gwarancja wadialna

Zamawiający nie może przedłużyć terminu gwarancji wadialnej poza termin związania ofertą!

Pytanie:

W każdym postępowaniu - bez względu na jego wartość - żądamy wniesienia wadium (oczywiście w tych o wartości mniejszej niż 14 000 euro nie). Załącznikami do siwz są każdorazowo projekty gwarancji zapłaty wadium (bankowa i ubezpieczeniowa) oraz zabezpieczenia należytego wykonania umowy. W treści tych gwarancji, w części dotyczącej terminu ważności gwarancji, zamieszczamy następujący zapis: Niniejsza Gwarancja jest ważna (włącznie) do dnia ...................... i wygasa, gdyby żądanie zapłaty kwoty określonej powyżej nie zostało ekspediowane do Gwaranta na adres ……………………………………………… listem poleconym nadanym najpóźniej w ostatnim dniu ważności niniejszej gwarancji. Żądanie zapłaty kwoty z tytułu niniejszej Gwarancji ekspediowane do Gwaranta listem poleconym nadanym najpóźniej w ostatnim dniu ważności Gwarancji będzie uważane za złożone w dacie ważności Gwarancji, niezależnie od tego, kiedy dotrze do Gwaranta.
Jednocześnie dopuszczamy alternatywne rozwiązanie, w przypadku braku zgody ubezpieczyciela na zamieszczenie ww. zapisów, polegające na obowiązku wydłużenia terminu ważności gwarancji wadialnej/każdego z terminów gwarancji należytego wykonania umowy o 7 dni.
W naszej ocenie jest to wystarczający termin na zgłoszenie roszczenia, w sytuacji gdy konieczność skorzystania z tych gwarancji  pojawi się w ostatnim dniu terminu związania ofertą.
Wątpliwość pojawia się następująca: czy zgłoszenie roszczenia np. w 3 dniu tego 7-dniowego terminu jest dopuszczalne? Choć z treści gwarancji wynika, że termin wydłużony o 7 dni jest terminem ważności gwarancji, to jednak wydaje się, że takie roszczenie pojawić się może tylko w okresie związania ofertą. Czy gdy list polecony z roszczeniem zostanie wysłany po upływie terminu związania ofertą, to ubezpieczyciel mógłby skutecznie odmówić wypłaty?