umowa o zamówienie publiczne

Wynagrodzenie wykonawcy jest istotnym elementem umowy o zamówienie publiczne i zarówno jego wysokość jak i formy i warunki płatności muszą być jasno określone.

Wynagrodzenie wykonawcy w umowie w sprawie zamówienia publicznego

Wynagrodzenie wykonawcy jest istotnym elementem umowy o zamówienie publiczne i zarówno jego wysokość jak i formy i warunki płatności muszą być jasno określone.

Cena za realizację zamówienia może być ustalona w formie ryczałtu, co oznacza, że będzie ona stała niezależnie od ostatecznego wykonanego zakresu zamówienia. Możliwe jest również ustalenie wynagrodzenia kosztorysowego, czyli uwzględniającego rzeczywiste koszty poniesione przez wykonawcę w trakcie realizacji umowy. Coraz częściej zamawiający stosują płatności częściowe, czyli rozkładają wynagrodzenie na kilka rat. Dodatkowo wykonawca może (a niekiedy musi) otrzymać zaliczkę na poczet wynagrodzenia, która ma na celu zabezpieczenie jego interesów finansowych.

Wszystkie te elementy trzeba precyzyjnie określić w umowie o zamówienie publiczne, aby zapewnić jej prawidłową realizację.

W artykule omówimy różne formy wynagrodzenia, takie jak płatności częściowe, zaliczki, ryczałt czy wynagrodzenie kosztorysowe, a także wyjaśnimy, jak ustala się wynagrodzenie w takich umowach.

W tym artykule
  • W przypadku wynagrodzenia ryczałtowego zarówno zamawiający, jak i wykonawca ponoszą ryzyko. Zamawiający nie może zmniejszyć wynagrodzenia wykonawcy, gdy ceny prac lub materiałów spadają lub gdy zakres prac ulega zmniejszeniu. Z kolei wykonawca nie ma prawa żądać podwyższenia wynagrodzenia, gdy koszty lub zakres prac zwiększają się.
  • W przypadku wynagrodzenia kosztorysowego ostateczna jego wysokość jest ustalana po realizacji zamówienia. Sam kosztorys jest jedynie szacunkową prognozą kosztów. W trakcie wykonywania umowy mogą wystąpić nieprzewidziane okoliczności, co może wpłynąć na wzrost lub obniżenie kosztów. Przy zmianie zakresu prac, koszty realizacji mogą ulec zmianie, co powoduje, że kosztorys nie ma charakteru ostatecznego.
  • Aby zapewnić płynność finansową wykonawcy, zamawiający może zdecydować się na wypłatę wynagrodzenia w częściach. W umowie zostanie określony procent wynagrodzenia wypłacanego za każdy etap realizacji zamówienia, co pozwoli na regularne wpływy finansowe dla wykonawcy. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z przepisami, wartość ostatniej części wynagrodzenia nie powinna przekraczać 50% całkowitej wartości wynagrodzenia umownego
  • Zgodnie z przepisami prawa, termin płatności ustalony w umowie o zamówienie publiczne nie może być dłuższy niż 30 dni, które liczy się od daty doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku potwierdzającego dostawę towaru lub wykonanie usługi. Powyższy wymóg wynika z ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych i ma na celu zapobieganie nadmiernym opóźnieniom w regulowaniu płatności między podmiotami gospodarczymi.

Sprawdź też:

3 pytania o waloryzację umów Pzp zgodnie z ustawą o uproszczeniach procedur administracyjnych dla obywateli

Realizacja umowy o zamówienie publiczne 2023

Realizacja umowy w sprawie zamówienia publicznego Pzp 2023 – 9 ważnych pytań i odpowiedzi

Podpisując umowę w sprawie zamówienia publicznego zamawiający i wykonawca nie zawsze są w stanie przewidzieć, jak potoczy się jej realizacja. Prócz nieplanowanych zdarzeń na rynkach krajowym i zagranicznych, zmiany mogą także wystąpić po stronie samych kontrahentów. Dlatego tak istotne jest, aby zastosować w umowie  odpowiednie zabezpieczenia, takie jak klauzule dotyczące modyfikacji umowy czy ustalenie terminów realizacji etapów zamówienia. Ważnym narzędziem w zarządzaniu ryzykiem jest także monitorowanie postępów wykonania zamówienia oraz ewentualnych problemów, które mogą wpłynąć na jego efektywność. Dzięki temu można w porę zapobiec ewentualnym trudnościom i zminimalizować ryzyko ich wpływu na realizację umowy. W tekście przeczytasz o 9 trudnych sytuacjach, jakie w praktyce napotkali zamawiający i wykonawcy podczas realizacji umów. Sprawdź, ja uniknąć ich podczas współpracy.

Umowa o zamówienia publiczne

Treść umowy o zamówienie publiczne wg ustawy Pzp – elementy, na które trzeba zwrócić uwagę!

Z jednej strony zamawiający ma pełne prawo kształtować treść umowy o zamówienie publiczne, która będzie go łączyć z wybranym w toku postępowania wykonawcą, tak by pozyskać oczekiwane świadczenie. Z drugiej jednak – prawo to podlega pewnym ograniczeniom opisanym w ustawie Prawo zamówień publicznych. Naruszenie tych „odgórnych granic” wykonawca może kwestionować w odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej, niezależnie od wartości udzielanego zamówienia, tj. od tego czy postępowanie jest prowadzone w procedurze krajowej czy unijnej. Sprawdź, na jakie postanowienia umowy zwrócić szczególną uwagę, które muszą być obowiązkowo w niej zawarte a które są niedozwolone (abuzywne).

W tym artykule
  • Zanim złożysz ofertę w przetargu, sprawdź zapisy umowy. Wygrany przetarg do dopiero początek – ważne będą przede wszystkim warunki realizacji zamówienia i ryzyko ewentualnych niepowodzeń, z którymi będzie się wiązać chociażby konieczność zapłaty kar umownych.
  • Jeśli jesteś zamawiającym, pamiętaj, że swoboda projektowania umowy w sprawie zamówienia jest ograniczona regulacjami Prawa zamówień publicznych. Z jednej strony istnieją zapisy, które będą musiały znaleźć się w każdym kontrakcie. Z drugiej ustawa Pzp określa tzw. klauzule abuzywne czy inaczej klauzule niedozwolone, które nie mają racji bytu w umowie o zamówienie publiczne.
  • Jednym z elementów, który musi zawierać umowa o zamówienie, jest termin wykonania zamówienia. Należy określać go liczbą dni, miesięcy, lat, możliwie unikając wskazywania konkretnej daty. Podanie daty, w której należy zakończyć kontrakt, może być uzasadnione szczególnymi okolicznościami, które nie zależą od zamawiającego (np. w przypadku projektów finansowanych ze środków UE).
  • Zamawiający ma obowiązek wyznaczyć w umowie górny limit możliwych kar umownych. Należy zwrócić na to szczególną uwagę.
  • Jeżeli za zamówienie żądana jest kwota ryczałtu, to zamawiający nie powinien żądać szczegółowej kalkulacji kosztorysowej. Z kolei jeśli wymaga kosztorysu, to nawet błędy czy braki w nim nie mogą być podstawą odrzucenia oferty czy negatywnej oceny.

Więcej na temat umów oraz wzory dokumentów znajdziesz tutaj:

W jaki sposób prawo opcji wpływa na zapisy w umowie o zamówienie publiczne?

Pytanie:

Zamawiający planuje wszcząć postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego. Przedmiotem zamówienia będą sukcesywne dostawy (realizowane na podstawie pisemnych zleceń) w okresie 24 miesięcy. W ramach zamówienia zamawiający przewidział możliwość skorzystania z prawa opcji. Zakres prawa opcji jest taki sam jak zakres zamówienia podstawowego. Czyli przedmiot umowy to przykładowo: 100 szt. - zamówienie podstawowe + 100 szt. zamówienie w ramach prawa opcji. W związku z powyższym zamawiający ma wątpliwości, jak stosować obligatoryjne zapisy umów. Czy zapis wynikający z art. 443 ust. 2 dotyczący faktu, że procentowa wartość ostatniej części wynagrodzenia nie będzie wynosić więcej niż 50% wartości wynagrodzenia należnego wykonawcy, powinien odnosić się osobno do zamówienia podstawowego i osobno do prawa opcji, czy "wynagrodzenie należne wykonawcy" należy traktować jako sumę tych wartości (opcja może być zrealizowana po ewentualnym uzyskaniu środków finansowych przez zamawiającego). Podobne pytanie nasuwa się odnośnie do art. 436 pkt 3 (jeżeli zamawiający chce określić maksymalną wartość kar umownych procentem od wynagrodzenia, to powinien brać pod uwagę tylko zamówienie podstawowe, czy wraz z prawem opcji?). Kolejne pytanie dotyczy wartości zabezpieczenia należytego wykonania umowy: jak postąpić w przypadku dokonania waloryzacji wynagrodzenia, tzn. czy wykonawca powinien je odpowiednio zwiększyć, jeżeli zostanie zwiększone wynagrodzenie, tj. wnieść nową gwarancję (aneks) lub dopłacić?

Rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia Pzp

Rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia publicznego – odstąpienie, porozumienie stron, wypowiedzenie

W sytuacji gdy inflacja, wojna w Ukrainie, COVID-19 powodują, że realizacja umowy w sprawie zamówienia publicznego na dotychczasowych zasadach przestaje być opłacalna, strony próbują wprowadzić do niej stosowne zmiany. Niestety nie zawsze będą one możliwe w świetle obowiązujących przepisów. Czasem jedynym wyjściem jest rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia i zawarcie nowego kontraktu. Czy ustawa Pzp pozwala zawsze zakończyć bez przeszkód współpracę? Jak formalnie rozwiązać umowę w sprawie zamówienia publicznego? Co w sytuacji, gdy zamawiający nie zgadza się rozwiązać umowy za porozumieniem stron? Kiedy odstąpić od umowy a kiedy ją wypowiedzieć? Sprawdź w artykule. 

W tym artykule
  • Umowy w sprawach zamówień publicznych zawiera się na czas oznaczony a ich cechą jest trwałość. Co do zasady ustawa Pzp nie przewiduje możliwości dowolnego rozwiązywania takich umów zarówno przez zamawiającego, jak i wykonawcę. Jeżeli umowa jest wykonywana należycie, to powinna obowiązywać do upływu terminu jej wykonywania.
  • Istnieją ustawowe rozwiązania, które pozwalają rozwiązać umowę w sprawie zamówienia publicznego. Artykuł 456 ust. 1 ustawy Pzp uprawnia zamawiającego do jednostronnego odstąpienia od umowy w razie, gdy interes publiczny przemawia za tym, jednakże w sytuacji, gdy nie można było tego przewidzieć w chwili zawarcia umowy.
  • Kontrahenci umowy w sprawie zamówienia publicznego mogą zastrzec, że jednej lub obu stronom będzie przysługiwać w ciągu oznaczonego terminu prawo odstąpienia od umowy (umowne prawo odstąpienia).
  • Strony mogą również określić warunki, po wystąpieniu których będzie można odstąpić od umowy. 
  • W sytuacji, gdy jedna ze stron dopuszcza się zwłoki w realizacji zobowiązania z umowy, druga strona może wyznaczyć jej odpowiedni dodatkowy termin do wykonania. Jednocześnie gdy bezskutecznie upłynie wyznaczony termin, strona będzie miała prawo odstąpić od umowy.

Sprawdź też:

Jawność dokumentów szacowania i umowy o zamówienie

Jawność dokumentów szacowania i umowy o zamówienie

Protokół postępowania o zamówienie, jak i oferty z załącznikami są jawne. Czy wobec tego wykonawca może wnioskować do zamawiającego o wgląd do dokumentacji powstałej na etapie:

  • szacowania przedmiotu zamówienia (w tym ofert, jakie otrzymał, opracowując wartość zakupu) oraz
  • realizacji umowy (takie jak np. protokoły odbioru, ankiety oceny wykonawcy usług szkoleniowych itp.)?

Jawność dokumentów szacowania oraz umowy i dokumentów związanych z jej realizacją regulują ustawy: Pzp i o dostępie do informacji publicznej. Przeczytaj, jak pozyskać wgląd do dokumentacji postępowania.

Polityka Zakupowa Państwa 2022 a Pzp

Polityka Zakupowa Państwa 2022 – co w praktyce oznacza dla zamawiających i wykonawców? (cz. I)

Polityka Zakupowa Państwa ma pomóc sektorowi publicznemu zarządzać swoimi zakupami. Opisuje ona wspólne i kompleksowe standardy, którymi określona kategoria zamawiających będzie się kierować, dokonując zamówień publicznych. Dokument obejmuje lata 2022–2025. Zawiera przy tym m.in. wytyczne, jak korzystać z narzędzi ustawy Pzp, aby wspomóc małych i średnich przedsiębiorców w ubieganiu się o zamówienia publiczne. Wyodrębnia określone kategorie zamówień, do których zamawiający powinni stosować szczególne reguły. Omówienie pierwszych 7 narzędzi znajdziesz w artykule. Kolejne 7 opiszemy w następnym Top temacie.