Sygn. akt: KIO 476/18
WYROK
z dnia 29 marca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Anna Wojciechowska
Protokolant:
Zuzanna Idźkowska
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 27 marca 2018
r. odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 marca 2018 r. przez wykonawcę
Paramedica Polska sp. z o.o. sp. k.
z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Województwo Opolskie
przy udziale wykonawcy G. D.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Gravitec
z siedzibą w Jankach, zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie o sygn. akt
KIO 476/18
po stronie zamawiającego,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie;
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Paramedica Polska sp. z o.o. sp. k.
z
siedzibą w Warszawie i zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 7 500 zł. 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Paramedica Polska sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, 2018) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Opolu.
Przewodniczący: ……………
Sygn. akt KIO 476/18
Uzasadnienie
Zamawiający – Województwo Opolskie - prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem
jest
„Dostawa defibrylatorów AED” znak sprawy DOA-IV.272.8.2018. Postępowanie zostało
wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 7 lutego
2018 r. za numerem 515334-N-2018.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego
przedmiotem
są dostawy, jest mniejsza od kwot wskazanych w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, 2018 z późn. zm. zwanej dalej „ustawą pzp”).
W dniu 12 marca 2018
r. odwołanie wniósł wykonawca Paramedica Polska sp. z o.o.
sp. k. z siedzibą w Warszawie – dalej Odwołujący.
Odwołujący wniósł odwołanie wobec czynności Zamawiającego z dnia 6 marca 2018
r., polegającej na zaniechaniu odrzucenia ofert wykonawców: G. D. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Gravitec z siedzibą w Janki – dalej Przystępujący,
wykonawcy ADPLA Sp. z o.o. oraz wykonawcy AGM
M. Ł. sp.j.
Zaskarżonej czynności Zamawiającego zarzucił naruszenie:
1) art. 7 ust. 1 i 3, art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp, poprzez bezprawne zaniechanie
odrzucenia ofert wykonawcy Przystępującego oraz wykonawców: ADPLA Sp. z o.o., AGM M.
Ł. sp.j. mimo, iż treść ofert złożonych przez wykonawców jest sprzeczna z treścią SIWZ;
2) art. 7 ust. 1 i 3, art. 87 ust. 1 ustawy pzp w zw. z art. 44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o
finansach publicznych tj. z dnia 13 października 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077)
poprzez zaniechania wezwania wykonawców do wyjaśnień treści oferty w zakresie
wskazania z nazwy oferowanego urz
ądzania mimo, iż jeszcze przed dniem dokonania
wyboru oferty najkorzystniejszej wykonawcy zgłaszali, że oferty konkurencyjne nie
odpowiadają treści SIWZ.
Odwołujący w oparciu o wyżej wskazane zarzuty wniósł o nakazanie
Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty złożonej przez
wykonawcę Przystępującego;
dokonanie ponownej czynności badania i oceny ofert, w tym odrzucenia ofert wykonawcy
Przystępującego oraz wykonawców: ADPLA Sp. z o.o. i AGM M. Ł. sp. j.
O
dwołujący wskazał, że posiada interes do wniesienia odwołania oraz może ponieść
szkodę na skutek zarzucanych działań i zaniechań Zamawiającego. W wyniku czynności
i
zaniechań Zamawiającego, Odwołujący został pozbawiony możliwości uzyskania
przedmiotowego z
amówienia, a tym samym został naruszony jego interes prawny. Działanie
Zamawiającego może doprowadzić do powstania szkody w postaci utraconych korzyści,
w
związku z czym nie ulega wątpliwości, że jest on legitymowany do wnoszenia środków
ochrony prawnej.
W
zakresie stawianych zarzutów Odwołujący wskazał:
1. Oferta Przystępującego, model: Philips FRx, Philips Heart Start HS1 (nie spełnia wymogu
SIWZ
– IP51), nie spełnia wymaganych parametrów (Gablota z IP55): Gablota ROTAID -
IP54 oraz nie spełnia zarządzania siecią, panelu graficznego i przycisku włącz;
2. Oferta ADPLA Sp. z o.o., model: LifePak CR 2, LifePak 1000 (n
ie spełnia wymogu SIWZ -
waga 3,2 k
g, nie spełnia wymaganych parametrów (Gablota z IP55): Gablota ROTAID - IP54
oraz nie spełnia zarządzania siecią, panelu graficznego i przycisku włącz;
3. Oferta AGM
M. Ł. sp.j., model: Nihon Kohden cardiolife 3100, nie spełnia wymaganych
parametrów (Gablota z IP55): Gablota ROTAID - IP54 oraz nie spełnia zarządzania siecią,
panelu graficznego i brak przycisku włącz - otwarcie klapki powoduje włączenie urządzenia.
Za
mawiający nie podjął żadnej próby w zakresie weryfikacji poprawności złożonych
ofert w szczególności zaniechał pozyskania istotnych danych dotyczących oferowanych
urządzeń. W zestawieniu powyżej Odwołujący przyjął założenie, które jest wynikiem
wieloletni
ej znajomości rynku Odwołującego. Zamawiający winien możliwie jak najszybciej
otrzymać od pozostałych wykonawców dane pozwalające mu na samodzielną ocenę
prawidłowości złożonych ofert. Opieranie się nadal jedynie na ogólnikowym zapewnieniu
o
zgodności oferty z treścią SIWZ stanowi w ocenie Odwołującego zaniechanie badania
ofert.
Zamawiający w żaden sposób nie zweryfikował prawdziwości twierdzeń wykonawców
znanych mu jeszcze przed wyborem oferty najkorzys
tniejszej, co do których nie posiada
koniecznych informacji w przedmiocie modelu oferowanego urządzenia. Taki stan rzeczy już
choćby z perspektywy ustawy o finansach publicznych - jest niedopuszczalny. Postawa taka
st
anowi także naruszenie zasady uczciwej konkurencji przewidzianej w ustawie pzp oraz jest
p
róbą obejście przepisów ustawy pzp, nakazujących badanie zgodności przedmiotu
zamówienia z wymaganiami SIWZ przed wyborem oferty najkorzystniejszej, nie zaś po
podpisaniu umowy w procedurze odbiorowej. Delegowanie badania
rzeczywistej treści oferty
pod względem zgodności z SIWZ na etap po podpisaniu umowy pozbawia sensu bytu
przepisów ustawy pzp —dotyczącej badania rzeczywistej treści oferty, możliwości
zachowania
uczciwej
konkurencji
pomiędzy wykonawcami. Dodatkowo samego
Zamawiającego na niecelowe wydatkowanie środków publicznych i stratę czasu, a co za tym
idzie niezaspokojenie potrzeb na czas.
Odwołujący wskazał także, że możliwość badania dodatkowych wyjaśnień treści
oferty została potwierdzona w orzecznictwie KIO, a więc będą mogły być wzięte pod
rozwag
ę (wyrok KIO z dnia 14 kwietnia 2009 r. sygn. akt.: KIO/UZP 412/09, wyrok KIO z dnia
14 maja 2009 r. sygn. akt: KIO/UZP 570/09, KIO/UZP 571/09). Z po
wyższych przykładów
wynika
, iż bez wątpienia na treść oferty składa się w szczególności zakres i sposób realizacji
zobowiązania wykonawcy. Tym samym w kontekście analizy pod kątem naruszenia art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy pzp
oferta, której treść nie odpowiada treści SIWZ to w szczególności
taka, w
której wykonawca określił przedmiot świadczenia czy sposób wykonania
zobowiązania niezgodnie z wymaganiami Zamawiającego, przy czym niezgodność ma
wymiar merytoryczny.
Odwołujący powołał się na wyrok KIO z dnia 8 sierpnia 2011 r., sygn.
akt: KIO 1548/11.
O
dwołujący podkreślił, że oferta nieodpowiadająca treści specyfikacji to taka, która
jest sporządzona odmiennie, niż określają postanowienia SIWZ. Odmienność ta powinna się
przede wszystkim przejawiać w zakresie proponowanego przedmiotu zamówienia i sposobu
jego realizacji.
Stanowisko to znajduje akceptację w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z
dnia 26 marca 2008 r. s
ygn. akt: KIO/UZP 218/08, gdzie wyrażono pogląd, iż „(...) oferta
nieodpowiadająca treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia to taka, która jest
sporządzona odmiennie, niż określają to postanowienia specyfikacji. Odmienność ta może
przejawiać się w zakresie proponowanego przedmiotu zamówienia, jak też w sposobie jego
realizacji. Niezgodność treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia
ma miejsce w sytuacji, gdy zaoferowany przedmiot dostawy nie odpowiada opisanemu
w specyfikacji przed
miotowi zamówienia, co do zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji
i
innych elementów istotnych dla wykonania przedmiotu zamówienia w stopniu
zaspokajającym oczekiwania i interesy Zamawiającego. Odwołujący wskazał także na wyrok
KIO z dnia 6 marca 2008 r., sygn. akt: KIO/UZP 151/08, wyrok SO w Warszawie z dnia 28
listopada 2005 r., sygn. akt V Ca 398/05, SO w Gorzowie Wielkopolskim z dnia
28 września
2005 r. sygn. akt II Ca 29/05, wyrok ZA z dnia 28 stycznia 2005 r., sygn. akt UZP/ZO/0-
121/05, wyrok KIO z dnia 23 grudnia 2008 r. (sygn. akt KIO/ UZI) 1429/08, wyrok KIO z dnia
12 lutego 2009 r. (sygn. akt KIO/UZP 133/09).
Dnia 22 marca 2018
r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie i wskazał, że
odwołanie zostało wniesione po upływie terminu, o którym mowa w art. 182 ust. 1 pkt 2
ustawy pzp.
Wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy p
zp i wynosi 264 110,00 zł. Informacja o wyborze oferty
została wykonawcom przesłana drogą elektroniczną w dniu 2 marca 2018 r. Odwołujący już
od tej daty powziął wiadomość o wyborze najkorzystniejszej oferty, a także zapoznał się z
punktacją przyznaną pozostałym wykonawcom. Następnie Zamawiający na informację
przekazaną przez wykonawcę AGM M. Ł. Sp. j. na czynność oceny ofert powtórzył wybór.
Powtórzenie to nie miało wpływu na wybór najkorzystniejszej oferty wykonawcy Gravitec G.
D.
, a jedynie nastąpiła korekta w przyznaniu punktów w ofercie wykonawcy ADPLA Sp. z
o.o. (z miejsca drugiego na trzecie).
Powtórne zawiadomienie zostało przesłane
wykonawcom d
rogą elektroniczną w dniu 6 marca 2018 r. Odwołujący wniósł odwołanie
licząc termin 5 dni od daty otrzymania powtórzonego zawiadomienia tj. w dniu 12 marca
2018 r.
Odwołujący w dniu 22 lutego 2018 r. zwrócił się do Zamawiającego z wnioskiem
o
udostępnienie wszystkich ofert. Skany ofert zostały przekazane Odwołującemu drogą
elektroniczną w tym samym dniu. Zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp odwołanie wnosi
się w terminie 5 dni od dnia przestania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej
podstawę jego wniesienia. Stąd licząc pięciodniowy termin od dnia 2 marca 2018 r. — termin
na wnies
ienie odwołania upłynął w dniu 7 marca 2018 r.
Po
nadto Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania, które w jego ocenie jest
bezprzedmiotowe, bowiem Od
wołujący kwestionuje zapisy SIWZ po składaniu ofert na
etapie badania i oceny ofert oraz wyborze najkorzystniejszej oferty.
Zamawiający ogłosił
przetarg nieograniczony na „Dostawę defibrylatorów AED” w Biuletynie Zamówień
Publicznych w dniu 7 lutego 2018 r. z termi
nem na składanie ofert na 20 lutego 2018 r.
Wykonawcy mieli zatem 14 dni n
a zapoznanie się z zapisami SIWZ i wnoszeniem do niej
zastrzeżeń. Zamawiający sporządził opis przedmiotu zamówienia na podstawie art. 29 i 30
ustawy pzp
określając szczegółowo wymagania dotyczące funkcjonalności i wydajności
urządzeń, w tym wymagań środowiskowych i warunków bezpieczeństwa, z precyzyjnym
określeniem ich parametrów. W pkt 13 OPZ Zamawiający wymagał, aby zaoferowane
urządzenia posiadały wymagane polskimi i europejskimi przepisami certyfikaty i aprobaty
techniczne.
Zamawiający nie wymienił tych dokumentów, jako obligatoryjnie, które należy
złożyć na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp. Od samego początku przygotowania
ofert wykonawcy wiedzieli zatem, jakie wymagania muszą spełniać oferowane urządzenia.
Zamawiający na etapie do składania ofert nie wymagał również podania modelu ani
producenta oferowanych defibrylatorów AED i nie zawarł tego wymogu w treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia. Wykonawca winien być w posiadaniu dokumentów
potwierdzających cechy jakościowe oferowanych urządzeń i ich dopuszczenie do
stosowania, na co złożył odpowiednie zapewnienie w treści oferty.
W związku z powyższym na obecnym etapie postępowania Zamawiający nie jest
upoważniony do wezwania wykonawców do złożenia dokumentów niewskazanych
w
ogłoszeniu o zamówieniu ani SIWZ. W przypadku złożenia tych dokumentów wraz z ofertą
nie mogą one być brane pod uwagę przy ocenie ofert. Wezwanie do złożenia wyjaśnień
może prowadzić do uzupełnienia treści oferty. Powyższy wywód potwierdza wyrok o sygn.
akt: KIO 425/12 z dnia 12 marca 2012 r. Wykonawcy na etapie przygotowania ofert zwracali
się do Zamawiającego o wyjaśnienia treści SIWZ, ale żaden z wykonawców ubiegających się
o
udzielenie zamówienia nie kwestionował jej zapisu w zakresie, o którym mowa powyżej.
Wszystkie wymagania były znane wykonawcom w chwili przygotowania ofert co oznacza, że
wykonawcy byli traktowani na równych zasadach przez Zamawiającego. Wobec powyższego
zarzut Odwołującego, że treść ofert złożonych przez wykonawców jest sprzeczna z treścią
SIWZ
jest bezpodstawny. Odwołujący nie wykazał w sposób merytoryczny na czym ta
sprzeczność polega i na jakiej podstawie taką ocenę sformułował. Zamawiający zapewnił
sobie wybór oferty gwarantującej realizację zamówienia poprzez następujące działanie:
Za
mawiający od wykonawców wymagał spełniania warunku dotyczącego zdolności
technicznej i zawodowej (art. 25 ust. 1 ustawy p
zp) poprzez żądanie wykazania
wymaganego doświadczenia w realizacji dostawy defibrylatorów wraz z dokumentem
potwierdzającym należyte ich wykonanie. Wykazane doświadczenie daje podstawę do oceny
zdolności wykonawcy do prawidłowej realizacji zamówienia Zamawiającego. Zamawiający
w
przedmiotowym postępowaniu wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów
oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zgodnie z art. 91
ustawy p
zp. Ustalone przez Zamawiającego kryteria jakościowe oceny ofert, z wagą wyższą
aniżeli cena oferty, gwarantują wybór urządzeń o parametrach określających wymaganą
wysoką jakość. W związku z powyższym, biorąc pod uwagę złożone na piśmie oświadczenia
wszystkich wykonawców, Zamawiający miał podstawę do oceny wiarygodności wykonawców
na etapie badania ofert zgodnych z przepisami ustawy p
zp i nie miał podstaw do
kwestionowania prawdziwości złożonych oświadczeń przez wykonawców.
Zamawiający nie zgadza się również z zarzutem naruszenia art. 44 ustawy o
finansach publicznych, ponieważ zdaniem Zamawiającego wybrana oferta najkorzystniejsza
ekonomicznie przez Zamawiającego uzyska najlepszy efekt z danych nakładów. Oferta
wybranego wykonawcy przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i pozostałych kryteriów
oceny ofert (40% cena i 60% pozostałe kryteria). Zamawiający za cenę oferowaną
w
najkorzystniejszej ofercie otrzyma urządzenia ocenione najwyżej w kryteriach
jakościowych spośród wszystkich oferowanych urządzeń. Wszystkie oferty poza wybraną
ofertą Przystępującego przewyższają kwotę, jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia, którą podał bezpośrednio przed otwarciem ofert. Kwota ta
wynosi 294 684,30 zł brutto, a cena wybranej oferty to 289 588,74 zł brutto.
W piśmie Odwołujący przedstawił tabelę z wykazem urządzeń oferowanych na rynku
przez pozostałych wykonawców biorących udział w postępowaniu, które hipotetycznie
oferują. Jest to tylko sugestia i przypuszczenie Odwołującego. Na tej podstawie
Zamawiający nie może obiektywnie stwierdzić, czy dane są wiarygodne i czy rzeczywiście
wykonawca z
aoferuje sprzęt niezgodny z SIWZ oraz nie może zakładać, że taka sytuacja
wystąpi. Natomiast przywołane przez Odwołującego cytaty z wyroków KIO, które definiują co
prawda kluczowe kwestie zamówień publicznych, dotyczą jednak odmiennego stanu
faktycznego, który nie sposób odnieść bezpośrednio na grunt przedmiotowego zamówienia.
Zamawiający nie naruszył interesu prawnego Odwołującego, ani nie naruszył
przywołanych przez Odwołującego przepisów ustawy pzp, gdyż działał zgodnie z przepisami
tej ustawy. Odwołujący od momentu wszczęcia postępowania miał możliwość zapoznania
się z warunkami udziału w postępowaniu i na etapie, gdy miał do tego prawo nie
kwestionował ich. Odwołujący w treści odwołania wzywa Zamawiającego do dokonania
czynności badania i oceny ofert w sposób nieprzewidziany w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia.
Pismem z dnia 15 marc
a 2018 r. Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania,
a z
daleko idącej ostrożności procesowej zgłosił sprzeciw, o którym mowa w art. 186 § 3
ustawy pzp
na wypadek uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu
przez Z
amawiającego. W ocenie Przystępującego, Zamawiający prawidłowo uznał ofertę
Przystępującego za zgodną z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Ocena zgodności została dokonana z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa,
a w
szczególności przepisów ustawy pzp. Przystępujący wskazał, że:
1. brak w odwołaniu uzasadnienia naruszenia art. 7 ustawy pzp, a właśnie żądania
Odwołującego mogłyby stanowić naruszenie zasady równego traktowania i uczciwej
konkurencji;
2. brak wskazania
, w którym konkretnie miejscu oferty złożonej przez Przystępującego jej
treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, co mogłoby
stanowić przesłankę odrzucenia oferty Zamawiającego na podstawie przepisu art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy pzp.
Niezgodność z SIWZ dotyczyć powinna sfery niezgodności zobowiązania
zamawianego w SIWZ oraz zobowiązania oferowanego w ofercie; tudzież polegać może na
sporządzeniu i przedstawieniu oferty w sposób niezgodny z wymaganiami SIWZ.
N
iezgodność obu dokumentów oceniana jest przez porównanie treści oferty z treścią
specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
3. art. 87 ust. 1 ustawy pzp ma charakter fakultatywny
tj. zamawiający może żądać
wyjaśnienia treści oferty, ale nie jest do tego zobowiązany. Wezwany wykonawca może nie
zastosować się do wezwania nie będąc narażonym z tego tytułu na żadne sankcje, a
jedynym skutkiem nie zastosowania się do wezwania jest ocena oferty wykonawcy w takim
zakresie, w jakim została złożona (tak: KIO 1694/16).
Przystępujący potwierdził spełnienie wszelkich wymogów SIWZ przez oferowane
produkty, wskazując, że zarzuty Odwołującego nie mają żadnego uzasadnienia faktycznego i
stworzone zostały na potrzeby niniejszego postępowania. W związku z powyższym zapewnił,
że: Gablota do instalacji na zewnątrz posiada parametr IP 55, Defibrylator oferowany przez
Przystępującego posiada panel graficzny (podświetlane są na nim odpowiednie diody
w
zależności od etapu, na którym znajduje się ratownik), Defibrylator oferowany przez
Przystępującego posiada odrębny przycisk włączania/wyłączania, produkt oferowany przez
Przystępującego korzysta z modułu, który poprzez sieć GSM zarówno na platformę
internetową jak i na zaprogramowane numery telefonów przesyła wszystkie informacje
dotyczące m.in. otwarcia kapsuły z defibrylatorem, ruch urządzenia, jego włączenie czy
awarię.
Na posiedzeniu z udziałem Stron i Uczestnika Postępowania Odwołujący złożył pismo
procesowe z dnia 27 marca 2018 r., w którym podtrzymał stanowisko wyrażone w odwołaniu
oraz wniósł o przeprowadzenie dowodu z przesłuchania Przystępującego na okoliczność
tożsamości, identyfikacji urządzenia opisanego i stanowiącego przedmiot jego oferty, tj.
wskazania nazwy han
dlowej zaoferowanego urządzenia, co nie spowoduje zwłoki
w
postępowaniu, a okoliczność ta jest istotna dla rozstrzygnięcia odwołania. Powołał się na
wyrok KIO z dnia 15 stycznia 2016 r., sygn. akt KIO 2806/15. W zakresie zarzutu
dotyczącego panelu graficznego powołując się na załączony do pisma procesowego wyciąg
z wymogów Zamawiającego wraz z modyfikacjami na skutek zadawanych pytań wskazał, że
żadne z oferowanych urządzeń nie spełnia wymogów zamawiającego zawartych w
odpowiedzi na pytanie II.1. w wyjaśnieniach Zamawiającego z dnia 15 lutego 2018 r., a to
brak w ofertach jednoznacznych poleceń wizualnych wyświetlanych na ekranie lub panelu
graficznym zgodnych z wytycznymi ERC 2015 zapewniających prowadzenie wysokiej jakości
RKO dot. g
łębokości uciśnięć oraz ułożenia rąk/miejsca ucisku klatki piersiowej. Odnośnie
wytycznych ERC dotyczących wysokiej jakości RKO Odwołujący wskazał, że Wykonawcy
zaoferowali jedynie
polecenia wydawane dźwiękowo a nie wizualnie w zakresie głębokości
uciśnięć, ułożenia rąk/ miejsca ucisku klatki piersiowej, częstotliwości ucisków. Odwołujący
wywiódł również, że skoro pozostali Wykonawcy nie zgłosili przystąpienia do postępowania
odwoławczego to niejako zgodzili się ze stanowiskiem Odwołującego. Powołał się na wyrok
KIO z dnia 7 lipca 2017 r., sygn. akt KIO 1222/17, KIO 1224/17. Wskazał na naruszenie
przez Zamawiającego art. 7 ustawy pzp poprzez wybiórcze traktowanie wymagań SIWZ
(wyrok KIO z dnia 12 lutego 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 133/09).
Zamawiający zaniechał
jakichkolwiek wyjaśnień treści ofert Wykonawców, pomimo że przed dniem wyboru oferty
najkorzystniejszej wpłynęły do Zamawiającego dwie informacje o nieprawidłowościach w
złożonych ofertach. Kolejna wypłynęła po wyborze oferty Przystępującego. Dokonując
wyboru ofert Zamawiający miał pełną świadomość wadliwości ofert. Zamawiający nie
skorzystał z możliwości jakie daje mu treść art. 87 ust. 1 ustawy pzp. Powołał się na wyrok
KIO z dnia 4 maja 2017 r., sygn. akt KIO 740/17. Sam fakt złożenia oferty i wypełnienia
formul
arza ofertowego nie przesądza o zgodności z treścią SIWZ merytorycznej warstwy
oferty. Powołał się na wyrok KIO z dnia 4 maja 2016 r., sygn. akt: KIO 588/16, a także wyrok
KIO 928/17, 934/17 oraz 937/17.
W dniu 27 marca 2018 r. na rozprawie
Odwołujący wobec złożonych przez
Przystępującego oświadczeń oraz dowodów wycofał częściowo zarzuty odwołania w
zakresie oferty Przystępującego, a mianowicie dotyczących: posiadania przycisku
włącz/wyłącz, posiadania parametru IP 55, zarządzania siecią. Wycofany został również
wniosek o
przeprowadzenie dowodu z przesłuchania Przystępującego.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że nie zaistniały przesłanki określone w art. 189 ust. 2 ustawy pzp, które
skutkowałyby odrzuceniem odwołania. Odnosząc się do wniosku Zamawiającego
o
odrzucenie odwołania, z uwagi na jego złożenie po terminie określonym w art. 182 ust. 1
pkt 2 ustawy pzp I
zba wskazuje, że czynność wyboru najkorzystniejszej oferty dokonana w
dniu 2
marca 2018 r. została następnie unieważniona, bowiem Zamawiający dokonał
ponownego badania i oceny ofert i powtórzył czynność wyboru oferty najkorzystniejszej w
dniu 6 marca 2018 r. Wykonawcy nie przysługuje odwołanie od czynności nieistniejącej, a
zatem odwołanie zostało wniesione od czynności nowej - powtórzonej, z zachowaniem
ustawowego terminu w
dniu 12 marca 2018 r. Dlatego też Izba nie uwzględniła wniosku
Zamawiającego w tym zakresie.
Izba stwierdziła, że przystąpienie zgłoszone przez wykonawcę G. D. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Gravitec z siedzibą w Janki spełniało wymogi formalne
określone w art. 185 ust. 2 ustawy pzp i jako takie było skuteczne. Izba postanowiła dopuścić
do postępowania odwoławczego wykonawcę G. D. prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą Gravitec z siedzibą w Janki w charakterze uczestnika postępowania po stronie
Zamawiającego.
Izba oceniła, że Odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia, jak również
możliwość poniesienia szkody, o których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy. W przypadku
uw
zględnienia odwołania w całości oferta Odwołującego będzie potencjalne ofertą
najkorzystniejszą. Odwołujący może ponieść szkodę z uwagi na powyższe, przejawiającą się
ostatecznie w
nieuzyskaniu niniejszego zamówienia.
Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania tj. ogłoszenia o zamówieniu, SIWZ
wraz z załącznikami, wyjaśnień treści SIWZ i modyfikacji treści SIWZ, informacji z otwarcia
ofert, informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty, oferty
Przystępującego, oferty ADPLA
sp. z o.o. oraz oferty AGM
M. Ł. sp. j., pisma Odwołującego z dnia 20 lutego 2018 r. oraz
odpowiedzi Zamawiającego oraz pism Wykonawców z dnia 5 i 6 marca 2018 r. Ponadto Izba
dopuściła dowody złożone na rozprawie przez Odwołującego: wyciąg z wymogów SIWZ po
uwzględnieniu zmian dokonywanych wyjaśnieniami Zamawiającego, wydruk ze strony
internetowej firmy ADPLA sp. z o.o., a także wydruk ze strony internetowej Przystępującego,
zestawienie
własne Odwołującego w zakresie wymogów dodatkowo punktowanych
zadeklarowanych przez oferentów, pozwalające na identyfikację urządzeń na podstawie tych
kryteriów, trzy zdjęcia urządzeń oferowanych przez pozostałych Wykonawców, pięć
wyciągów z instrukcji obsługi urządzeń, podręcznik użytkownika Defibrylatora HEARTSTART
FRx firmy Philips wydanie 5, wytyczne resuscytacji z 2015 r.
oraz Przystępującego: dwie
wizualizacje urządzenia, pismo producenta urządzenia potwierdzające posiadanie parametru
IP55 (również przetłumaczone na język polski), screen z panelu administratora systemu
zarządzania siecią, wyciąg z instrukcji obsługi oraz aktualny katalog dla urządzenia.
Na podstawie tych dokumentów oraz stanowisk stron i uczestnika postępowania
prezentowanych na rozprawie Izba dokonała ustaleń faktycznych stanowiących podstawę do
wydania rozstrzygnięcia w przedmiocie podniesionych zarzutów.
Mianowicie,
Izba ustaliła, że w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego
otwarcie
ofert odbyło się dnia 20 lutego 2018 r., a w postępowaniu oferty złożyło czterech
Wykonawców. Wykonawca Przystępujący (cena ofertowa brutto: 289 588,74 zł), Wykonawca
ADPLA Sp. z o.o. (cena ofertowa brutto: 402 447,60
zł), Wykonawca AGM M. Ł. Sp. j. (cena
ofertowa brutto: 338 827,95
zł) oraz Odwołujący (cena ofertowa brutto: 314 708,10 zł). Kwota
j
aką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosiła: 294
zł. W dniu 6 marca 2018 r. Zamawiający poinformował Wykonawców o wyborze
najkorzystniejszej oferty
złożonej przez Przystępującego, który otrzymał maksymalną ilość
punktów w kryterium „cena” - 40 pkt, 40 pkt za dodatkowe funkcjonalności urządzenia oraz
10 pkt za termin dostarczenia urządzeń, łącznie 90 pkt. Oferta Odwołującego zgodnie
z
przyznaną punktacją zajmowała ostatnie miejsce w rankingu ofert.
Zgodnie z pkt 3.1.
SIWZ: „Przedmiotem zamówienia jest dostawa do wyznaczonych
lokalizacji na terenie województwa opolskiego 43 defibrylatorów AED (w tym 3 sztuk
defibrylatorów treningowych) wraz z montażem i oznaczeniem oraz systemem zarządzania
siecią i kontrolą ich stanu z poziomu platformy internetowej, a także, szkoleń z zakresu
udzielania pierwszej pomo
cy z użyciem defibrylatora AED. 1. Defibrylator AED z modułem
zarządzania siecią defibrylatorów – 40 sztuk, 2. Defibrylator AED treningowy – 3 sztuki, 3.
Szafka/gablota/ka
psuła zewnętrzna – 3 sztuki, 4. Szafka/gablota/kapsuła wewnętrzna – 37
sztuk, 5.
Szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy z użyciem defibrylatora AED.
Zgodnie z pkt 13 SIWZ dotyczącym kryteriów oceny ofert Zamawiający ustalił między
innymi kryterium
: „Jakość - parametry techniczne urządzeń medycznych oraz ich właściwości
funkcjonalne
”, które obejmowało podkryteria dotyczące: wskaźników dźwiękowych,
dodatkowej funkcji mobilności urządzeń, zarządzania siecią defibrylatorów, dodatkowej
funkcji elektrod,
wagi urządzeń, temperatury pracy urządzenia. W podkryterium „wskaźniki
dźwiękowe” wskazano: „1) Dotyczy pkt 8 Opz (wskaźniki dźwiękowe), 0 pkt – otrzyma oferta,
w której w oferowane urządzenia spełniają wymagania określone w pkt 8 Opz. 100 pkt
otrzyma ofe
rta, której defibrylator posiada dodatkową funkcję informacji zwrotnej w czasie
rzeczywistym i wydaje instrukcje dotyczące RKO, mając na celu poprawę jakości RKO.”
Zamawiający nie wymagał od wykonawców złożenia oświadczeń lub dokumentów,
potwierdzających spełnianie przez oferowane dostawy wymagań określonych przez
zamawiającego o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp - brak takich wymagań
w
SIWZ i ogłoszeniu o zamówieniu.
Zgodnie z pkt 2.2 SIWZ:
„Zamawiający stosuje procedurę, o której mowa w art. 24aa
ust. 1 ustawy Pzp.
Zgodnie z tym przepisem Zamawiający najpierw dokona oceny ofert,
a
następnie zbada, czy wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza,
nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu.
W OPZ (z
ałącznik nr `1 do SIWZ) wskazano: „6. JĘZYK: użytkownik w czasie
korzystania z urządzenia jest prowadzony przez jednoznaczne polecenia głosowe i wizualne
(wyświetlane na ekranie lub panelu graficznym) w języku polskim, zgodne z Wytycznymi
ERC. 7. Defibryla
tor wyposażony w minimum dwa przyciski pełniące następującą funkcję:
przycisk uruchamiający urządzenie i przycisk wywołujący defibrylację oraz ewentualnie
przyciski do obsługi parametrów technicznych urządzenia. Uruchomienie defibrylatora i
uzyskanie przez
niego gotowości do pracy nie wymaga wykonania żadnych dodatkowych
czynności oprócz samego włączenia urządzenia (np.: nie jest wymagane podłączania
wtyczek, kabli.) Po uruchomieniu urządzenie wydaje komunikat głosowy instruujący
użytkownika nt. działania, które powinien podjąć w celu podjęcia akcji ratowniczej z użyciem
defibrylatora AED. 8.
WSKAŹNIKI WIDOCZNE NA PANELU/WSKAŹNIKI DŹWIĘKOWE:
informujące m.in: a) o nieprawidłowym podłączeniu elektrod lub ich braku, b) o wymaganej
defibrylacji lub braku wskaza
ń do jej przeprowadzenia, c) o prowadzonej analizie rytmu pracy
ser
ca i ewentualnych zakłóceniach, d) gotowości defibrylatora do pracy, e) technicznej
sprawności defibrylatora lub jej braku. 19. Defibrylatory zainstalowane na zewnątrz budynku:
umieszczone w
szafce/gablocie/kapsule o odporności na całoroczne warunki atmosferyczne,
tj. min. IP 55.
” 25. Waga defibrylatora wraz z baterią i elektrodami: do 3 kg. 32. W celu
zarządzania siecią defibrylatorów: wymagany jest moduł pozwalający na całkowicie zdalne
zarządzanie siecią defibrylatorów i kontrolę gotowości urządzeń do pracy ich stanu z
poziomu platformy. Moduł do zarządzania siecią defibrylatorów powinien być zintegrowany z
defibrylatorem, a nie z
szafką/gablotą/kapsułą. 33. Dostawa defibrylatorów AED nastąpi wraz
z szafkami, według poniższej specyfikacji: 3 szafki/gabloty/kapsuły zewnętrznych do
przechowywania defibrylatorów, o następujących parametrach: wykonana zgodnie z
procedurą obowiązującą przy produkcji szafek/gablot/kapsuł o szczelności IP 55 (zgodnie z
PN-
EN 60529) lub równoważną, wykonaną z materiału odpornego na korozję i uszkodzenia.”
W istotnych postanowieniach umowy (załącznik nr 2 do SIWZ) w § 3 ust. 8 i 9
wskazano: „8. W terminie 3 dni przed terminem dostawy Wykonawca dostarczy
dokumentację techniczną defibrylatorów AED i szafek/gablot/kapsuł potwierdzającą
spełnienie wymagań opisu przedmiotu zamówienia. 9. Wymagania dotyczące warunków
bezpieczeństwa użytkowania oraz warunków środowiskowych pracy defibrylatora,
dostarczone na 3 dni przed terminem dostawy: -
wymagania bezpieczeństwa - certyfikat
zgodności PN-EN 60601, - stopień ochrony - certyfikat zgodności PN-EN 60529 (lub
równoważne) nie mniej niż klasa IP55, - ochrona przed pyłem (IP 5X), - ochrona przed
strugą wody (12,5 l/min) laną na obudowę z dowolnej strony (IP X5).” Natomiast § 6 ust. 1
stanowi: „1. Odbiór przedmiotu umowy dokonany będzie w miejscu wyznaczonym przez
Zamawiającego na podstawie protokołu odbioru podpisanego w terminie do 3 dni od dnia
dostarczenia przedmiotu
zamówienia i obejmować będzie: 1) sprawdzenie zgodności
przedmiotu zamówienia z zaakceptowanym projektem i Opisem przedmiotu zamówienia, 2)
sprawdzenie ilości.” W myśl § 9 ust. 1 pkt 1 i 2: „1. Wykonawca zobowiązuje się zapłacić
Zamawiającemu następujące kary umowne: 1) W razie stwierdzonego i uzasadnionego
przez Zamawiającego w formie pisemnej nienależytego wykonania przedmiotu umowy
Wykonawca zobowiązany jest do zapłacenia Zamawiającemu kary umownej w wysokości 10
% łącznego wynagrodzenia brutto, o którym mowa w § 7 ust. 1. 2) Przez nienależyte
wykonanie uznaje się realizację dostawy niezgodnie oraz opisem przedmiotu zamówienia, o
którym mowa w §1 umowy, jak również nieprawidłowości we wszelkich wymaganych
niniejszą umową i przekazanych Zamawiającemu dokumentach i realizowanych
postanowieniach umownych.
”
W formularzu ofertowym Przystępujący oraz pozostali Wykonawcy oświadczyli:
„oferuję wykonanie przedmiotu zamówienia w pełnym rzeczowym zakresie objętym SIWZ
wraz z załącznikami, do której nie wnoszę zastrzeżeń. Akceptuję Istotne postanowienia,
które zostaną wprowadzone do SIWZ i przyszłej umowy w sprawie zamówienia publicznego,
stanowiące załącznik do SIWZ. W przypadku wyboru niniejszej oferty zobowiązuję się do
zawarcia umowy na określonych w niej warunkach, w miejscu i terminie wyznaczonym przez
Zamawiającego. Oświadczam, że czuję się związany niniejszą ofertą przez czas wskazany
w
SIWZ”.
Przystępujący w formularzu ofertowym w zakresie pkt II. „Jakość - parametry
techniczne urządzeń medycznych oraz ich właściwości funkcjonalne, w tym podkryteria”
Przystępujący nie zaznaczył funkcji: „1) wskaźniki dźwiękowe; defibrylator posiada
dodatkową funkcję informacji zwrotnej w czasie rzeczywistym i wydaje instrukcje dotyczące
RKO, mając na celu poprawę jakości RKO.”
W formularzu ofertowym Wykonawca ADPLA Sp. z o.o. w
zakresie pkt II. „Jakość -
parametry techniczne urządzeń medycznych oraz ich właściwości funkcjonalne, w tym
podkryteria” Wykonawca ADPLA Sp. z o.o. zaznaczył funkcję: „1) wskaźniki dźwiękowe;
defi
brylator posiada dodatkową funkcję informacji zwrotnej w czasie rzeczywistym i wydaje
instrukcje dotyczące RKO, mając na celu poprawę jakości RKO.” Ale również pozostałe
funkcje dodatkowo punktowane. W ofercie Wykonawca wskazał, że będzie polegał na
zasobach Wykonawcy Physio-Control Poland Sales sp. z o.o. w zakresie 20 szt.
defibrylatorów.
W formularzu ofertowym Wykonawca AGM
M. Ł. sp. j podał nazwę defibrylatora:
„AED NIHON KOHDEN CARDIOLIFE AED-3100”. W zakresie pkt II. „Jakość - parametry
techniczne
urządzeń medycznych oraz ich właściwości funkcjonalne, w tym podkryteria”
Wykonawca
nie zaznaczył funkcji: „1) wskaźniki dźwiękowe; defibrylator posiada dodatkową
funkcję informacji zwrotnej w czasie rzeczywistym i wydaje instrukcje dotyczące RKO, mając
na
celu poprawę jakości RKO.” Wykonawca oświadczył również w ofercie, że „oferowane
urządzenia spełniają Opis przedmiotu zamówienia załącznik nr 1 do SIWZ wraz ze wszelkimi
jego zmianami dokonanymi przez Zamawiającego w trakcie postępowania przetargowego
ora
z wyjaśnieniami i odpowiedziami na pytania.”
W wyjaśnieniach Zamawiającego do SIWZ z dnia 15 lutego 2018 r. w zakresie
pytania: „Pytania II: Pytanie 1. Opis przedmiotu zamówienia do ogłoszenia o zamówieniu,
dot. Pkt. 6.
Czy zamawiający w ramach poleceń głosowych i wizualnych będzie wymagał, by
poza informacją słowną (tekstową) było wskazane miejsce uciskania klatki piersiowej
poszkodowanego w sposób graficzny/wizualny? Informacja wizualna o miejscu ucisków
klatki piersiowej jest informacją kluczową dla przypadkowych osób używających AED
podczas RKO. Taka informacja może upewnić (pozytywnie wzmocnić) osobę, która
rozpoczęła uciski klatki piersiowej. Ponadto zastosowanie graficznej formy jest przeznaczone
dla osób głuchoniemych, jako informacja o miejscu ucisków klatki piersiowej. „Urządzenia
przekazujące informację zwrotną podczas RKO są przydatne, aby poprawić częstotliwość
uciśnięć, ich głębokość, relaksację klatki piersiowej oraz położenie rąk. Urządzenia emitujące
dźwięk poprawiają jedynie częstotliwość uciśnięć i mogą mieć niekorzystny wpływ na
głębokość uciśnięć, jeśli ratownik skoncentruje się na częstotliwości” str. 10 Wytyczne
resuscytacji 2015.” Zamawiający wyjaśnił: „Zamawiający wymaga, aby w czasie korzystania
z defibrylatora AED, użytkownik był prowadzony przez jednoznaczne polecenia głosowe i
wizualne (wyświetlane na ekranie lub panelu graficznym) w języku polskim, zgodne z
Wytycznymi ERC, czyli skutecznie instruując użytkownika w celu przeprowadzenia wysokiej
jakości RKO. Biorąc to pod uwagę, miejsce uciskania klatki piersiowej powinno być
wskazane na panelu graficznym.
”
Zamawiający oświadczył na rozprawie, że opis przedmiotu zamówienia nie był
ujednolicany w zakresie wyjaśnień udzielanych przez Zamawiającego w toku ogłoszonego
postępowania. Wyjaśnienia miały stanowić integralną część SIWZ, którą należało uwzględnić
składając ofertę.
Na pytanie Odwołującego z dnia 20 lutego 2018 r.: „Proszę o informację na jakiej
podstawie będą wybierane urządzenia AED. W formularzu nie było miejsca na podanie
nazw
y urządzenia w związku z czym trudno będzie ocenić czy dane urządzenie spełnia
podstawowe wymogi.
” Zamawiający w dniu 22 lutego 2018 r. udzielił następującej
odpowiedzi: „Odpowiadając na Pana pytanie w sprawie wyboru urządzeń AED przesłane e-
mailem w dniu
20.02.2018r. wyjaśniam, że Zamawiający w postępowaniu wybiera
najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia zgodnie z art. 91 ustawy Pzp. Oferta jest oświadczeniem
woli Wykonawcy o real
izacji zamówienia publicznego zgodnie z wymaganiami
Zamawiającego zawartymi w SIWZ, a w tym w opisie przedmiotu zamówienia i istotnych
postanowieniach umowy.
Dostarczone urządzenia przez wykonawcę, którego oferta zostanie
wybrana, będą podlegały procedurze i odbiorowi określonymi m.in. w paragrafie 3 oraz 6
istotnych postanowień umowy.”
Izba zważyła, co następuje:
Izba dokonawszy oceny podniesionych w
odwołaniu zarzutów, biorąc pod uwagę
zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska Stron i Uczestnika
postępowania odwoławczego przedstawione na rozprawie stwierdziła, że odwołanie nie
zasługuje na uwzględnienie.
Zarzut 1 odwołania: naruszenie art. 7 ust. 1 i 3, art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp, poprzez
bezprawne zaniechanie odrzucenia ofert wyk
onawcy Przystępującego oraz wykonawców:
ADPLA Sp. z o.o., AGM
M. Ł. sp.j. mimo, iż treść ofert złożonych przez wykonawców jest
sprzeczna z treścią SIWZ.
Zarzut nie potwierdził się.
W pierwszej kolejności wskazać należy, że w myśl art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp
Zam
awiający jest zobowiązany odrzucić ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3. Ofertę
natomiast w rozumieniu art. 66 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j.
Dz. U. z 2017 r. poz. 459 z
późn. zm.) stanowi oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia
umowy, jeśli określa istotne postanowienia tej umowy. W postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego to zamawiający, jako gospodarz postępowania określa wymagany
zakres i sposób konkretyzacji oświadczenia woli wykonawcy, który będzie podstawą dla
oceny zgodności treści złożonej oferty z merytorycznymi wymaganiami opisu przedmiotu
zamówienia. „Niezgodność treści oferty z SIWZ musi mieć charakter zasadniczy i
nieusuwalny, dotyczyć powinna sfery niezgodności zobowiązania zamawianego w SIWZ
oraz zobowiązania oferowanego w ofercie, tudzież polegać może na sporządzeniu i
przedstawie
niu oferty w sposób niezgodny z wymaganiami SIWZ (z zaznaczeniem, iż chodzi
tu o wymagania SIWZ
dotyczące sposobu wyrażenia, opisania i potwierdzenia
zobowiązania/świadczenia ofertowego, a więc wymagania, co do treści oferty, a nie
wymagania co do jej formy również tradycyjnie zamieszczane w SIWZ); a także możliwe być
winno wskazanie i wykazanie na czym konkretnie niezgodność ta polega - co i w jaki sposób
w ofercie nie jest zgodne z konkretnie wskazanymi, skwantyfikowanymi i ustalonymi
fragmentami czy normami SIWZ” (tak też: Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 22
stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 18/18).
W niniejszym postępowaniu, co jest bezsporne pomiędzy Stronami i zostało przyznane przez
Pełnomocnika Odwołującego na rozprawie, Zamawiający nie żądał podania przez
Wykonawców w ofertach nazwy oraz modelu oferowanych defibrylatorów. Zamawiający nie
wymagał również od wykonawców złożenia oświadczeń lub dokumentów, potwierdzających
spełnianie przez oferowane dostawy wymagań określonych przez zamawiającego, o których
mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp. W formularzac
h ofertowych Wykonawcy oświadczyli,
że oferują wykonanie zamówienia zgodnie z rzeczowym przedmiotem zamówienia zawartym
w SIWZ.
W postanowieniach umowy Zamawiający przewidział mechanizm weryfikacji
dostarczanych urządzeń w zakresie zgodności z opisem przedmiotu zamówienia podczas
procedury odbioru, a ewentualne niezgodności prowadziłyby do zastosowania wobec
wykonawcy sankcji w postaci kar umownych.
Pomimo tego, Wykonawcy w tym również
Odwołujący zarówno po otwarciu ofert jak i po wyborze najkorzystniejszej oferty, kierując
pisma do Zamawiającego i wskazując na nieprawidłowości w przygotowaniu postępowania
domagali się, aby Wykonawca, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą podał
model oraz nazwę oferowanego urządzenia. Wskazać również należy, że argumentacja
Odwołującego zawarta w odwołaniu oraz prezentowana na rozprawie opierała się na
hip
otetycznej treści ofert, których niezgodność z SIWZ Odwołujący kwestionował.
Odwołujący przedstawił w odwołaniu oraz złożonym piśmie procesowym niezgodności z
wymogami SIWZ urządzeń, które na podstawie jego wiedzy i doświadczenia
najprawdopodobniej zaoferowali Wykonawcy w postępowaniu. Na te okoliczności
Odwołujący skierował również złożone przez siebie na rozprawie dowody. Odwołujący
wywodził, że na urządzenia te wskazują i pozwalają na ich identyfikację funkcjonalności,
jakie zaoferowali W
ykonawcy w formularzu ofertowym. Izba nie może na postawie Tabeli
przedstawionej w tym zakresie przez Odwołującego stwierdzić, czy te funkcjonalności
wskazują wyłącznie na urządzenia podane przez Odwołującego, czy nie ma innych
defibrylatorów na rynku, które te funkcjonalności, a także pozostałe wymagania opisu
przedmiotu zamówienia spełniają, a mogą być zaoferowane przez Wykonawców. Izba nie
ma wiedzy, a Odwołujący nie złożył dowodu, który świadczyłby, że np. Wykonawca ADPLA
Sp. z o.o. nie posiada w swojej ofercie jeszcze innego modelu urządzenia. W ocenie Izby
zarzuty odwołania nie dotyczą właściwie treści ofert złożonych przez Wykonawców w
postępowaniu. Wykonawcy złożyli oferty zgodnie z wymogami postawionymi w SIWZ. Skoro
Zamawiający nie żądał podania modelu i nazwy urządzenia ergo brak jest takich informacji w
ofertach. Izba zaznacza, że nie mogą zostać uznane za uzasadnione twierdzenia
Odwołującego o niezgodności treści ofert (w tym przypadku urządzenia - oferowanego
defibrylatora) z wymaganiami opisu przedmiotu zamówienia, jeśli takiej treści - nazwy i
modelu urządzenia - nie ma w treści złożonych ofert. Mając powyższe na uwadze, Izba
uznała dowody złożone przez Odwołującego w tym zakresie za irrelewantne dla
rozstrzygnięcia sprawy.
Niemniej jednak Izba wskazuje dodatkowo, że w zakresie wydruku ze strony internetowej
Wykonawcy ADPLA Sp. z o.o. z którego wynika, że Firma ta jest autoryzowanym
przedstawicielem prod
ucenta defibrylatorów AED Lifepack - światowego lidera techniki
medycznej PHYSIO-
CONTROL, Izba nie może stwierdzić na podstawie tego dowodu, czy
jest to urządzenie oferowane przez Wykonawcę w niniejszym postępowaniu. Nie jest
wiadome czy ta oferta jest akt
ualna, czy Wykonawca nie oferuje jeszcze innych urządzeń
poza wskazanymi w wydruku. Podobne wnioski wynikają z trzech złożonych przez
Odwołującego instrukcji obsługi użytkownika trzech różnych defibrylatorów, z których jeden
w ocenie Odwołującego oferuje Wykonawca ADPLA Sp. z o.o.
Przechodząc do podważanej oferty Przystępującego to na jawnej rozprawie Przystępujący
przedstawił szereg dowodów na potwierdzenie prawidłowości oferowanego urządzenia,
pomimo iż w ocenie Izby nie było konieczności wykazywania tych okoliczności wobec braku
wymagania Zamawiającego podania modelu i nazwy urządzenia w ofercie. Okoliczności
podnoszone na rozprawie i tak nie mogłyby zmienić treści już złożonej przez
Przystępującego oferty. Niemniej jednak Przystępujący udowodnił, że urządzenie, które
planuje dostarczyć Zamawiającemu spełnia wszystkie wymagania opisu przedmiotu
zamówienia. Na skutek złożonych dowodów Odwołujący wycofał trzy z czterech zarzutów,
dotyczących urządzenia. W zakresie podważanego parametru dotyczącego panelu
gr
aficznego Izba stwierdziła, że również ten zarzut nie potwierdził się w postępowaniu.
Odwołujący kwestionował posiadanie przez urządzenie marki Philips - defibrylator HeartStart
FRx -
wskazania miejsca na panelu graficznym ucisku klatki piersiowej, a także brak
głębokości uciśnięć zgodnej z wytycznymi ERC z 2015 r. Powyższe argumentował treścią
OPZ czytaną łącznie z wyjaśnieniami Zamawiającego. Wskazywał także na treść wytycznych
ERC, które zostały złożone jako dowód. Izba zauważa, że w pkt 6 OPZ Zamawiający
postanowił, że użytkownik w czasie korzystania z urządzenia ma być prowadzony przez
j
ednoznaczne polecenia głosowe i wizualne (wyświetlane na ekranie lub panelu graficznym)
w języku polskim, zgodne z Wytycznymi ERC. W wyjaśnieniach z dnia 15 lutego 2018 r.
Zamawiający doprecyzował postanowienia OPZ i wskazał również że „wymaga, aby w
czasie korzystania z defibrylatora AED, użytkownik był prowadzony przez jednoznaczne
polecenia głosowe i wizualne (wyświetlane na ekranie lub panelu graficznym) w języku
polskim, zgodne z Wytycznymi ERC, czyli skutecznie instruując użytkownika w celu
przeprowadzenia wysokiej jakości RKO. Biorąc to pod uwagę, miejsce uciskania klatki
piersiowej powinno być wskazane na panelu graficznym.” Wszystkie polecenia mogą być
zatem przekazywane
głosowo oraz na panelu graficznym lub wyświetlane na ekranie,
jedynie miejsce uciskania klatki piersiowej powinno być wskazane na panelu graficznym.
Przechodząc do terminu „wysokiej jakości RKO” to w Wytycznych złożonych przez
Odwołującego określono, że „wysokiej jakości RKO pozostaje najistotniejszym elementem
wpływającym na poprawę przeżywalności. Osoby prowadzące RKO powinny wykonywać
uciśnięcia klatki piersiowej na odpowiednią głębokość (tj. przynajmniej 5 cm, lecz nie głębiej
niż 6 cm), a częstość uciśnięć klatki piersiowej powinna wynosić 100-120/ min. Po każdym
uciśnięciu należy pozwolić klatce piersiowej powrócić do wyjściowego kształtu. Należy także
minimalizować przerwy w prowadzeniu uciśnięć klatki piersiowej. Prowadząc oddechy
ratownicze, należy poświęcić około 1 sekundy na wdech, dostarczając objętość odpowiednią
do osiągnięcia widocznego uniesienia się klatki piersiowej. Stosunek uciśnięć klatki
piersiowej do wentylacji pozostaje 30:2. W celu wykon
ania wentylacji nie należy przerywać
uciśnięć klatki piersiowej na dłużej niż 10 sekund.” We wskazanym fragmencie Wytycznych
zaznaczonym przez Odwołującego, jako potwierdzających jego argumentację, brak jest
zdaniem Izby informacji, że aby uzyskać wysokiej jakości RKO to na panelu graficznym
urządzenia (defibrylatora) powinno być wskazane miejsce ucisku klatki piersiowej oraz
głębokość uciśnięć. Powyższego nie potwierdza również drugi fragment Wytycznych:
„Urządzenia przekazujące informację zwrotną podczas RKO są przydatne, aby poprawić
częstotliwość uciśnięć, ich głębokość, relaksację klatki piersiowej oraz położenie rąk.
Urządzenia emitujące dźwięk poprawiają jedynie częstotliwość uciśnięć i mogą mieć
niekorzystny wpływ na głębokość uciśnięć, jeśli ratownik skoncentruje się na częstotliwości.”
Fragment ten po pierwsze donosi się do funkcji informacji zwrotnej, która była dodatkowo
punktowana w postępowaniu, a Przystępujący nie zaznaczył tej funkcjonalności. Po drugie
Zamawiający oświadczył na rozprawie, że nie wymagał tej funkcjonalności od wszystkich
wykonawców, gdyż miał świadomość, iż w ten sposób utrudni uczciwą konkurencję i dostęp
do zamówienia. Po trzecie zaś, we fragmencie tym mowa że urządzenia emitujące dźwięk
„mogą” mieć niekorzystny wpływ na głębokość uciśnięć - mogą czyli nie muszą, a co za tym
idzie Wytyczne 2015 r. nie wymagają, aby głębokość uciśnięć była wskazana na panelu
graficznym. Zaznaczyć także należy, że konkretne funkcjonalności, które podważa
O
dwołujący odnośnie panelu graficznego zostały przedstawione przez niego dopiero na
rozprawie i w piśmie procesowym z dnia 27 marca 2018 r. Abstrahując od powyższego,
Odwołujący przedstawił dowody, że urządzenie które planuje dostarczyć Zamawiającemu
spełnia wymaganie przekazywania poleceń zgodnych z Wytycznymi RKO głosowych
i
wizualnych. Wynika to m.in. z wyciągu z instrukcji obsługi, gdzie wskazano jak urządzenie
prowadzi użytkownika wydając polecenia głosowe i wizualne, a także z aktualnego katalogu
urządzenia Philips: „Wystarczy nacisnąć przycisk informacji „i”, aby uzyskać pomoc przy
RKO, a funkcja Life Guidance wyświetli ikony i zacznie wydawać komunikaty głosowe
dotyczące liczby, częstości i głębokości uciśnięć klatki piersiowej, a także momentu, w
którym należy wykonać oddechy ratunkowe”. Odnośnie wskazania na panelu graficznym
miejsca ucisku klatki piersiowej, to Przystępujący złożył dowód w postaci wizualizacji
urządzenia, na którym to miejsce zostało wskazane. Odwołujący podważał wiarygodność
tego dowodu, jednakże jak wskazał Przystępujący jest to wizualizacja urządzenia, które
zostanie dostarczone Zamawiającemu. Zmiana w stosunku do urządzenia standardowego
nie powoduje, że takiego produktu nie ma. Co istotne, zmiana ta ma polegać na
umieszczeniu ikony miejsca uciśnięć klatki piersiowej na urządzeniu, co w ocenie
Przystępującego, a które stanowisko Izba podziela, nie powoduje ingerencji w substancję
urządzenia.
Odnosząc się do oferty Firmy AGM M. Ł. sp. j. to Wykonawca ten jako jedyny wskazał nazwę
i model oferowanego urządzenia, pomimo braku takiego wymagania ze strony
Zamawiającego. Wykonawca wskazał na urządzenie AED Nihon KOHDEN CARDIOLIFE
AED 3100. W ocenie Izby Odwołujący nie udowodnił, że to oferowane urządzenie nie spełnia
wymagań SIWZ. Na podstawie złożonego dowodu - zdjęcia urządzenia - Odwołujący
wskazywał, że nie posiada ono na panelu graficznym miejsca, gdzie powinna być uciskana
klatka piersiowa. Nie ma również przycisku „włącz”, jest jedynie zwolnienie klapki w postaci
strzałki, co uruchamia urządzenie. W ocenie Izby dowód ten nie jest wiarygodny, bowiem
Izba nie ma wiedzy czy tak właśnie wygląda urządzenie oferowane przez Wykonawcę AGM
M. Ł. sp. j., jest to wyłącznie twierdzenie Odwołującego. Nie jest wiadome skąd pochodzą
zdjęcia tych urządzeń, brak jest jakiejkolwiek informacji dotyczącej nazwy czy modelu
urządzenia widocznego na zdjęciu. Dodatkowo Izba zauważa, że na urządzeniu jest
widoczny przycisk „On” i „Off”, co nie wymaga tłumaczenia i jest faktem powszechnie
znanym, co oznaczają te terminy. Ponadto nie jest wiadome, czy Wykonawca ten podobnie
jak Przystępujący nie doda do urządzenia ikony wskazującej na miejsce ucisku klatki
piersiowej
nie ingerując w substancję urządzenia.
W
świetle powyższego Izba stwierdziła, że nie ma podstaw do uwzględnienia zarzutu
odwołania bowiem Odwołujący, na którym spoczywa ciężar wykazania niezgodności treści
oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, nie udowodnił, że zachodzi
niezgodność treści ofert złożonych przez Wykonawców (treści tej również nie wskazał, poza
ofertą Wykonawcy AGM M. Ł. sp. j.) z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego,
dotyczącymi opisu przedmiotu zamówienia. Nie doszło również do naruszenia art. 7 ustawy
pzp. Zamawiający równo potraktował Wykonawców w postępowaniu.
Zarzut nr 2 odwołania: naruszenie art. 7 ust. 1 i 3, art. 87 ust. 1 ustawy pzp w zw. z art. 44
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych tj. z dnia 13 października 2017 r.
(Dz.U. z 2017 r. poz. 2077) poprzez zaniechania wezwania wykonawców do wyjaśnień treści
oferty w zakresie wskazania z nazwy oferowanego urządzania mimo, iż jeszcze przed dniem
dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej wykonawcy zgłaszali, że oferty konkurencyjne
nie odpowiadają treści SIWZ.
Zarzut
nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy pzp
zamawiający w toku badania i oceny ofert może żądać
od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert, przy czym niedopuszczalne
jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej
oferty
oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. Co
istotne, zwrócenie się przez zamawiającego z żądaniem wyjaśnień treści oferty jest
uprawnieniem zamawiającego determinowanym treścią ofert.
W niniejszej sprawie treść złożonych ofert, jak wskazywał Zamawiający, nie budziła
wątpliwości Zamawiającego, co więcej Zamawiający nie był uprawniony aby domagać się od
Wykonawców uzupełnienia treści ofert o dodatkowe, niewymagane SIWZ informacje.
W
ocenie Izby, to takie działanie Zamawiającego doprowadziłoby do naruszenia zasady
równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji. Odwołujący, jak również pozostali
Wykonawcy kierowali do Zamawiającego informacje o nieprawidłowościach, które upatrywali
w braku wskazania w ofercie prze
z Wykonawcę Przystępującego nazwy i modelu urządzenia
defibrylatora. Odwołujący argumentował zarzut naruszenia art.87 ust. 1 ustawy pzp
brakiem reakcji ze strony Zamawiającego pomimo zgłaszanych przez Wykonawców uwag.
Jak zostało już wskazane, przy okazji omawiania poprzedniego zarzutu odwołania,
Zamawiający opisał parametry i funkcjonalności urządzeń stanowiących przedmiot
zamówienia, a ocena zgodności dostarczanych defibrylatorów z SIWZ miała odbywać się w
trakcie odbioru urządzeń. Zamawiający nie żądał aby wykonawcy wskazali w ofercie nazwy i
model
urządzeń, które planują dostarczyć. Skierowanie wyjaśnień w tym zakresie w trybie
art. 87 ust. 1 ustawy pzp było zatem nieuzasadnione i jak słusznie podnosił Przystępujący
mogłoby spotkać się z uprawnionym brakiem reakcji ze strony Wykonawców. Niezasadne są
również twierdzenia Odwołującego, że informacja o udostępnieniu zasobów podmiotu
trzeciego w ofercie Wykonawcy ADPLA Sp. z o.o. miałaby sugerować czy pośrednio
wskazywać na modele urządzenia niespełniające wymagań SIWZ. Zamawiający nie był
uprawniony wobec jednoznacznych postanowień SIWZ oceniać oferty w tym zakresie, czy
formułować wyjaśnień na podstawie hipotetycznych założeń. W odniesieniu do oferty
Wykonawcy AGM
M. Ł. sp. j., to Wykonawca ten pomimo braku takiego wymagania w SIWZ,
podał w formularzu ofertowym nazwę i model urządzenia. Odwołujący nie udowodnił
niezgodności wskazanego urządzenia z wymaganiami SIWZ, jak również nie wykazał, że
konieczne jest prowadzenie jakichkolwiek wyjaśnień względem tej oferty.
W świetle powyższego, Zamawiający nie naruszył również art. 44 ustawy o finansach
publicznych, który stanowi, że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy
i
oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów
i
optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.
Zamawiający dokonał wyboru oferty, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny oraz
innych kryteriów oceny ofert, spełniającą wszystkie wymagania Zamawiającego zawarte w
SIWZ.
Mając na względzie powyższe orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy pzp stosownie
do wyni
ku sprawy oraz zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238 ze zm. z 2017 r. poz. 47) zaliczaj
ąc na poczet niniejszego postępowania
odwoławczego koszt wpisu od odwołania uiszczony przez Odwołującego.
Przewodniczący: ……………