Aby móc zmienić umowę z powodu COVID-19, nie wystarczy sam fakt realizacji prac w czasie pandemii. Trzeba najpierw wykazać, że wystąpiły okoliczności związane z COVID-19, a potem udowodnić, że miały one wpływ na realizację umowy. Zmiany umów w takich sytuacjach przenalizował UZP w kontrolach doraźnych, wykazując w nich kilka nieprawidłowości. Sprawdź praktyczne przykłady z trzech kontroli i upewnij się, czy zmiany w Twoich umowach zostały przeprowadzone zgodnie z prawem.
Więcej na temat zmian umowy z powodu COVID-19 przeczytasz w artykule:
Aneks do umowy o zamówienie publiczne – jak zmieniać stare i nowe kontrakty?
Często w trakcie realizacji umowy pojawiają się nieprzewidziane okoliczności, które powodują, że współpraca na dotychczasowych zasadach jest niemożliwa bądź nieopłacalna. Wówczas konieczna jest zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego. Aby jednak móc tego dokonać, należy spełnić ustawowe warunki. Sprawdź przesłanki zmiany umowy zgodnie ze starą lub nową ustawą Pzp. Jeśli modyfikacje nie są możliwe lub strony nie zgadzają się na nie, umowę można rozwiązać.
O zmianach umowy piszemy także w artykułach:
Szczególnie dziś – w obliczu dynamicznego i niestabilnego wzrostu cen na rynku robót budowlanych, usług i dostaw, zamawiający powinien zadbać o zapisy umowy o zamówienie publiczne w zakresie waloryzacji czy zmiany wynagrodzenia. Sprawdź, jakie postanowienia zastosować w związku z tym w dokumentacji postępowania m.in. w SWZ i projekcie umowy z wykonawcą. Przeczytaj też, kiedy zachodzi konieczność zmiany ceny i w jaki sposób ją przeprowadzić. W artykule publikujemy przykładowe zapisy o waloryzacji wynagrodzenia w umowie na zamówienie publiczne. Możesz je zastosować np. w odniesieniu do cen paliwa, gazu, energii elektrycznej, materiałów i urządzeń.
O zmianie umowy i waloryzacji wynagrodzenia piszemy także tutaj: