Zawarcie umowy z wykonawcą

konsorcjum wykonawcą zadania

Konsorcjum wykonawcą – pełnomocnictwo, zmiany w składzie, niedozwolone praktyki (cz. I)

Wykonawca, który nie dysponuje wymaganym przez zamawiającego w siwz potencjałem, nie jest z góry na przegranej pozycji. Prawo zamówień publicznych podpowiada mu co najmniej 3 rozwiązania, jak w takiej sytuacji zdobyć niezbędne zasoby w celu skutecznego złożenia oferty. Wśród nich jest korzystanie z pomocy podwykonawców, powołanie się na zasoby innego podmiotu oraz zawiązanie konsorcjum. O tej ostatniej metodzie piszemy  szczegółowo w cyklu trzech kolejnych artykułów.

Ważne w artykule:

  1. Wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia zwykle przybiera postać konsorcjum lub spółki cywilnej, z tym że przepisy ustawy Pzp nie narzucają na żadnym etapie postępowania formy prawnej, jaką powinni przyjąć wykonawcy ubiegający się wspólnie o zamówienie publiczne.
  2. Zakazane jest „sztuczne” zawiązywanie konsorcjów w celu obejścia obowiązywania przepisów lub w sposób, który stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Konsekwencją takiego działania wykonawców może być odrzucenie złożonej przez nich oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.
  3. Wykonawcy ubiegający się wspólnie o udzielenie zamówienia mają obowiązek ustanowić pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu, albo reprezentowania ich w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Brak jest jednak ustawowo określonej sankcji za niedopełnienie tego obowiązku.
  4. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dany podmiot może pojawić się tylko raz jako wykonawca, niezależnie od tego czy występuje samodzielnie, czy jako jeden z wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia w ramach tzw. konsorcjum. Konsekwencją złożenia większej liczby ofert przez jednego wykonawcę jest konieczność ich odrzucenia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 82 ust. 1 ustawy Pzp.