Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Właściwe umocowanie do podejmowania czynności prawnych jest niezbędne do tego, by wykonawca, który nie działa osobiście, złożył w postępowaniu skuteczną ofertę. Z pewnością najbezpieczniejszym rodzajem pełnomocnictwa w przetargach jest pełnomocnictwo rodzajowe, w którym zostaną wymienione wszystkie czynności, do realizacji których pełnomocnik będzie uprawniony w postępowaniu zamówieniowym (np. podpisywanie umów, potwierdzanie dokumentów za zgodność z oryginałem). W poniższym artykule omawiamy kwestie, o których należy pamiętać, sporządzając oraz oceniając pełnomocnictwo składane w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Prezes UZP wysunął zastrzeżenia odnoszące się do jednego z postępowań podlegającego kontroli uprzedniej. Zamówienie było przewidziane do współfinansowania ze środków pochodzących z Unii Europejskiej. Główne zarzuty dotyczyły weryfikacji fakultatywnych przesłanek wykluczenia, żądania określonych dokumentów, w sytuacji gdy są one dostępne w ogólnodostępnych bazach oraz korzystania z niekatulanych przepisów rozporządzenia w sprawie dokumentów. Zapoznaj się z zarzutami kontrolujących i sprawdź, jakich działań należy się wystrzegać w procedurach wszczynanych w warunkach znowelizowanych przepisów Pzp (wynik kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 26 maja 2017 r., sygn. akt KU/41/17 UZP/DKUE/KU/41/17)
Chcesz zastosować kryterium cena 100% lub z wagą przekraczającą 60% i nie jesteś pewien, jak dokonać tego zgodnie z prawem? Najpierw sprawdź, czy Twoja jednostka podlega jakimkolwiek ograniczeniom w tym zakresie. Jeśli stwierdzisz, że należysz do katalogu zamawiających, którzy muszą spełnić określone wymogi, aby dokonać zakupu, kierując się jedynie ceną, przeczytaj ten tekst. Piszemy w nim m.in. o tym, jak opisać w protokole uwzględnienie kosztów cyklu życia względem dostaw, usług oraz robót budowlanych. Omawiamy, co to są standardy jakościowe odnoszące się wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia. Podpowiadamy też, co zrobić, gdy nie czujesz się na siłach dokonywać takiego opisu, a mimo to, chcesz dokonać zamówienia, kierując się tylko ceną.
Przepisy ustawy Pzp wymagają, aby zamawiający, w pewnych sytuacjach, żądał od wykonawców realizacji zamówienia przez osoby zatrudnione na umowę o pracę. Kiedy takie wymaganie będzie zasadne oraz co powinna wówczas zawierać specyfikacja istotnych warunków zamówienia? Jak kwestę tę interpretuje Urząd Zamówień Publicznych i Krajowa Izba Odwoławcza? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w dalszej części artykułu. Znajdziesz w nim również gotowe zapisy siwz i umowy z wykonawcą.
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych stały się w ostatnim czasie niezwykle ważnym i aktualnym zagadnieniem. Rada Ministrów wydała w tym zakresie zalecenia, które powinni stosować wszyscy zamawiający należący do administracji rządowej. O tym, jak w praktyce uwzględniać je w dokumentach przetargowych, korzystając z narzędzi ustawowych oraz co można zyskać, stosując je we własnych zamówieniach, piszemy w poniższym artykule.
Aktualnie ustawa Pzp daje zamawiającemu dość dużą swobodę, jeśli chodzi o weryfikację wiarygodności wykonawcy. Przykładowo to w jego gestii leży, czy skorzysta z możliwości sprawdzenia zaległości podatkowych u danego oferenta bądź znajdowania się przez niego w stanie likwidacji. Z pewnością warto sprawdzić tego rodzaju okoliczności, bo świadczą one o kondycji finansowej podmiotu. Ale uwaga! Jeśli zamawiający zdecyduje się sformułować fakultatywne przesłanki wykluczenia w siwz lub ogłoszeniu, to nakłada na siebie obowiązek ich późniejszej weryfikacji. Przedstawiamy wnioski z kontroli przeprowadzonych przez UZP głównie w odniesieniu do zasad sprawdzania fakultatywnych przesłanek wykluczenia.
Jednym z głównych celów przyświecających ustawodawcy przy konstruowaniu przepisów znowelizowanej ustawy Pzp było odformalizowanie procedur. Służyć temu miało m.in. wprowadzenie mechanizmu, zgodnie z którym dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu i niepodleganie wykluczeniu zamawiający – w zależności od wartości zamówienia – żąda lub może żądać jedynie od wykonawcy, którego ofertę ocenił najwyżej. Jak wiadomo kwestia ta została uregulowana w art. 26 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. Procedura przedkładania w postępowaniu odpowiednich dokumentów w określonych terminach i z poprawną datą wywołuje sporo wątpliwości. Z artykułu dowiesz się, kiedy stosować wezwanie do złożenia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 1 i 2 a kiedy z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp oraz jak oceniać ich ważność i aktualność.
Aktualnie duży nacisk kładzie się na wybór oferty niekoniecznie z najniższą ceną, ale która przedstawia najlepszy bilans kryteriów ceny (lub kosztu) oraz pozacenowych elementów oceny. Stąd ustawa Pzp ogranicza część zamawiających w możliwości określania ceny jako jedynego kryterium lub którego waga przekraczałaby 60%. W opracowaniu – na przykładzie autentycznych pytań zamawiających i wykonawców – piszemy m.in. o tym: jak określać pozacenowe kryteria oceny, jak oceniać oferty, które nie wskazują precyzyjnie lub zgodnie z wymogami zamawiającego informacji dotyczących kryteriów, jak postępować, gdy ofercie brak istotnych informacji, które pozwoliłyby ustalić ranking ofert.
Zarówno przed nowelizacją ustawy Pzp z 22 czerwca 2016 r., jak i po jej wejściu w życie, zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy dzielić zamówienia na części w celu obejścia przepisów ustawy Pzp (aktualnie art. 5b pkt 2 ustawy Pzp, wcześniej art. 32 ust. 2 ustawy Pzp w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją). Z powyższego wynika, że może zatem podzielić zamówienie, o ile takie działanie nie zmierza do uniknięcia stosowania regulacji ustawy Pzp właściwych ze względu na szacunkową wartość całego zamówienia.
Nie ulega wątpliwości, że przeprowadzanie postępowań przetargowych generuje po stronie zamawiającego pewne koszty. W przypadku nabywania rzeczy o niewielkiej wartości koszty te mogą przewyższać ewentualne zyski wynikające z przeprowadzenia sformalizowanych i długotrwałych postępowań przetargowych. Aby zapobiec takim sytuacjom, w ustawie Pzp wprowadzono regulację określającą tzw. „próg bagatelności” w wysokości 30.000 euro. Jest to wartość zamówienia, poniżej której zamawiający ma prawo do bezpośredniego, czyli z pominięciem przepisów ustawy Pzp, udzielenia zamówienia. Nie oznacza to jednak, że zamawiający mogą zupełnie dowolnie wydatkować powierzone im środki.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!