KIO 2457/18 Sygn. akt: KIO 2457/18 WYROK dnia 10 grudnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 20.02.2019

Sygn. akt: KIO 2457/18 

WYROK 

z dnia 10 grudnia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:   Renata Tubisz 

Protokolant:   

Adam Skowroński  

po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 6 grudnia 2018 r. 

odwołania wniesionego 

do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 listopada 2018 r. przez odwołującego: T-

Mobile  Polska  S.A.,  ul.  Marynarska  12,  02-

674  Warszawa  w  postępowaniu  prowadzonym 

przez  zamawiającego:  Skarb  Państwa  -  Państwowy  Instytut  Geologiczny  -  Państwowy 

Instytut Badawczy, ul. Rakowiecka 4, 00-975 Warszawa 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  wykreślenie  w  pkt  1  lit.  e  Opisu 

Przedmiotu Zamówienia (ostatni akapit nad śródtytułem dzierżawa ciemnych włókien 

światłowodowych)  obowiązku  udostepnienia  przez  wykonawcę  na  czas  trwania 

umowy  adresacji  IP  w  postaci  IP    1  klasy  C  (maska  /24)  IPv4  typu  Provider 

Independent  w  terminie  do  dwóch  tygodni  przed  datą  uruchomienia  usługi  oraz 

wykreślenie § 1 ust.4 Istotnych Postanowień Umowy i postanowień OPZ regulujących 

sprzedaż zamawiającemu prawa do korzystania z adresacji IP w RIPE.  

kosztami postępowania obciąża Skarb Państwa – Państwowy Instytut Geologiczny - 

Państwowy  Instytut  Badawczy,  ul.  Rakowiecka  4,  00-975  Warszawa  i  zalicza  w 

poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr (słownie: siedem 

tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  T-Mobile  Polska  S.A.,  ul. 

Marynarska 12, 02-674 Warszawa 

tytułem wpisu od odwołania 

zasądza  od  Skarb  Państwa  -  Państwowy  Instytut  Geologiczny  -  Państwowy 

Instytut  Badawczy,  ul.  Rakowiecka  4,  00-975  Warszawa 

kwotę  11.100  zł  00  gr 

(słownie:  jedenaście  tysięcy  sto  złotych  zero  groszy)  na  rzecz  T-Mobile  Polska 

S.A.,  ul.  Marynarska  12,  02-674  Warszawa 

stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (j.t. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.                                     


Przewodni

czący:      …………..………………………… 

Uzasadnienie 

Odwołujący,  którym  jest  T-Mobile  Polska  S.A.  z  siedzibą  w Warszawie  dalej  przywoływany 

jako  „T-Mobile  ”  lub  „  Odwołujący”,  korzystając  z  art.  180  ust.  1  i  ust.  2  ustawy  z  dnia  29 

stycznia 2004 r. 

Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) zwanej 

dalej „ustawą” lub „Pzp”, wniósł  odwołanie. 

Odwołanie  zostało  wniesione  na  postanowienia  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 

Zamówienia dalej przywoływanych jako „SIWZ” 

Post

ępowanie,  w  którym  wniesiono  odwołanie  prowadzi  Państwowy  Instytut  Geologiczny  - 

Państwowy Instytut Badawczy zwany w dalszym ciągu „zamawiającym”. 

Przedmiotem  zaskarżonego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

prowadzonego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  jest 

„Świadczenie  usługi  dostępu  do 

Internetu  oraz  sieci  korporacyjnej  obejmującej  Warszawę  i  Oddziały  FIG  -  PIB  oraz 

dzierżawa  ciemnego światłowodu  pomiędzy  budynkami  PIG  -  PIB  zlokalizowanymi  przy  ul. 

Jagiellońskiej 76 i Rakowieckiej 4 na okres 24 miesięcy” o numerze referencyjnym: NZ-240-

Zamawiający  opublikował  ogłoszenie  o  tym  zamówieniu  w  dniu  23  listopada  2018  r.  w 

Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem 652560-N-2018. 

Odwołujący zarzucił  naruszenie przepisu art. 29 ust. 1 i ust. 2 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp 

poprzez  dokonanie  w  załączniku  nr  1  do  SIWZ  Opis  przedmiotu  zamówienia  dalej 

przywoływanego jako „OPZ” oraz w załączniku nr 2 do SIWZ Istotne postanowienia umowy 

dalej przywoływanego jako „IPU” opisu przedmiotu zamówienia w sposób nieuwzględniający 

wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, a także w 

sposób utrudniający uczciwą konkurencję w zakresie, w jakim zamawiający: 

w  pkt  3.2  oraz  pkt  4  SIWZ  określił  sztywny  termin  (poprzez  wskazanie  konkretnej  daty 

dziennej)  rozpoczęcia  świadczenia  usługi  dostępu  do  Internetu  oraz  sieci  korporacyjnej  (w 

analogiczny sposób termin został określony w §1 ust.1 i ust. 2 IPU; 

2.w  pkt  1  lit.  e)  OPZ,  wymaga  udostępnienia  przez  wykonawcę  na  czas  trwania  Umowy 

adresacji IP w postaci 1 klasy C (maska /24) IPv4 typu Provider Independent w terminie do 

dwóch tygodni przed datą uruchomienia usługi. Po zakończeniu Umowy Zamawiający będzie 

miał możliwość nabyć na zasadach określonych w Umowie prawa do korzystania z adresacji 

IP  w  RIPE.  Warunki  sprzedaży,  w  tym  kwota  za  którą  mają  być  sprzedane  prawa  do 

korzystania z adresacji IP zostały określone w §1 ust. 4 IPU; 


zastrzegł sobie prawo do ograniczenia przedmiotu Umowy, polegającego na zmniejszeniu 

liczby  lokalizacji  sieci  wymienionych  w  załączniku  nr  2  do  Umowy  (ofercie  wykonawcy) 

skutkującego  zmniejszeniem  wynagrodzenia  wykonawcy,  bez  jednoczesnego  określenia 

zakresu  możliwych  zmian  (procentowej  lub  liczbowej  granicy  tych  zmian),  co  powoduje  że 

wykonawca  nie  ma  pewności  jaki  zakres  zamówienia  rzeczywiście  zrealizuje  oraz  jakie 

wynagrodzenie osiągnie z tytułu realizacji przedmiotu umowy, a w konsekwencji czy pozwoli 

ono na pokrycie kosztów realizacji zamówienia (§7 wzoru umowy). 

W  z

wiązku  z  tak  sformułowanymi  zarzutami  odnoszącymi  się  do  treści  SIWZ  w 

szczególności  określonych  powyżej  postanowień  OPZ  jak  i  IPU  odwołujący    wniósł  o 

uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  zamawiającemu  modyfikacji  treści  SIWZ  oraz 

załączników do SIWZ, poprzez: 

określenie  momentu  rozpoczęcia  świadczenia  usług  poprzez  wskazanie,  że  wykonawca 

będzie  zobowiązany  do  rozpoczęcia  świadczenia  usług  w  terminie  4  miesięcy  od  dnia 

podpisania  umowy,  a  usługa  będzie  świadczona  przez  okres  24  miesięcy  od  momentu 

rozpo

częcia świadczenia usług (pkt 3.2, pkt 4 SIWZ oraz §1 ust 1 i ust. 2 IPU); 

wykreślenie  w  pkt  1  lit.  e)  OPZ  (ostatni  akapit  nad  śródtytułem  dzierżawa  ciemnych 

włókien  światłowodowych)  obowiązku  udostępnienia  przez  wykonawcę  na  czas  trwania 

umowy  adresacji  IP  w  postaci  1  klasy  C  (maska  /24)  IPv4  typu  Provider  Independent  w 

terminie do dwóch tygodni przed datą uruchomienia usługi oraz §1 ust. 4 IPU i postanowień 

OPZ regulujących możliwość sprzedaży zamawiającemu prawa do korzystania z adresacji IP 

w RIPE 

ewentualnie 

zmodyfikowanie  ostatniego  akapitu  pkt  1  lit.  e)  OPZ  poprzez  nadanie  mu  następującego 

brzmienia: 

„Na  czas  trwania  Umowy  Wykonawca  udostępni  również  Zamawiającemu  adresację  IP  w 

postaci 1 klasy C (maska/24) IPv4 typu Provider Aggregatable w termin

ie do dwóch tygodni 

przed datą uruchomienia usługi. Po zakończeniu Umowy adresacja wraca do wykonawcy (po 

zakończeniu  Umowy  Zamawiający  nie  nabywa  prawa  do  korzystania  z  adresacji  IP 

udostępnionej przez wykonawcę). ” 

a w konsekwencji wykreślenie §1 ust. 4 IPU. 

3.  wykreślenie  §7  IPU  ewentualnie  wprowadzenie  procentowej  lub  liczbowej  granicy  zmian 

polegających na możliwości ograniczenia przedmiotu umowy. 

Co do zachowania terminu i wymogów formalnych odwołania. 


Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w  dniu 23  listopada 2018 r.  w  Biuletynie 

Zamówień  Publicznych  pod  numerem  652560-N-2018.  W  tym  samym  dniu  na  stronie 

internetowej  Zamawiającego  zamieszczona  została  specyfikacja  istotnych  warunków 

zamówienia.  Niniejsze  odwołanie  jest  zatem  odwołaniem  wniesionym  z  zachowaniem 

terminu ustawowego określonego w art. 182 ust. 1 pkt 2 Pzp w terminie 5 dni. 

Odwołujący  uiścił  wpis  od  odwołania  w  wymaganej  wysokości,  a  Zamawiający  otrzymał 

kopię odwołania. 

Co do interesu i szkody. 

Odwołujący  powołuje  się  na  interes  we  wniesieniu  odwołania.  Według  niego  w  wyniku 

naruszenia przez z

amawiającego ww. przepisów ustawy, interes odwołującego w uzyskaniu 

zamówienia  doznał  uszczerbku,  gdyż  objęta  odwołaniem  czynność  zamawiającego 

uniemożliwia  odwołującemu  ubieganie  się  o  udzielenie  zamówienia,  a  tym  samym  wybór 

jego oferty i uzyskanie przedmiotowego zamówienia może okazać się niemożliwy. Uważa, iż 

uwzględnienie  odwołania  doprowadzi  do  zniesienia  postawionego  przez  zamawiającego 

nadmiernie rygorystycznego  i  nieproporcjonalnego do  przedmiotu  zamówienia ograniczenia 

kręgu  potencjalnych  wykonawców,  w  tym  odwołującego,  którzy  będą  mogli  złożyć  ofertę  z 

realną  szansą  na  uzyskanie  zamówienia.  Wskazuje  nadto,  iż  objęta  odwołaniem  czynność 

z

amawiającego  prowadzi  do  możliwości  poniesienia  szkody  przez  odwołującego  - 

polegającej na uniemożliwieniu odwołującemu złożenia oferty i ubiegania się o zamówienie i 

uzyskania  zamówienia.  Odwołujący  uważa,  że  ma  interes  we  wniesieniu  odwołania,  gdyż 

sprzeczna  z  ustawą  ww.  czynność  zamawiającego  w  sposób  negatywny  oddziałuje  na 

możliwości udziału odwołującego w postępowaniu. 

Reasumując odwołujący uważa, że  zaskarżone postanowienia są nadmiernie rygorystyczne 

i  nieproporcjonalne 

do  przedmiotu  zamówienia    i  skutkują  ograniczeniem  kręgu 

potencjalnych  wykonawców,  w  tym  odwołującego,  którzy  będą  mogli  złożyć  ofertę  z  realną 

szansą na uzyskanie zamówienia. Poza tym zaskarżona czynność jest sprzeczna z ustawą. 

Odwołujący przedstawił uzasadnienie zarzutów jak i żądań jak poniżej. 

I. 

Odnośnie  zarzutu  wskazania  przez  zamawiającego  sztywnego  terminu  rozpoczęcia 

świadczenia usług. 

W pkt 4 SIWZ, Zamawiający określił, że zamówienie będzie realizowane od daty zawarcia 

umowy,  usługa  dostępu  do  Internetu  oraz  sieci  korporacyjnej  będzie  świadczona  nie 

wcześniej niż od 01.01.2019 r. do dnia 31.12.2020 r. Stosownie do pkt 3.2 SIWZ, przedmiot 

zamówienia obejmuje we wszystkich lokalizacjach wskazanych w pkt. 3.1: 


„3.2.1.  Realizację usług wraz  z  aktywacją,  instalacją  i konfiguracją  urządzeń, które  posiada 

z

amawiający,  przeprowadzeniem  testów  oraz  uruchomieniem  łączy  sieci  korporacyjnej  na 

wyłączne  stosowanie  zamawiającego  w  terminie  min.  trzech  dni  roboczych  przed  datą 

rozpoczęcia świadczenia usługi wyznaczoną na: 

Uruchomienie usługi sieci korporacyjnej min. trzy dni robocze przed datą rozpoczęcia 

świadczenia usługi wyznaczoną na 01.01.2019 r., 

Zapewnienie  i  utrzymanie  łączy  korporacyjnych  (w  tym  świadczenie  pomocy 

technicznej) w okresie od 01.01.2019 r. do 31.12.2020 r. " 

2. Zgodnie z art. 29 ust. 1 Pzp, przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i 

wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  zrozumiałych  określeń,  uwzględniając  wszystkie 

wymagania i  okoliczności  mogące mieć wpływ  na  sporządzenie oferty. Termin rozpoczęcia 

świadczenia  usług  jest  jednym  z  elementów  opisu  przedmiotu  zamówienia,  dlatego 

Zamawiający  musi  ten  termin  ustalić  z  uwzględnieniem  wskazanych  w  art.  29  ust.  1  Pzp 

wymagań  i  okoliczności  mających  wpływ  na  treść  oferty  wykonawcy  i  jego  późniejsze 

zobowiązania wynikające z zawartej umowy (tak m.in. w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej 

z dnia 2017-08-02, KIO 1488/17). 

3.  Określenie  przez  Zamawiającego  sztywnych  terminów  odnoszących  się  do  realizacji 

przedmiotu  zamówienia  poprzez  wskazanie  konkretnej  daty  kalendarzowej  stanowi 

naruszenie  art.  29  ust.  1  i  ust.  2  Pzp  oraz  art.  7  ust.  1  Pzp.  Wykonawca  zainteresowany 

udziałem  w  przedmiotowym  postępowaniu  nie  ma  wiedzy,  co  do  tego  kiedy  zakończy  się 

postępowanie,  a  co  za  tym  idzie,  kiedy  zostanie  podpisana  umowa  w  sprawie  zamówienia 

publicznego. 

4.  Takie  działanie  Zamawiającego  jest  niedopuszczalne,  gdyż  uniemożliwia  wykonawcy 

należyte  przygotowanie  się  do  świadczenia  usług  i  naraża  go  na  obowiązek  zapłaty  kar 

umownych.  Zgodnie  bowiem  z  §10  ust.  1  pkt  1  IPU  Wykonawca  będzie  zobowiązany  do 

zapłacenia  Zamawiającemu  kary  umownej  w  wysokości  0,5%  wynagrodzenia  umownego 

brutto  za  niewykonanie  lub  zwłokę  w  oddaniu  Przedmiotu  Umowy  za  każdy  dzień  zwłoki 

licząc od dnia następnego po upływie daty odbioru końcowego Przedmiotu Umowy. 

5.  Operator  telekomunikacyjny  potrzebuje  odpowiedniego  czasu  na  przygotowanie  do 

świadczenia  usługi  (stworzenie  możliwości  technicznych  realizacji  zamówienia).  Budowa 

łączy  telekomunikacyjnych,  czy  też  ich  pozyskiwanie  z  zasobów  innych  operatorów 

telekomunikacyjnych  jest  procesem  czasochłonnym  i  wiąże  się  z  podjęciem  przez 

wyspecjalizowanych  pracowników  wykonawcy  szeregu  działań,  w  tym  wydzierżawienia  lub 


zestawienia  łączy.  Przy  czym,  nie można  wymagać  od  wykonawcy,  aby  podjął  te  działania 

przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego. 

6.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  dniu  23  listopada  2018  r.  (piątek). 

Wyznaczony przez Zamawiającego termin składania ofert przypada na dzień 3 grudnia 2018 

r.  Tym  samym,  pomiędzy  ogłoszeniem  postępowania,  a  składaniem  ofert  jest  tylko  5  dni 

roboczych.  W  tym  okresie  wykonawca  musi  przygotować  ofertę  i  dostarczyć  ją 

Zamawiającemu.  Zakładając,  że termin  składania ofert  nie  ulegnie zmianie,  a  Zamawiający 

nie będzie musiał kierować żadnych dodatkowych wezwań poza wezwaniem do uzupełnienia 

dokumentów  skierowanym  do  wykonawcy,  którego  oferta  została  najwyżej  oceniona  oraz 

będzie  dokonywał  wszystkich  czynności  w  terminie  jednego  dnia,  umowa  w  sprawie 

zamówienia publicznego będzie mogła zostać zawarta najwcześniej w dniu 18 grudnia 2018 

r. Jeśli umowa rzeczywiście zostanie zawarta w tym terminie, to do rozpoczęcia świadczenia 

usług pozostaje jedynie 13 dni. 

Zgodnie  z  pkt  1  lit.  a)  OPZ  (drugi  ak

apit)  Wykonawca  musi  dostarczyć  podsieć  6 

adresów  publicznych  (maska  sieci  /29)  dla  urządzeń  brzegowych  Zamawiającego  (tzw. 

przełączeniówka) w terminie do dwóch tygodni przed datą uruchomienia usługi. Tym samym 

czas  jaki  pozostanie  wykonawcy  na  przygotowan

ie  do  świadczenia  usług,  już  nawet  przy 

najbardziej  optymistycznych  założeniach,  nie  pozwoli  na  zrealizowanie  poszczególnych 

elementów zamówienia w wyznaczonych przez Zamawiającego terminach. 

8. Niemożliwym jest dotrzymanie sztywnych terminów określonych przez Zamawiającego w 

sytuacji,  gdy  de  facto  wykonawca  nie  posiada  informacji,  kiedy  zostanie  zwarta  umowa  w 

sprawie  zamówienia  publicznego  i  jaki  czas  pozostanie  mu  na  przygotowania  do 

świadczenia  usług,  a  jednocześnie  Zamawiający  określił  szereg  obowiązków,  które 

wykonawca musi zrealizować przed rozpoczęciem świadczenia usługi. 

9.  Sztywne  określenie  początkowej  fazy  realizacji  zamówienia  w  nieuzasadniony  sposób 

preferuje  tych  spośród  dostawców  usług,  którzy  już  świadczą  usługi  we  wskazanych  przez 

Zamawiającego lokalizacjach, gdyż nie potrzebują oni dodatkowego czasu na przygotowanie 

do  uruchomienia  usługi.  Jednocześnie  należy  zwrócić  uwagę,  iż  Zamawiający  nie  jest 

uprawniony do powoływania się na pilną potrzebę udzielenia zamówienia, gdyż wykonawcy 

nie  mogą  ponosić  konsekwencji  zbyt  późnego  wszczęcia  postępowania  przez 

zamawiającego. 

10.  Zamawiający  dokonując  opisu  przedmiotu  zamówienia  powinien  uwzględnić  istniejące 

realia  rynkowe  oraz  potencjalnych  wykonawców  zainteresowanych  udziałem  w 

postępowaniu tak,  aby  nie doprowadzić  do  sytuacji,  w której  dochodzi  do  zawężenia kręgu 

wykonawców  poprzez  nieuzasadnione  w  obiektywny  sposób  postanowienia  SIWZ.  Nie 


można dopuścić do sytuacji, w której to opis przedmiotu zamówienia, a nie zaoferowane w 

postępowaniu ceny,  zdecydują komu Zamawiający udzieli zamówienia. Powyższe działanie 

Zamawiającego ma miejsce na etapie poprzedzającym składanie ofert, w konsekwencji czyni 

z opisu przedmiotu zamówienia quasi warunek udziału w postępowaniu. Cel, który zamierza 

osiągnąć  Zamawiający  przeprowadzając  przedmiotowe  postępowanie  (tj.  uzyskanie 

świadczenia usługi sieci korporacyjnej) nie uzasadnia takiego ograniczenia. 

II. 

Drugi zarzut dotyczy udostępnienia adresacji IP typu Provider Independent. 

1.  Zgodnie  z  pkt  1  lit.  e)  OPZ  (ostatni 

akapit  nad  śródtytułem  dzierżawa  ciemnych  włókien 

światłowodowych)  Zamawiający  wymaga  udostępnienia  przez  wykonawcę  na  czas  trwania 

Umowy  adresacji  IP  w  postaci  1  klasy  C  (maska  /24)  IPv4  typu  Provider  Independent  w 

terminie  do  dwóch  tygodni  przed  datą  uruchomienia  usługi.  Po  zakończeniu  Umowy 

Zamawiający  będzie  miał  możliwość  nabyć  na  zasadach  określonych  w  Umowie  prawa  do 

korzystania  z  adresacji  IP  w  RIPE.  W  tym  przypadku  Zamawiający  zawrze  z  Wykonawcą 

odrębne porozumienie w trakcie trwania Umowy. 

2.  W  §1  ust.  4  IPU  wskazano,  że  po  wygaśnięciu  Umowy  Zamawiający  ma  prawo  nabyć 

prawa  do  korzystania  z  adresacji  IP  (1  klasa  C  typu  Provider  Independent)  udostępnionej 

Zamawiającemu na czas trwania Umowy, a Wykonawca zobowiązuje się Zamawiającemu te 

prawa sprzed

ać za symboliczną kwotę tj. za cenę 1 zł netto plus podatek od towarów i usług, 

na podstawie osobnej umowy między Zamawiającym a Wykonawcą, zgodnie z warunkami i 

zasadami  Reseaux  IP  Europeens  NetWork  Coordination  Centre,  spółki  zawiązanej  według 

prawa hole

nderskiego, uprawnionej do przydzielania Internetowych zasobów numerycznych. 

3.  Z  informacji  publikowanych  przez  Reseaux  IP  Europeens  NetWork  Coordination  Centre 

wynika,  że  z  powodu  wyczerpania  zasobów  adresacji  IP  typu  Provider  Independent, 

adresacja  ta  n

ie  jest  już  dłużej  przyznawana.  W  związku  z  powyższym,  żaden  z 

potencjalnych wykonawców nie jest w stanie zapewnić jej Zamawiającemu na czas trwania 

umowy,  a  następnie  sprzedać  praw  do  korzystania  z  niej  po  zakończeniu  obowiązywania 

umowy.  Świadczenie  wymagane  przez  Zamawiającego  jest  niemożliwe  do  spełnienia,  a 

zatem  żądanie  usunięcia  tego  elementu  przedmiotu  zamówienia  ewentualnie 

zmodyfikowania go poprzez dopuszczenie zapewnienia przez wykonawcę adresacji IP typu 

Provider Aggregatabe należy uznać za uzasadnione. 

III. 

Odnośnie  zarzutu  zastrzeżenia  po  stronie  Zamawiającego  uprawnienia  do 

ograniczenia przedmiotu umowy. 


1. Opis przedmiotu zamówienia został określony przez Zamawiającego w pkt 3 SIWZ. W pkt 

3.3  tego  postanowienia  SIWZ,  Zamawiający  wskazał,  że  ,,szczegółowy  zakres  przedmiotu 

zamówienia został określony w: 

załączniku nr 1 do SIWZ -„Opis przedmiotu zamówienia”, 

załączniku nr 2 do SIWZ - „Istotne postanowienia umowy”, 

Tym  samym,  oczekiwania  Zamawiającego,  co  do  przedmiotu  zamówienia  (opis 

przedmiotu  zamówienia)  zostały  zawarte  zarówno  w  SIWZ,  OPZ  jak  i  w  IPU.  W  tych 

okolicznościach,  nie  może  budzić  wątpliwości,  że  postanowienia  §7  IPU  regulujące  zakres 

zamówienia,  stanowią  opis  przedmiotu  zamówienia,  do  którego  znajdzie  zastosowanie  art. 

29 ust. 1 i ust. 2 Pzp. 

W  §7  ust.  1  IPU  Zamawiający  zastrzegł  sobie  prawo  do  ograniczenia  Przedmiotu 

Umowy, polegającego na zmniejszeniu liczby lokalizacji sieci wymienionych w załączniku nr 

2  do  umowy,  czyli  w  ofercie  wykonawcy.  Przesłanki  ograniczenia  liczby  lokalizacji  zostały 

uregulowane w ust. 2 tego postanowienia IPU, w szczególności mogą nimi być: 

,,  i)  zmiany  organizacyjne  Zamawiającego  polegające  na  likwidacji  poszczególnych 

O

ddziałów, 

2) zmiany siedzib poszczególnych komórek organizacyjnych Zamawiającego. ” 

Wyłączenie  danego  węzła  sieci  z  Przedmiotu  Umowy  następuje  w  terminie  30  dni  od  daty 

pisemnego  powiadomienia  wykonawcy  o  zmniejszeniu  liczby  lokalizacji  sieci,  nie 

wcześniej 

jednak niż na koniec miesiąca rozliczeniowego (§7 ust. 3 IPU). 

W  §7  ust.  4  IPU,  Zamawiający  wskazał,  że  w  przypadku  ograniczenia  Przedmiotu 

Umowy,  zgodnie  z  ust.  1  -

2,  wynagrodzenie  określone  w  §5  ust.  1  Umowy  ulega 

zmniejszeniu  o  kwotę  stanowiącą  iloczyn  miesięcy  pozostałych  do  zakończenia  umowy  i 

kwot abonamentu określonych w danej lokalizacji w Formularzu ofertowym. 

Formułując  przywołane  postanowienia  IPU,  Zamawiający  nie  określił  procentowej  lub 

liczbowej  granicy  zmian  polegających  na  możliwości  ograniczenia  przedmiotu  umowy,  co 

uniemożliwia należyte oszacowanie ceny ofertowej. Bez tych informacji, Wykonawca nie jest 

bowiem w stanie ustalić zakresu zamówienia, jaki z pewnością zrealizuje, a w konsekwencji 

nie  jest  również  w  stanie  ustalić  wysokości  wynagrodzenia,  jakie  otrzyma  z  tytułu 

świadczenia  usług  na  rzecz  Zamawiającego.  Wykonawca  musi  natomiast  zagwarantować 

realizację  zamówienia  w  pełnym  zakresie,  a  w  związku  z  tym  już  na  początkowym  etapie 

realizacji zamówienia ponieść koszty wynikające z zapewnienia świadczenia usług na rzecz 

Zamawiającego  w  pełnym  zakresie.  Nie  mając  zagwarantowanego  choćby  minimalnego 


zakresu zamówienia, który na pewno zostanie przez niego zrealizowany, wykonawca nie jest 

w  stanie ustalić  czy faktycznie zrealizowana część  pozwoli  na  pokrycie poniesionych przez 

niego kosztów i uwzględnić ryzyka z tym związane w cenie oferty. 

Zamawiający  nie  może  przerzucać  na  wykonawcę  całego  ryzyka  gospodarczego 

związanego  z  możliwością  występowania  zmian  organizacyjnych  po  jego  stronie.  W  tym 

miejscu należy zwrócić uwagę na fakt, że posłużenie się przez Zamawiającego w §7 ust. 2 

IPU  sformułowaniem  „w  szczególności”  wskazuje,  że  nie jest  to  zamknięta  lista  przesłanek 

ograniczenia liczby lokalizacji i Zamawiający w toku realizacji zamówienia może powołać się 

na  inne  przesłanki,  których  wykonawca  nie  jest  w  stanie,  przy  dochowaniu  należytej 

staranności przewidzieć na obecnym etapie postępowania. 

IV. 

Podsumowując  odwołujący  stwierdza,  że  jego  argumentacja  wyżej  przedstawiona 

potwier

dza zasadność i konieczność wniesienia niniejszego odwołania. 

W  dniu  6  grudnia  2018  roku  zamawiający  przedstawił  stanowisko  w  sprawie  wniesionego 

odwołania w piśmie odpowiedz zamawiającego na odwołanie.  

Zamawiający  w  związku  z  uwzględnieniem  odwołania  w  części  I  wniósł  o  umorzenie 

postępowania.  W  pozostałym  zakresie  to  jest  w  części  II  i  III  odwołania  wniósł  o  jego 

oddalenie  jako  bezpodstawnego.  Ponadto  zamawiający  wniósł  o  dopuszczenie  twierdzeń  i 

dowodów  z  kopii  dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

nadesłanej  do  Izby  potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem.  Co  do  kosztów  zamawiający 

wniósł o zwrot kosztów postępowania w tym zwrot kosztów z tytułu pełnomocnictw. 

W  pierwszej  kolejności  zamawiający  odnosząc  się  co  do  części  zarzutów  uwzględnionych 

stwierdził,  że  powyższe  uczynił  pismem  z  dnia  5  grudnia  2018  roku  zamieszczając  o  tym 

informację  na  stronie  internetowej  zamawiającego  i  przesyłając  o  tym  informacje  do 

odwołującego.  Z  kolei  powiadamiając  i  powyższym  Izbę  załączył  do  pisma  odpowiedź  na 

odwołanie  załącznik  dokument  o  nazwie  Zmiana  treści  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  pismo  NZ-240-  61/2018/793/18/AN.  W  piśmie  tym  zmienia  termin  rozpoczęcia 

świadczenia  usług  zgodnie  z  żądaniem  odwołującego  zamieszczonym  w  punkcie  III.1 

odwołania.  Jednocześnie  zamawiający  informuje,  że  przesunął  termin  składania  i  otwarcia 

ofert.  

Z  treści  zmiany  siwz  z  dnia  5  grudnia  2018  roku,  w  związku  z  wniesionym  odwołaniem, 

wynika co następuje poniżej.   

W wyniku dokonanych zmian pkt 3.2 otrzymuje brzmienie:  

3.2. Przedmiot zamówienia obejmuje we wszystkich lokalizacjach wskazanych w pkt.3.1.: 


3.2.1.  Realizację  usługi  wraz  z  aktywacją,  instalacją  i  konfiguracją  urządzeń,  które  posiada 

zamawiający,  przeprowadzeniem  testów  oraz  uruchomieniem  łączy  sieci  korporacyjnej  na 

wyłączne  stosowanie zamawiającego  w  terminie minimum  trzech  dni  roboczych przed  datą 

rozpoczęcia świadczenia usługi tj. do 4 miesięcy od dnia zawarcia umowy.  

3.2.2. Uruchomienie usługi sieci korporacyjnej min. trzy dni robocze przed datą rozpoczęcia 

świadczenia usługi tj. do 4 miesięcy od dnia zawarcia umowy. 

3.2.3.  zapewnienie  i  utrzymanie  łączy  korporacyjnych  (w  tym  świadczenie  pomocy 

technicznej) w okresie od daty uruchomienia usługi przez okres 24 miesięcy.  

W  konsekwencji  zmia

n  postanowień  siwz  w  pkt  3.2.  dokonano  zmian  w  postanowieniach 

umowy to jest w § 1 ust.2 umowy zmieniając termin rozpoczęcia świadczenia usług objętych 

przedmiotem  umowy  z  30  dni  od  daty  zawarcia  umowy  do  4  miesięcy  od  daty  zawarcia 

umowy.   

W tym samy kie

runku dokonano zmian w załączniku nr 3 do siwz – formularz „oferta’ w jego 

pkt  2  zmieniając  termin  rozpoczęcia  usług  objętych  przedmiotem  umowy  z  30  dni  do  4 

miesięcy od daty zawarcia umowy. 

Wprowadzając powyższe zmiany do SIWZ  zamawiający zmienił termin składania i otwarcia 

ofert na dzień 14 grudnia 2018 roku. 

Dokonane  zmiany  siwz  w  stosunku  do  poprzedniego  jej  brzmienia  polegają  na  zmianie 

terminu rozpoczęcia usługi wyznaczanej od daty zawarcia umowy z 30 dni na 4 miesiące.  

Zamawiający  dalej  odnosząc  się  do  zarzutów  i  żądań  odwołania  przedstawił  następujące 

stanowisko w sprawie.   

Zamawiający w pkt e OPZ postawił następujący wymóg co do adresacji IP typu PI: 

Na  czas  trwania  umowy  wykonawca  również  udostępni  zamawiającemu  adresację  IP  w 

postaci 1 klasy C ( maska /24 ) IPv4 typu Provider Independent 

w terminie do dwóch tygodni 

przed dat

ą uruchomienia usługi. Po zakończeniu usługi zamawiający będzie miał możliwość 

nabyć  na  zasadach określonych  w  umowie prawa do  korzystania z  adresacji IP  w  RIPE.W 

tym  wypadku 

zmawiający  zawrze  z  wykonawcą  odrębne  porozumienie  w  trakcie  trwania 

umowy.  

Zamawiający  zawarł  powyższy  wymóg  ponieważ  adresacja  typu  PI  (blok  adresów  IP 

przyznawanych  przez  Regional  Internet  Registry  (RIR)  bezpośrednio  użytkownikowi 

końcowemu)  pozwala uniknąć  reorganizacji  infrastruktury sieciowej  i  usług  podczas zmiany 

dostawcy  usług.  Adresacja  typu  PA  (Provider  Aggregatable  (zgodna  z  zaproponowaną 

zmianą przez Odwołującego) pociąga za sobą: delegację domeny pgi.gov.pl na inne adresy 


IP, 

reorganizac

je  systemu  firewall,  reorganizacje  systemów  DNS,  konieczność 

poinformowania blisko  współpracujących  instytucji  o  zmianie adresacji  i  zmiany konfiguracji 

systemów  bezpieczeństwa  po  ich  stronie.  Wszystkie  te  czynności  obarczone  są  ryzykiem 

chwilowego  braku  d

ostępu  do  zasobów  PIG  i  problemów  z  komunikacją  czy 

bezpieczeństwem  danych  Zamawiającego.  Powyższe  czynności  stanowią  poważne 

utrudnienia  dla  Zamawiającego,  dlatego  wymagania  zawarte  w  Opisie  przedmiotu 

zamówienia zostały zawarte zgodnie z powyższym pkt e. Podkreślić przy tym należy, iż sieć 

korporacyjna  jest  dla  PIG-

PIB  kluczową  usługą  zapewniającą  połączenie  pomiędzy 

oddziałami  oraz  zapewniającą  usługę  dostępu  do  Internetu.  Biorąc  pod  uwagę  fakt,  że 

Zamawiający,  wykonując  zadania  państwowej  służby  geologicznej  i  państwowej  służby 

hydrogeologicznej, uprawniony jest 

— i zobowiązany — do udostępniania informacji sektora 

publicznego, w tym także poprzez zapewnienie zdalnego dostępu do rejestrów i baz danych 

(w  szczególności  Centralnej  Bazy  Danych  Geologicznych,  Rejestru  Obszarów  Górniczych, 

Systemu Gospodarki 

i Ochrony Bogactw Mineralnych MIDAS), jest to także usługa kluczowa 

z punktu widzenia interesu publicznego. 

Z  wiedzy  Zamawiającego  wynika,  że  zakup  adresacji  typu  PI  (Provider  Independent)  jest 

możliwy. Odwołujący słusznie zauważa, że organizacja RIPE NCC (Reseaux IP Europeens 

Networ  Coordimation  Centre),  która  zarządza  adresacją  IPv4  i  IPv6,  nie  wydaje  już 

bezpośrednio nowych adresów firmom nie będącym LIR (Local Internet Registry), natomiast 

istnieje  rynek  wtórny,  gdzie  firmy  (LIR)  odsprzedają  sobie  pule  adresów  IP.  Następnie  LIR 

może  (po  dwóch  latach  od  zakupu  i  jego  rejestracji  w  RIPE)  odsprzedać  adresację  stronie 

trzeciej. Tym samym możliwe jest nabycie adresacji właśnie z rynku wtórnego. 

Powyższe zostało potwierdzone przez: 3S S.A., ul. Ligocka 103 bud.8, 40-568 Katowice: 

„Potwierdzamy  możliwość  zakupu  praw  do  korzystania  z  adresacji  publicznej  IPv4  typu  PI, 

potwierdzonych wpisem do bazy RIPE. 

Aby  taka  operacja  doszła  do  realizacji  konieczne  jest  znalezienie  operatora,  wyrażającego 

chęć pozbycia się Praw do korzystania z takiej adresacji. Minimalny zasób to klasa C lub jej 

wielokrotność. RIPE wymaga w tym celu: 

podpisania umowy między stroną pozbywającą się takich praw, a stroną wyrażającą chęć 

ich nabycia; 

podpisania  przez  stronę  nabywającą  adresację  z  operatorem  telekomunikacyjnym  

posiadającym  status  LIR  w  RIPE  umowy  zwanej  potocznie  umową  Sponsor  LIR  na 

rozgłaszanie takiej adresacji publicznej oraz ewentualne uzyskanie numeru AS. 

Cała procedura wymaga aktywnej współpracy zarówno ze strony: 


Podmiotu pozbywającego  się prawa do korzystania  z adresacji; 

podmiotu nabywającego prawa do korzystania z adresacji; 

operatora posiadającego status LIR 

Cala  operacja  jest  w  bardzo  dużym  stopniu  uzależniona  od  RIPE  i  przy  optymalnych 

warunkach trwa 

około miesiąca czasu.   

Aktualnie  można  wnioskować  do  RIPE  tylko  o  przyznanie  adresów  IP  v6.  RIPE  NCC  nie 

przyznaje już adresów I Pv4 klasy Provider Independent. 

Usługa  RIPE  NCC  nie  jest  usługą    samodzielną;  jest  to  usługa  dodatkowa  możliwa  do 

realizowania  razem z usługami zapewniającymi dostęp do Internetu: 

• 

Miejski Ethernet 

• 

Ethernet VPN 

• 

Dorą do Internetu Frame Relay 

• 

Transmisja Danych Frame Relo 

Orange jako  LIR  (Local  Internet  Registry)  może  w  imieniu  swoich  klientów  występować  do 

RIPE  NCC  o  przyznanie  niezależnych  zasobów,  takich  jak  systemy  autonomiczne 

(Autonomus System -  AS) lub adresy IP klasy Provider Intependent. 

Zgodnie z polity

ką RIPE NCC, w przypadku gdy LIR występuje  w imieniu swojego Klienta o 

przyznanie  takich  zasobów,  wymagane  jest  podpisanie  umowy  między  LIR'em  (Orange)  a 

użytkownikiem  końcowym  niezależnych  zasobów  (Klient).  Orange  stosuje  dwa  rodzaje 

umów: 

•    umowę o pozyskanie i utrzymanie Zasobów Niezależnych Numerów Internetowych 

umowę  o  przyjęcie  do  utrzymania    lub/  i  utrzymanie  zasobów  niezależnych  Numerów 

Internetowych 

Oba rodzaje u

mów zawierają zapisy wymagane przez RIPE NCC a ich treści nie mogą być 

zmieniane (

nie podlegają negocjacjom). 

 Uwaga: 

Należy  pamiętać,  że  korespondencja  z  RIPE  NCC  musi  być  prowadzona  w  języku 

angielskim,  zatem  Klient  zobowiązany  jest    do  wysyłania  wszelkich  wniosków,  maili, 

załączników itp. W języku angielskim. 


Załącznik Informacyjny do umowy również obowiązkowo musi być wypełniony przez Klienta 

w języku angielskim. 

P

oniżej  link  do  strony  RIPE,  z  którym  warto  się  zapoznać  wypełniając  załącznik 

informacyjny:  „Supporting  Notes  for  the  Provider  Independent  (PI)  Assignment  Request 

Form” (PI) = 

W przypadku przejęcia przez Orange zasobów do utrzymania od innego LIR*a Klient ponosi 

obydwie opłaty wyszczególnione w tabeli opłat za przejęcie oraz opłatę za utrzymanie. 

Powyższa korespondencja została załączona do odpowiedzi na odwołanie. 

Zgodn

ie z informacją zamieszczoną na stronie UZP dotyczącą opisu przedmiotu zamówienia 

Należy  jednak  pamiętać,  iż  określenie  przedmiotu  zamówienie  jest  nie  tylko 

obowiązkiem  ale  także  uprawnieniem  zamawiającego.  Oznacza  to,  że  obowiązek 

przestrzegania  re

guł  opisywania  przedmiotu  zamówienia  nie  stoi  w  sprzeczności  z 

określeniem  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  uwzgledniający  potrzeby  zamawiającego. 

Zachowując  bowiem  zasady  ustawowe  zamawiający  może  tak  opisać  przedmiot 

zamówienia,  by  mu  odpowiadał,  a  jednocześnie  nie  godził  w  zasadę  uczciwej  konkurencji. 

Wymogu  takiego 

opisania  przedmiotu  zamówienia,  żeby  nie  utrudniało  to  uczciwej 

konkurencji  nie  można  utożsamiać  z  koniecznością  istnienia  zdolności  do  realizacji 

zamówienia  przez  wszystkie  podmioty  działające  na  rynku  w  danej  branży.  Jeżeli  bowiem 

warunki  stawiane  przez  zamawiającego  (a  wynikające  między  innymi  z  opisu  przedmiotu 

zamówienia) znajdują uzasadnienie w świetle celu przedmiotu jakiemu ma służyć przedmiot 

zamówienia,    to  nie  może  być  przyczyną  ich  ograniczenia  fakt,  że  nie  każdy  produkt  czy 

usługa dostępna na rynku może je spełnić. Powyższe potwierdzają również wyroki: 

Sygn. akt KIO 212

7/11 z dnia 12 października 2011r. Fakt, że niektórym wykonawcom łatwiej 

jest  s

pełnić  wymagania    zamawiającego  i  łatwiej  uzyskać  lepszą  cenę  oferty  niż  innemu 

wykonawcy, nie może być traktowany, jako naruszenie zasady uczciwej konkurencji. 

Sygn.  akt KIO 2279/17 z dnia 15 listopada 2017  r

. zasada wyrażona w przepisie art. 7 pzp 

nie  może  być  interpretowana  w  taki  sposób,  że    wymaga  dopuszczenia  wszystkich 

zainteresowanych  wykonawców  a  wybór  produktu,  który  należy  zaoferować  w  ramach 

danego  zamówienia,  pozostawiony  jest  wykonawcom  (tak  wyrok  KIO  22.03.2012  r.,  sygn. 

akt: KIO 471/12). Warto dodać także, że (...) Obowiązek przestrzegania reguł określonych w 

art.  29  ust.  1  i  2  1pzp  nie  oznacza, 

że  zamawiający  nie  ma  prawa  określić  przedmiotu 

zamówienia w sposób uwzgledniający jego potrzeby i aby uzyskać oczekiwany efekt, nawet 

jeśli to wyklucza możliwość dopuszczenia do realizacji zamówienia wszystkich wykonawców 

działających na  rynku.  Prawem  zamawiającego  jest takie opisanie  przedmiotu  zamówienia, 


którego  realizacja  zaspokoi  w  najszerszym  kontekście  potrzeby  społeczne  tak  wyrok  KIO 

28.03.2014  r.,  sygn.  akt:  KIO  486/1

4).(...)  Zasada  równego  traktowania  sprowadza  się  do 

konieczności identycznego traktowania takich wykonawców, których sytuacja jest taka sama 

lub  bardzo 

podobna,  nie  oznacza  to  natomiast  konieczności  identycznego  traktowania 

wszystkich 

wykonawców  znajdujących  się  na  rynku  lub  aspirujących  do  wejścia  na  rynek. 

Opis przedmiotu zamówienia nie może preferować jedynie niektórych podmiotów.  Wszyscy 

wykonawcy, 

powinni  mieć  zapewniony  równy  dostęp  do  istotnych  dla  postępowania 

informacji  w  jednakowym  czasie,  dokonywanie  oceny 

warunków  oraz  ofert  powinno 

nast

ępować  wedle  wcześniej  sprecyzowanych  i  znanych  wykonawcom  kryteriów,  na 

p

odstawie  przedłożonych  dokumentów,  a  niewiedzy  zamawiającego.  W  ocenie  Izby  nie 

oznacza to jednak, 

że zamawiający tylko wówczas działa w granicach uczciwej konkurencji 

oraz  z  zachowaniem 

wymogu  proporcjonalności  przy  opisie  przedmiotu  zamówienia,  gdy 

jego  działania  pozwalają  na  uczestnictwo  w  postepowaniu    o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  wszystkim  podmiotom 

występującym  na  rynku.  Jeżeli  zatem  zamawiający, 

opisując  przedmiot    zamówienia  czy  określając  warunki  udziału  w  postepowaniu,  w  tym 

warunki  kontraktowe,  nie  czyni 

tego  w  sposób,  który  wskazuje  na  konkretny  produkt  lub 

wykonawcę, nie można uznać, iż narusza zasady uczciwej konkurencji poprzez odniesienie 

się  do  przedmiotu  zamówienia.  Nie  jest  obowiązkiem  Zamawiającego  uwzględnienie 

doświadczenia  zawodowego  i  polityk  i  prowadzenia  działalności  komercyjnej  wszystkich 

podmiotów  działających  na  rynku  ale  uwzględnienie  wymagań  gwarantującej  sprawne 

wykonanie danej 

usługi, co pozwoli na stworzenie sprawnie działającego systemu, istotnego 

z  punktu 

widzenia  Zamawiającego  wykonującego  istotne  funkcje  publiczne.  Nie  można 

również  zapominać,  że  obowiązkiem  Zamawiającego  jest  uwzględnienie  jego  potrzeb 

związanych  z  należytą  realizacją    zamówienia,  które  w  obiektywny  sposób  doprowadza  do 

wyboru wykonawcy 

gwarantującego należyte wykonanie zamówienia. 

W  związku  z  powyższym  Zamawiający  podtrzymuje  swoje  wymagania  określone  w  SIWZ 

dotyczące adresacji IP typu Pl. 

Jednocześnie  Zamawiający  informuje,  iż  w  Wyjaśnieniach  i  zmianie  treści  specyfikacji 

istotnych  wa

runków  zamówienia  z  dnia  4  grudnia  2018  r.  w  odpowiedzi  na  pytanie  nr  1 

zawarł poniższą informację: 

Zgodnie  z  przedstawionym  przez  pytającego  oświadczeniem,  nie  można  przypisać  nowej 

przestrzeni niezależnej  od dostawcy IPv4(PI). Jednakże Zamawiający otrzymał informacje z 

rynku  potwierdzające,  że  istnieje  możliwość  zakupu  adresacji  typu  PI.  Wg.  wiedzy 

Zamawiającego  operator  (LIR)  jest  w  stanie  pozyskać  adresację  typu  PI,  którą  po  dwóch 

latach ma prawo oddzielną umową scedować na Zamawiającego. Zamawiający nie wymaga; 


aby LIR uzyskał adresację bezpośrednio od RIPE i dopuszcza pozyskanie adresacji z rynku 

wtórnego. 

III.  W  paragrafie  7  Istotnych  P

ostanowień  Umowy  (IPU)  Zamawiający  przewidział  zmiany 

powodujące ograniczenie przedmiotu zamówienia, zgodnie z poniższym: 

Zamawiający  zastrzega  sobie  prawo  do  ograniczenia  przedmiotu  Umowy,  polegającego 

na zmniejszeniu liczby lokalizacji sieci, wymienio

nych w Załączniku nr 2 do Umowy. 

Przesłankami ograniczenia liczby lokalizacji sieci w szczególności mogą być: 

 1)  zmiany  organizacyjne 

Zamawiającego  polegające  na  likwidacji  poszczególnych  

Oddziałów, 

2) zmiany siedzib 

poszczególnych komórek organizacyjnych Zamawiającego.  

Wyłączenie danego węzła sieci z Przedmiotu Umowy następuje w terminie 30 dni od daty 

Pisemnego Powiadomienia Wykonawcy o zmniejszeniu 

lokalizacji sieci, nie wcześniej jednak 

niż na koniec miesiąca rozliczeniowego. 

4.  W  przypadku  ograniczenia  Przedmiotu  Umowy,  zgodnie  z  ust.  1  -  2,  wynagrodzenie 

określone  w  §  5  wt.  1  Umowy  ulega  zmniejszeniu  o  kwotę  stanowiącą  iloczyn  miesięcy 

pozostałych do zakończenia umowy i kwot abonamentu określonych dla danej lokalizacji w 

Formularzu cenowym. 

Obecnie  w  procesie  legislacyjnym  rozpatrywany  jest  projekt  ustawy  o  Polskiej  Agencji 

Geologicznej (dalej również PAG), przy czym zgodnie z: 

1) art. 1 ust. 1 u

stawa określa organizację i zadania Polskiej Agencji Geologicznej, 

art. 3 Minister właściwy do spraw Środowiska nadaje, w drodze zarządzenia statut PAG 

określający siedzibę PAG, organizację wewnętrzną PAG, w tym liczbę oddziałów terenowych 

i ich siedziby, a także zakres zadań centrali i oddziałów terenowych oraz dyrektora centrali i 

dyre

ktorów  oddziałów  terenowych,  mając  na  uwadze  konieczność  zapewnienia  sprawnej 

realizacji 

zadań PAG, 

art. 8 ust. 1 w skład PAG wchodzą centrala oraz oddziały terenowe, 

art.  32  ust.  1  z  dniem  wejścia  w  życie  niniejszej  ustawy  PAG  wstępuje    we  wszystkie 

prawa i ob

owiązki zamawiającego wynikające z przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

—  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  Z  2017  r.  poz.  1579  oraz  z  2018  r.  poz.  1560)  w 

związku  z  postepowaniami  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  wszczętymi  przez 

Państwowy  Instytut  Geologiczny    -  Państwowy  Instytut  Badawczy,  jeżeli  zamówienie 

publiczne dotyczy realizacji 

: 1) zadań państwowej służby geologicznej,  


2)  usług  dostaw  lub  robót  budowlanych  niezbędnych  do  wykonywania  zadań  państwowy' 

służby geologicznej — które na mocy niniejszej ustawy stają się zadaniami PAG oraz 

art.  32  ust.  2  Pełnomocnik  w  porozumieniu  z  Dyrektorem  Państwowego  Instytutu 

Geologicznego 

—  Państwowej  Instytucji  Badawczej  przygotowuje,  w  terminie  do  dnia  28 

lutego  2019  r.,  wykaz   

wszczętych  postępowań  o  zamówienie  publiczne,  prowadzonych 

przez 

Państwowy Instytut Badawczy w zakresie, o którym mowa w ust. 1.  

Projekt 

ustawy o PAG w załączeniu. 

W ocenie zamawiającego nie może on wobec projektowanych zmian ustawowych, o których 

mowa  powyżej,  nie  może  ponosić  konsekwencji  braku  przewidzenia  możliwości 

wprowadzenia istotnych zmian umowy. Zamawiający nie może w chwili obecnej przewidzieć, 

czy i jakie oddziały utworzy PAG, czy i jakie oddziały  zostaną tym samym pozostawione w 

PIG, a wreszcie 

— czy i jakie umowy z zakresu zamówień publicznych zostaną przez PAG 

przejęte, i czy będą one tożsame np. z przejętymi oddziałami lub lokalizacjami. 

W  związku  z  powyższym  oraz  faktem,  że  proces  legislacyjny  jest  w  toku  Zamawiający  z 

należytą  starannością  przewidział  możliwość  zmniejszenia  zakresu  przedmiotu  umowy 

będącej wynikiem trwającego postępowania przetargowego „na świadczenie usługi dostępu 

do  Internetu  oraz  sieci  korporacyjnej 

obejmującej  Warszawę  i  Oddziały  PIG-PIB  oraz 

dzierżawę  ciemnego  światłowodu  pomiędzy  budynkami    PIG-PIB  zlokalizowanymi  przy 

Jagiellońskiej  76  i  Rakowieckiej  4  w  Warszawie  na  okres  24  miesięcy.  Należy  przy  tym 

zaznaczyć,  że fakt,  iż  projekt  ustawy  jest  procedowany  już  na  tym  etapie  postępowania,  w 

opinii  Zamawiającego  wykluczałby  możliwość  zastosowania  w  późniejszym  terminie 

chociażby  regulacji  art.  145  ustawy  Pzp,  jako  że  w  chwili  zawierania  umowy  Zamawiający 

mógł — i powinien — przewidzieć ewentualne konsekwencje wejścia w życie ustawy o PAG. 

Tym  samym  Zamawiający  jest  zmuszony  do  zawarcia  stosownych  zapisów  umownych, 

pozwalających mu na ochronę interesu publicznego. 

W tym stanie rzeczy dalej zamawiający w odpowiedzi na odwołanie podnosi. 

Nie można się zgodzić z twierdzeniem odwołującego, że w następstwie wskazanego zapisu 

Wykonawca  nie    w  stanie  ustalić  zakresu  zamówienia,  jaki  z  pewnością  zrealizuje,  a  w 

konsekwencji  nie 

jest  również  w  stanie  ustalić    wysokości  wynagrodzenia,  jakie  otrzyma  z 

tytułu  świadczenia  usługi  na  rzecz  Zamawiającego.  Wykonawca  musi  natomiast  

zagwarantować  realizację  zamówienia  w  pełnym  zakresie,  a  w  związku  z  tym  już  na 

p

oczątkowym  etapie  realizacji  zamówienia  ponieść  koszty  wynikające  z  zapewnienia 

świadczenia  usług  na  rzecz  zamawiającego  w  pełnym  zakresie.  Należy  podkreślić,  iż 

Wykonawca składając ofertę odrębnie wskazuje w formularzu cenowym (załącznik nr 3a do 


SIWZ)  dla  każdej  lokalizacji  koszty  podłączenia  a  odrębnie  koszty  abonamentu 

miesięcznego.  Tym  samym,  jeśli  faktycznie  konieczna  będzie  zmiana  w  obszarze 

ograniczenia przedmiotu świadczenia usługi w trakcie jej trwania, Zamawiający pokryje koszt 

podłączenia  usługi,  a  Wykonawca  utraci  jedynie  wartość  abonamentu  za  okres 

nieświadczenia  usługi  w  danej  lokalizacji,  gdyż,  zgodnie  z  zapisami  §  7  Istotnych 

postanowień  umowy  wynagrodzenie  określone  w  §  5  ust.  1  Umowy  ulega  zmniejszeniu  o 

kwot

ę stanowiącą iloczyn miesięcy pozostałych do  zakończenia urnowy i kwot abonamentu 

określonych dla danej lokalizacji w Formularzu cenowym. 

Na  podstawie 

zapisów  umowy  Wykonawca  ma  zatem  możliwość  określenia  zarówno 

minimalnego,  jak  i  maksymalnego  wynagrodzenia,  jakie  otrzyma  z  tytułu    usług,  i 

odpowiedniego skalkulowania oferty, uwzględniającego odpowiednio ryzyka. 

Tak chociażby KIO w wyroku sygn. KIO 558/17: 

„Umowa  i  jej  postanowienia  w  wielu  przypadkach  (załączenia  przez  zamawiającego 

gotowego  Projektu 

umowy  do  SIWZ)  są  znane  wykonawcy  na  etapie  wszczęcia 

postępowania      o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Uprzywilejowanie  zamawiającego  w 

relacji  z  wykonawc

ą,  wynika  z  faktu,  że  zamawiający  działa  w  interesie  publicznym. 

Wykonawca  może  rekompensować  sobie  ryzyka  jakimi  jest  obciążony  przez  właściwą 

wycenę oferty. 

W  tym  zakresie  sytuacja  Wykonawcy  nie  jest  w  żaden  sposób  gorsza  od  sytuacji 

Wykonawców,  którzy  w  innych  postępowaniach  wyrażają  zgodę  np.  na  rozliczenie  na 

podstawie obmiarów, przy zastosowaniu chociażby cen jednostkowych. 

Biorąc pod uwagę powyższe odwołanie wniesione przez T-Mobile Polska S.A. z siedzibą w 

Warszawie  jest  bezpodstawne  w  zakresie  zarzutu  I

I  i  III,  zaś  wnioski  jak  w  petitum 

niniejszego  pisma 

—  uzasadnione  i  konieczne,  tak  skwitował  swoje  stanowisko  i  jego 

uzasadnienie zamawiający w przedstawionej na rozprawie odpowiedzi na odwołanie. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje 

Na podstawie przeprowadzonego postępowania dowodowego z dokumentacji postępowania, 

prowadzonej  przez  zamawiającego,  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  przekazanej  do 

akt  sprawy  i 

dowodów  z  dokumentów  (korespondencji  mailowej  firm:  S3  z  Katowic  jak  i 

Orange i IP 4ISP ) przedstawionych przez strony, Izba 

ustaliła i zważyła jak poniżej.  

Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego na „Świadczenie 

usługi dostępu do Internetu oraz sieci korporacyjnej obejmującej Warszawę i Oddziały FIG - 

PIB oraz dzierżawa ciemnego światłowodu pomiędzy budynkami PIG - PIB zlokalizowanymi 


przy ul. Jagiellońskiej 76 i Rakowieckiej 4 na okres 24 miesięcy” o numerze referencyjnym: 

NZ-240-61/2018.  

Zam

awiający  opublikował  ogłoszenie  o  tym  zamówieniu  w  dniu  23  listopada  2018  r.  w 

Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem 652560-N-2018. 

Odwołujący zaskarżył postanowienia SIWZ co do terminu uruchomienia usługi, liczonego od 

daty  podpisania  umowy.  Zakwest

ionował  termin  wyznaczony  przez  zamawiającego  na 

maksymalnie  30  dni  od  zawarcia  umowy.  Żądanie  odwołującego  dotyczyło  zmiany  terminu 

uruchomienia usługi od daty podpisania umowy z 30 dni wymaganych przez zamawiającego 

na 4 miesiące oczekiwane przez odwołującego. W odpowiedzi na odwołanie pismo z dnia 6 

grudnia 2018 roku 

zamawiający poinformował o uwzględnieniu tego żądania w pełnym jego 

zakresie. N

a powyższe przedłożył do pisma - odpowiedzi na odwołanie zmianę postanowień 

SIWZ w trybie art.38 ust.2 ustawy Pzp 

gdzie zmienił termin rozpoczęcia usługi z 30 dni na 4 

miesiące od daty zawarcia umowy. Jednocześnie w dniu 5 grudnia 2018 roku zamawiający 

zmienił  termin  składania  i  otwarcia  ofert  na  dzień  14  grudnia  2018  roku.  W  związku  z 

uwzględnieniem zarzutu zbyt krótkiego terminu na uruchomienie usługi objętej przedmiotem 

zamówienia i zmiany postanowień SIWZ w tym zakresie, odwołujący na rozprawie w dniu 6 

grudnia 2018 roku 

cofnął ten zarzut.  

Odnosząc się do kolejnego zarzutu i żądania, którego Izba nie rozpatrywała należy wskazać 

zarzut  oznaczony  nr  3 

w  odwołaniu.  Zarzut  ten  dotyczy  nie  określenia  w  sposób 

jednoznaczny  wielkości  zamówienia  to  jest  zastrzeżenia  w  istotnych  postanowieniach 

umowy, 

możliwości  odstąpienia  od  umowy  w  zakresie  ilości  i  adresów  oddziałów 

zamawiającego  wymienionych  w  siwz.  Powyższe  postanowienia  siwz,  zdaniem 

zamawiającego, nie znajdują podstaw do ich zaskarżenia a to z uwagi na toczący się proces 

nowelizacji  ustawy  regulującej  zasady  powoływania  i  funkcjonowania  jednostki 

zamawiającego  jak  i  jego  oddziałów.  Zamawiający  uznał  co  szczegółowo  uzasadniał,  w 

powyżej zacytowanej argumentacji zawartej w odpowiedzi na odwołanie, że postanowienia w 

tym zakresie IPU 

są jak najbardziej usprawiedliwione. Bowiem zamawiający nie ma wpływu 

na  ostateczn

ą  treść  nowelizowanej  ustawy,  która  ureguluje  byt  prawny  zarówno  jego  jak  i  

jemu  podległych  jednostek    organizacyjnych.  Zdaniem  zamawiającego  wobec  nie 

uregulowanej  na 

przyszłość  pewności  co  do  utrzymania  aktualnej  struktury  organizacyjnej, 

którą określi Minister Środowiska uprawnionym jest zastrzeżenie o prawnie zamawiającego 

do  jednostronnego  odstąpienia  od  umowy,  jeżeli  wskutek  nowelizacji  ustawowych  i 

wykonawczych  zmieni  się  struktura  organizacyjna  poprzez  likwidacje  poszczególnych 

jednostek 

czy  też  zmiany  ich  adresu.  Z  kolei  odwołujący  oczekiwał  od  zamawiającego 

określenia  potencjalnego  rozmiaru  ograniczenia  usług  w  związku  z  ewentualną  zmianą 


struktury  organizacyjnej  zamawiającego.  Niemniej  w  związku  z  udzielonymi  wyjaśnieniami 

przez zamawiającego jak i zmianami siwz bezpośrednio przed rozprawą to jest w dniach 4 i 

5  grudnia  2018  roku, 

których  postanowienia  zamawiający  załączył  do  odpowiedzi  na 

odwołanie, odwołujący cofnął zarzut nr 3 sprowadzający się do  niedookreślenia przedmiotu 

zamówienia.  

W tym stanie rzeczy Izba nie 

rozstrzygała odwołania w powyższym zakresie zarzutów (zarzut 

nr 1 i nr 3 

odwołania) jak i w tym zakresie żądań  odwołania.  

Izba 

rozstrzygnęła zarzut oznaczony w odwołaniu numerem 2 a odnoszący się do sposobu 

świadczenia  usługi  (udostępnienie  zamawiającemu  na  czas  trwania  usługi  adresacji  typu 

IPv4)  jak  i 

zobowiązania  zawarcia  umowy  o  odstąpienie  numeracji  IPv4,  z  zakończeniem 

świadczenia usługi, w tym za symboliczną cenę to jest dosłownie 1.00 zł. plus vat.  

W  tym  zakresie  Izb

a  opierając  się  zarówno  na  dowodach  przywołanych  przez 

zamawiającego jak i odwołującego ustaliła następujący stan faktyczny i prawny.  

Po  pierwsze  poza  sporem  między  stronami  pozostała  kwestia  ograniczonej  ilości  adresacji 

typu  IPv4  to jest 

okoliczności, że od 2011roku, czy też 2012 roku na świecie skończyło się 

przydzielanie  adresacji  publicznej  typu    IPv  4  z  powodu  jej  wyczerpania

.  Odwołujący 

formułując  żądania  w  związku  z  postawionym  zarzutem  wymogu  udostępnienia  przez 

wykonawcę na czas trwania umowy adresacji IP w postaci 1 klasy C (maska /24) IPv4 typu 

Provider  Independent  

wraz z nabyciem prawa do korzystania z adresacji IP w RIPE żądał 

po  pierwsze  wykreślenia  obowiązku  udostępnienia  tak  określonej  adresacji  z  prawem  jej 

nabycia.  Z  kole

i  po  drugie  jako  ewentualne  rozwiązanie    wskazywał  na  możliwość 

dostarczenie  adresacji  IP  w  postaci  1  klasy  C(maska  /24)  IPv4  typu  Provider  Aggregatable 

ale tylko na czas trwania umowy to jest 

z obowiązkiem zwrotu po dniu 31.12.2020 roku czyli 

po  zakończeniu  świadczenia  usługi.  W  uzasadnieniu  odwołania  odwołujący  powołał  się  na 

warunki  i  zasady  Reseaux  IP  Europeens  NetWork  Coordination  Centre  to  jest  spółki 

zawiązanej  według  prawa  holenderskiego  i  uprawnionej  do  przydzielania  Internetowych 

zasobów  numerycznych.  Powołał  się  na  informacje  publikowane  przez  tę  spółkę  o 

wyczerpaniu zasobów numerycznych i nie przyznawaniu już adresacji. Według odwołującego 

tak sformułowany wymóg siwz (pkt 1 lit. e) OPZ i § 1 ust.4 IPU) powoduje, że świadczenie 

przybiera charakter 

świadczenia niemożliwego do spełnienia. Bowiem według odwołującego 

żaden  z  wykonawców  nie  jest  w  stanie  zapewnić  zamawiającemu  na  czas  trwania  umowy 

żądanego typu adresacji a po zakończeniu umowy sprzedania prawa do jej korzystania.   

Okoliczność braku przydzielania aktualnie nowych numeracji IPv4 jako numeracji na świecie 

wyczerpanych 

Izba  uznała  za  bezsporny  pomiędzy  stronami.  Niemniej  zamawiający  od 

swojego żądania w siwz nie odstąpił na rozprawie  i w tym celu powołał się na rynek wtórny 


obrotu  numeracjami  IPv4.  Jak 

wyjaśniał  zamawiający  na  rozprawie,  pomimo  że  rynek 

pierwotnego  przydzielania  adresacji  IPv4 

wyczerpał  się  to  istnieje  bądź  tworzy  się  rynek 

wtórny dla którego RIPE opracował regulamin nabywania  numeracji. Zamawiający ten rynek 

kojarzy w 

związku z upadłościami firm będącymi posiadaczami tych adresacji jak i firm, które 

likwidują  (zwijają)  działalność  i  w  związku  z  tym  pozbywają  się  oczekiwanych  przez 

zamawiającego  adresacji.  Ponadto  na  rozprawie  zamawiający  używał  argumentacji  zresztą 

przy

wołując  w  tym  zakresie  obszerne  orzecznictwo  w  odpowiedzi  na  odwołanie,  że  to 

zamawiający  określa  przedmiot  zamówienia  i  nie  każdy  potencjalny  wykonawca  ma  prawo 

ubiegać  się  o  udzielenie  zamówienia.  Jednym  z  ostatecznych  argumentów  formułowanych 

na  rozpraw

ie  było  twierdzenie,  że  zamawiający  ma  prawo  ogłosić  przetarg  na  świadczenie 

nawet niemożliwe a rynek nie składając ofert skoryguje jego stanowisko poprzez brak ofert i 

wymusi zachowanie oczekiwane przez 

odwołującego.  

Izba dokonując oceny przeprowadzonych na rozprawie dowodów przywołanych przez strony 

dokonała  następujących  na  ich  podstawie  ustaleń  w  sprawie.  W  dniu  3  grudnia  2018  roku  

firma 3S z Katowic potwierdziła możliwość zakupu praw do korzystania z adresacji publicznej 

IPv4  typu  PI,  potwierdzonych  wpisem  do  bazy  RIPE  (e-mail  od  T.  L.  Kierownik  ds. 

kluczowych klientów firmy 3S S.A. z Katowic – załącznik do odpowiedzi na odwołanie). Przy 

czym  wbrew  twierdzeniom  zamawiającego  nie  jest  to  dowód  na  istnienie  realnego  rynku 

wtórnego tylko na możliwość (legalność) takiego rynku z opisaniem procedury postępowania.   

W  związku  tym  kwitowanie  tej  korespondencji  e-mailowej  przez  Pana  G.S.  (przedstawiciel 

zamawiającego)  jako  dowodu  zakupu  adresacji  typu  PI  jako  praktykowanej  jest,  w  ocenie 

Izby, n

ieuprawnione co nie oznacza, że teoretycznie możliwej. W samym e-mailu stwierdza 

się,  że  do  dojścia  takiej  operacji  (…)  konieczne  jest  znalezienie  operatora,  wyrażającego 

chęć  pozbycia  się  praw  do  korzystania  z  takiej  adresacji”.  W  ocenie  Izby  znalezienie 

operatora czyli profesjonalisty, który chce się pozbyć wyczerpanej na świecie adresacji IPv4 

na rzecz zmawiającego i to po zakończeniu współpracy nie przekraczającej 24 miesięcy i to 

za 1 z

ł. plus vat jest  co najmniej nieprzekonywujące. Poza tym zamawiający nie wskazał w 

procesie dowodowym żadnej zrealizowanej tego typu transakcji pomiędzy operatorem usług 

internetowych 

a końcowym użytkownikiem.  Kolejny dowód złożony przez zamawiającego na 

możliwość otrzymania za pośrednictwem LIR adresacji typu PI to e-mail z Orange (Pan P.L.)  

a  Pan  G.S. 

(zamawiający)  z  dnia    3  grudnia  2018  roku  –  załącznik  do  odpowiedzi 

zamawiającego. Izba nie podziela również jak powyżej wniosku zamawiającego płynącego z 

załączonej korespondencji „kolejne potwierdzenie możliwości  otrzymania za pośrednictwem 

LIR  adresacji  typu  PI

”.  Jak  słusznie  skwitował  pełnomocnik  odwołującego  z  treści  tego  e-

maila  wynika,  że  dotyczy  on  adresacji  IPv6  a  nie  oczekiwanej  przez  zamawiającego 

adresacji  typu  Ipv4  klasy  Provider  Independent 

(„  Aktualnie  można  wnioskować  do  RIPE 


tylko  o  przyznanie  adresów  IPv6.  RIPE  NCC  nie  przyznaje  już  adresów  typu  IPv4  klasy 

Provider Independent.”). W dniu 5 i 6 grudnia 2018 roku na wniosek zamawiającego Orange 

rozszerzyło  również  możliwą  adresację  dla typu  PI  dla  adresów  IPv4,  co  nie  niweczy  faktu 

wyczerpania  dla  tej  adresacji  rynku  pierwotnego. 

Co  ważne  dla  sprawy  to  z  dalszej 

korespondencji  wynika: 

„Usługa  RIPE  NCC  nie  jest  usługą  samodzielną;  jest  to  usługa 

dodatkowa możliwa do realizowania razem z usługami zapewniającymi dostęp do Internetu: 

Miejski  Ethernet;  Ethernet  VPN;  Dostęp  do  Internetu  Frame  Relay;  Transmisja  Danych 

Frame Relay)

. Z dalszej treści korespondencji pochodzącej od Orange tak jak z poprzedniej 

wynika  możliwość  występowania  w  imieniu  swoich  klientów  do  RIPE  NCC  o  przyznanie 

niezależnych zasobów. Niemniej w ocenie Izby również ten dowód przedstawia  potencjalną 

możliwość a nie realną, ponieważ Orange nie oświadcza, że pozbędzie się swoich adresacji 

typu  IPv4  dla  zamawiającego  a  wskazuje  na  możliwość  przyznania  adresów  IPv6  nie 

będących w sferze zainteresowania zamawiającego ( przywoływane powyżej postanowienia 

siwz).  

Z  kolei  na  rozprawie 

pełnomocnik  odwołującego  złożył  dowód  firmy  IP4ISP  dostawca 

adresacji IPv4  (wydruk z jego strony internetowej) 

z którego wynika, że „wolne przestrzenie 

adresowe IPv4 na świecie zostały wyczerpane w lutym 2011roku. Od tego momentu adresy 

IPv4  są  przydzielane  z  kurczących  się  drastycznie  rezerw.  W  naszym  regionie  od  połowy 

września 2012 roku adresy IPv4 typu Provider Independent nie są już przydzielane. Naszą 

misja jest dostarczenie w atrakcyjnej cenie adresacji IPv4 w formie dzierżawy wszystkim tym, 

którzy  jej  potrzebują,  a  w  szczególności(...)”.  „W  Polsce  bez  IPV4  nie  da  się  korzystać  z 

Internetu”(…). Również na dowód wypożyczania a nie sprzedaży adresacji IPv4 odwołujący 

przedłożył dowód z firmy iTcare.  

Izba 

oceniając  przywołane  powyżej  dowody  jak i  oświadczenia i  wyjaśnienia złożone przez 

strony  do  protokołu  z  rozprawy  stwierdza,  że  żaden  operatorów  nie  potwierdził    istnienia 

rynku 

wtórnego  obrotu  adresacjami  IPv4  na  który  to  powołuje  się  zamawiający.  Niemniej 

potencjalnie  taki  rynek  jest  dopuszczony  dla  podmiotów,  które  chcą  się  wyzbyć  adresacji 

typu  IPv4   

na  co wskazywał  zamawiający  ale  w  ocenie Izby  skoro adresy  IPv4  wyczerpały 

się  w  latach  2011-2012  to  niewiarygodnym  wydaje  się  chęć  wyzbywania  z  tych  adresacji 

przez  czynnych  operatorów,  którzy  nie  są  w  stanie  likwidacji  czy  też  upadłości.  Również 

zamawiający nie wykazał rynku wtórnego jako rzeczywiście funkcjonującego to jest rynku na 

którym są realne transakcje. Natomiast odwołujący udowodnił dla adresacji IPv4 tylko formę 

dzierżawy. Czyli oczekiwanie zamawiającego do udostępnienia i odsprzedaży adresacji IPv4 

w  przedmiotowym  post

ępowaniu  jest  nierealna  i  stanowi  o  świadczeniu  niemożliwym,  co 

narusza  wymagania  co  do  jednoznacznego  opisu  przedmiotu  zamówienia  a  jednocześnie 

naruszającego uczciwą konkurencję.  


Izba odnosząc się do uzasadnienia zamawiającego  wymagającego udostępnienia adresacji 

IPv4  jak  i  prz

eniesienia  z  niej  praw  na  rzecz  zamawiającego  motywowana  takimi 

okolicznościami  jak  ryzyko  chwilowego  braku  dostępu  do  zasobów  PIG  i  problemów  z 

komunikacją czy bezpieczeństwem danych Zamawiającego  tę  argumentację uznała za nie 

udowodnioną. Bowiem to w obowiązku świadczącego usługę dostępu do Internetu oraz sieci 

korporacyjnej  jest 

zagwarantować  bezkolizyjność  świadczenia  tej  usługi  bez  konieczności 

udostepnienia i odsprzedaży adresacji IPv4. 

W  ocenie  Izby  nie  wyklucza  to  zamawiającemu  zorganizowanie  odrębnego  przedmiotu 

postępowania  na  nabycie  na  rynku  wtórnym  udostępnienia  z  przeniesieniem  praw  z 

adresacji IPv4 czy też jak  nadmienił na rozprawie odwołujący  wystąpienia do Ministerstwa 

Środowiska o przyznanie z jego zasobów tejże adresacji.  

W  tym  stanie 

rzeczy  Izba  uwzględniła  odwołanie  orzekając  jak  w  sentencji  wyroku,  na 

podstawie  art.192  ust.2  ustawy  Pzp  stwierdzając  naruszenie  art.29  ust.1  i  2  ustawy  Pzp  w 

związku z zakwestionowanym opisem przedmiotu zamówienia w  zakresie adresacji IPv4, a 

co  może  mieć  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Izba    

podzieliła stanowisko odwołującego co do nieuprawnionego opisu przedmiotu zamówienia w 

zakresie żądania udostępnienia na okres świadczenia usługi dostępu do Internetu oraz sieci 

korporacyjnej  zamawiającego,  adresacji  IP  typu  IPv4  Provider  Independent  wraz  z  prawem 

nabycia praw do niej z dat

ą zakończenia usługi.  

O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy zgodnie z art. 192 ust.9 i 10 ustawy oraz § 

3 pkt 1 w związku z § 5 ust.2 pkt 1) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 

2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów 

w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (j.t. Dz. U. 2018r. poz.972) zaliczając 

uiszczony 

wpis  przez  odwołującego  w  kwocie  7.500,00  zł.  w  koszty  postępowania 

odwoławczego  i  zasądzając  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kwotę  11.100,00 

złotych  jako  koszty  obejmujące  uiszczony  wpis  przez  odwołującego  i  koszty  zastępstwa 

procesowego pełnomocnika odwołującego na podstawie złożonej faktury vat. 

Przewodniczący: 

……………………………….