Sygn. akt: KIO 1185/18
WYROK
z dnia 2 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 czerwc
a 2018 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 czerwca 2018 r. przez
odwołującego - ALUSTA S.A., ul. Hallera 2/4, 60-104 Poznań w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. Targowa 74,
03-734 Warszawa,
orzeka:
Oddala odwołanie;
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego - ALUSTA S.A., ul.
Hallera 2/4, 60-
104 Poznań i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20.000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania;
Nie uwzględnia wniosku zamawiającego o zasądzenie na jego rzecz od odwołującego
kwoty
449 zł 00 gr (słownie: cztery czterdzieści dziewięć złotych zero groszy) tytułem
zwrotu koszt
ów dojazdu na rozprawę.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………………………………..
Sygn. akt KIO 1185/18
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm. [ustawa Pzp],
którego przedmiotem jest realizacja zadania pn. „Rozbudowa przejścia pod torami wraz z
przebudową peronu nr 2 w stacji Jaworzyna Śląska" w ramach projektu: „Prace na linii
kolejowej nr 274 Wroc
ław -Zgorzelec na odcinku Wrocław-Jelenia Góra oraz przyległych
łącznicach"; nr referencyjny: IREZA4e-216-12/2018. Numer postępowania na Platformie
Zakupowej 9090/IREZA4/07365/02170/18/P, ogłoszonego i prowadzonego przez
Zamawiającego - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie w TED - publication
(Suplement do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej) nr 2018/S 075- 167824 w dniu 18
kwietnia 2018 r.
i na tablicy ogłoszeń w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji
Inwestycji Region Śląski, 50-525 Wrocław ul. Joannitów 13 w dniu 18 kwietnia 2018 r.
Wnoszący odwołanie wykonawca - ALUSTA Spółka Akcyjna, z siedzibą w Poznaniu
[Odwołujący] zakwestionował w odwołaniu czynność odrzucenia jego oferty z powodu jej
niezgodności z treścią Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ), podczas gdy
wykonawca spełnił w ofercie warunki SIWZ, zaś wszelkie wątpliwości Zamawiającego mogły
zostać wyjaśnione przez Odwołującego na jego wezwanie, czego Zamawiający zaniechał.
Nadto Zamawiający powołał się – jego zdaniem - na przesłanki, których nawet ewentualne
niespełnienie nie mogło stanowić podstawy do odrzucenia oferty z uwagi na ich nieistotność
w ocenie oferty. Wykonawca
stwierdził, że posiada interes prawny w złożeniu odwołania,
zgodnie z art. 179 Pzp, albowiem jego
oferta była ofertą najkorzystniejszą. W wyniku
sprzecznych z ustawą działań Zamawiającego, Odwołujący stracił zatem szansę na
uzyskanie zamówienia, za czym zaś konsekwentnie idzie również możliwość uzyskania
wynagrodzenia, które mógłby otrzymać za wykonane prace w razie wyboru jego oferty. Z
uwagi na odrzucenie oferty Odwołującego, utracił on zatem również możliwość zysku oraz
poniósł koszty związane z udziałem w postępowaniu.
Mając powyższe na uwadze, zaskarżył w całości czynność Zamawiającego polegającą na
odrzuceniu oferty Odwołującego i rozstrzygnięciu Zamawiającego zarzucił w szczególności
naruszenie:
art. 89 ust. 1 pkt. 2 Pzp, z uwagi na jego niewłaściwe zastosowanie i przyjęcie, że:
a) oferta złożona przez Odwołującego jest niezgodna z treścią SIWZ tj. punktem 13.7
Instrukcji Dla Wyk
onawców (IDW), bowiem wartości dotyczące wykonania dokumentacji
projektowej przekraczają ustalony przez Zamawiającego wskaźnik 3,5% wartości robót netto
za wykonanie całego zamówienia, a dokonanie przez Zamawiającego poprawek oferty
Odwołującego było niedopuszczalne, ponieważ doprowadziłoby to do zmiany treści oferty w
sposób istotny, podczas gdy Odwołujący spełnił w złożonej ofercie warunki SIWZ, gdyż
wartość prac projektowych stanowiła 3,26% wartości robót netto za wykonanie całości
zamówienia, zaś ustalony przez Zamawiającego rzekomy błąd stanowił wyłącznie
niedoprecyzowaną kalkulację, której poprawienie nie spowodowałoby dokonania istotnej
zmiany treści oferty; b) niespełnienie punktu 13.7 IDW stanowi podstawę do odrzucenia
oferty, podczas gdy:
zapis ten
jest nieistotny dla dokonania prawidłowej i rzetelnej oceny ofert;
Zamawiający nie zastrzegł w treści SIWZ, że niespełnienie przez wykonawców ww.
zapisu będzie stanowiło podstawę do odrzucenia ofert w sytuacji, gdy inne naruszenia
zapisów SIWZ zostały owym rygorem zastrzeżone;
zapis ten jest niezgodny z powszechnie obowiązującymi przepisami, tj. rozporządzeniem
Ministra Infrastruktury w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu
inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych
kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym z dnia 18
maja 2004 roku (Dz. U. Nr 130, poz. 1389);
a tym samym nie mógł stanowić podstawy do odrzucenia oferty Odwołującego;
2. art. 87 Pzp, z uwagi na jego niezast
osowanie i zaniechanie wezwania Odwołującego do
udzielenia wyjaśnień na temat wartości dotyczących wykonania dokumentacji projektowej
w ramach realizacji zamówienia, które wzbudziły wątpliwość Zamawiającego, a w
konsekwencji dokonanie niezgodnego z prawem
odrzucenia oferty Odwołującego;
art. 7 Pzp z uwagi na nierówne traktowanie wykonawców, naruszenie zasady
obiektywizmu i niezachowanie zasady uczciwej konkurencji.
Mając powyższe na uwadze, wniósł o unieważnienie czynności Zamawiającego - tj.
unieważnienie czynności polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego oraz nakazanie
Zamawiającemu powtórzenia czynności oceny ofert złożonych w toku postępowania - z
uwzględnieniem oferty złożonej przez Odwołującego.
Ponadto wn
iósł o przeprowadzenie dowodów:
1. z
dokumentów powołanych w niniejszym odwołaniu;
ze słuchania Odwołującego (prezesa zarządu M. S. i wiceprezesa zarządu J. B. - adresy
do doręczeń jak Odwołującej);
na okoliczności powołane w odwołaniu, w tym w szczególności:
na okoliczność, iż Odwołujący na sporządzenie dokumentacji projektowej planował
przeznaczyć kwotę nieprzekraczającą 3,5 % wartości robót netto za wykonanie całości
zamówienia;
zgodności oferty Odwołującego z treścią SIWZ;
nieistotnej nieścisłości, której korekta nie powodowałaby istotnych zmian w treści oferty
Odwołującego;
zaniechania wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień;
sposobu dokonania kalkulacji stanowiącej podstawę do ustalenia wartości przygotowania
dokumentacji projektowej stanowiącej element oferty złożonej przez Odwołującego;
braku podstaw do odrzucenia oferty Odwołującego.
Jednocześnie wniósł o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu
kosztów związanych z wniesieniem odwołania, w tym kosztów zastępstwa prawnego oraz
k
osztu opłaty skarbowej od pełnomocnictwa dla dwóch pełnomocników.
W zakresie
podnoszonych zarzutów wskazał w szczególności, co następuje:
Zamawiający w uzasadnieniu odrzucenia ofert dwóch wykonawców, w tym oferty
Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, jako ofert niezgodnych z SIWZ,
wskazał, że w wyniku badania i oceny ofert ustalił nieusuwalny błąd w ofercie Odwołującego
dotyczący sumarycznej wartości dokumentacji projektowej, ponieważ w pkt. 13.7 IDW
widnieje zapis, że sumaryczna wartość pozycji RCO dotyczących wykonania dokumentacji
projektowej tj. pkt 1.1.1 oraz pkt 1.1.2 RCO nr 1 „Wymagania ogólne" nie może przekroczyć
3,5 % wartości robót netto za wykonanie całości zamówienia, zaś z wyliczeń Zamawiającego
wynikło, że wartości dotyczące wykonania dokumentacji projektowej Odwołującego wynoszą
5,22 % wartości robót netto za wykonanie całości zamówienia. Zamawiający uznał, że
Odwołujący w ofercie przewyższył wskaźnik, jaki został ustalony przez Zamawiającego w
IDW, czego nie mógł potraktować jako oczywistą omyłkę rachunkową i samodzielnie
dokonać poprawienia cen ustalonych przez Odwołującego, bowiem doprowadziłoby to do
zmiany treści oferty w sposób istotny. Dowód: - pismo zamawiającego z dnia 7 czerwca 2018
roku - zawiadomienie o odrzuceniu ofert- Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty
wraz z wiadomością e-mail.
Z powyższymi zarzutami nie sposób się jednak zgodzić, a to z następujących przyczyn:
(II.)
W pierwszej kolejności trzeba wskazać, że zgodnie z przepisem art. 89 ust. 1 pkt. 2 Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę jeżeli jej treść nie odpowiada treści SIWZ, z zastrzeżeniem art.
87 ust. 2 pkt 3 PZP, w myśl którego Zamawiający poprawia w ofercie inne niż w art. 87 ust. 2
pkt 1 -
2 PZP omyłki polegające na niezgodności oferty z SIWZ, niepowodujące istotnych
zmian
w treści oferty. Zdaniem wykonawcy, nie sposób zarzucać ofercie Odwołującego
niezgodność z SIWZ, a dokładnie z pkt. 13.7 IDW. Prace projektowe ujęte w ofercie
Odwołującego zostały w istocie wycenione przez jego podwykonawcę na kwotę 635.000 zł
netto, co st
anowi 3,26 % wartości robót netto za wykonanie całości zamówienia, które
Odwołujący wycenił na 19.454.470,- zł netto. Wyjaśnienia wymaga fakt, że co prawda
zsumowanie wartości pozycji RCO tj. pkt 1.1.1. oraz pkt 1.1.2 RCO nr 1 „Wymagania ogólne"
daje kwotę 1.015.000,- zł netto, niemniej pozycje te nie zawierają w sobie wyłącznie wartości
wykonania dokumentacji projektowej, a zawierają w sobie również inne elementy.
Zamawiający w szablonie RCO nie uwzględnił bowiem wszystkich pozycji, które można by
było wypełnić i ująć przy kalkulacji ceny, przez co Odwołujący zmuszony był do
uwzględnienia ich w pozycjach pkt 1.1.1 i 1.1.2 RCO. Tym samym na pierwszy rzut oka
mogłoby się wydawać, że wartość wykonania dokumentacji projektowej przewyższa 3,5%,
co jednak nie jes
t prawdą, bowiem wartość samej dokumentacji projektowej stanowi 3,26%.
Precyzując powyższe, w zakresie wyceny pozycji 1.1.1 i 1.1.2 RCO nr 1 stwierdził, że
Odwołujący wyceniając wspomniane pozycje nie mógł wprost odnieść się do podstawy
przyjęcia ceny jednostkowej (kolumna 2 arkusz nr 1 RCO) ponieważ specyfikacja techniczna
wykonania i odbioru robót budowlanych Część G „Wymagania ogólne" nie posiada punktu
I.5.4.. który powinien zawierać szczegółowe i wyczerpujące dane dla sporządzenia wyceny.
Opis zakresu
prac związanych z dokumentacją projektową zawiera się w pkt 3.8 i 3.9 PFU.
Zamawiający nie wskazał na ten dokument i jego część jako właściwy do wyceny prac
projektowych. Zamawiający wskazał jako odpowiednie do wyceny części PFU jedynie dla
wyceny branży sterowanie ruchem kolejowym. Wskazał, że również pozostałe pozycje w
przedmiotowym RCO nie posiadają właściwych odnośników podstawy wyceny do STWIORB
w Części G, i tak:
poz. 1.1.3 Obsługa geodezyjna i geologiczna odnosi się do punktu G.5.1.4 STWIORB, w
sytuacji gdy Część G nie posiada takiego punktu. Punkt odnoszący się do geodezji to
częściowo 1.5.1.3 oraz w całości 1.4.1.2. Geodezja posiada osobną RCO nr 2 i własną
STWIORB część P. Geologia opisana jest w pkt 2.1 i 2.2 STWIORB Część G.
2. Poz. 1.1.4
Certyfikacja odnosi się do punktu G.5.1.4, którego STWIORB Część G również
nie posiada. Certyfikacja opisana jest w pkt. 5.2 PFU.
Poz. 1.1.5 Oznakowanie robót - odnosi się do nieistniejącego punktu z STWIORB Część
G.
Poz. 1.1.6 Zabezpieczenie interesów osób trzecich - odnosi się do nieistniejącego punktu
z STWIORB Część G. Istnieje za to punkt 1.4.2 zatytułowany Zabezpieczenie interesów
osób trzecich.
Poz. 1.1.7 Zaplecze dla potrzeb Wykonawcy w tym koszty korzystania z mediów odnosi
się do nieistniejącego punktu G.1.5.4. Właściwym odniesieniem jest punkt 1.4.5.
STWIORB Cześć G zawiera opisy prac i robót nie ujęte w żadnej z pozycji przedmiarowej.
Dotyczy to pkt. 1.4.3. Ochrona środowiska, pkt. 1.4.4. Warunki bezpieczeństwa pracy, pkt.
1.4.6. Warunki Dotyczące organizacji ruchu, ogrodzenie i chodniki.
Wobec braku wskazania konkretnej pozycji z RCO, w której należy uwzględnić koszty
związane z powyższymi zakresami Odwołujący koszty te wliczył po prostu w pierwsza
pozycję z RCO tj. 1.1.1 Dokumentacja projektowa. Tym samym powiększył on tę kwotę. Nie
oznacza to jednak, iż prace projektowe uzyskały większą wartość. Po prostu w punkcie tym
ujęto pozycje jakich (wadliwie) Zamawiający nie opisał szczegółowo w przygotowanej
dokumentacji.
Podsumowując, na wartość pozycji 1.1.1 z RCO nr 1 tj.: Dokumentacja projektowa składają
się w istocie następujące elementy:
właściwa dokumentacja projektowa wraz z uzgodnieniami na kwotę 570.000 zł netto
(oferta w załączeniu);
koszty wynikające z pkt. 1.4.3. STWIORB część G m.in. dokonanie wszelkich
wymaganych prawem uzgodnień oraz zorganizowanie na potrzeby bazy sprawnych
urządzeń gospodarki wodno-ściekowej - szacowany koszt 15.000 zł netto;
koszty wynikające z pkt, 1.4.4. STWIORB część G m.in. dotyczące wykonania
wygrodzenia miejsca ro
bót od czynnych torów kolejowych - szacowany koszt 150.000 zł
netto;
koszty wynikające z pkt. 1.4.6. STWIORB część G polegające na zapewnieniu dostępu do
każdego miejsca terenu budowy dla transportu kołowego poprzez zaprojektowanie,
uzgodnienie i wykonanie
przejazdów drogowo- kolejowych w poziomie szyn kat. F dla
każdego z etapów robót - szacowany koszt 215.000 zł netto.
Reasumując, przy tak poczynionych założeniach suma wartości poz. 1.1.1 i poz. 1.1.2.
wynosi 635.000 (570.000 zł dokumentacja wykonawcza i 65.000 zł dokumentacja
powykonawcza) co stanowi 3,26 % wartość netto za wykonanie całości zadania. Dowody: 1.
dokumentacja przetargowa (w posiadaniu Zamawiającego); 2. Oferta Odwołującego; 3.
oferta z dnia 21 maja 2018 r. na wykonanie prac projektowych; 4.
słuchanie Odwołującego.
Nie można zatem w takiej sytuacji mówić, jakoby Odwołujący naruszył pkt 13.7 IDW, a tym
samym że oferta jest niezgodna z treścią SIWZ. Odwołujący nie przekroczył wskaźnika
ustalonego przez Zamawiającego, a ewentualna niezgodność rachunkowa była możliwa do
doprecyzowania bez istotnej zmiany treści oferty.
(III.)
Zamawiający odrzucając ofertę Odwołującego dopuścił się naruszenia przepisu art. 89 ust. 1
pkt 2 Pzp
również poprzez jego niewłaściwe zastosowanie i przyjęcie, że niespełnienie przez
Odwołującego pkt. 13.7 IDW stanowi podstawę do odrzucenia oferty, podczas gdy zapis ten
(pkt. 13.7 IDW) jest nieistotny dla dokonania prawidłowej i rzetelnej oceny ofert. W
szczególności Zamawiający nie zastrzegł w treści SIWZ, że niespełnienie przez
wykonawców ww. zapisu będzie stanowiło podstawę do odrzucenia ofert w sytuacji, gdy inne
naruszenia zapisów SIWZ zostały owym rygorem zastrzeżone; zapis ten jest niezgodny z
powszechnie obowiązującymi przepisami, tj. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w
sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania
planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych
określonych w programie funkcjonalno-użytkowym z dnia 18 maja 2004 roku (Dz. U. Nr 130,
poz. 1389). Ty
m samym, nawet gdyby przyjąć, że Odwołujący nie spełnił wymogu
postawionego przez Zamawiającego w pkt. 13.7 IDW, to i tak naruszenie tego punktu nie
mogłoby stanowić podstawy do odrzucenia oferty zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
W my
śl ugruntowanego stanowiska Krajowej Izby Odwoławczej, niezgodność treści oferty z
SIWZ musi mieć charakter zasadniczy i nieusuwalny (wyrok KIO: sygn. akt: KIO 2600/17),
co w niniejszym stanie faktycznym nie miało miejsca. O zgodności treści oferty z treścią
SIWZ przesądza ich porównanie. Niezgodność treści oferty z treścią specyfikacji istotnych
warunków zamówienia należy oceniać z uwzględnieniem pojęcia oferty zdefiniowanego w
art. 66 k.c., czyli niezgodności oświadczenia woli wykonawcy z oczekiwaniami
z
amawiającego w odniesieniu do merytorycznego zakresu przedmiotu zamówienia - w
przedmiotowym postępowaniu. Należy mieć na uwadze, że niezgodność treści oferty z
treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia - która to stanowi obligatoryjną
przesłankę odrzucenia oferty z postępowania o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem art.
87 ust. 2 pkt 3 Pzp -
zachodzi, gdy zawartość merytoryczna złożonej w danym postępowaniu
oferty nie odpowiada pod względem przedmiotu zamówienia albo sposobu wykonania
przedmiot
u zamówienia ukształtowanym przez zamawiającego i zawartym w SIWZ
wymaganiom lub również w sytuacji, gdy dany wykonawca nie złożył oferty bowiem nie złożył
oświadczenia o treści, która stanowiłaby odpowiedź na określone przez SIWZ wymagania.
Złożona w postępowaniu oferta może być niezgodna z wymaganiami zamawiającego
określonymi w SWIZ, a przyczyna tej niezgodności może być wszelaka, (wyrok KIO: sygn.
akt: KIO 2475/17). W niniejszej sprawie nie może być mowy o niezgodności oferty z
oczekiwaniami Zamawiającego.
Oferta nieodpowiadająca treści specyfikacji to taka, która jest sporządzona odmiennie, niż
określają to postanowienia SIWZ. Odmienność ta może przejawiać się przede wszystkim w
zakresie proponowanego przedmiotu zamówienia i sposobu realizacji. Może pojawiać się też
w innym sposobie sporządzenia oferty, niż żądał zamawiający, przy czym powinny to być
elementy składające się na treść oferty, odnoszącą się do jej aspektów formalnych i
materialnych, a contrario nie jest nią np. błędne ponumerowanie stron a oferty zawierające
inne omyłki niż oczywiste omyłki pisarskie i omyłki rachunkowe, co do ceny, których
zamawiający poprawić nie może, wobec zakazu jakiejkolwiek zmiany w treści oferty
podlegają odrzuceniu, (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 6 grudnia 2017 roku, sygn.
akt: KIO 2471/17). Oferta Odwołującego nie może być uznana za sporządzoną odmiennie
względem postanowień SIWZ. Jego zdaniem, z przykładowych orzeczeń Krajowej Izby
Odwoławczej, również w niniejszej sprawie niedopuszczalne było stwierdzenie niezgodności
oferty z SIWZ. Ewentualne naruszenie pkt 13.7 IDW byłoby tak nieistotnym naruszeniem, że
nie mogłoby skutkować odrzuceniem oferty. Podkreślić też należy również, iż rzekome
zawyżenie wartości robót projektowych przez Odwołującego nieznaczne, a ich wartość
mieściła się i mieści w granicach rynkowych. Za małym znaczeniem pkt 13.7 IDW przy
ocenie ofert świadczy również to, że wskaźnik tam wskazany był wskaźnikiem procentowym.
Gdyby jeden z uczestników postępowania złożył ofertę na kwotę dużo wyższą niż
Odwołujący, to kwota stanowiąca 3,5% wartości robót netto za wykonanie całości
zamówienia byłaby również stosunkowo wyższa. W konsekwencji, pomimo że procentowo
wartość przygotowania dokumentacji projektowej w stosunku do wartości wszystkich robót
w
yniosłoby mniej niż 3,5 %, to de facto wartość kwotowa mogłaby być wyższa. Odrzucanie
ofert wykonawców przekraczających progi procentowe zastrzeżone w pkt 13.7 IDW
prowadziłoby do absurdalnych sytuacji, w których oferta bardziej korzystna byłaby odbierana
za ofertę niekorzystną, mimo ofertowania kwot niższych. Co więcej, wartość wykonania
dokumentacji projektowej miała zostać określona ryczałtowo a nie obmiarowo (oznaczenie
„R" zamiast „O" w RCO). W istocie więc podział ceny i procentowe ujęcie elementu
pro
jektowania nie miał wpływu na ofertę i jej ocenę. Dodatkowo Zamawiający w SIWZ
wyraźnie zastrzegł, w jakich sytuacjach niespełnienie warunków SIWZ będzie skutkowało
odrzuceniem oferty. Przykładem takiego zapisu jest pkt 20.7.2 na str 24 IDW. Zamawiający
w
ten sposób podkreślił spełnienie których warunków z SIWZ jest dla niego na tyle istotne,
że ich niespełnienie spowoduje odrzucenie oferty. Zapis z pkt 13.7 IDW nie został
obwarowany żadnym rygorem. Zamawiający nie miał więc prawa na etapie badania ofert
do
konywać wykładni rozszerzającej zapisów SIWZ na niekorzyść Odwołującego i odrzucać
na tej podstawie oferty.
Jego zdaniem,
Zamawiającemu należy również zarzucić, że odrzucił ofertę Odwołującego z
uwagi na naruszenie pkt 13.7 IDW, który de facto jest niezgodny z przepisami powszechnie
obowiązującymi, a tym samym nie może stanowić podstawy do odrzucenia oferty. W myśl
przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie określenia metod i podstaw
sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac
projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie
funkcjonalno-
użytkowym z dnia 18 maja 2004 roku (Dz. U. Nr 130, poz. 1389) i załączników
do niego, wskaźniki procentowe do obliczania wartości prac projektowych w kosztach robót
budowlano-
montażowych dla inwestycji liniowych powinny wynosić: dla stacji kolejowych 5,0
- 6,0 %, dla szlaku kolejowego 6,0-
8,0 %, dla urządzeń SRK 6,0-8,0 %, dla siedzi trakcyjnej
6,0 %, a wyłącznie dla linii potrzeb nietrakcyjnych LPN 3,5%. Twierdzenia Zamawiającego,
że oferta jest niezgodna z SIWZ i podlega odrzuceniu, podczas gdy tę niezgodność bazuje
na zapisie IDW, który jest niezgodny z ww. rozporządzeniem, są wiec wadliwe i nie powinny
korzystać z ochrony. Dowody: 1. Wskazywana dokumentacja przetargowa; 2. oferta
Odwołującego; 3. słuchanie Odwołującego.
(IV.)
Niezależnie od powyższego Zamawiający, zdaniem Odwołującego, dopuścił się naruszenia
przepisów PZP i odrzucił ofertę niezgodnie z prawem również z tego względu, że w
mome
ncie powzięcia wątpliwości w zakresie wartości wykonania dokumentacji projektowej w
ofercie Odwołującego, mając na uwadze nierzetelność przygotowanych przez siebie
formularzy RCO, dokonał oceny negatywnej oferty Odwołującego, bez wcześniejszego
wezwania Od
wołującego do udzielenia wyjaśnień. Zamawiający nie wezwał Odwołującego
do złożenia wyjaśnień ani w zakresie wskazania gdzie konkretnie znajdują się pozycje
projektowe, ani co się w nich dokładnie zawiera. Zgodnie z wyrokiem KIO: sygn. akt: KIO
2006/17 czy
nność odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, powinno
poprzedzić wezwanie wykonawcy do złożenia wyjaśnień w trybie art. 87 ust. 1 PZP. W
niniejszej sprawie Zamawiający zaniechał tego obowiązku. Gdyby Zamawiający z takim
zapytaniem się zwrócił. Odwołujący złożył by wyjaśnienia takie, jak w treści niniejszego
odwołania oraz przedstawił ofertę podwykonawcy na wykonanie prac projektowych. Wskazał
na Dowody
jak powyżej (dokumentacja przetargowa, oferta Odwołującego oraz słuchanie
Odwołującego).
(V.)
Dodatkowo
podkreślił, że całe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
Zamawiający powinien przygotować i przeprowadzić w sposób zapewniający zachowanie
uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców (art. 7 Pzp). Czynności związane
z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia winny
być bezstronne i obiektywne oraz zmierzać do wyłonienia oferty istotnie najbardziej
korzystnej -
w tym także w kontekście działalności zamawiającego jako dysponenta środków
publicznych.
W niniejszym postępowaniu bez wątpienia doszło do naruszenia przez Zamawiającego ww.
przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Zamawiający przygotował dokumentację
projektową w taki sposób, że wykonawca (oferent) sam miał wątpliwości co do
poszczególnych zapisów i pozycji z formularzy ofertowych. W ocenie Odwołującego, wobec
ustalonych kryteriów oceny ofert błędy w dokumentacji nie były na tyle istotne, a ujęcie
poszczególnych pozycji kosztowych mogło nastąpić pod innymi punktami. Nie mniej, taki
brak staranności, powinien wiązać się także ze szczególną uwagą Zamawiającego przy
dokonywaniu oceny dokumentów. Skoro pewnych pozycji dokumentacja nie przewidywała
albo wskazywała je błędnie, to w razie wątpliwości w tym zakresie Zmawiający powinien
wezwać Odwołującego do złożenia wyjaśnień, a nie arbitralnie i - co istotne - bezpodstawnie
przyjmować, iż wartość prac projektowych jest wygórowana i tym samym, że Odwołujący
naruszył SIWZ.
(VI.)
Podsumowując stwierdził, że w niniejszej sprawie Zamawiający naruszył wskazane na
wstępie odwołania przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych. Powyższe uzasadnia w
ocenie Odwołującego żądanie unieważnienia czynności zamawiającego polegającej na
odrzuceniu jego oferty i powtórzenie czynności oceny ofert. Tym samym żądania
sformułowane w petitum niniejszego odwołania uznać należy – zdaniem Odwołującego - za
uzasadnione i konieczne.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie [pismo z dnia 26 czerwca 2018 r.] wniósł o:
oddalenie odwo
łania w całości, wskazując w szczególności na następujące okoliczności:
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp stwierdził, że oferta
Odwołującego jest niezgodna z pkt 13. 7 Instrukcji dla Wykonawców, bowiem wartości
dotyczące wykonania dokumentacji projektowej przekraczają ustalony przez Zamawiającego
wskaźnik 3,5 % wartości robót netto za wykonanie całego zamówienia, a dokonanie przez
Zamawiającego poprawek oferty Odwołującego było niedopuszczalne, ponieważ
doprowadziłoby to do zmiany treści oferty. Wskazał, że w Specyfikacji w pkt 13.7. IDW w
sposób jednoznaczny zapisał, iż „Sumaryczna wartość pozycji RCO dotyczących wykonania
dokumentacji projektowej tj. punktu 1.1.1. oraz pkt 1.1.2. w RCO nr 1 „Wymagania ogólne”
nie może przekroczyć 3,5 % wartości Robót netto za wykonanie całości Zamówienia”.
Wykonawca w RCO z kolei
, stanowiącym integralną część oferty w przedmiotowych
pozycjach wpisał kwoty: Dokumentacja wykonawcza R kpl 1 — cena jednostkowa 950 000
zł, wartość 950 000 zł, w poz. 1.1.2 Dokumentacja powykonawcza R kpl 1 cena jednostkowa
000 zł, wartość 65.000 zł, co razem daje 1 015 000 zł. Cena oferty to 19 454 470,11 zł.
Kwota 1 015 000 z kwoty 19 454 470,00 zł daje 5,22 %. Treść oferty w przedmiotowym
zakresie została sformułowana jednoznacznie i nie budzi żadnych wątpliwości.
Odnosząc się do argumentacji Odwołującego przedstawionej w uzasadnieniu, że
Z
amawiający w szablonie RCO nie uwzględnił wszystkich pozycji, które można by było
wypełnić i ująć przy kalkulacji ceny, przez co Odwołujący był rzekomo zmuszony do
uwzględnienia w pozycjach 1.1.1. i 1.1.2 RCO, wskazał, że Zamawiający nie wprowadził,
poza poz. 1.1.1. i 1.1.2. RCO, żadnych ograniczeń, co do sposobu kalkulacji oferty i
Odwołujący mógł wycenić brakującego jego zdaniem pozycje, w każdej innej pozycji. W pkt
13.6 IDW
zapisał, że „W przypadku wstawienia przez wykonawcę w jakiejkolwiek pozycji
oznaczonej literą „O” w RCO cyfry „0” lub w ogóle jej niewypełnienie, pozycje takie będą
uznane za włączone do innych pozycji oznaczonych literą „O” wypełnionego RCO. Ten zapis
wskazuje więc, że Odwołujący mógł sobie koszty wykonania zamówienia skalkulować w
dowolnych pozycjach, jedynie przy zachowaniu zasady, która została wskazana w pkt. 13.7.
Zatem kwestia ukształtowania RCO, co do treści poszczególnych pozycji, nie ma żadnego
znaczenia z punktu widzenia oceny oferty.
Podniósł jednocześnie, że wszelkie zarzuty co do
tego, co powinna zdaniem Odwołującego zawierać specyfikacja techniczna wykonania i
odbioru robót Odwołujący powinien był zgłaszać przed otwarciem ofert, w terminach po temu
wyznaczonych przepisami prawa bądź w formie odwołania na specyfikację istotnych
warunków zamówienia, bądź w formie zapytań i na tym etapie postępowania tego typu
zarzuty należy uznać za spóźnione. Podkreślił, że nie sposób zgodzić się z Odwołującym, że
niezgodność rachunkowa była możliwa do doprecyzowania bez istotnej zmiany treści oferty,
bowiem wymaga to złożenia nowego oświadczenia woli od Wykonawcy, co widać bardzo
przejrzyście w zestawieniu treści Odwołania z treścią RCO, gdzie w RCO w poz.
Dokumentacja wykonawcza jest wpisana po prostu kwota, a w odwołaniu wskazuje się, że w
kwocie mieszczą się jakieś inne elementy, aczkolwiek dalej nie wiadomo jakie i wg jakich
stawek. W ofercie wyraźnie napisano, że za dokumentację wykonawczą zaoferował cenę
950.000 zł netto, natomiast w odwołaniu twierdzi, iż jest to kwota 650.000 zł netto + inne
bliżej nieokreślone elementy o bliżej nieustalonej wartości. Samo to pokazuje, że dochodzi w
istocie do zmiany t
reści oferty w stosunku do zaproponowanej pierwotnie w RCO.
Odnośnie zarzutu naruszenia przepisu art. 87 Pzp, (zaniechanie wezwania
Odwołującego do udzielenia wyjaśnień na temat wartości dotyczących wykonania
dokumentacji projektowej w ramach realizacji za
mówienia) stwierdził, że żadna z pozycji
spornych nie wzbudziła wątpliwość Zamawiającego, a w konsekwencji dokonał zgodnego z
prawem odrzucenie oferty Odwołującego. W zakresie tego zarzutu wskazał na poglądy
orzecznictwa
podnosząc, że: „Procedura wyjaśnień nie może prowadzić do zmiany treści
oferty, ani do złożenia nowego oświadczenia woli wykonawcy, które nie było wyrażone w
treści oferty, co także należy kwalifikować jako niedopuszczalną zmianę oferty. W tym
przypadku natomiast, gdyby Zamawiający skorzystał z art. 87 ust. 1 zdanie pierwszy ustawy
Pzp., w efekcie właśnie doprowadziłoby do zmiany treści oferty Odwołującego. Konieczne
byłoby bowiem złożenie przez tego wykonawcę nowego oświadczenia woli, niewyrażonego
pierwotnie w ofercie, odnośnie ceny faktycznie zaoferowanej” za wykonanie dokumentacji
wykonawczej i powykonawczej. (por. wyrok KIO 668/14). Inne orzeczenia natomiast
wyraźnie mówią, iż procedurę określoną w art. 87 ustawy Pzp stosuje się tylko i wyłącznie w
przypadku, gdy jest możliwym podjęcie wątpliwości, co do treści oferty. (przykładowo: KIO
180/2018 oraz KIO 129/2018 i KIO 2698/17).
W analizowanym przypadku
– zdaniem Zamawiającego - wykonawca usiłuje
wprowadzić do oferty nową cenę za dokumentację wykonawczą i powykonawczą tj. 650 000
zł pomimo, że w ofercie wyraźnie zapisano, że zaoferował cenę 950 000 zł. Wykonawca w
odwołaniu usiłuje włożyć do oferty nowa treść, której tam nigdy nie było. Nie można
przychylić się więc do stanowiska Odwołującego, ze niezgodność rachunkowa była możliwa
do do
precyzowania bez istotnej zmiany treści oferty. Nie można także zgodzić się, iż zapis
pkt 13.7 IDW jest nieistotny dla dokonania prawidłowej i rzetelnej oceny ofert. Zamawiający
wyraźnie zastrzegł, że chce znać cenę dokumentacji projektowej i, że jest dla niego istotnym,
aby całość ceny za dokumentację nie przekroczyła wartości 3,5 % robót netto. Zważywszy
na fakt, iż zostało przewidziane fakturowanie częściowe, Zamawiający chciał uniknąć
sytuacji, w której cena za dokumentację, stanowiąca pierwszy etap realizacji prac przekroczy
rynkową wartość tej dokumentacji i w istocie będzie stanowiła zaliczkę na poczet
prowadzenia dalszych prac.
Powyższe także miałoby kolosalne znaczenie w przypadku
odstąpienia od Umowy i wzajemnych rozliczeń Stron. Skoro zatem Zamawiający zastrzegł
ten zapis jako jedyny istotny dla sposobu rozliczenia, to znaczy iż ma to dla Zamawiającego
fundamentalne znaczenie i nie można traktować tego elementu ceny jako accidentalia
negotii w rozumieniu art. 66 k.c.
Podkreślił, że Odwołujący nie negował tego zapisu na etapie SIWZ bądź poprzez złożenie
odwołania lub chociażby zapytań. Jednocześnie wskazał, że Zamawiający nie jest
obowiązany do wskazywania wszystkich okoliczności, jakie mogą stanowić podstawę
odrzucenia oferty, gdy zwalnia z tego prz
epis powszechnie obowiązujący art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp., który jednoznacznie mówi, iż podstawą odrzucenia jest jej niezgodność z
SIWZ.
Dalej podał, że „Bezpodstawnym jest twierdzenie, iż zapis pkt. 13.7 IDW jest niezgodny z
rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania
kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz
planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym
z dnia 18 maja 2004 roku (Dz. U. Nr 130, poz. 1389)
”. W pierwszej kolejności podkreślił, że
przedmiotem zamówienia było jedynie wykonanie dokumentacji wykonawczej i
powykonawczej. Zgodnie z par. 10 ust. 6
rozporządzenia: „Jeżeli zachodzi konieczność
ustalenia udziału poszczególnych faz opracowań w łącznym koszcie prac projektowych
zlecanych odrębnie, należy stosować następujące wartości procentowe, dostosowując udział
procentowy do specyfiki inwestycji: 1) Projekt koncepcyjny 7-
15 % wartości prac
projektowych,
2) Projekt budowlany 30-
45 % wartości prac projektowych, 3) Projekt wykonawczy 40 — 60
% wartości prac projektowych. Suma wartości składowych prac projektowych liczona w
procentach wynosi 100
%”. Zamawiający przyjął zgodnie z cytowanym wyżej
rozporządzeniem wartość dokumentacji projektowej na poziomie 6 % (zgodnie ze
wskaźnikami procentowymi dla stacji kolejowej 50/0-6 0/0) Wartość dokumentacji
wykonawczej ustalono na 3 % i powykonawczej na 0,5 % Robót netto. Stanowi to około 50
% wskazanych w S 10 ust. 6 pkt 3 rozpo
rządzenia wskaźników w odniesieniu do różnych
branż, a zatem jest to prawidłowa wartość wskaźnikowa.
W tym stanie rzeczy zarzut naruszenia wskazanego powyżej rozporządzenia nie
może się ostać. Odwołujący prawidłowo powołał się na wskaźniki dla inwestycji liniowych,
nie wziął jednak pod uwagę, iż przedmiotem tego konkretnego postępowania, było wyłącznie
wykonanie dokumentacji wykonawczej i powykonawczej, a nie całej dokumentacji
projektowej. Po
nownie podniósł, że zarzut naruszenia tego rozporządzenia, jest spóźniony.
W kontekście przedstawionych powyżej okoliczności faktycznych j prawnych nie
można także – zdaniem Zamawiającego - uznać, że doszło do naruszenia art. 7 ustawy Pzp.
Warunki w postępowaniu oraz wymóg, co do sposobu kalkulacji oferty jest dla wszystkich
w
ykonawców taki sam. Natomiast zarzuty, co do wadliwości RCO w kontekście okoliczności,
że wykonawcy wiedzieli, że mają ująć wszystkie koszty wykonania zamówienia (pkt. 13.3.
IDW) i
, że mogą to zrobić w dowolnych pozycjach (pkt 13. 6 IDW), czyni ten zarzut
niezasadnym. Jego zdaniem, „Nie bez znaczenia jest także fakt, że nieścisłości RCO
uniemożliwiły dokonanie wyceny oferty, gdyż pozycje wyszczególnione przez Odwołującego
jako błędne, zostały przez niego wycenione expressis verbis w pozycjach 1.1.3. do 1.1.6
Rozdziału nr 1.1. RCO zbiorczego”.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego w piśmie z dnia 18
czerwca 2018 r.
z jego datą wpływu do Prezesa KIO w dniu 21 czerwca 2018 r. przystąpił
zgłosił wykonawca - INTOP Warszawa Sp. z o.o. z Warszawy, wnosząc o oddalenie
odwołania.
Izba nie uwzględniła zgłoszonego przystąpienia z uwagi na jego zgłoszenie po
terminie wymaganym art. 185 ust. 2 ustawy Pzp. Wskazany przepis wymaga, aby takie
zgłoszenie nastąpiło w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania. Przekazanie kopii
odwołania nastąpiło w dniu 15 czerwca br, a zatem termin na zgłoszenie przystąpienia
upłynął w dniu 18 czerwca br.
Rozpoznając odwołanie Izba ustaliła, iż zważyła, co następuje:
Odwołujący – ALUSTA S.A. z Poznania w odwołaniu wskazał, że Zamawiający odrzucając
jego ofertę naruszył art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp i jej art. 87, a w konsekwencji naruszył
także art. 7 ustawy Pzp z uwagi na nierówne traktowanie wykonawców, naruszenie zasady
obiektywizmu i niezachowanie zasady uczciwej konkurencji.
P
odniesione w odwołaniu zarzuty, co do ich meritum nie są zasadne.
Izba
w pierwszej kolejności zgodziła się z Zamawiającym, że argumentacja
podnoszona wobec postanowień specyfikacji: pkt 13.7 IDW oraz RCO załącznika nr 1 i
opisów dla pozycji 1.1.1. i 1..1.2. nie podlega rozpoznaniu przez Izbę, albowiem jest
podnoszona po terminach wynikających z ustawy Pzp i tym samym ta argumentacja nie ma
wpływu na wydane rozstrzygnięcie przez Izbę. Ogłoszenie o zamówieniu bowiem zostało
opublikowane w dniu 18 kwietnia 2018 r. i także od tej daty wykonawca mógł się co najmniej
zapoznać z dokumentacją tego postępowania, zgłaszać zapytania, jak również
kwestionować postanowienia z zastosowaniem dopuszczonych ustawą Pzp środków
ochrony prawnej. Jednocześnie, zdaniem Izby, wadliwe odesłanie do opisów dla pozycji
1.1.1. 1.1.2. z RCO nie stanowi takiej wady, która powodowała by nieważność tego
postępowania. Dokumentacja wykonawcza i dokumentacja powykonawcza zdefiniowana
została w Programie Funkcjonalno-Użytkowym dla tego przetargu, który dla każdego
potencjalnego profesjonalnego wykonawcy jest kluczowym dokumentem i w przypadku
wątpliwości na etapie sporządzania oferty (z uwagi na nieskorzystanie w zakreślonym w
ustawie Pzp terminie z instytucji zapytania) odpowiedzi należało poszukiwać przede
wszystkim w PFU -
tak jak słusznie wskazał Zamawiający w odpowiedzi i na co zwracał
uwagę na rozprawie - co do dokumentacji wykonawczej m.in. w punkcie 3 PFU, a także co
do dokumentacji powykonawczej (Dokumentacja eksploatacyjna m.in. pkt 3.13 ).
Odwołujący nie zastosował się do wymagań pkt 13.7 IDW, a wadliwa kalkulacja ceny w
pozycji 1.1.1. i 1.1.2. RCO nie mogła być skorygowana – poprawiona jako inna omyłka na
podstawie żadnej z przesłanek z ust.2, a tym bardziej ust.1 przepisu art. 87 Pzp, a to
oznacza, że jego oferta podlegała odrzuceniu na podstawie art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp.
W myśl art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp odrzuceniu podlega oferta, której treść nie odpowiada
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3. W
myśl z kolei art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp: „Zamawiający poprawia w ofercie: (…) 3) inne omyłki
polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia,
niepowodujące istotnych zmian w treści oferty (…). Oczywiście poprawienie takiej omyłki
może (a czasami nawet powinno) odbywać się z udziałem wykonawcy, ale to uczestnictwo
nie może prowadzić do wytworzenia nowej treści oferty spowodowanej nowym
oświadczeniem woli.
Izba nie
mogła uwzględnić argumentacji wykonawcy, że w kwocie wynagrodzenia 950 tys. zł
ujął wynagrodzenie na kwotę 300 tys. zł za prace, które w żaden sposób nie są związane z
opracowaniem dokumentacji, ale z etapem realizacyjnym
przedsięwzięcia. Zatem logika
nakazywała, aby takie koszty (m.in. z bezpieczeństwem i środowiskiem) uwzględniać w
etapach związanych z pracami przygotowawczymi czy wprost robotami budowlanymi.
Podobne stanowisko Izba zajmuje, co do argumentacji do
tyczącej wynagrodzenia za
dokumentację powykonawczą w kwocie 65 tys. zł, nota bene co do której - nawet co do
procentowego udziału innych prac - wykonawca nie wypowiadał się. Podkreślenia wymaga,
że w treści oferty (w żadnym jej miejscu) brak jest jakiegokolwiek opisu, który by wskazywał
na intencje Odwołującego ujęcia w kwocie 950 tys. zł, czy w kwocie 65 tys. zł innych
kosztów, aniżeli koszty związane z opracowaniem dokumentacji. Izba na marginesie
stwierdza, że należy podzielić pogląd Zamawiającego, że dla ustalania wskaźnika 3,5 %
według pkt. 13.7 IDW Zamawiający kierował się regulacjami tego rozporządzenia w sprawie
określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania
planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych
określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, w tym postanowieniami jego § 10 ust. 6
pkt 3
– w tym konkretnym postępowaniu dla inwestycji liniowych.
Zamawiający w Specyfikacji w pkt 13.7. IDW w sposób jednoznaczny wymagał, aby
„Sumaryczna wartość pozycji RCO dotyczących wykonania dokumentacji projektowej tj.
punktu 1.1.1. oraz pkt 1.1.2. w RCO nr 1 „Wymagania ogólne” nie przekroczyła 3,5 %
wartości Robót netto za wykonanie całości Zamówienia. Sposób wskazania tych kwot w
Formularzu RC
O, przy braku jakichkolwiek adnotacji, nie pozwalał na zastosowanie
procedury z art. 87 ust.2 pkt 3 ustawy Pzp, ani żadnej z przesłanek z pkt 1 czy pkt 2 tego
przepisu, z których pierwszy stanowi o oczywistej omyłce pisarskiej a drugi o oczywistej
omyłce rachunkowej. Wymaga także zauważenia, że Odwołujący wskazał ogólnie na
naruszenie przepisu art. 87 Pzp,
argumentując ten zarzut jego niezastosowaniem i
zaniechaniem
wezwania Odwołującego do udzielenia wyjaśnień na temat wartości
dotyczących wykonania dokumentacji projektowej w ramach realizacji zamówienia, uznając
niesłusznie, że podane kwoty miałyby wzbudzić wątpliwość Zamawiającego, podczas gdy ta
część oferty była jednoznaczna. W pierwszej pozycji cena za dokumentację wykonawczą
została określona na kwotę 950 tys. zł, a w drugim - za dokumentację powykonawczą – na
kwotę 65 tys. zł, których suma (1 015 000 zł) w stosunku do cena oferty (19 454 470,11 zł)
stanowi w miejsce wymaganego
wskaźnika 3,5 % wartości robót netto wskaźnik 5,22 %.
Treść oferty w przedmiotowym zakresie została zatem sformułowana jednoznacznie, nie
mogła budzić żadnych wątpliwości i tym samym ustalenia Izby w tej sprawie nie potwierdzają
zarzutu naruszenia art. 89 ust.1 pkt 2 Pzp i art. art. 87 tej ustawy.
Podobne ustalenia dotyczą drugiej z ofert, która podlegała odrzuceniu z analogicznych
powodów, a zatem także podnoszony zarzut art. 7 ustawy Pzp oparty na argumentacji
nierównego traktowania wykonawców, naruszenia zasady obiektywizmu i niezachowania
zasady uczciwej konkurencji
jest niesłuszny.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji orzeczenia.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp
stosownie do wyniku sprawy
. Izba mając na uwadze także przepisy rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r,
poz. 972)
nie uwzględniła wniosku Zamawiającego odnośnie zasądzenia na jego rzecz
kosztów dojazdu. Zamawiający w miejsce wymaganego przepisami rozporządzenia
rachunku, a zatem dokumentu finansowego,
przedłożył odręczny dokument oznaczony jako
Spis Kosz
tów, w którym wyspecyfikował jakieś kwoty bez ich nawet bliższego omówienia.
Zgodnie natomiast
z § 3 pkt rozporządzenia wysokość kosztów w postępowaniu
odwoławczym przed KIO ustala się na podstawie rachunków, dokumentujących poniesiony
wydatek. Przepisy ob
owiązujące w postępowaniu odwoławczym przez Krajową Izbą
Odwoławczą nie przewidują, tak jak to jest możliwe na gruncie KPC (art. 109, post. SN z
15.2.2002, II CK 34/02, OSP 2005, Nr 4, poz. 54)
w postępowaniu przed sądem
powszechnym
, przyznania kosztów na podstawie oświadczenia (spisu kosztów), wymagając
odpowiedniego udokumentowania poniesionych
uzasadnionych kosztów rachunkiem –
dokumentem księgowym - składanym do akt sprawy.
………………………………..