Sygn. akt: KIO 783/18
WYROK
z dnia 10 maja 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
Protokolant:
Zuzanna Idźkowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 maja 2018 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 kwietnia 2018 r. przez M. M. P.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą M. M. P. Abapest Zakład Deratyzacji
Dezynsekcji i Dezynfekcji
w
postępowaniu prowadzonym przez Zakład Gospodarowania Nieruchomościami
w
Dzielnicy Targówek m.st Warszawy,
przy udziale
J. Ł. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą J. Ł. Deral-Dez,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu dotyczącego zaniechania ujawnienia
złożonych przez Przystępującego wyjaśnień dotyczących ceny i nakazuje
Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, ujawnienie
ww. wyjaśnień oraz powtórzenie czynności badania i oceny oferty i wyboru oferty
najkorzystniejszej;
2. Odrz
uca odwołanie w zakresie zarzutów dotyczących zaniechania odrzucenia oferty
Przystępującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3, 7c i 8 ustawy Pzp z uwagi na
zaoferowanie ceny nieuwzględniającej minimalnej stawki godzinowej za pracę;
W pozostałym zakresie oddala odwołanie;
Kosztami postępowania obciąża Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy
Targówek m.st Warszawy i:
4.1. zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 11 100 zł 00 gr
(słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione
koszty strony poniesione z ty
tułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579
z późn. zm.) na niniejszy wyrok –
w terminie 7 dni od dnia jeg
o doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Przewodniczący: ……………….
Sygn. akt: KIO 783/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający
Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Targówek
m.st Warszawy
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. Wykonywanie usług w zakresie likwidacji zagrożeń
epidemiologicznych poprzez odszczurzanie, usuwanie insektów, dezynfekcję i likwidację
szkodników nietypowych oraz usuwanie zanieczyszczeń nietypowych w nieruchomościach
administrowanych przez Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Targówek
przy ul. Gościeradowskiej 5 w Warszawie (część nr 1 i 2).
W dniu 23 kwietnia 2018 r. M. M. P.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Abapest Zakład Deratyzacji Dezynsekcji i Dezynfekcji M. M. P. wniósł odwołanie wobec
zaniechania odrzucenia oferty
J. Ł. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Deral-
Dez J
. Ł. w zakresie części 1 i 2, zarzucając Zamawiającemu naruszenie przepisów:
art. 7 ust. 1 i ust. 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 7a w zw. z art 85 ust. 1 i art. 91 ust. 1 w zw.
z art. 14 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 66 Kodeksu cywilnego poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty złożonej przez Deral-Dez i dokonanie jej wyboru jako najkorzystniejszej,
mimo upływu terminu związania ofertą;
art. 7 ust. 1 i ust. 3 w zw. z art. 8 ust 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 4
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
poprzez błędne
przyjęcie, że złożone przez Deral-Dez wyjaśnienia dotyczące ceny zostały skutecznie
zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa;
art. 7 ust 1 i ust. 3 w zw. art. 89 ust 1 pkt 4 i art. 90 ust. 3 ustawy Pzp
poprzez nierówne
traktowanie wykonawców i zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Deral-Dez, mimo że
zawiera ona rażąco niską cenę;
art. 7 ust. 1 i ust. 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 3 i pkt 7c i 8 ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1
ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
poprzez błędne przyjęcie, że złożone przez
Deral-
Dez wyjaśnienia dotyczące ceny mogą zmienić wyraźne oświadczenia wykonawcy,
że nie brał pod uwagę stawki godzinowej obowiązującej zgodnie z przepisami prawa
wynikającymi z minimalnego wynagrodzenia za pracę, co stanowi czyn nieuczciwej
konkurencji oraz powoduje że oferta jest nieważna na postawie innych przepisów
i
stanowi wariant w zakresie sposobu realizacji zamówienia w stosunku do wyraźnego
zakazu w tym zakresie ustanowionego w pkt III ust. 8 SIWZ;
art. 7 ust 1 i ust. 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art 3 ust. 1 i art. 15 ust.
1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, poprzez nieodrzucenie oferty
złożonej przez Deral-Dez, mimo że cena zaoferowana za realizację zadania w zakresie
stawki roboczogodziny z VAT za wykonanie usług w zakresie likwidacji szkodników
nietypowych oraz usuwania zanieczyszczeń nietypowych jest niezgodna z powszechnie
obowiązującymi przepisami prawa w zakresie minimalnego wynagrodzenia za pracę,
a tym samym jest to cena nierealna i nierynkowa, co narusza zasady uczciwej
konkurencji;
art. 7 ust. 1 i ust 3 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez dokonanie wyboru oferty
Deral-Dez jako najkorzystniejszej oraz zaniechanie wyboru oferty Od
wołującego jako
najkorzystniejszej w zakresie części 1 i 2.
Odwołujący podniósł, że Zamawiający wybrał jako najkorzystniejszą ofertę
wykonawcy Deral-
Dez, który na dzień dokonania ww. czynności, tj. na dzień 18 kwietnia
2018 r. nie był już związany treścią swojej oferty.
Zdaniem Odwołującego, w dniu wyboru oferta Deral-Dez nie miała cech oferty
w
rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego, a sam fakt, że wykonawca wniósł wadium w formie
pieniądza i nie wystąpił o jego zwrot nie oznacza, że był związany ofertą na dzień jej wyboru.
Odwołujący stwierdził, że w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej nie budzi wątpliwości
pogląd, że termin związania ofertą oraz utrzymywanie ważności wadium to dwie różne
czynności prawne, wyodrębnione przez ustawodawcę w art. 85 ust. 4 ustawy Pzp. Aby oferta
była „ważna” wykonawca jest zobowiązany do złożenia oświadczenia woli o wyrażeniu
zgodny na przedłużenie terminu związania ofertą oraz do wyrażenia oświadczenia woli
o
utrzymaniu ważności wadium, przedłużenia jego ważności, wniesieniu nowego.
Odwołujący wskazał, że w dniu 20 kwietnia 2018 r., na pytanie o termin związania
ofertą Deral-Dez, uzyskał następującą odpowiedź od Zamawiającego: Informuje, że zgodnie
z przepisami żadna oferta nie wygasła z niniejszego postępowania z uwagi na złożenie
wadium w formie pieniądza bezterminowo jak również żaden z was nie wystąpił o jego zwrot
Wobec tego żaden z wykonawców nie podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust 7a, gdyż
zamawiający nie zwracał się drugi raz o przedłużenie terminu i nie oczekiwał na nie
odpowiedzi. Wykonawca Deral-Dez
złożył oświadczenie woli związania swojej oferty do
ostatecznego zakończenia ww. postępowania w dniu 19.04.2018.
Zdaniem Odwołującego z powyższego wynika, że Deral-Dez nie był związany swoją
ofertą na dzień wyboru oferty najkorzystniejszej, a zatem złożona przez niego oferta nie
mogła być prawidłowo wybrana najkorzystniejsza, gdyż w dniu 18 kwietnia 2018 r. nie miała
ona waloru oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego. Na tę też okoliczność
Odwołujący wniósł o przesłuchanie w charakterze świadków pracownika Zamawiającego T.
F. oraz
J. Ł. w okresie od 6 marca 2018 r., gdy został wydany wyrok sygn. akt KIO 314/18
do dnia 23 kwietnia 2018 r. na okoliczność złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny przez
Odwołującego, zastrzeżenia wyjaśnień jako tajemnicy przedsiębiorstwa przez J. Ł. oraz
upływu terminu związania jego ofertą.
Odwołujący wskazał, że w dniu 19 kwietnia 2018 r. powziął informację, że Deral-Dez
zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa wyjaśnienia złożone w odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego z 23 marca 2018 r. Zamawiający odmówił Odwołującemu dostępu do
wyjaśnień dotyczących ceny oferty ww. wykonawcy, w związku z czym Odwołujący skierował
do Zamawiającego prośbę o ustosunkowanie się do następujących pytań:
czy Deral-
Dez dołączył do wyjaśnień tajemnicy przedsiębiorstwa uzasadnienie jej
zastrzeżenia;
czy uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa spełnia wymagania art. 8 ust. 3
ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
czy w wyjaśnieniach są informacje mające walor tajemnicy przedsiębiorstwa i czy
Zamawiający dokonał badania skuteczności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa.
Odwołujący podał również, że w treści maila do Zamawiającego wskazał, że jeżeli
Deral-
Dez nie dołączył uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa lub też ma ono
charakter lakoniczny, to wyjaśnienia nie mogą zostać uznane za skutecznie zastrzeżone jako
tajemnica przedsiębiorstwa. Również samo uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa powinno spełniać wymagania ww. przepisów, aby mogło zostać
zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa. W przypadku, gdy uzasadnienia zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa i/lub same wyjaśnienia tajemnicy przedsiębiorstwa nie spełniają
wymagań art. 8 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, Odwołujący wniósł o ich odtajnienie i niezwłoczne przekazanie. W odpowiedzi
na powyższe Zamawiający oświadczył: (…) Deral-Dez dołączył wyjaśnienie tajemnicy
przedsiębiorstwa, które spełnia wymagania zawarte wart. 11 ust 4 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji. Zamawiający analizując wyjaśnienia dotyczące rażąco niskiej ceny
przez wykonawcę Deral-Dez uznał za zasadne jak i skuteczne zastrzeżenie jako tajemnice
przedsiębiorstwa. Wyjaśnienia wykonawcy zawierają informacje techniczne, technologiczne,
organizacyjne przedsiębiorstwa, które nie zostały ujawnione do wiadomości publicznej, oraz
podjęto w stosunku do nich niezbędne działania w celu zachowania poufności. Zamawiający
przekazał również Odwołującemu przedłożone przez Deral-Dez uzasadnienie zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa. Po zapoznaniu się z jego treścią Odwołujący uznał, że Deral-
Dez
w żaden sposób nie wykazał, że zastrzeżone przez niego dokumenty mają walor
tajemnicy przedsiębiorstwa. Zdaniem Odwołującego, uzasadnienie zastrzeżenia wyjaśnień
nie wykazuje zasadności ich utajnienia. Deral-Dez przedstawił lakoniczne uzasadnienie
zastrzeżenia przedmiotowych informacji, powołał się wyłącznie na wyroki Krajowej Izby
Odwoławczej, pismo to nie zawiera jednak zasadniczego wyjaśnienia, dlaczego informacje
zawarte w złożonych wyjaśnieniach miałyby być w całości uznane za tajemnicę
przedsiębiorstwa. Odwołujący wskazał też, że Deral-Dez składał już wyjaśnienia w zakresie
sposobu kalkulacji ceny w dniu 12 stycznia 2018 r. i nie zostały one zastrzeżone jako
tajemnica przedsiębiorstwa. W ocenie Odwołującego w obecnie złożonych wyjaśnieniach nie
ma zawartych żadnych nowych informacji w stosunku do tych, które zostały zawarte
w
piśmie z 12 stycznia 2018 r.
Odwołujący podniósł, że Deral-Dez w uzasadnieniu zastrzeżenia wyjaśnień jako
tajemnicy przedsiębiorstwa nie odniósł się do żadnej z trzech przesłanek wynikających z art.
11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciw
ej konkurencji, świadczących o tym, że dane
informacje spełniają wymogi uznania ich za tajemnicę przedsiębiorstwa. Deral-Dez nie
wykazał tym samym dlaczego zastrzeżone przez niego informacje w tym konkretnym
postępowaniu w takim zestawieniu mają walor tajemnicy przedsiębiorstwa, w związku z
czym należy je odtajnić. Zdaniem Odwołującego Deral-Dez nie podjął nawet próby
wykazywania, że zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa informacje odnoszące się do
wyjaśnień ceny taki walor mają. Mimo to pismo z dnia 29 marca 2018 r. zawierające
uzasadnienie zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa, zostało ocenione przez
Zamawiającego jako zawierające wystarczające uzasadnienie dla uznania, że Deral-Dez w
sposób zgodny z prawem objął wyjaśnienia tajemnicą przedsiębiorstwa. Z taką oceną
Odwołujący się nie zgodził i powołując się na uchwałę Sądu Najwyższego w sprawie o sygn.
akt III CZP 74/05 wskazał, że zamawiający zobowiązany jest zbadać, czy w konkretnej
sytuacji po pierwsze wykonawca udowodnił
poprzez dołączone uzasadnienie zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa, że dane informacje mają walor tajemnicy przedsiębiorstwa, a po
drugie
czy wystąpiły przesłanki z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji.
Zdaniem Odwołującego w niniejszej sprawie Zamawiający ocenił wprawdzie
wyjaśnienia pod kątem zasadności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, jednak ocena
tych wyjaśnień była pobieżna. Zamawiający wypełnił więc obowiązek zbadania zasadności
takiego zastrzeżenia tylko w ujęciu formalnym. Merytoryczna ocena wyjaśnień winna była
bowiem prowadzić do wniosku, że Deral-Dez nie podał żadnych okoliczności właściwych,
które pozwalałby przyjąć, że dokonane zastrzeżenie jest zasadne, tym bardziej w sytuacji, w
której pierwsze wyjaśnienia z 12 stycznia 2018 r. były jawne.
Odwołujący podniósł, że możliwość wyłączenia jawności postępowania istnieje
w
sytuacjach zupełnie wyjątkowych, tylko i wyłącznie w uzasadnionych przypadkach
przewidzianych w przepisach ustawy Pzp. Możliwość ta nie może być nadużywana lub
trakt
owana rozszerzająco, albowiem zasada jawności postępowania jest zasadą nadrzędną.
Ciężar udowodnienia zaistnienia absolutnie wyjątkowych okoliczności spoczywał na Deral-
Dez, który takiego zastrzeżenia dokonał, oraz na Zamawiającym, gdyż nie zdecydował się
on na odtajnienie informacji.
Odwołujący podniósł, że Zamawiający w dniu 19 kwietnia 2018 r. odmówił mu
dostępu do jakiejkolwiek dokumentacji związanej z wyjaśnieniami ceny złożonymi przez
Deral-
Dez z uwagi na tajemnicę przedsiębiorstwa. Na skutek tego Odwołujący nie jest
w
stanie zweryfikować poprawności działania Zamawiającego i tym samym w sposób
precyzyjny postawić zarzutów w niniejszym odwołaniu oraz odnieść się szczegółowo do
kalkulacji ceny, wysokości przyjętych przez Deral-Dez kosztów pośrednich, marży itp.
Odwołujący może opierać się wyłącznie na przypuszczeniach co do treści wyjaśnień i nie
widzi żadnych okoliczności, z uwagi na które wyjaśnienia złożone 29 marca 2018 r. miałyby
się różnić w swojej warstwie merytorycznej od wyjaśnień złożonych wcześniej. Odwołujący
stwierdził, że przypuszcza (choć nie jest w stanie tego zweryfikować), że w piśmie z 29
marca 2018 r. Deral-
Dez nie zawarł żadnych nowych informacji w stosunku do tych
zamieszczonych w piśmie z 12 stycznia 2018 r. Deral-Dez zastrzegł powyższe wyjaśnienia
w
sposób zupełnie nieuprawniony, co zostało niestety uznane przez Zamawiającego za
czynność prawidłową, tylko i wyłącznie po to, aby utrudnić Odwołującemu dostęp do
wyjaśnień oraz utrudnić uczciwą konkurencję. Zamawiający nie miał prawa akceptować
zastrzeżenia całości wyjaśnień, zaś z uwagi na lakoniczność uzasadnienia w ogóle nie
można akceptować takiego zastrzeżenia. Zamawiający powinien był zbadać, czy wyjaśnienia
spełniają wymagania tajemnicy przedsiębiorstwa i jeżeli doszedłby do przeciwnych wniosków
zobligowany był zanonimizować tylko te informacje, które ewentualnie mogłyby mieć walor
takiej tajemnicy.
Odwołujący podniósł, że oferta wykonawcy Deral-Dez podlega odrzuceniu ze
względu na zaoferowanie rażąco niskiej ceny.
Odwołujący wskazał, że w przedmiotowym postępowaniu został wydany przez
Krajową Izbę Odwoławczą wyrok z dnia 5 stycznia 2018 r, sygn. akt KIO 2643/17, którym
Izba uwzględniła odwołanie wniesione przez Odwołującego i nakazała Zamawiającemu
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, wezwanie wykonawcy Deral-Dez
na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp do wyjaśnień ceny odnośnie zaoferowanej dla części
1 i 2 zamówienia stawki roboczogodziny, w szczególności wyjaśnienia, czy cena ta
uwzględnia powszechnie obowiązujące przepisy w zakresie minimalnego wynagrodzenia za
pracę, a następnie nakazała Zamawiającemu powtórzenie czynności badania i oceny ofert
oraz wyboru oferty najkorzystniejszej z uwzględnieniem wyniku dokonanej oceny złożonych
wyjaśnień. Na skutek powyższego wyroku Deral-Dez złożył wyjaśnienia w odpowiedzi na
pismo Zamawiającego z 9 stycznia 2018 r. Zamawiający uznał wyjaśnienia przedłożone
przez Deral-
Dez za prawidłowe i wybrał w dniu 15 lutego 2018 r. ofertę tego wykonawcy.
Odwołujący nie zgodził się z przedmiotową czynnością i wniósł odwołanie, w którym
podniósł, że Deral-Dez nie udowodnił, że zaoferowana przez niego stawka roboczogodziny
z
VAT za likwidację szkodników nietypowych oraz usuwanie zanieczyszczeń nietypowych
w
wysokości 2,09 zł jest realna, w tym że uwzględnia przepisy dotyczące minimalnego
wynagrodzenia za pracę. Krajowa Izba Odwoławcza po rozpoznaniu ww. odwołania
w
wyroku z dnia 6 marca 2018 r, sygn. akt KIO 314/18 uwzględniła odwołanie w zakresie
zarzutu naruszenia art. 7 ust. 3 w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy Pzp oraz art. 7 ust. 3 w zw.
z
art. 91 ust. 1 ustawy Pzp i nakazała Zamawiającemu, w części 1 i 2 postępowania,
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, dokonanie powtórzenia czynności
badania i oceny ofert, w tym po
nowienie czynności wezwania Wykonawcy Deral-Dez do
złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jak również nakazała Zamawiającemu
powtórzenie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z uwzględnieniem wyniku powtórnie
dokonanej oceny złożonych wyjaśnień. Izba w uzasadnieniu ww. wyroku zauważyła, że
Zamawiający w poprzednio skierowanym do Deral-Dez wezwaniu nie zawarł wymogu
wypowiedzenia sie co do minimalnej stawki godzinowej, a okoliczność ta ma decydujący
wpływ na ocenę wyjaśnień. Dalej Izba podniosła że w niniejszej sprawie, uwzględniając jej
indywidualny stan na moment orzekania, istnieje potrzeba doprecyzowania elementów
składających się na kalkulację ceny oferty i wobec treści wyjaśnień zamawiający był
zobowiązany do ponownego wezwania Deral-Dez do wyjaśnienia najistotniejszych
i
budzących wątpliwości kwestii. (...) W ocenie Izby zamawiający naruszył przepisy ustawy,
ponieważ zapoczątkował jedynie proces wyjaśnienia ceny zaoferowanej przez Deral-Dez,
natomiast z niezrozumiałych przyczyn przerwał go i dokonał czynności oceny ofert przed
jego kompletnym, zgodnym z
przywołanymi unormowaniami zakończeniem (strony 34-35
wyroku KIO 314/18). Izba wskazała również, że wyjaśnienia złożone przez Deral-Dez
w
ocenie Izby powinny były zostać przez zamawiającego krytycznie przeanalizowane co do
kosztów wskazanych w wyjaśnieniach i wynikających z przedmiotu zamówienia tj. kosztów
m.in. preparatów, środków chemicznych, odzieży roboczej, kosztów sprzętu, a także co do
zysku
nie można również obecnie wykluczyć potrzeby dalszego doprecyzowania co do
innych składników ceny, w zależności od ponownej oceny dokonanej przez zamawiającego
(strona 35 wyroku KIO 314/18).
Odwołujący stwierdził, że z uwagi na niezasadne zastrzeżenie wyjaśnień jako
tajemnicy przedsiębiorstwa oraz bezpodstawne utrzymanie ich tajemnicy przez
Zamawiającego, nie jest w stanie zweryfikować, czy Zamawiający postąpił zgodnie
z
powyższym nakazem Izby. Podniósł jednak, że ma daleko idące wątpliwości co do
poprawności działania Zamawiającego, gdyż ten w treści pisma z 23 marca 2018 r. nakazał,
aby w kalkulacji ceny za roboczogodzinę świadczenia usług w zakresie likwidacji szkodników
nietypowych (2,09 zł brutto) wykonawca odniósł się do takich elementów, jak zakup
preparatów, środków chemicznych, odzieży roboczej, kosztu amortyzacji sprzętu, kosztów
transportu, kosztów wynajmu magazynu itp. Zamawiający, wbrew uzasadnieniu wyroku KIO
314/18, nie nakazał więc odniesienia się do minimalnej stawki godzinowej za pracę.
Ponadto, w treści ww. wezwania Zamawiający wskazał, że oceniając złożone wyjaśnienia
będzie brał pod uwagę m.in. koszty pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie
może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za prace ustalonego na podstawie
przepisów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Zamawiający nie odniósł się więc
w treści wezwania, wbrew uzasadnieniu wyroku KIO i wbrew przepisowi art. 90 ust. 1 pkt 1
ustawy Pzp, do minimalnej stawki godzinowej.
Odwołujący podniósł, że zgodnie z art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp wartość kosztów
pracy przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za
pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia
10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Okoliczność ta była
podkreślana przez Krajową Izbę Odwoławczą. W wyroku o sygn. akt KIO 314/18 Izba
podniosła dokonując analizy przepisów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz
art. 90 ust. 1 Pzp, że (...) Ustawodawca użył pomiędzy kosztami minimalnego
wynagrodze
nia oraz kosztami minimalnej stawki godzinowej spójnika „albo”, który jest
spójnikiem współrzędnym rozłącznym, czyli spójnikiem dopuszczającym alternatywę w
wyborze, to znaczy, że zamawiający był uprawniony do wyboru czy wymaga od wykonawcy
wyjaśnień co do kosztów pracy w stosunku co do minimalnego wynagrodzenia za pracę czy
w stosunku co do minimalnej stawki godzinowej.
Po wtóre okoliczność ta ma decydujący
wpływ na ocenę wyjaśnień wykonawcy Deral-Dez, bowiem ich treść, jako odpowiedź na
wezwanie zamawiającego, jest bezpośrednio związana z dokładnym brzmieniem wezwania
(strona 27 wyroku KIO 314/18).
Odwołujący podniósł, że z uwagi na fakt, że Zamawiający w piśmie z 23 marca 2018
r.
nie zwrócił się o odniesienie się do minimalnej stawki godzinowej, Odwołujący ma
uzasadnione powody, aby twierdzić, że Deral-Dez złożył wyjaśnienia identyczne jak
w
odpowiedzi na poprzednie wezwanie, tj. nie wykazał, że w zaoferowanej stawce za
roboczogodzinę świadczenia usług uwzględnił minimalną stawkę godzinową. Ponadto, jeżeli
w wyjaśnieniach z 29 marca 2018 r. Deral-Dez nie odniósł się do kwestii uwzględnienia
minimalnej stawki godzinowej za pracę pomimo braku wyraźnego wezwania w tym zakresie
przez Zamawiającego, to świadczyło to o niezachowaniu należytej staranności wymaganej
od wykonawcy, który jest profesjonalistą. Przedmiotowej kwestii dotyczyły już dwa
postępowania odwoławcze przed Krajową Izbą Odwoławczą, wykonawca wiedział więc, co
jest przedmiotem sporu i kwestią wymagającą wyjaśnienia co najmniej od 5 stycznia 2018 r.,
w którym to dniu Izba wydała pierwszy wyrok w przedmiotowej sprawie. Co więcej, od
momentu wniesienia pierwszego odwołania (13 grudnia 2017 r.) Deral-Dez mógł się
przygotować do złożenia przekonywujących i rzetelnych wyjaśnień w zakresie ceny za
roboczo
godzinę świadczenia usług.
Odwołujący stwierdził, że przypuszcza, że Deral-Dez, podobnie jak w poprzednio
złożonych wyjaśnieniach, odnosi się do stawki minimalnego wynagrodzenia za pracę, ilości
zatrudnionych pracowników oraz kwoty przeznaczonej przez Zamawiającego na
sfinansowanie niniejszego zadania, czyniąc to w oderwaniu od zaoferowanej stawki za
roboczogodzinę świadczenia usług i kosztów minimalnej stawki godzinowej za pracę.
W
ocenie Odwołującego, Deral-Dez mógł złożyć wyjaśnienia takie jak poprzednio, tj. że (...)
kalkulując stawkę roboczogodziny za likwidację szkodników nietypowych nie brał pod uwagę
stawki godzinowej obowiązującej zgodnie z przepisami prawa wynikającymi z minimalnego
wynagrodzenia (...).
Odwołujący wskazał, że od 1 stycznia 2018 r. minimalne wynagrodzenie za pracę
wynosi 2.100 zł (bez kosztów dodatkowych ponoszonych przez pracodawcę, które
powodują, że wynagrodzenie minimalne stanowi dla pracodawcy koszt 2.532,81 zł;
powoduje to, że średni koszt godziny pracy dla pracodawcy przy uwzględnieniu średnio 167
godzin pracy miesięcznie wynosi 15,17 zł brutto), natomiast minimalna stawka godzinowa
wynosi 13,70 zł (jest to także koszt brutto osoby świadczącej pracę, co przy uwzględnieniu
nakładów dodatkowych ponoszonych przez osobę zlecającą pracę daje kwotę 21,97 zł
brutto).
Zamawiający, który jest zobligowany stać na straży przestrzegania nie tylko
powszechnie obowiązujących przepisów prawa, ale także ustanowionych przez siebie
postanowień, powinien
co zresztą nakazała mu Izba w wyroku w sprawie o sygn. akt KIO
krytycznie zweryfikować złożone wyjaśnienia. Odwołujący ma wątpliwości, czy
Zamawiający w sposób zgodny z ustawą Pzp i ww. wyrokiem KIO wywiązał się
z
powyższego obowiązku, jeżeli zdecydował się na wybór oferty Deral-Dez.
Od
wołujący stwierdził, że ma również wątpliwości, których z uwagę na niezasadnie
zastrzeżoną tajemnicę przedsiębiorstwa nie jest w stanie zweryfikować, czy Deral-Dez
udowodnił i odniósł się w swoich wyjaśnieniach do żądanych przez Zamawiającego
informacji w
zakresie zakupu preparatów, środków chemicznych, odzieży roboczej, kosztu
amortyzacji sprzętu, kosztów transportu, kosztów najmu magazynu itp. Wątpliwości te są tym
bardziej uzasadnione, że w poprzednich wyjaśnieniach Deral-Dez nie udowodnił, że
w stawce z
a roboczogodzinę świadczenia usługi w zakresie usuwania szkodników
nietypowych oraz zanieczyszczeń nietypowych uwzględnił m.in.:
minimalną stawkę za godzinę pracy pracownika zatrudnionego na podstawie umowy
o
pracę zgodną z rozporządzeniem;
preparaty i środki chemiczne niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia (nie
wykazał jakich preparatów użyje, w jakich ilościach, po ile te preparaty kupuje).
Odwołujący wskazał, że wykonawca zobowiązany jest wykonać zlecenia przy użyciu
preparatów posiadających odpowiednie zezwolenia Ministerstwa Zdrowia i Opieki
Społecznej (§ 3 ust. 1 pkt 2 wzoru umowy), a stosownie do brzmienia Rozdziału XII ust. 2
SIWZ skorelowana cena (z VAT) musi uwzględniać wszystkie koszty związane
z
realizacją przedmiotu zamówienia zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia oraz
wzorem umowy określonym w niniejszej SIWZ;
kosztów transportu
kosztów dojazdu do miejsca świadczenia usługi, ilości
przejechanych kilometrów, kosztów paliwa;
rezerwy na nieprzewidziane okoliczności.
Ponadto, zdaniem Odwo
łującego, Deral-Dez mógł nie udowodnić:
jakie zaplecze posiada, co się na nie składa;
jaką ilość kilometrów pokona w celu wykonania usługi, jakie będą koszty paliwa,
amortyzacji i utrzymania środków transportu, o ile pozwoli to obniżyć koszt transportu;
że 4 pracownikom wskazanym w ofercie (za co otrzymał maksymalną liczbę punktów
w
kryterium oceny ofert aspekty społeczne) zapłaci minimalną stawkę za pracę zgodną
z
rozporządzeniem;
że zatrudniając najbliższą rodzinę, pracowników z sąsiedztwa, czy też świadcząc usługi
osobiście przewidział dla tych osób (a także dla siebie) minimalne wynagrodzenie zgodne
z powszechnie obowiązującymi przepisami;
jaki sprzęt własny posiada, jakiej marki, w jakiej ilości, iluletni;
ile zaoszczędzi na skutek tego, że nie musi wynajmować sprzętu,
jakie będą koszty utrzymania, serwisowania, naprawiania posiadanego sprzętu;
jakie zapasy środków chemicznych i preparatów posiada
nazwa, ilość, termin ważności
(termin składania ofert miał miejsce w dniu 29 listopada 2017 r., a usługa ma być
świadczona do końca 2018 r. Deral-Dez nie udowodnił więc, że zmagazynowane przez
niego środki chemiczne i preparaty będą miały ważną datę przydatności w momencie
świadczenia usługi);
za ile kupił zmagazynowane środki chemiczne i preparaty;
ile zaosz
czędzi na skutek posiadanych ww. zapasów.
Ponadto, Odwołujący zakłada, że Deral-Dez nie przedłożył żadnych dowodów, które
potwierdzałyby prawidłowość skalkulowanej przez niego ceny i obalały domniemanie rażąco
niskiej ceny. W związku z powyższym, Odwołujący zakłada (czego nie jest w stanie
udowodnić z uwagi na pozbawienie go dostępu do wyjaśnień), że Deral-Dez nie udowodnił,
że zaoferowana przez niego cena za roboczogodzinę (2,09 zł brutto) świadczenia usług
w
zakresie likwidacji szkodników nietypowych oraz usuwania zanieczyszczeń nietypowych
jest ceną realna i rynkową, uwzględniającą wszystkie koszty wykonania zamówienia,
a w
szczególności że jest zgodna z przepisami prawa w zakresie minimalnej stawki
wynagrodzenia za pracę (wykonawca uprzednio sam oświadczył, że minimalnej stawki
wynagrodzenia za pracę nie brał pod uwagę). W konsekwencji, Zamawiający zobowiązany
był odrzucić tę ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 i art. 90 ust. 3 ustawy Pzp.
Odwołujący podniósł, że oferta Deral-Dez podlega odrzuceniu, gdyż jej złożenie
stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, jak również ze względu na to, że jest ofertą wariantową, która nie spełnia
minimalnych wymagań określonych przez zamawiającego oraz jest nieważna na podstawie
odrębnych przepisów.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z pkt III ust. 8 SIWZ Zamawiający wymaga, aby
wykonawca lub podwykonawca na podstawie umowy o pracę zatrudniał osoby wykonujące
czynności w zakresie realizacji zamówienia, zgodnie z art. 29 ust. 3a ustawy Pzp. Deral-Dez
w treści oferty oświadczył, że zatrudni na podstawie umowy o pracę 4 osoby, za co uzyskał
dodatkowe punkty w ramach pozacenowych kryteriów oceny ofert. W uprzednio złożonych
wyjaśnieniach z 12 stycznia 2018 r. Deral-Dez co najmniej dwukrotnie oświadczył, że
kalkulując stawkę roboczogodziny nie brał pod uwagę stawki godzinowej obowiązującej
zgodnie z przepisami prawa wynikającymi z minimalnego wynagrodzenia. Odwołujący
podniósł, że jeżeli w odpowiedzi na pismo Zamawiającego z 23 marca 2018 r. Deral-Dez
oświadczył, że bierze jednak pod uwagę minimalną stawkę godzinową za pracę pracownika
w kalkulacji ceny za roboczogodzinę, to składa sprzeczne oświadczenia w kluczowych
częściach odnoszących się do sposobu kalkulacji ceny za roboczogodzinę świadczenia
usług. W ocenie Odwołującego poprzez takie działanie Deral-Dez składałby oświadczenia
niezgodne z rzeczywistością tylko po to, aby uczynić zadość wezwaniu Zamawiającego.
Natomiast ewentualne wyjaśnienia Deral-Dez pozostawałyby w sprzeczności z pierwotnie
złożonym wyjaśnieniem, które w ocenie Odwołującego w sposób „szczery” oddawało
intencje wykonawcy. Odwołujący po raz kolejny stwierdził, że z uwagi na niezasadne
zastrzeżenie wyjaśnień jako tajemnicy przedsiębiorstwa, nie jest w stanie odnieść się do
argumentacji podniesionej przez Deral-
Dez w piśmie z 29 marca 2018 r., w związku z czym
Odwołujący zmuszony jest zwrócić się do Izby o zweryfikowanie powyższej okoliczności.
Ponadto Odwołujący podniósł, że Deral-Dez poprzez złożenie oświadczenia,
z
którego wynika, że do kalkulacji stawki za roboczogodzinę świadczenia usług likwidacji
szkodników nietypowych nie brał pod uwagę stawki godzinowej obowiązującej zgodnie
z
przepisami o minimalnym wynagrodzeniu za pracę po pierwsze potwierdza, że złożył ofertę
wariantową w stosunku do wymagań odnoszących się do zatrudnienia osób wykonujących
usługę na podstawie umowy o pracę, a po drugie składa ofertę nieważną na podstawie
odrębnych przepisów, czyli ofertę sprzeczną z ustawą o minimalnym wynagrodzeniu za
pracę oraz z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego
wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej. Natomiast jeżeli
wykonawca Deral-
Dez odniósł się ponownie ogólnie do minimalnego wynagrodzenia za
pracę bez przełożenia tego zagadnienia na stawkę za roboczogodzinę świadczenia usług, to
jednoznacznie świadczy o tym, że nie uwzględnił wyroku KIO wydanego w sprawie o sygn.
akt KIO 314/18, a tym samym nie wykazał, że w zaoferowanej cenie uwzględnił stawkę za
godzinę pracy pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę. Tym samym nie
sprostał ciążącemu na nim obowiązkowi dowodowemu.
Odwołujący podniósł, że całokształt okoliczności przedmiotowego postępowania
świadczy o tym, że Deral-Dez dopuścił się czynu nieuczciwej konkurencji, ponieważ
w
sposób sprzeczny z prawem i dobrymi obyczajami za świadczenie usług w zakresie
likwida
cji szkodników nietypowych zaoferował nierealną i nierynkową cenę, w której nie
uwzględnił przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Wykonawca dopuścił się
czynu nieuczciwej konkurencji oferując stawkę za roboczogodzinę świadczenia ww. usług,
za którą nie da się w sposób uczciwy i rzetelny zrealizować usług. Niewykluczone jest
również, że ww. wykonawca przerzuca koszty pomiędzy różnymi usługami wchodzącymi
w
skład zadania bądź też pokrywa je z wynagrodzenia otrzymywanego w ramach innych
świadczonych usług. Do popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji przyczynia się również
okoliczność, że Deral-Dez w sposób nieuprawniony zastrzegł jako tajemnice
przedsiębiorstwa złożone wyjaśnienia dotyczące ceny, pomimo że pierwsze złożone przez
niego wyjaśnienia były jawne. W związku z tym Zamawiający zobowiązany był odrzucić
ofertę złożoną przez Deral-Dez na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3, pkt 7c i pkt 8 ustawy Pzp.
Odwołujący podniósł, że złożenie przez Deral-Dez oferty stanowi czyn nieuczciwej
konkurencji polegający w szczególności na sprzedaży towarów lub usług poniżej kosztów ich
wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji
innych przedsiębiorców (art. 3 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 1 uznk).
Odwołujący wskazał, że Zamawiający żądał zatrudnienia osób realizujących usługi na
podstawie umowy o pracę i podniósł, że Deral-Dez nie wziął pod uwagę stawki minimalnego
wynagrodzenia za pracę przy kalkulacji ceny za roboczogodzinę świadczenia usług
w
zakresie likwidacji szkodników nietypowych oraz usuwania zanieczyszczeń nietypowych,
chcąc za wszelką cenę wygrać przedmiotowe postępowanie, co może udowadniać teza, że
Deral-
Dez oparł się na minimalnym wynagrodzeni za pracę ogólnie, a nie w ramach
kalkulacji ceny za roboczogodzinę świadczenia usług likwidacji szkodników nietypowych,
w
której to cenie powinna zostać skalkulowania minimalna stawka godzinowa za pracę
pracownika. Ponadto wziął on zapewne pod uwagę wartość szacunkową zamówienia
i
ewentualne zamówienia uzupełniające. Niewykluczone też, że cena za roboczogodzinę
świadczenia usług została przerzucona do innych usług, a stanowi ona także element
oceniany w ramach podkryterium składającego się na cenę o wartości 15%.
Odwołujący podniósł, że fakt, iż wykonawca
pomimo że zadeklarował 4
pracowników
wykonywałby zamówienie osobiście lub też do realizacji zamówienia
zatrudniał najbliższą rodzinę bądź też pracowników z sąsiedztwa, nie upoważnia go do
niewliczenia co najmniej minimalnej stawki godzinowej za pracę do ceny za roboczogodzinę
świadczenia usługi. Takie postępowanie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji
gdyby nie
brać pod uwagę okoliczności, że każdy wykonawca musi w kalkulacji ceny wliczyć co
najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę, to wykonawca, który zatrudnia pracowników na
podstawie umowy o pracę nie miałby nigdy równych szans w porównaniu z wykonawcą,
który deklaruje, że zatrudni pracowników (za co otrzymuje dodatkowe punkty w ramach
kryteriów oceny ofert) a następnie, na etapie realizacji zamówienia, z danej deklaracji by się
wycofywał oświadczając, że pracę będą wykonywały osoby z rodziny, de facto bez
pobierania wynagrodzenia. Tym samym Deral-
Dez w sposób nieuprawniony zaniżył cenę
oferty w wyniku m.in. zastosowania stawki za roboczogodzinę świadczenia usług bez
uwzględnienia wymagań SIWZ oraz niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi minimalnej
stawki godzinowej za pracę. Działania Deral-Dez naruszają tym samym interes
Odwołującego jako podmiotu ubiegającego się o udzielenie przedmiotowego zamówienia
oraz zakłócają konkurencję. W związku z powyższym, oferta Deral-Dez winna zostać
odrzucona również na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 w zw.
z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszego w zakresie części 1 i 2, odrzucenia oferty Deral-Dez na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 7a, pkt 3, pkt 7c, pkt 8 ustawy Pzp w części 1 i 2, odtajnienia wyjaśnień
złożonych przez Deral-Dez oraz dokonania wyboru oferty złożonej Odwołującego.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił J. Ł.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą J. Ł. Deral-Dez.
Na podstawie dokument
acji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod
u
wagę stanowiska stron i dowody przedstawione na rozprawie, Izba ustaliła i zważyła,
co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 179 ust. 1 ustawy
Pzp przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu
zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować
poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
1. Zarzut
zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7a
ustawy Pzp
Zarzut jest niezasadny.
Stan faktyczny
, którego dotyczy przedmiotowy zarzut, nie był między stronami
sporny. Okolicznością przyznaną przez Zamawiającego jest fakt, że Przystępujący był
związany ofertą do 29 marca br. i nie złożył oświadczenia o przedłużeniu tego terminu.
Wybór oferty Przystępującego został dokonany 18 kwietnia br., tj. po upływie terminu
związania ofertą. Istotą sporu było zagadnienie prawne dotyczące tego, czy nieprzedłużenie
przez wykonawcę z własnej inicjatywy terminu związania ofertą stanowi podstawę do jej
odrzucenia. W ocenie Izby
na tak postawione pytanie należy udzielić odpowiedzi
negatywnej.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę jeżeli
wykonawca nie wyraził zgody, o której mowa w art. 85 ust. 2, na przedłużenie terminu
związania ofertą. Stosownie do art. 85 ust. 2 ustawy Pzp, wykonawca samodzielnie lub na
wniosek zamawiającego może przedłużyć termin związania ofertą, z tym że zamawiający
może tylko raz, co najmniej na 3 dni przed upływem terminu związania ofertą, zwrócić się do
wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o oznaczony okres, nie
dłuższy jednak niż 60 dni.
W pierwszej kolejności podkreślenia wymaga, że przesłanki odrzucenia oferty
(podobnie jak przesłanki wykluczenia wykonawcy) zostały określone w ustawie w sposób
enumeratywny i stanowią zamknięty katalog, a z uwagi na ich sankcyjny charakter
wykluczona jest jakakolwiek rozszerzająca interpretacja tych przesłanek. W związku z tym
nie można z tych przepisów wywodzić wniosków dalej idących, niż wynika to z ich
wyraźnego brzmienia. Skoro więc przepis art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy obliguje
zamawiającego do odrzucenia oferty w sytuacji, gdy wykonawca nie wyraził zgody na
przedłużenie terminu związania ofertą, to nie można z niego wywodzić obowiązku
odrzucenia oferty w sytuacji, gdy zamawiający o taką zgodę nie wystąpił. Należy bowiem
zauważyć, że art. 85 ust. 2 ustawy Pzp obejmuje dwie sytuacje, tj.: 1) wykonawca może
samodzielnie przedłużyć termin związania ofertą, 2) wykonawca może na wniosek
zamawiającego przedłużyć termin związania ofertą, przy czym tylko w odniesieniu do drugiej
ze wskazanych sytuacji przepis ten mówi o wyrażeniu zgody na przedłużenie terminu
związania ofertą. Należy więc stwierdzić, że gdyby ustawodawca chciał, aby przedmiotowa
podstawa odrzucenia oferty
skorelowana była z pełną treścią art. 85 ust. 2 ustawy Pzp,
a
więc zarówno co do samodzielnego przedłużenia, jak i w odpowiedzi na zwrócenie się
o
wyrażenie zgody, to wówczas w art. 89 ust. 1 pkt 7a nie zastosowałby sformułowania nie
wyraził zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, ale posłużyłby się określeniem typu
nie przedłużył terminu związania ofertą. Ustawodawca użył natomiast wyraźnego określenia
nie
wyraził zgody, odnosząc się wyłącznie do drugiego fragmentu (drugiej możliwości)
przewidzianej treścią art. 85 ust. 2 Pzp. Jak wskazał Sąd Okręgowy w Lublinie w wyroku
z 17 stycznia 2014 r., IX Ga 392/13, nie ma podstaw by, na podstawie przepisu art. 24 ust. 2
pkt 2 ustawy, przyjąć, że nieprzedłużenie związania ofertą w sytuacji braku wezwania przez
Zamawiającego, było równoznaczne z brakiem wyrażenia zgody na przedłużenie terminu
związania ofertą na wezwanie zamawiającego. Zamawiający może wykluczyć
z
postępowania na tej podstawie Wykonawcę, który nie wyraził zgody na przedłużenie
terminu związania ofertą, co oznacza, że Zamawiający musi wykazać, że występował do
Wykonawców o przedłużenie tego terminu. Dopiero brak zgody Wykonawcy bądź
nieprzedłużenie tego terminu przez Wykonawcę na wyraźne wezwanie Zamawiającego
powoduje, że powstają przesłanki do jego wykluczenia z postępowania. Brak zgody w myśl
powołanego przepisu musi być wyraźny, tak by możliwe było jednoznaczne zinterpretowanie
zachowania Wykonawcy, czy to w postaci złożenia oświadczenia woli czy też określonego
działania bądź zaniechania (art. 60 KC). Stanowisko to nie utraciło aktualności po nowelizacji
z 22 czerwca 2016 r.
, w wyniku której niewyrażenie zgody na przedłużanie terminu
związania ofertą uczyniono podstawą odrzucenia oferty, w miejsce wykluczenia wykonawcy
(art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy sprzed nowelizacji). W ocenie Izby przedmiotowa nowelizacja
zmieniła jedynie rodzaj sankcji wobec wykonawcy, nie rozszerzyła jednak zakresu
okoliczności, które zastosowaniem takiej sankcji skutkują.
Izb
a wzięła również pod uwagę stanowisko Trybunału Sprawiedliwości UE wyrażone
w postanowieniu z 13 lipca 2017 r. w sprawie C-35/17 Saferoad Grawil Sp. z o.o. i Saferoad
Kabex S
p. z.o.o. przeciwko Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział
w Poznaniu.
Trybunał wskazał, że wskutek występujących od wielu lat sporów dotyczących
upływu terminu związania ofertą, polskie orzecznictwo wypracowało dwie równoległe linie, co
spowodowało brak pewności prawnej zarówno dla wykonawców, jak i zamawiających. W tej
sytuacji Trybunał kategorycznie stwierdził, że jeżeli wykluczenie wykonawcy z postępowania
ze względu na upływ terminu związania ofertą nie było wyraźnie przewidziane w ustawie ani
w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia, to zasady
równego traktowania i obowiązek przejrzystości należy interpretować w ten sposób, że stoją
one na przeszkodzie wykluczeniu wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego wskutek niespełnienia przez tego wykonawcę obowiązku, który nie wynika
wyraźnie z dokumentacji przetargowej. Stanowisko Trybunału, z przyczyn wskazanych we
wcześniejszej części uzasadnienia, pozostaje aktualne również po nowelizacji z 22 czerwca
2016 r.
Dostrzeżenia wymaga również odmienność instytucji terminu związania ofertą na
gruncie ustawy Pzp oraz na gruncie Kodeksu cywilnego. D
okonanie przez zamawiającego
wyboru oferty najkorzystniejszej nie powoduje powstania pomiędzy nim, a wykonawcą
stosunku umownego (automatycznego zawarcia umowy w sprawie zamówienia
public
znego), a jedynie uprawnia go do żądania od wykonawcy złożenia kolejnego
oświadczenia woli w przedmiocie zawarcia umowy. Związanie ofertą na gruncie prawa
zamówień publicznych oznacza zatem jedynie powstanie po stronie wykonawcy obowiązku
złożenia – w przypadku wyboru jego oferty – oświadczenia woli w przedmiocie zawarcia
umowy w sprawie zamówienia publicznego. W przypadku, gdy wykonawca obowiązku tego
nie dopełni, umowa nie zostanie zawarta. Zatem upływ terminu związania ofertą nie
powoduje utraty przez of
ertę waloru stanowczości i nie decyduje o nieskuteczności oferty,
ale o
braku istnienia po stronie wykonawcy obowiązku zawarcia umowy. Natomiast
m
ożliwość zawarcia umowy w takiej sytuacji została przesądzona poprzez usunięcie z art. 94
ust. 1 ustawy Pzp ob
owiązku zawarcia umowy nie później niż przed upływem terminu
związania ofertą (ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień
publicznych oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. Nr 171, poz. 1058) i potwierdzona
postanowieniem
Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 lutego 2010 r. sygn. akt SK 22/08.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że Zamawiający nie naruszył art. 89 ust. 1 pkt
7a ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Przystępującego.
2. Zarzut
zaniechania ujawnienia złożonych przez Przystępującego wyjaśnień dotyczących
ceny oferty
Zarzut zasługiwał na uwzględnienie, przesądzając o korzystnym dla Odwołującego
wyniku postępowania odwoławczego.
W pierwszej kolejności należy stwierdzić, że wbrew stanowisku Przystępującego,
w
świetle obecnej linii orzeczniczej Izby uwzględniającej stanowisko sądów okręgowych oraz
Sądu Najwyższego, w postępowaniach o wartości zamówienia poniżej tzw. progów unijnych
należy dopuścić możliwość wnoszenia odwołań na zaniechanie ujawnienia informacji
niezasadni
e zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa. Podkreślić bowiem należy, że
zgodnie ze stanowiskiem
Sądu Najwyższego wyrażonym w uchwale z 17 listopada 2017 r.
sygn. akt III CZP 58/17,
wybór najkorzystniejszej oferty nie może być utożsamiany z ostatnią
c
zynnością w sekwencji następujących po sobie działań zamawiającego, lecz winien
uwzględniać czynności badania i oceny ofert złożonych przez wszystkich wykonawców
ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego. Jak stwierdził Sąd Najwyższy,
wyliczenie
przez ustawodawcę w art. 180 ust. 2 p.z.p. czynności zamawiającego
podlegających zakwestionowaniu odwołaniem nie musi oznaczać istotnego ograniczenia
dostępności odwołania jako środka prawnego w sprawach o udzielenie zamówień
podprogowych, niewątpliwie natomiast porządkuje przebieg tych postępowań i przez to
usprawnia je, gdyż osoby zamierzające zakwestionować działania zamawiającego korzystają
z uprawnień do wniesienia odwołania w odniesieniu do czynności finalizujących pewne etapy
postępowania. Ocena czynności zamykających takie etapy postępowania przed
zamawiającym jako legalnych bądź nielegalnych wymaga jednak uwzględniania działań
i
zaniechań zamawiającego, które zadecydowały o ostatecznym kształcie czynności będącej
w świetle art. 180 ust. 2 p.z.p. samodzielnym przedmiotem zaskarżenia w odwołaniu.
Przyjmując powyższe stanowisko Sądu Najwyższego należy dojść do wniosku, że uzyskanie
dostępu do dokumentów, informacji, wyjaśnień, przedstawionych zamawiającemu przez
innych wykonawców, bywa jedyną możliwością zakwestionowania prawidłowości wyboru
oferty konkurencyjnego wykonawcy, a odmowa
ujawnienia niezasadnie zastrzeżonych
informacji może w konsekwencji prowadzić do utrzymania się wadliwego wyboru oferty
najkorzystniejszej. Tym samym skład orzekający podzielił stanowisko wyrażone przez Izbę
w wyroku z 22 lutego 2018 r., sygn. akt KIO 272/18.
Izba ustaliła, że Przystępujący zastrzegł wyjaśnienia jako tajemnicę przedsiębiorstwa,
przedstawiając następujące uzasadnienie: Poniższe informacje (wyjaśnienia oraz kalkulacja
cenowa) stanowią know-how wykonawcy. Składa się na to doświadczenie zdobyte przez
przystępującego, które pozwala na zaoferowanie wykonywania usług na możliwie
najwyższym poziomie, przy wykorzystaniu zdobytej wiedzy w przedmiocie doboru
odpowiedn
ich środków oraz metod działania do wymagań danego zamawiającego i specyfiki
przedmiotu. (potwierdziła to Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 20 lutego 2012 r.; sygn.
akt KIO/UZP 277/012 oraz w wyrokach o sygn. KIO/UZP 53/09 czy wyrok KIO 818/11).
Wiedza w
zakresie technologii i metod wykonywania usług, jaką dysponuje dany
wykonawca, stanowi jedną z najistotniejszych wartości danej firmy (potwierdziła to Krajowa
Izba Odwoławcza w wyroku z 23 stycznia 2009 r.; sygn. akt KIO/UZP 59/09). Wyjaśnienie,
które utajniamy stanowią informacje technologiczne, dotyczące tworzenia oferty i kalkulacji
ceny, które wytworzyliśmy samodzielnie w sposób autorski w wyniku doświadczeń
funkcjonowania na rynku - jako know-
how przedsiębiorstwa świadczącego usługi
dezynfekcji, dezyns
ekcji, deratyzacji oraz podobne. Oczywistym jest, iż pomimo podobnej
specyfiki zamówień na te usługi, za każdym razem informacje zawarte w ofercie są
niepowtarzalne, ponieważ są tworzone pod kątem wymagań danego zamawiającego
w
konkretnym postępowaniu. W tym znaczeniu, opracowania te mają charakter
organizacyjny. Sposób kalkulacji ceny można zaliczyć do informacji, które stanowią cenne
źródło informacji dla konkurencji. Informacje te powstają na potrzeby konkretnego
postępowania o zamówienie publiczne. Sposób budowania strategii cenowej w ofercie
i
elementy składowe tej strategii spełniają przesłanki uznania informacji tych za tajemnicę
przedsiębiorstwa, stanowią jego know-how, jako posiadających wartość handlową
i
gospodarczą, obrazują bowiem rozwiązanie dotyczące kalkulacji ceny, która pozwoliła na
wybór oferty tego wykonawcy jako najkorzystniejszej (tak KIO w wyroku z dnia 14 maja 2013
r.; sygn. akt KIO 908/13). Wszystkie powyższe informacje są w szczególny sposób przez nas
chronione poprzez udostępnianie ich tylko wąskiemu gronu pracowników ściśle
zaangażowanych w projekt i nie zostały nigdy ujawnione do informacji publicznej. Dlatego
jako tajemnicę należy potraktować zarówno poniższe wyjaśnienia odnoszące się do
konkretnych czynników cenotwórczych jak i szczegółową kalkulację, przedstawiającą
konkretne koszty jakie ponosi wykonawca przy wykonywaniu działalności.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp, postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
W
myśl zaś art. 8 ust. 3 ustawy, nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli
wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków, zastrzegł, że nie mogą
być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa.
Przypomnienia wymaga, że jedną z podstawowych zasad obowiązujących
w
systemie zamówień publicznych jest zasada jawności postępowania, a ograniczenie
dostępu do informacji związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia może
zachodzić wyłącznie w przypadkach określonych ustawą, co wynika z art. 8 ust. 2 ustawy
Pzp. Wyjątkiem od tej zasady jest wyłączenie udostępniania informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa, na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy Pzp. W świetle art. 8 ust. 3
ustawy Pzp, nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa pod
warunkiem wykazania przez wykonawcę zasadności ich zastrzeżenia. Dostrzec należy, że
w
poprzednim stanie prawnym ustawodawca nie wskazywał wyraźnie na obowiązek
wykazania, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. W uzasadnieniu
do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy
– Prawo zamówień publicznych (Sejm RP
VII kadencji, Nr druku: 1653) wskazano, m.in.:
Wprowadzenie obowiązku ujawniania
informacji stanowiących podstawę oceny wykonawców (zmiana art. 8 ust. 3). Przepisy
o
zamówieniach publicznych zawierają ochronę tajemnic przedsiębiorstwa wykonawcy
ubiegającego się o udzielenie zamówienia. Mimo zasady jawności postępowania, informacje
dotyczące przedsiębiorstwa nie są podawane do publicznej wiadomości. Jednakże, słuszny
w swym założeniu przepis jest w praktyce patologicznie nadużywany przez wykonawców,
którzy zastrzegając informacje będące podstawą do ich ocen, czynią to ze skutkiem
nar
uszającym zasady uczciwej konkurencji, tj. wyłącznie w celu uniemożliwienia weryfikacji
przez konkurentów wypełniania przez nich wymagań zamawiającego. Realizacja zadań
publicznych wymaga faktycznej jawności wyboru wykonawcy. Stąd te dane, które są
podstaw
ą do dopuszczenia wykonawcy do udziału w postępowaniu powinny być w pełni
jawne. Praktyka taka miała miejsce do roku 2005 i bez negatywnego skutku dla
przedsiębiorców dane te były ujawniane. Poddanie ich regułom ochrony właściwym dla
tajemnicy przedsiębiorstwa jest sprzeczne z jej istotą, a przede wszystkim sprzeczne
z
zasadą jawności realizacji zadań publicznych.
Jak wynika z przywołanego przepisu, na wykonawcę nałożono obowiązek wykazania
zamawiającemu przesłanek zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa.
W
konsekwencji rolą zamawiającego w toku badania złożonych dokumentów jest ustalenie,
czy wykonawca temu obowiązkowi sprostał udowadniając, że zastrzeżone informacje
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Zdaniem Izby sformułowanie użyte przez
ustawodawcę, w którym akcentuje się obowiązek „wykazania” oznacza coś więcej aniżeli
oświadczenie co do przyczyn objęcia informacji tajemnicą przedsiębiorstwa, a już
z
pewnością za wykazanie nie może być uznane ogólne uzasadnienie, sprowadzając się de
fac
to do przytoczenia jedynie elementów definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorstwa,
wynikającej z przepisu art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
i
deklaracja, że przedstawione informacje spełniają określone w tym przepisie przesłanki.
Z
przywołanego przepisu wynika także termin, w jakim powinno nastąpić wykazanie
skuteczności zastrzeżenia. W odniesieniu do informacji znajdujących się w ofercie termin ten
został wprost wskazany co oznacza, że wykonawca zobowiązany jest nie tylko wyjaśnić, ale
i
wykazać skuteczność zastrzeżenia zamawiającemu i to w określonym czasie, a mianowicie
do
upływu terminu składania ofert. W przypadku dokumentów składanych po tym terminie,
należy przyjąć, że wykazanie to musi nastąpić równocześnie z ich złożeniem.
Aby wykazać skuteczność zastrzeżenia informacji, Przystępujący zobowiązany był
równocześnie ze złożeniem wyjaśnień, których treść zastrzegł jako tajemnicę
przedsiębiorstwa
wykazać łączne wystąpienie następujących przesłanek definicji legalnej
tajemnicy
przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji:
informacja ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub
inny posiadający wartość gospodarczą,
informacja nie została ujawniona do wiadomości publicznej,
podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności.
W ocenie Izby Przystępujący nie sprostał ciężarowi wykazania żadnej z tych
przesłanek. Lektura lakonicznego uzasadnienia zastrzeżenia prowadzi do wniosku, że
obejmowało ono ogólnikowe, gołosłowne i pozbawione szerszego wywodu merytorycznego
deklaracje co do spełniania poszczególnych elementów definicji legalnej tajemnicy
przedsiębiorca.
Ustawodawca w art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
przesądził, że zastrzegana informacja ma mieć charakter techniczny, technologiczny,
organizacyjny przedsiębiorstwa lub inny posiadający wartość gospodarczą. Podkreślenia
wymaga, że przesłanka „posiadający wartość gospodarczą” odnosi się nie tylko do informacji
„innej”, ale także informacji technicznej, technologicznej i organizacyjnej. Nie wystarcza więc
stwierdzenie, że dana informacja ma charakter techniczny technologiczny czy organizacyjny,
ale musi także ona przedstawiać pewną wartość gospodarczą dla wykonawcy właśnie z tego
powodu, że pozostanie poufna. Taka informacja może być dla wykonawcy źródłem jakichś
zysków lub pozwalać mu na zaoszczędzenie określonych kosztów. W rozpatrywanej sprawie
Przystępujący nie wykazał Zamawiającemu, w czym należy upatrywać wartości
gospodarczej tego, że zastrzegane informacje pozostaną niejawne. Przystępujący ograniczył
się do ogólnikowych twierdzeń, że wiedza w zakresie technologii i metod wykonywania usług
stanowi jedną z najistotniejszych wartości danej firmy, przy czym nie opisał nawet, na czym
te technologie i metody mają polegać, lecz posłużył się zdaniem pochodzącym
z
uzasadnienia jednego z wyroków Izby. Twierdzenie o technologicznym charakterze
informacji dotyczących tworzenia oferty i kalkulacji ceny nie zostało poparte żadnym
wywodem i nie odnosi się do konkretnych informacji. Podobnie za ogólnikowe gołosłowne
oświadczenie należy uznać wskazanie, że zastrzegane informacji stanowią know-how
wykonawcy. W tym zakresie Przystępujący również przedstawił fragmenty z orzeczeń Izby,
nie odnosząc zawartych w nich generalnych twierdzeń do złożonych przez siebie wyjaśnień.
Nie jest też wykazaniem przesłanek objęcia informacji tajemnicą przedsiębiorstwa lakoniczne
stwierdzenie, że informacje te dotyczą czynników cenotwórczych, kosztów i kalkulacji ceny.
Zauważyć należy, że w zasadzie każde wyjaśnienia składane na podstawie art. 90 ust. 1
ustawy Pzp obejmują tego typu informacje, a przecież nie sposób twierdzić, aby przez sam
ten fakt w każdym przypadku miały one pozostawać niejawne dla innych wykonawców.
Zdaniem Izby przedstawione przez Przystępującego uzasadnienie stanowi
zestawienie cytatów z wyroków KIO i zawiera ogólne twierdzenia, które nie referują do
konkretnego przedmiotu zamówienia i konkretnego dokumentu, którego zasadność
zastrzeżenia wykonawca miał wykazać. Nie zasługuje na uwzględnienie stanowisko
Przystępującego, że nie mógł on przedstawić bardziej konkretnego uzasadnienia, gdyż
prowadziłoby to do ujawnienia informacji stanowiących jego tajemnicę przedsiębiorstwa.
Odnosząc się do tego argumentu stwierdzić należy, że nie sposób uznać, aby każde bardziej
sprecyzowane uzasadnienie, niż to, które Przystępujący przedstawił (a które było w zasadzie
zestawieniem
generalnych tez zaczerpniętych z orzeczeń Izby), musiało się łączyć
z
ujawnieniem informacji, których wykonawca ujawnić nie chciał. Gdyby jednak faktycznie
miało ono obejmować informacje zasługujące na ochronę, a wykonawca byłby w stanie
wykazać istnienie wszystkich wynikających z przepisów prawa przesłanek zastosowania tej
ochrony, to
w takim zakresie uzasadnienie to mógł również zastrzec jako tajemnicę
przedsiębiorstwa. Zauważyć należy, że ustawa nakłada na wykonawców bezwzględny
obowiązek wykazania zasadności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa i nie można
uchylić się od tego obowiązku z powołaniem się na zamiar chronienia informacji.
Izba stwierdziła również, że Przystępujący w żadnej mierze nie sprostał ciężarowi
wykazania, że zastrzeżone informacje nie zostały ujawnione do wiadomości publicznej oraz
że podjął niezbędne działania celem zachowania zastrzeganych informacji w poufności.
Z
przepisu art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wynika, że
niewystraczające jest podjęcie jakichkolwiek działań, lecz działań niezbędnych. Działania
niezbędne to innymi słowy działania skuteczne w tym znaczeniu, że gwarantują one, że
zastrzegane informacje utrzymają swój walor tajności w całym procesie przygotowywania
oferty i sporządzania wyjaśnień. Tym przesłankom zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
Przystępujący poświęcił jedno zdanie uzasadnienia, w których poinformował, że wszystkie
powyższe informacje są w szczególny sposób przez nas chronione poprzez udostępnianie
ich tylko wąskiemu gronu pracowników ściśle zaangażowanych w projekt i nie zostały nigdy
ujawnione do informacji publicznej.
Metody i sposoby ochrony informacji nie zostały przez
Przystępującego ani szerzej opisane, ani wykazane.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że Przystępujący nie wykazał
Zamawiającemu istnienia ustawowych przesłanek zastrzeżenia wykazu osób jako tajemnicy
przedsiębiorstwa, a Zamawiający naruszył przepisy art. 8 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie ujawnienia treści tego dokumentu. Ponieważ naruszenie to może mieć istotny
wpływ na wynik postępowania, odwołanie
stosownie do art. 192 ust. 2 ustawy Pzp
podlegało w tym zakresie uwzględnieniu.
3. Zarzut
zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego z uwagi na zaoferowanie rażąco
niskiej ceny
W związku z uwzględnieniem zarzutu dotyczącego zaniechania ujawnienia złożonych
przez Przystępującego wyjaśnień Izba odstąpiła od merytorycznego rozpoznania zarzutu
zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego z uwagi na rażąco niską cenę. Odwołujący –
w związku z nieznajomością wyjaśnień – sformułował ten zarzut na zasadzie domysłów,
wątpliwości i wniosków do Izby o skontrolowanie sposobu kalkulacji ceny oferty.
Jednocześnie Odwołujący domagał się ujawnienia wyjaśnień, w celu umożliwienia mu
precyzyjnego sformułowania zarzutów. Na rozprawie Odwołujący złożył oświadczenie, że
zarzut dotyczący rażąco niskiej ceny jest zarzutem ewentualnym, sformułowanym na
wypadek nieuwzględnienia zarzutu dotyczącego zaniechania ujawnienia wyjaśnień. Wobec
uwzględnienia zarzutu głównego zarzut ewentualny nie podlegał rozpoznaniu.
Na m
arginesie, odnosząc się do złożonego przez Odwołującego oświadczenia
o
ewentualnym charakterze zarzutu dotyczącego rażąco niskiej ceny, stwierdzić należy, że
było to działanie racjonalne. Trudno bowiem wykazać zasadność zarzutu sformułowanego
na bazie domy
słów i wątpliwości, jednocześnie utrzymywanie tego zarzutu zobowiązywałoby
Izbę do jego rozpatrzenia, co z kolei narażałoby Odwołującego na odrzucenie ewentualnego
odwołania wniesionego po zapoznaniu się z wyjaśnieniami, z uwagi na powagę rzeczy
osądzonej. W takich sytuacjach właściwą decyzją wykonawców byłoby w pierwszej
kolejności zaskarżenie zaniechania ujawnienia wyjaśnień, a następnie
po zapoznaniu się
z
ich treścią
podjęcie decyzji w przedmiocie wniesienia odwołania wobec zaniechania
odrzucenia of
erty z rażąco niską ceną lub podniesienie tego zarzutu już w pierwszym
odwołaniu, ale tylko z ostrożności, na wypadek nieuwzględnienia zarzutu dotyczącego
tajemnicy przedsiębiorstwa.
Wobec zmodyfikowania zarzutu w sposób nadający mu charakter zarzutu
ewen
tualnego, kwestia rażąco niskiej ceny nie została przez Izbę rozpoznana, co oznacza
dla wykonawcy uprawnienie do ewentualnego
wniesienia odwołania w tym zakresie
w
terminie liczonym od udostępnienia mu wyjaśnień.
4. Zarzut
y dotyczące zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 3, 7c i 8 ustawy Pzp
Zarzuty zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 7c i 8, a także częściowo na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, zostały oparte na
złożeniu przez Przystępującego oświadczenia o nieuwzględnieniu w cenie oferty minimalnej
stawki godzinowej
. Ponieważ informację tę Odwołujący powziął z pierwszych wyjaśnień
Przystępującego, które były jawne, podniesione obecnie zarzuty należy uznać za spóźnione,
co skutkuje odrzuceniem odwołania w tym zakresie na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy
Pzp. Ponadto, oparty na tej okoliczności faktycznej zarzut dotyczący czynu nieuczciwej
konkurencji,
został rozpoznany przez Izbę w postępowaniu o sygn. akt KIO 314/18 (Izba
uznała ten zarzut za niezasadny). Odwołujący po raz kolejny powołał się na te same
okoliczności, powielając w zasadzie treść odwołania wniesionego 20 lutego 2018 r., zatem
odwołanie w tym zakresie podlegało odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 4 ustawy
Pzp.
Odnosząc się natomiast do zarzucanego czynu nieuczciwej konkurencji, który miał
polegać na zmianie złożonego w pierwszych wyjaśnieniach oświadczenia w przedmiocie
uwzględnienia w kalkulacji ceny minimalnej stawki godzinowej za pracę, to zarzut należy
uznać za niezasadny. Po pierwsze stwierdzić należy, że został on sformułowany na zasadzie
hipotez i przypuszczeń, zatem już przez sam ten fakt trudno uznać, że Odwołujący
w
jakikolwiek sposób wykazał jego zasadność. Niezależnie od powyższego Izba nie
stwierdziła, aby Przystępujący w kwestionowanym zakresie dokonał zmiany swoich
wyjaśnień.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp oraz w oparciu o prz
episy § 3 pkt 1 i 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
z późn. zm.).
Przewodniczący: ……………….