Na gruncie nowej ustawy Pzp oraz rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych pojawiają się wątpliwości związane z potwierdzaniem niekaralności w przetargu. Zaświadczenia o niekaralności do przetargu w 2021 roku nadal musi pozyskiwać podmiot zbiorowy oraz m.in. urzędujący członkowie zarządu, wspólnicy i prokurenci. Problem pojawia się jednak w sytuacji, gdy wykonawca ma siedzibę w Polsce, ale np. członkowie zarządu mieszkają za granicą. Sprawdź, jakie zaświadczenie z KRK pozyskiwać do przetargu od początku 2021 roku. W opracowaniu przytaczamy dwa pytania naszych Czytelników w tym zakresie wraz z kompleksowymi wyjaśnieniami ekspertów.
Wykonawca, który składa zaświadczenie z KRK obejmujące dane z polskiego i zagranicznego rejestru, powinien podać podstawę prawną swojej czynności. Być może rozwieje to ewentualne wątpliwości zamawiającego w toku weryfikacji złożonych dokumentów.
Ocena elektronicznych dokumentów bywa nie lada wyzwaniem dla podmiotów zamawiających. Jest to także zagadnienie problematyczne dla wykonawców, którzy nie mają pewności, w jakiej formie lub postaci przekazać otrzymany z odpowiedniej instytucji dokument. Zapoznaj się z przeglądem orzecznictwa w tym zakresie i dowiedz się, jaka jest prawidłowa forma dokumentów składanych w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia.
W postępowaniu unijnym wszczętym jeszcze w 2020 roku wykonawca, w odpowiedzi na wezwanie, złożył zaświadczenie z KRK z wpisanym zakresem z nowej ustawy Pzp tj. art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 109 ust 1 pkt 2 i 3 nowej ustawy Pzp. Czy jest to działanie prawidłowe, czy powinnam wezwać do uzupełnienia dokumentu?
Proszę o podanie, zgodnie z nową ustawą Pzp podstawy zapytania o osobę oraz o podmiot zbiorowy wysyłanego do Krajowego Rejestru Karnego w pkt: 11. Wskazanie postępowania, w związku z którym zachodzi potrzeba uzyskania informacji o osobie oraz 3. Wskazanie postępowania, w związku z którym zachodzi potrzeba uzyskania informacji o podmiocie zbiorowym. Jesteśmy spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Czy zmienia się zakres pozyskiwanego zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego (dotychczas pozyskiwaliśmy zaświadczenia dla członków zarządu, rady nadzorczej i prokurentów)?
Jeśli wykonawca nie może obiektywnie otrzymać potrzebnego w przetargu zaświadczenia np. z KRK lub KRS, wolno mu w aktualnie panującej sytuacji pandemii zastąpić je oświadczeniem złożonym przed notariuszem, organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego właściwym ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania wykonawcy. Ten niezwykle istotny z punktu widzenia praktyki zlecania zamówień publicznych wniosek wynika z komunikatu opublikowanego na stronie Urzędu Zamówień Publicznych zatytułowanego „Brak możliwości uzyskania dokumentu dotyczącego podstaw wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w związku z okolicznościami wywołanymi epidemią COVID-19”.
W związku z procesem elektronizacji obsługi spraw urzędowych, w tym elektronizacją zamówień publicznych, coraz więcej dokumentów wydawanych jest w formie elektronicznej. W jaki sposób posługiwać się tzw. e-KRK? Wysłuchaj krótkiej instrukcji!
W sytuacji zagrożenia epidemicznego wszystkie instytucje wydające zaświadczenia potrzebne w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych tj. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, urzędy skarbowe oraz Krajowy Rejestr Karny ogłosiły zamknięcie swoich placówek do odwołania. Co należy zrobić w sytuacji, gdy jedno z aktualnych zaświadczeń (KRK) akurat traci ważność i nie ma możliwości zdobycia nowego dokumentu „od ręki”? Przetarg jest w toku.
Czy wykonawcy powinni podpisywać przekazywane zamawiającemu dokumenty z ZUS albo Krajowej Rejestru Karnego
Zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony poniżej progu unijnego w formie pisemnej. W odpowiedzi na wezwanie zamawiającego, zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy Pzp, wykonawca złożył m.in. wymaganą w siwz informację o osobie z KRK. Informacja ta − wizualizacja dokumentu elektronicznego wygenerowanego przez system e-Platforma Ministerstwa Sprawiedliwości − została złożona w postaci papierowej, potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez wykonawcę.
Czy zamawiający może przyjąć, że powyższy wydruk stanowi papierową kopię dokumentu elektronicznego i uznać, że jest zgodny co do formy z wymogami rozporządzenia w sprawie dokumentów? Jeśli odpowiedź na powyższe pytanie jest negatywna, to w jaki sposób wykonawca powinien złożyć wymagany dokument, jeśli dysponuje jedynie dokumentem elektronicznym? Czy możliwe jest uznanie przez zamawiającego powyższego dokumentu w formie elektronicznej w formacie xml, jeśli postępowanie jest prowadzone wyłącznie w formie pisemnej?
W celu potwierdzenia braku podstaw do wykluczenia z udziału w postępowaniu zażądałam od wykonawcy informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 13, 14 i 21 ustawy Pzp wystawionej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. Wykonawca jest sp. z o.o. i dostarczył mi informacje z KRK dotyczącą podmiotu zbiorowego. W informacji w pkt 3 „Wskazania postępowania” oraz w pkt 5 „Zakres danych” nie ma żadnej wzmianki o tym, że chodzi o art. 24 ust. 1 pkt 21 ustawy Pzp. W informacji z KRK jest po prostu wskazane, że spółka nie figuruje w kartotece podmiotów zbiorowych KRK. Czy to wystarczy? Czy nie powinnam jeszcze dostać osobno informacji o osobach tj. o prezesach spółki i prokurentach na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 13 i 14 ustawy Pzp? Czy długo czeka się na uzyskanie informacji z KRK, bo nie wiem, ile czasu powinnam dać wykonawcy na uzupełnienie informacji?
Wykonawca w celu potwierdzenia braku podstaw do wykluczenia z udziału w postępowaniu został wezwany do złożenia informacji z KRK wystawionych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. Wykonawca złożył zaświadczenia z KRK dla prezesów spółki i udziałowców, ale nie dołączył KRK prokurentów. Został wezwany do uzupełnienia tych informacji, z tym, że dokumenty dla prokurentów są wystawione nie 6 miesięcy przed terminem złożenia oferty, ale już po terminie złożenia ofert, a przed dniem złożenia wyjaśnień. Co w takiej sytuacji zrobić? Jak wyjaśnić tę kwestię zamawiającemu?
Zwracam się zapytaniem odnośnie do dokumentu JEDZ. Chcemy startować w przetargu, w którym jest wymagane powyższe oświadczenie. Ofertę będzie składać spółka niedysponująca na dziś samochodami, dlatego jako podwykonawcę zatrudnimy naszą drugą firmę, która posiada flotę. Czy wypełniając JEDZ, musimy przedłożyć jej zaświadczenie KRK?
Jaki dokument z KRK powinien złożyć w ramach postępowania w trybie ustawy Pzp wykonawca będący instytucją kultury? Podmiot jest wpisany na listę instytucji kultury województwa. Z informacji uzyskanych telefonicznie z KRK wynika, że nie wydają informacji o niekaralności podmiotom, które nie posiadają numeru KRS. Zamawiający przewidział wyłącznie obligatoryjne podstawy wykluczenia z art. 24 ust. 1 ustawy Pzp. Czy ma tutaj zastosowanie art. 24 ust. 1 pkt 14 i 21 ustawy Pzp?
Złożenie przez wykonawcę informacji z KRK datowanych po upływie terminu składania ofert jest wystarczające dla stwierdzenia, czy wykonawca podlega wykluczeniu z postępowania (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 1 marca 2018 r., sygn. akt KIO 280/18).
W postępowaniu unijnym (otwarcie ofert: 8 grudnia 2017 r.) 2 stycznia 2018 r. wezwaliśmy wykonawcę z art. 26 ust. 2 ustawy Pzp do złożenia dokumentów m.in. z KRK. Wykonawca dostarczył zaświadczenia 3 stycznia 2018 r. Jeden z członków zarządu jest osobą posiadającą miejsce zamieszkania poza terytorium RP – dokument wystawiono 22 czerwca 2017 r. Z § 7 rozporządzenia w sprawie dokumentów wynika, że dokumenty powinny być wystawione nie wcześniej niż przed upływem składania ofert. Weryfikując oświadczenie według daty otwarcia, dokument jest aktualny, jednak biorąc pod uwagę dzień złożenia tj. 3 stycznia 2018 r. – już nie. Czy w tej sytuacji należy wezwać wykonawcę do złożenia aktualnego oświadczenia z KRK?
Eksperci portalu oferują kompleksową wiedzę i wsparcie w zakresie zamówień publicznych.