Sygn. akt: KIO 1225/18
WYROK
z dnia 4 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lipca 2018 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20 czerwca 2018 r. przez wykonawcę ZNAK
Gdańsk Sp. z o.o., ul. Potęgowska 12/66, 80 - 174 Gdańsk w postępowaniu prowadzonym
przez
Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich, ul. Wilczak 51, 61- 623 Poznań
przy udziale wykonawcy
Biuro Projektów TRASA Sp. z o.o., ul. Janusz Zeylanda 1/7,
808 Poznań zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie
zamawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu
a) naruszenia przez Zama
wiającego art. 92 ust. 1 pkt 3 Prawa zamówień
publicznych
zwanego dalej: „Pzp” poprzez zaniechanie faktycznego i prawnego
uzasadnienia odrzucenia oferty;
b)
częściowo - naruszenia przez Zamawiającego art. 90 ust. 2 i 3 Pzp poprzez
błędną ocenę wyjaśnień w przedmiocie wykazania, że zaoferowana cena nie ma
charakteru rażąco niskiej;
c)
częściowo - naruszenia przez Zamawiającego art. 91 ust.1 Pzp, jako
konsekwencje uwzględnionych wyżej wymienionych zarzutów;
i
nakaz
uje
Zamawiającemu
unieważnienie
czynności
wyboru
oferty
najkorzystniejszej i odrzucenia
oferty Odwołującego z 15.06.2018 r., nakazuje
powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w ramach której nakazuje
Zamawiającemu ponowne wezwanie (w zakresie dotychczas nie wzywanym) do
wyjaśnień wraz z dowodami: ZNAK Gdańsk Sp. z o.o., ul. Potęgowska 12/66, 80-174
Gdańsk w trybie art. 90 ust. 1 Pzp, w kontekście istotnych części składowych ceny
oferty, tj.
kosztów badań geotechnicznych, z uwagi na przywołane w uzasadnieniu
okoliczności. Jednocześnie, nakazując objęciem wezwaniem także wszystkich tych
elementów które są przedmiotem wątpliwości Zamawiającego, w tym wyrażanych
również na rozprawie, w kontekście pierwotnych wyjaśnień z 04.06.2018 r.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
2. kosztam
i postępowania obciąża Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich, ul. Wilczak
623 Poznań i:
zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną przez ZNAK
Gdańsk Sp. z o.o., ul. Potęgowska 12/66, 80-174 Gdańsk tytułem wpisu od
odwołania;
zasądza od Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, ul. Wilczak 51,
623 Poznań na rzecz ZNAK Gdańsk Sp. z o.o., ul. Potęgowska 12/66, 80-
174 Gdańsk kwotę 11 100 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero
groszy
) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
zwrotu kosztów wpisu oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 1225/18
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego pn:
”Opracowanie projektu koncepcyjnego wraz z uzasadnieniem decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia dla zadania pn.: Budowa obwodnicy
Szamotuł w ciągu drogi wojewódzkiej nr 184 Wronki-Ostroróg-Szamotuły-Przeźmierowo”,
zostało wszczęte ogłoszeniem w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 557795 - N - 2018,
data zamieszczenia 14.05.2018 r., przez
Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich,
ul. Wilczak 51, 61-
623 Poznań zwany dalej: „Zamawiającym”.
W dniu 15.06.2018 r. (e-
mailem) Zamawiający poinformował o wyborze oferty
najkorzystniejszej
Biuro Projektów TRASA Sp. z o.o., ul. Janusz Zeylanda 1/7, 60-808
Poznań zwanej dalej: „Biuro Projektów TRASA Sp. z o.o.” albo „Biura Projektów TRASA sp.
z o. o. w Poznaniu” albo „Przystępującym”. Nadto, poinformował o odrzuceniu na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.
U. z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579) zwanej dalej:
„Pzp” oferty ZNAK Gdańsk Sp. z o.o.,
ul. Potęgowska 12/66, 80-174 Gdańsk zwanej dalej: „ZNAK Gdańsk Sp. z o.o.” albo „ZNAK
Gdańsk sp. z o. o. w Gdańsku” albo „Odwołującym”.
W dniu 20.06.2018 r.
(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) ZNAK Gdańsk Sp. z o.o.
wniosła odwołanie na w/w czynności z 15.06.2018 r. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał
w dniu 19.06.2018 r. (e-mailem).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 92 ust. 1 pkt 3 Pzp, poprzez zaniechanie faktycznego i prawnego uzasadnienia
odrzucenia oferty,
2. art. 91 ust. 1 Pzp
, poprzez wybór oferty niebędącej ofertą najkorzystniejszą w rozumieniu
art. 2 pkt 5 Pzp,
3. art. 90 ust. 2 i 3 Pzp
poprzez błędną ocenę złożonych przez ZNAK GDAŃSK sp. z o. o.
w Gdańsku, wyjaśnień w przedmiocie wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
Odwołujący się wnosił o:
unieważnienie czynności odrzucenia oferty ZNAK Gdańsk sp. z o. o. w Gdańsku,
unieważnienie czynności wyboru oferty Biuro Projektów TRASA sp. z o. o. w Poznaniu,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert oraz wyboru oferty.
Odwołujący złożył ofertę w postępowaniu. Zamawiający powziął wątpliwość odnośnie
zaoferowanej przez odwołującego ceny, w związku z czym wezwał go do złożenia w tym
zakresie wyjaśnień. Odwołujący dopełnił czynności, do których został wezwany.
W wyjaśnieniach złożonych pisemnie w dniu 04.06.2018 r. wskazał argumenty przeciwko
uznaniu jego oferty za rażąco niską, w szczególności wskazując podstawy wyliczenia ceny
z oferty oraz argumenty wskazujące na powody określenia jej wysokości. Oferta ZNAK
Gdańsk sp. z o. o., w Gdańsku jest najkorzystniejsza cenowo, choć różnica z wybraną
ostatecznie przez Zamawiającego ofertą jest nieznaczna. W dniu 15.06.2018 r. zamawiający
poinformował odwołującego o wyniku postępowania (wyborze oferty Biura Projektów TRASA
sp. z o. o. w Poznaniu) oraz o odrzuceniu of
erty ZNAK Gdańsk sp. z o. o. w Gdańsku ze
względu na rażąco niską cenę.
Zdaniem skarżącego przedmiotowa decyzji jest błędna w dwójnasób - sama decyzja
jest
błędna merytorycznie, jak też i sam sposób jej podjęcia i formalne wymogi uzasadnienia
dla tego rodz
aju decyzji pozostają nietrafione. Przed przedstawieniem szczegółów
uzasadniających odwołanie, warto jest podkreślić że jednym z podstaw prawa zamówień
publicznych jest dążenie do zapewnienia wolnej konkurencji także w tym celu oby możliwie
w pełny sposób odzwierciedlić efekt gry rynkowej w postaci ustalenia ceny korzystnej dla
podmiotu korzystającego ze środków publicznych. Rażąco niska cena jest zatem zjawiskiem
wyjątkowym - obniżenie cen towarów i usług jest zdecydowanie korzystnym zdarzeniem
rynkowym.
Odwołujący zwrócił uwagę, że problem powyższy tj., odpowiednie definiowanie
pojęcia rażąco niskiej ceny oraz okoliczności istotnych przez ocenie czy mamy do czynienia
z takim zdarzeniem był przedmiotem szeregu wypowiedzi KIO między innymi w takich
orzeczeniach: wyrok w sprawie KIO 18.03.2016r., sygn. akt: KIO 312/16, wyrok KIO
z 11.01.2017r., sygn. akt: KIO 2446/16, wyrok KIO z 21.03.2017r., sygn. akt: KIO 392/16 i
KIO 394/16.
Wskazane powyżej rozważania jednoznacznie odnoszą się do sytuacji w których
rażąco niska cena łączona jest z zagrożeniem dla prawidłowego wykonania umowy
(terminowości, jakości itp.) jednocześnie zaś kwestia tego czy cena jest rażąco niska łączona
jest z innymi ofertami złożonymi w tym samym zamówieniu. Powyższe ma o tyle szczególne
znaczenie dla niniejszej sprawy gdy dostrzeże się że oferta wybrana przez zamawiającego
oraz oferta Odwołującego się pozostają na niemalże takim samym poziomie cenowym, co
pozwala już na wstępie wykazać na rynkowy sposób kalkulacji cen przez oba podmioty,
nawet w sytuacji różnego uzasadnienia sposobu określenia wysokości samej ceny.
Cytowane poglądy wskazują również na inną istotną okoliczność, otóż odrzucenie oferty
może mieć miejsce wyłącznie w wypadku, w której wyjaśnienie podstaw określenia ceny
dokonane jest lakonicznie lub w sposób nieprawdziwy.
W pierwszej kolejności Odwołujący postawił zarzut zaniechania wskazania przez
zamawiającego faktycznego i prawnego uzasadnienia odrzucenia oferty ZNAK Gdańsk Sp.
z o. o., w sposób umożliwiający weryfikację prawidłowości stanowiska Zamawiającego.
W piśmie informującym odwołującego o odrzuceniu jego oferty, Zamawiający
w sposób lakoniczny wskazał jedynie podstawę prawną (na marginesie odwołujący
wskazuje, iż podstawa prawna została wskazana w sposób błędny - podstawą odrzucenia
oferty po złożeniu wyjaśnienia przez stronę postępowania o udzielenie zamówienia może
być tylko i wyłącznie przepis art. 90 ust 3 Pzp, a nie art. 89 jak to podano w treści pisma
Zamawiającego bowiem ten przepis dotyczy sytuacji w której nie złożono wyjaśnień w ogóle
lub też złożono je lecz w formie niedostatecznej do wykazania sposobu wyliczenia ceny)
oraz ograniczył się do poinformowania, iż oferta została uznana za zawierającą rażąco niską
cenę. Zasadą jest, iż uzasadnienie odrzucenia oferty powinno być na tyle precyzyjne
i wyczerpujące aby odwołujący mógł w pełni poznać przyczyny podjęcia takiej decyzji przez
zamawiającego. Treść uzasadnienia jest nie tylko źródłem informacji o motywach
postępowania zamawiającego ale także zakreśla stan faktyczny jaki ma być przedmiotem
analizy dokonywanej przez Krajową Izbę Odwoławczą w przypadku ewentualnego
odwołania. Zgodnie z treścią przepisów art. 92 ust. 1 pkt 3 Pzp Zamawiający powinien
zawrzeć w informacji o odrzuceniu oferty uzasadnienie faktyczne i prawne. Uzasadnienie
prawne to wskazanie podstawy prawnej działania zamawiającego tj. konkretnego przepisu
a uzasadnienie faktyczne polegać ma na wyczerpującym opisie stanu faktycznego. Zgodnie
z wyrokiem KIO z 03.03.2017 r., sygn. akt:
KIO 329/17 nie można uznać za wystarczające
przedstawienie jakiegokolwiek uzasadnienia czy to tak skrótowego, iż nie wynikają z niego
faktyczne motywy podjęcia decyzji czy też lakonicznego, niewskazującego sedna problemu.
W niniejszej sprawie mamy do czynienia z wadliwym uzasadnieniem, które de facto
pozbawia odwołującego możliwości sformułowania prawidłowych zarzutów merytorycznych
(opartych o dyskusję co do rzeczywistych kosztów). Zasadą jest, iż odwołujący winien
odnieść się do argumentów podniesionych przez zamawiającego w uzasadnieniu odrzucenia
jego oferty. Jeżeli uzasadnienie odrzucenia oferty nie zawiera żadnej merytorycznej oceny
stanu faktycznego uzasadnia
jącego zastosowanie konkretnego przepisu prawa, to nie jest
on w stanie tego zrobić sama zaś decyzja pozostaje obiektywnie niejasna co leży
w sprzeczności z podstawowymi wręcz zasadami postępowania w sprawach o udzielenie
zamówienia publicznego.
Odwołujący stwierdził, że jest oczywiście świadomym ciężaru dowodu, który na nim
spoczywa, niemniej zwraca uwagę, iż w orzecznictwie KIO wskazuje się na to, że
dostatecznym dowodem jest tutaj oświadczenie złożone przez podmiot ubiegający się
o udzielenie zamówienia (o dopuszczalności i potrzebie złożenia wyjaśnień uzupełniających
mówi się między innymi w wyroku KIO z 28.03.2017 r., sygn. akt: 466/17). Podkreślił, że
odrzucenie nie powinno nastąpić w sytuacji w której podstawą odrzucenia jest konkretny
składnik kosztowy (badania geotechniczne), co do którego nie zadano żadnego
szczegółowego pytania (w przeciwieństwie np. do kwestii kosztów wydruków itp).
Na koniec rozważań odnośnie zaniechania faktycznego i prawnego uzasadnienia
odr
zucenia oferty Odwołujący przywołał wyrok KIO z 06.03.2017 r., sygn. akt: KIO 351/17.
Jak zostało wyżej wskazane, ze względu na zaniechanie faktycznego i prawnego
uzasadnienia odrzucenia oferty odwołujący się nie ma szerszych możliwości podniesienia
meryto
rycznych zarzutów odnośnie odrzucenia jego oferty. Z lakonicznego uzasadnienia
zamawiającego wynika, iż oferta złożona przez odwołującego zawierała zdaniem
zamawiającego rażąco niską cenę w szczególności w zakresie badań geotechnicznych.
W związku z powyższym Odwołujący wskazał, iż w przedmiotowej sprawie nie może być
mowy o rażąco niskiej cenie. Cena oferty odwołującego zakładała pełne pokrycie kosztów a
tylko oferta poniżej kosztów wykonawcy może zostać uznana za rażąco niską, gdyż każda
inna gwarantuje materialną podstawę do prawidłowego oraz terminowego zrealizowania
zamówienia publicznego. Przywoła wyrok SO w Katowicach w wyroku z 30.01.2007 r.
Stwie
rdził, iż pogląd tego orzeczenia podzieliła również KIO wskazując w wyroku
z 28.03.2008 r., sygn. akt:
KIO 226/08, iż za ofertę z ceną rażąco niską może być uznana
oferta, której realizacja nie pozwala na utrzymanie rentowności wykonawcy, naraża go na
straty, realizowanie zadania poniżej kosztów. Wyłącznie tak sformułowana oferta może
zostać odrzucona.
Zwrócił uwagę, iż Zamawiający, o ile nabrał wątpliwości co do jednej ze składowych
oferty (koszt badań geotechnicznych) winien zobowiązać ubiegającego się o udzielenie
zamówienia do złożenia dalszych wyjaśnień (tak m.in. wyrok KIO z 23.02.2017 r., sygn. akt:
KIO 289/17). Art. 90 Pzp
wprost odnosi się do udzielania wyjaśnień - nie zaś jednokrotnego
złożenia takiej informacji. Powyższe ma o tyle istotne znaczenie gdy dostrzeże się, iż
w wyniku postępowania jako najkorzystniejszą wybrano ofertę firmy Biuro Projektów TRASA
sp. z o. b. w Poznaniu, która zaoferowała cenę 590.400 zł., zatem jedynie o 24.600 zł.
wyższą - od ceny zaoferowanej przez odwołującego. Różnica w cenach to jedynie wielkość
mniejsza
niż 6% wartości przedmiotu umowy i odnosi się do różnie kształtowanego zysku,
a nie kwestii kosztów realizacji zamówienia. Jak wynika z wyjaśnień wykonawcy, którego
oferta została wybrana jako najkorzystniejsza szacowana wartość zysku wyniesie ok. 48.000
zł. + VAT. Nie sposób zatem uznać, iż osiągnięcie przez odwołującego zysku o połowę
niższego naraża go na straty, czy też co ważniejsze może stanowić realne zagrożenie dla
terminowości czy też prawidłowości wykonania umowy przez Odwołującego.
Odwołujący - odnosząc się do treści złożonych wyjaśnień - składa jako dowody
informacje o jednostce nakładu pracy określonej przez samorząd zawodowy oraz podobne
oferty, na skutek których zawarł on umowy w trybie zamówień publicznych skalkulowane
w niemalże identyczny sposób. /Podczas rozprawy potwierdził ze ostatecznie nie dołączył
takich dowodów do odwołania/
Odnosząc się zatem ponownie do zacytowanych na wstępie poglądów Krajowej Izby
Odwoławczej łączący pojęcie rażąco niskiej ceny także z nieuzasadnionymi dysproporcjami
pomiędzy ofertami - w niniejszej sprawie takiej dysproporcji po prostu brak. Nie sposób jest
niemalże identycznych ofert traktować jednej jako obejmującej rażącą cenę, drugiej jako
niemającej tej cechy. Wydaje się zatem być niemalże oczywistym, że odrzucenie. oferty
Odwołującego się nie zostało w sposób prawidłowy uzasadnione, sama zaś decyzja jest
błędna: bowiem materiał jaki Odwołujący się dożył wraz z wyjaśnieniami innych podmiotów
pozwala na uznanie ceny z jego ofer
t za wynik gry rynkowej, bez cech rażącego zaniżenia
tej wielkości.
Zamawiający w dniu 21.06.2018 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185
ust.1 Pzp,
wezwał uczestników postępowania przetargowego do wzięcia udziału
w
postępowaniu odwoławczym.
W dniu 25.06.2018 r.
(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Biuro Projektów TRASA
Sp. z o.o.
, zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
wnosząc o oddalenie odwołania w całości. Kopia zgłoszenia została przekazana
Zamawiającemu oraz Odwołującemu.
Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO
nie wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.
Skład orzekający
Krajowej Izby Odwoławczej po zapoznaniu się
z
p
rzedstawionymi poniżej dowodami, po wysłuchaniu oświadczeń, jak
i stanowisk stron
oraz Przystępującego złożonych ustnie do protokołu w toku
rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.
Skład orzekający Izby ustalił że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp, a Wykonawca
wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego
złożenia. Odwołujący którego oferta została odrzucona, i nie została skalsyfikowana
w zakresie kryteriów oceny ofert, w wypadku potwierdzenia się zarzutów ma szanse na
uzyskanie zamówienia.
Skład orzekający Izby, działając zgodnie z art. 190 ust. 7 Pzp dopuścił w niniejszej
sprawie: dowody z
całej dokumentacji postępowania o zamówienie publiczne przekazanej
przez Zamawiającego do akt sprawy w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym
z
treści postanowień SIWZ, oferty Odwołującego oraz oferty Przystępującego, wezwania do
wyjaśnień w trybie art. 90 ust.1 Pzp z 29.05.2018 r. skierowanego do Odwołującego, jak
i Przystępującego, stosownych wyjaśnień udzielonych przez Odwołującego 04.06.2018 r.
oraz Przystępującego także 04.06.2018 r., pisma Zamawiającego z 07.06.2018 r. oraz
informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej i odrzuceniu oferty Odwołującego z 15.06.
2018 r.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
odwołanie i przystąpienie, stanowiska i oświadczenia stron oraz Przystępującego złożone
ustnie do protokołu.
Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania zarzutów stwierdzić należy, że
odwołanie zasługuje na częściowe uwzględnienie.
Odwołujący sformułowała w odwołaniu następujące zarzuty naruszenia przez
Zamawiającego:
1. art. 92 ust. 1 pkt 3 Pzp, poprzez zaniechanie faktycznego i prawnego uzasadnienia
odrzucenia oferty,
2. art. 91 ust. 1 Pzp
, poprzez wybór oferty niebędącej ofertą najkorzystniejszą w rozumieniu
art. 2 pkt 5 Pzp,
3. art. 90 ust. 2 i 3 Pzp
poprzez błędną ocenę złożonych przez ZNAK GDAŃSK sp. z o. o.
w Gdańsku, wyjaśnień w przedmiocie wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania:
W pierwszej kolejności należy przywołać stan faktyczny wynikający z treści
wniesionego odwołania. Uznając, że nie było sporu co do zaistniałego stanu faktycznego, ale
dopuszczalności zaoferowania przez Odwołującego ceny ofertowej na określonym poziomie,
w kontekście złożonych wyjaśnień z 04.06.2018 r. (10 – stronicowe) będących wynikiem
wezwania z 29.05.2018 r.:
„Prosimy o przedstawienie szczegółowych wyjaśnień wraz ze
szczegółową kalkulacją kosztów złożonej oferty w następującym zakresie:
oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych,
wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania zamówienia dostępnych dla wykonawcy,
oryginalności projektu wykonawcy, kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie
art. 2 ust. 3-
5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
(Dz. U. Nr 200, poz. 1679 z późn. zm.);
pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów;
wynikającym z przepisów prawa pracy i przepisów o zabezpieczeniu społecznym,
obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska;
powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy.
Zamaw
iający wzywa do przedstawienia szczegółowej kalkulacji ceny ofertowej,
uwzględniającej powyższe aspekty wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość
przyjętych w kalkulacji założeń i kosztów, w szczególności dotyczące:
a)
zakresu niezbędnych map do celów projektowych i związane z tym koszty,
b)
kalkulacji kosztów opracowania dokumentacji w ujęciu zarówno wynagrodzeń
projektantów poszczególnych branż jak i kosztów poszczególnych elementów składowych
dokumentacji (koncepcja, projekty branżowe itp.),
c) kalkulacji kos
ztów związanych z uzyskaniem wszelkich niezbędnych zgód, pozwoleń
i opinii (przyjęte założenia oraz wynikające z tego koszty, opłaty itp.; czy kalkulacja zakłada
konieczność pozyskania nowych warunków technicznych?),
d)
kalkulacji kosztów wydruku, składania oraz oprawy dokumentacji w wymaganej ilości,
e)
kalkulacji kosztów biurowo - administracyjnych realizacji przedmiotu zamówienia (lokal,
materiały biurowe, koszt dojazdu do organów administracji itp.),
f)
wysokości spodziewanego zysku z tytułu realizacji zamówienia. (…)”., jak
i przedstawionego uzasadnienia faktycznego i prawnego odrzucenia oferty Odwołującego
z 15.06.2018 r.
Zgodnie z tymi ostatnimi Zamawiający stwierdził, że: „(…) działając na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt.4 Pzp odrzucił ofertę (…) ZNAK Gdańsk Sp. z o.o., ponieważ
oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Zaoferowana przez
wykonawcę całkowita cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia powiększonej
o należny podatek od towarów i usług. Wykonawca ZNAK Gdańsk sp. z o.o. złożył na
wezwanie Zamawiającego wyjaśnienia dotyczące wysokości ceny, które w ocenie
Zamawiającego okazały się niewystarczające.
Dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, że oferta
zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, w szczególności
w zakresie oszacowania kosztów badań geotechnicznych. (…)”. Odnosząc się do
poszczególnych kwestii w ramach rozpatrywania poszczególnych zarzutów.
Biorąc pod uwagę ustalenia i stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 191
ust.1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.
Odnośnie zarzutu pierwszego, Izba uznała w/w zarzut w zakresie braku de facto
uzasadnienia fa
ktycznego czynności odrzucenia oferty Odwołującego. Odnośnie,
uzasadnienia prawnego, w ocenie Izby można co najwyżej stwierdzić, że przytoczona
podstawa prawna nie była kompletna, ale nie błędna, gdyż nie zawierała odniesienia także
do art. 90 ust. 3 Pzp,
tj. należało powołać się na art. 89 ust.1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 Pzp.
Względem zaś, samego uzasadnienia faktycznego, w ocenie Izby było one wysoce
niewystarczające. Należy uznać za adekwatne do przedmiotowego stanu faktycznego
stanowisko wyrażone w jednym orzeczeń Izby zgodnie z którym: „(…) obowiązkiem
Zamawiającego, wynikającym z art. 92 ust. 1 pkt 2 (dotyczy także pkt 3 – dopisek autora
uzasadnienia) Pzp
jest podanie pełnego uzasadnienia faktycznego rozstrzygnięcia w
przedmiocie odrzucenia oferty.
Konsekwencją uchybienia Zamawiającego jego ustawowemu
obowiązkowi było to, że Odwołujący nie mógł sformułować zarzutów w odwołaniu wobec ww.
domniemanej przyczyny odrzucenia, która została mu zakomunikowana dopiero w trakcie
rozprawy
. Tudzież ewentualnie zupełnie zrezygnować, że składania środka ochrony prawnej.
Powyższe naraża Odwołującego również na koszty związane z postępowaniem
odwoławczym w sytuacji składania bezprzedmiotowego odwołania. W dalszej zaś kolejności
skutkiem braku zarzutów w odwołaniu była niemożność rozpoznania ich przez Izbę, a to na
zasadzie art. 192 ust. 7 Pzp, zgodnie z którym Izba nie może orzekać co do zarzutów, które
nie były zawarte w odwołaniu. Przepis art. 192 ust. 7 Pzp ma podwójne znaczenie, nie tylko
chroni Zamawiającego przed podnoszeniem na rozprawie przez wykonawcę nowych
zarzutów, które nie znalazły się w odwołaniu, ale i stanowi przeszkodę merytorycznego
rozpoznania zasadności odrzucenia oferty z powodów nieznanych wykonawcy. W celu
potwierdzenia stanowiska Izby należy przywołać orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości,
który zajął stanowisko, iż termin do wniesienia odwołania biegnie dopiero wtedy gdy
wykonawca mógł zapoznać się nie tylko z rozstrzygnięciem postępowania ale i jego
motywami (por. Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 28 stycznia 2010 r. wydany w sprawie
Uniplex (UK) Ltd przeciwko NHS Business Services Authority, sygn. akt C 406/08), w którym
wyrażono stanowisko, iż fakt, że kandydat lub oferent dowiaduje się, że jego kandydatura lub
oferta zostały odrzucone, nie pozwala mu na skuteczne wniesienie odwołania. Takie
informacje nie są wystarczające, aby umożliwić kandydatowi lub oferentowi wykrycie
wystąpienia naruszenia prawa, które może być przedmiotem odwołania. Wyłącznie po
poinformowaniu zainteresowanego kandydata lub oferenta o motywach wykluczenia go
z postępowania o udzielenie zamówienia, może on nabrać wyraźnego przekonania co do
wystąpienia ewentualnego naruszenia obowiązujących przepisów, jak też co do możliwości
wniesienia odwołania.).
Przyjęcie poglądu przeciwnego i orzeczenie o zasadności wskazanych dopiero
w trakcie rozprawy innych powodach odrzucenia oferty Odwołującego nastąpiłoby
z naruszeniem prawa wykonawcy do wniesienia odwołania w terminie wynikającym z art.
182 ust. 1 pkt 2 Pzp, ograniczając ten termin zaledwie do czasu pomiędzy otrzymaniem np.
odpowiedzi na odwołanie, a wyrokowaniem (w tym stanie faktycznym niniejsze zarzuty
podano dopiero na rozprawie). Wiązałoby się to z faktycznym pozbawieniem wykonawcy
prawa do skorzystania ze środka ochrony prawnej. W konsekwencji Izba przy wyrokowaniu
pominęła argumentację Zamawiającego dotyczącą szczegółowej faktycznej podstawy do
odrzucenia oferty Odwołującego zakomunikowaną dopiero w trakcie rozprawy i nie odniosła
się zupełnie do niej. Uznając, że jeżeli Zamawiający dalej ją popiera, winien stosownie
przedstawić ją w toku powtórzonej czynności, dając możliwość Odwołującemu ewentualnego
złożenia, tudzież rezygnacji ze środka ochrony prawnej. Izba przyjęła powyższe stanowisko
za wyrokiem KIO z dnia 07.02.2013 r., sygn. akt: KIO 135/13, nadto wzięła po uwagę
również wyrok KIO z dnia 30.01.2013 r., sygn. akt: KIO 101/13, tudzież wyrok KIO z dnia
15.02.2013 r., sygn. akt: KIO 192/13.”.(wyrokiem KIO z 10.05.2013 r., sygn. akt:
KIO 945/13). Podobnie w wyroku KIO z dnia 18.06.2013 r., sygn. akt: KIO 1338/13.
Jednocześnie, było ono tak enigmatyczne, że Izba powyższą okoliczność wzięła
także pod uwagę przy częściowym uwzględnieniu dalszych zarzutów. Należy także
zauważyć, że faktyczne powody odrzucenia były o wiele szersze niż przedstawione
w informacji z 15.06.2018 r. Wynika to tak z pisma Zamawiającego z 07.06.2018 r.
znajdującego się w dokumentacji postępowania, jak i stanowiska Zamawiającego
wyrażonego na rozprawie (szczegółowa argumentacja w protokole postępowania)
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
Odnośnie zarzutu trzeciego, Izba uznała w/w zarzut za jedynie częściowo zasadny.
Niewątpliwie bowiem ewentualne wnioski, takie jakie wywodził Zamawiający, są
przedwczesne, brak jest bowiem na tym etapie podstaw do utrzymania odrzucenia oferty
Odwołującego, czy też uznania, jak uważał z kolei Odwołujący na rozprawie, że jego
wyjaśnienia są takiego rodzaju, iż istnieją podstawy od uznania zaoferowanej ceny za realną.
Nadto,
uwzględnienie ma charakter częściowy z uwagi na konieczność nakazanego
w sentencji
– m.in. wezwania w zakresie nie wzywanym dotychczas (badania
geotechniczne).
Należy podkreślić za orzecznictwem możliwość ponownego wzywania,
w tym wypadku w zakresie dotychczas nie wzywanym. Przywołując w tej materii wyrok KIO
z 19.12.2017 r., sygn. akt: KIO 2586/17:
„Wezwanie takie byłoby możliwe w sytuacji, gdyby
wykon
awca złożył rzetelne i wyczerpujące wyjaśnienia, odpowiadające wystosowanemu
wezwaniu, a koniecznym byłoby wyjaśnienie kwestii, o które Zamawiający nie zapytał.”. Tak
też miało miejsce w przedmiotowym stanie faktycznym.
Nadto, I
zba podkreśla, że: „(…) dopiero ostatnia nowelizacja wprowadziła wprost, że
„jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe” możliwość badania –
istotnych części składowych zaoferowanej ceny w kontekście ceny rażąco niskiej. (…)” (za
wyrokiem KIO z 24.08.2016 r., sygn. akt: KIO 1463/16).
Niewątpliwe takie badania mają taki
charakter. Nie zaprzeczyła temu żadna ze stron na rozprawie.
Jednocześnie Izba podkreśla odnośnie nakazanego w sentencji wezwania do
wyjaśnień, że winny one odnosić się również w zakresie wszystkich tych wątpliwości, które
wyrażał na rozprawie Zamawiający (koszty niezbędnych map do celów projektowych, koszty
ryzyka związanego z koniecznością ewentualnej większej liczby odwiertów, jak również
koszty
związane z badaniami laboratoryjnymi, czy też różnica wartości analizy ryzyka
ekonomicznego
między zaoferowaną w cenie, a zawartą w wyjaśnieniach), jak także tych
które wynikają z jego pisma 07.06.2018 r. (częściowo pokrywają się z argumentacją
z rozprawy).
Zwracając uwagę za wyrokiem KIO z 06.08.2015 r., sygn. akt: KIO 140/15, KIO
1577/15, KIO 1584/15
, że: „(…) Nie ma też przeszkód, by zamawiający prowadził
wyjaśnienia wieloetapowo, aż do uzyskania odpowiedzi na wszystkie pytania i wątpliwości
(oczywi
ście poza przypadkiem opisanym w art. 90 ust. 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych, gdy wykonawca nie współpracuje i nie udziela wyjaśnień)”. Naturalnie,
uzyskane wyjaśnienia powinny mieścić się w ramach pierwotnych wyjaśnień z 04.06.2018 r.,
tj. je rozbudo
wując i uszczegóławiając, ale nie zmieniać jej struktury i przebudowywać.
Podobnie, w tym zakresie w wyroku KIO z 16.05.2018 r., sygn. akt: KIO 861/18.
Zamawiający winien także wzywać do złożenia dowodów. Niewątpliwie takim dowodem jest
także kalkulacja w zakresie, w którym odnosi się do kosztów leżących po stronie
Wykonawcy. Podobnie w wyroku KIO z 13.03.2018 r., sygn. akt: KIO 315/18:
„(…) Izba
przypomina za orzecznictwem, że tego rodzaju kalkulacja, jak złożona - ma charakter
dowodu wewnętrznego, który ma charakter wystarczający, gdy na cenę składają się przed
wszystkim elementy, o których wartości decyduje głównie Wykonawca (za wyrokiem KIO
z 17.07.2015 r., sygn. akt: KIO 1410/15, czy też wyrok KIO 05.05.2016 r., sygn. akt: KIO
(…)”. Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
Odnośnie zarzutu drugiego, Izba uznała w/w zarzut za częściowo zasadny z uwagi na
uwzględnianie pozostałych zarzutów w zakresie wskazanym powyżej.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie
pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie
przepisu art. 192 ust
. 9 i 10 Pzp w zw. z § 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. b oraz § 5 ust. 3 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Izba uznała wniosek
Odwołującego o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3.600,00 zł, tj.
zgodnie z przedłożonym rachunkiem (§ 3 pkt 2 lit. b w/w rozporządzenia).
Przewodniczący:
………………………………