KRK

Ocena zaświadczenia z KRK od wykonawcy – osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą

Pytanie:

Zamawiający w następujący sposób opisał podstawy wykluczenia: „W postępowaniu mogą brać udział wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia w okolicznościach, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1–6 oraz art. 109 ust. 1 pkt 1, 4, 8 i 10 ustawy Pzp”.

Na nasze wezwanie wykonawca będący osobą fizyczną, jednoosobowo prowadzący działalność gospodarczą przedłożył zaświadczenie z KRK z adnotacją „nie figuruje w podanym zakresie”. Wskazany zakres to art. 108 ust 1 pkt 1 i art. 109 ust 1 pkt 2 ustawy Pzp. Przedstawił też oświadczenie z art. 125, w którym podano: „Oświadczam, że informacje zawarte w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, przedłożonym wraz z ofertą są aktualne w zakresie podstaw wykluczenia z postępowania określonych w:

  • art. 108 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, art. 108 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, dotyczących orzeczenia zakazu ubiegania się o zamówienie publiczne tytułem środka zapobiegawczego,
  • art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, dotyczących zawarcia z innymi wykonawcami porozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji,
  • art. 108 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, odnośnie do naruszenia obowiązków dotyczących płatności i opłat lokalnych, o których mowa w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
  • art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp, art. 7 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego”.

Zamawiający samodzielnie pobrał CEDIG. Czy złożone dokumenty są w tym przypadku wystarczające?

Zaświadczenia z KRK dla wykonawcy

Zaświadczenia z KRK dla wykonawcy z siedzibą w Polsce i członkami zarządu spoza RP

Od zasady składania przez wykonawcę informacji z polskiego KRK ustawodawca przewidział jeden wyjątek. Według § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia o podmiotowych środkach dowodowych, jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza granicami RP, zamiast  informacji z KRK składa informację z odpowiedniego rejestru, takiego jak rejestr sądowy, albo, w przypadku braku takiego rejestru, inny równoważny dokument wydany przez właściwy organ sądowy lub administracyjny kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania bądź miejsce zamieszkania ma osoba, której dotyczy informacja albo dokument. Nadal jednak wobec członków zarządu wykonawcy (np. spółki z o.o.) mającej siedzibę na terytorium RP składane są informacje z KRK.

Ważność zaświadczenia z KRK

Pytanie:

W dniu 22 listopada 2022 r. przesłano do firmy wezwanie odnośnie do podmiotowych środków dowodowych na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia aktualnych na dzień złożenia m.in. informacji z KRK wskazanych w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy Pzp sporządzonych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem. Dokument należało złożyć do 5 grudnia 2022 r. Jedno z zaświadczeń KRK wystawione było 3 czerwca 2022 r. Termin składania ofert wyznaczono na 4 sierpnia 2022 r. W dniu 7 grudnia 2022 r. zamawiający przesłał wezwanie do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, powołując się na art. 128 ust. 1 ustawy Pzp. Wskazał, że złożony na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp, dokument dotyczący informacji o osobie z KRK został sporządzony „wcześniej niż 6 miesięcy przed jej złożeniem”. Termin odpowiedzi został wyznaczony do 12 grudnia 2022 r. W związku z opisaną sytuacją proszę udzielenie informacji, czy zamawiający słusznie wezwał ponownie do złożenia dokumentu z KRK, jeśli wymagany dokument w dniu przesłania odpowiedzi na wezwanie był ważny jeszcze jeden dzień (czy dobrze rozumiem, że KRK wystawione 3 czerwca 2022 r. + 6 miesięcy było aktualne w dniu przesłanie odpowiedzi tj. 1 grudnia 2022 r.). Na chwilę obecną jesteśmy w posiadaniu dokumentu KRK wydanego 8 grudnia 2022 r., wniosek został złożony 5 grudnia 2022 r. Czy taki dokument, który złożymy 12 grudnia 2022 r., powinien być uznany przez zamawiającego?

Zaświadczenie z KRK dla cudzoziemców – członków zarządu lub rady nadzorczej wykonawcy

Zaświadczenie z KRK dla cudzoziemców – członków zarządu lub rady nadzorczej wykonawcy

W wielu przedsiębiorstwach, które mają siedzibę na terenie Polski, członkowie organu zarządzającego lub nadzorczego zamieszkują poza jej granicami. Ustawa Pzp wskazuje, że zamawiający ma prawo wymagać, aby osoby takie potwierdziły swoją niekaralność. Obowiązujące od 1 stycznia 2021 r. przepisy zmieniły dotychczasową praktykę w tym zakresie. Sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę w odniesieniu do zaświadczenia z KRK dla cudzoziemców – członków zarządu lub rady nadzorczej wykonawcy. 

W tym artykule
  • Jeśli do organów zarządzających lub nadzorczych wykonawcy wchodzą osoby mieszkające za granicą, na terenie Unii Europejskiej, to o zaświadczenie o niekaralności wystarczy zwrócić się do polskiego Krajowego Rejestru Karnego.
  • Polski KRK ma obowiązek zwrócić się do organu państwa miejsca zamieszkania cudzoziemca z zapytaniem o niekaralność. Załączy do informacji o niekaralności zaświadczenie z państwa zamieszkania osoby.
  • ECRIS to europejski system przekazywania informacji z rejestrów karnych. Jest to zdecentralizowany system informatyczny, w którym informacje z rejestrów karnych są wymieniane drogą elektroniczną, wyłącznie między organami centralnymi państw członkowskich.
  • Każde państwo członkowskie, które skazało obywatela innego państwa członkowskiego, ma obowiązek powiadomić za pośrednictwem ECRIS dane państwo członkowskie („państwo członkowskie obywatelstwa”) o wszystkich informacjach związanych z wyrokiem skazującym oraz wszelkich późniejszych aktualizacjach.
  • Informację z sytemu ECRIS można uzyskać, jeżeli wniosek do Biura Informacyjnego KRK składa osoba fizyczna, której dane dotyczą. Powstaje zatem słuszna wątpliwość, jak informację uzyska wykonawca, który musi potwierdzić niekaralność np. członków zarządu spółki.
E-KRK, e-odpisy z rejestrów, dokumenty e-ZUS i e-US – elektroniczne zaświadczenia do przetargu

E-KRK, e-odpisy z rejestrów, dokumenty e-ZUS i e-US – elektroniczne zaświadczenia do przetargu

W praktyce w przetargach dość dużo problemów sprawia ocena dokumentów, które wystawił upoważniony podmiot tj. np. urząd. Niestety przepisy, które regulują poszczególne  zaświadczenia, różnią się od siebie. Rozbieżności dotyczą sposobu sporządzenia dokumentów lub ich podpisania czy braku wymogu podpisu. Aby prawidłowo ocenić dokument e-KRK, e-odpisy z KRS czy CEIDG bądź e-ZUS, nie wystarczy znać przepisów rozporządzenia o elektronizacji. Przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie informacji o poszczególnych elektronicznych zaświadczeniach urzędowych z poszczególnych aktów prawnych. Sprawdź, na co zwrócić uwagę w przypadku takich podmiotowych środków dowodowych.

W tym artykule

O elektronicznych dokumentach piszemy także tutaj:

Zaświadczenie z KRK do przetargu 2022 – 3 praktyczne pytania w postępowaniach o zamówienia

Zaświadczenie z KRK do przetargu 2022 – 3 praktyczne pytania w postępowaniach o zamówienia  

Zaświadczenie z KRK musi mieć odpowiednią formę

Pytanie:

Wykonawca złożył informację KRK w postaci pliku PDF podpisanego przez wykonawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Plik ten jest wizualizacją dokumentu elektronicznego pobranego przez wykonawcę bezpośrednio z e-Platformy Ministerstwa Sprawiedliwości. Na wizualizacji jest informacja: „Dokument elektroniczny podpisany przez (imię i nazwisko), Ministerstwo Sprawiedliwości, wniosek (numer) z dnia 2021-XX-XX”. Czy taki dokument jest prawidłowy? Czy wykonawca po pobraniu dokumentu elektronicznego może przekazać zamawiającemu jego wizualizację, sądząc, że jest to elektroniczna kopia dokumentu, którą może poświadczyć za zgodność z oryginałem? Jak to się ma do przepisu § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie sporządzania i przekazywania dokumentów elektronicznych, który mówi, że jeżeli dokument został wystawiony przez upoważniony podmiot jako dokument elektroniczny, przekazuje się ten dokument? Czy istnieje elektroniczna kopia dokumentu elektronicznego? Bardzo proszę o szczegółową informację, jakie są dopuszczalne możliwości złożenia przez wykonawcę informacji z KRK, którą pobrał z e-Platformy Ministerstwa Sprawiedliwości jako dokument elektroniczny (skompresowany folder ZIP). Odpowiedź na to pytanie jest dla nas bardzo ważna, bo postępowanie prowadzone jest w ramach projektu unijnego i nie chcielibyśmy narazić się na korektę.

Podmiotowe środki dowodowe – informacja z KRK

Podmiotowe środki dowodowe – informacja z KRK, oświadczenie o grupie kapitałowej i o aktualności informacji z oświadczenia wstępnego

Mimo wielu ułatwień, jakie nowa ustawa Pzp wprowadziła w zakresie przygotowania oferty, zamawiający mają nadal wątpliwości odnośnie do formy, treści i terminu przygotowania dokumentów, które należy do niej załączyć. Chodzi o podmiotowe środki dowodowe, które mają za zadanie potwierdzić warunki udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia. W tym artykule omawiamy, w jaki sposób właściwie przygotować i złożyć informację z KRK oraz oświadczenie dotyczące przynależności do grupy kapitałowej. Przeczytasz także o tym, czy oświadczenie o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu wstępnym jest obowiązkowe w każdym postepowaniu. W drugiej części opracowania znajdziesz informacje na temat próbek, opisów i fotografii produktów oraz wykazów osób, robót budowlanych, dostaw i usług. Dowiesz się także, jak powinny być sporządzone dokumenty, które wystawiają podmioty inne niż „upoważnione” oraz jak sprawnie i zgodnie z prawem uzupełniać braki oferty.

W tym artykule:

  • Podmiotowe środki dowodowe – definicja
  • Podmiotowe środki dowodowe w postępowaniu krajowym
  • Podmiotowe środki dowodowe w przetargach unijnych
  • Informacja z KRK – zasady wystawiania i sprawdzania
    • Z jaką datą złożyć informację z KRK?
    • Jak pozyskać informacje z KRK, gdy wykonawca ma siedzibę w Polsce a jego członek zarządu mieszka za granicą?
    • Oświadczenie dotyczące grupy kapitałowej – jak w praktyce je złożyć?
      • Oświadczenie dotyczące grupy kapitałowej w przypadku konsorcjum
      • Oświadczenie o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu wstępnym
      • Oświadczenie o aktualności informacji w postępowaniach krajowych

W opracowaniu przeczytasz:

  • To, czy zamawiający ma prawo czy obowiązek żądać od wykonawcy podmiotowych środków dowodowych, zależy przede wszystkim od wartości zamówienia, którego dotyczy  postępowanie.
    • Dokument  z KRK uznaje się za aktualny, jeżeli wystawiono go nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem, o ile jest nadal aktualny na dzień jego złożenia. Innymi słowy stan potwierdzony tym dokumentem nie powinien był ulec zmianie.
    • Wykonawca, składając informację, wskazuje, że stan, który ona zaświadcza, nie zmienił się od dnia składania ofert. Drugorzędna jest przy tym data wystawienia dokumentu, która może przypadać na dzień jego złożenia lub inny wcześniejszy termin.
    • W rozporządzeniu w sprawie podmiotowych środków dowodowych pojawiły się przepisy, które na nowo regulują sytuację, gdy wykonawca ma siedzibę w Polsce, ale np. członek zarządu tego wykonawcy mieszka poza Polską.
    • Nowa ustawa Pzp inaczej określa termin składania omawianego oświadczenia niż dotychczasowy art. 24 ust. 11 ustawy Pzp z 2004 r. Zgodnie bowiem z ogólną zasadą wynikającą z art. 126 ust. 1 ustawy Pzp lub art. 274 ust. 1 ustawy Pzp, podmiotowe środki dowodowe, w tym oświadczenie dotyczące grupy kapitałowej, składa (w przypadku żądania tego w SWZ) jedynie wykonawca, którego oferta została najwyżej oceniona i to na wezwanie zamawiającego.
    • W postępowaniu o udzielenie zamówienia o wartości równej progom unijnym lub większej – na mocy art. 124 pkt 1 ustawy Pzp – zamawiający żąda podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia. Oświadczenie wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, jest jednym z podmiotowych środków dowodowych. Z tego powodu zamawiający ma obowiązek wpisać w SWZ, że żąda takiego oświadczenia.
    • Treść oświadczenia o aktualności informacji (jeżeli zamawiający przygotowuje np. jego wzór jako załącznik do SWZ) należy dostosować każdorazowo do wymagań danego postępowania o udzielenie zamówienia w zakresie podstaw wykluczenia.