Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Nieprzewidziane okoliczności, które zmuszają Cię do zwiększenia zakresu robót? Błędy w dokumentacji powodujące, że trzeba zmienić technologię? A może wykonawca, który realizował kontrakt, uległ przekształceniu i należy zmienić stronę kontraktu? To tylko niektóre okoliczności, które mogą zmusić Cię do zmiany postanowień umowy. Warto zawczasu przewidzieć tego rodzaju problemy i zapobiec niepotrzebnym nerwom w trakcie realizacji zamówienia. W przypadku kontraktu o zamówienie publiczne nie każda bowiem zmiana i nie w każdych okolicznościach może być do niego wprowadzona. W artykule omawiamy m.in., jakie zmiany umowy są zawsze dopuszczalne, które trzeba przewidzieć już w siwz i jak sobie poradzić z modyfikacją kontraktu, gdy zawarłeś go zgodnie z przepisami obowiązującymi przed zeszłoroczną nowelizacją.
Wprowadzona w wyniku zeszłorocznej nowelizacji ustawy Pzp zmiana przepisów dotyczących zamówień dodatkowych powoduje, że zamawiający będą musieli zmienić swoje wypracowane praktyki w zakresie ich udzielania. Szczególnym ułatwieniem jest zastąpienie zamówień dodatkowych udzielanych w trybie z wolnej ręki możliwością wprowadzenia w tym zakresie po prostu zmiany do umowy. O tym, na jakich warunkach wolno ją wprowadzić, przeczytasz w poniższym artykule. Warto też pamiętać, że szczególne regulacje – w zakresie udzielania zamówień dodatkowych i uzupełniających – dotyczą umów zawartych przed wejściem w życie zeszłorocznej nowelizacji. W artykule piszemy o 2 ważnych sprawach z tym związanych, które wynikają z opinii prawnej UZP wydanej w tym zakresie.
Zeszłoroczna nowelizacja ustawy Pzp zmodyfikowała m.in. przepisy dotyczące zamówień uzupełniających. Warto wiedzieć, co się w tym zakresie zmieniło i jak prawidłowo korzystać z nowych regulacji. Dzięki tej instytucji możesz bowiem szybko i prosto – bo z wolnej ręki – zlecić potrzebne prace. W artykule piszemy m.in. o tym, w jakim terminie i zakresie wolno aktualnie zlecać zamówienia podobne (dawne „uzupełniające”) a przede wszystkim, jakie warunki należy spełnić, by móc je zastosować.
Poza omyłkami pisarskimi i rachunkowymi, które charakteryzują się oczywistością, ustawodawca przewidział również obowiązek poprawienia w treści oferty innych omyłek powodujących, że oferta pozostaje niezgodna z siwz, a których poprawienie nie powoduje istotnych zmian oferty. Instytucja, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp ma na celu stworzenie możliwości brania pod uwagę ofert obarczonych nieistotnymi wadami, tj. różnego rodzaju brakami, błędami, niejasnościami czy nawet wewnętrznymi sprzecznościami, których korekta nie zmieni w istotny sposób kształtu oświadczenia woli złożonego przez wykonawcę. Czynność poprawienia omawianej omyłki prowadzi do uszczegółowienia, doprecyzowania treści oferty, tak by doprowadzić zamawiającego do pewności, że oferta odpowiada jego oczekiwaniom. Sprawdź, w jakich przypadkach korekta takich przeoczeń jest możliwa a kiedy niedopuszczalna.
W toku badania i oceny ofert zamawiający ma obowiązek poprawić w treści oferty: oczywiste omyłki pisarskie, oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek oraz inne omyłki polegające na niezgodności oferty z siwz, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty. Często jednak pojawiają się wątpliwości, czy dane przeoczenie bądź nieścisłość to oczywista omyłka, czy może błąd, który powinien decydować o odrzuceniu oferty. W artykule prezentujemy ważne zasady związane z korektą omyłek rachunkowych. Skorzystaj z nich i bądź pewien podejmowanych działań.
Procedura odwrócona jest bardzo dobrym narzędziem umożliwiającym szybsze rozstrzyganie przetargów. Jej skuteczność widać najlepiej w postępowaniach powyżej progów unijnych, gdzie składana jest duża liczba ofert lub oferty pochodzą do wykonawców zagranicznych. Możliwość uniknięcia obowiązku weryfikacji kilku czy nawet kilkunastu JEDZ to realna oszczędność czasu. Procedurę odwróconą warto jednak stosować również w przetargach o niższych wartościach. Zamawiający powinien przeprowadzić kilka tego rodzaju postępowań, aby ostatecznie móc stwierdzić, czy w jego przypadku omawiany art. 24aa ustawy Pzp daje pożądane rezultaty w postaci mniejszego nakładu pracy przy udzielaniu zamówienia. W artykule prezentujemy 9 ważnych praktycznych aspektów związanych z procedurą odwróconą. Nasze wskazówki z pewnością pomogą jednostkom zamawiającym sukcesem zakończyć pierwsze tego typu postępowania.
Jako zamawiający masz obowiązek skorygować ofertę, jeśli wystąpią w niej oczywiste omyłki pisarskie, rachunkowe lub inne polegające na niezgodności oferty z siwz ale niepowodujące istotnych zmian w jej treści. Jak stwierdzić, czy dane przeoczenie ma oczywisty charakter i jak prawidłowo dokonać korekty? Ustawa Pzp nie zawiera w tej mierze jasnych wytycznych. Warto jednak kierować się dorobkiem orzecznictwa KIO i praktyki rynku zamówień publicznych. W tekście omawiamy 9 ważnych zasad związanych z korygowaniem ofert oraz wskazówki wynikające z wyroków KIO w zakresie poprawiania w ofertach oczywistych omyłek pisarskich. W kolejnym tygodniu przeczytasz o korekcie oczywistych omyłek rachunkowych i innych omyłek powodujących, że oferta jest niezgodna z siwz.
Zlecanie usług społecznych podlega szczególnym ustawowym rozwiązaniom, które nierzadko sprawiają trudności zamawiającym. Przeczytaj drugą część artykułu dotyczącego zasad prowadzenia procedur na zamówienie usług społecznych o wartościach powyżej ustawowych progów i dowiedz się m.in.: kiedy odrzucić ofertę w takim postępowaniu, jakie są przesłanki unieważnienia procedury oraz jak dokumentować jej przebieg.
Usługi tzw. społeczne można zlecać w szczególnych procedurach określonych rozdziałem 6 ustawy Pzp. Mimo już ponad rocznej praktyki stosowania tych przepisów wiele kwestii związanych ze zlecaniem usług społecznych nadal budzi wątpliwości zamawiających. Artykuł omawia czynności, jakie należy po kolei podjąć w postępowaniach na zamówienia o wartości równej progom unijnym lub wyższej od nich (750 tys. lub 1 mln euro). Znajdziesz tu informacje związane z: regulacjami, jakie zamawiający powinien stosować wobec zamówień na usługi społeczne w progach unijnych, opisem przedmiotu zamówienia i szacowaniem jego wartości, komisją przetargową, sposobem ustalania warunków udziału w postępowaniu oraz ogłoszeniami o zamówieniach. Kolejną część artykułu, dotyczącą m.in. zasad odrzucania ofert w takich procedurach, unieważnienia postępowania i dokumentowania jego przebiegu, opublikujemy w następnym tygodniu.
Zamawiający ma prawo ustalić takie kryteria oceny ofert, które są niezbędne, aby móc wybrać ofertę w największym stopniu spełniającej jego oczekiwania. Artykuł 91 ust. 2 ustawy Pzp zawiera otwarty katalog kryteriów, jakimi można kierować się przy wyborze oferty najkorzystniejszej. Wymienia się w nim przykładowo: jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne, aspekty społeczne, aspekty środowiskowe i innowacyjne, a także serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna czy warunki dostawy (np. termin dostawy, sposób dostawy oraz czas dostawy lub okres realizacji). Ponieważ aktualnie ustawa Pzp kładzie nacisk na stosowanie prócz ceny także innych elementów ocennych, zachęcam do przeczytania poniższego artykułu i zyskania praktycznych wskazówek związanych z wyborem jednego z nich.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!