  z  dnia  11  września  2014  r.  w  sprawie  samodzielnych  funkcji 

technicznych  w  budownictwie  (Dz.  U.  2014  poz.  1278)  lub  odpowiadające  im  ważne 

uprawnienia budowlane  wydane na podstawie uprzednio obowiązujących przepisów prawa, 

lub  uznane  przez  właściwy  organ,  zgodnie  zastawą  z  dnia  22  grudnia  2015  r.  o  zasadach 

uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych  w państwach członkowskich Unii Europejskiej 

(Dz.  U.  2016  r.,  poz.  65)  lub  zgodnie  z  wcześniej  obowiązującymi  przepisami  dotyczące 

uznawania kwalifikacji, oraz (…) 

9.2.11.2.  Kierownik  robót  drogowych  (1  osoba  o  minimalnych  poziomach  zdolności 

określonych  poniżej):  posiadający  co  najmniej  2  letnie  doświadczenie  na  stanowisku 

kierownika budowy lub kierownika robót drogowych, w tym podczas realizacji co najmniej 1 

zadania  w  terenie  miejskim  polegającego  na  budowie  lub  przebudowie  drogi,  lub  ulicy  

o długości .co najmniej 500m wraz z wbudowanym torowiskiem tramwajowym o długości co 

najmniej  500  m  (doświadczenie  Wykonawca  wykaże  wskazując  od:  miesiąc,  rok  -  do 

miesiąc, rok; dopuszcza się sumowanie doświadczenia z różnych okresów nienakładających 

się  z  różnych  zadań)  posiadający  uprawnienia  budowlane  uprawniające  do  kierowania 

robotami bez ograniczeń w specjalności inżynieryjne] drogowej, o których mowa w ustawie z 

dnia 7 lipca 1994 t. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016, poz. 290 ze zm.) oraz Rozporządzeniu 

Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014 r. w sprawie samodzielnych funkcji 

technicznych  w  budownictwie  (Oz.  U,  2014  poz.  1278)  lub  odpowiadające  im  ważne 


uprawnienia budowlane  wydane na podstawie uprzednio obowiązujących przepisów prawa, 

lub  uznane  przez  właściwy  organ,  zgodnie  z  ustawą  z  dnia  22  grudnia  2015  r.  o  zasadach 

uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych  w państwach członkowskich Unii Europejskiej 

(Dz.  U.  2016  r.

t

  poz.  65)  lub  zgodnie  z  wcześniej  obowiązującymi  przepisami  dotyczące 

uznawania kwalifikacji, oraz (…). 

Poniżej,  w    pkt  9.2.11.13  Zamawiający  zawarł  uwagę,  w  której  poinformował,  

ż

e  w  przypadku  ubiegania  się  przez  Wykonawcę  o  część  1  i  2  niniejszego  Zamówienia, 

Zamawiający uzna warunki o których mowa powyżej za spełnione, jeżeli Wykonawca wykaże 

spełnienie warunków o których mowa w pkt 9.2.11.1-9.2.11.6 powyżej. 

Zamawiający wyjaśnił również, że funkcje w zakresie Części 1, o których mowa w pkt 

9.2.11.1  -  9.2.11.6  mogą  być  łączone,  jednak  jedna  osoba  nie  może  pełnić  więcej  niż  2 

funkcji. 

W  pkt  9.2.  lit.  g  SIWZ  Zamawiający  podał,  że  w  przypadku  wskazania  dla  osób,  

o których mowa w pkt 9.2.11.1 oraz 9.2.11.2 lub 9.2.11.8 oraz 9.2.11.9 IDW doświadczenia 

(od  miesiąc-rok  do  miesiąc-rok)  zdobytego  podczas  realizacji  w  tym  samym  czasie  (w  tym 

samym  okresie  kalendarzowym)  kilku  zadań,  Zamawiający  podczas  oceny  spełniania 

warunku udziału w postępowaniu uzna doświadczenie tych osób - z okresów nakładających 

się,  ale  wyłącznie  dla  jednego  z  ww.  zadań  tj.  w  powyższym  przypadku  Zamawiający  nie 

będzie  wliczał  kilkakrotnie  tego  samego  okresu  kalendarzowego  do  obliczenia  lat 

doświadczenia. 

W  pkt  11  SIWZ  „Wykaz  oświadczeń  lub  dokumentów  potwierdzających  spełnianie 

warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia” ppkt 1 Zamawiający 

wymagał, aby „w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie 

zamówienie  oraz  potwierdzenia  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  Wykonawcy 

zobowiązują  się  przedłożyć  następujące  dokumenty,  przy  czym  w  przypadku  wspólnego 

ubiegania  się  dwóch  lub  więcej  Wykonawców  o  udzielenie  niniejszego  zamówienia,  żaden  

z  Wykonawców nie może podlegać wykluczeniu i w odniesieniu do każdego z nich musi to 

zostać wykazane: 

11.1.1.  Jednolity  Europejski  Dokument  Zamówienia  (JEDZ)  odrębny  dla  każdej  Części  jako 

aktualne  na  dzień  składania  ofert  wstępne  potwierdzenie,  że  wykonawca  spełnia  warunki 

udziału  w  postępowaniu,  o  których  mowa  w  pkt  9  IDW  oraz  że  nie  podlega  wykluczeniu  

z udziału w postępowaniu, sporządzony i wypełniony zgodnie z rozporządzeniem w sprawie 

Jednolitego  Europejskiego  Dokumentu  Zamówienia  w  zakresie  zgodnym  z  załącznikiem  nr 

2.1. – dla Części 1 lub 2.2. – dla Części 2 lub 3.2 dla Części 3 do niniejszej IDW. 

W  Uwadze  poniżej,  Zamawiający  podkreślił,  że:  „Wykonawca  zobowiązany  jest 

zamieścić  wszystkie  informacje  niezbędne  w  celu  oceny  spełnienia  warunków  udziału  

w postępowaniu, o których mowa w pkt 9 IDW w JEDZ w zakresie danej części zamówienia”. 


Przy  wypełnianiu  JEDZ  Zamawiający  wymagał  podania  w  części  IV  Kryteria  kwalifikacji 

sekcja C Zdolność techniczna i zawodowa w pkt 2 wykaz osób o których mowa w pkt 11.4.2. 

IDW. W wykazie osób należało podać następujące informacje:  

Dla Części 1 (str. 22 SIWZ): 

a) dla osoby wskazanej w pkt 9.2.11.1. IDW (kierownik budowy): imienia i nazwiska, zakresu 

posiadanych uprawnień oraz wskazania co najmniej 5-letniego doświadczenia na stanowisku 

kierownika w tym podczas realizacji co najmniej 2 zadań w terenie miejskim polegających na 

budowie  lub  przebudowie  skrzyżowania  dróg  lub  ulic  wraz  z  torowiskiem  i  trakcją  oraz 

budową lub przebudową sieci uzbrojenia terenu: minimum 3 branże spośród następujących: 

sieci  wodociągowe,  kanalizacji  deszczowej,  kanalizacji  sanitarnej  lub  ogólnospławnej,  sieci 

elektroenergetycznej,  oświetlenia  drogowego,  sieci  telekomunikacyjnych  (przy  czym 

Wykonawca  jest  zobowiązany  wskazać,  które  branże  z  ww.  były  wykonywane) 

(doświadczenie  Wykonawca  wykaże  wskazując  od:  miesiąc,  rok  -  do  miesiąc,  rok; 

dopuszcza się sumowanie doświadczenia z różnych okresów nienakładających się z różnych 

zadań), oraz (…) 

b) dla osoby wskazanej w pkt 9.2.11.2. IDW (kierownik robót drogowych): imienia i nazwiska, 

zakresu  posiadanych  uprawnień  oraz  wskazania  co  najmniej  w  najmniej  2-  letniego 

doświadczenia  na  stanowisku  kierownika  budowy  lub  kierownika  robót  drogowych,  w  tym 

podczas  realizacji  co  najmniej  1  zadania  w  terenie  miejskim  polegającego  na  budowie  lub 

przebudowę  drogi  lub  ulicy  o  długości  co  najmniej  500m  wraz  z  wbudowanym  torowiskiem 

tramwajowym o długości co najmniej 500 m (doświadczenie Wykonawca wykaże wskazując 

od;  miesiąc,  rok  -  do  miesiąc,  rok;  dopuszcza  się  sumowanie  doświadczenia  z  różnych 

okresów nienakładających się z różnych zadań) oraz (…). 

Odwołujący złożył w ofercie dokument JEDZ dla Części 1, w którym w celu wykazania 

spełniania warunku dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej w Części IV, w sekcji C 

pkt  2,  lit  a)  kierownik  budowy,  kierownik  robót  drogowych  wskazał  p.  M.  S.  Opisując 

doświadczenie tej osoby, Odwołujący podał, że pełnił on funkcję kierownika budowy m.in. w 

ramach zadania: „Modernizacja ul. Powstańców Śląskich i ul. Karkonoskiej na odcinku ód ul. 

Orlej  do  ul.  Przyjaźni  we Wrocławiu,  wraz  z  infrastrukturą  towarzyszącą  Klasa  drogi  -  ulica 

GP, realizowane w latach od 11.1998 r. do 10.2000 r. (23 miesiące)”. 

W ramach  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert,  na  skutek  wyroku  Krajowej 

Izby Odwoławczej z dnia 20.03.2017 r. sygn. akt KIO 382/17 Zamawiający pismem z dnia 24 

marca 2017 r. wezwał Odwołującego do złożenia uzupełnień w zakresie: 

- wskazania podstawy dysponowania p. M. S., 

-  uzupełnienia  informacji  na  temat  doświadczenia  p.  M.  S.  w  zakresie  5-letniego 

doświadczenia na stanowisku kierownika budowy lub uzupełnienia Części IV sekcji C pkt 2) 

JEDZ  w  zakresie  wskazania  Kierownika  budowy  -  posiadającego  wymagane  w  SIWZ 


doświadczenie. 

W dniu 31 marca 2017 r. Odwołujący dokonał uzupełnienia JEDZ w zakresie Części 

IV  sekcji  C  pkt  2  lit.a,  wskazując    na  stanowisko  kierownika  budowy  osobę  p.  P.  K.    oraz 

uzupełniając  doświadczenie  p.  M.  S.  dedykowanego  na  stanowisko  kierownika  robót 

drogowych, poprzez wskazanie, że na zadaniu „Modernizacja ul. Powstańców Śląskich i ul. 

Karkonoskiej  na  odcinku  od  ul.  Orlej  do  ul.  Przyjaźni  we  Wrocławiu,  wraz  z  infrastruktura 

towarzyszącą"  Klasa  drogi  -  ulica  GP,  realizowane  w  latach  od  11.1998  r.  do  10.2000  r., 

pełnił on funkcję kierownika robót drogowych. 

W  dniu  27  marca  2017r.  Konsorcjum  Balzola  przedłożyło  Zamawiającemu  pismo 

informujące, że w okresie 11.1998 r. -10.2000 r. p. M. S. nie pełnił funkcji kierownika budowy 

podczas  realizacji  zadania  „Modernizacja  ul.  Powstańców  Śląskich  i  ul.  Karkonoskiej  na 

odcinku od ul. Orlej do ul. Przyjaźni we Wrocławiu wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Wraz 

z  pismem  Konsorcjum  przedłożyło  oświadczenie  p.  T.  P.,  że  w  latach  1998-2000  pełnił  on 

funkcję  kierownika  budowy  w  ramach  zadania  „modernizacja  ul.  Powstańców  Śląskich  i  ul. 

Karkonoskiej na odcinku od ul. Orlej do ul. Przyjaźni we Wrocławiu”. 

W dniu 4 kwietnia 2017 r. Zamawiający, wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień  

w  kwestii,  czy  wskazany  w  dokumencie  JEDZ  p.  M.  S.  pełnił  funkcję  kierownika  budowy 

podczas realizacji zadania pn. „Modernizacja ul. Powstańców Śląskich i ul. Karkonoskiej na 

odcinku  od  ul.  Orlej  do  ul.  Przyjaźni  we  Wrocławiu  wraz  z  infrastrukturą  towarzyszącą" 

(zadanie  w  terenie  miejskim  polegające  na  przebudowie  ulicy  o  długości  1404  mi 

skrzyżowania ulic wraz z wbudowanym torowiskiem tramwajowym o długości -550 m i trakcją 

oraz  przebudową  sieci  wodociągowej,  kanalizacji  deszczowej,  kanalizacji  sanitarnej,  sieci 

elektroenergetycznej, oświetlenia drogowego i sieci telekomunikacyjnych) w okresie 11.1998 

Odwołujący  złożył  wyjaśnienia  w  dniu  5  kwietnia  2017r.  Wyjaśnił,  że  p.  M.  S.  pełnił 

funkcję  kierownika  robót  drogowych  na  powyżej  wskazanym  zadaniu.  Odwołujący  wyjaśnił 

także, że na kierownika budowy w niniejszym postępowaniu dedykowany był p. P. K., zaś p. 

M. S. - na stanowisko kierownika robót drogowych, a dokument JEDZ w tym zakresie został 

wypełniony 

nieprawidłowo, 

na 

skutek 

pominięcia 

danych 

i doświadczenia p. P. K. - osoby dedykowanej na stanowisko kierownika budowy. 

Na rozprawie Odwołujący wyjaśnił, sprzecznie z oświadczeniem złożonym wcześniej 

w  postępowaniu,  że  do  chwili  obecnej  nie  ma  pełnej  wiedzy,  czy  p.  M.  S.  

w rzeczywistości pełnił funkcję kierownika budowy czy nie na wskazanej inwestycji. 

I. Zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 i art. 24 ust. 4 Pzp. 

Zgodnie  z  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp,  wykluczenie  wykonawcy  z  postępowania  

w oparciu o ten przepis wymaga łącznego wystąpienia następujących przestanek: 


przedstawienia  przez  wykonawcę  informacji  wprowadzających  zamawiającego  

w błąd, 

informacje  te  mogą  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia; 

przedstawienie  tych  informacji  nastąpiło  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa 

wykonawcy. 

Informacja  nieprawdziwa  to  informacja,  która  jest  niezgodna  z  rzeczywistością  -  nie 

odpowiada obiektywnym faktom. Informacja ta musi jednocześnie wywołać skutek w postaci 

błędnej  oceny  stanu  faktycznego  u  odbiorcy  –  Zamawiającego,  podejmującego  decyzje  

w prowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.  

Oświadczenie  złożone  przez  Odwołującego  w  JEDZ  dotyczące  doświadczenia 

zawodowego 

posiadanego 

przez 

p. 

M. 

S. 

zawiera 

nieprawdziwe 

informacje  

w zakresie pełnienia  przez ww. osobę funkcji kierownika budowy podczas realizacji zadania 

„Modernizacja  ul.  Powstańców  Śląskich  i  ul.  Karkonoskiej  na  odcinku  od  ul.  Orlej  do  ul. 

Przyjaźni  we Wrocławiu  wraz  z  infrastrukturą  towarzyszącą".  Ten fakt  został  jednoznacznie 

przyznany  przez  Odwołującego  w  wyjaśnieniach  złożonych  Zamawiającemu  w  dniu  

5 kwietnia 2017 r., w których Odwołujący  wprost wskazał, że p.  M. S. w tym zadaniu pełnił 

funkcję kierownika robót drogowych. Okoliczność ta nie budzi wątpliwości, pomimo twierdzeń 

Odwołującego  na  rozprawie,  że  faktycznie  do  chwili  obecnej  Odwołujący  nie  ma  pewności, 

czy p. M. S. pełnił tę funkcję, czy też nie, w ramach ww. zadania. Powyższe sprzeczności i 

niewyjaśnione wątpliwości dowodzą niezbicie faktu, że wykonawca zgłosił tę osobę w JEDZ 

do  pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  powołując  się  na  jej  doświadczenie  w  charakterze 

kierownika  budowy  na  inwestycji  „Modernizacja  ul.  Powstańców  Śląskich  i  ul.  Karkonoskiej 

na  odcinku  od  ul.  Orlej  do  ul.  Przyjaźni  we  Wrocławiu  wraz  z  infrastrukturą  towarzyszącą", 

choć nie miał żadnej pewności, że ta informacja odpowiada prawdzie. Na rozprawie ten fakt 

również nie został wykazany przez wykonawcę. 

Podkreślić  należy,  że  z  punktu  widzenia  prawidłowości  czynności  podjętych  przez 

Zamawiającego istotne znaczenie ma treść wyjaśnień złożonych Zamawiającemu, które nie 

pozostawiają żadnych wątpliwości, że złożona informacja nie odpowiada prawdzie.  

Jako,  że  informacja  podana  przez  Odwołującego  miała  na  celu  potwierdzenie 

spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu,  o  którym  mowa  w  pkt  9.2.11.1  i  2  IDW  miała 

ona doniosłe znaczenie w przedmiotowym postępowaniu. Informacja powyższa wprowadziła 

Zamawiającego  w  błąd,  co  do  faktu  spełniania  warunku  w  zakresie  wykazania  udziału  

w  realizacji  dwóch  zadań  w  charakterze  kierownika  budowy,  o  wymaganych  przez 

Zamawiającego  cechach.  W  niniejszej  sprawie  podana  w  JEDZ  informacja  niewątpliwie 

mogła mieć istotny wpływ na decyzję Zamawiającego co do wyniku postępowania.  


Odwołujący podnosił, że nie można w niniejszej sprawie przypisać Odwołującemu ani 

winy  umyślnej,  ani  nieumyślnej,  gdyż  przypisanie  p.  M.  S.  funkcji  kierownika  budowy  na 

zadaniu „Modernizacja ul. Powstańców Śląskich i ul. Karkonoskiej na odcinku od ul. Orlej do 

ul.  Przyjaźni  we  Wrocławiu  wraz  z  infrastrukturą  towarzyszącą"  nie  było  świadomym 

działaniem  Odwołującego,  skierowanym  na  wywołanie  u  Zamawiającego  błędnego 

przekonania,  że  pełnił  on  funkcję  kierownika  budowy  na  ww.  zadaniu.  Izba  nie  podzieliła 

powyższego  stanowiska,  bo  jeśli  nawet  uznać,  że  nie  było  zamiarem  Odwołującego 

wprowadzenie  Zamawiającego  w  błąd,  to  fakt  wprowadzenia  w  błąd  nastąpił, 

i to w wyniku działania Odwołującego. Działanie to należy oceniać w kategoriach zachowania 

należytej  staranności  wymaganej  od  przedsiębiorcy  -  profesjonalisty.  Nie  sposób  przyjąć,  

ż

e  wykonawca  działał  w  powyższym  zakresie  z  należytą  starannością,  skoro  nie  miał 

pewności co do spełniania warunku udziału w postępowaniu i nie potrafił danych okoliczności 

wykazać,  uwzględniając  zasadę  pisemności  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego.  W  świetle  powyższego  należało  uznać,  że  złożenie  przez  Odwołującego  

w  JEDZ  nieprawdziwej  informacji  co  do  doświadczenia  p.  M.  S.  w  charakterze  kierownika 

budowy stanowi wyraz co najmniej niedbalstwa ze strony wykonawcy. Wprowadzenie w błąd 

nie musi mieć charakteru umyślnego działania ze strony wykonawcy. Powyższa interpretacja 

przesłanek wykluczenia  na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp nie jest sprzeczna  z art. 57 

ust.  4  lit.  h  Dyrektywy  2014/24/UE  w  sprawie  zamówień  publicznych  uchylającej  dyrektywę 

2004/18/WE.  

Fakt,  że  Odwołujący  na  dzień  składania  ofert  spełniał  wymagane  przez 

Zamawiającego  warunki  udziału  w  postępowaniu,  dysponując  osobami  na  stanowisko 

kierownika  budowy  oraz  na  stanowisko  kierownika  robót  drogowych,  nie  ma  istotnego 

znaczenia,  wobec  braku  prawidłowego  wykazania  spełniania  warunków  udziału  

w  postępowaniu  przed  Zamawiającym.  Zamawiający  swoją  decyzję  o  spełnieniu  przez 

Odwołującego  warunków  udziału  w  postępowaniu  mógł  podjąć  tylko  i  wyłącznie  w  oparciu  

o dokumenty złożone w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.  

Izba,  oceniając  wpływ  nieprawdziwych  informacji,  w  rozumieniu  art.  24  ust.  1  pkt  17 

Pzp,  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  wzięła  pod  uwagę 

dokumenty  przedstawione  Zamawiającemu  w  toku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  -  a  nie  w  postępowaniu  odwoławczym.  Dodatkowo  należy  wskazać,  że 

Odwołujący  na  rozprawie  przedstawił  wyjaśnienia  odmienne  niż  w  postępowaniu  przed 

Zamawiającym, wskazując, że na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego 

stan  rzeczy  był  odmienny  od  tego,  jaki  wynikał  ze  złożonych  oświadczeń.  Powyższe  nie 

wpływa pozytywnie na wiarygodność oświadczeń Odwołującego. 

Wobec  powyższego,  Izba  uznała,  że  oferta  Odwołującego  przedstawia  informacje 

wprowadzające  w  błąd  Zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 


podejmowane  przez  Zamawiającego  w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia.  Jednocześnie  należy  zauważyć,  że  zgodnie  z  orzecznictwem  Krajowej  Izby 

Odwoławczej,  złożenie  przez  wykonawcę  nieprawdziwych  informacji  wyłącza  możliwość 

uzupełniania  dokumentów  wymaganych  na  potwierdzenie  spełniania  warunków  udziału  

w postępowaniu, w trybie art. 26 ust. 3 Pzp. W konsekwencji należało uznać, że uzupełnienie 

JEDZ  przez  Odwołującego  nie  wywołuje  żadnych  skutków,  gdyż  wezwanie  w  tym  zakresie 

nie  miałoby  miejsca,  gdyby  Zamawiający  nie  był  w  błędzie,  co  do  faktu,  że  złożone 

pierwotnie w JEDZ informacje są prawdziwe.  

W  konsekwencji  należało  stwierdzić,  że  Zamawiajacy  słusznie  dokonał  wykluczenia 

Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp oraz w konsekwencji 

przyjął, że oferta Odwołującego powinna być uznana za odrzuconą w oparciu o art. 24 ust 4 

Pzp.  Nie  ma  zatem  podstaw  do  stwierdzenia  naruszenia  art.  91  Pzp,  poprzez  zaniechanie 

wyboru oferty Odwołującego, jako najkorzystniejszej.  

II. Zarzut naruszenia art. 26 ust. 4 Pzp. 

W analizowanym stanie faktycznym nie potwierdził sie zarzut naruszenia art. 26 ust. 4 

Pzp,  poprzez  zaniechanie  wezwania  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących 

złożonych  oświadczeń,  celem  usunięcia  ewentualnych  wątpliwości  co  do  ich  treści  i  treści 

oferty. 

Izba w pełni podziela pogląd, że zaistnienie w ofercie sprzeczności treści oświadczeń 

lub  dokumentów  i  wynikające  z  nich  wątpliwości  nie  mogą  stanowić  podstawy  do 

wykluczenia  wykonawcy  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp,  a  dokumenty  zawierające 

wątpliwości,  niepełne  informacje,  które  nie  potwierdzają  warunku  udziału  w  postępowaniu 

bądź  też  zawierają  nieścisłości,  podlegają  wyjaśnieniu  w  trybie  art.  26  ust.  4  Pzp.  

W  niniejszej  sprawie  Zamawiający  wykonał  jednak  te  czynności,  zgodnie  z  dyspozycją  art. 

26 ust. 4 Pzp. 

W  wyniku  powzięcia  przez  Zamawiającego  wiadomości  o  tym,  że  p.  M.  S.  nie  był 

kierownikiem budowy na zdaniu „Modernizacja ul. Powstańców Śląskich i ul. Karkonoskiej na 

odcinku  od  ul.  Orlej  do  ul.  Przyjaźni  we  Wrocławiu,  wraz  z  infrastrukturą  towarzyszącą", 

zostało  skierowane  do  Odwołującego  wezwanie  do  wyjaśnienia  treści  złożonych  w  JEDZ 

oświadczeń pismem z dnia 4 kwietnia 2017 r. Zamawiający wypełnił swój obowiązek w tym 

zakresie,  mając  na  celu  uzyskania  pewności,  że  złożone  informacje  nie  odpowiadają 

rzeczywistemu  stanowi  rzeczy,  tj.  są  nieprawdziwe  oraz  w  celu  wyjaśnienia,  jakie  czynniki 

legły  u  podstaw  złożenia  tych  informacji  w  ofercie.    Izba  nie  podzieliła  stanowiska 

Odwołującego,  że  Zamawiający  zaniechał  dokonania  tej  czynności  i  oparł  się  na  niepełnej 

wiedzy, wykluczając Odwołującego z postępowania. Wyjaśnienia złożone przez wykonawcę 

pismem  z  dnia  5  kwietnia  2017  r.  są  jednoznaczne  –  potwierdzają,  że  p.  M.  S.  nie  pełnił 


funkcji  kierownika  budowy  na  zadaniu  „Modernizacja  ul.  Powstańców  Śląskich  i  ul. 

Karkonoskiej  na  odcinku  od  ul.  Orlej  do  ul.  Przyjaźni  we  Wrocławiu,  wraz  z  infrastrukturą 

towarzyszącą”. Przesłuchany na rozprawie w charakterze świadka p. M. S. wyjaśnił, że jest 

przekonany o tym, że taką funkcję na ww. zadaniu pełnił, jednak nie był w stanie przedstawić 

okoliczności,  które  potwierdzałyby  ten  fakt.  Przyznał,  że  dokonywał  wpisów  w  dzienniku 

budowy,  jednak  nie  pamięta  w  jakim  charakterze. Wyjaśnił  także,  że  nie posiada  prywatnie 

ż

adnych dokumentów potwierdzających ten fakt. Sam Odwołujący wskazywał na rozprawie, 

ż

e  do  chwili  obecnej  nie  posiada  pewności,  czy  p.  M.  S.  zatrudniony  w  SKANSKA  S.A.  od 

wielu  lat,  pełnił  funkcję  kierownika  budowy  na  wskazanej  inwestycji,  czy  był  kierownikiem 

robót drogowych, gdyż nie udało mu się dotrzeć do jakiejkolwiek dokumentacji tej inwestycji.  

W  powyższym  zakresie  oświadczenie  Odwołującego  złożone  Zamawiającemu 

pismem  z  dnia  5  kwietnia  2017  r.  jest  jednoznaczne.  Oceniając  czynności  Zamawiającego 

podjęte  po  uzyskaniu  tych  wyjaśnień  należy  stwierdzić,  że  nie  wystąpiły  wątpliwości,  które 

mogły  na  tym  etapie  podlegać  dalszemu  wyjaśnieniu,  dlatego  nie  można  Zamawiającemu 

zarzucić  bezprawnego  zaniechania  wezwania  Odwołującego  do  złożenia  jakichkolwiek 

dalszych wyjaśnień na podstawie art. 26 ust. 4 Pzp. 

III.  Zarzut naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp. 

Decyzja  Zamawiającego  o  unieważnieniu  postępowaniu  na  podstawie  art.  93  ust.  1 

pkt  3  Pzp  znajduje  pełne  uzasadnienie  w  okolicznościach  niniejszej  sprawy,  wobec  ustaleń 

dokonanych  powyżej,  tj.  ustalenia,  że  złożona  przez  Odwołującego  oferta  podlegała 

odrzuceniu,  a  tym  samym  w  postępowaniu  nie  złożono  żadnej  oferty  niepodlegającej 

odrzuceniu. Należy tu wziąć pod uwagę fakt, że oferta złożona przez Przystępującego także 

została uznana za odrzuconą, na skutek wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 1 

pkt 17 Pzp. 

Izba  nie  stwierdziła  także  naruszenia  art.  7  ust.  1  Pzp,  poprzez  niezachowanie  

w  prowadzonym  postępowaniu  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców w związku z brakiem wyboru jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego. 

Biorąc  pod  uwagę  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania,  Izba  orzekła,  jak  

w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1 Pzp. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 

Pzp  oraz  §  3  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  roku  


w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  

w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).  

………………………………