KIO 346/18 WYROK dnia 13 marca 2018 r.

Stan prawny na dzień: 20.06.2018

Sygn. akt: KIO 346/18

WYROK

z dnia 13 marca 2018 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący:

Monika Szymanowska

Protokolant:

Marcin Jakóbczyk

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 marca 2018 r. w Warszawie

odwołania wniesionego

do Prez

esa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 lutego 2018 r. przez wykonawcę

EDUCARIUM Sp. z o.

o. z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Grunwaldzka 207, 85 – 451

Bydgoszcz, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Wrocław, Centrum

Kształcenia Praktycznego we Wrocławiu, ul. Strzegomska 49 a, 53 – 611 Wrocław

orzeka:

oddala odwołanie,

kosztami postępowania w wysokości 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy

sześćset złotych zero groszy) obciąża wykonawcę EDUCARIUM Sp. z o. o.,

ul. Grunwaldzka 207, 85

– 451 Bydgoszcz i:


zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę

EDUCARIUM Sp. z o. o., ul. Grunwaldzka 207, 85

– 451 Bydgoszcz, tytułem

wpisu

od odwołania,

zasądza od wykonawcy EDUCARIUM Sp. z o. o., ul. Grunwaldzka 207, 85 – 451

Bydgoszcz

kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero

groszy

) tytułem zwrotu kosztów postępowania odwoławczego poniesionych

z

tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -

Prawo zamówień

publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej

do

Sądu Okręgowego we Wrocławiu.

Przewodniczący:

………………………………...


U z a s a d n i e n i e

do wyroku z dnia 13 marca 2018 r. w sprawie o sygn. akt KIO 346/18

Zamawiający - Gmina Wrocław, Centrum Kształcenia Praktycznego we Wrocławiu,

prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Dostawa pomocy

dydaktycznych i sprzętu TIK w ramach doposażenia 90 szkolnych pracowni matematycznych

dla 47 szkół na potrzeby realizacji projektu „Matematyczne eksperymenty – poprawa jakości

nauczania matematyki w szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych w Gminie Wrocław”,

podzielone na trzy części - zadania, o numerze postępowania nadanym przez

zamawiającego 5/PN/CKP/2017, o ogłoszeniu o zamówieniu publicznym opublikowanym

w

Dzienniku Urzędowym Unii Europejskim w dniu 27 października 2017 r. pod numerem

2017/S 207-427320 - dalej zwane

jako „postępowanie”.

Izba ustaliła, że postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego

o wartości powyżej kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie

art. 11 ust. 8

ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych

(Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.

), dalej jako „p.z.p.”

W dniu 14 lutego 2018

r. zamawiający, w zakresie zadania nr 1 postępowania,

przekazał wykonawcy EDUCARIUM Sp. z o. o. z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Grunwaldzka

– 451 Bydgoszcz (zwanemu dalej jako „odwołujący) informację o odrzuceniu jego

oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. ponieważ jej treść nie odpowiada treści SIWZ,

co w

konsekwencji spowodowało również unieważnienie postępowania co do zadania nr 1,

na podstawie art. 93

ust. 1 pkt 1 p.z.p., gdyż nie złożono w nim żadnej oferty niepodlegającej

odrzuceniu,

zaś 26 lutego 2018 r. odwołanie wobec tejże czynności i zaniechań

za

mawiającego w postępowaniu wniósł odwołujący.

W odwołaniu, zgodnie z dyspozycją art. 180 ust. 3 p.z.p., zarzucono zamawiającemu

naruszenie (pisownia oryginalna):

art. 89 ust. 1 pkt

2 PZP poprzez odrzucenie oferty złożonej przez Odwołującego jako

nieodpowia

dającej treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia z dnia

27 listopada 2017 r., znak sprawy:

5PN/CKP/2017 (dalej zwane: „Specyfikacją

Istotnych Warunków Zamówienia lub „SIWZ"), w sytuacji gdy oferta Odwołującego

odpowiadała treści SIWZ;

art. 26 ust.

3 PZP poprzez brak wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień przed

odrzuceniem oferty;

art. 93 ust. 1 pkt. 1 PZP poprzez uznanie, iż nie złożono żadnej oferty niepodlegającej

odrzuceniu i w konsekwencji -

unieważnienie przedmiotowego postępowania.


W zwi

ązku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu (pisownia

oryginalna):

unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego złożonej dla zadania nr 1;

unieważnienia czynności unieważnienia postępowania;

dokonania ponownego badania i oceny of

erty złożonej przez Zamawiającego dla

zadnia nr 1 w

celu uznania, że spełnia ona warunki postawione w Specyfikacji

Istotnych Warunków Zamówienia;

a także:

obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego, w tym zaliczenie

w ich poczet kwoty 15.0

00 zł tytułem wpisu od odwołania i kosztów Odwołującego

poniesionych z tytułu prowadzonego postępowania;

przeprowadzenie dowodu z dokumentów wskazanych w treści Uzasadnienia;

przeprowadzenie dowodu z zeznań świadków:

R. Ł. (wezwanie na adres Zamawiającego) na okoliczność udzielenia

Zamawiającemu informacji o trwałej niedostępności na rynku towarów dla których

Odwołujący zaoferował towary zamienne;

Ł. S. (wezwanie na adres Odwołującego) na okoliczność udzielenia

Zamawiającemu informacji o trwałej niedostępności na rynku towarów dla których

Odwołujący zaoferował towary zamienne, zaoferowania przez Odwołującego

odpowiednich towarów zamiennych;

przeprowadzenie dowodu z przesłuchania Stron na okoliczności wskazane w treści

Uzasadnienia, w szczególności na okoliczność: udzielenia Zamawiającemu informacji

o trwałej niedostępności na rynku towarów dla których Odwołujący zaoferował towary

zamienne, zaoferowania przez Odwołującego odpowiednich towarów zamiennych,

ogłoszenia przez Zamawiającego tożsamego - w stosunku do umorzonego w związku

z odrzuceniem oferty Odwołującego postępowania o nr 5/PN/CKP/2017 -

p

ostępowania przetargowego o nr 1/PN/CKP/2018, zastosowania przez

Zamawiającego w tożsamym postępowaniu przetargowym o nr 1/PN/CKP/2018

rozwiązań i towarów zamiennych zaproponowanych przez Odwołującego

w

postępowaniu o nr 5/PN/CKP/2017.

Odwołujący w uzasadnieniu odwołania przedstawił następujące okoliczności

faktyczne i prawne

uzasadniające wniesienie środka ochrony prawnej.

I.

Stan faktyczny

Dnia 29 września 2017 r. zamawiający przesłał do odwołującego zapytanie o podanie

szacunkowej wartości wynagrodzenia dla zadania nr 1 w ramach postępowania nr


5/PN/CKP/2017. Przedstawiciel

odwołującego, pan Ł. S., w rozmowie telefonicznej z

przedstawicielem z

amawiającego panem R. Ł., omawiał to, że niektóre pozycje z listy do

wyceny są już trwale niedostępne na rynku. W odpowiedzi usłyszał, że zamawiający nie

będzie na tym etapie zmieniać SIWZ, bo to by wymagało korekty wniosku projektowego, co

jest bardzo skompli

kowaną procedurą. Jednocześnie pan R. Ł. wyjaśnił w tej rozmowie, że

o

dwołujący może w ofercie zaproponować inne produkty, o ile spełnią celowość i założenia

projektu. W związku z tym, dnia 4 października 2017 r. odwołujący wysłał dwie wyceny, w

których zamieścił dodatkowe uwagi w treści e-mail, zaś dwóch pozycji w ogóle nie wycenił

(które to uwagi i brakująca wycena odnosiły się m.in. do pozycji arkuszy, które na etapie

oceny ofert w przedmiotowym postępowaniu zamawiający uznał za niezgodne z SIWZ).

Pomimo uwag ze strony odwo

łującego, zamawiający na jego stronie internetowej

zamieścił SIWZ z dnia 27 listopada 2017 r, dla postępowania nr 5/PN/CKP/2017, w której

zawarł

pozycje

(ujęte

w załączniku

do

SIWZ

o naz

wie:„zal_nr_2_zad._nr_1_SP_pomoce_dydaktyczne_(1).xls") i 5 (ujęta w załączniku do

SIWZ o nazwie „zal_nr_2_zad_nr_1_SPG._pomoce_dydaktyczne.xlsx"), bez uwzględnienia

zmian sugerowanych przez o

dwołującego, a tym samym zawarł on w przedmiocie

zamówienia także towary trwale niedostępne na rynku. Ponadto, w ocenie odwołującego

popartej okolicznościami, które zaistniały na rynku, zasadne było także zaproponowanie

zmiany

dla

pozycji

nr

ujętej

w

pliku

o

nazwie:

„zal_nr_2_zad._nr_1_SP_pomoce_dydaktyczne_(1).xls", będącym załącznikiem do SIWZ.

Dnia 21 grudnia 2017 r. o

dwołujący złożył więc ofertę, w której zaproponował towary

zamienne dla ww. pozycji. Dnia 8 stycznia 2018 r. z

amawiający odrzucił ofertę odwołującego

ze względu na brak jednego z arkuszy składających się na arkusze kalkulacyjne -

dokumentu o nazwie „POMOCE SUMA".

Dnia 15 stycznia 2018 r. o

dwołujący wniósł odwołanie do tut. Organu, które

z

amawiający uznał w całości (postępowanie o sygn. akt: KIO 99/18). W wyniku uznania

odwołania zamawiający dnia 24 stycznia 2018 r. dokonał ponownej oceny oferty dla zadania

nr 1, którą odrzucił na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p., a w konsekwencji unieważnił

postępowanie o nr 5/PN/CKP/2017 powołując się na przepis art. 93 ust. 1 pkt 1 p.z.p. Jako

przyczynę odrzucenia oferty zamawiający wskazał, iż zaproponowane przez odwołującego

towary zamienne dla pozycji 12, 20, 36,

100, 106 (ujęte w załączniku do SIWZ o nazwie;

„zal_nr_2_zad._nr_1_SP_pomoce_dydaktyczne_(1).xls") i 5 (ujęta w załączniku do SIWZ

o

nazwie „zal_nr_2_zad_nr_1_SPG._pomoce_dydaktyczne.xlsx") nie odpowiadają treści

SIWZ.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż w międzyczasie, zanim zamawiający otrzymał

wniesione przez o

dwołującego odwołanie, dnia 8 stycznia 2018 r., ogłosił nowe zaproszenie

do szacowania wartości tożsamego zamówienia jak dla postępowania o nr 5/PN/CKP/2017 r.


W wyznaczonym terminie na dokonanie szacowania, dnia 11 stycznia 2018 r., o

dwołujący

przesłał zamawiającemu swoją wycenę, w której ponownie podniósł okoliczność braku

dostępności towaru na rynku. Na stronie internetowej zamawiającego, zostało ogłoszone

tożsame co do umorzonego, postępowanie o nr 1/PN/CKP/2018, w ramach którego

z

amawiający zastosował rozwiązania i towary zamienne zaoferowane przez odwołującego,

które odrzucił w ramach postępowania 5/PN/CKP/2017. Potwierdza to przede wszystkim

treść SIWZ dla postępowania o nr 1/PN/CKP/2018 z dnia 15 stycznia 2018 r., w tym

w

szczególności załączniki stanowiące jego integralną część - pliki o nazwie:

„zal._nr_2_Arkusz_kalkulacyjny_zad._1_SP.xls"

oraz

„zal._nr_2_Arkusz_kalkulacyjny

_zad._nr_1_SPG_1

.xls", dostępne na stronie internetowej zamawiającego: http://www.cko.pl

/index. php / aktualnosci/ przetargi / 288 - przetarg - nieograniczony - dostawa -pomocy-

dydaktycznych.

Dnia 29 stycznia 2018 r. o

dwołujący wniósł odwołanie do tut. Organu, które

z

amawiający uznał w całości (postępowanie sygn. akt: KIO 184/18). W wyniku uznania

odwołania zamawiający wezwał dwukrotnie odwołującego - w dniu 7 oraz 9 lutego 2018 r.

do udzielenia wyjaśnień w zakresie dwóch zaoferowanych produktów:

„MegaMatma E-zasoby Megamatma.pl",

„Tablica z przyborami kolorowa (magnetyczna) pozioma",

na które odwołujący udzielił wyczerpujących i terminowych odpowiedzi.

Po otrzymaniu wyjaśnień odwołującego zamawiający dokonał ponownej oceny oferty

dla zadania nr 1, którą to dnia 14 lutego 2018 r. odrzucił na podstawie art. 89 ust. 1 pkt

2 p.z.p.

, a w konsekwencji unieważnił postępowanie o nr 5/PN/CKP/2017 powołując się na

przepis art. 93 ust. 1 pkt 1

p.z.p. Jako przyczynę zamawiający wskazał, iż zaproponowane

przez o

dwołującego towary zamienne dla poz. 20, 36, 61,100 (ujęte w załączniku do SIWZ

o

nazwie „zal_nr_2_zad._nr_1_SP_pomoce_dydaktyczne_(1),xls") nie odpowiadają treści

SIWZ. W tym miejscu należy zaznaczyć, iż pozycje 20, 36 i 100 były podstawą odrzucenia

oferty o

dwołującego w poprzedniej decyzji zamawiającego (pismo z dnia 24 stycznia

2018 r.)

, a pozycja 61 pojawiła się jako zupełnie nowa.

Dnia 16 lutego 2018 r. o

dwołujący przesłał zamawiającemu pismo, w którym zgodnie

z art. 85 ust. 2 p.z.p.

przedłużył ważność oferty o kolejne 60 dni, to jest do dnia 20 kwietnia

2018 r., za

ś zgodnie z art. 85 ust. 4 p.z.p. przedłużył ważność wniesionego wadium

w

przedmiotowym postępowaniu - nr 5/PN/CKP/2017.

W kwestii zadania nr 3

postępowania należy zauważyć, że zamawiający w dniu

7 lutego 2018 r.

zorientował się w nieprawidłowościach proceduralnych związanych

z uznaniem oferty dla zadania nr 3 za najkorzystni

ejszą (pomimo, iż wcześniej w swoim

piśmie z dnia 24 stycznia 2018 r. zaprosił odwołującego na podpisanie umowy) oraz

po

mimo, iż wcześniej nie dokonał wezwania odwołującego do uzupełnienia dokumentów


wymienionych w SIWZ na potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia o

dwołującego do

udziału w postępowaniu. Odwołujący przywołuję tę przesłankę na dowód tego, że

z

amawiający działa w sposób niestaranny i z narażeniem odwołującego na koszty związane

z przedłużającym się analizowaniem oferty. Przedstawiciel odwołującego stawił się

w wyznaczonym terminie na podpisanie umowy (przejaz

d z Bydgoszczy do Wrocławia

i z

powrotem), aby dowiedzieć się, że umowa tego dnia podpisana nie będzie. Dnia 13 lutego

o

dwołujący przesłał wymagane dokumenty, które potwierdzają brak podstaw do wykluczenia,

co z

amawiający potwierdził dnia 20 lutego 2018 r. ogłoszenie o wyborze najkorzystniejszej

oferty dla zadania nr 3

postępowania. Dodatkowo należy nadmienić - co nie ma wpływu na

wartość dowodów przedstawionych w sprawie - iż dnia 9 lutego 2018 r. zamawiający

unieważnił tożsame postępowanie (nr 1/PN/CKP/2018) z powodu braku publikacji ogłoszenia

o zmianie w

Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W dalszej części uzasadnienia odwołujący wymienił liczne dowody potwierdzające

jego twierdzenia,

wskazane w odwołaniu.

Następnie odwołujący kontynuował jak następuje. Z decyzją zamawiającego nie

sposób się zgodzić, ponieważ nie miał on podstaw do odrzucenia, a w konsekwencji

unieważnienia przedmiotowego postępowania, bowiem oferta odwołującego spełniała

wszystkie warunki udzi

ału w postępowaniu wynikające z SIWZ z dnia 27 listopada 2017 r.,

co z

amawiający przyznał przede wszystkim w ten sposób, iż dla tożsamego postępowania

o nr 1

/PN/CKP/2018, ogłoszonego w związku z unieważnieniem umorzonego postępowania

o nr 5/PN/CKP/2017, przewidzia

ł jako oczekiwane rozwiązania i towary zamienne,

zaproponowane przez o

dwołującego w jego ofercie złożonej dla tego drugiego postępowania

tj. o nr 5/PN/CKP/2017. Tożsamość postępowań nie ulega wątpliwości, na co wskazuje już

sam tytuł postępowania przetargowego, z którego wynika iż służą one temu samemu celowi -

realizacji tego samego projektu pt.

„Matematyczne eksperymenty - poprawa jakości

nauczania matematyki w szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych w Gminie Wrocław",

mającego poprawić jakość nauczania szkół Gminy Wrocław. Nadto, należy wskazać, iż oba

postępowania posiadają m.in. tego samego zamawiającego, postępowaniem objęte są te

same szkoły, znajdujące się na terenie Gminy Wrocław oraz dotyczą one doposażenia

pracowni matematycznych tych

że szkół.

Na dodatek „nowo" zakwestionowany produkt, czyli wymieniona w poz. 61 „tablica

z przyborami kolorowa (magnetyczna) pozioma" -

co odwołujący wykaże jeszcze w dalszej

treści niniejszego pisma - również spełniał wymogi techniczne i użytkowe określone w SIWZ,

a zarzut zamawiającego o nieuprawnionym przekroczeniu w ofercie stawek maksymalnych

nie odnosi się w żadnej mierze do tego produktu.

Na potwierdzenie powyższego odwołujący wskazał dowody potwierdzające jego

twierdzenia, wyliczone

w odwołaniu.


II.

Stan prawny

W zakresie zarzutu naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p.,

oznaczonego przez odwołującego nr 1 i podniesionego jako odrzucenie oferty złożonej przez

o

dwołującego jako nieodpowiadającej treści SIWZ z dnia 27 listopada 2017 r., znak sprawy:

5PN/CKP/2017 w sytuacji gdy oferta o

dwołującego odpowiadała treści SIWZ, odwołujący

argumentował jak niżej.

Jako podstawę odrzucenia oferty dla zadania nr 1 zamawiający wskazał art. 89 ust.

1 pkt 2 p.z.p., a uzasadnieni

em zastosowania tego przepisu było stwierdzenie, iż

zaproponowane przez o

dwołującego towary zamienne były sprzeczne z treścią SIWZ dla

postępowania nr 5/PN/CKP/2017. Odwołujący w całości zaprzecza takiemu stanowisku

z

amawiającego, stwierdzając co następuje. W pierwszej kolejności należy wskazać,

iż zamawiający dopuścił oferowanie towarów zamiennych, jednakże de facto nie określił dla

n

ich parametrów, które pozwalałyby dokonać ich oceny pod względem równoważności. Na

stronie 10 SIWZ (z dnia 27 listopada 2017

r., dot. postępowania 5/PN/CKP/2017) jest

wyłącznie wskazane, że: „zamawiający informuje, iż wskazanie nazw zwyczajowych oraz

podanie konkretnych wymiarów w zamieszczonych elementach opisu przedmiotu

zamówienia służy wyłącznie określeniu cech technicznych i jakościowych. Zamawiający

dopus

zcza możliwość przedstawienia w ofercie asortymentu równoważnego pod warunkiem,

i

ż oferowany asortyment będzie o takich samych tub lepszych parametrach technicznych,

jakościowych, funkcjonalnych, użytkowych. Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania

równoważne jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy, spełniają

wymagania określone przez zamawiającego". W żadnym innym punkcie SIWZ, ani w innej

dokumentacji,

nie są z kolei wskazane kryteria, którymi zamawiający będzie się kierował

w

celu dokonania oceny równoważności. Dowód – SIWZ z 27.11.2017 r. nr 5/PN/CKP/2017.

Powyższe dopuszczenie stosowania zamienników jest zatem, w ocenie odwołującego

pozorne, zaś stanowisko to potwierdza ugruntowane orzecznictwo Krajowej Izby

Odwoławczej. Następnie odwołujący zacytował fragmenty wyroków Izby z 16 lutego 2016 r.

sygn. akt KIO 142/16, z 20 grudnia 2013 r. sygn. akt KIO 2844/13, z 12 maja 2017 r. sygn.

akt KIO 789/17.

Z

astrzeżone w treści SIWZ parametry, zdaniem odwołującego, były zbyt ogólne

i

pozorne, w związku z czym, jak wynika z orzecznictwa Izby towary zamienne powinny być

ocenianie pod względem tego, czy są zbliżone, a nie identyczne z przedmiotem zamówienia,

na poparcie swojego twierdzenia odwołujący zacytował fragmenty następujących wyroków

Izby: z

14 października 2013 r. sygn. akt KIO 2315/15 i z 13 grudnia 2016 r. sygn. akt KIO

2242/16. Dalej odwołujący stwierdził, że wymogi SIWZ co do towarów zamiennych nie były

wyartykułowane w sposób jednoznaczny, w związku z czym, w świetle orzecznictwa


Krajowej Izby Odwoławczej, odrzucenie oferty odwołującego nie mogło mieć miejsca.

W dalszej części uzasadnienia odwołujący podniósł, że w złożonej ofercie dla

zadania nr 1

zaproponował towary o „właściwościach zbliżonych”, co zdaniem odwołującego

wynika z

poniżej wskazanego uzasadnienia - dla każdej z pozycji, dla których został

zaproponowany towar zamienny:

Pozycja 20 -

Gra w bingo dla całej klasy - mnożenie (zawarta z pliku w formacie excel

o n

azwie: „zal_nr_2_zad._nr_1_SP_pomoce_dydaktyczne_(1).xls" stanowiącym

z

ałącznik do SIWZ z dnia 27 listopada 2017 r.).

Odwołujący argumentował, iż aby móc zrealizować termin dostawy w terminie,

zaoferował identyczną grę, jednak o mniejszej ilości plansz (wymagane

40, zaoferowane 36 plansz)

– zachowującą, w jego ocenie, wszystkie pozostałe

parametry, w tym najważniejszy, czyli charakter działania arytmetycznego (mnożenie)

oraz zakres liczbowy (w zakresie 144).

Odwołujący podniósł także, iż jak wynika z nazwy produktu „Gra w bingo dla całej

klasy"

gra w ilości zaoferowanej przez odwołującego nadal spełnia swoje

podstawowe założenia, gdyż planszę powinno otrzymać każde dziecko w klasie,

zgodnie bowiem z ustawą o systemie oświaty, liczebność uczniów w klasie nie

powinna przekraczać 28 uczniów, co oznacza, że zaproponowane komplety po

plansz w pełni umożliwiają zadanie gry z całą klasą, a zaoferowana przez

o

dwołującego ilość zapewnia nadwyżkę o co najmniej 8 plansz.

Następnie odwołujący wskazał, że w pliku w formacie Excel o nazwie:

„zal._nr_2_Arkusz_kalkulacyjny_zad._1_SP.xls", stanowiącym załącznik do SIWZ

z 15 stycznia 2018 r. (dot.

postępowania nr 1/PN/CKN/2018), zamawiający zmienił

opis poz. 20

zgodnie z rozwiązaniem zaproponowanym przez odwołującego -

wymaga, aby zestaw zawierał 36 plansz. Zamawiający tym samym, w opinii

odwołującego przyznaje, iż oprogramowanie zaproponowane przez odwołującego

jest towarem równoważnym.

Na dowód powyższego wskazano wypełniony przez odwołującego arkusz excel

stanowiący załącznik do SIWZ postępowania nr 5/PN/CKP/2017 – poz. 20 (załącznik

nr 10 do odwołania), arkusz excel stanowiący załącznik do SIWZ postępowania

nr 1/PN/CKN/2018

– poz. 20 (załącznik nr 17 do odwołania), przesłuchanie stron.

Pozycja 36 - Gra komputerowa do nauki matematyki (zawarta z pliku w formacie

e

xcel

o

nazwie:

„zaI_nr_2_zad._nr_1_SP_pomoce_dydaktyczne_(1).xls"

stanowiącym załącznik do SIWZ z dnia 27 listopada 2017 r.).

Odwołujący stwierdził, że na etapie szacowania wartości zamówienia (przed

ogłoszeniem SIWZ) informował zamawiającego, że podany program jest niedostępny

oraz

zaproponował zbliżone rozwiązanie, które wspiera umiejętności pomocnicze


w

nauce matematyki, tj. pamięć i koncentrację.

Odwołujący podniósł także, że w postępowaniu nr 1/PN/CKP/2018 zamawiający

zastosował de facto zaproponowany przez odwołującego zamiennik - zastrzegając

produkt pomocny dla

polepszenia umiejętności koncentracji, pamięci i myślenia

matematycznego. Zamawiający tym samym, w ocenie odwołującego, przyznaje,

iż oprogramowanie zaproponowane przez odwołującego jest towarem równoważnym.

Jako

dowód powyższego odwołujący wskazał wypełniony przez odwołującego arkusz

excel stanowiący załącznik do SIWZ postępowania nr 5/PN/CKP/2017 – poz.

(załącznik nr 10 do odwołania), arkusz excel stanowiący załącznik do SIWZ

postępowania nr 1/PN/CKN/2018 – poz. 12 (załącznik nr 17 do odwołania), wycenę

odwołującego z dnia 11 stycznia 2018 r. dotyczącą postępowania nr 1/PN/CKN/2018

(załącznik nr 15 do odwołania), zeznania świadków: Rafała Łukaczyka, Łukasza

Staniszewskiego,

przesłuchanie stron.

Pozycja 100 -

Folia optyczna powiększająca (zawarta w pliku w formacie excel

o

nazwie:

„zal_nr_2_zad._nr_1_SP_pomoce_dydaktyczne_(1).xls"

stanowiącym

załącznik do SIWZ z dnia 27 listopada 2017 r.).

Odwołujący wyjaśnił, że w zakresie tej pozycji również już na etapie szacowania

wartości zamówienia (przed ogłoszeniem SIWZ) informował zamawiającego, że nie

istnieje na rynku folia powiększająca o podanych wymiarach 85 x 52 mm

i

zaproponował jedyne istniejące rozwiązanie o bardzo zbliżonych parametrach, tj.

78 x 47 mm (o bokach k

rótszych odpowiednio o 7 i 5 mm, co przekłada się na

znikomą różnicę w polu powierzchni folii).

Dowodem powyższego, według odwołującego, jest: wypełniony przez odwołującego

arkusz excel stanowiący załącznik do SIWZ postępowania nr 5/PN/CKP/2017 – poz.

(załącznik nr 10 do odwołania), zeznania świadków: R. Ł., Ł. S., przesłuchanie

stron, rysunek schematyczny (załącznik nr 19 do odwołania).

Pozycja 61 - Tablica z przyborami kolorowa (magnetyczna) pozioma (zawarta w pliku

w formacie excel

o nazwie: „zal_nr_2_zad._nr_1_SP_pomoce_dydaktyczne_(1).xls"

stanow

iącym załącznik do SIWZ z dnia 27 listopada 2017 r.).

Odwołujący podniósł, że w dniu 9 lutego 2018 zamawiający zwrócił się do niego

o dodatkowe

wyjaśnieniami dotyczące zaproponowanego produktu:

Czy zaoferowana przez Państwa tablica z przyborami jest magnetyczna?

Jakie są dokładne wymiary tablicy (wraz z grubością) i przyrządów (w mm)?

Odwołujący wskazał, że w terminie udzielił odpowiedzi na ww. pytania i stwierdził co

n

astępuje.

„Zamawiający podnosi, że tablica nie jest magnetyczna. To, że zamawiający

zawarł słowo „magnetyczna" w nazwie towaru wynika z braku znajomości


asortymentu, który faktycznie zamawia. Przeczy temu opis produktu w SIWZ, tj.

„Tablice wykonane są z płyty wiórowej laminowanej". Nie istnieje płyta wiórowa

laminowana o właściwościach magnetycznych. Odwołujący załącza do niniejszego

odwołania wydruk ze strony internetowej producenta, z której wynika iż magnetyczne

są same przybory (tj. cyrkiel, ekierki, linijka, kątomierz) a nie sama tablica http: (…).

Zamawiający podnosi, że wymiary tablicy nie odpowiadają wymiarom

podanym w SIWZ. Należy zauważyć, że wymiary samej tablicy różnią się nieznacznie

co wynika z innego sposobu rozłożenia przyrządów na tablicy, a tylko do tego sama

tablica służy, do przechowywania przyrządów. Wymiary samych przyrządów różnią

się raz na plus raz na minus, jednakże w komplecie zaproponowanym przez

o

dwołującego znajdują się wszystkie typu przyborów wymaganych przez

z

amawiającego, tj. zarówno cyrkiel, dwa typy ekierek, kątomierz, linijka. Dodatkowo

w

komplecie zawarty jest wskaźnik, a wszystkie przybory są magnetyczne, zgodnie

z wymaganiami z

amawiającego. Nadto zaproponowany produkt jest wyższej jakości

niż ten wymagany przez zamawiającego, na co wskazuje cena rynkowa (produkt

opisany w SIWZ kosztuje 306,36 zł brutto, produkt zaproponowany przez

o

dwołującego kosztuje w cenie katalogowej 399,00 zł brutto) i co dodatkowo

o

dwołujący może udowodnić, prezentując próbki obydwu. Odwołujący wskazuje, iż

wielkość przyrządów a tym bardziej samej tablicy nie ma żadnego znaczenia dla

użytkowania pomocy dydaktycznej w klasie. Istotne znaczenie ma wyłącznie

charakter (typ) przyrządów i ich właściwości magnetyczne, co produkt

z

amawiającego spełnia.

Ponadto:

a)

Z

amawiający podniósł zupełnie nowy fakt (którego nie ujawnił w swoim

poprzednim odrzuceniu z dnia 24 stycznia 2018 r.), iż zaproponowana cena 462,92 zł

brutto przekracza wartość stawki maksymalnej określonej w załączniku nr 7 do SIWZ

na poziomie 3

00 zł. Przede wszystkim należy wskazać, iż cena w ofercie

odwołującego nie wynosi 462,92 zł brutto lecz 390,00 zł, co łatwo policzyć, dzieląc

kwotę 19.500,00 zł brutto dla pozycji 61 przez ilość produktów (50), 19.500,00 zł: 50 =

390,00 zł. Nadto określony próg 300 zł w załączniku nr 7 (strona pierwsza, ostatni

wiersz tabe

li dla asortymentu „SPRZĘT TIK") nie odnosi się ani do tego produktu, ani

do tego zadania. Odwołujący wyraźnie wskazuje, że nie brał udziału w zadaniu nr

dotyczącym sprzętu TIK. Ponadto literalnie nazwa produktu dla zadania nr 2 dla

stawki maksymalnej 300 zł brzmi „tablica magnetyczna suchościeralna

100 x 150 cm".

b)

Na zakończenie wywodu można dodać, iż w tym samym postępowaniu

w

zadaniu nr 1 w części dotyczącej pomocy dydaktycznych dla szkół


ponadgimnazjalnych

(plik

o

nazwie

„zaI_nr_2_zad_nr_1_SPG._

pomoce_dydaktyczne.xlsx) w pozycji 21 znajduje się identyczny produkt, tj. „tablica

z

przyborami kolorowa (magnetyczna) pozioma", dla którego odwołujący

zaproponował ten sam produkt w cenie 390,00 zł, dla którego zamawiający nie

przewidział ani dodatkowego wyjaśnienia, ani nie odrzucił oferty odwołującego

z

powodu niezgodności z wymiarami, a już tym bardziej nie kwestionuje niezgodności

kwoty z listą stawek maksymalnych.”

W dalszej części uzasadnienia odwołania odwołujący wskazał liczne dowody na

poparcie powyższych twierdzeń, wyszczególnione w treści odwołania.

Mając na uwadze powyższe odwołujący podkreślił, że zamawiający w dosyć

lakoniczny i mało dokładny sposób uzasadnia podjęte decyzje. Nadto czyni to wielokrotnie,

najpierw uznając odwołania odwołującego, a potem odrzucając oferty z powodu mało

istotnyc

h, niemerytorycznych przesłanek lub zmienia zdanie. Jak wynika z przedstawionego

stanu faktycznego z

amawiający, w ocenie odwołującego, wykazuje się niską starannością

i

małą rzetelnością w ocenie oferty, m.in.:

przy trzeciej ocenie oferty z

amawiający dopytał o pozycję MegaMatma, a pozostałe

pozycje (poz. 20 - gra w bingo, poz. 36 - gra komputerowa do nauki matematyki, poz.

100 - folia optyczna)

odrzucił bez zapytania odwołującego o dodatkowe wyjaśnienia;

przy trzeciej ocenie oferty z

amawiający „odszukał" nowy, rzekomo niezgodny produkt

poz. 61 „tablica z przyborami kolorowa (magnetyczna) pozioma", ale odniósł się

jedynie do jednego z dwóch arkuszy kalkulacyjnych, w których ten produkt występuje;

Zamawiający nie potrafi obliczyć ceny brutto z oferty odwołującego mimo, że

wcześniej żądał od niego wypełniania pracochłonnych kilkusetstronicowych arkuszy

cenowych;

przy trzeciej ocenie oferty zamawia

jący nie powołuje się już na niezgodność oferty

z

wnioskiem/projektem jak to czynił poprzednio;

z

amawiający nie potrafi właściwie interpretować stworzonego przez siebie załącznika

stawek maksymalnych (myląc produkty między zadaniami i myląc nazwy produktów),

bądź też interpretuje go tak, aby stworzyć pozory argumentu do odrzucenia oferty ze

względów formalnych;

z

amawiający stwarza pozory wyszukiwania drobnych niezgodności jedynie po to, aby

grać na „zwłokę"; mimo faktu, iż w dniu 20 lutego upływał termin związania z ofertą

z

amawiający z własnej inicjatywy nie wystąpił do odwołującego z wnioskiem

o

przedłużenie terminu związania z ofertą;

z

amawiający zapomina o względach proceduralnych wynikających z postanowień

p.z.p.

i SIWZ, udzielając odwołującemu zamówienia na zadanie nr 3 bez uprzedniego


sprawdzenia braku podstaw do wykluczenia udziału odwołującego w przedmiotowym

postępowaniu; po ponad dwóch tygodniach unieważnia swoją decyzję i występuje do

o

dwołującego z wnioskiem o uzupełnienie niezbędnych, opisanych we własnych

SIWZ dokumentów.

Na poparcie powyższego w odwołaniu wskazano kilkanaście dowodów, szczegółowo

w nim wyliczonych i załączonych do odwołania.

Zarzut oznaczony przez odwołującego nr 2 postawiony jako naruszenie przez

zamawiającego art. 26 ust. 3 p.z.p. poprzez brak wezwania odwołującego do złożenia

wyj

aśnień przed odrzuceniem oferty, odwołujący argumentował w sposób następujący.

Odwołujący podniósł, że zamawiający nie wzywał go do złożenia w trybie art. 26 ust.

3 p.z.p.

wyjaśnień odnośnie trzech z czterech produktów, które pozwoliłyby na rzetelną

i

prawidłową ocenę oferty odwołującego, w szczególności co do zasadności zastosowanych

towarów zamiennych. Gdyby zamawiający zastosował się do dyspozycji tego przepisu,

o

dwołujący, podobnie jak ma to miejsce w ramach niniejszego odwołania, przedstawiłby

z

amawiającemu parametry o okoliczności udowadniające zaistniałą równoważność

pomiędzy wymogami SIWZ, a treścią złożonej oferty. Nadto, w ocenie odwołującego, jak

wynika ze stanowiska Krajowej Izby Odwoławczej, zamawiający ma obowiązek wystąpienia

do wykonawcy z żądaniem złożenia wyjaśnień (vide wyrok Krajowej Izby Odwoławczej

z 1

czerwca 2012 r. sygn. akt KIO 1027/12, zgodnie z którym: „Z przepisu art 87 ust 1 p.z.p.

nie wynika wprost, aby zamawiający w każdej sytuacji wskazującej na wątpliwości co do

zgodności oferty z SIWZ byt zobowiązany do występowania do wykonawcy z żądaniem

złożenia wyjaśnień. Jednak zamawiający jest zobowiązany do wystąpienia z żądaniem

złożenia wyjaśnień do wykonawcy, kiedy ich wystąpienie jest niewątpliwe, a więc obowiązek

ten materializuje się w sytuacji, kiedy zamawiający zamierza odrzucić złożoną ofertę

z powodu je

j niezgodności z treścią SIWZ."

W zakresie zarzutu nr 3 sformułowanego jako naruszenie przez zamawiającego art.

93 ust. 1 pkt 1 p.z.p.

poprzez uznanie, iż nie złożono żadnej oferty niepodlegającej

odrzuceniu i w konsekwencji

unieważnienie przedmiotowego postępowania, odwołujący

stwierdzi

ł, że bezsprzecznie wykazał, iż jego oferta w żadnym razie nie powinna zostać

odrzucona przez z

amawiającego. W konsekwencji, zdaniem odwołującego, zamawiający nie

miał żadnych merytorycznych podstaw do unieważnienia postępowania o udzielenie

zamówienia publicznego ze względu na niezłożenie żadnej oferty niepodlegającej

odrzuceniu. Odwołujący złożył bowiem ofertę, która przy zachowaniu należytej staranności

oraz znajomości interpretacji przepisów, w tym stanowiska Krajowej Izby Odwoławczej,

powinna bezapelacyjnie i bez żadnych wątpliwości zostać uznana jako odpowiadająca treści


SIWZ. Zamawiający, twierdząc inaczej i unieważniając postępowanie bez uzasadnionej

i

rzeczywistej ku temu podstawy, naruszył art. 93 ust. 1 pkt. 1 p.z.p.

D

ziałając w imieniu i na rzecz zamawiającego odpowiedź na odwołanie w formie

pisemnej

wniósł pełnomocnik strony wskazując, iż zamawiający wnosi o oddalenie odwołania

w całości i obciążenie odwołującego kosztami postępowania odwoławczego, w tym kosztami

wynagrodzenia pełnomocnika, zgodnie z przedłożoną na rozprawie fakturą VAT.

Tak określone, na podstawie art. 180 ust. 3 p.z.p., zarzuty i stanowiska stron

zakreśliły zakres sporu objętego kognicją Krajowej Izby Odwoławczej w ramach

przedmiotowego postępowania. Zgodnie bowiem z art. 192 ust. 7 p.z.p. Izba nie może

orzekać co do zarzutów, które nie zostały podniesione w odwołaniu, a zatem a contrario

musi orzec co do tych zarzutów, które w odwołaniu zostały zawarte.

Izba jest zatem związana przedstawionymi zarzutami i co do zasady nie może

orzekać w zakresie szerszym niż wskazano w odwołaniu, co jednak nie oznacza związania

Izby podstawą prawną wskazaną przy dokonywaniu kwalifikacji naruszenia prawa przez

zamawiającego. Izba jest zatem uprawniona do orzekania w sytuacji, gdy okoliczności

faktyczne podniesione w zarzutach odwołania, a także opis czynności lub zaniechania

za

mawiającego wskazują na faktyczne naruszenie przepisów ustawy i nie budzą

jakichkolwiek wątpliwości (vide wyrok KIO z 26.04.2012 r., sygn. akt KIO 711/12).

Zakres kognicji Krajowej Izby Odwoławczej i związanie go bezpośrednio z zarzutami,

które odwołujący stawia zachowaniu zamawiającego był wielokrotnie potwierdzany przez

orzecznictwo samej Izby (tak KIO w wyrokach: z 08.12.2015 r., sygn. akt KIO 2598/15;

z

09.09.2016 r., sygn. akt KIO 1610/16) jak i Sądów powszechnych i Sądu Najwyższego

(tak

Sąd Najwyższy w Uchwale z dnia 17 lutego 2016 r. w sprawie o sygn.

akt III CZP 111/15

, Sąd Okręgowy w Gdańsku z 25 maja 2012 r. w sprawie o sygn.

akt XII Ga 92/12).

Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej

sprawie, po zapoznaniu się ze stanowiskami przedstawionymi w odwołaniu,

odpowiedzi na odwołanie, konfrontując je z zebranym w sprawie materiałem

dowodowym,

w tym z oryginałem dokumentacji postępowania o udzielenie

zamówienia publicznego przedstawionej przez zamawiającego, w szczególności

z

postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu oraz postanowieniami siwz,

korespondencją prowadzoną w toku postępowania pomiędzy zamawiającym

a

odwołującym, po wysłuchaniu oświadczeń, jak też stanowisk stron złożonych ustnie


do protokołu w toku rozprawy, gdzie odwołujący i zamawiający podtrzymali

stanowiska przedstawione pisemnie, ustaliła i zważyła, co następuje:

W pierwszej kolejności Izba ustaliła, iż niniejsza sprawa, w zakresie zarzutów

podniesionych przez odwołującego, mieści się w zakresie przedmiotowym ustawy p.z.p. i że

odwołanie, które ją zainicjowało zostało wniesione przez podmiot uprawniony i dotyczy

materii określonej w art. 179 ust. 1 p.z.p. oraz art. 180 ust. 1 p.z.p., a więc podlega kognicji

Krajowej Izby Odwoławczej. Ponadto Izba ustaliła, że odwołanie podlega rozpoznaniu na

podstawie art. 187 ust. 1

p.z.p. i że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których

stanowi art. 189 ust. 2

p.z.p., a których stwierdzenie skutkowałoby odrzuceniem odwołania

i

odstąpieniem od badania meritum sprawy.

P

rzystępując do rozpoznania odwołania, Izba zobowiązana była do oceny

wypełnienia przesłanek materialnoprawnych wynikających z art. 179 ust. 1 p.z.p., co

warunkuje możliwość skorzystania z prawa do wniesienia środka ochrony prawnej przez

odwołującego.

Jak

podniósł odwołujący w przypadku uwzględnienia odwołania jego oferta dla zadnia

nr 1 powinna zostać wybrana jako najkorzystniejsza gdyż uzyskał on najwyższą liczbę

punktów w kryteriach oceny ofert – 92 punkty. Druga złożona oferta, wykonawcy Nowa

Sz

koła Sp. z o.o., została przez zamawiającego odrzucona jako niezgodna z treścią SIWZ,

gdyż wykonawca ten nie uwzględnił zmian specyfikacji z 27.11.2017 r. Zatem w związku

z

obecnym rozstrzygnięciem postępowania po stronie odwołującego zaistniała szkoda - nie

osi

ągnie on spodziewanej korzyści finansowej, ponadto włożył dużo starań, pracy

i

zaangażowania w celu realizacji przedmiotu postępowania - realizacja zadania nr 1,

z uwagi na jego rozmiar, jest traktowana przez o

dwołującego jako ważny projekt w ramach

prowad

zonej działalności gospodarczej, który istotnie poprawiłby jego kondycję finansową.

Izba stwierdziła, że odwołujący wykazał, a zamawiający nie zakwestionował interesu

odwołującego w uzyskaniu zamówienia, przejawiającego się możliwością poniesienia przez

od

wołującego szkody, w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów p.z.p.

Izba dokonała oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na uwadze

art.

192 ust. 2 p.z.p., który stanowi, że: "Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi

naruszenie przep

isów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik

postępowania o udzielenie zamówienia", uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał

dowodowy

przedłożony przez strony, a opisany w dalszej części uzasadnienia, a także

ustalenia poczynione na podstawie dokumentacji p

ostępowania przedłożonej przez

z

amawiającego oraz zważając na okoliczności faktyczne podniesione w odwołaniu, Izba

stwi

erdziła, iż sformułowane przez odwołującego zarzuty nie znajdują oparcia w ustalonym


stanie faktycznym i praw

nym, a tym samym rozpoznawane odwołanie nie zasługuje na

uwzględnienie.

Nie potwierdził się zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p.

poprzez odrzucenie oferty złożonej przez odwołującego jako nieodpowiadającej treści SIWZ

z dnia 27

listopada 2017 r., znak sprawy: 5PN/CKP/2017, w sytuacji gdy oferta odwołującego

odpowiadała treści SIWZ.

Na wstępie rozważań należy zaznaczyć, że na obecnym etapie postępowania, po

upływie terminu na składanie ofert, nie ma już możliwości zmiany niejednoznacznych czy

niedoprecyzowanych postanowień treści dokumentacji postępowania. Tym samym nie ma

też podstaw do rewidowania jej treści - uczestnicy postępowania o udzielenie zamówienia

publicznego, jak również Krajowa Izba Odwoławcza są związani opisem przedmiotu

zamówienia i sposobem spełniania wymagań zamawiającego zamieszczonym w ogłoszeniu

o zamówieniu i SIWZ, w tym opisem sposobu wykazywania równoważności oferowanych

przedmiotów.

Wobec powyższego, twierdzenia w zakresie braku prawidłowego określenia cech

i

parametrów na podstawie których wykonawca oferujący przedmioty równoważne

zobowiązany jest wykazać równoważność swoich produktów, co do wymagań określonych

przez zamawiającego, nie podlegają rozpoznaniu przez Izbę. Twierdzenia te są również, ze

względu na zawity 10 dniowy termin na wniesienie zarzutów wobec treści ogłoszenia

o

zamówieniu, a także wobec treści SIWZ, który został przez Ustawodawcę unormowany

w

art. 182 ust. 2 pkt 1 p.z.p., a rozpoczynający bieg od dnia publikacji ogłoszenia lub

zamieszczenia specyfikacji na stronie internetowej, na tym etapie twierdzeniami

spóźnionymi.

Jedynie na marginesie wypada zauważyć, zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego

z

5 czerwca 2014 r. sygn. akt IV CSK 626/13, w którym pojawiło się istotne zagadnienie

prawne wy

magające analizy przepisów p.z.p., które nakładają na zamawiającego obowiązek

rzetelnego określenia przedmiotu zamówienia (art. 29 i 30 p.z.p.) w korelacji z prawem

wykonawcy do uzyskania od zamawiającego wyjaśnienia treści SIWZ (art. 38 p.z.p.), że brak

z

adania pytań w razie niejasności treści dokumentacji postępowania może świadczyć

o

niedochowaniu należytej staranności przez wykonawcę.

Wykonawca, który zamierza złożyć ofertę równoważną, uwzględniając zawodową

staranność wymaganą od profesjonalisty (art. 355 § 2 k.c. w zw. z art. 14 p.z.p.) przy

zachowaniu absolutnego

minimum staranności wymaganej w takim przypadku od

przedsiębiorcy – w sytuacji gdy, jak wskazał odwołujący „zamawiający dopuścił oferowanie

towarów zamiennych, jednakże de facto nie określił dla nich parametrów, które pozwalałyby

dokonać ich oceny pod względem równoważności (…) zastrzeżone w treści SIWZ parametry


są ogólne i pozorne (…)” – powinien co najmniej, przy wykorzystaniu możliwości wynikającej

z art. 38 p.z.p., zadać w tym zakresie zamawiającemu pytania, celem uzyskania wyjaśnienia

i doprecyzowania jakie produkty zamawiający uzna za równoważne produktom określonym

w opisie przedmiotu zamówienia. Wykonawca nie może natomiast powoływać się

z korzystnym dla siebie

skutkiem na „uchybienia” po stronie zamawiającego, które twierdzi,

że wystąpiły w toku czynności na które termin zaskarżenia upłynął - w sytuacji, gdy nie

skorzystał z żadnej instytucji przewidzianej ustawą umożliwiającej ich korektę. Wobec

powyższego Krajowa Izba Odwoławcza na etapie oceny czynności jaką jest wybór oferty

najkorzystniejszej nie włącza i nie może włączyć w zakres przedmiotu rozpoznania

postępowania odwoławczego twierdzeń obejmujących treść SIWZ, która nigdy nie była

wyjaśniana ani zaskarżona z uwagi na brak czynności wykonawcy. W szczególności mając

na uwadze, że odwołujący, jak sam wskazywał, już na etapie oszacowania wartości

przedmiotu zamówienia, przedkładając zamawiającemu wycenę, informował zamawiającego,

że niektóre produkty są trwale niedostępne na rynku, w tym, jak zaznaczył odwołujący, m.in.

pozycje w arkuszach, które na etapie oceny oferty zamawiający uznał za niezgodne z SIWZ.

Odwołujący poprzestał na telefonicznym i e-mailowym poinformowaniu zamawiającego

o

niedostępności niektórych towarów, podczas szacowania wartości zamówienia, zaś od

momentu udostępnienia wykonawcom ogłoszenia i SIWZ, nie podjął w tym zakresie żadnych

działań, a więc zachował się niedbale, narażając się na skutki braku skutecznego

wzrusze

nia czynności zamawiającego – które, jak twierdzi – powinny były zostać zmienione.

Obecne podnoszenie argumentu, że zamawiający, „pomimo uwag zamieścił na stronie

internetowej SIWZ (…) bez uwzględnienia zmian sugerowanych przez odwołującego, a tym

samym zawar

ł on w przedmiocie zamówienia także towary niedostępne na rynku”, jest

spóźnione, a jego podniesienie może być interpretowane jedynie jako nieuprawniona próba

obejścia zawitego terminu na zaskarżenie treści SIWZ, która nie może odnieść

zamierzonego skutku.

U

stawodawca udostępnił wykonawcom narzędzia umożliwiające im wpływ na treść

dokumentacji postępowania, w postaci obowiązku wyjaśnienia treści SIWZ przez

zamawiającego (art. 38 ust. 1 p.z.p.), a także możliwość wniesienia środka ochrony prawnej,

kiedy

w ocenie wykonawcy sposób opisu przedmiotu zamówienia jest niejednoznaczny,

niewyczerpujący, a przedstawione przez zamawiającego parametry równoważności są

pozorne i

uniemożliwiają prawidłową ocenę zgodności zamienników z wymaganiami opisu

przedmiotu zamówienia, jak podnosił odwołujący.

Odwołujący takich czynności nie podjął, co ma obecnie negatywne konsekwencje,

gdyż ciężar wykazania spełnienia wymogu równoważności oferowanych produktów, zgodnie

z art. 30 ust. 5 p.z.p., spoczywa na wykonawcy (por. wyroki

Krajowej Izby Odwoławczej

z 29

września 2010 r., sygn. akt KIO 1982/10, z 9 listopada 2012 r., sygn. akt KIO 2336/12,


z 14 listopada 2012 r., sygn. akt KIO 2421/12, z 24 lutego 2017 r. sygn. akt KIO 265/17,

z dnia 11 maja 2016 r. sygn. akt sygn. akt KIO 663/16).

Przytaczając, zgodnie z wymaganiami art. 196 ust. 4 p.z.p., przepisy stanowiące

podstawę prawną zapadłego rozstrzygnięcia, wskazać należy, iż art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p.

stanowi, że „zamawiający odrzuca ofertę jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji

istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p.”

Zastosowanie dyspozycji art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. jako podstawy odrzucenia oferty

wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego znajduje szerokie

omówienie w doktrynie, jak też w orzecznictwie Sądów Okręgowych i Krajowej Izby

Odwoławczej. Podsumowując zawarte tam interpretacje normy wynikającej z art. 89 ust.1 pkt

2 p.z.p. wskazać należy, iż rzeczona niezgodność treści oferty z SIWZ musi posiadać

charakter zasadniczy i nieusuwalny, ze względu na zastrzeżenie obowiązku zamawiającego

polegającego na poprawieniu oferty, zgodnie z brzmieniem art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p.

Rzeczona niezgodność oferty dotyczyć powinna sfery merytorycznej zobowiązania

określonego w dokumentacji postępowania oraz zobowiązania zaoferowanego w ofercie

przez wykonawcę, bądź polegać może na sporządzeniu i przedstawienia oferty w sposób

niezgodny z wymaganiami SIWZ, z zaznaczeniem, iż chodzi tu o wymagania SIWZ

dotyczące sposobu wyrażenia, opisania i potwierdzenia zobowiązania ofertowego, a więc

wymagania, co do treści oferty, a nie wymagania co do jej formy. Ponadto należy wykazać

na czym konkretnie ta niezgodność polega, poprzez jednoznacznie wskazanie w ofercie co

nie

jest zgodne i w jaki sposób ta niezgodność występuje, w konfrontacji z klarownie

wskazanymi i ustalonymi fragmentami SIWZ, dotyczącymi kwantyfikowalnych właściwości

przedmiotu zamówienia, ewentualnie również z uzupełniającymi treść SIWZ modyfikacjami

i wyj

aśnieniami zamawiającego (por. wyrok Sądu Okręgowego w Katowicach z 10 listopada

2011 r. sygn. akt XIX Ga 477/11, wyrok Sądu Okręgowego w Łodzi z 22 maja 2017 r. sygn.

akt III Ca 452/17, wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 września 2017 r. sygn. akt

KIO 1815/17).

Mając powyższe na uwadze można przyjąć, iż niezgodność oferty z treścią SIWZ

w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. polega albo na nie

zgodności zobowiązania, które

w

swojej ofercie wyraża wykonawca i przez jej złożenie na siebie przyjmuje, z zakresem

zobowiązania, którego przyjęcia oczekuje zamawiający i które opisał w SIWZ, ewentualnie

na niezgodnym z SIWZ sposobie wyrażenia, opisania i potwierdzenia zakresu owego

zobowiązania w ofercie, oraz podania wszystkich wymaganych informacji z nim związanych

(nawet

przy

jego

rzeczywistej materialnej

zgod

ności oferowanego świadczenia

z

wymaganiami zamawiającego). Natomiast zastosowanie przez zamawiającego odrzucenia

oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. możliwe jest jedynie w sytuacji niemożliwości

wyjaśnienia treści oferty i potwierdzenia w ten sposób jej zgodności z treścią SIWZ - na


podstawie art. 87 ust. 1 p.z.p., z zastrzeżeniem generalnego zakazu zmian w treści oferty,

wynikającym ze zdania drugiego tego przepisu, lub przeprowadzenia dopuszczalnych zmian

w treści oferty na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. (por. wyrok KIO z 23.09.15 r., sygn. akt

KIO 1974/15).

Tym samym punktem wyjścia dla ustalenia i stwierdzenia niezgodności oferty

z

treścią SIWZ jest właściwe ustalenie oraz zinterpretowanie wymagań specyfikacji istotnych

warunków zamówienia sporządzonej w danym postępowaniu.

Ogólnie wskazać w tym zakresie należy, podzielając stanowisko Krajowej Izby

Odwoławczej wyrażone w uzasadnieniu wyroku z 28 maja 2010 r., sygn. akt KIO 868/10, iż

s

pecyfikacja istotnych warunków zamówienia od momentu jej udostępnienia jest wiążąca dla

zamawiającego – jest on obowiązany do przestrzegania warunków w niej umieszczonych.

Udostępnienie SIWZ jest bowiem czynnością prawną powodującą powstanie zobowiązania

p

o stronie zamawiającego, który jest związany swoim oświadczeniem woli co do warunków

prowadzenia postępowania i kształtu zobowiązania wykonawcy określonego w SIWZ i po

otwarciu ofert zamawiający nie może tych warunków zmienić ani od nich odstąpić. Natomiast

powyższe warunki winny być interpretowane w miarę możliwości literalnie i ściśle – stanowi

to gwarancję pewności obrotu i przez ograniczenie uznaniowości zamawiającego warunek

realizacji zasady równego traktowania wykonawców, wyrażony w art. 7 ust. 1 p.z.p.

Szczególnie istotne w tym zakresie w ocenie Izby jest związanie uczestników postępowania

o udzielenie zamówienia treścią SIWZ na tożsamych warunkach – nie zasługuje na aprobatę

zachowanie zmierzające na wpłynięcie na sposób interpretowania czy oceny treści SIWZ

przez zamawiającego poprzez inne instrumenty niż przewidziane w ustawie – a zatem,

w

sposób sprzeczny z prawem.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy, Izba ustaliła w oparciu

o

zakreślone we wcześniejszej części uzasadnienia akta sprawy odwoławczej następujący

stan faktyczny:

I.

Zamawiający w rozdziale 2 SIWZ – opis przedmiotu zamówienia wskazał:

szczegółowy opis przedmiotu zamówienia dla zadnia nr 1 pomoce

dydaktyczne zawiera się w załączniku nr 2 do SIWZ;

zamawiający dopuścił możliwość zaoferowania produktów równoważnych;

W SIWZ określono „Zamawiający informuje, iż wskazanie nazw zwyczajowych

oraz podanie konkretnych wymiarów w zamieszczonych elementach opisu

przedmiotu zamówienia służy wyłącznie określeniu cech technicznych

i j

akościowych. Zamawiający dopuszcza możliwość przedstawienia w ofercie

asortymentu równoważnego pod warunkiem, iż oferowany asortyment będzie

o takich samych lub lepszych parametrach technicznych, jakościowych,


funkcjonalnych, użytkowych. Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania

równoważne jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy,

spełniają wymagania określone przez Zamawiającego.”

II.

W spornych pozycjach (l.p.) nr 20,

36, 61 i 100 zamawiający wymagał dostarczenia:

„Poz. 20 nazwa: gra w bingo dla całej klasy – mnożenie

Opis: Każde dziecko otrzymuje plansze z iloczynami (w zakresie 144) oraz

czerwone żetony. Nauczyciel odczytuje działania na mnożenie liczb 1 - 12,

a

zadaniem uczniów jest obliczyć wynik i sprawdzić, czy znajduje się on na ich

planszy. Gracz, który jako pierwszy zakryje pięć liczb w rzędzie, wola "Bingo!"

i wygrywa rundę. Zawartość min.: 40 plansz bingo (wym. 19 x 23 cm) –

plakat z tabliczką mnożenia 1 - 12 (wym. 30 x 45 cm) - 200 kartoników do

wyczytywania działań - 720 papierowych żetonów – instrukcja.”

„Poz. 36 nazwa: gra komputerowa do nauki matematyki

Opis:

Jest to program edukacyjny, ćwiczący umiejętności dziecka w zakresie

podstawowych zagadnień matematycznych takich jak arytmetyka, mierzenie

masy i długości, obliczenia pieniężne, figury geometryczne czy klasyfikacja

przedmiotów. Gra edukacyjna "Matematyka na wesoło" to interaktywna

przygoda będąca połączeniem kursu multimedialnego i fascynującej zabawy.

Rozwija ona wiedzę nie tylko z zakresu przedmiotu, lecz także zdolność

logicznego myślenia, łączenia faktów i wnioskowania. Uczeń, wcielając się

w

jedną z postaci scenariusza gry, przeżywa wiele niezwykłych przygód,

a zarazem poznaje zagadnienia z dziedziny matematyki.

Matematyka na wesoło - Podróż Dookoła Świata (11-12 lat) - program

komputerowy;

Matematyka na wesoło - Detektyw (11-12 lat) - program komputerowy;

Matematyka na wesoło - Wielki Koncert (12-13 lat) - program

komputerowy;

Matematyka na wesoło - Tajemnicza Wiadomość (10-11 lat) - program

komputerowy;

(lub pro

gramy równoważne do przedstawionych).”

„Poz. 61 nazwa: tablica z przyborami kolorowa (magnetyczna) pozioma

Opis: Wymiary: 1040 x 600 x 18 /mm/; Przeznaczenie: Tablica przeznaczona

jest dla wszelkiego typu szkół jako oprzyrządowanie klasopracowni. Służy do

mocowania: Cyrkiel tablicowy kolor magnetyczny: 485 x 40 x 20 /mm/;

Trójkąt

60 kolor magnetyczny: 535 x 310 x 8; Trójkąt 45 kolor magnetyczny:

430 x

430 x 8; Kątomierz kolor magnetyczny: 510 x 285 x 8; Liniał tablicowy

kolor magnetyczny: 1020 x 65 x 8; Trójnóg cyrkla kolor magnetyczny:


80 x 80

x 40 Wykonanie: Tablice są wykonane z płyty wiórowej laminowanej.

Całość jest chroniona listwami ochronnymi i narożnikami. Poszczególne

miejsca mocowania przyrządów opisane są metodą sitodruku.”

„Poz. 100 nazwa: folia optyczna powiększająca

Opis:

Folia optyczna powiększająca do 2x. Bardzo przydatna w sklepie,

aptece, banku,

środkach komunikacji miejskiej. Format karty kredytowej

pozwala na schowanie jej w portmonetce, portfelu lub po prostu w kieszeni.

Ochronę przed przypadkowym zarysowaniem zapewnia etui. Wielkość:

85 x 52 mm.

III.

Odwołujący zaoferował w ofercie:

„Poz. 20 nazwa: gra w bingo dla całej klasy – mnożenie

Towar proponowany przez wykonawcę: Każde dziecko otrzymuje plansze

z iloczynami (w zakresie 144) oraz czer

wone żetony. Nauczyciel odczytuje

działania na mnożenie liczb 1 - 12, a zadaniem uczniów jest obliczyć wynik

i

sprawdzić, czy znajduje się on na ich planszy. Gracz, który jako pierwszy

zakryje pięć liczb w rzędzie, wola "Bingo!" i wygrywa rundę. Zawartość min.:

36 plansz bingo (wym. 16,5 x 23 cm)

– 1 plakat z tabliczką mnożenia 1 - 12 –

kartonik

i „wywoławcze” z działaniami – papierowe żetony – instrukcja.”

„Poz. 36 nazwa: gra komputerowa do nauki matematyki

Towar

proponowany

przez

wykonawcę:

Akademia

Umysłu

Pamięć 1 i Koncentracja 1 to seria nowoczesnych programów edukacyjnych

i

gier rozwijających możliwość umysłu osób w każdym wieku. Skierowane są

do wszystkich, którzy chcą rozwinąć kluczowe umiejętności intelektualne

potrzebne w szkole czy w pracy zawodowe

j, a także zdobywać wiedzę

w

szybki i trwały sposób. Dedykowane są również osobom starszym w celu

poprawy pamięci i podniesienia kondycji umysłowej. Każdy z programów to: -

aż 16 ciekawych ćwiczeń i setki opcji – nigdy się nie znudzisz, - 10 poziomów

trudn

ości – dostosujesz trening do swoich potrzeb i umiejętności, - tryb nauki

– program ocenia postępy, dobiera intensywność i trudność ćwiczeń, -

intuicyjny i atrakcyjny interfejs

– łatwa i przyjemna obsługa programu, -

nieograniczona liczba użytkowników – cała rodzina lub klasa może ćwiczyć

i

zapisywać swoje wyniki. Program zawiera najnowsze metody, techniki

i

systemy doskonalenia pamięci. Są tu ćwiczenia , które zwiększają zdolność

zapamiętywania: tekstów, znaków, liczb, obrazów, sytuacji. Skraca się czas

po

trzebny na zapamiętanie informacji. Wzrasta zdolność jej długoterminowego

przechowywania. Nabyte umiejętności można wykorzystać, aby zapamiętać

obce słówka, numery telefonów, terminy spotkań, imiona, nazwiska i twarze,


treść czytanych gazet i książek. Program zawiera kilkanaście ćwiczeń. Opcje

zwielokrotniają warianty ćwiczeń, a poziomy trudności pozwalają je

dostosować do wieku i umiejętności. Każdy program to – aż 16 ciekawych

ćwiczeń i setki opcji – nigdy się nie znudzisz, - 10 poziomów trudności –

dosto

sujesz trening do swoich potrzeb i umiejętności, - tryb nauki – program

ocenia postępy, dobiera intensywność i trudność ćwiczeń, - intuicyjny

i atrakcyjny interfejs

– łatwa i przyjemna obsługa programu, - nieograniczona

liczba użytkowników – cała rodzina lub klasa może ćwiczyć i zapisywać swoje

wyniki.”

„Poz. 61 nazwa: Tablica z przyborami kolorowa (magnetyczna) pozioma

Towar proponowany przez wykonawcę: Wysokiej jakości przybory tablicowe

dostępne w obszernym 6-elementowym komplecie ze wskaźnikiem. Przybory

dostarczane są wraz z tablicą ścienną do powieszenia. Zawartość: cyrkiel na

przyssawkach, linijka z podziałką cm/dm (100 cm), kątomierz dwukierunkowy

(50 cm), ekierka równoramienna 90-45-45 (60 cm), ekierka równoboczna 30-

90 (60 cm), wskaźnik (100 cm), tablica ścienna (wym. 102 x 55 cm).”

„Poz. 100 nazwa: folia optyczna powiększająca

Towar proponowany przez wykonawcę: Folia optyczna o 2-krotnym

powiększeniu – soczewka Fresnela – wym. 78 x 47 mm – waga 6 g.”

IV.

Zmawiający, w wyniku uwzględnienia dwóch odwołań wniesionych przez

odwołującego, w tym postępowaniu, prowadził postępowanie wyjaśniające, na

podstawie art. 87 ust. 1 p.z.p., w zakresie pozycji 61 i programu megamatma e -

zasoby megamatma.pl.

V.

Jako przyczynę odrzucenia oferty odwołującego, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt

p.z.p., ponieważ jej treść nie odpowiada treści SIWZ, zamawiający

w

zawiadomieniu z 14 lutego 2018 r. wskazał co następuje:

„Poz. 20 nazwa: gra w bingo dla całej klasy – mnożenie

Uzasadnienie odrzucenia: Proponowana przez Państwa gra posiada

plansz bingo. Zamawiający wymagał min. 40 plansz o wymiarach

19 x 23

cm. W związku z powyższym opisem zaoferowany przedmiot jest

niezgodny z

opisem przedmiotu zamówienia stanowiącym załącznik do SIWZ

– nie spełnia minimalnych wymagań zamawiającego.”

„Poz. 36 nazwa: gra komputerowa do nauki matematyki

Uzasadnienie odrzucenia:

Proponowany przez Państwa program służy do

nauki koncentracji i nie zawiera zagadnień matematycznych wymaganych

przez zamawiającego. W związku z powyższym oferowany produkt jest


niezgodny z

opisem przedmiotu zamówienia stanowiącym załącznik do SIWZ

– nie spełnia minimalnych wymagań zamawiającego.”

„Poz. 61 nazwa: Tablica z przyborami kolorowa (magnetyczna) pozioma

Uzasadnienie odrzucenia:

Proponowana przez Państwa tablica zgodnie

z

udzielonymi wyjaśnieniami nie jest tablicą magnetyczną. Dodatkowo

wymiary tablicy nie odpowiadają minimalnym wymiarom podanym przez

zmawiającego: tablica 1020 x 550 x 2 mm, wymiary przyborów: kątomierz

x 290 x 4 mm, ekierka równoramienna 600 x 290 x 4 mm, ekierka

równoboczna 600 x 340 x 588 x 4 mm, cyrkiel długość 450 mm, linijka

mm, wskaźnik 1000 mm. W związku z powyższym oferowany produkt

jest niezgodny z opisem przedmiotu zamówienia stanowiącym załącznik do

SIWZ

– nie spełnia minimalnych wymagań zamawiającego. Dodatkowo

zaproponowana przez Państwa tablica kosztuje 462,92 zł brutto. Zgodnie

z katalogiem stawem maksymalnych

– załącznik nr 7 do SIWZ maksymalny

koszt tablicy to 300 zł brutto. W niniejszym postępowaniu obowiązuje katalog

stawek

maksymalnych, w związku z powyższym Państwa oferta jest

niezgodna z SIWZ.”

„Poz. 100 nazwa: folia optyczna powiększająca

Uzasadnienie odrzucenia:

Proponowana przez Państwa folia jest o wymiarach

78 x 47 mm. W związku z powyższym oferowany produkt jest niezgodny

z

opisem przedmiotu zamówienia stanowiącym załącznik do SIWZ – nie

spełnia minimalnych wymagań zamawiającego.”

Jak wskazano w pkt I ppkt 2 ustaleń faktycznych zamawiający dopuścił możliwość

złożenia oferty zawierającej asortyment równoważny do opisanego w przedmiocie

zamówienia (rozdział 2 SIWZ), z tego uprawnienia skorzystał odwołujący w zakresie

czterech spornych pozycji 20, 36, 61 i 100. Izba zweryfikowała, czy odrzucając ofertę

odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. z powodu niezgodności jej z treścią

SIWZ, zamawiający naruszył dyspozycję tej normy, wynikiem czego Izba stwierdziła, że

czynność odrzucenia oferty została dokonana w sposób prawidłowy, zaś odwołujący nie

wykazał okoliczności przeciwnej.

Zgodnie z jednolitym stanowiski

em Krajowej Izby Odwoławczej i Sądów Okręgowych

(np. wyrok Sądu Okręgowego w Łodzi z 2 września 2016 r., sygn. akt XIII Ga 200/16, wyrok

Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 13 czerwca 2016 r. sygn. akt KIO 890/16,

z 11

października 2016 r., sygn. akt KIO 1838/16) w przypadku kiedy zamawiający opisze

przedmiot zamówienia w sposób określony w art. 29 ust. 3 p.z.p., jak w rozpoznawanej

sprawie, zgodnie z art. 30 ust. 5 p.z.p. na wykonawcy, składającym ofertę o produktach


równoważnych, spoczywa ciężar dowodu co do wykazania zamawiającemu, że oferowane

przez niego produkty są faktycznie rozwiązaniem równoważnym w odniesieniu do

przedmiotu zamówienia określonego przez zamawiającego.

W powyższym zakresie wykonawca, wszelkimi możliwymi środkami dowodowymi,

winien

prze

dstawić precyzyjne i niepowodujące wątpliwości stanowisko, które

u

zamawiającego winno wywołać skutek w postaci niepowodującej żadnych wątpliwości

pewności, co do prawidłowości złożonej oferty, w tym jej zgodności ze specyfikacją istotnych

warunków zamówienia, czyli oferty spełniającej wymagania zamawiającego w zakresie

przedmiotu zamówienia w stopniu równoważnym wymaganemu asortymentowi (por. wyrok

Krajowej Izby Odwoławczej z 18 lipca 2012 r. sygn. akt KIO 1388/12).

Oferta równoważna, to taka - zgodnie z rozdziałem 2 SIWZ - która przedstawia

asortyment równoważny do przedmiotu zamówienia „o takich samych lub lepszych

parametrach technicznych, jakościowych, funkcjonalnych, użytkowych”, ponadto również

zgodnie z art. 30 ust. 5 p.z.p., powtórzonym w treści SIWZ przez zamawiającego

„wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne jest obowiązany wykazać, że

oferowane przez niego dostawy spełniają wymagania określone przez zamawiającego.”

(rozdział 2 SIWZ, opis przedmiotu zamówienia). Zatem istotne jest przy tym, że wymagane

właściwości i parametry danego produktu muszą być przez wykonawcę wykazane

zamawiającemu, czyli w sposób bezsporny udowodnione przez wykonawcę w toku

postępowania przed zamawiającym, za pomocą wszelkich środków dostępnych wykonawcy.

Tego elementu, w

przypadku oferty odwołującego niewątpliwie zabrakło na etapie oceny

ofert w

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, a także na etapie późniejszym –

podczas postępowania odwoławczego przed Krajową Izbą Odwoławczą, odwołujący nie

wy

kazał, że jego oferta jest równoważna z opisem przedmiotu zamówienia zawartym

w

dokumentacji postępowania dla czterech spornych pozycji. Co więcej, odwołujący

w

przedmiotowym postępowaniu nawet nie podjął próby wykazania tej równoważności,

zamiast tego nieskutecznie

kwestionując wymagania SIWZ regulujące parametry tejże

oceny.

Tym samym nie wykazano, że odrzucenie oferty przez zamawiającego było

czynnością nieprawidłową, naruszającą art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p.

Należy również zaznaczyć, że oferta wykonawcy powinna zostać skonstruowana

w

taki sposób, aby zamawiający był w stanie ocenić, że proponowane równoważniki

spełniają jego wymagania i będą należycie spełniały cel postępowania. Niewątpliwie

wykonawca oferujący rozwiązania równoważne zobowiązany jest wykazać się szczególną

starannością przy składaniu oferty, aby udowodnić zamawiającemu spełnianie wymagań

przedmiotu zamówienia. W ustalonym stanie faktycznym odwołujący wskazał wprost na inne

parametry techniczne i użytkowe, w szczególności wymiary produktów, oraz zupełnie inne


cechy i funkcje oferowanego asortymentu, bez podjęcia próby wykazania równoważności

zaoferowanych materiałów.

Izba stwierdziła, że odwołujący zaoferował w poz. nr 36 formularza o nazwie nadanej

przez zamawiającego „gra komputerowa do nauki matematyki”, produkt, który jest sprzeczny

z

treścią SIWZ. Zaoferowana przez odwołującego gra „Akademia Umysłu Pamięć

1 i

Koncentracja 1” jak słusznie w podstawie faktycznej odrzucenia wskazał zamawiający,

zgodnie z jej opisem zawartym w formularzu odwo

łującego, jest programem do nauki

koncentracji i wspomagania pamięci, zaś wprost nie zawiera zagadnień matematycznych

wymaganych przez zamawiającego. Program odwołującego nie zawiera funkcji w postaci

nauczania uczni

ów arytmetyki, mierzenia masy i długości, obliczeń pieniężnych, co do figur

geometrycznych czy klasyfikacji przedmiotów. W formularzu odwołującego wskazane

zostało, że program rozwija „umiejętności intelektualne potrzebne do nauki w szkole czy

w

pracy zawodowej”, które to są wymagane przez zamawiającego, ale jedynie pomocniczo,

jako

dodatkowe umiejętności, przy określeniu wymagań co do głównej funkcji programu jako

nauki matematyki. Na marginesie można dodać, że zamawiający wymagał programu

dostosowanego dla uczniów, w trzech przedziałach wiekowych (10 - 11 lat, 11 - 12 lat, 12 -

lat), a program odwołującego jest w tym zakresie sprzeczny z wymogiem, gdyż jest

przeznaczony dla osób „w każdym wieku” - uczących się, pracujących i osób starszych.

Odwołujący wykazywał równoważność programu do nauki matematyki, jak też

i

pozostałych produktów zaoferowanych w pozycjach 20, 61 i 100, poprzez twierdzenie, że

spełniają one wymagania zamawiającego, gdyż w kolejno ogłoszonym postępowaniu o nr

1/PN/CKN/2018

zamawiający opisał te pozycje w tożsamy sposób jak w ofercie

odwołującego złożonej w postępowaniu nr 5/PN/CKP/2017, która jest podstawą wniesienia

odwołania. Odwołujący zaznaczał też, że fakt ten spowodowany jest brakiem asortymentu

opisanego przez zamawiającego na rynku.

W ocenie Izby takie twierdzenia nie

mogły odnieść pozytywnego skutku, ponieważ nie

mają żadnego związku z przedmiotem rozpoznania sprawy zakreślonym zaskarżonymi

czynnościami i zaniechaniami zamawiającego we wniesionym przez odwołującego środku

ochrony prawnej.

Przede wszystkim zamawiający dokonuje oceny treści oferty w oparciu o treść

dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym ta oferta została

złożona – zgodnie z art. 82 ust. 3 p.z.p. „Treść oferty musi odpowiadać treści specyfikacji

istotnych warunków zamówienia”, a konsekwencją niewypełnienia tego obowiązku przez

wykonawcę jest obowiązek zamawiającego polegający na odrzuceniu oferty, wynikający

z art. 89 ust. 1

pkt 2 p.z.p. Zatem jakiekolwiek porównywanie dokumentacji postępowania

z

różnych przetargów jest wadliwe i a priori nie mogło odnieść w niniejszym postępowaniu

pozytywnego skutku. Przedłożony przez odwołującego dowód w postaci dokumentacji


postępowania nr 1/PN/CKN/2018 został przez Izbę pominięty jako nieprzydatny dla

rozstrzygnięcia rozpoznawanej sprawy. Umknęło uwadze odwołującego, że spoczywa na

nim obowiązek wykazania zaoferowania produktu o właściwościach równoważnych

w

stosunku co do określonego przez zamawiającego opisu przedmiotu zamówienia –

w

postępowaniu w którym odwołujący złożył ofertę, zatem zamiast skupić się na

dokumentacji na podstawie której sporządzono, w ocenie odwołującego, równoważną ofertę

i zaoferowano w formularzu ofertowym sporne pozycje 20, 36, 61 i 100,

odwołujący szukał

potwierdzenia w późniejszych czynnościach zamawiającego w innym postępowaniu,

pozostających

bez

związku

z

ofertą

odwołującego

złożoną

w postępowaniu

nr 5/PN/CKP/2017.

W konsekwencji

powyższego Izba stwierdziła, że w stosunku co do tezy, że złożona

oferta jest zgodna z

treścią SIWZ w postępowaniu, w którym odwołujący złożył ofertę, tym

samym spełnia parametry i właściwości określone przez zamawiającego w sposób

równoważny, a odrzucenie oferty zostało dokonane przez zamawiającego przy naruszeniu

art. 89

ust.1 pkt 2 p.z.p., nie mogło odnieść pozytywnego skutku powoływanie się na

zupełnie inną dokumentację postępowania i próba wywodzenia z niej korzystnych dla siebie

skutków prawnych, bowiem nie ma to związku z przedmiotem rozpoznania.

Ponadto z

e względu na podstawę odrzucenia oferty – niezgodność z treścią SIWZ,

n

ieprzydatny dla rozstrzygnięcia okazał się również dowód w postaci przesłuchania stron czy

świadków, gdyż wszystkie te dowody oferowano na tezy nie mające nawet luźnego związku

z przedmiotem rozpoznania postępowania odwoławczego. W istocie, odwołujący próbował

wywodzić, że jego oferta nie powinna zostać odrzucona, ponieważ pomijając instrumenty

przewidziane w ustawie, poprzez bezpośredni kontakt z przedstawicielami zamawiającego,

który ujawnił w toku postępowania, próbował skłonić zamawiającego do zmian dokumentacji

postępowania. Zachowanie takie nie tylko nie zasługuje na aprobatę, ale musi spotkać się

z

krytyką bowiem postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest postępowaniem

sformalizowanym i ma na celu efektywne wybranie najkorzystniejszej ofert

y, na którą można

przeznaczyć środki publiczne i ustawodawca przewidział szereg instrumentów celem

rewidowania czynności zamawiającego na etapie formułowania SIWZ – z żadnego z tych

instrumentów odwołujący nie skorzystał.

Warto również zaznaczyć, że twierdzenia samego odwołującego, że produkty

o

właściwościach wskazanych przez zamawiającego są niedostępne na rynku, przy braku

podjęcia

przez

odwołującego

nawet

próby

wykazania,

że

w

pozycjach

20, 36, 61 i 100

zaoferował

równoważne

z

określonymi

przez

zamawiającego

w

postępowaniu, w którym złożył on ofertę, zgodnie z logiką i doświadczeniem życiowym

w

okolicznościach niniejszej sprawy uprawdopodabniają raczej okoliczność, że odwołujący

chciał wykorzystać przedmiotowe postępowanie do sprzedaży posiadanego asortymentu, niż


realnego

zaoferowania produktów równoważnych o tożsamych lub lepszych parametrach od

tych wymaganych przez zamawiającego – gdyby bowiem istotnie zobowiązanie w tym

zakresie nie było możliwe do realizacji, nic nie powstrzymywało odwołującego przed

zadaniem zamawiającemu stosownego pytania lub zaskarżeniem w wymaganym terminie

treści SIWZ. Brak produktu o określonych parametrach na rynku jest bowiem okolicznością,

która nie wymaga skomplikowanego postępowania dowodowego i może zostać bez

większego nakładu środków i czasu wyjaśniona z wykorzystaniem przewidzianych do tego

w

ustawie, a omówionych obszernie powyżej instrumentów.

Należy mieć przy tym na względzie, że dla wykazania niezgodności oferty z treścią

SIWZ, potwierdzającej właściwe wypełnienie przez zamawiającego normy 89 ust. 1 pkt

p.z.p. wystarczające jest niespełnienie nawet jednego wymogu specyfikacji istotnych

warunków zamówienia, niezależnie od wartości danej pozycji w korelacji z wartością złożonej

oferty, gdyż nawet jedna pozycja nie spełniająca wymogów przedmiotu zamówienia

aktualizuje obowiązek odrzucenia oferty, która jest niezgodna z dokumentacją postępowania.

W zakresie pozycji nr 20 dotyczącej gry bingo, Izba stwierdziła, że sam wymóg

dostarczenia plansz dla całej klasy, przy uwzględnieniu norm ustawy o systemie oświaty,

gdzie wskazano, że klasa nie może przekraczać 28 uczniów, kiedy odwołujący zaoferował

36 a nie 40 plansz, jak wymagał zamawiający, został przez odwołującego funkcjonalnie

spełniony na co najmniej takim samym jak określony przez zamawiającego poziomie, gdyż

planszę mogłoby otrzymać każde dziecko w klasie, zgodnie z opisem równoważności

zastosowanym przez zamawiającego. Jednakże odwołujący nie podjął nawet próby

wykazania, że zaoferowane przez niego plansze spełniają wymóg co do parametrów

technicznych i

jakościowych, w zakresie wymiarów wskazanych przez zamawiającego.

Zamawiający wymagał plansz o wymiarach 19 x 23 cm, zaś odwołujący zaoferował plansze

16,5 x 23 cm

. Okoliczność tą wskazał również zamawiający w podstawie odrzucenia oferty.

Odwołujący zaś nie udowodnił, że plansze z jego oferty spełniają wymóg zamawiającego,

w

sposób równoważny - jak wskazał zamawiający w treści 2 rozdziału SIWZ, wymiary

zamieszczone w opisie przedmiotu zamówienia służą określeniu cech technicznych

i

jakościowych, zaś asortyment równoważny powinien posiadać takie same lub lepsze

parametry techniczne, jakościowe, funkcjonalne czy użytkowe. Odwołujący ani na etapie

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, ani na etapie postępowania

odwoławczego nie podjął próby wykazania, że parametry plansz są równoważne

wymaganym.

Tożsamo w zakresie pozycji 61 i 100 formularza odwołujący nie wykazał, że

zaoferowane zamienniki posiadają cechy i parametry równoważne wymaganiom

dokumentacji postępowania.

Zaoferowano w ofercie co do pozycji 20, 61 i 100 produkty o wprost innych

wymiarach niż opisane przez zamawiającego, bez wykazania, że technicznie czy jakościowo


są to produkty co najmniej o takich samych lub lepszych parametrach (wymiarach), czyli

jakościowo i funkcjonalnie spełnią swoją funkcje użytkowe. Nie wykazano również

równoważności właściwości i wymiarów poz. 61 tablicy z wraz z wymaganymi przyborami

(cyrkiel, linijka, kątomierz, ekierki, wskaźnik), a także co do cech poz. 100 dotyczącej folii

optycznej, kiedy jedynie wykazanie, że produkty te spełniają wymagania dokumentacji

postępowania mogłoby skutkować przyjęciem, że zamawiający w sposób wadliwy dokonał

odrzucenia oferty odwołującego.

W konsekwencji powyższego Izba stwierdziła, że odwołujący nie wykazał, że

zamawiający naruszył zarzucane mu normy, gdyż nie podjęto próby polemiki

z

uzasadnieniem odrzucenia oferty odwołującego w czterech spornych pozycjach,

ograniczając się do wskazywania, że co prawda asortyment posiada inne cechy i wymiary,

ale jest zgodny z dokumentacją nowo ogłoszonego postępowania nr 1/PN/CKN/2018.

Reasumując powyższe Izba stwierdziła, że odwołujący nie sprostał ciążącemu na nim

ciężarowi dowodowemu i nie udowodnił podniesionych tez, z których zresztą większość –

nawet

gdyby została wykazana, w żaden sposób nie rzutowała na rozstrzygnięcie, ponieważ

nie pozostawała w związku z przedmiotem niniejszego postępowania i analizowanego w jego

toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zgodnie z dyspozycją art. 190 ust.

1 p.z.p. obowiązkiem stron jest wskazanie dowodów dla stwierdzenia faktów, z których

wywodzą skutki prawne. Ciężar dowodu, zgodnie z art. 6 k.c. w zw. z art. 14 p.z.p. spoczywa

na osobie, która z danego faktu wywodzi skutki prawne. Ciężar dowodu rozumieć należy

z

jednej strony jako obarczenie strony procesu obowiązkiem przekonania sądu (w tym

przypadku Izby) dowodami o słuszności swoich twierdzeń, a z drugiej konsekwencjami

zaniechania realizacji tego obowiązku, lub jego nieskuteczności, zaś tą konsekwencją jest

zazwyczaj niekorzystny dla strony wynik postępowania (vide wyrok Sądu Najwyższego,

sygn. akt II CSK 293/07). Postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą toczy się

z

uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności, zatem to strony obowiązane są przedstawiać

dowody, zaś Krajowa Izba Odwoławcza nie ma obowiązku wymuszania ani zastępowania

stron w wypełnianiu tego obowiązku (vide wyrok Sądu Najwyższego, sygn. akt II CSK

293/07, wyrok Sądu Najwyższego sygn. akt II UKN 406/97, wyrok Sądu Apelacyjnego

w Katowicach sygn. akt V ACa 175/08).

Mając na uwadze powyższe oraz wywód

uzasadnienia dotyczący obowiązku wynikającego z art. 30 ust. 5 p.z.p., skład orzekający

w

niniejszej sprawie stwierdził, że odwołujący nie udowodnił, że oferowane przez niego

rozwiązanie jest rozwiązaniem równoważnym opisanemu przez zamawiającego

przedmiotowi

zamówienia w zakresie pozycji 20, 36, 61 i 100, w konsekwencji zarzut

dotyczący naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. poprzez odrzucenie

oferty złożonej przez odwołującego jako nieodpowiadającej treści SIWZ z dnia 27 listopada

2017 r. nr 5PN/CKP/2017, w sytuacji gdy oferta odwołującego odpowiadała treści SIWZ,


okazał się w ustalonym stanie sprawy zarzutem bezpodstawnym i jako taki został przez Izbę

oddalony.

Należy również zaznaczyć, że w orzecznictwie Izby ukształtował się słuszny pogląd,

który skład orzekający w niniejszej sprawie podziela, że z treści samej oferty musi

jednoznacznie wynikać, jakie produkty i rozwiązania wykonawca oferuje, tak aby

zamawiający mógł zweryfikować poprawność oferty pod kątem wszystkich wymagań

przedmiotu zamówienia, określonych w treści dokumentacji postępowania o udzielenie

zamówienia publicznego. Niedopuszczalne jest doprecyzowywanie treści oferty (rozumianej

jako zobowiązanie wykonawcy tak co do zakresu, jak i sposobu wykonania zamówienia,

z

uwzględnieniem wszystkich wymagań opisanych przez zamawiającego) po upływie terminu

na jej złożenie.

Przyzwolenie, aby wykonawca określał swoje zobowiązanie ofertowe w sposób

niekonkretyzujący wszystkich istotnych z punktu widzenia zamawiającego aspektów,

a

dopiero po otwarciu ofert, na etapie ich badania, precyzował oferowane rozwiązania,

stałoby w sprzeczności z podstawowymi zasadami udzielania zamówień publicznych,

dopuszczając możliwość manipulacji treścią oferty, a po stronie zamawiającego

powodowałoby niepewność co do rzeczywistych cech oferowanego przedmiotu zamówienia

oraz utrudnienie w ustaleniu jego zgodności z wymaganiami opisanymi w SIWZ. Zatem

wyjaśnienia, w trybie art. 87 ust. 1 p.z.p., które przeradzają się w obowiązek zamawiającego

w przypadku niejasności co do treści oferty, mogą służyć wyłącznie rozwianiu wątpliwości co

do tego, co już w ofercie zostało przedstawione, norma ta natomiast wprost zabrania

dokonywania jakichkolwiek zmian

w treści oferty. Ponadto orzecznictwo Trybunału

Sprawiedliwości Unii Europejskiej dopuszcza możliwość, by w drodze wyjątku dane oferty

mogły zostać skorygowane lub uzupełnione w pojedynczych aspektach, w szczególności

w

związku z tym, że wymagają zwykłego wyjaśnienia, lub by usunąć oczywiste błędy

rzeczowe, pod warunkiem, że owe zmiany nie doprowadzą do przedstawienia

w

rzeczywistości nowej oferty - wyrok TSUE z 29 marca 2012 r. w sprawie C-599/10 SAG

ELV Slovenskoz a.s., jak trafnie

stwierdziła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 24 lutego

2017 r. w sprawie o sygn. akt KIO 265/17.

Zatem

podkreślić należy, że treść oferty, precyzująca oferowane produkty

i

rozwiązania, musi być ustalona w terminie składania ofert i nie może podlegać dookreśleniu

po upływie tego terminu, a wykonawca oferujący rozwiązania równoważne ma obowiązek

wykazać, że przedstawione w treści oferty rozwiązania spełniają wymagania określone przez

zamawiającego i pomimo, że ustawa p.z.p. przewiduje instrumenty służące odczytaniu treści

złożonego oświadczenia woli, jeśli jest ono niejednoznaczne - takie jak instytucja wyjaśnień

w trybie art. 87 ust. 1 p.z.p. - w ustalony stanie spra

wy rozpoznawanego odwołania Izba

stwierdziła, iż oferta wykonawcy jest wprost niezgodna z treścią dokumentacji postępowania,


zatem w tym stanie faktycznym prowadzenie postępowania wyjaśniającego na podstawie art.

87 ust. 1 p.z.p. jest niedopuszczalne, prow

adziłoby bowiem do obejścia prawa

i nieuprawnionych

negocjacji dotyczących złożonej oferty poprzez ingerencję w jej treść -

wprost niezgodną z dokumentacją postępowania.

Jak słusznie stwierdził Sąd Okręgowy we Wrocławiu w wyroku z 30 marca 2010 roku,

sygn. akt X Ga 7/2010:

„Artykuł 87 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych odnosi się

do możliwości żądania od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert.

Dotyczy to więc tej części oferty, która jest nieprecyzyjna, niejasna, dwuznaczna, budząca

wątpliwości interpretacyjne, jest niedopatrzeniem, lub błędem niezamierzonym,

opuszczeniem

, lecz wyrażona w treści oferty.” Zatem postępowanie wyjaśniające treść

oferty, na podstawie art. 87 ust. 1 p.z.p., służy jak najwierniejszemu odtworzeniu intencji

w

ykonawcy w zakresie złożonego zamawiającemu oświadczenia woli - odczytaniu jego

treści. Jednakże uruchomienie procedury wyjaśniającej jest możliwe wtedy, gdy wykonawca

w swojej ofercie wyartykułował oświadczenie woli w sposób umożliwiający takie odczytanie

bezpośrednio lub pośrednio, choćby przez pryzmat załączonych do oferty dokumentów

składanych na potwierdzenie, że przedmiot oferty odpowiada wymaganiom zamawiającego

(por. wyrok z 13 listopada 2016 r. sygn. akt KIO 2064/16).

Ponieważ odwołujący nie podjął

nawet próby wykazania zgodności z dokumentacją postępowania na podstawie której złożył

ofertę ani przed zamawiającym, ani w postępowaniu odwoławczym przez Krajową Izbą

Odwoławczą, nie ma podstaw do przyjęcia, że istnieje podstawa do wzywania odwołującego

do złożenia wyjaśnień w trybie art. 87 ust. 1 p.z.p., gdyż mogłoby to jedynie prowadzić do

narus

zenia zakazu wynikającego ze zdania 2 tego przepisu – w tym przypadku

niedopuszczalnego precyzowania lub zmiany treści oferty, po upływie terminu składania

ofert. Ponad

powyższe, ponieważ formularz z zaoferowanym asortymentem w poz.

20, 36, 61, 100 posiada

walor treści oferty nie może tu znaleźć zastosowania art. 26 ust.

3 p.z.p., oferta

odwołującego podlega odrzuceniu.

Na marginesie można dodać, że zamawiający prowadził postępowanie wyjaśniające

w zakresie oferty odwołującego (na podstawie art. 87 ust. 1 p.z.p., nie zaś jak twierdził

odwołujący na mocy art. 26 ust. 3 p.z.p.), które nie doprowadziło do rozwiania jego

wątpliwości, gdyż odwołujący nie wykazał, że zaoferował zamienniki odpowiadają treści

SIWZ. W toku postępowania odwoławczego przed Krajową Izbą Odwoławczą odwołujący

również nie sprostał ciążącemu na nim ciężarowi dowodowemu w zakresie wykazania

równoważności zaoferowanych czterech spornych pozycji formularza oferty, w stosunku co

do dokumentacji postępowania, w którym złożył ofertę.

W związku z powyższym Izba stwierdziła, że nie zasługuje na uwzględnienie zarzut

nr

2 odwołania, podniesiony jako naruszenie przez zamawiającego art. 26 ust. 3 p.z.p.

poprzez brak wezwania o

dwołującego do złożenia wyjaśnień przed odrzuceniem jego oferty,


w szczególności nie doszło do naruszenia art. 87 ust. 1 p.z.p, którego naruszenie

w

okolicznościach faktycznych zarzutu nr 2 odwołujący podnosił.

Odwołujący nie wykazał również, iż zasadnym jest zarzut nr 3 podniesiony jako

naruszenie

przez zamawiającego art. 93 ust. 1 pkt 1 p.z.p. poprzez uznanie, iż nie złożono

żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu i w konsekwencji unieważnienie przedmiotowego

postępowania. Wobec braku potwierdzenia się zarzutów odwołania, wskazanych przez

odwołującego w pkt 1 i 2 petitum odwołania, w konsekwencji ich oddalenia nie mógł zostać

również uwzględniony przez Izbę zarzut oznaczony nr 3, gdyż nie wykazano, że

zamawiający nie miał podstaw do unieważnienia przedmiotowego postępowania – zarzut ten

nie znalazł potwierdzenia w ustalonym stanie sprawy i jako taki podlegał oddaleniu.

Z

godnie z treścią art. 192 ust. 2 p.z.p. Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi

naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik

postępowania o udzielenie zamówienia. Brak potwierdzenia zarzutów wskazanych

w

odwołaniu powoduje, iż w przedmiotowym stanie faktycznym nie została wypełniona

hipoteza normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 p.z.p., zatem mając na uwadze

powyższe orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust.

9 i 10

p.z.p., stosownie do wyniku sprawy, oraz zgodnie z § 3 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 5 ust. 2 pkt

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości

i

sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.), zaliczając na poczet

kosztów postępowania odwoławczego uiszczony przez odwołującego wpis, a także

nakazując zamawiającemu dokonanie zwrotu odwołującemu kosztów postępowania

odwoławczego, w postaci zwrotu kosztów wpisu i uzasadnionych kosztów postępowania

odwoławczego, w postaci wynagrodzenia pełnomocnika – na podstawie przedłożonej faktury

VAT, w kwocie

maksymalnej wynikającej z § 3 pkt 2 lit. b ww. rozporządzenia.

Przewodniczący:

………………………………...


Słowa kluczowe:
oferta częściowa
Słowa kluczowe:
oferta częściowa