WYROK
z dnia 31 sierpnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący: Monika Kawa-Ogorzałek
Protokolant:
Marta Słoma
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 sierpnia 2018 r. w Warszawie odwołań wniesionych
do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej:
A.
w dniu 16 sierpnia 2018 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie, Doosan Lentjes GmbH z
siedzibą w Ratingen (Niemcy) (KIO 1657/18)
B.
w dniu 16 sierpnia 2018 r. wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia GE Power Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ZRE Katowice S.A. z
siedzibą w Katowicach (KIO 1660/18)
w postępowaniu prowadzonym przez TAURON Wytwarzanie S.A. z siedzibą w Jaworznie
przy udziale:
A.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia GE Power Sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie, ZRE Katowice S.A. z siedzibą w Katowicach
zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO
1657/18 po stronie odwołującego
B. wykonawcy
RAFAKO S.A. z siedzibą w Raciborzu zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 1657/18, KIO
1660/18 po stronie odwołującego
C. wykonawcy
Energomontaż Zachód Wrocław sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO
1657/18, KIO 1660/18 po stronie zamawiającego
D.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Mostostal
Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie i AMK Kraków S.A. z siedzibą w
Krakowie
zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o
sygn. akt: KIO 1657/18 po stronie zamawiającego
E.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Budimex S.A. z
siedzibą w Warszawie, Doosan Lentjes GmbH z siedzibą w Ratingen (Niemcy)
zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO
1660/18 po stronie odwołującego
orzeka:
1. oddala oba
odwołania;
2. kosztami postępowania obciąża odwołujących Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie,
Doosa
n Lentjes GmbH z siedzibą w Ratingen (Niemcy) oraz GE Power Sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie, ZRE Katowice S.A. z siedzibą w Katowicach i zalicza w poczet
kosztów postępowania kwotę 40.000,00 (czterdzieści tysięcy) złotych uiszczoną przez
odwołujących tytułem wpisu od odwołania.
3. zasądza od odwołującego Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie, Doosan Lentjes
GmbH z siedzibą w Ratingen (Niemcy) na rzecz zamawiającego TAURON Wytwarzanie
S.A. z siedzibą w Jaworznie kwotę 3600,00 oraz od odwołującego GE Power Sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie, ZRE Katowice S.A. z siedzibą w Katowicach na rzecz
zamawiającego TAURON Wytwarzanie S.A. z siedzibą w Jaworznie kwotę 3600,00 (trzy
tysiące sześćset) złotych, stanowiącej zwrot kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący ………………..…………………….
UZASADNIENIE
Zamawiający – TAURON Wytwarzanie S.A. z siedzibą w Jaworznie prowadzi na
podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2017 r.,
poz. 1579 ze zm.; dalej: „Pzp”, „ustawa”) postępowanie w trybie przetargu ograniczonego pn.
„Budowa instalacji odsiarczania spalin dla bloków 2 i 3 w Tauron Wytwarzanie Spółka
Akcyjna
– Oddział Elektrownia Jaworzno III Elektrownia II”.
Szacunkowa
wartość przedmiotowego zamówienia jest wyższa od kwot wskazanych
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 2 maja 2018 r., pod numerem 2018/S 084-190633.
Zamawiający w dniu 6 sierpnia 2018 r. poinformował wykonawców o wynikach oceny
spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz o wykonawcach zakwalifikowanych do
kolejnego etapu i wykonawcach wykluczonych z postępowania.
KIO 1657/18
W
dniu 16 sierpnia 2018 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia – Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie i Doosan Lentjes GmbH z siedzibą w
Ratingen (dalej: „Odwołujący I”) oraz wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie wobec niezgodnych z przepisami prawa czynności i zaniechań Zamawiającego,
tj.:
zaniechaniu wykluczenia z postępowania Konsorcjum w składzie Mostostal
Warszawa S.A. oraz AMK Kraków S.A. (dalej: „Konsorcjum Mostostal”) pomimo, iż
wykonawca ten nie wykazał braku podstaw wykluczenia w stosunku do podmiotu trzeciego
na zasobach którego polega, tj. STX Heavy Industries Co. Ltd, w zakresie , o którym mowa
w art. 131e ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 14 ustawy, ewentualnie na zaniechaniu
wezwania Konsorcjum Mostos
tal do uzupełnienia dokumentów w tym zakresie;
zaniechaniu wykluczenia z postępowania wykonawcy Energomontaż Zachód
Wrocław sp. z o.o. pomimo, iż wskazany wykonawca nie wykazał spełnienia warunku
udziału w postępowaniu w zakresie odnoszącym się do osób wskazanych na stanowisko
Projektanta Technologa ewentualnie zaniechaniu wezwania tego wykonawcy do wyjaśnień
i/lub uzupełnień w zakresie odnoszącym się do wskazanych na stanowisko Projektanta
Technologa.
Odwołujący I zarzucał Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów
prawa:
I. w odniesieniu do wniosku Konsorcjum Mostostal:
art. 131e ust. 1 pkt 1) Pzp w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp w zw. z art. 22a
ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy, poprzez zaniechanie wykluczenia z
postępowania Konsorcjum Mostostal, pomimo iż nie wykazało ono, że osoby pełniące
funkcje zarządcze lub nadzorcze w spółce będącej podmiotem trzecim, tj. STX Heavy
Industries Co. Ltd nie zostały prawomocnie skazane za przestępstwa wyszczególnione w
Pzp;
ewentualnie:
art. 26 ust. 3 ustawy w zw. z art. 131e ust. 1 pkt 1) ustawy w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 14
ustawy w zw. z art. 22a ust. 3 ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy poprzez zaniechanie
wezwania
Konsorcjum
Mostostal
do
uzupełnienia
prawidłowych
dokumentów
potwierdzających, że osoby pełniące funkcje zarządcze lub nadzorcze w spółce będącej
podmiotem trzecim, tj. STX Heavy Industries Co. Ltd nie zostały prawomocnie skazane za
przestępstwa wyszczególnione w ustawie;
II.
w odniesieniu do wniosku
Energomontaż:
art. 131 e ust. 1 pkt 1) Pzp w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2
w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 3) ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy, poprzez zaniechanie
wykluczenia z postępowania wykonawcy Energomontaż, pomimo iż nie wykazał on
spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie odnoszącym się do osób
wskazanych na stanowisko Projektanta Technologa;
ewentualnie:
art. 26 ust. 4 i ust. 3 ustawy w zw. z art. 131 e ust. 1 pkt 1) Pzp w zw. z art. 24 ust. 1
pkt 12 ustawy w zw. art. 22 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 3) ustawy w zw. z art. 7
ust. 1 ustawy, poprzez zaniechanie wezwania do złożenia wyjaśnień i/lub uzupełnień w
zakresie odnoszącym się do wykazania spełniania warunku w zakresie odnoszącym się do
osoby na stanowisko Projektanta Technologa, pomimo, iż wykonawca Energomontaż nie
wykazał spełniania warunku udziału w postępowaniu w tym zakresie.
W związku z powyższym Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w całości
przez nakazanie Zamawiającemu:
1) uwzględnienia odwołania;
2) unieważnienia czynności zakwalifikowania do kolejnego etapu postępowania i
powtórzenia czynności badania i oceny wniosków, w zakresie wskazanym w uzasadnieniu
niniejszego odwołania, w ramach której nastąpi:
a) wykluczenie Konsorcjum Mostostal, ewentualnie wezwanie tego wykonawcy do
złożenia prawidłowych dokumentów odnoszących się do niekaralności osób pełniących
odpowiednie funkcje w strukturach podmiotu trzeciego, tj. STX Heavy Industries Co. Ltd;
b) wykluczenie wykonawc
y Energomontaż ewentualnie wdrożenie procedury
wyjaśnień i/lub uzupełnień zmierzających do wykazania spełnienia warunku udziału w
postępowaniu w zakresie odnoszącym się do Projektanta Technologa.
Uzasadniając zarzuty odnośnie wniosku złożonego przez Konsorcjum Mostostal,
Odwołujący I wskazał, iż z treści wniosku złożonego przez tego wykonawcę wynika, iż w celu
wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu polega ono na zasobach podmiotu
trzeciego, tj. spółki STX Heavy Industries Co. Ltd. Powyższe, determinowało konieczność
wykazania względem tego podmiotu braku podstaw do wykluczenia z postępowania (art. 22a
ust. 3 ustawy Pzp), w tym w zakresie wynikającym z treści art. 131e ust. 1 pkt 1) w zw. z art.
24 ust. 1 pkt 14) ustawy Pzp. Z informacji złożonych we wniosku Konsorcjum Mostostal
wynika, że osoby pełniące funkcje zarządzające/ nadzorcze w spółce STX Heavy Industries
Co. Ltd mają miejsce zamieszkania w Korei Południowej. Stąd też, w celu wykazania braku
karalności rzeczonych osób w zakresie wymaganym w ustawie, Konsorcjum Mostostal
zobligowane było do przedłożenia odpowiednich dokumentów wystawionych przez organy
Korei Południowej, zgodne z obowiązującym tam prawem. Konsorcjum Mostostal
przedstawiło w odniesieniu do tych osób dokumenty pn. „Odpowiedź dot. sprawdzenia
rejestrów karnych (śledztw)”, z których wynika, że pozyskane one zostały „w celu
dopuszczenia imigracji do innego państwa oraz pobytu w innym państwie”, a rzeczona
„odpowiedź może być wykorzystywana wyłącznie do celów związanych z imigracją i pobytem
w innych państwach. Osoba, która wykorzysta odpowiedź do innych celów, zostanie skazana
na karę pozbawienia wolności na okres nie dłuższy niż 2 lata lub na grzywnę
nieprzekraczającą 20 mln wonów".
Odwołujący I podniósł, iż ww. dokumenty, wystawione do celów wizowych są
dokumentami nieprawidłowymi, niepotwierdzającymi braku karalności w zakresie
wymaganym Pzp, którymi nie można było posłużyć się w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego. Odwołujący I zwrócił uwagę, iż zgodnie z jego wiedzą, zgodnie z
prawem obowiązującym w Korei Południowej istnieją dwa rodzaje dokumentów odnoszących
się do niekaralności danej osoby: 1) Zaświadczenie uzyskiwane online, opatrzone klauzulą
uniemożliwiającą jego użycie do celów innych niż cele wizowe; 2) Zaświadczenie
uzyskiwane we właściwym komisariacie Policji, które wydawane jest w wersji papierowej z
adnotacją o zakresie o jaki się wnioskowało.
Zdaniem Odwołującego I, tylko drugie ze wskazanych zaświadczeń może w sposób
prawidłowy być złożone w postępowaniu prowadzonym w reżimie ustawy Pzp. Fakt, iż to
drugi ze wskazanych dokumentów jest dokumentem prawidłowym, potwierdza też szereg
postępowań o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonych w Polsce, w ramach
których z właściwe w świetle prawa koreańskiego uznawane były właśnie dokumenty
uzyskiwane we właściwym komisariacie Policji (np. postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na budowę bloku 1000 MWe w Ostrołęce).
Odwołujący I wyjaśnił ponadto, iż w Korei Południowe występować można o różne
typy zaświadczeń o niekaralności. Typ zaświadczenia, który chce się uzyskać określa się we
wniosku o jego wydanie, który determinuje w konsekwencji zakres weryfikacji kartoteki karnej
względem danej osoby. Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Korei Południowej tylko
zakres danych weryfikowanych poprzez wystawienie zaświadczenia o niekaralności przez
określony komisariat policji, których treść nie jest ograniczona do możliwości posługiwania
się dokumentem dla celów wizowych, pozwala na weryfikację podstaw określonych w
polskiej ustawie w ramach art. 24 ust. 1 pkt 14) ustawy Pzp. Tylko ten dokument byłby w
konsekwencji dokumentem prawidłowym.
Zamawiający zobligowany był w konsekwencji do wdrożenia procedury stosownych
uzupełnień, a jeśli taka została już przeprowadzona, do podjęcia decyzji o wykluczeniu
wykonawcy na podstawie art. 131e ust. 1 pkt 1) ustawy w zw. z art. 22a ust. 3 ustawy Pzp w
zw. z art. 24 ust. 1 pkt 14) ustawy Pzp.
Uzasadniając kolejno zarzuty względem wniosku Energomontaż Odwołujący I
wska
zał, iż zgodnie z Sekcją III.2.3) pkt 2) lit. h) ogłoszenia o zamówieniu, Zamawiający
wymagał aby wykonawca wykazał się dysponowaniem co najmniej 1 osobą posiadającą co
najmniej 5-
letnie doświadczenie zawodowe na stanowisku Projektanta technologa, przy
pro
jektach dla sektora wytwarzania branż energetycznej lub ciepłownictwa w tym
doświadczenie w projektowaniu metody półsuchej IOS w zakresie technologii.
W ramach złożonego wniosku, Energomontaż do pełnienia wskazanej funkcji wskazał
dwie osoby: Pana D.B.(d
alej: „D.B.”) oraz Pana P.Z.(dalej: „P.Z.”). Wykonawca w ramach
złożonego przez siebie wykazu wskazał, iż rzeczone osoby posiadają wymagane 5-letnie
doświadczenie, w tym doświadczenie w projektowaniu metody półsuchej IOS w zakresie
technologii, odsyłając w zakresie szczegółów tego doświadczenia do przedłożonych CV. Z
treści załączonych dokumentów CV wynika przy tym jednoznacznie, że inwestycje, w których
osoby te brały udział, nie obejmowały projektowania metody półsuchej IOS w zakresie
technologii stąd osoby te nie posiadają wymaganego w tym zakresie doświadczenia.
Konstrukcja przedłożonych dokumentów CV wskazuje przy tym, że dokumenty te w sposób
wyczerpujący przedstawiają doświadczenie danej osoby, które - jak zostało wskazane
powyżej - nie obejmuje projektowania metody półsuchej IOS w zakresie technologii.
Odwołujący I podkreślił, że Zamawiający nie powinien poprzestać na ogólnej
deklaracji o posiadaniu stosownego doświadczenia przez te osoby, skoro sam w ramach
Tabeli 2 oczekiwał informacji na temat konkretnego doświadczenia, wartości, nazw i
terminów inwestycji realizowanych z udziałem poszczególnych osób. Jednocześnie, skoro
uzyskał dokument, z treści którego wynika brak deklarowanego doświadczenia
poszczególnych osób to faktu tego nie mógł zignorować. Uzyskane CV poszczególnych osób
Zamawiający powinien poddać stosownej analizie, biorąc pod uwagę zwłaszcza fakt, że
celem udzielenia zamówienia publicznego jest wybór wykonawcy dającego rękojmię
należytego wykonania zamówienia, a dysponowana przez wykonawcę kadra ma dla
osiągnięcia tego cel kluczowe znaczenie.
W konsekwencji Odwołujący I stwierdził, iż łączna interpretacja oświadczeń i
dokumentów złożonych w ramach postępowania prowadzi do konstatacji, że Energomontaż
nie wykazało spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie odnoszącym się do
Projektanta technologa. Naganność działań tego wykonawcy jest tym większa, że składane
przez niego oświadczenia mogły wprowadzać Zamawiającego w błąd, a deklaracje
odnoszące się do doświadczenia kadry nie znajdowały potwierdzenia w ich CV, które
wykonawca przed przystąpieniem do przetargu winien przeanalizować. W związku z tym,
Energomontaż powinno podlegać wykluczeniu przez wzgląd na brak wykazania spełniania
warunków udział w postępowaniu, względnie Zamawiający powinien wezwać wykonawcę do
złożenia stosownych wyjaśnień/ uzupełnień w zakresie odnoszącym się do Projektanta
technologa
— tak aby osoba dedykowana na to stanowisko posiadała wymagane
doświadczenie.
KIO 1660/18
W dniu 16 sierpnia 2018 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia GE Power sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz ZRE Katowice S.A. z siedzibą
w Katowicach (dalej: „Odwołujący II”) wnieśli do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na:
niezasadnym uznaniu, że wykonawca Energomontaż wykazał, że spełnia warunki
udziału w postępowaniu, a w konsekwencji niezasadnego poinformowania wykonawców, że
Energomontaż spełnia te warunki;
- za
niechaniu wykluczenia wykonawcy Energomontaż z postępowania pomimo tego,
że żadna z osób wskazanych przez tegoż wykonawcę we wniosku o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu na stanowisko Projektanta technologa nie posiada wymaganego
doświadczenia, wbrew nieprawdziwym i wprowadzającym Zamawiającego w błąd
informacjom podanym przez Energomontaż w tym zakresie w wykazie osób;
ewentualnie na:
zaniechaniu wezwania Energomontaż do uzupełnienia dokumentów lub złożenia
wyjaśnień w zakresie doświadczenia osób wskazanych przez Energomontaż na
potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt III.2.3) lit.
h) Ogłoszenia o zamówieniu, odnoszącym się do wymogu dysponowania ww. Projektantem-
technologiem posiadającym doświadczenie „w projektowaniu metody półsuchej IOS w
zakresie technologii”.
Odwołujący II zarzucał Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów
prawa:
art. 51 ust 1a Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez niezasadne uznanie i
poinformowanie wykonawców, że „do dalszego udziału w postępowaniu został
zakwalifikowany m.in. Energomontaż w sytuacji, gdy wykonawca ten nie wykazał spełniania
warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt III.2.3) lit. h) Ogłoszenia o
zamówieniu, gdyż żadna z osób wskazanych przez Energomontaż na potwierdzenie tego
warunku nie posiada jakiegokolwiek doświadczenia „w projektowaniu metody półsuchej IOS
w zakresie technologii”;
art. 24 ust. 1 pkt 12 oraz art. 7 ust. 1 Pzp (w zw. art. 131e ust. 1 pkt 1 Pzp),
poprzez zaniechanie wykluczenia wyk
onawcy Energomontaż z postępowania pomimo, że
wykonawca ten nie wykazał, że spełnia warunek udziału w postępowaniu, o którym mowa w
pkt III.2.3) lit. h Ogłoszenia o zamówieniu;
art. 24 ust. 1 pkt 16 oraz pkt 17 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez zaniechanie
wykluczenia Energomontaż z postępowania pomimo, że wykonawca ten przedstawił
nieprawdziwe informacje dotyczące doświadczenia osób wskazanych na potwierdzenie
spełniania warunku, o którym mowa w pkt III.2.3) lit. h) Ogłoszenia o zamówieniu, co
wprowadzi
ło Zamawiającego w błąd i ma istotny wpływ na decyzje podjęte przez
Zamawiającego w postępowaniu, a co nie może podlegać uzupełnieniu w dalszym toku
Postępowania;
a także w razie uznania, iż brak jest podstaw do wykluczenia Energomontaż z
postępowania na obecnym etapie, w szczególności ze względu na nieprawdziwość
informacji podanych przez tego wykonawcę w Wykazie osób, zarzucam ewentualne
naruszenie:
4) art. 26 ust. 3 Pzp, poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy Energomontaž do
uzupełnienia odpowiednich dokumentów celem potwierdzenia spełniania warunku udziału w
postępowaniu, o którym mowa w pkt III.2.3) lit. h) Ogłoszenia o zamówieniu, lub co najmniej
zaniechanie wezwania Energomontaż do złożenia wyjaśnień w zakresie doświadczenia osób
wskazanych w Wykazie
osób, w sytuacji gdy opis ich doświadczenia nie wskazywał aby
dotyczyło ono doświadczenia „w projektowaniu metody półsuchej IOS w zakresie
technologii'.
Odwołujący II wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie
Zamawiającemu unieważnienia czynności poinformowania wykonawców o wynikach oceny
spełniania warunków udziału w Postępowaniu dokonanej wadliwie z powołaniem się na art.
51 ust 1a Pzp oraz o nakazanie wykluczenia wykonawcy Energomontaż z postępowania; lub
ewentualnie gdyby wykluczenie na obe
cnym etapie było przedwczesne o nakazanie
wezwania wykonawcy Energomontaż do uzupełnienia dokumentów celem potwierdzenia
spełniania warunku udziału w Postępowaniu, o którym mowa w pkt III.2.3) ppkt 2 lit. h
Ogłoszenia o zamówieniu lub co najmniej do złożenia wyjaśnień w zakresie doświadczenia
osób dedykowanych na stanowisko Projektanta-technologa.
Uzasadniając zarzuty odwołania Odwołujący II wskazał, iż żadna z osób wskazanych
przez Energomontaż na potwierdzenie spełnienia warunku zawartego w punkcie III.2.3 lit. h)
Ogłoszenia o zamówieniu nie posiada jakiegokolwiek doświadczenia wymaganego przez
Zamawiającego w tym zakresie.
Wskazał, iż funkcją warunków udziału w postępowaniu jest ustanowienie dla
wykonawców takich wymagań podmiotowych, które zagwarantują, że w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego wezmą udział wyłącznie tacy wykonawcy, którzy będą
zdolni do wykonania zamówienia w sposób zapewniający wszystkie potrzeby
zamawiającego, a w szczególności będą posiadali odpowiednie kompetencje, niezbędne dla
prawidłowego wykonania konkretnego zamówienia. Tymczasem, jak wynika z dokumentów
złożonych wraz z wnioskiem przez Energomontaż, żadna z osób wskazanych przez tego
wykonawcę do pełnienia funkcji Projektanta technologa nie posiada doświadczenia
wym
aganego przez Zamawiającego. Energomontaż powołał się bowiem na doświadczenie
p. D.B. oraz p. P.Z. Rzekomo zgodne z wymaganiami Zamawiającego doświadczenie tych
osób miałoby wynikać ze złożonych przez Energomontaż dokumentów CV opisujących ich
doświadczenie. Jednakże analiza wykazanego w nich doświadczenia zawodowego
wskazuje, że przedsięwzięcia, przy których ww. osoby zdobywały rzekomo odpowiednie
doświadczenie nie były realizowane w technologii półsuchej (czego wymaga Zamawiający),
albo w ogóle nie obejmowały projektowania technologii.
Biorąc powyższe pod uwagę Odwołujący II stwierdził, że Zamawiający nie był
uprawniony do zastosowania art. 51 ust. 1a Pzp poprzez poinformowanie wykonawców, że
wśród wykonawców zakwalifikowanych do dalszego udziału w postępowaniu jest również
Energomontaż, gdyż wykonawca ten nie potwierdził, że spełnia warunek udziału w
Postępowaniu, o którym mowa w pkt III.2.3) ppkt 2 lit. h Ogłoszenia o zamówieniu.
Odwołujący II stwierdził ponadto, że Zamawiający naruszył również zasadę
pro
wadzenia postępowań w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe
traktowanie wykonawców. Nie ulega bowiem wątpliwości, że dopuszczenie do udziału w
postępowaniu wykonawcy niespełniającego ustanowionych w ogłoszeniu warunków udziału,
jest j
askrawym przejawem nieuzasadnionego preferowania takiego wykonawcy względem
pozostałych, narusza ich prawnie uzasadnione interesy i nie może zostać zaaprobowane.
Tym samym w świetle wyjaśnień przedstawionych w pkt 1 powyżej należy zdaniem
Odwołującego stwierdzić, że zarzut art. 51 ust 1a Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 PZP jest
uzasadniony.
Uzasadniając zarzut naruszenia art. 131e ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12
oraz art. 7 ust. 1 Pzp Odwołujący II stwierdził, iż wykazane powyżej okoliczności nie tylko
uzasadniają twierdzenie braku podstaw do zakwalifikowania wykonawcy Energomontaż do
dalszego udziału w postępowaniu, lecz przede wszystkim uzasadniają wniosek o
konieczności wykluczenia tego wykonawcy. Z art. 131e ust. 1 pkt 1 Pzp (który odsyła do art.
ust. 1 pkt 12 Pzp) jednoznacznie wynika, że Zamawiający zobowiązany jest do
wykluczenia z postępowania wykonawcy, który nie wykazał spełniania warunków udziału w
postępowaniu. Jak wykazano powyżej, doświadczenie wskazane przez Energomontaż w
odniesieniu d
o p. D.B. oraz p. P.Z. nie może zostać uznane za odpowiadające wymaganiom
ustanowionym w pkt 111.2.3) ppkt 2 lit. h Ogłoszenia o zamówieniu.
Należy wobec tego stwierdzić, że zarówno w świetle art. 131e ust. 1 pkt 1 Pzp - jak i
wobec obowiązków wynikających ze wspomnianego już art. 7 ust. 1 Pzp - Zamawiający
zobowiązany był do wykluczenia wykonawcy Energomontaż z postępowania.
Odwołujący II stwierdził ponadto, iż niezależnie od wskazanych powyżej
nieprawidłowości działań Zamawiającego należy również stwierdzić, że wykonawca
Energomontaż podlega wykluczeniu także z tego powodu, że powołując się na
doświadczenie p. D.B. oraz p. P.Z. wprowadził Zamawiającego w błąd. Jak bowiem
wykazano powyżej informacja, jakoby doświadczenie tych osób odpowiadało treści warunku
określonego w pkt III.2.3) ppkt 2 lit. h Ogłoszenia o zamówieniu jest nieprawdziwa. Wyjaśnił,
że na gruncie polskiego oraz unijnego (w tym tzw. dyrektywy obronnej) prawa zamówień
publicznych nie ulega wątpliwości, że zamawiający zobowiązani są do wykluczania
wykonawców, którzy wprowadzają ich w błąd przekazując nieprawdziwe informacje
dotyczące warunków udziału w postępowaniu. Szczegółową regulację w tym zakresie
przewiduje art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp. Jak przy tym wyjaśnia się w orzecznictwie KIO obie
podstawy wykluczenia są ze sobą ściśle związane w tym sensie, że podstawa wykluczenia
wymieniona art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp obejmuje także podstawę uregulowaną w art. 24 ust. 1
pkt 16 Pzp. Przywołanie obu w treści zarzutu niniejszego odwołania jest więc w pełni
uzasadnione, ponieważ w odniesieniu do wykonawcy Energomontaż spełnione zostały
przesłanki wymienione obu przepisach:
po pierwsze należy zaznaczyć, że nieprawdziwe informacje podane przez
Energomontaż dotyczą informacji, jakoby wykonawca ten spełniał warunki udziału w
Postępowaniu, a zatem dotyczą informacji, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 16 Pzp,
po drugie, działanie tego wykonawcy charakteryzuje rażące niedbalstwo lub co
najmniej lekkomyślność - nie ulega bowiem wątpliwości, że profesjonalny wykonawca, który
powołuje się na doświadczenie określonych osób zdobywane w ramach projektów, których
te
n wykonawca nie realizował powinno zostać przez niego szczegółowo zweryfikowane pod
kątem spełniania warunków udziału w danym postępowaniu. Nie ulega wątpliwości, że
Energomontaż takiej weryfikacji nie przeprowadził. Doprowadziło to do sytuacji, w której we
wniosku tego wykonawcy przywołane zostały przykłady doświadczenia, które w żaden
sposób nie odpowiadają wymaganiom Zamawiającego, lecz przedstawione zostały w taki
sposób, by wytworzyć u Zamawiającego niezgodne z prawdą wrażenie, że Energomontaż
spełnia warunki udziału w postępowaniu. Jak wynika z ugruntowanej linii orzeczniczej sądów
powszechnych oraz KIO, tego rodzaju działanie jest kwalifikowane jako rażące niedbalstwo
lub co najmniej jako lekkomyślność.
- po trzecie, jak wynika z uzasadnienia faktycz
nego niniejszego odwołania, podanie
nieprawdziwych informacji przez Energomontaż wpłynęło istotnie na decyzje Zamawiającego
podejmowane w postępowaniu. Wszak to właśnie w oparciu o nieprawdziwe informacje
Zamawiający podjął decyzję o dopuszczeniu wykonawcy Energomontaż do dalszego udziału
w postępowaniu.
Podsumowując Odwołujący II stwierdził, że działanie wykonawcy Energomontaż w
zakresie przedstawienia doświadczenia p. D.B. oraz p. P.Z. charakteryzowało rażące
niedbalstwo, lub co najmniej lekkomyślność, która skutkowała podaniem informacji
nieprawdziwych, co doprowadziło do wprowadzenia Zmawiającego w błąd. W świetle art. 24
ust. 1 pkt 16 i 17, a także art. 7 ust. 1 PZP, tego rodzaju okoliczność zmusza Zamawiającego
do wykluczenia wykonawcy Energomontaż. Należy zaznaczyć, że pobłażanie tego rodzaju
zachowaniu tego wykonawcy z pewnością naruszałoby zasadę równego traktowania
wykonawców, którzy swoje wnioski o dopuszczenie do udziału w Postępowaniu sformułowali
rzetelnie, podając prawdziwe informacje o doświadczeniu osób wskazanych we wnioskach.
Wobec przedstawionych powyżej okoliczności faktycznych i prawnych Odwołujący II
stwierdził, że wykonawca Energomontaż powinien zostać wykluczony z postępowania, przy
czym ze względu na bezwzględny charakter wykluczenia, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt
16 i 17 Pzp nie jest możliwe „naprawienie” skutków niedbale i lekkomyślnie przygotowanego
opisu doświadczenia osób wskazanych na potwierdzenie spełniania warunku o którym mowa
w pkt III.2.3) ppkt 2 lit. h Ogłoszenia o zamówieniu.
W związku z tym, jedynie z daleko posuniętej ostrożności Odwołujący postawił
Zmawiającemu również ewentualny zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp wskazując, że z
pewnością powinien był on co najmniej wezwać wykonawcę Energomontaż do uzupełnienia
odpowiednich dokumentów, lub do złożenia stosownych wyjaśnień dotyczących
doświadczenia p. D.B. oraz p. P.Z.
KIO 1657/18 oraz KIO 1660/18
– odpowiedź Zamawiającego na odwołania:
Zamawiający wniósł o oddalenie obu odwołań.
Zamawiający wyjaśnił, iż prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego. Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu ograniczonego. Wśród
wymagań odnoszących się do kwalifikacji technicznych i zawodowych wykonawcy, postawił
warunek, że wykonawca składający wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
powinien wykazać, że dysponuje co najmniej jedną osobą posiadającą co najmniej 5-letnie
doświadczenie zawodowe na stanowisku projektanta technologa, przy projektach dla sektora
branż energetycznej lub ciepłownictwa, w tym doświadczenie w projektowaniu metody
półsuchej IOS w zakresie technologii.
Wskazał, iż Odwołujący I zakwestionował doświadczenie osób wskazanych przez
wykonawcę Energomontaż do pełnienia funkcji projektanta w zakresie instalacji
technologicznych. Odnos
ząc się do powyższego Zamawiający wskazał, iż wymagał, zgodnie
z treścią ogłoszenia (punkt III.2.3 lit. h), by wykonawca dysponował „co najmniej jedną osobą
posiadającą co najmniej 5 letnie doświadczenie zawodowe na stanowisku Projektanta
technologa, przy
projektach dla sektora wytwarzania branży energetycznej lub ciepłownictwa
w tym doświadczenie w projektowaniu metody półsuchej IOS w zakresie technologii”.
Na stronie 10 ogłoszenia Zamawiający określił w jaki sposób wykonawcy powinni
udokumentować, iż będą dysponować określonymi osobami w tym jedną ww. osobą.
Zamawiający wskazał, iż należy przedłożyć w tym celu „wykaz osób, skierowanych przez
Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego w szczególności odpowiedzialnych za
świadczenie usług, kontrolę jakości, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji
zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania
zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz
informacją o podstawie dysponowania tymi osobami”. Wszystkie wymagane przez
Zamawiającego informacje zostały przez wykonawcę Energomontaż podane w Tabelach 1 i
2 dołączonych do wniosku na str. 121 - 127. W szczególności w wierszu 8 i 9 Tabeli nr 2 (str.
5) wykonawca wskazał, że dysponuje osobami D.B. oraz P.Z. Wskazał np. w odniesieniu do
D.B., iż jest to osoba, którą charakteryzuje „39 lat doświadczenia zawodowego w tym min. 5
lat doświadczenia na stanowisku Projektanta technologa przy projektach dla sektora
wytwarzania branży energetycznej w tym doświadczenie w projektowaniu metody półsuchej
IOS w zakresie technologii”. Zamawiający podkreślił, że z perspektywy wymogów ogłoszenia
taka informacja była wystarczająca. Stanowi oświadczenie, w którym wykonawca potwierdził
spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający zwrócił też uwagę, że
Wykonawca nie musiał, zgodnie z treścią ogłoszenia, wykazywać konkretnych inwestycji
przy których realizacji brali udział D.B. oraz P.Z. W zakresie osób, którymi powinni
dysponować wykonawcy Zamawiający postawił aż 13 warunków, które jednak można
uszeregować wg dwóch schematów. W pierwszym schemacie (obejmującym warunki a) i b)
na str. 8 ogłoszenia oraz warunek g) na str. 9 ogłoszenia) Zamawiający wymagał
udokumentowania przynajmniej jednego przypadku pełnienia określonej funkcji w ramach
szczegółowo określonej inwestycji np. „przynajmniej jedno udokumentowane kierowanie
zespołem realizującym projekt inwestycyjny w sektorze wytwarzania branży energetycznej
lub ciepłownictwa, o wartości zamówienia nie mniejszej niż 10 000 000 zł” (warunek a). Przy
tak postawionym warunku wykonawcy musieli wskazać konkretną inwestycję, która była
realizowana. Natomiast w drugim schemacie, k
tóry dotyczy m. in warunku objętego
odwołaniem Zamawiający nie wymagał wykazywania konkretnych inwestycji. Wystarczające
było oświadczenie dotyczące legitymowania się stosownym doświadczeniem. W związku z
tym CV, które wykonawca Energomontaż dołączył do swego wniosku i które stało się
przedmiotem szczegółowej analizy Odwołującego w odwołaniu w ogóle nie było wymagane.
Zamawiający uznał bowiem, iż wykonawca spełnia warunek udziału w postępowaniu w
oparciu o oświadczenia wykonawcy tj. wykaz osób zgodnie z Tabelą 1 i 2 oraz oświadczenie,
że osoby wskazane w wykazie posiadają ważne dokumenty. Zamawiający nie miał powodu i
nadal nie ma powodu by kwestionować te oświadczenia. Zamawiający wyjaśnił również, że
w przeszłości, w 1997 r. realizowane było na rzecz samego Zamawiającego zadanie
polegające na Budowie instalacji do redukcji pyłów i gazów z bl. 3 i 6 IOS metodą półsuchą
w Elektrowni Siersza S.A. Zamawiający wciąż dysponuje projektem tej instalacji
opracowanym przez Energoprojekt - Katowice S.A. Na str. 3 tego projektu jako projektant w
branży technologicznej wymieniony jest m. in. D. B. . W tym zakresie Zamawiający mógł więc
samodzielnie w oparciu o posiadane przez siebie dokumenty zweryfikować prawdziwość
oświadczenia wykonawcy (które zgodnie z treścią ogłoszenia jest wystarczające).
Bezdyskusyjnym jest, wbrew temu co twierdzi Odwołujący, że D.B. nie dysponuje
doświadczeniem w projektowaniu metody półsuchej IOS w zakresie technologii.
Zaprojektował taką instalację dla samego Zamawiającego.
Zamawiający wyjaśnił także, że wykonawca Energomontaż po przystąpieniu do
odwołania przesłał zaktualizowane CV pana D.B., z którego wynika, iż dodatkowo
wykonywał on następujące prace, w których odsiarczanie spalin prowadzone jest metodą
półsuchą:
1) Budowa instalacji
odsiarczania i odazotowania spalin w EC Będzin (2015 r.),
2) Budowa instalacji odsiarczania spalin metodą półsuchą w EC-4 Łódź OP-43 (2003 r.)
Energomontaż spełnia więc postawiony przez Zamawiającego warunek udziału w
postępowaniu, a co za tym idzie nie zachodzą żadne podstawy do wykluczenia go od udziału
w tym postępowaniu.
Zamawiający zwrócił ponadto uwagę, że D.B. będzie realizował swoje zobowiązania
wobec Energomontażu na podstawie umowy o współpracy. Został on wskazany przez
podmiot wyspecjalizowany w
prowadzeniu prac projektowych dla podmiotów z branży
energetycznej tj. Energoprojekt
— Katowice S.A. Podmiot ten podał wykonawcy nie tylko
dane osobowe, ale również informacje dotyczące doświadczenia zawodowego tej osoby.
Wykonawca, który przekazane mu informacje załączył do wniosku o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu działał więc w zaufaniu do podmiotu profesjonalnego, z którym od
wielu już lat współpracuje.
W ocenie Zamawiającego nie ma więc podstaw do wykluczenia wykonawcy, w tym w
szczególności na podstawie art.24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp.
Odnosząc się kolejno do zarzutu dotyczącego nie przedstawienia przez Konsorcjum
Mostostal w odniesieniu do STX prawidłowych zaświadczeń o niekaralności osób pełniących
funkcje zarządcze i nadzorcze w organach STX wskazał, że wykonawca ten składając
wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu powołał się m. in. na zasoby STX.
Wykazując brak podstaw do wykluczenia z postępowania Mostostal załączył do wniosku
dokumenty zatytułowane: Odpowiedź dot. sprawdzenia rejestrów karnych (śledztw)
dotyczące odpowiedzialności karnej osób pełniących funkcje kontrolne i nadzorcze w tym
podmiocie. Z załączonych dokumentów wynika, że żadna z tych osób nie figuruje w tych
rejestrach, a co za tym idzie decyzja Zamawiającego o dopuszczeniu Mostostalu do udziału
w dalszym postępowaniu jest prawidłowa.
W ocenie Zamawiającego zakres przeszukiwanych rejestrów jest ten sam zarówno w
odniesieniu do dokumentów pozyskiwanych drogą elektroniczną, jak i do dokumentów
wydawanych bezpośrednio przez właściwe komisariaty Policji, zaś Odwołujący I nie wykazał,
aby zakresy te były odmienne. Zamawiający posiadł zatem wiarygodne informacje, że osoby
te nie były skazane za przestępstwa, które w konsekwencji mogłyby doprowadzić do
wykluczenia Mostosta
lu z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Dodatkowo Zamawiający wskazał, że do wniosku o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą: Remont kapitalny kotła
OFz-
425 nr 2 w TAURON Wytwarzanie Spółka Akcyjna - Oddział Elektrownia Siersza w
Trzebini
Doosan Babcoc Energy Polska S.A. posłużył się dokumentem identycznym z tym,
na który jest kwestionowany przez Odwołującego I.
Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniając dokumentację z przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jak również oświadczenia,
stanowiska stron i uczestników postępowania, a także dowody złożone w trakcie
rozprawy, ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołania nie zasługiwały na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołań, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Izba ustaliła, że Odwołujący spełniają określone w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp
pr
zesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. mają interes w uzyskaniu
zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować
poniesienie przez nich szkody, polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Izba dopuściła do udziału w postępowaniu:
A.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia GE Power Sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie, ZRE Katowice S.A. z siedzibą w Katowicach zgłaszających
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 1657/18 po stronie
Odwołującego,
B.
wykonawcy RAFAKO S.A. z siedzibą w Raciborzu zgłaszającego swoje przystąpienie
do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 1657/18, KIO 1660/18 po stronie
Odwołującego,
C.
wykonawcy Energomontaż Zachód Wrocław sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO
1657/18, KIO 1660/18 po stronie Zamawiającego,
D.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Mostostal
Warszawa S.A., AMK Kraków S.A. zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego o sygn. akt: KIO 1657/18 po stronie Zamawiającego,
E.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Budimex S.A. z
siedzibą w Warszawie, Doosan Lentjes GmbH z siedzibą w Ratingen (Niemcy)
zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO
1660/18 po stronie Odwołującego.
W tym miejscu wskazać należy, iż Odwołujący II wniósł opozycję przeciwko
przystąpieniu wykonawcy Energomontaż do postępowania KIO 1657/18 oraz KIO 1660/18 z
uwagi na zbyt ogólną treść pełnomocnictwa dla adwokata D. J., z którego nie wynikało
upoważnienie występowania przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Izba powyższą opozycję oddaliła uznając iż ww. pełnomocnictwo uprawniało do
p
odpisania zgłoszenia przystąpienia. Pełnomocnictwo uprawniało m.in. do reprezentowania
wykonawcy przed wszystkimi sądami, organami administracyjnymi, organami egzekucyjnymi,
Policją oraz Prokuraturą, jak również przed wszelkimi innymi organami ścigania, organami
administracji, organami skarbowymi, jak i wszelkimi innymi organami administracji publicznej,
osobami fizycznymi i prawnymi oraz innymi podmiotami. Pełnomocnictwo uprawniało
ustanowionych pełnomocników w szczególności do występowania w imieniu Spółki z
powództwami i wszelkimi wnioskami. Ponadto, treść pełnomocnictwa należy tłumaczyć
zgodnie z ogólnymi regułami wykładni określonymi w dyspozycji art. 65 § 1 Kodeksu
cywilnego, mając na uwadze okoliczności i kontekst sytuacyjny w jakich pełnomocnictwo
zo
stało udzielone. Trudno wywieść, że przy tak szerokim zakresie umocowania
pełnomocnika, mocodawca wykluczył możliwość zgłaszania przystąpienia oraz
występowania przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Izba ustaliła:
Zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu w sekcji III.2 Warunki udziału określił
wymagania, jakie muszą spełnić wykonawcy ubiegający się o zamówienie, aby postawione
warunki spełnić i być zaproszonym do złożenia oferty w przetargu ograniczonym. Odnośnie
zdolności technicznej lub zawodowej Zamawiający wymagał, aby Wykonawca dysponował
osobami, które zostaną skierowane do realizacji zamówienia publicznego w ilości niezbędnej
dla prawidłowego wykonania Przedmiotu zamówienia. Dysponowane przez wykonawcę
osoby winny posiadać wymagane przepisami prawa uprawnienia. W warunku wskazanym w
pkt III.2.3. lit. h) Zamawiający wymagał, aby wykonawca dysponował co najmniej jedną
osobą posiadającą co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe na stanowisku Projektanta
technologa, przy projektach dla sektora wytwarzania branż energetycznej lub ciepłownictwa
w tym doświadczenie w projektowaniu metody półsuchej IOS w zakresie technologii.
Na stronie 10 ogłoszenia Zamawiający określił, w jaki sposób wykonawcy winni
wykazać spełnianie warunków udziału wskazując w punkcie 2 na stronie 10 ogłoszenia, iż
wykonawcy winni przedłożyć wykaz osób, skierowanych przez Wykonawcę do realizacji
zamówienia, (…) wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień,
doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także
zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania
tymi osobami.
Z powyższego w ocenie Izby w żaden sposób nie wynikało, jak obecnie wywodzą to
obaj Odwołujący, iż wykonawcy na potwierdzenie spełniania warunku udziału w
postepowaniu wskazanego w literze h) zobowiązani byli wykazywać konkretne inwestycje
przy realizacji której nabył wymagane doświadczenie dla potwierdzenie spełnienia warunku
udziału. Zamawiający żądał bowiem jedynie podania oświadczenia w tym zakresie.
Wykonawca Energomontaż w kolumnie 2 Tabeli 2 „Informacje na temat pełnionych
funkcji, doświadczenia (wraz z podaniem ilości lat doświadczenia w sektorze wytwarzania
branży energetycznej lub ciepłownictwa, umiejętności)” wskazał:
odnośnie p. D.B.: „39 lat doświadczenia zawodowego w tym min. 5 lat
doświadczenia na stanowisku Projektanta technologa przy projektach dla sektora
wytwarzania branży energetycznej w tym doświadczenie w projektowaniu metody półsuchej
IOS w zakresie technologii”
- o
dnośnie p. P.Z.: „6 lat doświadczenia zawodowego w tym min 5 lat doświadczenia
na stanowisku Projektanta technologa przy projektach dla sektora wytwarzania branży
energetycznej w tym doświadczenie w projektowaniu metody półsuchej IOS w zakresie
technologii
”
W ocenie Izby powyższe było zgodne z postawionym przez Zamawiającego
warunkiem. Wykonawca ten bowiem oświadczył, iż posiada osoby z wymaganym przez
Zamawiającego doświadczeniem, a Zamawiający uznał iż powyższe oświadczenie
wyczerpuje wymaganie Zamawiającego co do formy i zakresu składanego oświadczenia.
W ocenie Izby niewątpliwym jest, że w ogłoszenia o zamówieniu, Zamawiający nie
postawił wymagania, aby wykonawcy na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w
postępowaniu zawartego w lit. h) zobowiązani byli składać dodatkowe dokumenty na
potwierdzenie ich spełnienia. W ocenie Izby z tak sformułowanego przez Zamawiającego
wymagania wynikał jedynie obowiązek złożenia dokumentu zawierającego stosowne
oświadczenie w tym zakresie.
Zauważyć należy, że w odniesieniu do innych osób dedykowanych do realizacji tego
zamówienia oczekiwał złożenia na potwierdzenie spełniania warunku udziału w
postępowaniu stosownych dokumentów to w sposób wyraźny powyższe żądanie
wyartykułował. I tak w warunkach opisanych w literze a, b oraz g) Zamawiający wyraźnie
podał, iż wymaga „przynajmniej jednego udokumentowania…”. W związku z tak
postawionym żądaniem wykonawcy zobligowaniu byli do wypełnienia kolumny 3 Tabeli 2
„Odbiorca, nazwa przedsięwzięcia, wartości brutto przedsięwzięć realizowanych z udziałem
osób wskazanych w tabeli”.
Izba uznała w konsekwencji, że skoro w warunku wskazanym w literze h) brak było
konieczności udokumentowania wykonania przedsięwzięcia, to przy tak skonstruowanym
dokumencie wskazującym na spełnienie warunku wystarczające było, co też potwierdził
Zamawiający jedynie złożenie oświadczenia o posiadanym doświadczeniu.
Podkreślić w tym miejscu należy, iż powyższa interpretacja warunku w cenie Izby
znajduje również potwierdzenie w pytaniu skierowanym do Zamawiającego, gdzie
wykonawca zwrócił się o ograniczenie konieczności wypełnienia Tabeli 2 (…) wyłącznie dla
personelu
dla którego w ogłoszeniu występuje konieczność udokumentowania (podkr. Izby)
wymaganego doświadczenia, czyli dla osób wskazanych w punkcie a,b oraz g. Tylko bowiem
dla nich taki wymóg Zamawiający przewidział. Zamawiający nie wyraził zgody, informując, iż
i
nformacje o doświadczeniu mają dotyczyć wszystkich osób. Informacje takie zostały zawarte
w tabeli 2 przez wykonawcę Energomontaż przy nazwiskach p. B. i p. Z. w kolumnie nr 2.
W związku z powyższym Izba uznała, że skoro Zamawiający nie wymagał złożenia
dokumentów potwierdzających spełnienie warunku z literze h), to brak było również podstaw
do nakazywania Zamawiającemu wezwania wykonawcy Energomontaż do uzupełnienia
takich dokum
entów w trybie art. 26 ust. 3. Pzp. Tym samym za zasadne należy uznać
stanowisko Zamawiającego, iż w zakresie wymagania z lit. h wystarczającym na
potwierdzenie spełniania warunku udziału było złożenie samego oświadczenia o
dysponowaniu osobą o określonych uprawnieniach i kwalifikacjach.
Izba dodatkowo wskazuje, że gdyby poddać ocenie, czy osoba p. D.B. wskazana dla
celów projektowych pod lit. h) w ofercie Przystępującego Elektromontaż spełnia warunek
udziału w postępowaniu to Izba uznała, że pan D.B. spełnia taki wymóg. Otóż stwierdzić
należy, że instalacja odsiarczania spalin metodą półsuchą jest wykonywana według
opracowanej i opatentowanej technologii, lub według własnej posiadanej przez wykonawcę
know-
how w tym zakresie. Tak więc rolą projektanta, jest dostosowanie projektowe tej
metody odsiarczania spalin do wymagań Zamawiającego i pod konkretny blok energetyczny.
Czytając literalnie treść warunku należy wywieść przy uwzględnieniu powyższego, że
wystarczającym dla Zamawiającego było wskazanie osoby, która brała udział w
projektowaniu takiej instalacji. W ocenie Izby postawiony warunek nie wymagał od
wskazanej osoby, aby samodzielnie zaprojektowała instalację odsiarczania spalin metodą
półsuchą, ale wystarczającym było - jak wskazano powyżej samo branie udziału w pracach
projektowych w tym zakresie. Niewątpliwym jest – co wynika z załącznika nr 2 do odpowiedzi
na odwołanie, że p. D.B. został wskazany w zespole projektantów w Branży Technologicznej
w ramach wykonania projektu budowlanego dla Elektrowni Si
ersza. Niezasadne są
zastrzeżenia Odwołującego, że to doświadczenie nie może być brane pod uwagę, gdyż
udział ten miał miejsce na etapie opracowywania (nie wykazano czy tylko) projektu
budowlanego. Odwołujący ponadto nie przedstawił żadnego dowodu, iż pomimo wskazania
p. D.B. jako projektanta faktycznie takiej funkcji nie pełnił, i niemożliwe było tym samym
zdobycie doświadczenia w tym zakresie.
Izba odnosząc się do stanowiska Odwołującego w tej sprawie uznaje, że Odwołujący
ma po części rację co do wątpliwości jakie mogą wystąpić przy interpretacji: treści
postawionego warunku udziału, treści odpowiedzi Zamawiającego z dnia 28 maja 2018 r.
dot. potrzeby wypełniania Tabeli 2, co do konkretnych osób. Jednakże biorąc pod uwagę te
wątpliwości - przy zastosowaniu wykładni literalnej, Izba uznała, że te wątpliwości nie idą tak
daleko, aby zanegować prawidłowość dokonanych w tym zakresie ustaleń i oceny
Zamawiającego. Izba uznała, że przychylenie się do stanowiska Odwołującego byłoby
wyjściem ponad treść postawionego warunku udziału i wymagania co do sposobu wykazania
jego spełniania, wynikającego z postanowień Ogłoszenia o zamówieniu. W tym zakresie za
wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 3 czerwca 2013 roku sygn. akt V Ca
533/13 należy stwierdzić, że niezasadnym jest przywoływanie dla rozstrzygnięcia sprawy
kwestii nie ujętych w postanowieniach SIWZ i Ogłoszenia. Zawsze decydujące znaczenie ma
analiza sformułowań zawartych w SIWZ (w tym przypadku ze względu na tryb postepowania
odnieść to należy do treści postanowień Ogłoszenia).
Ponadto w tym zakresie Izba uznała, że ewentualne wątpliwości w ww. zakresie
należy tłumaczyć na korzyść wykonawców. Nie jest zasadne przyjęcie, że ta interpretacja
winna być korzystna tylko dla Odwołującego.
Izba zauważa także, że brak jest również podstaw do uznania stanowiska
Odwołującego kwestionującego możliwości przyjęcia przez Zamawiającego dodatkowych
informacji przedłożonych przez Przystępującego na etapie postępowania odwoławczego
dotyczącego p. D.B. na potwierdzenie spełniania warunku oraz własnych ustaleń
Zamawiającego w oparciu o dokumentację sporządzoną na jego rzecz dotyczącą „Budowy
instalacji do redukcji pyłów i gazów z bl. 3 i 6 IOS metodą półsuchą w Elektrowni Siersza
S.A.”. Podkreślić należy, że w sytuacji kiedy wymagane było dla wykazania spełniania
warunku udziału oświadczenie wykonawcy, to w tym stanie faktycznym złożone dodatkowe
informacje, czy też ustalenia Zamawiającego w żaden sposób nie zmieniały treści tego
oświadczenia, lecz potwierdzały tylko, iż złożone oświadczenie podane w pkt 8 tabeli 2 oferty
jest prawdziwe. Podkreślić należy, że każdy wykonawca ma prawo składać dowody w
postepowaniu do czasu zamknięcia rozprawy i Izba winna je ocenić.
W konsekwencji powyższego Izba uznała, iż Przystępujący wykazał spełnienie
warunków udziału w postępowaniu zgodnie z żądaniem Zamawiającego. Z takiego uznania
Izby należy wywieść, że w tak ustalonym stanie faktycznym i prawnym brak jest podstaw do
postawienia Przystępującemu zarzutu wprowadzenia w błąd Zamawiającego w oparciu o
przepis art. 24 ust. 1 pkt 16 oraz 17 Pzp.
Odnosząc się natomiast do zarzutu Odwołującego I odnośnie zaniechania
wykluczenia z postępowania Konsorcjum Mostostal z uwagi, iż nie wykazało, że osoby
pełniące funkcje zarządcze lub nadzorcze w spółce będącej podmiotem trzecim nie zostały
prawomocnie skazane za przestępstwa wyszczególnione w ustawie Pzp to Izba uznała, iż
zarzut nie zasługiwał na uwzględnienie.
Wskazać należy, iż Mostostal wykazując brak podstaw do wykluczenia z
postępowania załączył do wniosku dokumenty „Odpowiedź dot. Sprawdzenia rejestrów
karnych (śledztw)” dla osób pełniących funkcje kontrolne i nadzorcze w tym podmiocie. Z
dokumentów tych wynikało, iż osoby tam wskazane nie figurują w tych rejestrach.
Zdaniem Odwołującego I, podmiot powyższy złożył nieprawidłowe zaświadczenie,
bowiem było to zaświadczenie wydawane dla celów wizowych i nie potwierdzało ono braku
karalności w zakresie wymaganym ustawą Pzp.
Izba uznała, iż Odwołujący I pomimo prezentowanego przez siebie stanowiska nie
wykazał, iż dokumenty o niekaralności wystawione dla celów wizowych są inne od tych
wystawianych w ramach weryfikacji konkretnej osoby. W ocenie Izby powyższe dokumenty
mają tożsamą treść, są wystawiane przez ten sam organ, a różne jest tylko pouczenie
znajdujące się na tym dokumencie. Odwołujący I nie wykazał ponadto, iż dane znajdujące
się na powyższych zaświadczeniach pochodzą z różnych rejestrów, są wystawiane na
podstawie różnych kartotek, albo że zakres przeszukiwania w rejestrach na potrzeby
jednego zaświadczenia jest szerszy od drugiego. W ocenie Izby okoliczność, iż na
zaświadczeniu znajduje się informacja, iż jest wydane w celach wizowych nie umniejsza
rangi tego dokumentu, nie powoduje iż jest on mniej ważny, czy też mniej wiarygodny. W
ocenie Izby również sposób pozyskania takiego dokumentu nie wpływa na możliwość jego
przedłożenia dla wykazania niekaralności osób pełniące funkcje zarządcze lub nadzorcze w
spółce. Zauważyć należy także, iż polskie prawo również umożliwia pozyskiwanie takich
zaświadczeń on-line, a Zamawiający nie mają podstaw do ich kwestionowania. Według
polskiego Rozporządzenia w sprawie dokumentów nie jest wymagane, aby przedkładane
dokumenty w zakresie niekaralności osób były wystawione z adnotacją, iż wystawiono je dla
wykonawcy ubiegającego się o zamówienie publiczne, ale winny tylko zawierać określone
stwierdzenia o niekaralności osoby.
W tej materii wskazać należy na wyrok SO we Wrocławiu z 6 lutego 2018 r., sygn.
akt XI Ga 692/17 w którym sąd stwierdził, że „naturalnym jest, iż istnieją różnice w
systemach prawnych każdego z państw - w zakresie zaświadczeń o niekaralności, nie
nakładając jednocześnie na zamawiającego obowiązku badania tych różnic. Przyjęcie
odmiennego stanowiska uczyniłoby bezprzedmiotowymi te przepisy, które dopuszczają
składanie zaświadczenia właściwego organu o niekaralności. W ocenie Sądu Okręgowego
oczywistym jest, iż zaświadczenie wydawane przez organ sądowy albo administracyjny
państwa obcego nigdy nie będzie potwierdzać karalności na podstawie polskich przepisów
karnych. W świetle powyżej przytoczonych przepisów należy dojść do wniosku, że nie jest
jednak konieczne, aby zakres tych zaświadczeń był identyczny z zaświadczeniami
wydawanymi z Krajowego Rejestru Karnego oraz uzupełniająco stosowne oświadczenie
złożone w formie aktu notarialnego”.
Wskazać należy iż zgodnie z art. 190 ust.1 Pzp to strony wywodzące z określonych
czynności czy dokumentów określony skutek prawny dla nich korzystny winny wykazać za
pomocą dowodów prawdziwość stawianej tezy. W tym przypadku nie wykazano, iż zakres
pozyskanej informacji dla celów wizowych nie pokrywa się z zakresem informacji wydawanej
dla celów weryfikacji osobistej.
W tym zakresie wskazać należy także na orzeczenia sądów okręgowych, gdzie
wskazano,
że kontradyktoryjny charakter postępowania odwoławczego przed KIO
pozostawia inicjatywę dowodową stronom, nie nakładając na KIO obowiązku ustalenia
prawdy materialnej. (…) w postępowaniu odwoławczym przed KIO to strony postępowania, a
nie Izba winna poszuk
iwać i wykazać dowody na poparcie swoich twierdzeń. Zatem
obowiązkiem strony, na której spoczywa ciężar dowodu, jest wskazanie wszystkich
okoliczności, od których zależy powodzenie wnoszonego odwołania”(wyrok SO w
Warszawie o sygn. akt V Ca 571/08 oraz SO w Katowicach w sygn. XIX Ga 92/08,).
Tym samym Izba uznała powyższy zarzut za bezzasadny, a w konsekwencji na
uwzględnienie nie zasługiwał także zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 190 ust.7 oraz 192 ust. 1 zdanie
pierwsze Pzp, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp oraz § 5 ust. 3 pkt 1
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości oraz
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).
Przewodniczący: ………………………………