umowa o zamówienie publiczne

Jakie działania powinien podjąć zamawiający, gdy wykonawca wnioskuje o podwyżkę wynagrodzenia i grozi rozwiązaniem umowy?

Pytanie:

Moje pytanie dotyczy umów zawartych na podstawie art. 275 ust. 1 na dostawy artykułów żywnościowych do stołówki szkolnej. Umowy podpisano 20 grudnia 2021 r. i obowiązują w okresie 1 stycznia 2022 r. – 31 sierpnia 2022 r. Dnia 15 marca 2022 r. otrzymaliśmy od wykonawcy wniosek z prośbą o aneks do umowy, którym zmienimy ceny produktów. Uzasadnienie we wniosku brzmi: „Ze względu na stan wyjątkowy, który wystąpił po wybuchu wojny na Ukrainie, wprowadzone sankcje, podwyżki cen walut, osłabienie PLN, brak eksportu, podwyżki cen prądu o 200%, cen gazu o 300%, nastąpił brak drobiu i mięsa. Ceny uległy drastycznym zmianom, co było nie do przewidzenia w momencie podpisania umowy i wpisuje się w dyspozycję przepisu art. 357 § 1 Kodeksu cywilnego. Jeśli prośba o aneks do formularza cenowego nie będzie uwzględniona, wykonawca informuje, że pismo stanowi wypowiedzenie umowy w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma”.

Niektóre zapisy z naszej umowy brzmią: „Niedopuszczalne są takie zmiany postanowień umowy oraz wprowadzenie do umowy postanowień niekorzystnych dla kupującego, jeżeli przy ich uwzględnieniu należałoby zmienić treść oferty sprzedającego, chyba, że konieczność wprowadzenia takich zmian wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy”. Czy wobec powyższego możemy wprowadzić aneks? Jeżeli tak, na jakiej podstawie?

  Aneks do umowy o zamówienie publiczne – jak zmieniać stare i nowe kontrakty?

Aneks do umowy o zamówienie publiczne – jak zmieniać stare i nowe kontrakty?

Stale zmieniające się warunki rynkowe powodują, że realizacja umów w sprawie zamówień publicznych na pierwotnych warunkach może przestać być opłacalna. Wiele kontraktów zawarto jeszcze pod rządami starej ustawy Pzp z 2004 roku. Strony mają więc dodatkową trudność w ustaleniu zasad, na jakich wolno im zmodyfikować umowę. Dodatkowe możliwości zmian przewiduje także tzw. specustawa koronawirusowa. Zapoznaj się z zestawieniem pytań Czytelników o możliwe zmiany umowy m.in. w przypadku wzrostu cen dostaw oraz braku ich dostępności.

W tym artykule
  • Specustawa koronawirusowa umożliwia zmianę umów o zamówienie publiczne. Jednak zmiana oferowanego asortymentu na inny jest, co do zasady, niedopuszczalna. Nie należy aneksować umowy, przewidując inny przedmiot świadczenia, niż pierwotnie.
  • W sytuacji potrzeby zmiany cen w ofercie trzeba: przedstawić rzetelne dowody, w tym konkretne wyliczenia zysku tzn. ceny zakupowej na dzień sporządzania kalkulacji, a także ceny zakupowej na dzień składania wniosku lub udokumentować wysokość procentowych podwyżek asortymentu.
  • Analiza złożonych wraz z wnioskiem wykonawcy dokumentów, które uzasadniają zmianę, powinna wykazać, iż  wzrost cen ma  charakter faktycznie nagły i nieprzewidywalny. Strony, być może w ramach dodatkowych negocjacji, stwierdzając określone zjawiska, mogą porozumieć się co do konieczności zmiany umowy. Należy wówczas odpowiednio zwiększyć wartość umowy. Można także rozwiązać umowę za porozumieniem stron lub wnioskować o sądową waloryzację wynagrodzenia bądź rozwiązanie umowy.

O waloryzacji umów w sprawie zamówień publicznych i innych zmianach piszemy w artykułach:

Jak zmodyfikować zakres prac objętych PFU w trakcie wykonywania umowy o zamówienie?

Pytanie:

Zamawiający udzielił zamówienia w trybie krajowym na roboty budowlane w formule zaprojektuj i wybuduj. Przedmiot zamówienia opisał za pomocą PFU przed 2021 rokiem. Zamówienie jest dofinansowane z UE. Zamawiający zamierza:

1)      nieznacznie zmodyfikować zakres prac objętych PFU, tzn. zmienić fragment powierzchni utwardzonej terenu na powierzchnię obsadzoną trawą (teren jest objęty zakresem PFU);

2)      objąć zakresem zamówienia fragment terenu, którego dotychczas PFU nie obejmował.

W tym zakresie zmiana nie zwiększy wynagrodzenia wykonawcy. Inna nawierzchnia będzie źródłem oszczędności, w ramach których wykonawca zrealizuje prace na terenie dotychczas nieobjętym PFU.

Zamawiający chciałby także rozszerzyć zakres zamówienia o roboty budowlane na dalszym odcinku drogi. PFU obejmował jedynie część tej drogi. W tym przypadku wynagrodzenie wykonawcy zwiększy się nie bardziej niż 15%.

Czy pierwsza zmiana jest dopuszczalna w świetle art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp? A może wolno przyjąć, że jest ona nieistotna w rozumieniu art. 144 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp? W umowie dopuszczono dodatkowo roboty zamienne, jeżeli nie zwiększą one wynagrodzenia wykonawcy.

To samo pytanie dotyczy drugiej zmiany. Wynagrodzenie zwiększy się o mniej niż 15%. Wątpliwości zamawiającego wynikają z art. 140 ust. 3 ustawy Pzp i faktu, że modyfikacje zmieniają zakres pierwotnego zamówienia.