Podpisując umowę w sprawie zamówienia publicznego zamawiający i wykonawca nie zawsze są w stanie przewidzieć, jak potoczy się jej realizacja. Prócz nieplanowanych zdarzeń na rynkach krajowym i zagranicznych, zmiany mogą także wystąpić po stronie samych kontrahentów. Dlatego tak istotne jest, aby zastosować w umowie odpowiednie zabezpieczenia, takie jak klauzule dotyczące modyfikacji umowy czy ustalenie terminów realizacji etapów zamówienia. Ważnym narzędziem w zarządzaniu ryzykiem jest także monitorowanie postępów wykonania zamówienia oraz ewentualnych problemów, które mogą wpłynąć na jego efektywność. Dzięki temu można w porę zapobiec ewentualnym trudnościom i zminimalizować ryzyko ich wpływu na realizację umowy. W tekście przeczytasz o 9 trudnych sytuacjach, jakie w praktyce napotkali zamawiający i wykonawcy podczas realizacji umów. Sprawdź, ja uniknąć ich podczas współpracy.
Sprawdź także:
Treść umowy o zamówienie publiczne wg ustawy Pzp – elementy, na które trzeba zwrócić uwagę!
Z jednej strony zamawiający ma pełne prawo kształtować treść umowy o zamówienie publiczne, która będzie go łączyć z wybranym w toku postępowania wykonawcą, tak by pozyskać oczekiwane świadczenie. Z drugiej jednak – prawo to podlega pewnym ograniczeniom opisanym w ustawie Prawo zamówień publicznych. Naruszenie tych „odgórnych granic” wykonawca może kwestionować w odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej, niezależnie od wartości udzielanego zamówienia, tj. od tego czy postępowanie jest prowadzone w procedurze krajowej czy unijnej. Sprawdź, na jakie postanowienia umowy zwrócić szczególną uwagę, które muszą być obowiązkowo w niej zawarte a które są niedozwolone (abuzywne).
Więcej na temat umów oraz wzory dokumentów znajdziesz tutaj:
W sytuacji gdy inflacja, wojna w Ukrainie, COVID-19 powodują, że realizacja umowy w sprawie zamówienia publicznego na dotychczasowych zasadach przestaje być opłacalna, strony próbują wprowadzić do niej stosowne zmiany. Niestety nie zawsze będą one możliwe w świetle obowiązujących przepisów. Czasem jedynym wyjściem jest rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia i zawarcie nowego kontraktu. Czy ustawa Pzp pozwala zawsze zakończyć bez przeszkód współpracę? Jak formalnie rozwiązać umowę w sprawie zamówienia publicznego? Co w sytuacji, gdy zamawiający nie zgadza się rozwiązać umowy za porozumieniem stron? Kiedy odstąpić od umowy a kiedy ją wypowiedzieć? Sprawdź w artykule.
Sprawdź też:
Protokół postępowania o zamówienie, jak i oferty z załącznikami są jawne. Czy wobec tego wykonawca może wnioskować do zamawiającego o wgląd do dokumentacji powstałej na etapie:
Jawność dokumentów szacowania oraz umowy i dokumentów związanych z jej realizacją regulują ustawy: Pzp i o dostępie do informacji publicznej. Przeczytaj, jak pozyskać wgląd do dokumentacji postępowania.
Skorzystaj z wzorów dokumentów:
Polityka Zakupowa Państwa ma pomóc sektorowi publicznemu zarządzać swoimi zakupami. Opisuje ona wspólne i kompleksowe standardy, którymi określona kategoria zamawiających będzie się kierować, dokonując zamówień publicznych. Dokument obejmuje lata 2022–2025. Zawiera przy tym m.in. wytyczne, jak korzystać z narzędzi ustawy Pzp, aby wspomóc małych i średnich przedsiębiorców w ubieganiu się o zamówienia publiczne. Wyodrębnia określone kategorie zamówień, do których zamawiający powinni stosować szczególne reguły. Omówienie pierwszych 7 narzędzi znajdziesz w artykule. Kolejne 7 opiszemy w następnym Top temacie.