KIO 1699/18 WYROK dnia 3 września 2018 r.

Stan prawny na dzień: 22.11.2018

WYROK 

z dnia 3 

września 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:  Przewodniczący: Piotr Kozłowski 

  Protokolant: 

Marcin Jakóbczyk 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  28  sierpnia  2018  r.  w  Warszawie  odw

ołania  wniesionego 

20 sierpnia 2018 r. do Prezesa Krajowej Iz

by Odwoławczej  

przez 

wykonawcę: CGI Information Systems and Management Consultants (Polska) sp. 

z o.o. z siedzibą w Warszawie 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Utrzymanie  i  rozwój  systemu 

Miejskie Centrum Kontaktu 

– Warszawa 19115 (nr postępowania ZP/JK/271/III-129/18) 

p

rowadzonym przez zamawiającego: Miasto Stołeczne Warszawa  

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  w  takim  zakresie,  że  nakazuje  zamawiającemu  zmiany 

warunków udziału w postępowaniu, polegające na: 

-  w  pkt  12.2.1.1.  lit.  d)  oraz  w  pkt  12.2.1.2.  lit.  d) 

–  dopuszczeniu,  aby  usługa 

dotyczyła  systemu,  którego  końcowym  użytkownikiem  jest  podmiot  z  sektora 

publicznego nie tylko z terenu Unii Europejskiej 

- w pkt 12.2.1.3 lit. a) oraz w pkt 12.2.1.4 lit. c) 

– wykreśleniu wymagania, aby efekty 

wykonanych lub wykonywanych usług były dostępne w sieci Internet przez 40 dni 

po upływie terminu składania ofert.  

W pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

Kosztami postępowania obciąża zamawiającego Miasto Stołeczne Warszawa i: 

3.1.   zalic

za  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego 

CGI  Information  Systems  and  Management  Consultants  (Polska)  sp.  z  o.o. 

siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania; 


zasądza  od  zamawiającego  Miasta  Stołecznego  Warszawy  na  rzecz 

odwołującego  CGI  Information  Systems  and  Management  Consultants 

(Polska)  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  kwotę  15000  zł  00  gr  (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  –  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu uiszczonego wpisu od odwołania. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

– Prawo zamówień

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych  (tj.  Dz.  U.  z  2017  r.  poz.  1579  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok 

–  w  terminie  7  dni 

od 

dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Miasto  Stołeczne  Warszawa  prowadzi  na podstawie  ustawy  z  dnia  29 

stycznia 2004 r. 

– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) {dalej 

również:  „ustawa  pzp”  lub  „pzp”}  w trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie 

o udzielenie 

zamówienia  na  usługi  pn.  Utrzymanie  i  rozwój  systemu  Miejskie  Centrum 

Kontaktu 

– Warszawa 19115 (nr postępowania ZP/JK/271/III-129/18). 

Ogłoszenie o tym zamówieniu 11 sierpnia 2018 r. zostało opublikowane w Dzienniku 

Urzędowym  Unii  Europejskiej  nr  2018/S_154  pod  poz.  353599.  W  tym  samym  dniu 

Zamawiający  udostępnił  na  swojej  stronie  internetowej  specyfikację  istotnych  warunków 

zamówienia {dalej również: „specyfikacja”, „SIWZ” lub „s.i.w.z.”} 

Wartość  przedmiotowego  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach 

wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp. 

20  sierpnia  2018  r. 

Odwołujący  CGI  Information  Systems  and  Management 

Consultants  (Polska)  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  wniósł  w  stosownej  formie 

elektronicznej  do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  wobec  treści  ogłoszenia 

zamówieniu oraz postanowień specyfikacji.  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp: 

1.  Art.  29  ust.  1  i  ust.  2  w  zw.  z  art.  7  ust.  1 

–  przez  dokonanie  opisu  przedmiotu 

zamówienia w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących 

mieć wpływ na sporządzenie oferty i oszacowanie jej kosztów oraz w sposób znacznie 

utrudniający  konkurencję  oraz  ograniczający  dostęp  do  realizacji  zamówienia, 

polegające na wprowadzeniu warunków udziału w postępowaniu określających wymogi 

nieuzasadnione  przedmiotem  zamówienia  i  nieadekwatne  do  tego  przedmiotu 

zamówienia,  a  mających  na  celu  ograniczenie  liczby  wykonawców,  tj.  uniemożliwienie 

złożenia  oferty  przez  Odwołującego  i  umożliwienie  złożenia  oferty  tylko  jednemu 

wykonawcy (konsorcjum). 

2.  Art.  29  ust.  1  i  ust.  2  w  zw.  z  art.  7  ust.  1 

–  przez  określenie  warunków  udziału 

postępowaniu  odnoszących  się  także  do  okoliczności,  które  wystąpią  po  terminie 

składania ofert. 

3.  Art. 26. ust. 3 

– przez wprowadzenie pkt 13.1 lit. c), który wskazuje na brak możliwości 

uzupełniania dokumentów. 

4.  Art.  43  ust.  2 

–  przez  określenie  terminu  składania  ofert  na  dwadzieścia  dwa  dni  od 

przekazania ogłoszenia o zamówieniu do publikacji w dzienniku UE, podczas gdy termin 

ten  powinien  wynosić  co  najmniej  35  dni,  a  nie  zaszły  okoliczności  uzasadniające 


skrócenie terminu składania ofert. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

wprowadz

enia następujących zmian w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji: 

Usunięcia pkt 6.1. w części II SIWZ to jest wymogu osobistego wykonania kluczowych 

części zamówienia, gdyż jest to nieuzasadnione przedmiotem zamówienia, a ma na celu 

ograniczenie  możliwości  wykonania  zamówienia  z  wykorzystaniem  podmiotu 

udostępniającego zasoby. 

2.  Zmiany pkt 12.2. 

SIWZ polegającą na usunięciu aktualnego i nadanie nowego brzmienia 

o  następującej  treści  (która  odpowiada  treści  wymogów  stawianych  wykonawcom 

poprzednich  dwóch  przetargach  opiewających  na  ten  sam  zakres  prac  oraz  jest 

zgodna z wymogami pzp):  

Warunki udziału w postępowaniu  

Za  spełniających  warunki  udziału  w  postępowaniu  Zamawiający  uzna  Wykonawców, 

którzy wykażą, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, 

a  jeżeli  okres  prowadzonej  działalności  jest  krótszy,  w  tym  okresie,  należycie 

zrealizowali:  

a) 

co najmniej jedną usługę polegającą na wdrożeniu/administrowaniu systemem Oracle 

Siebel  CRM  w sektorze  publicznym  (do  sektora  pub

licznego  zamawiający  zalicza 

wszystkie jednostki organizacyjne, w których własność Skarbu Państwa lub samorządu 

ma udział większy niż 50%.),  

b) 

co  najmniej  jedną  usługę  polegającą  na  zbudowaniu,  wdrożeniu  i  administrowaniu 

aplikacją  mobilną  zaimplementowaną  dla  trzech  platform:  iOS,  Android  oraz  Windows 

Mobile/Windows  Phone  oraz  zintegrowaniu  tych  aplikacji  z  dowolnym  systemem  CRM, 

c) 

co  najmniej  dwie  usługi  polegające  na  wdrożeniu/administrowaniu  Portalem  Liferay 

dla przynajmniej 100 użytkowników (jeżeli wdrożenie i administrowanie było realizowane 

w tej samej organizacji/instytucji i dla tego samego Portalu Liferay to Zamawiający uzna 

wykazane pozycje w wykazie jako jedną usługę),  

d) 

co  najmniej  jedną  usługę  polegającą  na  wdrożeniu/administrowaniu  systemem  CIC 

Interactive Intelligence, 

e) 

wykażą że dysponują co najmniej trzema osobami, z których każda posiada certyfikat 

Siebel Consultant Certified Expert. 

Usunięcia  w  pkt  13.1  lit.  c)  SIWZ  sformułowania  Uwaga:  w/w  wykaz  nie  podlega 

uzupełnieniu, który jest sprzeczny z postanowieniami art. 26 ust. 3 pzp. 

4.  Zmiany pkt 28. 

SIWZ polegającej na nadaniu mu następującego brzmienia: 28.1. Ofertę 

należy złożyć w Biurze Zamówień Publicznych Urzędu m.st. Warszawy przy ul. Niecałej 

2,  w  pok.  nr  306,  piętro  3,  do  dnia  13.  09.2018  r.  godz.  12.30.  Dla  ofert  przesłanych 


pocztą liczy się data i godzina dostarczenia oferty pod wskazany adres – to jest zgodnie 

z wymogiem art. 43 ust. 2 PZP który nakazuje aby termin składania ofert był nie krótszy 

niż  35  dni  od  dnia  przekazania  ogłoszenia  o  zamówieniu  Urzędowi  Publikacji  Unii 

Europejskiej,  czyli  35  dni  liczone  od  dnia  9.08.2018  kiedy  Zamawiający  przekazał 

Ogłoszenie o zamówieniu do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. 

Ponadto 

Odwołujący  sprecyzował  powyższą  listę  zarzutów  przez  wskazanie 

szczególności  następujących  okoliczności  prawnych  i  faktycznych  dla  uzasadnienia 

wniesienia 

odwołania. 

{ad pkt 1. i 2. 

listy zarzutów} 

Odwołujący  zrelacjonował,  że  Zamawiający  zbudował  telefoniczne  i  informatyczne 

centrum  konta

ktu  z  mieszkańcami  (tzw.  call  centre)  jako  portal  Warszawa  19115 

(https://warszawa19115.pl/). 

a

ktualnie  prowadzone  postępowanie  jest  trzecim 

na przestrzeni 

ostatnich  czterech  lat,  które  ma  na  celu  utrzymanie  powyższego  systemu 

po 

wygaśnięciu umowy wdrożeniowej. W pierwszym postępowaniu (nr ZP/LL/271/III-131/14), 

wszczętym  18  lipca  2014  r.,  wpłynęła  tylko  jedna  oferta  złożona  przez  konsorcjum  Xentivo 

sp.  z  o.o.  i  Damovo  Polska  sp.  z  o.o. 

{dalej  również  w  skrócie  „Konsorcjum”}.  W  kolejnym 

postępowaniu (nr ZP/LK/271/III-111/17), wszczętym 21 lipca 2017 r., poza Konsorcjum ofertę 

złożył  Odwołujący.  Drugie  postępowanie  zostało  unieważnione  jako  obarczone  błędem 

polegającym  na  złym  opisie  zakresu  licencji,  których  dostarczenie  jest  wymagane,  stąd 

na prz

edłużenie  serwisu  oprogramowania  CIC  autorstwa  Interactive  Intelligence  wszczęto 

trzecie postepowanie (nr ZP/ AC/271/11-

128/18), w którym oferty złożyli ci sami wykonawcy 

co w unieważnionym postępowaniu. 

Odwołujący  podał,  że  w  obu  postępowaniach  na  utrzymanie  i  rozwój  systemu 

Centrum  Komunikacji  z  Mieszkańcami  Warszawa  19115  Zamawiający  w  pkt  12.2. 

dotyczącym warunków udziału w postępowaniu wymagał od wykonawców, aby wykazali, że: 

w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie, należycie zrealizowali: 

a) 

co  najmniej  jedną  usługę  polegającą  na  wdrożeniu/administrowaniu  systemem  Oracle 

Siebel  Public  Sector  w  sektorze  publicznym  (do  sekt

ora  publicznego  zamawiający  zalicza 

wszystkie jednostki  organizacyjne,  w  których własność  Skarbu  Państwa  lub  samorządu ma 

udział większy niż 50%.), 

b) 

co  najmniej  jedną  usługę  polegającą  na  wdrożeniu  integracji/administrowaniu  aplikacją 

mobilną z dowolnym systemem CRM {pierwsze postępowanie} albo co najmniej jedną usługę 


polegającą 

na 

zbudowaniu, 

wdrożeniu 

administrowaniu 

aplikacją 

mobilną 

zaimplementowaną  dla  trzech  platform:  iOS,  Android  oraz  Windows  Mobile  oraz 

zintegrowaniu tych aplikacji z dowolnym systemem CRM {dr

ugie postępowanie}, 

c) 

co  najmniej  dwie  usługi  polegające  na  wdrożeniu/administrowaniu  Portalem  Liferay  dla 

przynajmniej  100  użytkowników  (jeżeli  wdrożenie  i  administrowanie  było  realizowane  w  tej 

samej organizacji/instytucji i dla tego same

go Portalu Liferay to Zamawiający uzna wykazane 

pozycje w wykazie jako jedną usługę), 

d) 

co  najmniej  jedną  usługę  polegającą  na  wdrożeniu/administrowaniu  systemem  CIC 

Interactive Intelligence

dysponują  lub  będą  dysponowali  co  najmniej  trzema  osobami,  z  których  każda  posiada 

certyfikat Siebel Consultant Certified Expert. 

Z  odwołania  wynika,  że  w  aktualnie  prowadzonym  postępowaniu  Zamawiający 

wymaga, aby: 

- w pkt 12.2.1.1.  

a)  usługa  dotyczyła  systemu  składającego  się  m.in.  z  komponentu  CRM  wdrożonego  w 

oparciu o licencjonowane oprogramowanie Oracle Siebel Public Sector w wersji co najmniej 

8.0 wykorzystującego jako interfejs użytkownika Siebel Open Ul  

b) 

usługa  dotyczy/la  systemu  obsługiwanego  przez  co  najmniej  100  zarejestrowanych 

użytkowników, z których każdy posiada konto w Oracle Siebel Public Sector;  

c) 

usługa była świadczona w trybie 24 godziny 7 dni w tygodniu, przez nieprzerwany okres 

co najmniej 24 miesięcy  

d) 

usługa  dotyczy/ła  systemu,  którego  końcowym  użytkownikiem  jest  podmiot  z  sektora 

publ

icznego, znajdujący się na terenie jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej -  

- w pkt 12.2.1.2.  

b) 

usługa dotyczy/ła co najmniej 50 zarejestrowanych użytkowników, z których każdy posiada 

konto w CIC Interactive Intelligence; 

c) 

usługa była świadczona w trybie 24 godziny przez 7 dni w tygodniu, przez nieprzerwany 

okres 24 miesięcy;  

d) 

usługa  dotyczy/ła  systemu,  którego  końcowym  użytkownikiem  jest  podmiot  z  sektora 

publicznego, znajdujący się na terenie jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.  

w pkt 12.2.1.3.  

a) 

co najmniej jedna z usługa dotyczy/ła portalu ogólnie dostępnego w sieci Internet (tj. bez 

kontroli  dostępu  użytkowników  np.  logowania)  przez  okres  co  najmniej  12  miesięcy  przed 

dniem  składania  ofert  oraz  40  dni  po  złożeniu  ofert  w  przedmiotowym  postępowaniu. 

(Wykonawca  w  formularzu  JEDZ  wskaże  dokładne  adresy,  pod  którym  znajdują  się 

wskazane funkcjonalności);  


b) 

co  najmniej  jedna  z  usług  posiada  funkcjonalność  bazy  wiedzy  oraz  wyszukiwarki 

pełnotekstowej.  (Wykonawca  w  formularzu  JEDZ  wskaże  dokładne  adresy,  pod  którym 

znajdują się wskazane funkcjonalności);  

c) 

każda  z  usług  była  świadczona  w  trybie  24  godziny  przez  7  dni  w  tygodniu  przez 

nieprzerwany 

okres co najmniej 12 miesięcy  

- w pkt 12.2.1.4.  

c) 

usługa dotyczy/ła aplikacji dostępnej w sklepach: AppStore, GooglePlay i Microsoft Store 

przez  okres  co  najmniej  12  miesięcy  przed  dniem  składania  ofert  oraz  40  dni  po  złożeniu 

ofert. (Wykonawca w formularzu JEDZ poda adres aplikacji w sklepach). 

d) 

usługa  dotyczy/ła  aplikacji,  której  sumaryczna  liczba  pobrań  w  sklepach  AppStore. 

GooglePlay i Microsoft Store wynosiła co najmniej 10 000, do dnia składnia ofert; 

e) 

usługa posiada co najmniej funkcjonalności wysyłania zgłoszeń do operatora i prezentacji 

powiadomień informacyjnych na interfejsie użytkownika oraz w technologii PUSH; 

f) 

usługa będzie  zintegrowana z  platformą  typu Contact  Center w  sposób umożliwiający  za 

pośrednictwem  jej  natywnych  funkcji  (nie  za pośrednictwem  e-mail), rejestrację  zgłoszeń  w 

bazach danych ww. platformy. 

Odwołujący zarzucił, że w ten sposób Zamawiający bezpodstawnie stawia dodatkowe 

w stosunku do poprzednich postępowań na ten sam zakres usług.  

Odnośnie warunku z pkt 12.2.1.1 lit. a) Odwołujący zarzucił, że biorąc pod uwagę cel 

p

ostępowania  wymogi  powinny  zostać  ograniczone  do  wykazania  usługi  referencyjnej 

wdrożenia  systemu  Siebel.    Ponieważ  Siebel  Public  Sector  należy  do  rodziny  produktów 

Siebel  CRM, 

każdy  podmiot,  który  wykonał  wdrożenie/utrzymanie  Siebel  CRM,  posiada 

odpowiednie  doświadczenie  dla  obsługi  Siebel  Public  Sektor  w  zakresie  wymaganym  w 

SIWZ.   

Odwołujący  zauważył,  że  doświadczenie  z  dotychczasowych przetargów  pokazuje, 

że na rynku polskim występują tylko dwa podmioty, które mają odpowiednie doświadczenie 

we wdrożeniu systemu Siebel. 

Odnośnie warunków z pkt 12.2.1.1. lit. b) oraz pkt 12.2.1.2. lit. b) Odwołujący zarzucił, 

że nie ma uzasadnienia dla wymagania konkretnej ilości użytkowników, gdyż istotne jest, czy 

dany wykonawca posiada doświadczenie w obsłudze systemu, a nie ilość zarejestrowanych 

użytkowników tego systemu, zwłaszcza że zgłoszenia mogą być dokonywane nie tylko przez 

użytkowników systemu, ale także inne osoby wyznaczone przez Zamawiającego do obsługi 

systemu. 

Odnośnie  warunków  z  pkt  12.2.1.1.  lit.  c),  12.2.1.2.  lit.  c)  oraz  12.2.1.3.  lit.  c) 

Odwołujący  zarzucił,  że  nie  ma  uzasadnienia  dla  takiego  wymogu,  który  nie  był  stawiany 

przez  Zamawiającego  w  poprzednich  przetargach.  Ponadto  według  Odwołującego  zapis 


SIWZ  jest  nieprecyzyjny,  gdyż  nie  określa,  czy  Zamawiający  oczekuje  przyjmowania 

zgłoszeń  w trybie 24/7, czy też ich przyjmowania np. w określonych godzinach, a realizacji 

w innych godzinach. 

Odnośnie warunków z pkt 12.2.1.1. lit. d) oraz pkt 12.2.1.2. lit. d) Odwołujący zarzucił, 

że nie ma uzasadnienia dla ograniczania kręgu zamówień tylko do państw UE, gdyż nie ma 

żadnego  znaczenia  dla  oceny  posiadania  odpowiedniego  doświadczenia,  gdzie  system 

został  wdrożony.  System  Siebel  jest  rozwiązaniem  stosowanym  globalnie,  jednocześnie 

unikatowym, 

istnieje niewiele wdrożeń  zrealizowanych w ostatnich latach, a ponadto jest to 

system  wycofywany  z rynku.  T

ym  samym  Zamawiający  powinien  dopuścić  referencje 

innych rynków tak jak to uczynił uprzednio. 

Odnośnie    warunku  z  pkt  12.2.1.3.  lit.  a)  oraz  12.2.1.4  lit.  c)  Odwołujący  zarzucił, 

że nie  jest  możliwe  ocenianie  ofert  przez  pryzmat  okoliczności,  które  mają  miejsce  po 

terminie  otwarcia  ofert,  gdyż  oznaczałby  to,  że  Zamawiający  będzie  mógł  wybrać  ofertę 

najkorzystniejszą  dopiero  po  upływie  40  dni  po  złożeniu  ofert  i  na  podstawie  okoliczności 

które  wystąpią  po  terminie  składania  ofert,  co  jest  niedopuszczalne  w  obecnym  systemie 

pzp.  Skoro  przykładowo  w  pkt  12.2.1.4.  Zamawiający  wymaga  po  prostu  wykazania 

świadczenia  usług  przez  okres  12  miesięcy,  to  w  tym  miejscu  może  postawić  takie  same 

wymo

gi, jednakże skoro w poprzednich przetargach nie stawiał takich wymogów to nie jest 

uzasadnione stawianie ich w obecnym Postępowaniu; 

Odnośnie  warunku  z  pkt  12.2.1.4.  lit.  d)  Odwołujący  zarzucił,  że  nie  ma  znaczenia 

liczba  pobrań,  gdyż  usługa  referencyjna  nie  ma  dotyczyć  skutecznego  reklamowania 

pozyskiwania  użytkowników,  a  jedynie  doświadczenia  we  wdrożeniu/utrzymaniu.  Ponadto 

Zamawiający nie stawiał takiego wymogu w poprzednich przetargach. 

Odnośnie  warunku  z  pkt  do  12.2.1.3  lit.  c)  oraz  pkt  12.2.1.4.  lit.  e)  Odwołujący 

zarzucił, że Zamawiający nie stawiał takiego wymogu w poprzednich przetargach, mimo że 

p

ostępowanie dotyczy takiego samego systemu jak poprzednio. 

Ponadto Odwołujący zarzucił, że warunki z pkt 12.2.1.1. lit. a), pkt 12.2.1.1. lit. b) oraz 

pkt  12.2.1.1.  lit.  d)  ograniczają  dostęp  do  zamówienia  do  jednego  podmiotu  na  rynku 

(wspomnianego  powyżej  Konsorcjum).  W  szczególności  Zamawiający  w  części  tajnej 

odwołania  o  sygnaturze  KIO  39/18  uzyskał  częściowo  informacje  na  temat  ilości 

użytkowników obsługiwanych w referencyjnej usłudze Odwołującego  i bezzasadnie próbuje 

tę  informację  wykorzystać  przeciwko  niemu,  preferując  wybór  innego  wykonawcy. 

Zamawiający  wie  także,  że  w  przeciwieństwie  do  Konsorcjum,  usługa  wykazywana  przez 

Odwołującego była realizowana poza UE. 


Odnośnie  wymagania  polskojęzycznych  osób  Odwołujący  zarzucił,  że  nie  było  go 

uprzednio.  Ponieważ  programowanie  jest  niezależne  od  języka,  może  być  wykonywane 

także  przez  zespół  międzynarodowy.  Ważne  natomiast,  aby  finalny  rezultat  prac  był 

polskojęzyczny.  

Wreszcie  odwołujący  zarzucił,  że  Zamawiający  wprowadził  także  nowe  wymogi 

dotyczące certyfikatów, które są bezpodstawne mając na względzie przedmiot zamówienia. 

{ad pkt 4. 

listy zarzutów}  

Odwołujący  podniósł,  że  po  unieważnieniu  drugiego  postępowania  Zamawiający 

zwlekał kilka miesięcy z rozpisaniem nowego postępowania kilka miesięcy, mimo że mógł je 

rozpisać niezwłocznie po powzięciu informacji o błędzie lub równocześnie z postępowaniem 

dotyczącym  zakupu  licencji.  Ponadto  drugie  postępowanie  było  prowadzone  w  sposób 

przewlekły,  Zamawiający  podejmował  niektóre  czynności  w  kilka  miesięcy  lub  kilkanaście 

tygodni, nie spiesząc się  z podejmowaniem decyzji po każdym z wyroków Izby. W rezultacie 

ciągłość  usługi  nie  jest  zapewniona  od  kilku  miesięcy,  z  czego  Zamawiający  zdawał  sobie 

sprawę, a mimo to nie podjął szybkich działań mających na celu zmianę tego stanu.  

{ad pkt 1. 

listy żądań} 

Odwołujący podał, że:  

- w pkt. 6.1 s.i.w.z. 

Zamawiający wymaga osobistego wykonania zamówienia w zakresie: a) 

wsparcia  w  utrzymaniu  i  rozwoju  komponentów:  Contact  Center  i  CRM,  środowiska 

portalowego,    b)  wsparcia  w  utrzymaniu  i  rozwoju  aplikacji  mobilnej  Warszawa  19115  dla 

trzech platform: iOS, Android oraz Windows Mobile;  

w trzech poprzednich postępowaniach nie było tego typu zastrzeżenia; 

w  unieważnionym  postępowaniu  Odwołujący  w  ofercie  podał,  że  zamierza  zrealizować 

zamówienie  z  wykorzystaniem  podmiotu  trzeciego  udostępniającego  zasoby  w  zakresie 

obsługi aplikacji mobilnej. 

Odwołujący  zarzucił,  że  obowiązek  osobistego  wykonania  świadczy  o  rozpisaniu 

przetargu w taki sposób, aby tylko Konsorcjum miało możliwość jego realizacji. Jednocześnie 

Zamawiający  celowo  wprowadził  taki  wymóg,  aby  wykluczyć  możliwość  realizacji 

zamówienia  przez  Odwołującego  z  wykorzystaniem  podmiotu  udostępniającego  zasoby, 

mimo  że  nie  zaszły  jakiekolwiek  podstawy  do  obawy,  że  mogłoby  to  zagrażać  realizacji 

zamówienia.   


W  piśmie  z  27  sierpnia  2018  r.  Zamawiający  poinformował,  że  kopię  odwołania 

zamieścił na swojej stronie internetowej 21 sierpnia 2018 r.  

Izba  ustaliła,  że  do  Prezesa  Izby  nie  wpłynęło  żadne  zgłoszenie  przystępowania  do 

postępowania odwoławczego w tej sprawie. 

28  sierpnia  2018 

r.  zamawiający  złożył  na  posiedzeniu  odpowiedź  na  odwołanie, 

której wniósł o jego oddalenie w całości.  

Ponieważ  odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  a  wpis  od  niego  został 

uiszczony 

– podlegało rozpoznaniu przez Izbę. 

toku  czynności  formalnoprawnych  i  sprawdzających  Izba  nie  stwierdziła, 

aby 

odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 

pzp. 

Nie zgłoszono również w tym zakresie odmiennych wniosków. 

Z  uwagi  na  br

ak  podstaw  do  odrzucenia  odwołania  lub  umorzenia  postępowania 

odwoławczego, Izba skierowała sprawę do rozpoznania na rozprawie, podczas której Strony 

podtrzymały swoje dotychczasowe stanowiska. 

Po  przeprowadzeniu 

rozprawy  z  udziałem  Stron  postępowania  odwoławczego, 

uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy,  jak również  biorąc  pod  uwagę 

oświadczenia  i  stanowiska  zawarte  w  odwołaniu  i  odpowiedzi  na  odwołanie,  a  także 

wyrażone  ustnie  na  rozprawie  i  odnotowane  w  protokole,  Izba  ustaliła  i  zważyła, 

co 

następuje: 

Zgodnie  z 

art.  179  ust.  1  pzp  odwołującemu  przysługuje  legitymacja  do  wniesienia 

odwołania,  gdy  ma  (lub  miał)  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może  ponieść  szkodę 

wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.  

Legitymacja  Odwołującego,  jako  wykonawcy  zainteresowanego  ubieganiem  się 

udzielenie przedmiotowego zamówienia, była kwestią bezsporną.   

Zgodnie  z  art.  192  ust. 7 pzp Izba  nie może orzekać  co  do  zarzutów, które nie  były 

zawarte  w  odwołaniu.  Przy  czym,  jak  trafnie  ujął  to  Sąd  Okręgowy  w  Gdańsku 

w uzasadnieniu  wyroku z  25  maja  2012  r.  (sygn.  akt  KIO XII Ga  92/12),    stawianego  przez 

wykonawcę  zarzutu  nie  należy  rozpoznawać  wyłącznie  pod  kątem  wskazanego  przepisu 

prawa,  ale  również  jako  wskazane  okoliczności  faktyczne,  które  podważają  prawidłowość 

czynności  zamawiającego  i  mają  wpływ  na  sytuację  wykonawcy.  Takie  rozumienie  tego 

przepisu jest pow

szechne zarówno w doktrynie, jak i orzecznictwie. 


W  tej  sprawie  oznacza  to,  wbrew  odmiennemu  stanowisku  Zamawiającego 

wynikającemu  z  odpowiedzi  na  odwołanie,  że  dla  zidentyfikowania  zarzutów  zawartych 

tym niefortunnie zredagowanym odwołaniu decydujące znaczenie mają przywołane w nim 

okoliczności,  a nie częściowo błędne  wskazanie  lub  zaniechanie  wskazania w  ramach listy 

zarzutów przepisów. 

Z uwagi na brzmienie art. 29 ust. 1 i 2 pzp 

Izba nie była jednakże w stanie stwierdzić, 

naruszenia  jakiego  przepisu  do

tyczą  –  podniesione  co  prawda  bezpośrednio  przed 

przywołaniem  wypowiedzi  orzecznictwa  dotyczących  stosowania  tych  przepisów,  ale  bez 

widocznego  związku  z  ich  treścią  –  okoliczności  wskazujące  na  wprowadzenie  do  opisu 

przedmiotu  zamówienia  załącznika  nr  1,  zawierającego  21  stron  opisu  technicznego 

wdrożenia  nowego  systemu  BIP,  bez  wprowadzenia  w  odniesieniu  do  tego  zakresu 

warunków udziału w postępowaniu, co miałoby stanowić obejście bliżej niesprecyzowanych 

przepisów.  Tym  samym  w  tej  sprawie  nie  mogło  być  spełnione  żadne  z wzajemnie 

wykluczających się żądań – wydzielenia tej części zamówienia do odrębnego postępowania 

albo wprowadzenia warunków odnoszących się do wdrożeń usług BIP.  

{rozstrzygnięcie zarzutów z pkt 1. listy zarzutów i uzasadnienia odwołania} 

Pkt  1.  listy  zarzutów  został  zidentyfikowany  przez  Izbę  na  podstawie  treści 

uzasadnienia  odwołania  jako  zarzuty  naruszenia  art.  22  ust.  1a  pzp    (a  nie,  jak  błędnie 

wskazano, art. 29 ust. 1 i 2 pzp) w zw. z art. 7 ust. 1 pzp 

– przez wprowadzeniu warunków 

udziału  w  postępowaniu  określających  wymogi  nieuzasadnione  przedmiotem  zamówienia 

nieadekwatne  do  tego  przedmiotu  zamówienia,  a  mających  na  celu  ograniczenie  liczby 

wykonawców, tj. uniemożliwienie złożenia oferty przez Odwołującego i umożliwienie złożenia 

oferty tylko jednemu wykonawcy (Konsorcjum). 

Z  art.  22  ust.  1  pkt  2  pzp 

wynika,  że  o  udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się 

wykonawcy,  którzy  spełniają  warunki  udziału  w  postępowaniu  (według  art.  22  ust.  1b  pkt  3 

mogą one dotyczyć zdolności technicznej lub zawodowej), o ile zostały one określone przez 

zamawiającego  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu.  Przy  czym  zgodnie  z  art.  22  ust.  1a  pzp 

z

amawiający  określa  warunki  udziału  w  postępowaniu  oraz  wymagane  od  wykonawców 

środki  dowodowe  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  umożliwiający 

ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia,  w  szczególności 

wyrażając  je  jako  minimalne  poziomy  zdolności.  Wreszcie  zgodnie  z  art.  7  ust.  1  pzp 

zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób 

zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie  wykonawców  oraz 


zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. 

Bezsporne  było,  że  w  poprzednim,  unieważnionym  postępowaniu  na  utrzymanie 

rozwój  systemu  CKM  Warszawa  19115,  a  także  w  postępowaniu  o  zakresie  zamówienia 

z niego  wydzielon

ym,  wpłynęły  tytko  dwie  oferty  –  oprócz  Konsorcjum  (spółek  Xentivo 

Damovo) ofertę złożył Odwołujący.  

Izba uznała za zasadne analogiczne zarzuty dotyczące warunków z pkt 12.2.1.1. lit. 

d)  oraz  pkt  12.2.1.2.  lit.  d), 

które  dopuszczają  jedynie  takie  usługi  wsparcia  w  utrzymaniu 

rozwoju  systemu  przeznaczonego  do  obsługi  zgłoszeń  od  mieszkańców  lub  klientów 

zewnętrznych,  których  końcowym  użytkownikiem  jest  podmiot  z  sektora  publicznego 

jednego z państw Unii Europejskiej. 

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie powołał się na obowiązujące w państwach 

członkowskich Unii Europejskiej od 2016 r. jednolite zasady m.in. w zakresie ochrony danych 

osobowych,  których  przetwarzanie  odgrywa  istotną  rolę  zarówno  przy  diagnozowaniu 

zgłoszeń w ramach systemu MCK, a także zharmonizowane przepisy dotyczące dostępu do 

informacji  publicznej,  które  mają  znaczenie  dla  systemu  BIP.  Według  Zamawiającego 

zagwarantował sobie możliwość zweryfikowania, czy i w jaki sposób wykonawca dotychczas 

działał w reżimie prawnym obowiązującym na terenie Unii Europejskiej. 

Izba  stwierdziła,  że  podane  uzasadnienie  nie  przystaje  do  treści  lit.  d),  która 

sprowadza się do wyłączenia o charakterze terytorialnym i nie wynika z niej w żaden sposób, 

że  przedmiotem  oceny  jest  tu  doświadczenie  wykonawcy  w  „działaniu  w  reżimie  prawnym 

obowiązującym  na  terenie  Unii  Europejskiej”.  Jeżeli  rzeczywiście  taka  była  intencja 

Zamawiającego,  winien  taki  warunek  określić  wprost,  aby  wykonawcy  mogli  go  poddać 

weryfikacji  przez  pryzmat 

kryteriów  wynikających  z  art.  22  ust.  1a  pzp.  Innymi  słowy,  aby 

dochować  zasady  przejrzystości  wyrażonej  w  art.  7  ust.  1  pzp,  opis  warunku  powinien 

bezpośrednio  nawiązywać  do  wymaganej  od  wykonawcy  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej  wykonawcy.  W  okolicznościach  tej  sprawy  nie  wynika  to  natomiast  nawet 

sposób dorozumiany.  

Przede  wszystkim 

Zamawiający  nie  wykazał,  że  sformułowany  przez  niego  ad  hoc 

odpowiedzi  na  odwołanie  warunek  dotyczący  „działania  w  reżimie  prawnym  Unii 

Europejskiej”  jest  proporcjonalny  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  konieczny  dla 

oceny 

zdolności  wykonawcy  do  wykonania  zamówienia  dotyczącego  usługi  informatycznej 

wsparcia  w 

utrzymaniu  i  rozwoju  systemu  przeznaczonego  do  obsługi  zgłoszeń 

od 

mieszkańców lub klientów zewnętrznych.  

Nic nie wskazuje również na to, aby Zamawiający przeanalizował, czy reżim prawny 

ochrony  danych  osobowych  funkcjonujący  w  innych  demokratycznych  państwach,  choćby 


takich jak Norwegia, Szwajcaria, Islan

dia czy Lichtenstein, odbiega od standardów przyjętych 

w państwach Unii Europejskiej. 

Z kolei oczywiste jest również, że powyżej przywołany warunek w ogóle nie nawiązuje 

do systemu informatycznego dotyczącego dostępu do informacji publicznej. 

Pozostałe zarzuty dotyczące warunków udziału Izba uznała za bezzasadne. 

Odnośnie warunku z pkt 12.2.1.1. lit. a) Izba stwierdziła, że zarzut nieuzasadnionego 

zawężenia  w  aktualnie  prowadzonym  postępowaniu  usług  referencyjnych  do  opartych 

na oprogramowaniu Oracle Siebel Public Sector nie znajduje potwierdzenia w zacytowanych 

przez  niego  adekwatnie 

(co  potwierdzają  wyciągi  z  s.i.w.z.  załączonych  do  odwołania) 

warunkach dwóch poprzednich postępowań na utrzymanie i rozwój systemu CKM Warszawa 

19115,  w 

których  również  nie  dopuszczano  usług  opartych  tylko  na  Oracle  Siebel.  Zarzut 

sformułowany w odwołaniu należy zatem uznać za bezprzedmiotowy. 

Wszystkie  pozostałe  zarzuty  wobec  warunków  udziału  dotyczących  wiedzy 

doświadczenia,  sprowadzające  się  do  podnoszenia,  że  nie  było  takich  warunków 

poprzednio,  bez 

zakwestionowania i  uprawdopodobnienia,  że nie pozostają one w  związku 

przedmiotem  zamówienia  i  są  nieproporcjonalne,  należało  uznać  za  bezzasadne. 

szczególności  Odwołujący  nawet  w  toku  rozprawy  nie  podjął  polemiki,  a  zatem  nie 

zakwestionował  twierdzeń  Zamawiającego  z  odpowiedzi  na  odwołanie,  że  wymagania 

odnośnie  konkretnej  liczby  użytkowników  opisane  w  warunkach  są  na  znacznie  niższym 

poziomie  niż  liczba  użytkowników  systemu  objętego  przedmiotem  zamówienia.  Stąd 

okoli

czność,  że  usługa  wykazywana  poprzednio  przez  Odwołującego  nie  spełnia  nowych 

warunków,  w  przeciwieństwie  do  usługi  wykazywanej  przez  Konsorcjum,  nie  jest 

wystarczająca,  gdyż  nie  wskazuje,  że  obiektywnie  warunki  te  nie  są  proporcjonalne 

do 

przedmiotu  zamówienia  i  zbędne  dla  wyłonienia  wykonawcy  zdolnego  do  wykonania 

przedmiotowego zamówienia.   

Zarzuty  dotyczące  warunków  dysponowania  osobami  Izba  uznała  za  bezzasadne. 

Wymaganie

,  aby  osoby  wykonujące  zamówienie  porozumiewały  się  w  języku  polskim  nie 

może zostać uznany za nadmierny z uwagi na miejsce realizacji zamówienia. 

Ponieważ  zarzuty  dot.  certyfikatów  sprowadzają  się  tylko  wyłącznie  do 

nieuargumentowanych twierdzeń, że: po pierwsze – są odmienne niż poprzednio (nawet bez 

ich  przytoczenia  lub  omówienia),  po  drugie  –  bezpodstawne  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia, podlegają oddaleniu. 

Izba  nie  dopatrzyła  się  również  nieprecyzyjności  wymagania,  aby  usługa  wsparcia 

w utrzymaniu  i 

rozwoju  systemu  przeznaczonego  do  obsługi  zgłoszeń  od  mieszkańców 

lub klient

ów  zewnętrznych  była  świadczona  w  trybie  24  godzin  przez  7  dni  tygodnia.  Jak 


trafnie  wskazano  w  odpowiedzi  na  odwołanie,  umknęło  uwadze  Odwołującego, 

że Zamawiający  zdefiniował  w  s.i.w.z.,  że  przez  wsparcie  w  utrzymaniu,  o  którym  mowa  w 

pkt  12.2.1.1.  i  pkt 

12.2.1.2.  rozumie  co  najmniej  łączne  przyjmowanie  i  diagnozowanie 

zgłoszeń  przez  certyfikowanych  konsultantów  Siebel  i  ININ  o  niepoprawnym  działaniu 

systemu lub komponentu, utrzymaniu systemu w ciągłej gotowości, wsparciu użytkowników 

w  realizacji  funkcji 

systemu,  reakcje  na  awarie  systemu,  naprawę  błędów  i  usterek  oraz 

uzasadnionych  przypadkach przekazywanie  zgłoszeń do serwisu  producenta ogłoszenia.  

{rozstrzygnięcie zarzutów z pkt 2. listy zarzutów i uzasadnienia odwołania} 

Pkt 1. listy zarzutów został zidentyfikowany przez Izbę jako zarzut naruszenia art. 22 

ust.  1a  oraz  art.  25  ust.  1  pkt  1  pzp    (a  nie  art.  29  ust.  1  i  2)  w  zw.  z  art.  7  ust.  1 

–  przez 

określenie warunków udziału w postępowaniu odnoszących się także do okoliczności, które 

wystąpią po terminie składania ofert. 

Art. 22 ust. 1a oraz art. 7 ust. 1 

pzp zostały już powyżej przywołane. 

Zgodnie  z  art.  25  ust.  1  pkt  1  pzp  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyłącznie  oświadczeń  lub  dokumentów 

niezbędnych  do  przeprowadzenia  postępowania,  a  oświadczenia  lub  dokumenty 

potwierdzające  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteria  selekcji 

zamawiający  wskazuje  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert. 

Z § 2 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie 

rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu 

udzielenie zamówienia (Dz.U. poz. 1126), wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 

25  ust.  2  pzp,  wynika,  że  w  celu  potwierdzenia  spełniania  przez  wykonawcę  warunków 

udziału  w  postępowaniu  dotyczących  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  zamawiający 

może  żądać  wykazu dostaw  lub  usług  wykonanych,  a w  przypadku świadczeń  okresowych 

lub  ciągłych  również  wykonywanych,  w  okresie  ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu 

składania  ofert  albo  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu,  a  jeżeli  okres 

prowadz

enia  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  wraz  z  podaniem  ich  wartości, 

przedmiotu,  dat  wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  dostawy  lub  usługi  zostały 

wykonane,  oraz  załączeniem  dowodów  określających  czy  te  dostawy  lub  usługi  zostały 

wykonane  lub  są  wykonywane  należycie,  przy  czym  dowodami,  o  których  mowa,  są 

refe

rencje  bądź  inne  dokumenty  wystawione  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  dostawy  lub 

usługi  były  wykonywane,  a  w  przypadku  świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  są 


wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie 

jest w stanie 

uzyskać tych dokumentów – oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń 

okresowych  lub  ciągłych  nadal  wykonywanych  referencje  bądź  inne  dokumenty 

potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące 

przed  upływem  terminu  składania  ofert  albo  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału 

postępowaniu. 

Warunki z pkt 12.2.1.3 lit. a) oraz pkt 12.2.1.4 lit. c) 

– w zakresie, w jakim wymagają, 

aby 

efekty wykonanych lub wykonywanych usług były dostępne w sieci Internet przez 40 dni 

po  u

pływie  terminu  składania  ofert  –  nie  odpowiadają  przywołanym  powyżej  przepisom 

dotyczącym określania warunków udziału w postępowania i sposobu ich potwierdzania przez 

wykonawców.  Z  przepisów  tych  wynika  jednoznacznie,  że  ocena  spełniania  warunków 

dotyczących  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  wykonawcy  jest  dokonywana 

na 

podstawie  złożonego  przez  wykonawcę  wykazu  wykonanych  lub  wykonywanych 

zamówień  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  nie  po 

upływie tego terminu. Nie ma zatem podstaw prawnych żądanie przez Zamawiającego, aby 

umożliwić  mu  bezpośrednią  weryfikację  na  stronach  internetowych  funkcjonowania 

rezultatów usług, które wykonawca wskaże w wykazie. 

Odmiennie  przedstawia  się  sytuacja  z  warunkiem  z  pkt  12.2.1.4.  lit.  f),  gdzie  użyto 

słowa  „będzie”,  jednak  z  całości  sformułowania  wynika,  że    przedmiotem  wymagania  jest 

należycie  wykonana  lub  wykonywana  usługa  wsparcia  w  utrzymaniu  i  rozwoju  aplikacji 

mobilnej,  która  jest  zintegrowana  z  platformą typu  Contact  Center  w  sposób  umożliwiający 

za 

pośrednictwem jej natywnych funkcji (a nie za pośrednictwem e-maili) rejestrację zgłoszeń 

bazach  danych  tej  platformy.  Zamawiający  potwierdził  takie  rozumienie  w  odpowiedzi 

na 

odwołanie, a w celu jej uzyskania wystarczające było zwrócenie się o wyjaśnienie, a nie 

budowanie zarzutu na jednym niefortunnie sformułowanym słowie. 

{rozstrzygnięcie zarzutów z pkt 3. listy zarzutów} 

Zgodnie  z  art.  26  ust.  3  pzp  j

eżeli  wykonawca  nie  złożył  oświadczenia,  o  którym 

mowa  w  art.  25a  ust.  1  pzp

,  oświadczeń  lub  dokumentów  potwierdzających  okoliczności, 

których  mowa  w  art.  25  ust.  1  pzp,  lub  innych  dokumentów  niezbędnych 

do 

przeprowadzenia postępowania, oświadczenia lub dokumenty są niekompletne, zawierają 

błędy  lub  budzą  wskazane  przez  zamawiającego  wątpliwości,  zamawiający  wzywa  do  ich 

złożenia,  uzupełnienia lub poprawienia lub  do  udzielania  wyjaśnień  w  terminie przez  siebie 


wskazanym,  chyba  że  mimo  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  udzielenia 

wyjaśnień  oferta  wykonawcy  podlega  odrzuceniu  albo  konieczne  byłoby  unieważnienie 

postępowania. 

Zarzut  naruszenia  art.  26  ust.  3  pzp 

nie został nawet należycie umotywowany, gdyż 

sprowadza  się  do  wskazania  na  pkt  13.1.  lit  c)  bez  omówienia,  czego  dotyczy  to 

postanowienie. 

Jak  wyjaśnił  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie,  Odwołujący  przemilczał, 

że uwaga  o  niepodleganiu  uzupełnieniu  dotyczy  wykazu  kompetencji  zawodowych 

doświadczenia osób na potrzeby pozacenowego kryterium oceny ofert.  

Skoro nie wiadomo

, na czym miałoby w tych okolicznościach polegać naruszenie art. 

26 ust. 3 pzp, zarzut podlega oddaleniu. 

{rozstrzygnięcie zarzutów z pkt 4. listy zarzutów i uzasadnienia odwołania} 

Zgodnie  z  art.  43  ust.  2  pkt  2  pzp 

{w  brzmieniu  uwzględniającym  art.  18  pkt  5  lit.  a 

ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy 

– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 

poz.  1020)}  j

eżeli  wartość  zamówienia  jest  równa  lub  przekracza  kwoty  określone 

w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 pzp

, termin składania ofert nie może być 

krótszy  niż  40  dni  od  dnia  przekazania  ogłoszenia  o  zamówieniu  Urzędowi  Publikacji  Unii 

Europejskiej. 

Jednakże  według  art.  43  ust.  2b  pkt  2  pzp  zamawiający  może  wyznaczyć 

termin  składania  ofert  krótszy  niż  termin  określony  w  ust.  2,  nie  krótszy  jednak  niż  15  dni, 

w przypadku 

jeżeli  zachodzi  pilna  potrzeba  udzielenia  zamówienia  i  skrócenie  terminu 

składania ofert jest uzasadnione. 

Zamawiający  podał  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  że  potrzeba  skrócenia  terminu 

składania  ofert  wynika  z  konieczności  zapewnienia  ciągłości  funkcjonowania  Miejskiego 

Centrum Kontaktu Warszawa 19115 Skrócenie ustawowego terminu składania ofert jest w tej 

sytua

cji  zasadne,  ponieważ  przetarg  nieograniczony  o  numerze  referencyjnym 

ZP/LK/271/lll-

111/17  został  unieważniony.  Skrócenie  terminu  składania  ofert  umożliwia 

zapewnienie  ciągłości  funkcjonowania  MCK  przy  zachowaniu  konkurencyjnego  trybu 

udzielenia zamówienia publicznego

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  wyznaczenie  terminu  składania  ofert 

z naruszeniem  art.  43  ust.  2  pzp 

z  pominięciem  istnienia  art.  43  ust.  2b  pkt  2  pzp,  ale 

twierdząc  jednocześnie,  że  nie  było  uzasadnienia  dla  takiego  skrócenia,  gdyż  z  powodów 

leżących po stronie Zamawiającego ciągłość usługi nie jest zapewniona od kilku miesięcy.   

Jak trafnie zauważył Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie, przepis art. 43 ust. 2b 

jest wynikiem implementacji art. 27 ust. 3 dyr

ektywy 2014/24/UE, na mocy którego, jeżeli ze 


względu  na  stan  pilnej  konieczności  należycie  uzasadniony  przez  instytucją  zamawiającą 

termin  składania  ofert  nie  może  być  dotrzymany,  instytucja  zamawiająca  może  wyznaczyć 

termin,  który  nie  może  być  krótszy  niż  15  dni  od  daty  wysłania  ogłoszenia  o  zamówieniu. 

Jednocześnie  z  motywu  46  preambuły  do  tej  dyrektywy  wynika,  że  zgodnie  z  intencją 

ustawodawcy unijnego instytucje z

amawiające powinny mieć możliwość skrócenia niektórych 

terminów mających zastosowanie w procedurze otwartej i ograniczonej oraz w procedurach 

konkurencyjnych  z 

negocjacjami,  w  przypadkach gdy  dane terminy  byłyby  niewykonalne  ze 

względu na pilną konieczność, która powinna zostać należycie uzasadniona przez instytucję 

zamawiającą.  Przy  czym  nie  musi  to  być  wyjątkowo  pilna  konieczność  spowodowana 

okolicznościami,  których  instytucja  zamawiająca  nie  może  przewidzieć  i  których  nie  można 

jej  przypisać.  Jak  wskazuje  się  w  doktrynie  będzie  to  sytuacja,  w  której  zamawiający 

powinien  podjąć  pilnie  działania  zmierzające  do  wykonania  zamówienia  publicznego.  Stan 

pilnej  konieczności  nie  oznacza  jednak  wymogu  natychmiastowej  reakcji  np.  w  celu 

usunięcia  awarii  lub  katastrofy.  Tego  rodzaju  sytuacje  upoważniają  zamawiającego  do 

zastosowania  procedury  negocjacyjnej  bez  ogłoszenia,  przewidzianej  w  art.  32  dyrektywy 

2014/24/UE  (tak: 

A.  Sołtysińska,  Europejskie  prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz

Wolters Kluwer, Warszawa 2016).  

Skład orzekający podziela w okolicznościach tej sprawy przywołane w odpowiedzi na 

odwołanie stanowisko wyrażone uprzednio przez Izbę w uzasadnieniu wyroku z 27 listopada 

2017  r.  (sygn.  akt  KIO  2366/17)

,  że  możliwość  przewidzenia  przez  Zamawiającego 

konieczność przeprowadzenia postępowania nie stanowi negatywnej przesłanki skorzystania 

przez  niego 

z  instytucji  określonej  w  art.  43  ust.  2b  pkt  2  pzp  co  do  możliwości  skrócenia 

terminu składania ofert w odniesieniu do terminu podstawowego. 

Ponieważ  Odwołujący  nie  podważył  istnienia  stanu  pilnej  konieczności  udzielenia 

zamówienia  w  związku  z  koniecznością  zapewnienia  ciągłości  działania  systemu  MCK, 

zarzut zawarty w odwołaniu podlega oddaleniu. 

{

rozstrzygnięcie zarzutu z pkt 1. listy żądań i uzasadnienia odwołania } 

Na podstawi

e treści żądania i uzasadnienia Izba zidentyfikowała w odwołaniu zarzut 

dotyczący naruszenia art. 36a ust. 2 pkt 1 pzp, który stanowi, że zamawiający może zastrzec 

obowiązek  osobistego  wykonania  przez  wykonawcę  kluczowych  części  zamówienia 

na roboty budowl

ane lub usługi. 

Z

arzut  sprowadza  się  do  twierdzenia,  że  wprowadzenie  w  aktualnie  prowadzonym 

postępowaniu  przez  Zamawiającego  obowiązku  osobistego  wykonania  kluczowych  części 

tego  zamówienia  przez  wykonawcę  uprzywilejowuje  Konsorcjum,  a  dyskryminuje 


Odwołującego, który chciałby w tym zakresie powołać się na zasoby. Ponieważ Odwołujący 

nie  zakwestionował,  że  komponenty  Contact  Center,  CRM  i  środowisko  portalowe  oraz 

aplikacje mobilne dla trzech platform (i

OS, Android oraz Windows Mobile) stanowią kluczowe 

cz

ęści tego zamówienia, tak sformułowany zarzut podlega oddaleniu.  

Jak  trafnie  podniesiono  w  odpowiedzi  na  odwołanie  uprawnienie  zamawiającego 

do 

zastrzeżenia osobistego wykonania kluczowych części zamówienia zostało potwierdzone 

w orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odw

oławczej,  m.in.  w  wyroku  z  26  marca  2015  r.  (sygn.  akt 

KIO 471/15, LEX nr 1677988), uchwale z 4 listopada 2016 r. (sygn. akt KIO/KU 67/16, LEX 

nr  2212730),  a  także  w  orzecznictwie  Trybunału  Sprawiedliwości  Unii  Europejskiej  (wyrok 

z 14 lipca 2016 r. w sprawie C-

Wrocław miasto na prawach powiatu przeciwko MliR, wydany 

na  skutek  pytania  prejudycjalnego  W

ojewódzkiego  Sądu  Administracyjnego  w  Warszawie 

sygn. akt V SA/Wa 14/14; wyrok z 18 marca 2004 r. w sprawie C-314/01, Siemens i ARGE 

Telekom, pkt 45). 

Mając  powyższe  na  uwadze,  Izba  stwierdziła,  że  naruszenie  przez  Zamawiającego 

art.  22  ust.  1a  oraz  art.  25  ust.  1  pkt  1 

ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  może  mieć 

istotny 

wpływ na  wynik prowadzonego przez niego postępowania o udzielenie zamówienia, 

wobec czego 

– działając na podstawie art. 192 ust. 1, 2 i ust. 3 pkt 1 ustawy pzp – orzekła, 

jak w pkt 1. sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

oraz  §  3  pkt  1  §  5  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca 

r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów 

kosztów  w  postępowaniu odwoławczym  i  sposobu ich rozliczania (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.  poz. 

–  obciążając  Zamawiającego  tymi  kosztami,  na  które  złożył  się  wpis  uiszczony  przez 

Odwołującego.  

Przewodniczący: 

………………………………