oferta

Kto powinien podpisać ofertę złożoną przez spółkę komandytową?

Pytanie:

W grudniu 2020 roku ogłosiłam przetarg na budowę sali gimnastycznej. W styczniu odbyło się otwarcie 6 otrzymanych ofert. W postępowaniu stosowana jest procedura odwrócona. Problem dotyczy najtańszej oferty. Złożyła ją firma XYZ spółka komandytowa. Komisja przetargowa, chcąc ustalić, czy oferta jest podpisana przez uprawnioną osobę, stwierdziła niezgodność między nazwą wykonawcy XYZ podaną w ofercie oraz w Krajowym Rejestrze Sądowym, gdzie widnieje jako PBMH AXYZ spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Wezwaliśmy wykonawcę do wyjaśnienia treści oferty zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. Czy może on dołączyć do wyjaśnień dokumenty potwierdzające przekształcenie spółki (akt notarialny z datą 31 grudnia 2020 r.)? W KRS nie dokonano jeszcze zmiany.

Z aktu notarialnego wynika, że spółka składa się z 3 wspólników (Marcin, Michał, Edward). Komplementariuszem jest Marcin, a ofertę podpisał Michał komandytariusz jako prokurent oddzielny. Z aktu notarialnego nie wynika dodatkowe prawo do reprezentacji oprócz komplementariusza ani nie jest ustanowiona prokura. W KRS starej spółki komandytowej nie byli ustanowieni prokurenci. Michał, który podpisał ofertę, był prokurentem w spółce PBMH AXYZ spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Zgodnie z aktem notarialnym Marcin przez pełnomocnika zbył ogół praw i obowiązków spółki PBMH AXYZ spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na rzecz wspólnika spółki komandytowej Marcina. Co powinnam zrobić z taką ofertą? Czy mogę przyjąć te wyjaśnienia z załącznikami, nie narażając się na odwołanie drugiej firmy?

Proces weryfikacji ofert w nowej ustawie Pzp

Weryfikacja ofert w nowej ustawie Pzp

Na etapie badania i oceny ofert odbywa się proces badania rzetelności wykonawcy, zgodności oferowanego świadczenia z wytycznymi zamawiającego, a także ocena stopnia poziomu satysfakcji zamawiającego. Sprawdź, jak od 1 stycznia 2021 r. wygląda weryfikacja ofert w nowej ustawie Pzp (Prawo zamówień publicznych).

  • Realizacja czynności otwarcia ofert kreuje obowiązek publikacji informacji z otwarcia ofert na stronie internetowej prowadzonego postępowania. I tu zamawiający powinien zwrócić szczególną uwagę na zakres publikowanych informacji.
  • Zawsze wówczas, gdy zamawiający otwiera oferty, oferty ostateczne czy oferty dodatkowe, informuje o firmach albo imionach i nazwiskach oraz odpowiednio siedzibach w przypadku firm, miejscach prowadzenia działalności w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą albo miejscach zamieszkania wykonawców, których oferty zostały otwarte, oraz o cenach lub kosztach zawartych w ofertach. Powyższe dotyczy również ofert składanych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu w trybie podstawowym z zastrzeżoną możliwością negocjacji.
  • Odnośnie jednak do ofert podlegających negocjacjom, składanych w trybie podstawowym z negocjacjami w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, zamawiający podaje wyłącznie informacje o wykonawcach, tj. ich nazwach i adresach. Uzasadnia to treść art. 291 ust. 2 nowej ustawy Pzp, z którego wynika, że nie tylko negocjacje, ale również treść ofert podlegających negocjacjom mają poufny charakter. Obowiązek ich udostępnienia wraz z załącznikami pojawia się dopiero od dnia otwarcia ofert ostatecznych.
  • Zamawiający nie będzie zobowiązany do każdorazowego uzupełniania brakujących lub niekompletnych dokumentów przedmiotowych, a jedynie wtedy gdy przewidział tę możliwość w ogłoszeniu lub dokumentach zamówienia. Warto jednak pamiętać, że zawsze gdy przedmiotowy środek dowodowy służy potwierdzeniu zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert, nie podlega on procedurze uzupełnienia, niezależnie od woli zamawiającego. Ustawodawca przewidział również możliwość wyjaśniania przedmiotowych środków dowodowych w art. 107 ust. 4 nowej ustawy Pzp.
  • Poza dotychczas stosowanymi warunkami w zakresie posiadania uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, sytuacji ekonomicznej lub finansowej oraz zdolności technicznej lub zawodowej, zamawiający może postawić nowy warunek dotyczący zdolności do występowania w obrocie gospodarczym. W odniesieniu do tego warunku zamawiający może wymagać, aby wykonawcy prowadzący działalność gospodarczą lub zawodową byli wpisani do jednego z rejestrów zawodowych lub handlowych prowadzonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym posiadają siedzibę lub miejsce zamieszkania.