kary umowne

Reguły wykluczania wykonawców, którym w poprzednich zamówieniach naliczono kary umowne

Pytanie:

Zamawiający wskazał w treści SWZ fakultatywną przesłankę wykluczenia z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy Pzp. Podmiotowi, który ma występować w charakterze podmiotu udostępniającego zasoby, naliczono karę umowną z tytułu opóźnienia w realizacji zamówienia publicznego w maju 2018 roku. W związku z tym, czy zgodnie z art. 111 pkt 4 ustawy Pzp okres 3 lat od zaistnienia zdarzenia będącego podstawą wykluczenia na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp należy liczyć od daty wydania przez zamawiającego decyzji o naliczeniu kar umownych czy faktycznego potrącenia tych kar z wynagrodzenia? Czy taki podmiot ma obowiązek w JEDZ oznaczyć opcję „TAK” co do fakultatywnej przesłanki wykluczenia na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7, jeśli zgodnie z art. 111 pkt 4 wykluczenie następuje na okres 3 lat od zaistnienia zdarzenia będącego podstawą wykluczenia? Czy jeśli minął 3-letni okres od zaistnienia zdarzenia będącego podstawą wykluczenia na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, należy dokonać self cleaningu ze względu na wskazanie w SWZ fakultatywnej przesłanki wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10, tj.:

Pkt 8: który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych środków dowodowych;

Pkt 10: który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Kary umowne w zamówieniach publicznych – 3 pytania i odpowiedzi

Kary umowne w umowie o zamówienie publiczne

Zamawiający, którzy dbają o bezpieczną współpracę z wykonawcą w ramach umowy o zamówienie, często zastrzegają w kontrakcie kary umowne na wypadek nieterminowego wykonania zobowiązania. Nie sposób jednak przewidzieć wszystkich nieprzewidzianych okoliczności, jakie wystąpią w trakcie realizacji zamówienia. W poniższym opracowaniu przeczytasz m.in. jak i kiedy miarkować (zmniejszać) kary umowne oraz czy istnieje odgórnie ustanowiony maksymalny limit możliwych do naliczenia kar umownych.

W tym artykule
  • Istota kary umownej sprowadza się do stworzenia dolegliwości finansowej wobec wykonawcy w razie zaistnienia zdarzenia, które będzie skutkować niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy.
  • Maksymalny limit kar umownych może być określony zarówno kwotowo, jak i jako stosunek procentowy do maksymalnej wysokości wynagrodzenia lub jego części, o ile jest ono stałe.
  • Umowa nie powinna zawierać zapisów, które obciążą wykonawcę za ewentualne opóźnienia, chyba że są one uzasadnione charakterem zamówienia lub okolicznościami. 
  • Pojęcia „zwłoka” i „opóźnienie” nie są synonimiczne. Zwłoka jest związana z winą wykonawcy, podczas gdy opóźnienie może wystąpić niezależnie od tego.
  • Nie jest dozwolone pociąganie wykonawcy do odpowiedzialności za okoliczności, za które odpowiedzialność ponosi wyłącznie zamawiający. W związku z tym, możliwość odpowiedzialności wykonawcy za okoliczności po stronie zamawiającego jest wykluczona.
  • Wykonawca prac budowlanych nie będzie ponosił odpowiedzialności za pełną i rzetelną dokumentację projektową, która ma być wykorzystana do realizacji zleconych prac.
  • Zamawiający nie może sam miarkować (zmniejszyć) wykonawcy kar umownych. Może to zrobić jedynie sąd, oceniając okoliczności konkretnego przypadku.
Kary umowne w przetargach a COVID-19

Kary umowne a COVID-19 – praktyczne problemy ze stosowaniem specustawy koronawirusowej

Obecnie zamawiający nie może potrącić wykonawcy kary umownej, jeśli zdarzenie, z którym wiąże się kara, wystąpiło w czasie pandemii. Zdarza się, że nierzetelni wykonawcy korzystają na tej regulacji, a zamawiający stają przed trudnościami z właściwą realizacją kontraktu. Nasi Czytelnicy pytają – czy jeśli zamawiający potrąci kary umowne w czasie COVID-19, grożą mu za to jakieś sankcje, czy wolno potrącać kary umowne, z umów które zawarto poza ustawą Pzp, czy zakaz ma bezwzględny charakter i kar po prostu nie wolno w żadnym przypadku wykonawcy potrącić bez względu na okoliczności? Między innymi odpowiedzi na te pytania publikujemy w poniższym zestawieniu.