zmiana umowy

Zmiana umowy z powodu COVID-19

Zmiany umowy z powodu COVID-19 w kontroli prezesa UZP

Aby móc zmienić umowę z powodu COVID-19, nie wystarczy sam fakt realizacji prac w czasie pandemii. Trzeba najpierw wykazać, że wystąpiły okoliczności związane z COVID-19, a potem udowodnić, że miały one wpływ na realizację umowy. Zmiany umów w takich sytuacjach przenalizował UZP w kontrolach doraźnych, wykazując w nich kilka nieprawidłowości. Sprawdź praktyczne przykłady z trzech kontroli i upewnij się, czy zmiany w Twoich umowach zostały przeprowadzone zgodnie z prawem.

W niektórych sytuacjach pojawi się obowiązek przygotowania raportu z realizacji zamówienia.

Zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego 2022

Często w trakcie realizacji umowy pojawiają się nieprzewidziane okoliczności, które powodują, że współpraca na dotychczasowych zasadach jest niemożliwa bądź nieopłacalna. Wówczas konieczna jest zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego. Aby jednak móc tego dokonać, należy spełnić ustawowe warunki. Sprawdź przesłanki zmiany umowy zgodnie ze starą lub nową ustawą Pzp. Jeśli modyfikacje nie są możliwe lub strony nie zgadzają się na nie, umowę można rozwiązać.

W tym artykule
Zmiana wynagrodzenia wykonawcy w umowie o zamówienie publiczne – kiedy jest możliwa?

Zmiana wynagrodzenia wykonawcy w umowie o zamówienie publiczne – kiedy jest możliwa?

Szczególnie dziś – w obliczu dynamicznego i niestabilnego wzrostu cen na rynku robót budowlanych, usług i dostaw, zamawiający powinien zadbać o zapisy umowy o zamówienie publiczne w zakresie waloryzacji czy zmiany wynagrodzenia. Sprawdź, jakie postanowienia zastosować w związku z tym w dokumentacji postępowania m.in. w SWZ i projekcie umowy z wykonawcą. Przeczytaj też, kiedy zachodzi konieczność zmiany ceny i w jaki sposób ją przeprowadzić. W artykule publikujemy przykładowe zapisy o waloryzacji wynagrodzenia w umowie na zamówienie publiczne. Możesz je zastosować np. w odniesieniu do cen paliwa, gazu, energii elektrycznej, materiałów i urządzeń.

W tym artykule
  • Postanowienia umowne, które bazują na art. 439 ustawy Pzp, muszą określać m.in. poziom zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia, który uprawnia strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia. Poziom zmiany można ustalić, zarówno wskazując konkretną kwotę, jak i określając procent. Zmiana obejmuje sytuacje, gdy cena (lub koszt realizacji zamówienia) się zwiększy, jak i te, w których się zmniejszy. Jeżeli w wyniku sytuacji gospodarczej cena danego materiału (lub koszt związany z realizacją zamówienia) będzie powyżej lub poniżej ustalonej kwoty (lub wartości procentowej), to spełni się pierwsza z przesłanek zmiany ceny.
  • UZP wskazał, że aby móc zastosować klauzulę waloryzacyjną, nie wystarczy, że zmieni się cena materiałów lub kosztów. Niezbędne jest także ustalenie wpływu takiej zmiany użytych do realizacji zamówienia materiałów lub kosztów na ustalone w umowie wynagrodzenie za jego wykonanie.
  • Problemem dla zamawiającego i wykonawcy może być przypadek, gdy umowa nie przewidywała waloryzacji (np. z uwagi na to, że dotyczyła dostawy lub była zawarta na okres krótszy niż 12 miesięcy), a wykonawca wnioskuje do zamawiającego o podwyżkę wynagrodzenia w związku np. ze wzrostem cen paliwa. Najczęściej swoją prośbę wykonawca motywuje właśnie gwałtowną i niespodziewaną podwyżką cen lub kosztów realizacji zamówienia. W takiej sytuacji można rozważyć zmianę umowy na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.

O zmianie umowy i waloryzacji wynagrodzenia piszemy także tutaj:

Jak uzasadnić możliwość zmiany umowy zgodnie z przesłanką dopuszczającą rozszerzenie jej zakresu?

Pytanie:

Podpisaliśmy umowę, której przedmiotem było wykonanie wystawy stałej w obiekcie muzealnym, w skład której wchodziło m.in.:

  • wykonanie, dostawa, montaż i uruchomienie wszystkich elementów wyposażenia, scenografii wystaw materiałów,
  • wykonanie elementów wystroju wnętrz (sufit podwieszany i posadzki),
  • wykonanie indywidualnych elementów wystroju wnętrz,
  • wykonanie i instalacja wraz z uruchomieniem scenariuszy (filmów, animacji i prezentacji multimedialnych, gier edukacyjnych i nagrań dźwiękowych),
  • opracowanie i zakup (dostawa) oprogramowania do zarzadzania treścią, sprzętem, urządzeniami audiowizualnymi i technicznymi, oświetleniem oraz instalacjami ekspozycyjnymi wraz z ich instalacją, uruchomieniem i testami,
  • zakup, dostawa i montaż sprzętu multimedialnego.

Zamawiający sporządził protokół konieczności, w którym uzasadnia konieczność wykonania aplikacji mobilnej oraz wykonanie strony internetowej i w związku z tym, uważa, że zawarcie aneksu do obowiązującej umowy na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp jest możliwe.

Nowe usługi objęte aneksem to:

  • uruchomienie domeny powiązanej i kompatybilnej ze stroną główną Muzeum – Zamku (obecnie w przebudowie),
  • przygotowanie autorskiego, responsywnego szablonu graficznego strony (może być to personalizacja/modyfikacja istniejącego szablonu) – projekt powinien nawiązywać do stylu aplikacji na wystawie,
  • CMS,
  • 2 wersje językowe (polski, angielski) oraz audiodeskrypcja dla materiałów wideo,
  • przygotowanie witryny zoptymalizowanej pod kątem pozycjonowania SEO,
  • zabezpieczenie przed atakami z zewnątrz,
  • umieszczenie 5 filmów na stronie ok. 1 min każdy,
  • zapewnienie utrzymania oraz wsparcia informatycznego wraz z aktualizacją (5 lat),
  • hosting (5 lat) itp.

Zamawiający wskazuje, iż zlecenie zamówienia aplikacji i strony internetowej obecnemu wykonawcy jest uzasadnione względami ekonomicznymi i terminem realizacji. Wykonanie zadań polegających na opracowaniu i wykonaniu aplikacji wynikających z treści i formy przekazu będącej zakresem zamówienia realizowanego przez inny podmiot byłoby możliwe dopiero po zakończeniu realizacji wystaw. Tymczasem podmiot wykonujący wystawy może zrealizować te zadania równolegle.

Aktualny wykonawca nie potrzebuje również dodatkowego czasu na zapoznanie się z projektem i efektami realizacji wystaw. Zbędne są ponadto dodatkowe uzgodnienia między wykonawcami. Niniejsze uzasadnienie analogicznie dotyczy również wykonania strony internetowej wystaw. Zdaniem zamawiającego przedmiotowa zmiana jest dopuszczalna w świetle:

  • art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, bo wartość zamówienia w wysokości 217.000 zł netto nie przekracza 10% wartości wynagrodzenia wykonawcy określonego w umowie i jest mniejsza od kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp, oraz
  • art. 144 ust. 2a ustawy Pzp – ponieważ nie zmienia ogólnego charakteru umowy (rozumianego jako zmiana przedmiotu lub rodzaju pierwotnego zamówienia).

Zmiana ta wyłącznie rozszerza zakres świadczeń wykonawcy o świadczenia podobne do części przedmiotu zamówienia podstawowego, gdyż projektowanie i tworzenie stron internetowych oraz aplikacji to czynności bardzo zbliżone do projektowania i tworzenia programów, aplikacji i treści multimedialnych. Czy takie rozszerzenie przedmiotu zamówienia i aneksowanie umowy jest uprawnione na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp?