niezgodność z siwz

Zapisy siwz należy interpretować wprost, tak by wykonawcy nie byli zaskoczeni nowymi wymogami

Pytanie:

Zamówienie jest współfinansowane ze środków UE. Zamawiający przyjął 2 kryteria oceny ofert – cena 60% oraz termin przedłużenia gwarancji na oferowany przedmiot zamówienia 40%. Kryterium opisano w następujący sposób: „Punkty przyznawane za kryterium przedłużenie okresu gwarancji na oferowany przedmiot zamówienia zostaną przyznane w skali od 0 do 40 pkt na podstawie informacji podanej przez wykonawcę w formularzu oferty i w opisie przedmiotu zamówienia (OPZ) zgodnie z poniższymi założeniami:

  • przedłużenie okresu gwarancji o 12 m-cy – 20 pkt,
  • przedłużenie okresu gwarancji o 24 m-ce – 40 pkt.

Podstawowy okres gwarancji dla danego asortymentu został określony w OPZ a liczony jest od dnia odbioru końcowego i przekazania oferowanego sprzętu do bieżącej eksploatacji.

W przypadku niepodania w formularzu oferty okresu przedłużenia gwarancji wykonawca zobowiązuje się udzielić gwarancji na minimalny określony w OPZ okres gwarancji na dostarczony przedmiot umowy i w związku z powyższym otrzyma 0 pkt w tym kryterium. W przypadku podania w formularzu oferty okresu przedłużenia gwarancji dłuższego niż 24 m-ce, zamawiający przyzna takiej ofercie 40 pkt”.

Zamawiający nie przewidział, że wykonawca w obrębie danego pakietu zaoferuje dla każdej pozycji asortymentowej różne terminy przedłużenia okresu gwarancji. W pakiecie nr X zostały złożone 2 oferty. Wykonawca A złożył ofertę bez przedłużania okresu gwarancji i z wyższą ceną a wykonawca B ofertę z niższą ceną i różnymi terminami przedłużenia gwarancji dla pozycji asortymentowych wchodzących w skład pakietu X. W pakiecie Y ten sam wykonawca B złożył jedyną ofertę z różnymi terminami przedłużenia okresu gwarancji. Czy w związku z brakiem szczegółowego opisu kryterium, dotyczącego takiego przypadku, zamawiający może dokonać oceny poprzez przyznanie punktów zgodnie z opisem kryteriów dla każdej pozycji asortymentowej w danym pakiecie a następnie wyliczenie średniej arytmetycznej dla danego pakietu, czy powinien unieważnić postępowanie np. zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp?

Przedstawienie próbki ostatecznie ma prowadzić do stwierdzenia zgodności lub braku zgodności oferowanego przedmiotu z siwz

Pytanie:

Jako wykonawca startuję w przetargu nieograniczonym na dostawy poniżej progów unijnych. Zamawiający wprowadził do siwz następujący zapis: „Zastrzegamy sobie prawo do wezwania wykonawcy do złożenia próbek po otwarciu ofert”. Jako wykonawca również jest mi na rękę dostarczyć próbki dopiero po otwarciu jeżeli moja oferta jest konkurencyjna lub budzi wątpliwości niż przedkładać próbki na etapie postępowania będąc na szarym końcu. Problem w tym, że nie widzę uzasadnienia prawnego takiego zapisu, a dokładniej konsekwencji odrzucenia naszej oferty na podstawie art 89 ust 1 pkt 2 ustawy Pzp po złożeniu próbek na wezwanie zamawiającego, ale bez uprzedniego wezwania nas do uzupełnienia dokumentów (prawidłowych próbek – nie zawierających błędów) na podstawie art. 26 ust 3 ustawy Pzp. Kryterium oceny ofert była cena oraz termin dostawy. Zatem przyjmując dane nam wytyczne próbki w tym postępowaniu, o które zamawiający nas „poprosił” po otwarciu ofert traktować należy jako dokument zgodnie z rozporządzeniem dotyczącym dokumentów jakie zamawiający może żądać od wykonawców. Oczywiście w piśmie zamawiający nie podał podstawy prawnej takiego „uzupełnienia”. Próbki jako wykonawca uzupełniłem w wyznaczonym terminie jednak organizator przetargu doszedł do wniosku po ich otrzymaniu, że są one niezgodne z opisem przedmiotu zamówienia. Odrzucił ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp . Czy nie powinien najpierw wezwać nas do ich uzupełnienia?